Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk

Gestart door wiebrand maandag 25 februari 2013, 12:10:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
mijn ruimte is 1.30 bij 3.80 zoek er een leuk baanontwerp voor wil het liefst een dubbele baan hondebot principe met opstelsporen.
een paradebaan met in de hoek een berg waarop de dierentuin van mijn vriendin wordt gemaakt met eventueel een spoor er naar toe,boemeltreintje.
wil graag mijn station schuin op de plaat hebben liggen.
gaat dit of is mijn breedte van 1.30 te kort voor dubbel spoor......
mijn probleem is dat ik te veel wil op mijn beschikbare ruimte ,wie kan mij helpen.
gebruik c-rail ,wil werken met open constructie.
ik probeer het opstel gedeelte te tekenen.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Citaat van: wiebrand op maandag 25 februari 2013, 12:10:23

mijn probleem is dat ik te veel wil op mijn beschikbare ruimte

Je hebt het algemene probleem van zowat iedere modelspoorder goed samengevat. :)

Op deze afmeting moet dubbelpoor goed kunnen. Zeker als je het station schuin legt krijg toch redelijk wat breedte. Als je je keerlussen (en eventueel opstelsporen ook nog op 2 verschillende nivo's legt is er gewoon ruimte genoeg.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
               
                                                         Halo Wiebrand,

De oppervlakte van uw baan lijkt me wel goed ,ook wat de sporen die ge wilt leggen voor het station ,is goed dat ge die schuins legt ,gebruikt daarom ook  bochtwissels aan die sporen dan heb ge iets langere station sporen ,tevens kan dit goed van pas komen als ge met langer trein stellen wilt rijden. .
Heb u al een idee met welk thema u wilt van start gaan? ,Ook wat het banenplan betreft hebt u al iets in  gedachte ,Het is belangrijk hier eens goed over na te denken..
,Als ge hierover meer weet ,dan kunnen we indien mogelijk daar bij helpen, maak daarom al eens tekening als het kan van de baan, zoals gij ze ongeveer zou willen..

Groeten,viditv
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
het moet gewoon een leukebaan worden ,beginend met schaduwstation ,om hoog naar parade baan met station en dan omhoog naar de keer lus zodat ik weer terug kan rijden.
er moet een berg in een van de hoeken komen met daarop komende een dierentuin en een kopstationetje.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Heb ik al niet eens een ganse baan voor jou getekend als SV1000S?
Heb je daar dan ooit iets mee gedaan?
Wat was daar mis mee? http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33303.msg654539#msg654539
En er waren er ook al voordien...
Ik laat deze in ieder geval passeren...zo blijven we bezig...
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
daar was niks mis mee maar kreeg het niet voor mekaar in de hoogte,heb je plannen wel netjes bewaard dus voor niks is het niet geweest.
op papier is het allemaal mooi, maar in de praktijk lukt het soms niet,en zo ervaren bouwer ben ik niet.
je krijgt zoveel op je af dat je de bomen door het bos niet meer ziet.
het is allemaal goed bedoeld maar er komt dan zoveel op je af.
ben toen met een baan van hermanus verder gegaan maar kwam niet uit met de hoogte.
jou baan vond ik ook goed maar huiverde voor 3 verdiepingen,alleen vond het sporen plan zichtbaar een beetje saai,maar als je wilt mag je die wel verder uitwerken.(wat ik niet verwacht gezien je reactie).
ben nu met de kamer bezig straks een nieuw frame de vorige was niet helemaal vlak,en kom hem niet stellen weer een leerpunt voor mij.
heb mijn baan nog 50cm langer kunnen maken ,misschien dat de hellingen nu makkelijker gaan.
Re: Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Misschien moet je hier een baantje uitzoeken Wiebrand.
http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php

Dan heb je gelijk de spanten erbij en kun je zo makkelijk gaan bouwen.

En als je een schaduwstation zoekt,je kan die van mij namaken is op dezelfde afmeting. ;)

Robin
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Ik bespeurde een wat onvriendelijke toon. Vandaar dat de overige bijdrages zijn afgesplitst en verwijderd.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
ben met een schaduwstation aan de slag gegaan.
kan ze alleen niet passend krijgen,wie kan mij helpen?
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Ik kan hem hier niet openen met Wintrack 9.0.. Kun je misschien een oudere versie plaatsen?
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
ik heb helaas geen oudere versie van wintrack.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Hallo,


Brian,
Ik heb even voor jouw zijn baanplan opgeslagen als een versie 8 bestand.

Wiebrand,
Je hebt nu een lengte gecreƫerd van 3.80 m de baanplannen die we voor je hadden gemaakt zijn voor een lengte van 2.45. Als je die mooi vind heb je nu ruimte genoeg om die steigings problemen aan te passen.
Ik zal heb er nog even bij zetten.

Beide bestandjes zijn opgeslagen als versie 8 wintrack bestanden.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
bedankt ,de baanplannen heb ik allemaal nog bewaard.
moet wel even zoeken welke het waren, kan niks binnen halen met win8 een beveiligings melding krijg ik.
kan het helaas ook niet openen op de laptop ik heb hier versie 10.
heb ze gevonden eens kijken dat we het kunnen aanpassen zodat de treinen niet iedere keer uit een richting komen.
dat was een fout bij mijn eerste baan.
maar de baan maat is 1.30 bij 3.20, heb er nu 1.30 bij 3.80.
m.v.g wiebrand
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
dit word mijn schaduw station.
misschien heeft er nog iemand tips wat ik beter anders kan doen,dan hoor ik dat graag.
vgr wiebrand.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
de buitenbocht van je schaduwstation is R4, deze heeft een kleinere afstand tussen de sporten dan R1 t/m R3, dus begin met een slanke wissel en dan het huidige behouden en je buitenbocht past precies, als je het niet begrijpt kan ik het wel uittekenen.

gr,

Mathijs
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
de eerste wissel door een slanke wissel vervangen als ik, het goed begrepen heb
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Hey Wiebrand,

Ik heb toch nog even gekeken naar je nieuwe schaduwstation, want dat wisselen van de eerste wissel voor een slanke dat gaat nooit goed werken, dan kan je de andere wissels niet meer gebruiken.
Dus bij deze maar even aangepast, alleen het buitenste spoor loopt niet synchroon met de andere 3 bochten.

Ik heb het bestandje erbij gevoegd opgeslagen als een Wintrack versie 7 bestand. Mocht je het niet kunnen openen dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
bedankt voor het even kijken naar het bestand,vond het zelf ook vreemd met een slanke wissel
vgr wiebrand
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
kan iemand mij op de weg helpen met een bovenbaan ontwerp ,waar de schaduw station op aangesloten word het moet een hollandse baan worden met hondebot principe
gr wiebrand
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Citaat van: wiebrand op maandag 04 maart 2013, 20:56:06
de eerste wissel door een slanke wissel vervangen als ik, het goed begrepen heb

Inderdaad, de slanke wissel geeft een kleinere hartafstand tussen de sporen, hierdoor loopt de r4 wel gelijk met de r3. Er zijn overigens ook andere oplossingen met passtukjes, het is maar wat je zelf kiest en waar je vooral tevreden mee bent.

Gr, mathijs
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
Even reageren maar weer,

Als je de eerste wissel vervangt door een slanke wissel, moet je vervolgens de tweede en derde wissel ook vervangen door een slanke wissel, daar de hoeken van de wissels volledig verschillend zijn. En als je dat gaat oplossen met passtukjes , dan blijf je bezig en heb je dus veel te veel passtukjes nodig om het goed te krijgen. Maar ik zou zeggen plaats even een mooi voorbeeld waarin je de eerste wissel vervangt door een slanke wissel of zoiets, ik ben erg nieuwsgierig hoe dat eruit komt te zien!

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: baan ontwerp 1.30 bij 3.80 dubbel spoor wel of niet mogelijk
blijf gewoon bij dit ontwerp is goed genoeg .
maar zit gewoon vast met de bovenbaan wil hollands gaan rijden,je ziet wel voorbeelden maar dat is gewoon een rondje.
dat gaat snel vervelen.
in iedergeval bedankt voor je reactie
mvg wiebrand