Hallo allemaal,
Toen ik mij voorstelde gister heb ik al geschreven dat ik een groot Faller liefhebber ben.
Een leven zonder Faller is voor mij eigenlijk ondenkbaar en ik kan dan ook uren over Faller vertellen.
Ik hoop dat ik op dit forum iets van mijn passie voor Faller op anderen kan overbrengen.
Vooral de Faller modellen van begin zestiger jaren - toen de techniek van de kunstof spuitgiet mallen nog maar net in zwang was - worden door vele gezien als de fraaiste en meest aansprekende modellen.
Al deze vroege Faller modellen zijn ontwikkelt door Hermann Faller.
De firma Faller is in 1946 opgericht in Gutenbach in het Zwarte Woud door de broers Edwin en Hermann Faller, waarbij Edwin de commerciele broer was en Hermann de creatieve van de twee broers.
Hermann ontwierp het AMS systeem en de meeste modelbouw huisjes, de Faller motoren, de Faller verlichting, de Faller waterpomp en nog veel meer. De hoge ontwikkelingskosten van het AMS systeem bracht Faller ook bijna inde afgrond, maar daarover later in een ander topic misschien meer.
Ik zie Hermann als Gods grootste gift aan de modelspoor hobby.
Miljoenen huisjes en andere items van zijn ontwerp, sieren wereldwijd de modelbaan tafels.
Het is vrijwel niet mogelijk om foto's te vinden van Hermann Faller, maar toch wil ik er graag één met jullie delen. Ik denk eerlijk gezegd dat deze foto een internet primeur is.
Hermann Faller (1915 ? 1982)Een van de super klassieke modellen van Hermann is B-271, de Villa in Tessin, met een ware cult status.
Hermann ontdekte het 1:1 model in de jaren 50 op zijn vakantie in Lago Maggiore in the district Tessin (Ticino) in Zwitserland. De voor die tijd zeer luxueuze Villa met zwembad werd daar bewoond door een architect. Hermann was zo verrukt van deze Tessin Villa dat hij op 200 meter afstand van de Faller fabriek in Gutenbach, de Villa 1:1 op een bergwand heeft laten nabouwen. Hij heeft vele jaren in deze replika Villa gewoond.
Ook bracht Hermann de Tesin villa uit in een 1:87 Faller model voor de modelbaan.
Het opvallende model, die totaal anders was dan alle voorgaande Faller huisjes, verscheen als een nieuw item in de Faller katalog 1961/62 op bladzijde 30.
Het model werd ongekend populair en geniet vooral bij modelbouwers buiten Nederland een grote cult status. Ook in Nederland is de B-271 Tesin Villa op menig modelbaan te vinden.
B-271 heeft verschillende varianten met groen, danwel rood en bruin hekwerk.
De Villa was nog lang in het Faller programma met item nummer 1283.
Opvallend is dat de Villa op officiele Faller foto's (zoals in katalogussen ed) vaker wel dan niet in spiegelbeeld is afgebeeld. Dit heeft menig beginnend modelbouwer tot waanzin en woede gedreven bij het opbouwen van de kit.
Ik heb er lang (jaren) over gedaan of foto's te vinden van de originele Villa in Tessin en van Hermann's replika Villa in Gutenbach, maar dit is mij uiteindelijk gelukt, en deze deel ik graag met jullie.
De foto's van de Gutenbach Villa zijn gemaakt door mijn Zweedse vriend Bo J., de redacteur en oprichter van de Faller AMS Club Zweden.
Misschien is het leuk als in deze thread meer foto's van B-271 geplaatst worden, want ik ben er zeker van dat velen de Villa op de baan hebben staan.
Marco
De Villa in model 1:87:

De originele luxe jarenvijftig Villa 1:1 in Tessin:

Hermann's Faller replica Villa 1:1 in Gutenbach:
(Foto's van Bo J.)

Faller katalogus 1961/62, blz 30: