Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008

Gestart door boment zondag 17 maart 2013, 16:37:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Ik ben momenteel bezig een eigen besturing programma te schrijven met Vb.com.
Mijn uitgangspunten zijn , loc besturing via Marklin 6021- 6051 met daarbij het gebruik van de interface units van Vellerman voor terugmelding en sturing van wissels, seinen en blok bezetting.
De verbinding 6051 met PC  heb ik werkend, buiten dat ik "Go" en "Stop" kan aansturen met de PC via de codes "Chr(96) en Chr(97). Nu wil ik ook graag "zien" in mijn programma hoe de toestand staat met  "Go" en "Stop" op de 6021, weet iemand wat de aanroep ASCII code daarvan is?
Alvast bedankt, Ben
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Hoi Ben,

Misschien heb je hier wat? ==> Klik
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Bedankt voor de informatie Ad, maar dit had ik al eerder gevonden, ook in het boekje bij de Marklin Interface staat dit uitgebreid genoteerd.
Ook is daar aangegeven hoe je in Qbasic  de decoders uit kan lezen, maar ik wil graag voor mijn programma in Vb2010 uitlezen hoe de status staat van "Go" of "Stop".
De vraag is al eerder gesteld door een forum lid Dani en waar hij niet echt antwoord op heeft gekregen, maar ik stel hem nog een keer. Is er iemand die ervaring heeft met het benaderen via bv.de rs232 van de interface 6051 van Marklin met programmataal vb.com of C# ?
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Hey Ben,

Ik heb wel intussen een aantal routines in Visual Basic .Net ontwikkeld voor communicatie met randapparaten, zowel via netwerk  (Ethernet >TCP-IP) ans via seriĆ«le kanalen....

Wat wil je precies bereiken ?  Misschien kan ik je op weg zetten.

Dani
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
en misschien hen je hier ook iets aan :  ftp://ftp.marklin.com/pub/pc_software/basic/
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Dan kun je wel stoppen met zoeken, want die code bestaat niet. Via een omweg kun je dat misschien achterhalen, door te kijken of CTS actief is of niet, meer kun je met dit zeer beperkte protocol niet doen.
Re: communicatie 6051 - rs232 (Usb) - PC vb2008
Bedankt Sprinter, is waarschijnlijk waar.
Ik heb de interface open gesleuteld , de CTS is een leeg pad op de print.
Bedankt voor al jullie moeite.
Ben