Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie

Gestart door Brigitte zondag 17 maart 2013, 13:50:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interesse Peiling lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie

Stemmen gesloten: dinsdag 16 april 2013, 14:50:58

Ja, ik heb serieuze interesse in een lichtsetje en kan/durf hiervoor zelf de sluitseinen uit te boren?

15 (37.5%)

Ja, ik heb interesse in een lichtsetje als voor mij de kap(pen) wordt uitgeboord **

11 (27.5%)

Ja, maar ik heb alleen interesse voor een lichtsetje met warm-witte leds***

4 (10.0%)

Nee, ik heb geen interesse?

10 (25.0%)

Totaal aantal stemmen: 27

LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Tom van Weert is al een poosje aan het broeden op een veel gevraagd lichtsetje met sluitseinen voor de oudere Märklin 1600/1700/1800 serie.
Inmiddels is hij er zover uit hoe e.e.a. het beste te maken en eenvoudigste in te bouwen is.

Tijd dus voor een Interesse Poll onder onze 3railforummers, welke bij deze aangemaakt is. In verband met de keuze voor warm/witte leds kun je op maximaal 2 vragen stemmen.

Hier onder alvast enige uitleg en foto's van Tom.


Het uitboren van de sluitseinen in de kap blijft natuurlijk helaas wel noodzakelijk.
Daarvoor overweeg ik een boormal te laten maken zodat ik de kappen nauwkeurig en met weinig risico op beschadiging uit zou kunnen boren.

** Boorservice per kap + setjes fysiek in de kap voorgemonteerd:  ? 8,00
Daarbij kan ik echter bij eventuele beschadiging zelf geen risico/aansprakelijkheid accepteren. Wel zal ik in dat geval de schade naar beste vermogen herstellen en geen boorkosten berekenen.
Om op verzendkosten van heen en weer sturen van kappen te besparen denk ik aan een soort uitwisseling, bijvoorbeeld op de beurs in Houten:
Op een van de beurzen de kap meebrengen en de volgende beurs de geboorde kap met het setje fysiek in kap gemonteerd terug leveren.
Andere ideeën of voorstellen hiervoor zijn welkom en kun je melden in dit topic.

*** Ik zou ze ook kunnen leveren met heldere warmwitte leds, maar die zijn onderling wat moeilijker gelijk te krijgen wat lichtuitstraling betreft.

** en *** ; Boorservice en het leveren van setjes met warm-witte frontseinen onder voorbehoud, dit zal afhankelijk zijn van de mate van interesse.

Op de foto?s kunnen jullie zien hoe het er uit gaat zien met de gele frontleds, de foto?s zijn NIET bewerkt.

Prijzen:
Setje (voor en achter) met gele frontleds ? 18,95 + ? 0,55 verzendkosten.
Setje (voor en achter) met warmwitte leds ? 20,95 + ? 0,55 verzendkosten.

Handleidingen voor inbouw en elektrisch aansluiten worden zoals altijd meegeleverd.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Sorry voor diegene die al gestemd hadden, de poll had ook op slot gemoeten  :(
Ik heb alles weer op 0 gezet. Het topic is nu officieel aktief. En alle tips, op- en aanmerkingen kunnen nu ook hieronder gemeld worden  :)
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Heb zeker intrese  1631 , alleen graag uit laten boren , maar wel graag mijn eigen kap , beslist geen ruil.

Inmiddels ook de 1637 bij gekomen..... :D

Dus 2 x boren graag ......  :D :D :D

Mag best wat langer duren daarvoor , maar heb ik er graag voor over.

Mvg: Alex
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Het is vanzelfsprekend de bedoeling dat iedereen zijn eigen kap terug krijgt.
Simpelweg door de eigen naam met viltstift, stickertje o.i.d. aan de binnenzijde van je kap te bevestigen!

Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Hallo,

Gewoon een setje en zelf inbouwen ga ik voor.

Met een kleine kolomboor en een stevige klem om de kap vast te zetten ter beschikking gaat dit denk ik wel lukken.

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Ik heb vorig jaar de eerste van Tom v W opgestuurd gekregen en ingebouwd zie : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.400

Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Brigitte,
Ook ik heb zeker interesse in enkele setjes en ben erg benieuwd wat het eindresultaat wordt. Zelf boren en inbouwen heeft mijn voorkeur. Ik ga er wel van uit dat er een deugdelijke handleiding bij komt, dan wel een inbouw verslag op het forum. Een prima idee Tom, nu hoeven wij zelf het wiel niet meer uit te vinden. Succes met de verdere ontwikkeling toegewenst.  :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Louis.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Even een medeling aan degene die zelf gaan uitboren, materiaal van de kap  is errugh hard, 8o
goed centreren is belangrijk.
Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Jan, jouw exemplaar ziet er ook schitterend uit!  :thumbup:

Uiteraard voor mijn DDAR en mijn koninklijke set wil ik deze warmwitte set ook :-)

Dus kom maar op Tom  :P

Groet Paul
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Jan,
Bedankt voor de tip. Zijn HSS boortjes voldoende of moet er wat sterkers gebruikt worden?
Groet,
Louis.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Louis,

Kap moet goed opgespannen zijn ( stabiel dus)
Dan kan het met hss boren , beste is in 2 stappen boren.
bij instabiliteit , (niet goed opgespannen) kan er van alles misgaan.

Suk6 ermee als je er aan begint

Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Jan,
Bedankt voor je tips  :thumbup:. Ook dat centertje intikken is natuurlijk heel belangrijk. Op die kleine (soms bolle) deeltjes kan je zomaar verloop hebben. Nu nog even geduld hebben en afwachten of Tom voldoende aanmeldingen krijgt.
Gr. Louis.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Ik was de eerste keer te vroeg met mn reactie, de poll werd weer geveegd, dus nu nog maar eens een poging.
Ik heb nog een analoge geel/grijze 1600 die toch nog helemaal omgebouwd moet worden dus daar kan ik wel wat mee.
Boren durf ik zelf wel aan, moet alleen de correcte diameter even weten.
Evt mn digitale 1637 kan ook nog worden voorzien. Eeerst maar eens kijken hoe het gaat.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Inmiddels er weer 1tje bijgekomen zie mijn eerdere berichtje.

Mvg: Alex
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Ik heb in het verleden ook 16/17/1800-en van verlichting voorzien.
Hierbij werden leds op print geplaatst, waarbij de leds ietsje in het geboorde gat kwamen.
Dit ivm zijdelingse uitstraling. Leds werden ook bewerkt met zwarte verf, om in het donker heen ongewenste gloed te krijgen richting andere openingen. De lichtgeleiders werden vervangen door kortere versies van transparant materiaal. Hierdoor ontstaat een natuurlijke uitstraling.

Voor het benutten van alle functies het je 6 functie-uitgangen nodig, van bv. een Märklin geluids-decoder.
Dit ivm het voeren van de rangeerverlichting. Zie je hier van af, dan is ook een ESU LokPilot V4.0 met 4 functies, toereikend.

Wat voor mij nog steeds niet duidelijk is, is wat een setje nu exact inhoud.
Want behalve de 2 verlichtingsprinten, zijn er ook 10 kleine lichtgeleiders nodig. Worden deze ook geleverd?
En hoe zit het met de afscherming, en het plaatsen in je lok van de printen.
Komen de printen aan/in het onderstel, (frame) zodat je als je de kap demonteert deze blijven zitten,
of komen de printen in/aan de kop, en werk je met losse bedrading?

Het uitboren is wel te doen, maar het is niet gemakkelijk.
Hier dient eerst met een hand-centertje een putje te worden gemaakt, waarna met een hand-boor er een ondiep gaatje kan worden geboord. Tijdens dit boren kan je het middenpunt nog een beetje aanpassen, zodat deze volkomen gecentreerd is. Als dit eenmaal goed is, en ook het gat ietsje dieper is geboord kan je verder gaan in bv. een kolomboormachine.
Let wel op dat de gaten recht lopen.
Mocht je de zilveren verf beschadigen, dan met een beerje zilververf op een cocktailprikkertje ik het gaatje frotten, waarbij je een beetje op de rand achter laat.

Persoonlijk zal ik de printen niet aanschaffen, daar ik zelf ook bezig ben om voor een aantal lok-series printen te ontwikkelen.
Hiervan komt ook de bovenstaande serie aan de beurt. Ik ben nu met de Br 146 en 185 bezig.
Maar nogmaals: alleen met de printen ben je er nog niet. Er komt meer bij kijken.

Gr. Marcel
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Waarschijnlijk worden er gewoon "stipleds" gebruikt.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=6633

Wel zo makkelijk en het ziet er goed uit.
Zo heb ik die van mij ook aangepast.

Deze led worden ook bij zijn plan V ombouwset gebruikt.

Groeten Sander
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Maakt mij niet uit wat voor soort leds het worden , als het maar uitgeboord kan worden , want dat is voor mij het grootste probleem met de 2 locs.

mvg: Alex
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
 :) Mooi initiatief, vooral omdat ik zelf in mijn loc boren niet zo zie zitten.  :thumbup:
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Citaat van: Seinwezen op zondag 31 maart 2013, 20:10:22
Waarschijnlijk worden er gewoon "stipleds" gebruikt.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=6633

Wel zo makkelijk en het ziet er goed uit.
Zo heb ik die van mij ook aangepast.

Deze led worden ook bij zijn plan V ombouwset gebruikt.

Groeten Sander
Klopt volkomen. Tom heeft ook de sets gemaakt voor de ROCO ACTS 76705 met dezelfde LEDs.
Dit was een fluitje van een cent om in te bouwen.

Groet,
Bert
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Nou, zal eens moeten kijken, heb meer dan 30 van die dingen, waarbij ik dan de roco,s meetel.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Loopt deze actie al/nog? Actueel nu m'n dubbeldekkers eraan zitten te komen! :)
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
k Wil mijn 1720 voor mn ddar rijtuigen gaan zetten, dan zijn die sluitlichten wel een uitkomst! k Hoef ze dan maar aan 1 kant te hebben.

Verder heb ik nog 2 goederenloks (1601 en 1637) en nog 2 loks voor getrokken personenmaterieel (1736 en 1855), welke opzich geen sluitlichten nodig hebben, maar waarvan ik die dichtgeschilderde sluitlichten geen gezicht vind.

k Ben dan denk ik meer geïnteresseerd in het uitboren van de sluitlichten dan in de lichtsetjes zelf :)
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Digirails heeft een setje voor de Roco 1600 met smd-leds en die past, na boren uiteraard, ook in de Märklin. Je moet alleen een helder lensje of stukje lichtgeleider in de lampopeningen zetten. Die maak je uit de bestaande lichtgeleiders. Het voordeel is, vind ik, dat de lenzen daarmee wit zijn net als bij de echte los.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Citaat van: henkv op zondag 16 juni 2013, 21:26:03
Een helder lensje of stukje lichtgeleider in de lampopeningen zetten.
Het voordeel is, vind ik, dat de lenzen daarmee wit zijn net als bij de echte los.

Precies!
Dat is het mooiste.
Persoonlijk mijd ik dan ook een led die tot buiten de kap komt. Is geen gezicht!

Gr. Marcel
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Citaat van: Brigitte op zondag 17 maart 2013, 13:50:58
Tom van Weert is al een poosje aan het broeden op een veel gevraagd lichtsetje met sluitseinen voor de oudere Märklin 1600/1700/1800 serie.
Inmiddels is hij er zover uit hoe e.e.a. het beste te maken en eenvoudigste in te bouwen is.

Beste Birgitte,

Is er al iets meer bekend over de setjes?
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Te weinig animo helaas, om dit voort te zetten.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Klopt, Heb Tom recentelijk nog op de beurs van Houten gesproken, de led setjes zijn het probleem niet edoch de gaten boren
in het lokhuis , materiaal is keihard , ik heb het met een kobaltboor gedaan en dan nog kost het veel moeite en het moet ook precies gebeuren
uiteraard, kortom het is te doen maar voor de meeste verbouwers een risico van misboren en dan is het zonde natuurlijk van het model.
Wel jammer want mijn 1700 geeft schitterend licht met een setje van Tom. ;)

Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Oei dat is jammer om te horen. Maar waarschijnlijk lukt het zelf ook wel met de genoemde D***best stipleds.

Over het boren, gebruikt je direct een 1,9mm boor, of gewoon rustig opboren?

Ik heb wel tungsten-carbide boren in diverse kleine maten (voor printplaten). Helaas alleen geen kolomboor, dus dat wordt met de hand proberen.
Van wat voor materiaal is de kap eigenlijk gemaakt?
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Citaat van: Assembler op dinsdag 22 oktober 2013, 18:04:30

Over het boren, gebruikt je direct een 1,9mm boor, of gewoon rustig opboren?

Helaas alleen geen kolomboor, dus dat wordt met de hand proberen.

Van wat voor materiaal is de kap eigenlijk gemaakt?

In 2 stappen boren tot de juiste diameter.

Ik heb het ook uit de hand gedaan, wel goed een centerpunt gebruiken ivm weglopen van de boor

Kap is van een spuitgiet legering, errugh hard

Suk6,

Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Oei, oei, oei! Afgelopen weekend heb ik bij een 1652 loc de sluitverlichting uitgeboord.
Wat gaat dat lastig zeg! 8o

Het resultaat is gelukkig wel goed.
Ik heb helaas wel ongeveer 5 carbide en 2 hss boortjes kapotgedraaid.  :-(
Met een boormal zou het denk ik wel beter te doen zijn.

Het resultaat: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46616.msg838387#msg838387
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Je hebt het toch gered, ziet er goed uit  :thumbup:, ik zei het al, tis keihard zo,n kappie :P :D
Dat is ook de hoofdreden dat Tom van Weert er niet aan begonnen is om de kappen
voor de liefhebbers te boren 8o

Gr, Jan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Nou ja dat vraagt dan om hardmetaal boortjes. Nadeel is gaat niet uit de hand, moet je een goede stabiele machine voor hebben en je moet koelen/smeren spanen moeten weg. Maar met hardmetaal een fluitje van een cent  O:-D

Mvg, Johan
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Dus binnenkort als service beschikbaar ? :D

Robin
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Hallo,

Lijkt wel of iedereen met dit onderwerp bezig is.

Gaten in de kap boren heb ik met een 2mm boortje zonder voorboren gedaan.
Goede vaste hand en gewoon met een schroefboormachine. (Maar 1 boor nodig gehad).

Getracht de digirails print er in te zetten, deze past alleen niet 1 op 1 kwam ik achter.
Digirails print minder hoog maken kan aan de onderkant bij de front- en sluitlichten.
Niet te ver gaan want dan ben je een printbaan kwijt.

Daarna getracht met een frees een stuk uit het frame te halen, heeft mogelijk niet goed genoeg gesteund gezeten en heb gelukkig via Keuterman een nieuw frame kunnen bestellen.
Deze zijn overigens lastig te krijgen.

Waarom digirails print gebruiken? Kun je simpel met F0 en F1 een dubbeldekkerset duwen en trekken, teven met F1 het rangeerlicht aan zetten. Dit rangeerlicht is alleen met een dubbeldekker niet meer correct.
Tevens blijven de Front- en Sluitseinen aan de kant van de rijtuigen branden, hier nog een transistor schakeling tussen zetten zodat je ze uit kunt zetten met F2 en F3.

Als het een beetje mee zit heb ik de loc op de gastendag bij me, afhankelijk van de post uit Borne.

Dit zijn voorlopig mijn belevenissen met de sluitlichten.

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Vervolg van ombouwen:

Digirails prints passen na behoorlijk wat aanpassingen er wel in.
Print zover mogelijk affrezen aan de onderkant, tot aan de eerst printbaan die je tegenkomt.

Frame van de loc aan beide kopkanten drie mm hoog en diep er uit frezen. Haakse holte aanbrengen eigenlijk, geeft ruimte voor de print!
Dit is een helse klus en vraagt een stevige frees.
Om kort te zijn, dit betekent lef en ik heb er een frame mee naar de knoppen geholpen.
Stevig in de bankschroef klemmen met stevige spanplaten tegen beschadiging, de kant van de motor vraagt de meeste aandacht.

Klem de kopkant goed vast en dan is er in principe steun genoeg. Vraagt enig inzicht, gaat hier om de waarschuwing dat het sneller mis gaat dan je denkt! Benodigde handfrees die ik heb gebruikt is luchtgedreven met een hoog toerental, langzaamaan de ruimte frezen.

Doe vooral een bril op tegen rondspattend metaal, het is echt keihard!

Digirails print met dubbelzijdig tape precies voor de nieuw aangebrachte lichtleider geplaatst en met siliconenkit vast gezet.
Waarom Kit?? Simpel, je hebt dan nog de mogelijkheid de prints er uit te halen mocht dit echt nodig zijn.

Daarna een 21 MTC plaat van ESU er in geplaatst met F1 t/m F5 in gebruik genomen op de decoder.
F0 de frontseinen voor beide richtingen aansluiten.
F1 bediend AUX 1 en 2, op deze manier kun je de rode leds schakelen en wisselen met de rijrichting mee. CV's weet ik nu even niet uit het hoofd. Als ik die bij de tweede loc heb ingesteld schrijf ik dat hele boeltje een keer op.

AUX 3 gaat aan het rangeerlicht, schakelen met F2. Dan F3 en F4 standaard decoderinstellingen voor rangeergang etc. F5 stuurt AUX 4 aan, hiermee het ESU relais bedienend waarmee de ingebouwde M-telex koppelingen worden bediend. Tegelijk voor en achter!

Tot zover even de belevenissen, deze week verder.

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Als ik dat zo lees kan je er beter zelf een paar losse leds in drukken, nadat de gaten zijn uitgeboord.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Ja, zo denk ik er ook over.
Of zelf een print en lichtgeleiders maken.

Gr. Marcel
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Hallo,

Wat een ieder zou doen kunnen meningen over verschillen   B)

Alles wat ik aan zwaarder gereedschap nodig had, met name de zware frees waren in huis, dat scheelt.
Losse leds enz heb je weerstanden bij nodig, digirails zit alles in smd er op, plus dat het rangeersein er bij zit.

Over smaak en klus valt niet te twisten natuurlijk  >:-D

Ik ben er blij mee en twee ombouwen is voorlopig genoeg.

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Hallo, nog even een kort epistel voor het schakelen van de sluitlichten met F1.

Ik heb met een 1700 met lopi4 het volgende gedaan:

De witte en gele draad van de decoder voor de front verlichting gebruiken.
Dan kun je met de groene en paarse draad de sluitlichten laten wisselen en schakelen met AUX 1 en AUX 2 zoals deze standaard in gebruik zijn.

Groen hoort aan de kant van de gele draad en paars aan de kant van de witte draad.
Stel CV 32 in op waarde 2, CV362 op waarde 8 en CV 378 op waarde 4.


Sluitlichten schakelen dan contra aan de frontseinen en zijn met behulp van F1 aan of uit te zetten.
Mochten de sluitlichten nu tegelijk met de frontseinen aan een zijde branden stel dan de CV's 362 en 378 precies andersom in.

Simpel toch??

Gr. Fred.

Rode tekst aangepast anders werkt het niet!
Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Kleine aanpassing gedaan in het vorige bericht, anders werkt de boel niet!

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Je kunt F0 er ook bij te betrekken zodat de sluitlichten alléén maar aan kunnen via F1 als ook F0 actief is. Juist dat is de aardigheid van het functie mappen.

Gr, Ben.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Ben,

Ik had hier al een vermoeden van, alleen nog weer geen idee hoe dit echt te doen.
Ga ik me in verdiepen, het werkt nu zoals het werkt en dat is vooralsnog best zo.

Met Koploper er straks aan vast maakt het uiteindelijk niet zoveel uit.

Gr. Fred.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Je kan ook verder programmeren, en de verlichting per zijde schakelen onder F5 en F6
En bv onder F3 (of F7) de dubbel A.

Gr. Marcel
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Citaat van: Marklindak op zaterdag 28 december 2013, 17:48:00

Ik had hier al een vermoeden van, alleen nog weer geen idee hoe dit echt te doen.





CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV353 =  84
CV362 =   8
CV369 =  88
CV394 =   0
CV410 =   0

Gr, Ben.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Goedemiddag. Hoe staat het hiermee??

Gr.ton
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Tom van Weert is al lang gestopt met het ontwikkelen van een lichtsetje.

Gr, Ben.
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
weet iemand of dit in een 16/17/1800 lok past E190372  Leiterplatte Beleuchtung LED
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Kan je het beste zelf passen  :D

Maar zo te zien niet.
Sluitseinen en frontseinen vallen binnen 1 lampbehuizing, en bij de NS 1600 zijn deze gescheiden.

Maar als er veel vraag naar is, kan ik mij er wel in verdiepen voor een platine.

Gr. Marcel
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
kun je zelf makkelijk maken, alleen de gaatjes boren voor de sluitseinen vereist enige kunde !!
Groet Robert
Re: LED lichtsetjes voor Märklin 1600/1700/1800 serie
heb bij mijn ouders wel een kolomboormachine staan dus dat is niet zo'n probleem,en die platine is van af mei voor 3,50 euro te koop in duitsland daar kun je het zelf niet voor maken!