Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lopi 5 en smd led verlichting

Gestart door Erik Schraven woensdag 03 mei 2023, 13:21:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lopi 5 en smd led verlichting
Beste techneuten,

Ik loop tegen het volgende aan, loc voorzien van Lopi 5 basic decoder, rijdt na wat cv bijstellen perfect. Maar de mini ingebouwde smd verlichting werkt alleen op batterijen, in de loc alle plussen met weerstandjes op de blauwe Lopi draad, de zwarte smd draad op wit en/of geel per rijrichting, helaas geen verlichting, haal ik de gele en witte los, zet plus 9 volt op de blauwe, dan massa op geel of wit , perfect. Wat heb ik fout gedaan? Bij ander locsdie ik heb omgebouwd werkt het perfect, maar in deze niet,ik heb 8 smds met 470 Ohm weerstand gebruikt rijspanning 18 volt Ecos, smd 3 volt.          Hoop dat een van jullie mij kan helpen. Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Erik
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
leds verkeer om aangesloten.Blauw is de plus en uitgangen de min
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Hallo Johnny,
Ik heb de plus dus rode draden van de leds op de blauwe van de decoder aangesloten dat is toch goed?
Gr Erik
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
normaal wel.Heb je de uitgangen ook nagekeken of ze geprogrammeerd zijn op de F toetsen ?
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
In principe zou het niet uit mogen maken maar ESU raad aan de weerstanden niet in de blauwe draad te zetten. Zelf heb ik dat ook nooit gedaan. Het overzicht blijft beter dan.
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Ok 2 verschillende reacties,

Als de weerstand niet in de blauwe draad mag, dan zal ik ze in de "zwarte " dus massa draad zetten, en testen.

De andere door mij omgebouwde locs hebben de weerstand wel in de permanent plus zitten.

Alle andere locs laten verlichting correct schakelen via Ecos of Koploper.

Dank tot zover ff testen nu.

Wordt vervolgd.

Gr Erik
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
zoals ik las dacht ik dat je de weerstanden in de aparte draad had gezet.In de gemeenschappelijke is steeds niet goed wat verschillende kleuren hebben ook verschillende stroomwaardes en spanningswaardes
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Ik gebruik voor elke smd dezelfde weerstand
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Als je maar 1 weerstand gebruikt zal enkel de led die het minst verbruikt oplichten, de andere niet.
Dus voor elk ledje een weestand aan de min zijde en de plussen samen.
Als het kan is het ook een idee om de leds in serie te zetten dan heb je maar 1 weestandje nodig voor die kring.
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Meten is weten.  Als je een multimeter hebt, kun je dus kijken of de decoder spanning afgeeft, en wat de polariteit is.  Ik vermoed dat het probleem in de decoder te vinden is.
Re: Lopi 5 en smd led verlichting
Hallo Erik,
Ik weet niet welke versie je van de LOPI decoder hebt, bedraad of via adapter.
Het lijkt zoals je zelf ook beschrijft goed aangesloten. Heb je al eens geprobeerd om een decoder uit een andere lok, die wel goed werkt om te wisselen?
1 als deze andere decoder ook niet werkt in je huidige ombouwproject ligt het waarschijnlijk toch aan je ombouw.
2 Als deze decoder die nu problemen geeft, ook dezelfde problemen geeft in de andere, goed omgebouwde lok, ligt het zeer waarschijnlijk aan deze decoder en moet die terug naar de leverancier.
Als je een ESU testbank bij de lokprogrammer hebt, kun je de decoder natuurlijk ook testen zonder al die ombouw acties.
Zeker als je een bedrade versie hebt, scheelt dat een hoop werkt.
Lukt dat allemaal niet dan op naar je dealer met het verzoek om hulp, zou ik zeggen.
Succes met het verdere speurwerk!
Vriendelijke groeten,
Jens