Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.

Gestart door C-Brian zaterdag 16 maart 2013, 16:32:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Getest en het werkt :thumbup:
Helaas is er iets met het setje oude rails waardoor de stroomafname zo goed als 0v is (ik gok vuil maar heb geen zin om het schoon te maken ;)). Straks nog Nu een filmpje waarop de loc eventjes op 3v te zien is. Wordt gewoon in de lucht gehouden, dus hij rijdt niet :).

Filmpje:


Edit: filmpje toegevoegd.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo,

Issie weer, met de zoveelste vraag..
Dit keer over de sleper. In Willem's topic (klik) staat dat hij een 7164 sleper heeft gebruikt. Ik weet echter niet of deze sleper ook geschikt is voor het draaistel van de 1220. Kan iemand daar een duidelijk antwoord op geven?

Alvast bedankt.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Elke sleper die daar genoeg kan inveren is goed. De 1 zegt die sleper de ander raad een ander aan.

Oftewel probeer het.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Wijbe,

Als ik me niet vergis moet de sleper wel lang genoeg zijn, anders drukt hij zichzelf uit de wissels. Is de breedte ook van belang (bij een kleine radius o.i.d.)?
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Als je niet veel ruimte hebt kan je gaan voor een Brawa of Liliput sleper. Heb je ruimte zat neem dan een Roco sleper.


groeten Dylan
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Als hij zichzelf uit de rails drukt betekend dat hij niet genoeg ruimte heeft om in te veren.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Tijdje stil geweest hier, o.a. door de nieuwe start met school.

Ik heb onlangs besloten te gaan 2-railen, wat me ook gunstig uitkomt bij het ombouwen van deze loc. Na maanden prutsen (want nee, dat ding reed maar niet..) heb ik uiteindelijk alle verbindingen eens opnieuw gesoldeerd. Wat bleek? De soldering bij het gemotoriseerde draaistel aan de stroomoppikker (of hoe dat dan ook mag heten) was niet goed meer. Na schoonmaken en opnieuw solderen rijdt hij prima.

Nu de decoder en de ledjes nog..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Mooi Brian.
Doch: Nu je over bent naar tweerail, is de topic-titel misleidend...
Sterker nog: Dit topic hoort nu thuis in "2-rail alle schalen".
Veel plezier met je keuze overigens!
Als ik jong was, wist ik 't wel...
Re: Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.
Ja Wim, de vele 'dan wist ik het wel's en 'nu is het te laat's die ik ben tegengekomen op fora hebben mij doen nadenken over de cons en pro's van het 2-railen en 3-railen, wat resulteerde in deze overstap.
Ik heb de titel aangepast en tevens je opmerking over de categorie aan de moderators gemeld.
Re: Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.
Brian,

Ook ik heb een lima 1220 omgebouwd naar wisselstroom en daarbij gebruik gemaakt van een Esu. Ik zeg "heb ik omgebouwd" maar is eigenlijk  met flinke hulp van het forum en Teunis gebeurd. Was al met al toch een simpel klusje.
Zit eigenlijk ook al een poosje te denken om ook over te gaan op 2 rail. Waarschijnlijk om dezelfde redenen al jij.
Re: Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.
Hoi Frans,

Mijn keuze is enigzins vergemakkelijkt door het feit dat ik al een multiprotocolcentrale heb, de ECoS-1 van ESU. Mijn locs doe ik wel (ombouwen gaat te veel tijd en geld kosten) en ik begin geheel opnieuw. 2-railen heeft zo zijn voordelen maar die zijn al zo vaak zo uitgebreid besproken dat het onmogelijk wordt om dat nu even samen te vatten.
Het sterkste argument wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat ik veel 3-railers over hun keuze heb zien twijfelen, terwijl ik zo goed als nooit een 2-railer heb zien twijfelen. Afgelopen beurs heb ik wat Roco spul gekocht om eens te ervaren hoe het systeem in elkaar steekt en dat viel me zeker niet tegen. Hier zaten onder andere wat RocoLine railstukken (code 83), maar hier zie ik vanaf en ik ga voor code 100 (waarschijnlijk van Piko of Peco) om ook met het oudere materieel te kunnen rijden (die 0,4mm vind ik persoonlijk geen enkel probleem).

k dwaal weer af van het onderwerp (een goede reden om die nieuwe emoticon die in dit forum is verschenen uit te proberen: :offtopic:), dus hierbij stopt mijn verhaaltje over het 2-railen. Vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden, maar graag via PB anders zijn we zo weer :offtopic: (:mrgreen:).

Er rest mij trouwens nog wel één vraag:
Citaat van: Brian op zaterdag 16 maart 2013, 19:30:58
Kan ik de trappetjes (die ook dienen als nokjes om de kap vast te houden) gewoon wegvijlen op blijft de kap dan niet zitten?

Hiermee zou ik de kap alleen vastzetten met de twee klemmen in het midden van de loc, wat fijner is met het demonteren van de kap (6 satéprikkers en dan gaan wrikken gaat niet erg gemakkelijk), of kleven daar nadelen aan, en zo ja, welke?

Alvast bedankt,
Re: Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.
Probleem kan zijn dat je kap niet laag genoeg sluit. De nokjes zitten er niet voor niets. En hoe vaak gaat die kap eraf, zelden toch?

Citaat van: fransspoor op zondag 13 oktober 2013, 09:58:47

Zit eigenlijk ook al een poosje te denken om ook over te gaan op 2 rail.


Gewoon doen. De emotie van de overstap duurt 2 - 3 dagen, daarna begint het verstand weer te overheersen. :D ;)

Met groet, Ben.