Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan

Gestart door pnvdg944 vrijdag 15 maart 2013, 12:44:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ik heb een 5-tal rijtuigen plan E. De bestaande wielen heb ik vervangen door wielen geschikt voor Märklin. Ondanks dat ontsporen deze rijtuigen regelmatig, voor al op M-rails, maar ook bij wissels in de K-rails. Bij het trekken van de rijtuigen komt het regelmatig voor.
Bij het opduwen van de rijtuigen is het bijna niet mogelijk te blijven rijden en ontspoort bij direct de hele set.
Wie heeft hiervoor een goede oplossing? Verzwaren misschien?
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
 :)

Mag ik vragen welke ~wielen je hebt genomen ter vervanging??

Groet Jan
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ja inderdaad ik heb dat met oude Roco rijtuigen Plan E en Plan D gehad.
Die heb ik verzwaard met strooken lood onder het rijtuig geplakt.
Het was een afdoende oplossing, ik kan je helaas niet laten zien hoe ik dat gedaan heb, want ik heb de rijtuigen niet meer.

grt Piet.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Zie,

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20022.0

Ik heb er Piko 56060 onder, met roco kortkoppelingen 40270.
Ook bij K-Kruiswissels geen probleen (meer).

Groet, Jan B)
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 15 maart 2013, 13:19:20
Ik heb er Piko 56060 onder
Maar dat spreekt vanzelf toch Jan?
Als je gelijkstroom wielen hebt móét je er de goede wielen onderzetten.
Maar dan nog trok mijn 1212 ze in een boog, of wissel naast de rails.
De verzwaringstruuk deed wonderen.
Volgende maand krijg ik de "StalenD" van Artitec daar gaan meteen Piko 56061-1 wielen onder.
Het rijtuig zal ook wel van kunststof zijn en ik zal het daarna terdege aan de tandvoelen.
Achter de 1200, het rijtuig in een wissel en dan met een lekkere sleep IC rijtuigen er achter en dan eens hard de rijregelaar van 0 naar vol draaien.
Kijken wat er dan gebeurt.

grt Piet.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: pnvdg944 op vrijdag 15 maart 2013, 12:44:24

Wie heeft hiervoor een goede oplossing?


De fabrikant Artitec zelf. Al eens hier gekeken? KLIK

Gr, Ben.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Het is maar de vraag of het (alleen) aan de wielen ligt. Die plan E's van Artitec hebben vaak hakende en anderzins beroerd functionerende koppelmechanieken. Kijk eens of dat goed gaat. Ik heb ze bijna allemaal de deur uit gedaan wegens teveel ergenis. En dat was op een tweerailbaan met 30 cm wissels en nooit krapper dan R4.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Hallo allemaal,

Een vriend van mij wilde ook eens Artitec plan E rijtuigen kopen. Bij terug naar toen heb ik toen geïnformeerd bij de stand van Artitec of zij ook een test uitgevoerd hadden met deze rijtuigen op M-rails. Hierop zei de woordvoerder van Artitec dat ze wel getest hadden op C en K rails maar niet op M rails. Hij moest mij het antwoord dus schuldig blijven. Ik ben toen naar de stand van Bentinck Modelbouw gegaan en heb daar ook deze vraag gesteld. Hierop kreeg ik een erg net antwoord. Het was niet verstandig om plan E rijtuigen te kopen van Artitec en dan op M-rails te rijden. Dat gaf teveel problemen. Ik vond het erg netjes dat ze bij Bentinck Modelbouw zo'n net antwoord geven. Hij zei ook dat hij met alle plezier die rijtuigen aan mij wilde verkopen, maar als het dan niet zou bevallen. Was ik niet tevreden en hij ook niet.

Groet, Jasper
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
He Ben, jij weet wel heeeeeeel erg veel he,  :thumbup: :thumbup:

Gr Ruud
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 15 maart 2013, 17:17:45
Bij terug naar toen heb ik toen geïnformeerd bij de stand van Artitec of zij ook een test uitgevoerd hadden met deze rijtuigen op M-rails. Hierop zei de woordvoerder van Artitec dat ze wel getest hadden op C en K rails maar niet op M rails.
Dat testen van Artitec daar heb ik inmiddels geen hoge pet meer van op.
Ik had geklaagd dat mijn DE-1 en DE-2 modellen geen spiraalhelling van 2,5 % konden nemen.
Ze hebben er nl geen aangedreven wielen met antislipbanden onder gezet!!
Kreeg ik als antwoord, dat zij bij hun in het atelier de modellen op een helling van 3% hadden gezet en dat ze feilloos om hoog gingen.
Ja dat geloof ik best maar normale modelbouwers gebruiken spiralen om, in mijn geval plm 15cm, te klimmen en geen hellingbanen, want we hebben vaak niet zo veel ruimte.
Een rechte helling van 2% zou meer dan 7 meter lang moeten zijn.
Op een hellingbaan hebben beide wielen adhesie met de rails op een spiraal slipt er altijd een wiel.
Ai, daar hadden ze ff niet aan gedacht.
Dus dat testen, ja mn neus Artitec!
Ik vind dat jammer want ze rekenen een hele boel geld voor hun modellen en die zijn ook mooi gedetailleerd.
Maar een Piko model uit de Hobby-serie rijdt beter.

grt Piet.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Een veel te krappe en stijle helling kunnen nemen, is natuurlijk niet hetzelfde als beter rijden. Maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk ben ik heel content met het weglaten van de asb'tjes.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: henkv op vrijdag 15 maart 2013, 20:50:08
Een veel te krappe en stijle helling kunnen nemen, is natuurlijk niet hetzelfde als beter rijden.
Ja dat vind ik wel het zelfde Henk.
En 2.5% met R2 en R3 bogen in een spiraal is niet krap en ook niet stijl.

grt Piet.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Dat is voor jouw baan belangrijk Piet. Op mijn baan rijdt het stel bijzonder soepel mede dankzij het ontbreken van asb.  :thumbup:
Het is echt maar net wat je belangrijk vindt. Ik ben er heel tevreden over dat Artitec niet al bij voorbaat rekening houdt met meer extreme baanontwerpen - en een railspiraal uit R2 en R3 vind ik behoorlijk extreem - met alle compromissen aan een model die dat al bij voorbaat nodig maakt. Pas ik liever mijn baan een beetje aan. Dan maar wat minder rails.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ik ga een heel eind met je mee op dat punt Henk, maar ruimte is vaak de beperkende factor op veel banen.
En dat geeft inderdaad aanleiding tot compromissen.
En als schaalgetrouwheid en uiterlijk belangrijker zijn dan rijeigenschappen dan denk ik dat Artitec moet over gaan naar statische modellen.
Want ik vind het zuur dat je voor ?900,00 in modellen hebt geinvesteerd, die je eigenlijk alleen maar in een vitrine kunt zetten, of op een vlakke baan mee kunt rijden met niet te veel bogen.
Dan had ik die centen beter kunnen besteden aan goed rijdende modellen.
En R2 en R3 is toch niet zo heel erg extreem?  :O
Een R3 circel is hart op hart toch altijd nog 1030mm dus als je een spiraal wilt maken heb je effectief 1m20 in het vierkant aan ruimte nodig.

grt Piet.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Zelf ga ik nooit krapper dan pakweg R4 en dat zijn gewone bogen. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar hoe je het ook wendt of keert, in een spiraal zijn R2 en R3 best krap. Dat stelt eisen aan modellen die ten koste gaan van andere eigenschappen die mij liever zijn. Daarom heb ik bezwaar tegen jouw mening dat de modellen algemeen gesteld niet goed rijden. Ik vind de de1 beter rijden dan modellen die volgeplempt zijn met asb.

Maar goed, het ging hier over de plan e en ik denk dat het probleem eerder in de koppelbomem zit. Dat ging zelfs op mijn baan fout met sommige productieseries. Daar heeft Artitec wel een fout gemaakt.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Wellicht zit het probleem in de kortkoppelkoppen. Bij mijn Roco Plan D-rijtuigen heb ik Fleischmann profi koppelingen gebruikt omdat de anderde types bleven  haken achter de buffers. Sindsdien geen problemen meer gehad.

John
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: henkv op zaterdag 16 maart 2013, 10:34:08
Zelf ga ik nooit krapper dan pakweg R4 en in een spiraal zijn R2 en R3 best krap.

Dag Henk,

Jouw mening deel ik. Ik vraag me ook af hoe steil een R2/R3 spiraal dan moet zijn om na een rondje te hebben gemaakt genoeg ruimte te bieden aan het daaronder liggende deel van de spiraal (minimaal zo'n 9 cm). In ieder geval lijkt mij een beperking van het  stijgingspercentage tot slechts 2,5% (een cijfer dat bossie noemt) bij R2 en R3 niet realiseerbaar .....En dan door die krappe R2/R3 bogen vierassers mee naar boven zeulen (een normale stam van Plan E rijtuigen is toch al gauw zesdelig!) dat is om problemen vrágen. Daartoe reken ik zeker ook problemen met (kort)koppelingen. Als je de ruimte voor een redelijke spiraal niet hebt, en ik kan me heel goed voorstellen dat een heleboel banenbouwers die ruimte gewoonweg niet hebben, dan moet je zo'n spiraal NIET aanleggen. Het bespaart je veel ergernis.

Ikzelf heb in beide spiralen van mijn baan R5 bogen van K-rails gekozen. Daardoor kan de maximale stijging op 30? (ik houd het bij de spoorwegen traditionele pro-millage maar aan) worden gehouden om er ook locs met opstaande pantograaf plus ± 10 stukst 303 mm lange rijtuigen doorheen te leiden.

Ikzelf heb geen ervaring met Plan E-rijtuigen van Artitec, zodat ik niet kan beoordelen of er problemen zijn (of waren)  met de koppelingssystemen van die rijtuigen. Maar in het algemeen ben ik op een goed aangelegde spoorbaan t.a.v. niet goed functionerende koppelingen resoluut! Die gaan er onherroepelijk uit en ik vervang ze door koppelinghouders van Symoba (grondvlak ± 1x1 cm) waaraan dan de gewenste (kort)koppeling wordt gestoken. Dan heb je dat probleem gegarandeerd niet meer. Ik erken dat die Symoba kortkoppelingsmechanieken fiks aan de prijs zijn (de firma is dan ook monopolist op dit gebied) maar als je ze goed installeert heb je er geen omkijken meer naar.

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Rob,

Over het algemeen is 3% in onze modelwereld heel normaal, en prima te doen voor alle materieel. Bossie geeft aan met 2,5 procent te klimmen, dat is dus 25 promille, en dat klopt aardig bij 9 cm voor R3. Jij gebruikt 30 promille, dat is dus steiler..... Wat is je probleem/ advies dan?

Walter
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
3 procent geldt als maximum, liefst minder en zeker in een krappe klimspiraal. In een spiraal combineer je immers de weerstand van de bogen met die van de helling. Er is heel wat materieel dat daar best doorheen komt, maar ook steeds meer materieel waarbij dat niet zo is. Niet alle fabrikanten leggen zoveel nadruk op de trekkracht ten koste van andere kwaliteiten van het materieel.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Citaat van: Wasmi op zondag 17 maart 2013, 17:04:43
Jij gebruikt 30 promille, Wat is je probleem/ advies dan?

Hallo Walter en ook Henk,

Mijn keuze voor 30? voor alle stijgingen (en dalingen) op mijn baan is het resultaat van het maximaal gebruiken van de kubieke inhoud van mijn treinenkamer, bepaald door vloeroppervlakte en plafondhoogte. Mijn "eis" was wel dat treinen met een lengte van 3 meter probleemloos overal konden komen, dus ook op de hoogste etage, hetgeen inhoudt dat er soms zo'n tien spiralen moeten worden  "genomen"  Locomotieven hebben dan wel goede anti-slipbandjes nodig, en er moet in de locs geen digitale apparatuur zitten die veelal een hoop van de toegevoerde energie opslorpt waardoor er te weinig krachtvoer voor de locmotor overblijft.

Problemen achteraf met mijn keuze heb ik niet. Mijn aanvankelijke zorg dat als gevolg van de middelpuntvliedende kracht te zware treinen op de R5 bogen naar binnen zouden kieperen bleek ongegrond. Het vereist wel een zeer nauwkeurig glad stijgend tracé. Dat controleer ik dan ook regelmatig en stel zonodig iets bij door moeren aan de steunijzers met schroefdraad hier en daar een heel klein beetje te verstellen. Het is overigens een kwestie van tiende millimeters hoor. Overigens "stuur" ik stijgende treinen op de spiralen met de hand. Je moet zonodig meteen kunnen ingrijpen als door de een of andere reden de trein op de helling zou inhouden, schokken of zelfs tegen mijn zin in onverklaarbaar zou stoppen (maar ja, alles komt voor op een modelbaan)

Aan anderen adviezen te geven over de aanleg van spiralen laat ik wijselijk achterwege. Het enige wat ik zeg is dat 30? op R5 bogen - bij mij althans - al vele jaren werkt. Dat ik op de rest van de baan (die stijgingen en dalingen kent) ook die 30? aanhoud is om die toe- en afritten niet langer dan maximaal nodig te maken (ze zijn sowieso toch al ruim drie meter lang)  zodat ik viadukten kon aanbrengen om zodoende andere sporen te kunnen kruisen.

Gegroet,

Rob


P.S. In eerste instantie lukte het mij niet om een foto van een der spiralen bij te voegen. Pas in een latere fase lukte dat wel. Waarom?



Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ha ha, wat een ding!  :thumbup:
Maar zelf heb ik de spiralen gedag gezegd, evenals krappe bogen en haakse wissels. Dan maar wat minder rails. Ieder zijn lol.
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Hallo Allemaal,

Gaat het nog wel hierover: Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan of verschuiven we van onderwerp?

Ik hoop dat ik niemand tegen het zere been trap, maar ik heb het idee dat we een beetje afdwalen?

Dank alvast,

Jasper
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Dag,

in verband met een mogelijke aanschaf van Artitec Plan E- rijtuigen durf ik dit topic weer nieuw leven in te blazen. Het topic is afgedwaald en werd ook door vragensteller niet meer ververst. Maar de vraag is voor mij nog steeds relevant: zijn er goede ervaringen met Artitec Plan E op een Märklin M-baan? Eventueel na vervanging van de wielen?

Vriendelijke groet, Treinzoeker
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ik heb dan geen plan E, maar een stalen D en C rijtuigen van artitec.
Ik rij op C rails en krapste bocht is radius 1.
Ik had ook het probleem dat de handel steeds uit de rails liep.
Met of zonder kortkoppelingen maakte niet uit, de bufferschijven haakten  in
bocht achter elkaar, gevolg laat zich raden.
Je kunt dan de bufferschijven eruit trekken, of aanpassen. Ik heb ervoor gekozen om de eraf
te laten. Je kunt ze er zo weer op klikken.
Bij 1 rijtuig zat een storing in het draaistel. Er zat een verhoging aangegoten wat met het nemen
van een bocht achter de wagenbodem bleef haken. Draaistel eruit gehaald, met een dremel verhoging
weg geslepen en het probleem is opgelost.
Ik heb nu zeer mooie rijtuigen die prima rijden. :)
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Ik heb destijds bij de Artitec Stand (op Eurospoor) de gelijkstroomwielen voor mijn Benelux plan W1 en E rijtuigen gratis kunnen omruilen voor wisselstroomwielen ( (Artitec no. 20.340.00).

Willy
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Waar je ook rekening mee moet houden is de lage buik van de wagons. Als je de oude M-wissels gebruikt met de grote lamphuisjes, komt de buik van de wagon daar tegen aan. Het laatste type M-wissel met de kleine lamphuisjes hebben dat niet.
Ik zelf heb het opgelost door de lampjes met omhulsel van de grote soort van de wissels af te halen.

Dirk-Jan
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Artitec rijtuigen plan E op Märklinbaan
Hallo iedereen,

Ik heb eens gekeken naar de wielen van deze wagons en denk bijna dat het gaat om rp 25 assen. Het is wel erg lastig om de juiste wisselstroom wielen te vinden.

Groet, Jasper