Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schrik...

Gestart door Ad48 donderdag 14 maart 2013, 22:05:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schrik...
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Schrik...
Ik heb een wisselaandrijving die is doorgebrand, deze zit er nog geen jaar in en het is nog wel de verbeterde versie 74491. Ik gebruik hem bijna niet omdat hij bijna altijd op afgebogen spoor staat, daarom vind ik het vreemd.

De spoel was verbrand en zat enigzins vast aan de wissel. Dit was wel schrikken :O 
Ik vind het vreemd want er zitten nog 18 elektrische wissels meer en deze werken perfect. Je kunt dan toch niet spreken van overbelasting?

Gr, Ad
Re: Schrik...
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Schrik...
Dan heeft er continu spanning op gestaan Ad.
Gebruik je een schaltpult om de wissel om te zetten of bedien je de wissels digitaal?
Als je digitaal werkt heb je dan de eindafschakelingen door verbonden?
Zo ja dan moet je ook je decoder eens nazien.

grt Piet.
Re: Schrik...
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Schrik...
Hallo Piet,

Ik gebruik schakelkastjes met terugmelding. Als ik bij terugmelding zie dat beide lampjes blijven branden dan controleer ik altijd meteen de wissel en aansluiting. Bij deze heb ik niets gezien, het kastje schakelde altijd goed maar opeens was het over met de wissel.

Gr, Ad
Re: Schrik...
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Schrik...
Kan het niet zijn dat er onterecht één van de terugmeldingen niet gefunctioneerd heeft?
En dat de schakelaar wel aan is blijven staan........dat moet je echt ff controleren.

grt Piet.
Re: Schrik...
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Schrik...
Dat weet ik niet. Ik heb een nieuwe aandrijving geplaatst en alles werkt weer prima. Is toch schrikken dat dit kan gebeuren.

Gr, Ad
Re: Schrik...
rovanko
gast

Re: Schrik...
Citaat van: Ad48 op donderdag 14 maart 2013, 22:54:05
Is toch schrikken dat dit kan gebeuren.

Hallo Ad,

En weet je wat nog erger is? Het zal nog wel eens meer gaan voorkomen dat je van zoiets schrikt!

Ik raad je aan de doorgebrande wisselaandrijving naar de winkelier te brengen die hem jou geleverd heeft. Wél moet je dan het aankoopbonnetje erbij doen (lees: doe er een aankoopbonnetje bij waar zo'n wisselaandrijving op aangegeven staat  >:-D ). Er is grote kans dat je dan gratis een vervangend exemplaar krijgt. Wisselstellers met eindafschakeling mogen niet kunnen doorbranden als er langer stroom op de spoelen staat. Er is dan sprake van een fabrieksfout. Uiteraard is dat de theorie, want die dingen branden op een bepaald moment tóch door ook met een z.g.n. goedwerkende eindafschakeling. Waarom?

Gegroet,

Rob
Re: Schrik...
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schrik...
Citaat van: rovanko op donderdag 14 maart 2013, 23:56:52
die dingen branden op een bepaald moment tóch door ook met een z.g.n. goedwerkende eindafschakeling. Waarom?
Dat kan ik je wel vertellen: de elektromagneet haalt niet zijn eindstand en drukt de schakelaar dan nog niet in.
Verder moet de spanning (per ongeluk) aan blijven staan want anders verbrandt er nog niks.......

Een goede raad is de bijgevoegde informatie te lezen en op te volgen !
Dat scheelt al een heleboel ellende:

1. de aandrijving ofwel elektromagneet moet goed op zijn plek gemonteerd worden en moet soepel lopen.
2. er moet genoeg spanning aanwezig zijn; meters lange draden moeten voldoende dikte hebben.
3. de wissel niet kei en keihard vastschroeven, hij vervormt dan en het bewegende deel kan weer zwaar lopen.

Dit is de laatste keer dat ik dit schrijf  :D
Re: Schrik...
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Schrik...
Huub,

Punt drie herken ik. Na het doorbranden van de wissel, alle andere wissels geconroleerd. Bij een wissel bleef bij de terugmelding beide lampjes branden, ik schroefde hem los en de wissel werkte weer perfekt.
Misschien toch de wissel te vast aangedraaid gehad. Bedankt voor de tip.

Gr, Ad :thumbup:
Re: Schrik...
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schrik...
Ja Ad, dat is precies wat ik bedoel.
Je kan je dus goed voorstellen dat dit bij meer mensen fout gaat......

grv Huub
Re: Schrik...
rovanko
gast

Re: Schrik...
Citaat van: huub op vrijdag 15 maart 2013, 16:39:04
Citaat van: rovanko op donderdag 14 maart 2013, 23:56:52
die dingen branden op een bepaald moment tóch door ook met een z.g.n. goedwerkende eindafschakeling. Waarom?

Dat kan ik je wel vertellen: de elektromagneet haalt niet zijn eindstand en drukt de schakelaar dan nog niet in.

Ja Huub, dat weet ik. Maar daarom schreef ik weloverwogen: die dingen branden op een bepaald moment tóch door ook met een z.g.n. goedwerkende eindafschakeling. Waarom?

Op mijn baan liggen een heleboel K-wissels, en in de zeventien jaar dat mijn baan nu ligt heeft het merendeel van de aanklikbare wisselstellers wel eens de geest gegeven. Ook de allernieuwste versies. En reken maar dat ik héél precies weet hoe die wisselstellers functioneren. Het probleem is dat met name de onderdelen die de eindafschakeling tot stand moeten brengen na een tijd zo stroef gaan bewegen dat de elektromagneten de kracht missen om ze in hun respectieve eindstanden te kunnen trekken. En reiningen met stof- en vetverwijderende producten (zoals de onvolprezen wasbenzine) krijgen het niet voorelkaar om de boel weer volledig gangbaar te maken. Enfin er zijn al duizenden klachten op alle forums in de wereld over geschreven.  Het grote voordeel van de actuele wisselstellers is dat je de thans gebruikelijke schakelaartjes er meteen kan uitgooien en dan de boel rechtstreeks doorverbinden. Een voorwaarde: daarna maar héél kort op de knop drukken om een wissel om te zetten anders branden de spoelen van de electromagneten door.....Maar ja daarvóór brandden ze door terwijl je nergens op drukte! :P 

Gegroet,

Rob
Re: Schrik...
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schrik...
Rob,

Om ze te laten doorbranden moeten ze langere tijd spanning krijgen en dan mogen ze om een of andere reden niet in de eindstand staan of terecht komen want dan is het contact verbroken.

grv Huub