Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?

Gestart door firstborneagle donderdag 14 maart 2013, 21:08:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Ik wou graag een grote hoeveelheid fietsen rekken bij mijn station maken of kopen.
Ik heb heel Nederland afgegoogled en de zoekfunctie op het forum gebruikt en kan nagenoeg niets vinden.

Er zijn wel wat setjes van Busch maar dan heb je er meteen weer een bushok bij.
Of van die setjes met een afdakje er bij.
Ik zoek gewoon ouderwetse fietsen rekken !
Graag uw input in dit draadje.... Ik heb vanmiddag een poging gedaan met nietjes, maar dat is een beetje rock en roll geworden, bovendien zou ik niet weten waar je metaal mee moet lijmen.

Vriendelijke groet Arend.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hoi Arend

Ik heb op OntraXS verkoperd (en soldeerbaar) ijzerdraad gekocht. Ik wil wel proberen om hier fietsenrekken van te maken, maar heb je geen duidelijke tekening (liefst met maten) van hoe het eruit moet komen te zien?

Met vriendelijke groet
C-Brian Die graag wat te doen heeft in de avond :)
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
ik heb nog een hoop 0,8mm verkoperd staaldraad (lasdraad) liggen op rol. Hier kun je wel een stuk van hebben als je wilt. Dat werkt wat makkelijker denk ik.

Roy
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Citaat van: Roy op donderdag 14 maart 2013, 22:00:41
0,8mm verkoperd staaldraad (lasdraad) liggen op rol.
Als je dit op schaal omrekent dan krijg je 78 x 0.8 = 69.6
Dat is een wel heel erg fors rek met buizen van 70mm.
Ik zou eens kijken in een modelbouwwinkel naar .5 mm messing draad.
Dan spreek je over buizen van plm 44 mm, bij schaal 1:1, een wat realistischer waarde, toch?
Deze messingdraad wordt door houtmodelbouwers gebruikt als draden voor relingen.

grt Piet.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
ja, maar het wordt wel steeds lastiger verwerkbaar. Maar je hebt gelijk, het is in verhouding een stuk te dik.Roy
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Ik wou in dit draadje een aanslag doen op jullie creatieve breinen. Ik zoek geen rolletje draad of zoiets maar een eureka idee.

Bijvoorbeeld een veertje van een middelgrote pen half in het gips weg laten zakken. Lijkt de helft die boven de grond uitsteekt dan op een fietsen rek???
Dat soort dingen, zodat een ieder in een handomdraai 20 fietsen rekken op zijn/haar baan heeft !
Veel succes, groet Arend.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hier even 2 foto's ter verduidelijking...
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Arend, ik heb even een en ander bekeken en ik heb een idee voor je, denk ik...

Neem als uitgangspunt een stukje triplex hout, karton of balsahout of zelfs gaatjesprint.

Als je hout neemt, dan kan je de nietjes er gewoon met 1 been in prikken, dan de gewenste vorm geven en als ze allemaal "staan" gewoon wat verdunde houtlijm op de basis druppelen.

Neem je gaatjesprint, dan kan je ze door de gaatjes prikken met 1 beentje, aan de onderkant even solderen, en dan kan je alle kanten op buigen....  De resterende gaatjes in de gaatjesprint kan je naderhand met heel vloeibaar gips of met klei of zelfs houtlijm opvullen  (plamuren a.h.w.)  en klaar.

Succes er mee !
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Zijn die nietjes dan niet ook te dik in 1:1?
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hallo Brian, ik denk als je alles terug gaat rekenen naar 1:1 dat heel veel details te groot of grof worden, het is maar net in welke verhouding je deze plaatst. Ik heb er wat fietsen bijgezocht om een idee te krijgen van het uiteindelijke resultaat (zie foto)

Hallo Dani, bedankt voor je inbreng, dit soort suggesties is wat ik bedoel. Ik zal zo eens wat gaan experimenteren!
Groet Arend.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Ik heb een klein experimentje uitgevoerd.
Met messingdraad van .7mm het ronde uiteinde gebogen rond de steel van een 3mm boortje.



Akkoord de scherpe randjes van het soldeerwerk moeten nog worden weggeslepen, maar ik wilde eerst een idee krijgen hoe het er gaat uitzien.
Als je er veel wilt(moet) maken is een buigmalletje van styreen of hout wel makkelijk.

grt Piet.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
SUPER gedaan, Piet !




kan ik nog een alternatief aanbieden ?    Overweeg ook   "fietstegels".

Dat zijn van die grote stoeptegels met een gleuf er in gemaakt waar je het voorwiel van je fiets in zet.

Je kan dat makkelijk maken door met een fijn dremelschijfje een fleufje te slijpen in het hout en daar de fiets in zetten.

Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Dank Dani, voor het compliment.
Ik was ongeveer een minuut of 6 bezig incl solderen.

Ja dat van die tegels is ook een mooie oplossing, weet alleen niet of er "60 x 40" tegels op schaal te koop zijn?

grt Piet.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Citaat van: bossie op vrijdag 15 maart 2013, 15:51:11
... weet alleen niet of er "60 x 40" tegels op schaal te koop zijn?
Alles is zelf te maken! :wink: Trouwens leuk gelukt expiriment! :thumbup:

Wil je een simpele fiets-standaard maken dan is dit model wellicht wat eenvoudiger . . .

Citaat van: bossie op donderdag 14 maart 2013, 22:10:48
Citaat van: Roy op donderdag 14 maart 2013, 22:00:41
0,8mm verkoperd staaldraad (lasdraad) liggen op rol.
Als je dit op schaal omrekent dan krijg je 78 x 0.8 = 69.6
Dat is een wel heel erg fors rek met buizen van 70mm.
De moderne fietsrekken zijn dikwijls juist uitgevoerd in zulke dikke buis om vandalisme te voorkomen. :idea:
Google eens op afbeeldingen van een fietsaanleunbeugel wellicht brengt dit je tot passende ideeën . . .

Groeten,

Erik.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hoi allen, bedankt voor het meedenken, maar ik ben er nog niet uit. De beugel van Piet ziet er goed uit maar kun je er ook 20 op een rij maken die precies even groot zijn etc.? Ik zou het niet kunnen.
Dani, de beugels ergens op vast prikken is ook knap lastig, maar lukt het best bij isolatie platen die je eerst los moet snijden zodat de nietjes er heel gemakkelijk in gaan. Maar als ik de rekken er af wil halen vallen ze weer uit elkaar. Ik heb een mal gemaakt om de beugeltjes op de kop er tussen te leggen.....Is solderen nu mogelijk? Ik zou het niet weten (tijd voor een soldeer cursus) Met lijm wil  het niet want het rek gaat vast zitten aan het hout, en om de boel los te krijgen gaat het rek weer stuk !

Nog wat ideeen? Groet Arend.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Citaat van: firstborneagle op vrijdag 29 maart 2013, 16:33:45
De beugel van Piet ziet er goed uit maar kun je er ook 20 op een rij maken die precies even groot zijn etc.? Ik zou het niet kunnen.
Jawel maar dan moet je een buigvorm of mal maken.
Dan worden ze allemaal gelijk en als je dan ook nog iets maakt dat je ze in een mal kunt solderen is de kans van slagen erg groot.
Uit de lossehand gaat het niet lukken.
Citaat van: firstborneagle op vrijdag 29 maart 2013, 16:33:45
Is solderen nu mogelijk? Ik zou het niet weten (tijd voor een soldeer cursus)
goed schoon en heet werken met het juiste soldeertin en werkstukmateriaal. lees dit even door http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39675.msg724370#msg724370
Citaat van: firstborneagle op vrijdag 29 maart 2013, 16:33:45
Met lijm wil  het niet want het rek gaat vast zitten aan het hout, en om de boel los te krijgen gaat het rek weer stuk !
Lijmen is goed te doen maar smeer dan eerst gewone toiletzeep in de sleuven in het hout en gebruik 2 component 5 minuten epoxy

grt Piet.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?


Spannend topic !

Ook nog een idee/vorm van een fietsenrek, zijn die losstaande rekken met zo'n reclamebord erboven.
Een soort spijlenhek met een rechthoek van vierkante buis op de grond. Met 4 kleine schoren om het rek rechtop te houden.

Grtz Tony
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?

Zo een dus, Arend (en anderen).

Bron; Leeuwbier.com

Grtz Tony
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Ik heb hier laatst op het forum iets gelzezen over fietsenrekken die gemaakt waren van een penneveer. (spiraal). Het zag er super goed uit en was simpel om te maken. Ik heb er even naar gezocht maar kon zo snel niets vinden.
Iemand die nog weet in welk subforum dit aan bod is gekomen?
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Citaat van: Chimeara op maandag 09 maart 2015, 08:57:15
Ik heb hier laatst op het forum iets gelzezen over fietsenrekken die gemaakt waren van een penneveer. (spiraal). Het zag er super goed uit en was simpel om te maken. Ik heb er even naar gezocht maar kon zo snel niets vinden. Iemand die nog weet in welk subforum dit aan bod is gekomen?

Zekers Roger, dat was hier. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Altijd fijn, wat extra extern geheugen.

Dank je Erik. :)
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Dat draadje van Erik had ik ook al gezien en ik heb ondertussen 4 penneveertjes verzameld. Wordt dus een meerjaren plan  :D
Tony, ik zocht naar alternatieven die het meest lijken op de Nederlandse stations situaties: lange rijen met penneveertjes zal het waarschijnlijk gaan worden. Bedankt voor het meedenken ;)
Groet Arend
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
hallo arcitec verkoopt ze volgens mij.
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Nou Arend, dat wordt een oproep plaatsen hier op het forum. Waarschijnlijk heb je dan al snel voldoende veertjes om een grote fietsenparking te maken. En dan de fietsen nog....

groeten Martin
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
De penneveertjes gaat sneller als de fietsen :D
Vandaag bij de post: Een enveloppe met veertjes van Tony :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoe doet die man dat toch, hij is nog sneller dan de postbode :D
Super bedankt!
Als er nog mensen zijn die fietsen over hebben? Hoor ik het graag(wel H0 graag) ik heb ruimte voor zo'n 300 stuks, plus de zwerffietsen die rondom het park en fietsenstalling liggen staan en hangen ;)
Groet Arend :)
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Kun je die fietsen niet ergens laten etsen?
ik heb ook wel interesse in wat tweewielers.

Robin
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Zo kan het ook!!!!
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hallo ben hier nieuw en heb wel een idee over een fietsrek.... namelijk de veertjes van een bic, je hebt in alle maten en sommige zijn idiaal om een rond fietsrek te maken  :P
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wie heeft een zelfbouw fietsenrek ? of ideetjes om die te maken ?
Hallootjes,

Er zijn 3D print-pennen te verkrijgen tegenwoordig.

Kun je er zelf eentje ontwerpen!

Gr. Fred.