Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Verder bouwen aan de modelbaan zit er voorlopig even niet in, maar een stukje rijden wel.
Het ritje van vandaag vastgelegd in een filmpje. Hoop dat jullie het leuk vinden.



Met i-Train een klein probleempje, want in blok 19 ( het inrij blok van het station boven) blijft de trein soms staan en dan gebeurd er daarna niks meer.
Hij blijft dan staan. Dan moet ik handmatig ingrijpen. Iemand suggestie's wat hier aan te doen valt?
Het .tcd bestand is hier te vinden http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42454.msg866137#msg866137

hoor het graag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hoi Wim, ziet er leuk uit! Dat gaat een hele mooie baan worden, jammer dat het even stil ligt.
Groet Arend.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Wim,

ik heb alles even opnieuw geselecteerd en virtueel rijdt het allemaal prima met 3 treinen.
Je kan volgende keer beter het bestand in de bijlage zetten, scheelt een hoop zoekwerk.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hallo Arend,

Bedankt voor je leuke reactie. Vanwege oa gezondheidsproblemen kan ik voorlopig even niet verder bouwen.
Helaas, maar het is even niet anders. Maar af en toe rijden is ook leuk!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hallo Tom,

Bedankt voor je hulp. Ik had het bestand niet bij de hand, vandaar de link naar de post waar deze wel te vinden was.
Zal van de week het e.e.a proberen. Met selecteren bedoel je neem ik aan de blokken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hoi Wim,

Wat een schitterende film. Het rijdt allemaal erg mooi. Leuk hoor!~

Even een vraagje. Je tunnel portalen links voor. Zijn die ontstaan uit eigen creativiteit of heb je die gewoon gekocht?
En als je die gekocht hebt kun je me dan het merk en artikelnummer geven? Ik zoek tunnel ingangen van dezelfde breedte als deze, want hier kunnen die personen wagons keurig doorheen (in een bocht).
Alle tunnelportalen die ik ben tegen gekomen zijn of te krap of veel te breed voor mooi.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Ha die Wim.
Bijzonder leuk om al jouw noeste werkzaamheden in een film samengevat te zien! :thumbup:
Fijn ook dat alles goed rijdt, alleen nog dat probleempje oplossen en je kunt weer gewoon verder.

Sterkte en hopelijk weer snel de "oude"! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hallo Peter,

Bedankt voor je compliment. Is altijd leuk om te krijgen.

De tunnelportalen zijn van Spörle. Gips gietmal. Daarna van twee portalen een gemaakt.
E.e.a is van hier te vinden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42454.msg845832#msg845832

Hoop dat je hier wat mee kunt. Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
AlbertJan, jij ook bedankt voor je leuke reactie.

Heb al sinds begin van het jaar probleem met linker voet en been.
Eerst ontsteking, daarna pees en nu spieren.
Aanstaande woensdag gaan ze naalden in mijn spieren zetten om de spanning eraf te halen.
Lekker😁. Hoop dat ik geen spier vertrek😄. Hopelijk gaat dit werken.

Dus het is op dit moment lastig om aan de baan te werken, gezien de bereikbaarheid.

Maar het gaat goed komen voor dat ik een meisje ben, haha

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hoi Wim,

Bedankt voor je antwoord. Dan moet ik ook maar even bij Spörle gaan snuffelen.
Mooi gemaakt. Ik kan niet zien dat het twee delen zijn.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - filmpje
Hoi Wim,

Sterkte woensdag, klinkt niet zo lekker naalden in je lijf  8o
Ik hoop dat jet je probleem oplost.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Het is een tijdje stil geweest aan deze kant. Al volg ik ieders vorderingen nog wel, hoor.
Helaas ben ik tot de conclusie gekomen om te stoppen met de bouw van mijn eerste echte baan.

De eerste reden is, dat momenteel de gezondheid teveel roet in het eten gooit.
Ten tweede de locatie , waar de baan staat, een steeds groter probleem geeft. O.a door de beperkingen, die mijn gezondheid teweeg brengt.
Vandaar heb ik besloten om niet verder te bouwen. De gezondheid is gelukkig een tijdelijk verhaal en niet ernstig, hoor. De plaats waar de baan staat, blijft wel een probleem.

Heb vanmiddag de locs en treinen in de dozen gedaan. Wat nu rest is de moeilijke beslissing om te laten staan, te slopen en/of te verkopen. Zit natuurlijk heel veel geld in. Een optie is slopen en alles bewaren tot er een nieuwe gelegenheid, lees ruimte, beschikbaar komt. Echter, de verwachting is, dat dit misschien nog wel 10 jaar kan duren.
Daarom is alles verkopen een andere optie, er zit heel veel geld in. Ecos 50200, rails, wissels, locs, treinen ect. De complete baan incl. alles of alles gedemonteerd als partij of in losse onderdelen.

Ik wist dat de plek, waar ik de baan ben gaan bouwen, verre van ideaal was. Maar ja, het is ontzettend leerzaam en leuk.
Helaas moet ik nu op deze keuze, om te gaan bouwen op een opvallende plek, terugkomen. Ben met jullie hulp erg ver gekomen , sommige persoonlijk of via dit mooie forum.

De eerste beslissing is genomen, nu de lastigste. Wat nu?

Neem aan dat velen van jullie wel eens voor dezelfde keuzes gestaan hebben. Wat is jullie keus geweest?

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Wim,

dat is wel even schrikken.
Ja de ruimte voor een baan is iets wat velen onderschatten.
Zelf heb ik met mijn huidige baan ook diverse problemen ondervonden en uiteindelijk toch de oplossing gevonden zoals je hebt gezien.
Maar in jouw situatie zijn de mogelijkheden wel zeer beperkt, ik heb me altijd al afgevraagd hoe je dat vol zou houden en op ging lossen.
Toch ben je behoorlijk ver gekomen, maar zoals je nu zelf hebt ervaren komt er een moment dat je eigenlijk niet meer verder kunt.
Een mens kan iets van een goeie 60cm overbruggen en daarmee zijn dan nog wel op een modelbaan details aan te brengen maar wordt het dieper dan zijn de mogelijkheden te beperkt geworden.
Zeker als ook de gezondheid het even in de steek laat.

Misschien kan je eens denken aan een soort van emplacment met een diepte van max 60cm.
Treinen rangeren kan dan misschien nog wel leuker worden dan treinen rondjes laten rijden.
Iets van een goederen depot o.i.d.

Verkopen zou een rigoreuze beslissing zijn, je krijgt er later altijd spijt van als je alles weer opnieuw gaat aanschaffen.
Denk er nog eens goed over na, volgens mij zou je zo een deel van je huidige baanplan kunnen gebruiken en met wat fantasie krijg je dan toch weer iets leuks.

Kijk o.a. eens naar het baantje wat Staal (Vincent) heeft gemaakt, zoiets kan toch ook voldoening geven en je leert er ook weer veel van.
Over 10 jaar komt dan de volgende uitdaging en 10 jaar lijkt ver weg maar vliegt soms ook snel voorbij.

Wat het ook gaat worden, ik wens je beterschap en veel wijsheid en sterkte met de beslissing.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Bewaren! Ik heb als klein jongetje op de m rail van mijn vader gereden.
Denk dat die spullen uit de jaren 50 kwamen en 30 jaar later reed ik er mee.
Heb nu zelf c rail en ms2 maar kan me er niet toe zetten om de doos met m rail weg te doen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Bewaren! Dit spul houdt zijn waarde en als je het over 10 jaar weer uitpakt is dat weer een leuke ervaring. Ik heb wel eens gedacht dat ik mijn laatste baan had gebouwd maar 2 jaar later was ik weer lekker aan  de gang.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Jeetje Wim,

Ik stuur je nog een PB'tje.

Voor  wat betreft je spullen: Inpakken en GOED bewaren. Daar krijg je nooit spijt van. Ook als jij je baan op een of andere wijze modulair kunt afbreken en opslaan: doen!

Er heeft uiteraard veel geld in gezeten maar weet als je nu alles verkoopt en dan op enig moment opnieuw gaat beginnen ... dan kost het je nog veel meer.

Hou je haaks joh!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Als eerste vind ik het altijd jammer dit soort berichten te horen.
maar ik zou zeggen zolang je nog intenties hebt om ooit weer op nieuw te beginnen zou ik het zeker niet weg doen
je krijgt nooit meer hetgeen wat je ervoor betaald heb en als je weer opnieuw wilt beginnen zijn de prijzen weer gestegen en  dus kost het je dan twee keer geld


ik zou er nog even over nadenken wat je gaat doen

maar in elk geval sterkte

Gr Ed
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo Wim,

Vervelend wanneer je gezondheid je even in de steek laat. Belangrijkste is dat die weer op de rails komt.
Ik heb zelf ook gemerkt dat de hobby dan soms naar de achtergrond verdwijnt. Wel merk ik ook dat het op enig moment dan toch weer begint te kriebelen.

Wanneer het financieel niet noodzakelijk is, dan zou ik de spullen voorlopig nog even houden.
Verkopen kan altijd nog. Qua ruimte deel ik de mening van Tom dat je er ook een iets kleinere opzet zou kunnen maken.
De ervaring leert dat er toch ergens in huis even een trein moet kunnen rijden..... ;)

In ieder veel wijsheid, sterkte en succes.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Dag Wim,


Wat vervelend om te horen. Hopelijk mag je snel weer wat opknappen!


En tja, je baan... Ik zou zeggen: bewaren. Grote kans dat er spullen tussen zitten met emotionele waarde,
achtergrond of zeldzame exemplaren. Je collectie weerspiegelt (zo zie ik het) een stukje van jezelf. Niet weggooien dus :P :P


Succes verder!


Simon
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Citaat van: wila op vrijdag 04 april 2014, 19:43:46
ruimte, beschikbaar komt. Echter, de verwachting is, dat dit misschien nog wel 10 jaar kan duren.
Hoi Wim, goed om weer eens wat van je te horen. Vervelend dat je ziek bent, maar je geeft al aan dat je daar wel weer over heen komt. Tja, en dan de treinspullen? Je denkt dat het misschien nog wel 10 jaar kan duren. Nou, neem van mij aan dat je nooit zo ver kunt plannen. Niets zo veranderlijk als de mens en alles om je heen. En dan spreek ik uit ervaring. Afgelopen 12 jaar 2 x voor bijna dood in het ziekenhuis gelegen, gescheiden en weer gelukkig hertrouwd, verhuisd naar een huis met weer een mooie treinruimte en ook nog diverse keren veranderd van werkkring vanwege reorganisaties. Kortom, 12 jaar terug had ik dit allemaal nooit kunnen voorspellen, bedenken of uit kunnen stippelen. En dat geld voor ons allemaal, je weet nooit wat er in de (nabije) toekomst staat te gebeuren.
Kortom, verkoop het nog maar niet, kan altijd nog als je heel oud bent, en het echt zeker weet.

Sterkte met de gezondheid! :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo Wim,

Ten eerste beterschap met je gezondheid.

Wat je baan betreft, ook een kleine baan heeft zijn charme's.  Ook ik zit met beperkte ruimte en een kleine baan maar heb er wel veel voldoening van. Ik heb aan de achterzijde (kanten) rondom spiegels geplakt en dit geeft je toch het gevoel dat je baan een stuk groter is. Ik bestuur mijn baan met een Ecos 50200, heb er veel wissels in verwerkt, dat geeft toch veel mogelijkheden.

Als het financieel niet nodig is, zou ik je spullen niet verkopen, het brengt niet op wat je uitgegeven hebt en misschien begin je weer eerder dan je dacht. Maar ja, wat is wijsheid.

Ik wens je veel sterkte met je beslissing en met je gezondheid.

Groetjes,

Ad

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Wim, als de zoveelste in de lange antwoorden, zeg ik: als het niet hoeft, niet verkopen! Breek je baan af als dat nu moet, zeker met de gezondheid. Maar ik denk dat je met een paar modules, diorama's of wat dan ook, de hobby kunt blijven uitoefenen. Ook kan je als het weer beter met je gaat, bij HIP meewerken aan de banen. Kortom kansen genoeg om lekker bezig te blijven. En zo af en toe is een "Teppichbahn" ook niet verkeerd!!
Ik hoor graag van je!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoe jammer wat iknu weer lees, ik kwam net dit draadje tegen en dacht ik ga hem eens helemaal lezen, ik zie dat jij tegen dezelfde problemen aan bent gelopen als waar ik dadelijk tegenaan ga lopen, ik ben dan wel geen pukkeltjes railer maar er valt voor gelijkstroom ook zat te leren hier :)

Vol bewondering heb ik zitten kijken naar de plek waar jij je baan hebt, aardige vrouw heb je maar hoor, maar bijna alle vrouwen zijn aardig he anders moet je er niet mee trouwen.

Heb je wel eens gedacht om je baan via katrolen tegen het plafond aan te hangen en als je niet rijd hem omhoog te takelen, heb je meer ruimte ook om je bed?

Verkopen zou ik het zeker niet doen je krijgt er misschien 1/4 voor terug. Je gezondheid is maar tijdelijk zeg je, wel zorg eerst dat je die goed krijgt en denk daarna eens na over oplossingen, misschien opklapbaar maken tegen de muur aan.

misschien een idee om bij een ander in de buurt te gaan helpen met zijn baan, dan hou je toch nog de feeling en het kost je alleen maar tijd ;)

Wel hopelijk ga je toch maar besluiten om die doosjes weer leeg te halen en gewoon zo af en toe eens te rijden op je baan met iTrian en je ECOS.

Vriendelijke groet en sterkte met je beslissing.

Hans
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi
Je zou je trein spullen ook kunnen schenken aan een goed doel, ik weet er evt wel 1 ( help marlinmanus de zomer door )
Als je dat niks vindt zou ik het gewoon bewaren.
Hier is het niks anders , al mijn spullen staan op zolder achter het schot.
Beterschap.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo  Wim

Veel sterkte met de gezondheid

De spullen bewaren
Als je tijd en zin hebt ook al heb je geen baan meer
Je hebt het 3 rail forum  , Hobby in praktijk    etc
GEWOON LEKKER BLIJVEN DROMENheerlijk toch

succes

john
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim.
Spijtig om te moeten lezen dat je voor een lastige beslissing staat!
Natuurlijk komt je gezondheid op de eerste plaats, eerst maar eens zorgen dat je weer loopt als een "kievit" en daarna kun je altijd nog zien wat je met de treinbaan doet.
Het idee om iets kleiners te gaan doen is al meerdere keren geopperd en kan ook veel voldoening geven.
Het plezier (en de spullen) blijft dan en je kunt later altijd weer een nieuwe start maken.

Sterkte met de genezing en succes met het vervolg.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
1. Beterschap!
2. Bewaren, krijg je anders zeker spijt van.
3. Denk eens aan een module. Lekker bouwen, moet toch wel lukken? Als er geen tijd, zin of mogelijkheid toe is, zet je 'm gewoon even weg. Zo blijf je toch een beetje bezig...

Sterkte/ succes!

William
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo Wim,

Dit zijn mindere berichten zo op de zaterdag morgen, het is al vele malen gezegd niet verkopen want de kriebels komen terug.

Natuurlijk sta je nu in twee strijd, ruimte is bijna bij iedereen een probleem.
Ik ken het maar al te goed, ook hier baal ik regelmatig van de kleine ruimte maar het is niet anders.

De weg naar Hobby in Praktijk weet je te vinden, we zien je graag komen om de treinen honger te stillen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reactie. Wat een eensgezindheid😄.
Genoeg stof om na te denken. Bewaren is misschien wel het beste. Ook omdat je er toch niet veel voor zal krijgen. Een Ecos kan je zo verkopen, heb ik gemerkt. Weet echter nog niet of ik met een( nog) kleiner baantje uit de voeten kan. Mijn vrouw zegt, breek nog niks af, laat voorlopig staan, totdat je volledig zeker weet of je wilt afbreken. Echter verder bouwen gaat het niet meer worden, gezien de plek. Want dat is inderdaad erg moeilijk om te beslissen. Zeker als je weet, dat er dan ( voorlopig) niks voor terug komt. Als de gezondheid het weer toelaat, dan kom ik zeker weer eens naar werkendam!
Forum is ook een blijver, natuurlijk. Wat moet je zonder!

De eerste beslissing, inpakken, is genomen. Nu verder nadenken hoe verder.
Bedankt voor het meedenken! Dat helpt altijd.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Ook je ECOS bewaren Wim !!! Ondanks dat je deze zeer goed kunt verkopen. Lekker inpakken dus en zorgen dat je steeds een backup hebt van de laatste updates. Installeren kan dan altijd nog (anders geef maar een kick).

Ook voor de ECoS geldt: verkopen kun je altijd nog!

Sterkte, beterschap en wijsheid.

Groeten,
Henk

P.S.: deur staat altijd open voor je voor een babbel en/of bakkie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Aller eerst beterschap want dat is toch het belangrijkste in het leven.
Ik zou het niet verkopen kan altijd nog als je het nog wil.
Ikzelf vind wat William zegt ook een goede een module maken is een klein oppervlakte je bent lekker aan het knutselen en ben je het even zat zet je het aan de kant.
Het zijn moeilijke beslissingen die je moet maken maar doe niks overhaast zou ik zeggen.
Succes met je keuze's maken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Verkopen kan altijd nog. Neem geen overhaaste beslissingen. Het is soms al fijn om even een doos te openen en alles te bekijken. De herinneringen komen dan vanzelf naar boven. Zorg ook dat je genoeg foto's hebt om zo af en toe te bekijken. Dit is ook belangrijk. Ik kijk zelf nog regelmatig de foto's van mijn baan van 25 jaar geleden.
Sterkte met het nemen van je beslissing.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim

Dat is schrikken wat ik hier lees, de gezondheid is gelukkig van tijdelijke aard begrijp ik, dus dat probleem lost van zelf op.
Verkopen van de spullen niet doen, die fout heb ik ook een keer gemaakt enorm veel spijt van gehad en is dan niet meer terug te draaien.
Lekker inpakken en bewaren, af en toe een baantje op de tafel kan ik vrolijk van worden.
Ik lees dat je vrouw je wil behoeden van een te snelle beslissing, erg verstandig van je vrouw, dus goed nadenken wim.
En wat de mensen schrijven de weg naar hobby in praktijk weet je.

Mvg Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Wat heb ik nog aan toe te voegen? Niks dus. Van harte beterschap, en "bewaren".
Ik had het al meer dan 40 jaar bewaart en heb er de laatste 2 jaar weer uitbundig plezier van  :-)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Citaat van: wila op vrijdag 04 april 2014, 19:43:46

Wat nu rest is de moeilijke beslissing om te laten staan, te slopen en/of te verkopen. Zit natuurlijk heel veel geld in. Een optie is slopen en alles bewaren tot er een nieuwe gelegenheid, lees ruimte, beschikbaar komt. Echter, de verwachting is, dat dit misschien nog wel 10 jaar kan duren.


Verkopen dus, het is maar speelgoed zonder enige emotionele waarde. Over 10 jaar ziet de (modelspoor)wereld er heel anders uit, nu kun je nog centjes vangen om andere leuke dingen mee te doen. En opnieuw beginnen met nieuw spul is leuk.

Enne.... beterschap. :)

Gr, Ben.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
mijn zolder staat vol met dozen .. en de verwachting is niet dat het daar 1-2-3 uit komt. Komende Kerst een Kerstbaantje en dan eens kijken of het ook bij mn oudste dochter (dan 4) kriebelt. Als dat zo is, mama lief aan kijken en de indeling van de zolder veranderen om een leuk rijbaantje uit te kunnen leggen... een echte modelbaan zit er de komende jaren voor mij helaas niet in.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim,

Dat is flink balen dat je vanwege je gezondheid moet stoppen met de bouw van je baan. Je was prima bezig en het resultaat mocht er wezen.
Om toch met deze hobby bezig te blijven kun je ook vanwege je ruimtegebrek je toeleggen op het maken van een diorama. Is hartstikke leuk om te doen.
Kijk maar eens naar Wolf's Creek http://wolfscreek.wordpress.com dan zie je wat er voor moois mogelijk is. Je hoeft zo ook niet alles weg te doen. Verkopen kan natuurlijk altijd nog. Wat Ben zegt klopt wel over 10 jaar zal er vast wel weer veel veranderd zijn in het digitale tijdperk. Rails zal waarschijnlijk nog wel hetzelfde zijn en ja als je diorama's zou gaan maken kun je ook je Ecos nog gebruiken.

Beterschap en ja wat te doen kun je natuurlijk alleen maar zelf beslissen. In ieder geval leuk dat je wel op het forum actief blijft.

Groet,

Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo Wim,

Allereerst: Beterschap.

Goed je vrouw geeft al aan: Laat eerst maar even staan en kijk later verder. Dat zou mijn advies ook eerst zijn. Je kan de loks en wagons wel goed inpakken en opslaan.

Als je toch nog wat wil gaan bouwen: Het is al eerder voorgesteld hier. Bouw in modules. Deze hoeven niet zo heel groot te zijn. Dan kan je toch nog lekker bouwen. Met een aantal modules haal je toch nog een behoorlijke  (rij)lengte. Kan je opbouwen in de woonkamer ;) Het voordeel van modules is dat het lekker overzichtelijk is. De gebouwde delen kan je dan weer opnemen in een grotere baan op termijn.

Succes met je keuze.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Citaat van: Has-bls op zaterdag 05 april 2014, 10:33:07
P.S.: deur staat altijd open voor je voor een babbel en/of bakkie

Dat gaat zeker een keertje gebeuren, staat volgens mij al veels te lang op de to do list.
We hebben het wel over mijn gezondheid, maar hoe gaat het met Henk.
Las dat je al een wandelingetje gemaakt had?

Beterschap en als de gezondheid en agenda het toelaat neem ik contact met je op voor een heerlijk Dordts bakkie.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hallo Wim,
Nee ik heb nu niet je hele draadje opnieuw doorgenomen, maar wel de 2 laatste filmpjes bekeken. Die laten perfect zien wat je in een relatief korte tijd hebt bereikt.

Heel vervelend wat je nu overkomen is maar ik begrijp dat het niet blijvend is.

Dus, nee voorlopig nog even niet weg doen dus. Die stap moet wel zeer goed overdacht worden anders krijg je daar geheid spijt van.

Sterkte met de afweging en uiteraard de gezondheid.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Citaat van: wila op zaterdag 05 april 2014, 21:36:09
Citaat van: Has-bls op zaterdag 05 april 2014, 10:33:07
P.S.: deur staat altijd open voor je voor een babbel en/of bakkie
.... maar hoe gaat het met Henk.
Gr.Wim


Dag Wim,

Met mij gaat het wonderwel beter als ik verwachtte !!! Ik stuur je zo gauw mogelijk P.B.!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Wederom bedankt voor jullie reactie's. Bewaren is zeker wat voor te zeggen, maar sommige items verkopen kan ook een optie zijn, zoals een aantal van jullie aangeven.

Het daadwerkelijk besluiten om te gaan afbreken is een moeilijke, bewaren of verkopen is er ook een.
Daar gaat tijd overheen. Verkopen is minder erg, als je er nog een net bedrag voor krijgt, liefst compleet.
Hoef je niks te slopen😉
Dan kan je daar over bijvoorbeeld een jaar of tien weer opnieuw mee beginnen. Met de techniek die bij die tijd past.
Echter het bedrag wat je er nog voor krijgt valt altijd tegen. En verkopen is definitief.
Jullie begrijpen het, hiervoor is tijd, tijd en nog eens tijd nodig.

Voorlopig blijft alles ingepakt staan en de baan laat ik nog even staan. Dat geeft me de tijd.

Bedankt voor het meedenken. is altijd welkom.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim,

Jammer dat je gezondheid je tijdelijk in de steek laat. Beterschap in ieder geval!
Stoppen en wat nu verder zijn erg moeilijke beslissingen. Verkopen zou ik persoonlijk in ieder geval niet doen.
Ook ideeen om bezig te blijven zijn er al volop geopperd.
Ik wens je nogmaals beterschap en ik hoop dat we elkaar toch nog een keer tegenkomen bij HIP.
Ondanks dat we veel contact hebben gehad hebben we elkaar nog nooit in levende lijve gezien....
Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom komen dan staat de koffie klaar.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hi Wim,
Je laat ons wel schrikken met die titel. Ik volg je topic vanaf het begin, omdat je heel informatief weergegeven hebt hoe iemand die vanaf ' nul' met deze hobby begint e.e.a. beleeft en ervaart.
Het is (was?) leuk om te lezen en mee te beleven.
Je schrijft dat de behandeling mogelijk verlichting gaat geven, dus misschien is het zelfs nog voorbarig om al definitieve conclusies te trekken?
Tav de overwegingen is al veel geschreven. Zelf heb ik mijn spullen al vanaf 2005 in dozen staan en toch koop ik af en toe nog bij op beurzen. Ik zelf verkoop niets, ook al staat het ongebruikt. Het is net als met auto's: aankopen is altijd duur en verkopen levert veel minder op. Daarnaast gaat de techniek dan wel  snel (relatief), rails, wagons, scenery blijft ook na 10, 20,30 en zelfs meer jaar nog steeds bruikbaar. Zowel M, K als C rail is gecombineerd toe te passen en de nieuwste electronica werkt nog steeds. Decoders in locs kun je tzt vervangen, wanneer de ontwikkelingen passen bij je wensen. Zelf rij ik nog met oude decoders en heb niet zoveel met al die geluidselectronica, dus dat voldoet ook straks weer.
Verder rij ik met mijn oude Intellibox (sorry, ga ik rijden met..), met een oude PC en Koploper en ik denk dat ik me daar nog prima mee kan redden (zelfs de MFX).
Wanneer je steeds de nieuwste ontwikkelingen wil blijven volgne is de Ecos verkopen misschien het minst slechte idee :D, omdat over 10 jaar waarschijnlijk weer veel nieuwere besturingseenheden op de markt zijn, waarbij niet is uitgesloten dat je huidige configuratie nog prima kan voldoen.

Maar eerst: beterschap.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim,
De locatie van je baan heb ik altijd een beetje merkwaardig gevonden.
Er moet toch haast wel een betere plek te vinden zijn?
Je kunt bijvoorbeeld zelfs een baan bouwen op twee meter hoogte, zodat je er onderdoor lopen kan.
Die mooie dure spullen zou ik lekker bewaren.
Als je het weg doet krijg je er beslist spijt van.
  Groeten, Leo
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Hoi Wim,

In de eerste plaats wil ik je beterschap wensen! De beslissing om niet meteen alles te verkopen lijkt mij de beste. Ik ben zelf al heel vaak opnieuw begonnen maar heb ook weer moeten opgeven. Mijn schatten zitten nu zoals bij velen in dozen en wachten op de volgende poging, vermoedellijk na een verhuizing.
Zoals je weet nben ik wel aan een klein baantje voor mijn dochter begonnen (het bloed kruipt...) De baan hangt aan katrollen die wordt bediend via een electrische lier, ze kan hem zelf laten zakkken en optakelen; Hans had hierboven ook al een dergelijk idee. Misschien heb je er iets aan voor de toekomst. Mocht je meer willen weten dan kun je me uiteraard een PB sturen;

Veel sterkte van Marco en Rosa!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Sterkte Wim! Ik hoop dat het spoedig weer beter met je gaat. Uiteraard ga ik mee met iedereen die zegt "niet verkopen"... ik gebruik mijn huisjes e.d. van 20 jaar geleden nu ook weer voor mijn nieuwe baan. :-) Als toevoeging zou ik dan wel kunnen zeggen dat als je bepaalde treintjes of wagons niet echt supermooi vond, dat je die misschien dan wel kunt verkopen. Immers, die verliezen hun waarde met de jaren en als je ze toch al niet echt mooi vond... maar dat is aan jou.

Ik heb me altijd hetzelfde afgevraagd met electronica zoals wisseldecoders en Ecossen of CS-en... zou er in de toekomst niet wat beters/moderners bestaan voor je baan dat je met dezelfde rails kunt gebruiken? 
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - slopen en verkopen?
Ook deze heren bedankt voor jullie gedachtes.
Helpt altijd. Zoals al eerder aangegeven alles ingepakt en tafel blijft nog even staan.
Totdat ik zeker weet, hoe ik verder wil.

@Leo (Leeeke), dat gaat zeker nog een keertje gebeuren😄.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - stoppen
Inmiddels besloten om met de modelbaan te stoppen. Tevens zal alles te zijner tijd in de verkoop gaan.
Zoals ik al eerder gezegd heb, is de plaats, waar mijn baan nu staat, verre van ideaal. Tevens zal het heel lang duren voordat er een kamer vrij komt. Of ik dan nog verder wil, zie ik dan wel weer.

Ben er nog behoorlijk ver mee gekomen, maar het kunnen en willen om verder te gaan is weg.
Heb de baan nog laten staan, maar hij zal nu toch uit elkaar gehaald moeten worden.
Tenzij iemand alles over wil nemen en er verder mee wilt gaan😉.
Nogmaals een ieder bedankt, die heeft bijgedragen aan deze eerste stappen naar een modelbaan, het was een hele onderneming.

Tot zover.

Met vriendelijke groet,

Wim



Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - stoppen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - stoppen
Begrijpelijk maar wel super jammer.
Kom af en toe eens langs in Werkendam, dan blijf je toch een beetje met de hobby bezig en zullen we je ook zeker niet vergeten.