Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Tom, gras/wildgras heb ik nog niet gekocht, maar moet er inderdaad nog komen.
Wanneer teveel / te weinig groen. Dat is nu even uitvogelen. Zeker wat betreft de lange, lage, rotsstrook vind ik nog lastig. Daar moet ook eerst nog ballast komen.
Het is wel leuk om te doen. Het gaat nu tenminste ergens op lijken :D

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
 :D ook aan de slag met papier...mooi gemaakt . Ik heb ondervonden dat je met verschillende kleuren van groen bezig kan blijven en eindeloze mogelijkheden hebt . Je blijft details ontdekken . Mijn laatste bezoek aan Houten was ook wat gericht zoeken naar materiaal . Ondertussen weet ik de juiste standen te vinden .
Ik heb ook veel geleerd op HIP en youtube .

Gewoon je eigen gevoel volgen en je bekomt de juiste omgeving die in je hoofd zit .

Groeten Freddy
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
De eerste ballast ligt op de baan. Ook wat steentje toegevoegd.
Blijft onhandig, als je nergens bijkan qua kamer.
Maar met een beetje kunst en vliegwerk is het toch aardig gelukt.
Achter in de tunnel kan ik niet meer bij, dus mischien zwart verven.
Nu zie je nog wat blauw van de isolatie.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Ja, ja, dat zijn de plaatjes die we willen zien.
Ziet er goed uit, zou achter de tunnelbinnenwand nog een stuk zwart karton plaatsen zodat het zicht verder de tunnel in ook een beetje beperkt wordt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Tom. Ben er zelf ook heel blij mee.
Nooit gedacht dat me dit zou lukken.
Inderdaad zou een stuk zwart karton goed werken aan de zijkant.
Denk met klittenband bevestigen, kan ik er in ieder geval nog bij, indien nodig.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Ja dat zal de inkijk wat riustiger maken.

Nu nog wat onkruid tussen het ballast en de keien laten groeien, zo kom je steeds stappen verder en ontdek je bij jezelf de nog niet eerder aanwezige talenten.

Was het nu een kwestie van kunnen of van doen, vraag ik me af. :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Citaat van: iTom op zondag 22 december 2013, 17:31:12
Was het nu een kwestie van kunnen of van doen, vraag ik me af. :D

Goed voorbeeld doet volgen, denk ik ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
DIK voor elkaar Wim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Dat begint er al aardig echt uit te zien  :thumbup:
Ik hoop deze vakantie nog tijd te vinden voor de diorama om zo ook nog wat ervaring op te doen...
Ben echter vollop bezig met mijn spiraal.... Mis het rondjes rijden  :D
Gewoon blijven proberen, dan komt het helemaa goed, zeker met alle adviezen....Blijf je in ieder geval volgen om wat tips op te blijven doen  :D :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Leo,

Rijden doe ik ook te weinig. Heb het gevoel dat ik met iTrain opnieuw moet beginnen........
Maar ja, als je eenmaal met aankleden begint is er geen houden meer aan. Dat smaakt elke keer weer naar meer.

Citaat van: Leeeke op zondag 22 december 2013, 22:51:37
Blijf je in ieder geval volgen om wat tips op te blijven doen  :D :D

Dat mag zeker, Leo. Vind het zelf ook heel fijn om ideeën en tips op te doen bij andere.
Daarom probeer ik ook alles zoveel mogelijk te vragen en te voorzien van foto's.
Slechter worden we er zeker niet van, wel vrolijker ;).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Wat kan ik er verder van zeggen? O ja, dat ik de oplossing met zwart karton ook zou hebben voorgesteld en dat ik ook al tijden te weinig de treintjes laat rijden omdat ik alsmaar bomen, bergen en struiken aan het maken ben...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Daar ben ik nog niet aan toe  :D
Ik ga vandaag weer lekker onder tafel liggen met het lijmpistool en de soldeerbout
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Tussen al drukte door nog wat kunnen doen aan het "tunnelhoekje"
Foto's zeggen meer, dus................

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
En voor nu:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
De laatste handelingen in 2013, alvorens verder te gaan in 2014.

Nog steeds bezig in de tunnelhoek.
De ballast verder gedaan. Een houten omlijsting op de hoek geplaatst, waarna de papierpulp verder afgemaakt kon worden. Ook de muur langs het afgaande spoor vordert gestaag.
Al met al een hoop kunnen doen. Links ovenop wil ik een weg aanleggen, maar nog niet echt een idee, hoe ik dit het beste kan doen, gips, hout, isolatiefolie. Alle tips zijn meer dan welkom!

Via deze weg een ieder een gezond en voorspoedig 2014 toegewenst!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Nou Wim, je sluit het jaar mooi af.
Ziet er goed uit, tunnelingang mooie kleur, dat belooft wat straks in 2014.

Goeie jaarwisseling en goed begin voor het hele gezin.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Tom,
De rotsen om de portalen moeten nog wel geverfd worden, al misstaat de kleur van het papier ook niet.

Jij , je vrouw, kinderen en kleinkinderen ook een goede jaarwisseling .

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Beste wensen allemaal!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Jij ook de beste wensen!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim,

Voor jou en je familie ook de beste wensen voor 2014.

Gr.
Piwie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim.

De beste wensen voor jou en de familie.
En een mooi spoor jaar.

Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
 :) Beste Wim ,

Ook de beste wensen voor 2014 ... en veel modelspoor genot .

Freddy
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wilde even kwijt, dat ik het nieuwe jaar begin met iTrain-3.
Dan is de opfris cursus straks , ergens in januari, niet voor niks. Datum ben ik even kwijt.

Zojuist de bestelling gedaan en de licentie is al binnen :thumbup: Super snel! Bedankt Xander.
Nu alle nieuwe mogelijkheden nog ontdekken, aangezien ik die bij 2 nog lang niet allemaal onder de knie had :D.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Maak je borst maar nat....  :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Stress en slape loze nachten ........ :D

Maar na de opfris cursus ...... man man wat een feest....... :D :D :D

Nee hoor , het valt allemaal best wel mee , maar er zijn behoorlijk wat nieuwe onderdelen die je niet gewend bent om te doen , ik ben nog niet op de helft.

1 voordeel , als alles nu rijd , dan rijd het straks ook bij 3.0.....dus die mazzel heb je al.

Maar wens je veel suc6 ........iTrain 3.0.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lekker stel zijn jullie, hahaha.

Gelukkig hebben jullie al de nodige ervaring, dus ik weet jullie te vinden ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Zelf vind ik 3.0 makkelijker geworden dan de vorige versie 2.0
Omdat je in 3.0 geen routes meer hoeft te maken kan alles lekker door elkaar heen rijden.
Voor wie volgens een strakke dienstregeling wil rijden blijft natuurlijk het rijden van vaste routes gewoon mogelijk.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Kopt Tom, zo een ben ik dus! Automatisch is natuurlijk wel leuk om te zien. Maar ik vind de uitbreiding straks met de OC32 als tweede interface voor de seintjes en evt. een tweede monitor wel leuk om naar uit te kijken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim, ook langs deze weg de allerbeste wensen voor 2014.
Portaal ziet er goed uit!
Zien we je morgen nog bij HIP?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Leo,

V.w.b. morgen, ik doe mijn best.
Zal dan helaas niet lang zijn.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Vanmorgen zat ik in de groenvoorziening.

Ben niet ontevreden met het resultaat. Het is nog nat van de lijm, maar toch al wat foto's om jullie het resultaat te laten zien.
Wat er nog mist is wat wild gras/graspollen. Deze heb ik van Noch gezien (07130/07128).

Zien jullie nog dingen, die ik kan toevoegen. Dan hoor ik het graag natuurlijk.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim.

Weinig toe te voegen, ziet er erg leuk uit dat stukje. :thumbup:
misschien en ventje op de trap en een paar aan het werk.

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hallo Wim,

Dat ziet er mooi uit zo, ga zo door   :)

Gras pollen er bij kan altijd natuurlijk.

Gr Einte
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Leuk Wim! Graspollen kan je ook zelf maken: dotje houtlijm aanbrengen en lange grasvezels er op leggen. Nu met satestokje omhoog friemelen tot een polletje. Voordeel is dat je de grootte van de pollen zelf kan bepalen en dat je niets extra hoeft te kopen. Ook leuk als afwisselend struikje/onkruid: koop een zeer goedkope blokwitter, bijv. bij de AC-tion. Knip een klein bosje haar van de kwast, lengte en grootte bepaal je weer zelf. Aan een kant met ijzerdraadje bij elkaar binden en die kant in de houtlijm dopen en laten drogen. Andere kant een beetje open friemelen; met bruin en groen op kleur brengen. Eventueel gemalen groen strooisel of gekleurd (bloemetjes...) aanbrengen met verdunde houtlijm. Staan bij mij tussen de sporen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Heren , bedankt voor jullie reactie.

Evert, hoe gaat het verder met jouw bouwwerkzaamheden?

Einte, bedankt. Heb bij jou ook de nodige inspiratie opgedaan, blijf het volgen

Kees, bedankt. Had ergens inderdaad ook gelezen om op die manier pollen te maken.
Bedankt voor de reminders.Gaan we zeker proberen. Zal eens goed naar je foto's kijken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim,

Ik vind het super mooi, de twee porto cabin,s langs het spoor maken het plaatje kompleet.
Niets meer aan doen als je het mij vraagt  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.Al weer een beetje opgeknapt?
Geloof dat ik er nu last van begin te krijgen😤.

Wat ik nog wel zou willen is verlichting in de porto's.
Heb nog een rol met leds liggen, maar weet nog niet hoe ik deze kan aansluiten op de ringleiding ( aangesloten op een 32v trafo van M.).

En wat Evert zei, een aantal mensjes en een auto, misschien.

Gr.wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Je bedoeld waarschijnlijk 32 VA? Ik heb voor de ledjes een aparte 12 v DC stekkervoeding. Scheelt een gelijkrichter en de meeste ledjes zijn voor 12 v. Natuurlijk kun je met voorschakelweerstandjes de hoeveelheid licht per led-groepje van de strip nog verder regelen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Kees, ik bedoel inderdaad 32VA. Krijg je als een leek iets zegt😁.
De Ledstrip is verdeeld in strips met drie leds. (Knippen)
Zie bijgaande specs. Hoe kan ik dan bijv. 1 of 2 leds gebruiken, want 3 lijkt me teveel in zo een containertje?
Of zit ik er helemaal naast?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Je kunt gerust 3 leds plaatsen Wim, dan verdeel je het mooi over de ruimte.
Als het te vel brand kun je een grotere weerstand gebruiken om het minder fel te laten branden.

Beterschap  :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Dat wilde ik dus ook net zeggen Peter......
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Peter en Kees, bedankt.
Zal me er toch eens in moeten verdiepen, want dat is een heel nieuw terrein voor me.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - loc besteld
Wat doe je als je ziek in bed ligt, een beetje op de iPad tikken.
Zo kwam ik een leuke stoomloc tegen voor een leuke prijs. Mooie afmeting voor mijn baantje, geluid en rook al ingebouwd. Precies wat ik zocht.
Het is geen VT75 diesel , zoals Tom recent aangeschaft heeft. Al blijft deze op mijn lijstje staan.
Sorry Alex, het is (nog) geen Piko geworden.

Gisteren besteld en nu wachten wanneer verstuurd. Hij zou op voorraad moeten ziijn.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim.

Het voordeel van ziek zijn, je heb de hele dag de tijd om rond tekijken.
En het werp vruchten af, mooi lokje.
Als die binnen is zien we de foto wel verschijnen.

Mvg,Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Evert,

Dat heb je, als de modelbaan naast je bed staat.
Je hebt de hele tijd om te denken wat je allemaal zou kunnen doen en halen.
Dus een locje valt nog mee :)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Leuk Locje.... Straks een fillempje als tie binnen is?
Weer boven Jan?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Leo,

Filmpje zal moeten lukken.
Ben helaas nog niet boven Jan.
Heb al twee weken een darmontsteking, wat maar niet over gaat.
Morgenochtend wel naar HIP. Dat moet wel lukken, hoop ik.
Dat wil ik niet missen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Mijn loc is binnen!
Gelijk maar een paar fotootjes gemaakt :)
In ieder geval moet ik het adres wijzigen, zag ik.
Ben benieuwd hoe het rijd en klinkt!
Filmpje volgt later.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim

Wim dat is een plaatje van een lok, in een omgeving die er bij past.
En op zondag naar HIP ??????.

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Evert,

ITrain 3.0 opfris cursus.

Gr.Wim