Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Wim,
ben blij voor je dat het nu gelukt is. De aanhouder wint. :arrow: :thumbup:
Uiteraard kun je het muurtje lijmen met houtlijm, helemaal niets mis mee.
Echter
:idea: Een tip voor de toekomst:

De achtergrond waar het op gelijmd gaat worden kan soms oneffen zijn.
de oplossing is dan gips aanmaken met water en houtlijm toevoegen, werkt perfect.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Bedankt Cees. Stukje wat ik nu geplakt heb, was gelukkig vlak.
Maar er zal zeker een stukje komen, waar het niet vlak is.
Dus dan zal ik zeker gebruik maken van je tip.

De eerste verf er op gedaan. Kijken wat het doet, als het droog is.
Is alleen zeer verdund zwarte verf. Weet nog niet wat ik ervan moet vinden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Wow man, dat ziet er allemaal prima uit hoor.
Dacht eerst te zien dat die steunbeer (ander woord voor pilaartje  :)) beetje schuin stond maar wat ik nu zie op de laatste foto is dat deze mooi in het lood staat.
Dat met die zwarte verf is perfect, straks drybrushen met wat grijs of beige net naar welke kant je op wil, is het niet goed dan gewoon weer overnieuw beginnen.

Ik plak de muurtjes meestal eerst op een plaatje karton, dan heb ik een vlakke ondergrond en is het gelijk wat steviger en daarom minder broos en kwetsbaar.

Vergeet ook niet om er afwateringsbuisjes in te maken, dat geeft het net wat meer smoel.

Je ziet het, gewoon een kwestie van doen en op den duur wordt je beloond met mooie stukjes scenery.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Tom,

Pilaar staat nog niet vast, wil er nog een tweetal aan weerszijde bijzetten.
Als ik het goed genoeg vind kan ik ze vastzetten.

Deze muurtjes zitten ook tegen een stuk vlak karton aan. Dat werkt inderdaad heel goed.

Zwart durfde ik nog wel, maar met dry brushen kan ik het ook verknallen :D (kan altijd nieuwe muurtjes maken, natuurlijk)
Hoe kan ik dit het beste doen, met wat voor kwast?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Kwast met wat stevig haar, beetje kort afknippen, pakweg halve centimeter lang laten en dan voorzichtig over de stenen heen borstelen.
Eerst de kwast uitwrijven op een stukje zwart papier/karton. Ales er geen verf meer af komt dan is het ok, dan proberen maar.
Volgens mij zit er ook een briefje bij de gipsmallen van Spörle met tips om een mooi muurtje te kleuren.
Pak gewoon wat mislukte stukken en ga het daarop eerst uitproberen.
Zelf doe ik het met een gewoon oud kwastje wat al korter is geworden door slijtage.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Gaan we proberen, heb inmiddels zat proefstukjes.............

Zie je morgen bij dat oude station?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Oh nee sorry, workshop is afgelast.
Zit nog een beetje uit te zieken van een buikgriep, zal ergens in februari worden.
Ik zag het niet zitten om vandaag met tafels en stoelen te gaan lopen sjouwen terwijl ik nog zo gammel was als een dronken eend.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Geeft niet, hoor. Eerst goed uitzieken!

Beterschap!!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Wim,

Super leuk dat wij beiden met gips aan de gang zijn, je muurtje mag er wezen, dat dry bruschen is goed te doen geloof me verknallen kun je het niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Peter,

Is zeker leuk, zo kunnen we van elkaar leren.
Al zullen we (nog😁) geen Tilly , Dolphin , Tom of Einte worden. Het geeft wel veel plezier en voldoening.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Vandaag muurtje verder in de verf gezett, stukken rots in de grijze verf gezet en tunnelportaal gemaakt.
De portalen waren iets te smal, dus heb ik ze doorgezaagd en weer aan elkaar gezet. Vervolgens een tweede ernaast, op dezelfde manier breder gemaakt. Hier moest echter het muurtje iets ingekort worden. Vervolgens op een houten frame gelijmd en de naden wat opgevuld met gips. Niet helmaal gelukt zoals ik wilde, maar met een pilaar en wat groen, zie je hier straks niets meer van.
Al met al niet ontevreden met het behaalde resultaat.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Heb je eindelijk de tunnelportalen heel uit de gietvorm ga je ze doorzagen. :) :)

Ziet er goed uit, de rotsen niet te dik opzetten, beter 10 keer te dun dan 1 keer te dik.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Tom, de rotsen nu 1keer opgezet. Lijkt niet nog een keer nodig. Misschien met een heel licht grijze kleur?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Licht overheen strijken met de platte kant van de kwast, de structuur moet zichtbaar blijven.
Gebruik ook wat kleurtjes als een puntje oranje, geel en bruin, goed uitborstelen zoals in mijn filmpje is te zien anders wordt het te ééntonig van kleur.
Echte rotsen hebben heel veel kleuren door wind, regen, alg en allerlei kostmossen die er op groeien.
Voorbeeldje.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Tom, gaan we proberen. Ik wil het heel graag er op laten lijken, maar ben bang dat dat nooit gaat lukken en wanneer ben ik dan tevreden? In het ergste geval terug naar grijs. Misschien ook eerst eens andere verf halen. Heb nu alleen nog maar acryllic gebruikt van de A..tion.

De tunnelportalen wel al behandeld. Durf er echter niets meer verder aan te doen.
De binnenmuren van de tunnel had ik verknald. Deze toen maar helemaal grijs geschilderd.
Wist niet goed wat ik er verder mee aan moest. Word nieuwe gieten, ben ik bang.

Genoeg voor dit weekend, denk ik.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim, die tunnelportalen net als je muurtjes met sterk verdunde zwarte verf behandelen, daarna met grijs drybrushen.
Binnenwanden gewoon met zwart en bruin vuil verven, die zijn bij mij gewoon zwart gemaakt en daarna met donkergrijs en de platte kant van de kwast geverft en alles gewoon met de verf van de AC-tion want daar is niks mis mee.
Je kan de verf ook mooi verdunnen met ruitensproeiervloeistof.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Dat geldt alléén voor acrylverven. Die kun je verdunnen met ruitenwisservloeistof dat isopropanol bevat.
Isopropanol ===> klik
Ondermeer Texacopompstations verkopen dat spul.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim gebruikt ook alleen maar acryl verven.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Deze Wim óók weleens... :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Heb de binnenmuren grijs geverfd en daarna met erg verdunde zwarte verf er overheen.
Ziet er toch nog aardig uit.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Gaat toch helemaal prima zo. :thumbup: Je kan nog een beetje drybrushen met lichter grijs, al is het maar om te proberen.

Dirk-Jan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Toppie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Toen maar gelijk doorgegaan met 1xzwart,twee wit, 1x bruin en rood.
Hiermee de rotsen gedaan, beetje op de muur en op het tunnelportaal.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Prima Wim, eventueel nog wit drybrushen (lichtjes!!!!!) om het reliëf te accentueren.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Kees, overal een beetje wit of op specifieke plekken?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
met heel weinig verf er over heen gaan, dan krijgen de uitstekende delen wat wit en dat accentueert heel erg mooi. Ik zou dat dus overal doen, maar echt belangrijk is heel weinig verf in de kwast!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hallo Wim,

Dat ziet er prima uit  :thumbup: :thumbup: zie je wel gewoon doen verprutsen kan eigenlijk niet.

Je hebt de smaak in ieder geval te pakken  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hallo Wim,

Gaat goed komen ik zal gewoon een paar extra mallen gieten zodat je een beetje kan oefenen met het weatheren en doe dat zoveel mogelijk met daglicht. :thumbup:
van donker naar licht.
Zelf ben ik ook zo begonnen, zal even een linkje plaatsen daarvan.

http://www.vier-landen.nl/weatheren/arcademuren.

Succes en ga zo door.

Groet Wim.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Citaat van: Wim N op maandag 16 december 2013, 11:18:21
Hallo Wim,

Zelf ben ik ook zo begonnen, zal even een linkje plaatsen daarvan.

http://www.vier-landen.nl/weatheren/arcademuren.

Succes en ga zo door.

Groet Wim.

Wim N, de link doet het niet.
Ik denk dat je deze bedoelde KLIK
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Heren,

Bedankt voor deze mooie woorden. Geeft de burger moed.
Voor wat betreft de tunnelportalen blijf ik twijfelen. ( dat is normaal voor mij, hoor)
Weet niet of dit nu wel of niet "echt" genoeg lijkt.

Wim, via de link van Tom gekeken naar je foto's. Dat is wat ik voor ogen had. Erg mooi!
Maar helaas niet gelukt. Maar zodra er hier ooit een kamer vrij komt , dan heb ik zoveel geoefend..... :D

Voor de rest nog geen witkwast gepakt, eerst maar weer een emmer papiersnippers geknipt.
Kan deze weer eventjes in het water staan.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Komt helemaal goed Wim, je bent lekker opgeschoten  :thumbup:
Ik ben zover nog niet hoor....
Maar ga wel met een diorama beginnen waar ik dit soort dingen in wil verwerken....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Naar aanleiding van de vele tips de rotsen, muurtje en tunnelportaal verder bewerkt.
Vond de kleur iets te paarsachtig. Eerst bewerkt met wat geel, rood. Daarna grijs er globaal overheen, waarna een beetje wit. Toen nog wat zwart water erover en zie het resultaat.

Misschien nog iets meer wit?
Volgende stap is denk ik nu, groenvoorziening erop?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
En nog twee close-ups
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Wim.

Zoals ik het nu kan bekijken zou ik aan de tunnelpoorten niets meer doen.
Je muren een klein beetje wit, verder vind ik het er mooi uit zien.
Het totaal plaatje klop gewoon.

Mvg Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Evert, op de foto's glimt het nog iets want de verf is nog nat.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim, portalen zien er toppie uit!  :thumbup: De rotsen hebben denk ik last van een minder belichte foto, lijkt me erg paars zo. Wellicht een foto met een spotje erop? Of met een flitser? Ik weet bijna zeker dat de kleuren er anders uitzien!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoi Kees,

Portalen en muurtje zijn nu meer naar mijn zin.
Nieuwe foto.s gemaakt met een lamp er vol op.
Kan je het nu beter zien. Mijn vrouw vond het te grijs, denk dat ze wel gelijk heeft😁.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Het ziet er knap uit zo! Ik vind de juiste kleur vinden altijd lastig. Misschien kun je hier en daar wat meer kleur aanbrengen en het geheel met een flink verdunde bruine verf bewerken. Wat altijd makkelijk resultaat geeft is met een bijna droge witte kwast de scherpe randjes even raken dat maakt een wereld van verschil.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Ja, ik zou ook iets meer met de witkwast aan de slag gaan.
Gewoon de kwast uitborstelen op een stukje zwart karton, komt er niets meer vanaf dan zit er nog net voldoende op om de rotsen wat meer accent te geven.
Straks met de Fa. Groenland zal je zien dat het nog beter wordt.
Je kan het ook eventueel wat meer kleur geven door poeders te gebruiken maar ja, die moet je dan wel weer in huis hebben natuurlijk  :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Heren, bedankt voor jullie commentaar.
Nog wat met de witkwast bezig geweest. Misschien een beetje eentonig voor velen al die foto's van een stukje berg. ( voor diegene heb ik er een loc bijgezet :D). Maar ik wil het graag goed hebben, vandaar.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wordt al beter, maar je mag het wit echt wel op de scherpe randje zien.
Alleen moeten het geen witte vlakken worden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Dus nog meer wit gebruiken. Op de kwast iets te weinig wit?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wim, gaat prima zo!! Tom bedoeld dat witte randjes het reliëf accentueren, hebben dus een visuele functie en niet echt voor de kleur van de rotsen. Als je naar bergen in het echie kijkt zie je van afstand één kleur, maar dichtbij vele nuances. Dat moet je zien te vangen. En ik denk dat je nu al schitterende rotsen hebt gemaakt!   :thumbup: :thumbup: Durf eens een beetje burned sienna, donkergroen en oker te drybrushen voor de nuances. Of breng wat groen aan en kijk wat er dan gebeurd. Ik vind dat begroeiing het geheel enorm veranderd!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Nog wat wit toegevoegd. Vind het zelf nu wel goed, misschien nog wat extra kleur hier en daar.
Vandaag was ik in Rotterdam en daar in een zaak wat groen gekocht. Lang geleden, dat ik daar geweest ben.
Ook wat plaatjes voor aankleden perron a la Tom. Heb al wat groen geplaatst ( vastgezet met houtlijm, moet hierna nog iets gedaan worden?).Hoop dat ik ook nog wat met het mos kan doen. Geeft wat meer volume aan het groen, denk ik. Ideeën zijn altijd welkom.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Hoef je niets meer aan te doen, eventueel met spuitlijm sprayen om laatste vlokjes vast te zetten. Bij de AC-tion voor ?3,99 per bus, die gaat ook niet glimmen droog, duurt wel een paar dagen voordat het niet meer plakt.... dus ff afblijven met vieze vingers! Wat natuurlijker overkomt is de richels waar je groen aanbrengt eerst bruin te verven of, nmm nog beter, bruin strooisel of bosgrond (zelf te maken door boomschors in een koffiemolen te malen tot poeder - wel eerst de stukken op koffieboon maat knippen). Daarna het groen er op. Groen strooisel van Busch in diverse tinten is niet duur en kan goed gebruikt worden voor accenten op de vlokjes of op het ijslands mos. Ook dat spul (strooisel) kan je in de koffiemolen malen om het ultra fijn te krijgen.
Succes, het gaat lekker zo!!

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Bedankt Kees, daar kunnen we wat mee. Ook al is het voor de eerste keer, het moet wel goed gebeuren. Moet er nog vele jaren tegen aan kijken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Ik vind het erg mooi wat je met  papierpulp/gips maakt ziet er echt/mooi/realistisch uit en daar kan je echt wel jaren na kijken
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Wat een beetje groen al kan doen.
Maar het mag best wel wat meer zijn hoor.
Niet te bescheiden zijn met het groen en gebruik wat verschillende kleurtjes door elkaar heen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Zoiets :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/gips


Je bent op de goede weg, je kan ook leuk wat mos op de stenen maken met fijne turf.
Verder mag er natuurlijk her en der geen gras en wildgras ontbreken.