Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Evert,

Het was zeker een hele belevenis.
Een ochtend tussen allemaal oude mannen.................
Eh, ik bedoel om zo een grote baan in werking te zien, zeker ook het aantal rijdende treinen is indrukwekkend. En nog een beetje kliederen met papierpulp.
Ze gaat zeker nog een keer mee, zei ze.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
een woord, schitterend!  :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Vandaag Kirsten beetje laten zien hoe we de workshop scenery doen.
Voor het eerst een jonge hobbyiste want het is wel een meisje, maar wel één die gek is op treinbanen.

Was leuk om je te laten zien hoe het werkt, enne ik doe nooit kinderen knijpendus geen fijne kneepjes :), nee gewoon net als de grote mannen heeft ze even een stukje diorama bewerkt.
Dat gaat straks helemaal goed komen op die baan van haar Pappa. ;)

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Kirsten = Kim ;)

Hoi Tom, Kim vond het hartstikke leuk. Dus papa helpen zit wel goed.
Hoop wel, dat er voor mezelf nog wat te doen blijft😁

Gr.Wim en Kim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim ik denk dat er nog genoeg voor jou te doen is, namelijk inkopen doen voor de baan, hahahaha.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ben bang dat je gelijk hebt Tom, maar ja is wel voor een goed doel!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Was begonnen aan een eerste poging om een perron te maken bij het beneden stationnetje.
Het gaat het niet worden, ben niet tevreden met het resultaat. Een fotootje van het resultaat is bijgevoegd.
Nu op zoek naar andere manieren voor het maken van een perron wat wel naar tevredenheid is.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
De eerste papierpulp zit op de baan. Samen met Kim hebben we de eerste papierpulp op de baan geplaatst.
Volgende keer beter uitknijpen, want er zit nu nog teveel vocht in. Duurt het langer om te drogen. Voordeel is wel, dat het beter te verwerken is in de kleine hoekjes. Nu afwachten hoe het er uiteindelijk, na een weekje(?) droogtijd eruit komt te zien. Ook de hechting aan de schilders tape zal hieruit moeten blijken.

Tot zover dit weekend.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Als ik je nog een tip mag geven: Je kunt de papierpulp met een natte kwast wat gladstrijken zodat het beter aasluit op de 'rotsen'.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het perron er niet zo rotttig uitziet. Kun je niet iets met verdunde houtlijm en gezeefd zand strooien als bedekking? Je hoeft dan niet weer alles opnieuw te doen. Het is aan jou/jullie natuurlijk.
De beloofde PM gaat helaas iets langer duren want ik heb wat problemen met de computer...

groet,

marco
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Droogtijd zal wel een beetje afhankelijk zijn van de omgeving, slaapkamer zal best wel koel zijn maar heeft meestal omdat er vaak een raam of iets dergelijks openstaat een lage luchtvochtigheid.
Door goed ventileren valt de droogtijd soms ook wel mee.

Den wel dat je of de Ecos even weg moet halen of ergens mee afdekken want het vocht wat uit de pulp loopt gaat overal doorheen waarvan jij denkt dat het niet kan en daar kan de Ecos dan ook weer slecht tegen.

Perron maken van een plaatje MDF kan ook heel goed en kun je zeker ook leuk afwerken.

Voorbeeld van mijn MDF perron met plaatjes van Auhagen er op.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Marco,

Bedankt voor de tip, gelijk maar even gedaan en het ziet er inderdaad beter uit. Het aansluiten bij de rotsen.
.perron ziet er zo op de foto wel goed uit, maar van dichtbij niet echt. Helaas, want het idee is nog steeds goed voor die kleine ruimte. Komt goed.

De foto's lopen niet weg toch? Komt gewoon later. Succes met je computer.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Tom,
Perron ziet er mooi uit. Las in je topic, dat je kartonnen randen hebt gemaakt met daartussen de Auhagen plaatjes. Alleen hoe je de randen met karton gemaakt heb, begrijp ik niet helemaal. Heb je deze in smalle stroken ernaast geplakt of op een andere manier?

Welke dikte  heb je aangehouden voor het mdf?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Eerst van karton met dezelfde dikte als de bestratingsplaatjes van Auhagen 42576 strookjes gesneden van 3mm breedte.
De bestratingplaatjes passend maken tussen de kartonnenstrookjes.
Hoogte van het MDF is bij mij 9mm maar er onder zitten latjes van 3mmx3mm.
Daar kan dan mooi de bedrading tussen lopen van lantaarn naar lantaarn.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Nadat de eerst geplaatste papierpulp droog is, de hoogte in gewerkt.
Schilders tape eerst ingesmeerd met houtlijm. Even laten drogen en daarna de papierpulp met wat extra lijm er tegenaan. Tot nu toe blijft alles zitten. Dus tot zover geslaagd.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Vandaag gekregen voor mijn 49ste  verjaardag van mijn vrouw.Vond het leuk om dit aan jullie te laten zien.
Bedankt voor de felicitatie's, die ik van een aantal van jullie heb mogen ontvangen :thumbup:
Nu op naar de 50!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Aah, wat geniaal gemaakt. Alsnog gefeliciteerd Wim.

Daar is meer tijd in gaan zitten dan een kwarktaartje. Was hij lekker, of durf je hem niet op te eten?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim , als nog gefeliciteerd he.....en tja nog even geduld he.....bij 50 begint het leven.... :D

Mvg: Alex
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, nog van harte.
Leuke taart, was vast lekker want ik denk dat deze met iTrain 3.0 is gemaakt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, ook van mij nog felicitaties. Ik was gisteren in Brussel, dus kon ik je niet feliciteren..... 8o 8o 8o :) :-)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Citaat van: wila op zaterdag 16 november 2013, 23:57:22
Vandaag gekregen voor mijn verjaardag van mijn vrouw.Vond het leuk om dit aan jullie te laten zien.
Bedankt voor de felicitatie's, die ik van een aantal van jullie heb mogen ontvangen :thumbup:
Nu op naar de 50!

Gr.Wim

gefeliciteerd wim !
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Vanuit het midden van het land de beste wensen Wim.
Mooi he zo,n taart, mijn dochter heeft die hobby ook, prachtig.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Gefeliciteerd met je verjaardag, ze hebben een leuke taart voor je gemaakt.

In januari ben ik zelf 50 geworden en hebben ze mij ook verrast met een taart, hier op stukje landschap en de NS koploper.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Van harte gefeliciteerd met je 50ste verjaardag, volgens mij moet je vrouw heel wijs met je zijn want ze heeft er een prachtige taart van gemaakt. Dus ook complimenten voor haar creatie  ;)

Groeten Jan Willem
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Vanuit Frankrijk ook de hartelijke felicitaties. Nog vele jaren treinplezier voor jou en je mede baanbouwers! De taart is prachtig. Haute Cuisine! Denk dat de bakkers hier in de Limousin er jaloers op zijn.

Groet,

Marco
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Heren, bedankt voor jullie felicitaties.
Heb de complimenten doorgegeven aan mijn vrouw!

Vanmorgen nog iets gedaan aan de scenery. Boomschors en papierpulp, wel te verstaan.
Is echt leuk werken, je ziet het heel snel veranderen.

Hoor graag wat jullie er van vinden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Nu bovenstaand aan het drogen is, een beginnetje gemaakt met perron.
Mdf gehaald en dit in stroken laten zagen. Zoals te zien op bijgaande foto.

Echter weet ik niet zo goed, hoelang ik de perrons moet maken.
Recht houden of schuin afwerken. Tot de wissels of tot aan het eind.

Wie kan mij hierin adviseren? Wat zouden julie doen?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Let op je wagons en hoe ze uitzwaaien, ook als de wissels een keer gebogen staan.

Mogelijk moet je perron dan korter dan je wenst, of schuin afwerken, kortom passen en meten ;)

Want niets is zo vervelend, als een wagon die tegen je perronrand schuurt :(

M.v.g.

Hans V200.0

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim,

Het is alweer een tijdje geleden, dat ik wat geschreven heb in je draadje, maar lees wel altijd mee.

Nog gefeliciteerd trouwens het is wat laat maar beter laat dan nooit en wat een prachtige taart heb je gekregen.
Ik hoop dat je genoten hebt van jouw dag!

Ik zag ook dat jullie naar de HIP waren geweest, voor de scenery workshop en natuurlijk voor de baan van Krokodil.
Dat is een hele belevenis. Leuk dat KIm d'r ogen uitgekeken heeft daar.

Ik denk dat je de lengtes, voor de perrons, moet gaan aanhouden, zoals je sporenplan helemaal in het begin dat toont.
Het onderste perron zoals je dat nu geplaatst hebt heeft geen waarde, omdat er aan de binnenkant al een perron zit.
En rechts van de wissel komt eigenlijk geen trein vandaan, omdat die dat onderste spoor naar een doodlopend stukje spoor gaat.

Ik heb je ook nog een PB gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hallo Hans en Peter,

Bedankt voor het meedenken.
Had niet stilgestaan bij het uitzwaaien van de wagons😁. Bedankt voor de tip, Hans!

Denk inderdaad, dat ik het ga doen, zoals in het beginplaatje van mijn topic.
Tevens heb ik dan ook geen last van uitzwaaiende wagons. Denk ook, dat het station dan niet te massaal overkomt. Bedankt, Peter.

Gr. Wim

Peter, je hebt een Pb terug.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hier nog een die wat te laat reageert.... :oops:
Druk met van alles en nog wat. Maar alsnog van harte!
Papierpulp ziet er goed uit, ben benieuwd naar het vervolg....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Afgelopen weekend nog wat tijd gevonden om een klein vervolg te kunnen geven aan, het met papierpulp, afwerken van de verhogingen. Ook een frame gemaakt voor de tunnelingang aan de linkerzijde. Hier moet nog mee getest worden. Ook begonnen met het eerste deel papierpulp in de zwarte verf zetten. Tot zover.

Nog een drietal fotootjes ter verduidelijking.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
 :)hey Wim , in Vlaanderen zeggen steeds "goe bezig" ....

Komt allemaal in orde ...

Groeten Freddy
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hey Wim,
Ziet er goed uit!
Vergeet je niet te balasten en je rails the weatheren voordat je je tunnels dichtmaakt?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Leo,

Dat is inderdaad een hele goede tip.
Had ik nog niet bij stil gestaan😁. Gelukkig ben ik nog niet zover.
Wil met de blauwe isolatie nog het een en ander proberen, zoals op de foto te zien is.

Heb ook bij Spörle mallen besteld om met gips wat muurtjes enzo te kunnen maken.
Anders is het met de papierpulp een beetje eentonig, misschien.
Deze zullen eerdaags opgestuurd worden.
Weer iets om te leren😄.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Je kunt papierpulp ook gebruiken voor je sinterklaas surprise :thumbup:

Kim vond het wel handig, dat ze van Tom geleerd had hoe het moest.
Dat komt nu goed van pas. Ben alleen bang dat ik weer moet gaan knippen om de emmer weer te gaan vullen😁

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
In de kerstvakantie ga ik ook met mijn meiden aan de slag.
Beide een eigen diorama eventueel met een huisje en stukje spoor, alles erop en eraan....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hier weer een update van de gedane arbeid.

E.e.a in de zwarte verf gezet, hoeken voorzien van piepschuim frames voordat de papierpulp er op kan, perrons op maat gemaakt, opstelling beneden station neergezet.
Tevens stationnetje gekocht en bevoorrading voor stoomloc, alsmede waterkraan.
Weet nog niet hoe en waar ik deze laatste twee wil gaan plaatsen.
Nu nog wachten op de gipsmallen, deze zijn afgelopen vrijdag verstuurd, dus verwacht deze een dezer dagen.

Rest alleen nog de foto's.

Tips zijn altijd welkom!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
De andere foto's zijn te groot. Deze volgen dus zo snel mogelijk😁
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Wim.

De baan begint er toch wel heel top uit te zien. :thumbup:
En wat je station, bevoorrading en waterkraan betreft,
heel simpel gewoon neet zetten kijken verplaatsen
weer kijken beetje verschuiven en plots denk je
JA dit is het.
Dan zie je dat er nog een toren met zand bij moet
om het plaatje kompleet te maken. >:-D


Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
De foto's:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
En:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Nog een paar:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
En de laatste een overzicht van het totaal, zoals het er nu bij ligt.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Goed bezig Wim! Je hebt een lekkere snelheid er in. Een vraagje: ik lees her en der dat de papiierpulp nogal "ruikt". Wat vind je vrouw ervan dat je dat in de slaapkamer verwerkt op je baan??? :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
 :) Dit komt helemaal goed ... geduld om te drogen is wel belangrijk . :?

Ondertussen zie je de baan groeien ...

Groeten Freddy
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hallo Wim,

De papierpulp geeft een mooi effect op je baan, je hebt de vaart er win inzitten  :)
Vergeet af en toe ook niet te rijden met de treinen, lekker zitten en genieten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Kees,

We blijven bezig. Papierpulp 's ochtends aanbrengen scheelt al een heleboel. Raam een stukje open zetten , af en toe water verversen en een scheutje Dettol door het water. Dan valt het allemaal erg mee, hoor.
Heb ze nog niet horen klagen😄.

GrWim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Peter,

Rijden ga ik vanmiddag weer eens doen.
Je zegt het nu, maar het schiet er inderdaad vaak bij in.
Dacht vanmorgen, dat is alweer weken geleden.

Dus straks de ecos en pc weer aan en rijden.
Moest ook nog de tunnel openingen testen, vandaar.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hoi Evert,

Een zandtoren. Daar had ik niet aan gedacht.
Dat word erg krap in dat hoekje.😁

Bedankt voor de tip.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - papierpulp/perrons
Hee Wim,
Jij gaat wel als een trein  :D.
Ga je je waterkraan nog beweegbaar maken zoals iTom heeft gedaan?
Is op zich niet zo moeilijk met een servootje, ook in iTrain is het goed om te doen....