Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, de naam van het rapporterende programma, ik denk LogonGui.exe??? (weet het bijna zeker....)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Kees, dat heb ik inderdaad voorbij zien komen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wat heb je geïnstalleerd? Dit probleem is op z'n zachts gezegd "redelijk vervelend". De dll die genoemd wordt is elementair voor W7, het stuurt de remote calls (van software die niet bij W7 hoort, dus alles wat je er op hebt gezet) naar je GUI (grafische gebruikers interface, dus je standaard scherm en alles wat daar achter hangt.....). Om te kunnen repareren, moet je op een of andere manier toch op kunnen starten. Dan moet de System File Checker gebruikt worden om te zien of dit te herstellen is. Ik denk dat een corrupte, gehackte of domweg oude versie is geïnstalleerd door de software die je er op hebt gezet. Omdat dit een required file is, is de protection er op in W7 nogal hoog.... Domweg verwijderen en een nieuwe er op zetten zal niet werken. Als je F8 gebruikt, welke boot opties heb je dan?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Kees, in antwoord op je vraag.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Batterijtje vervangen, kwam daarna de mogelijkheid om tijd/datum aan te passen.
Hierna kwam tot mijn verrassing een mogelijkheid om in de veilige modus te komen..........dacht ik.
Kreeg wederom de zelfde meldingen en een zwart scherm met in alle vier de hoeken de tekst safe mode.
Toen kon ik er niks meer mee. Voor vandaag genoeg geprobeerd. Morgen weer een dag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Nou Wim, dan moeten we een afspraak maken hier om te kijken of we de installatie kunnen herstellen. Laat maar weten wanneer je tijd (en zin) hebt.....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Kees, als jij daar tijd en zin in hebt, graag.
Zeg maar wanneer het je het beste uitkomt. Mij maakt het niet zoveel uit.
Kan ik gelijk je vorderingen in het echt bekijken.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ik PB je wel ff wat mogelijkheden, moet ik wel eerst m'n W7 dvd-tje vinden....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim , probeer eens in veilige modus : in de command prompt : sfc /scannow
Die repareert de systeembestanden
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Marco, zal dit morgenavond proberen, als ik nog in de veilige mode/prompt weet te komen. Met F8 lukte het niet. Bedankt voor het idee.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Dat is inderdaad de eerste mogelijkheid. Als dat niet lukt, moeten we hem echt via een W7 dvd starten, de iTrain bestanden redden en dan proberen te repareren. Gaat dat niet dan starten we hem met een Linux dvd op en redden zo de bestanden. Daarna W7 opnieuw installeren...... (alles dus)  :(
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ik dacht dat je ook een repair kunt uitvoeren ipv complete herinstallatie.
Ben je qua instellingen en programma's niets kwijt.

Groeten,
Ton.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
klopt Ton, maar dan moet je wel ergens mee kunnen opstarten en de HDD met de systeem bestanden kunnen benaderen vanuit een draaiende W7..... Als dat echt niet gaat komt Linux en nieuwe installatie. (Of 2e hdd er in en de huidige system drive secundair maken)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Sfc /scannow werkt niet. Zie bijgaande(sorry voor de niet erg scherpe foto).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, volgens mij vindt scannow een aantal corrupte systeembestanden. Hoe vaak heb je opnieuw gestart na deze mededeling en hoe snel verschijnt de herstart opdracht nadat je scannow hebt gestart?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Via een omweg kom ik in prompt scherm. Dan intypen van scannow. Daarna opstarten, maar dan kom ik niet meer terug in prompt. Weer via een omweg naar scannow. Hetzelfde verhaal. De reden dat er twee keer sannow op het scherm staan, is omdat ik het twee keer heb ingetypt. Volgens mij is er niks gebeurd. Of doe ik iets verkeerd?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Welke omweg gebruik je om de command prompt te krijgen?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Bij opstarten f8 , dan dvd selecteren, dan na een tijdje via systeemherstel (wat hij niet kan vinden) kom je in een scherm met een aantal mogelijkheden, waaronder herstellen ( werkt ook niet). Als laatste staat prompt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ubuntu Live CD gebruiken om de DDL terug te zetten. Die heeft toch meer toegang tot W7 bestanden dan W7 zelf :O. Als het lukt, denk van wel.

ANDERS:

Recover gewoon met een Ubuntu Live CD de files en een fresh install.
Dan ben je zeker dat W7 weer compleet is :)


groeten Dylan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Dat dacht ik al, want de X:/ betekent dat er in ieder geval geen systeemdrive gevonden is...... dus sfc scant helemaal niets.... Ik kwam er vandaag achter dat mijn W7 en Linux Dvd's bij mijn zoon thuis liggen. Die is op vakantie en ik kon ze bij hem thuis niet vinden. Hij is zaterdag weer terug en daarna kunnen we een afspraak maken. Ik ben helaas wel een beetje druk 's avonds de komende weken, maar een gaatje moet wel te vinden zijn.

PS eens met Dylan over Ubuntu, dat is mijn plan twee, maar het heet een DLL. Overigens kan je deze DLL niet zomaar terug zetten....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Kees, is geen probleem hoor. Mag ook over een aantal weken. Kan in ieder geval verder via het netbook. Dus heeft echt geen haast. Probeer zelf ook nog wel het een en ander.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
De nieuwe blokindeling aan het uitproberen. Het komt toch voor, als je tussen de twee stations een tweetal treinen laat rijden.(dus een van boven naar station onder en de ander visa versa), dat ze in blok 1 en blok 19 elkaar bezethouden. Hoe moet ik dit oplossen. Timen en dan de wachttijden in de stations aanpassen of zijn er nog andere manieren? Of gaat het zo wie zo niet werken?
Iemand een idee?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ben al iets wijzer geworden. Wachttijd en wanneer starten helpt ook. ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, wat wel erg belangrijk is, de rijrichting in het schakelbord moet wel gelijk zijn met de rijrichting van de locbesturing.

Ik heb ook even zitten puzzelen, kwam wat kleine niet noemenswaardige dingetjes tegen die je wel zal zien als je in de routes kijkt.

Route van beneden naar boven en van boven naar beneden loopt nu goed, je kan het gelijktijdig starten.
Als het helemaal goed werkt dan zou ik pas de functie's gaan gebruiken van geluid aan en dergelijke, die heb ik nu ff weggehaald.

Ben benieuwd of het in het echt nu ook zal werken, virtueel gaat goed want ik heb er nu een lamme hande van omdat ik het tot in den treure heb zitten testen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hallo Tom, zal er morgen naar kijken. Altijd fijn als er iemand meedenkt :thumbup:.

Nog een klein filmpje gemaakt van de eigen vorderingen. Beeldkwaliteit is niet erg goed, maar goed genoeg om een indruk te krijgen :)




Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Gaat lekker Wim! Nu de stammetjes er nog achter en een derde loc erbij!! (Je weet het, altijd voor het gaatje gaan!!)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Dat gaat zeker de goede kant op.
De routes kan je tijdens het aanmaken een instelling geven bij de stations als zijnde "willekeurige keuze", dat staat onder selectie.
De loc zal dan bij herhalen een ander spoor kiezen als het station wordt binnen gereden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Inderdaad Kees, we gaan ook voor het gaatje.

Stammetjes, dat ga ik proberen, als alles een beetje loopt.
Dat duurt nog wel even, denk ik.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Bedankt . Dat is mooi Tom, nu doen ze dat , volgens mij, alleen als het spoor bezet is.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Gaat mooi Wim!
Nu ik het fysieke gedeelte klaar heb ga ik me weer verder verdiepen in i train
Btw welke versie win 7 heb je ? 32 of 64 bits
Ik kan wel een iso filetje op mijn fileserver zetten stuur maar een pb tje dan leg ik wel uit hoe
Gr. Marco
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
W7 ultimate 64bit engels, als ik het goed heb.
Netbook gaf vandaag ook al problemen. Dat kon ik gelukkig fixen.

Misschien ligt het wel aan mij >:-D

Alvast bedankt. En succes met iTrain!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Met hulp van Marco ( Roelie001) is het me gelukt weer leven in de PC te krijgen.
Kon nog wel , wat gegevens redden. Maar helaas niet alles. Nieuwe W7 erop. Nog wel wat werk te doen.

Nu maar hopen, dat de PC het blijft doen :D

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Dat is toch weer een hele opluchting.
iTrain kan je zo weer downloaden, mocht je de licentiecode kwijt zijn dan even naar Xander Berros een mailtje sturen.
tcd bestand of zip heb ik nog wel eventueel voor je maar ik denk dat ie nu ook wel op je laptop staan.
Nu maar hopen dat het blijft werken, kan je er niet een recover cd van maken mocht het een volgend keer weer fout gaan kan je hem daarmee opstarten.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Gelukkig Wim, ik had de tijd nog niet gevonden! Maak inderdaad een recover CD, en installeer alleen iets NA HET MAKEN VAN EEN HERSTELPUNT!!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Tom, Kees

Is inderdaad een opluchting. Tcd bestand staat op het netbook. Anders had ik hem ook hier uit de topic kunnen opslaan. Licentiecode van iTrain heb ik nog ergens in een mail staan, ben alleen bang dat die al verlopen is. Door al mijn tijd in het fixen van de pc gestoken te hebben, geen tijd gehad voor iTrain.

Recover cd of dvd moet ik nog maken, al heb ik ook al een installatie usb.
Daarmee is het uiteindelijk gelukt.
Moet alleen nog een W7 licentie regelen, want die heb ik niet keer en dan hopen dat alles blijft werken.

Vanavond even geen computer aangeraakt, na de vele dagen achter de pc gezeten te hebben.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Zodra de pc weer helemaal werkt, dan kan ik ieder geval wat makkelijker bij de toetsen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Toen ik toch bij de zweed was, gelijk maar eens gezocht naar ballast.
Had bij een aantal gelezen/gezien. Zag er goed uit en dus ook maar een aantal potjes meegenomen.
Een aantal grijs fijn, 1 grijs steentjes en een bruin fijn.Kunnen we daar in ieder geval wat mee experimenteren. Zwart was niet op voorraad, dus volgende keer een potje meenemen. Denk dat dat ook nog wel nodig is.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, mooi dat toetsenbord, lekker makkelijk ook zo.

Dat ballast spul ziet er niet verkeerd uit, ze hebben bij de aquarium afdeling van Hornbach ook mooi ballastspul van 0,4 - 0,8mm in zwart en bruin, past heel goed wat maat betreft bij de c-rail.
Je kan ook fijn aquariumzand nemen, even goed door de zeef laten uit zakken en dan later op kleur brengen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Bedankt Tom, toetsenbordplankje werkt prima, ben ook erg benieuwd hoe dat spul gaat werken, als ballast.

Pc wacht nog op een kleine toevoeging, hoop dat deze week te kunnen doen.
Vandaag wel een licentie gekocht voor iTrain. Mijn proeflicentie bleek inderdaad verlopen te zijn.
Heb de licentie ook al binnen, dus daar kan ik ook weer aan verder de komende tijd.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, ik heb je een mail gestuurd met de "toevoeging"!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Moest even zoeken, waar mijn topic stond.
De computer perikelen zijn gelukkig verleden tijd ( even afkloppen).

Ik zie heel veel foto's van eerste probeersels, die gelijk heel profi lijken.

Ook ik heb me gewaagd aan mijn allereerste proefje. Niet met een profi resultaat,hoor.
Ben zelf, in acht nemende dat het het allereerste is, niet geheel ontevreden.
Rail op een plankje geschroeft met de blauwe isolatie eronder en ernaast.
Daarna alles geverfd met droge kwast en bruine verf. Toen gelijk een beetje zwart in het midden van de rails erbij. Dit is helaas niet echt meer te zien. Dat moet denk ik anders.
Daarna de ballast (ikea) kleur grijs met de kleur bruin gemixed en met verdunde houtlijm met een wattenstaafje gelijmd. Na een hele dag drogen zag het er zo uit.

Suggestie's, verbeterpunten of kritiek zijn allemaal welkom!

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim

Leuk je eerste probeersels, altijd weer een verrassing wat er uit komt.

Ik zelf zou schilders afplak-band tegen de rail-bedding doen.

De steentjes mogen van mij iets donkerder, maar dat is persoonlijk.

Wim dit is mijn mening hoor, zelf doen wat jij mooi vindt.

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hallo Evert,

Bedankt voor je reactie.
Zelf denk ik, dat het ook donkerder mag.
Misschien wat dry brushen, dan gaat ook het glimmende eraf.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wim

Denk ik ook.

Ben benieuwt hoe dat uit pakt

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Knap werk Wim! Ik gebruik een suikerstrooier om de steentjes aan te brengen, nadat ik verdunde houtlijm lang de zijkanten van de rails heb aangebracht om ze enigszins vast te houden. Daarna doe ik voorstrijk in een injectiespuit en druppel de ballast helemaal in. Groot voordeel van dat spuitje is dat je ook de ballast tussen de dwarsliggers goed kan fixeren.
Drybrush kan je goed gebruiken voor de roest sporen lang de railstaven. In het midden van de rails her en der olie en remsporen ( 8o) maken met zwart. Voordeel van de voorstrijk is verder dat het eindresultaat minder glimt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Bedankt Kees, was voor mij de eerste keer.
Vroeger nooit verder gekomen dan vlakke tafel maken, rails er op leggen en afbreken.
Dus dit is al een hele stap.

Voorstrijk zo uit de pot, neem ik aan?
Ik zou ook nog zwarte steentjes kunnen toepassen. Denk je dat dat zal helpen of wordt het daardoor alleen maar drukker?

Kleur bepalen is echt moeilijk, vind ik. Kwestie van uitproberen.

Gr.Wim.

Ps leuke verjaardagsfoto heb je geplaatst :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Wim, ja de voorstrijk zo uit de pot, hoeft ook geen druppie afwas in. Sommigen gooien er wat zwarte of bruine verf door om de kleur te versterken van de ballast. De kleur is inderdaad uitproberen.....maar doe er niet te moeilijk over, kijk maar eens langs de baan in het echt: vele kleuren! Bovendien kan je met de drybrush heel veel verbeteren. Gaat vanzelf goed komen. Ik was voor dit "project' ook nooit verder gekomen dan rails neerleggen en rijden maar!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Ziet er netjes uit Wim......zo wil ik het ook hier en daar wel.....maar heb nog zo veel te doen.... :D

Maar jij bent lekker op dreef.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Hoi Wm,

Ziet er strak uit. Nu nog bijwerken met kleuren. Zou grijs gebruiken en roestbruin. Dit wordt best een secuur klusje wat tijdrovend is. Geeft daarna wel een mooi effect waar de glans van de steentjes mee verdwijnt.
Ga zo door :thumbup: :thumbup:

Groet, Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - iTrain
Heren, bedankt voor het meedenken, al doende leert men.

Ga nog wat met kleur experimenteren.

Gr.Wim