Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is zeker een oplossing. Is dit niet te zwaar of haal je dan de ring eraf?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Ik heb toen schilders tape gebruikt, van te voren even het nummer invullen met pen en dan om het draadtje heen plaken.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20573.0

Bekijk het topic maar even op je gemakje.
Met mijn voet/knie gaat het inmiddels weer iets beter a is het nog wel dik.
Vermaak me van de week zeker wel.

Groet Wim.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik gebruik gewoon stickers die men weleens gebruikte in een matrix-printer.
In reepjes knippen en om de draad dubbel vouwen, plak tege plak, gaat niet los.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik gebruik Dymo tape

Dirk Jan de Roo
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zelf heb ik gelijk de draden naar kroonsteentjes gevoerd en daar met adereindjes aangesloten.
Daar vandaan trek ik dan weer de draden naar de terugmelddecoders en wissel- en seindecoders.

Hier de draden met de zelf geknipte labeltjes.



en de tussenverbinding met de kroonsteentjes.



Bij gebruik van kroonsteentjes zet ik wel adereindjes aan de draden voor een betere vervbinding en om draadbreuk te voorkomen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Een ieder bedankt voor het reageren. Heel mooi, met foto's erbij :thumbup:

Heb voor nu gekozen om schilders tape te gebruiken. Dat had ik nog liggen.
Weet niet of dat dit op een bepaald moment los laat. Maar dat zal voor meer stickers gelden, denk ik.
Kan ik in ieder geval verder met bedraden. Op een later tijdstip een meer permanente oplossing regelen, indien nodig.
Vind de sleutelhanger op zich ook wel mooi, vraag me alleen af of dit handig is met de ruimte, als alle draden bij elkaar zitten. Maar dat voor later.

Eerst verder de draden van de bezetmelders groeperen en naar de detectors geleiden. Geeft weer wat ruimte onder de tafel, zonder dat je elke keer verstrikt raakt :D.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op dinsdag 11 juni 2013, 19:59:02
Een ieder bedankt voor het reageren. Heel mooi, met foto's erbij :thumbup:

Heb voor nu gekozen om schilders tape te gebruiken. Dat had ik nog liggen.
Weet niet of dat dit op een bepaald moment los laat. Maar dat zal voor meer stickers gelden, denk ik.
Gr.Wim

hoi Wim
Het duurt wel even voor goede schilders tape lost dan ben je al enige tijd verder.

mvg Niko
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Niko, dat is fijn om te weten.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Beste Wim,

Als de bedrading eenmaal aangesloten is en het werkt goed, dan is de labelling op dat moment niet belangrijk meer, als je één of meerdere draden moet losmaken, dan voor het losmaken controleren of het labeltje nog goed vast zit.

Groet, Anne W
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zijn die niet wat groot voor schakeldraad?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Inderdaad Kees, maar vond ze op zich wel handig. Ze hebben ook nog andere, maar zo te zien allemaal te groot.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen labels aan de kabeltjes heb, althans nog niet, want ik wil het nog gaan verbeteren onder de tafel...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kees,

Als duidelijk is te achterhalen, welke kabel waarvandaan komt, dan is het niet nodig lijkt me.
Bij mij komen ze bij elkaar, via boekbinders , bij de Esu detector standard. Dan is het noodzaak om te weten welke waar hoort. Of ik moet ze een voor een doen :D.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Haha, dat is bij mij nu ook! Bij de installatie had ik er wel labeltjes aan..... Dus ik wil het wel verder afwerken binnenkort. Hoe gaat het trouwens met de PC?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

De pc staat op dit moment mooi te wezen, totdat ik zover ben om de pc op de ecos aan te sluiten.
Dit kan gebeuren, als ik klaar ben met bedraden. Ook heb ik me op gegeven voor de iTrain workshop.
Hopelijk kan ik daar 14/7 aanschuiven. Wachten is nog op de bevestiging. Dan moet de pc aan het werk ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim, zal leuk zijn als je de 14e ook kan ... ik heb bevestiging van HIP gekregen dat er een plaatsje voor mij vrij is.
Ik rij ongeveer met dezelfde spullen
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat zou zeker leuk zijn. Heb nog niks gehoord, dus moet nog even geduld hebben.
Zodra ik wat weet, laat ik het wel weten.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
14/7 mag ik meedoen met de iTrain workshop. Vanmiddag van Peter te horen gekregen.  :thumbup: :).

Tevens begonnen met het wegwerken van de vele loshangende draden. Daarvoor in de lengte van de baan een latje geplaatst, waar ik de boekbinders op kwijt kan.Af en toe onder de tafel vandaan komen is toch wel belangrijk. Even het lijf strekken.Pas er net tussen/onder. Of toch minder eten............... :D
Een tweetal fotootjes gemaakt, kunnen jullie zien dat er toch nog wat gebeurd. Hoop dit weekend nog wat tijd te kunnen vinden om er nog een paar te kunnen doen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nu ik het zelf een keer in het eggie heb gezien krijg ik steeds meer bewondering voor jou activiteiten aan en onder die baan.
Zo te zien ga je wel lekker strak met die bindruggen en dat zal straks ook allemaal mooi de bedrading wegwerken.

Leuk om je de 14e er bij te hebben, iTrain workshop voor beginners, wordt weer een leuke zondag.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Tom,

Klopt, het is best lastig werken. Kan er ook maar via twee kanten onder komen. Eenmaal eronder is draaien nog net mogelijk.

14/7 , heb er zin in. Als je een lift wilt, dan hoor ik het wel.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op vrijdag 14 juni 2013, 22:39:24
Hoi Tom,

14/7 , heb er zin in. Als je een lift wilt, dan hoor ik het wel.

Gr. Wim

Ik kan nog best trappen lopen hoor  :-) :-)

maar vind het wel een goed idee, alleen ik ga er altijd wat eerder heen om de boel alvast in orde te maken, zo rond 9:30 uur probeer ik er dan te zijn, als dat geen bezwaar is dan graag.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Tom,

Eerder is absoluut geen probleem, help ik je wel met klaarzetten.
Als het zover is, dan spreken we wel definitief af.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Is ok Wim, alles staat wel klaar maar de boel opstarten is ook nog een verhaal apart.

ik geef wel een bericht hoe laat we dan vertrekken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
nog steeds bezig met bedraden, dus vanuit die hoek, geen bijzonderheden.

Maar wel iets anders. Vandaag was ik in de buurt van Vlaardingen, dus ik dacht, laat ik eens bij MTE langs gaan. Gelijk nog wat draad meegenomen. Ze hadden ook nog een bagagewagon staan voor bij mijn donderbussen. Die kon ik niet laten staan, natuurlijk. Hier zou eigenlijk nog sluitverlichting in moeten.  Zou ook leuk zijn om alle donderbussen te voorzien van verlichting. maar of dat mogelijk is, ze zijn uit een startset. dus zal, als het al kan, wel kostbaar en lastig te doen zijn. Wie weet, ooit?

Toen zag ik een BR 212 staan met geluid en koppelingen. Dus die heb ik toen ook maar gelijk meegenomen.
Zojuist even op de baan gezet, aangemeld met de Ecos en alles werkt. Dus ik ben blij :).

Zo, nu weer verder onder de tafel.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooie aanwinsten hoor! Veel plezier ermee. Vind het mooi om te zien hoe netjes jij te werk gaat. Mijn complimenten.

Groeten Dewey
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo de heer Lawende heeft zijn zakgeld weer opgemaakt!! Mooi spul, vooral telex koppelingen, wil ik ook nog op een rangeerloc hebben als de boven baan klaar is.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooi spulletje heb je aangeschaft Wim!!

Leuke zaak he: MTE! Soort van Jamin onder de modelspoorwinkelsd  :D

Veel plezier ermee!!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@Dewey,  dank je wel voor je complimenten. Voordeel van een kleine baan is, dat je aardig overzicht hebt.
Nadeel is, dat alle draden bij elkaar en door elkaar hangen. Rustig aan doen en je tijd ervoor nemen is voor mij het recept. Voor mijn lijf ook wel beter😉.

@Kees, ben bang, dat dat mijn zakgeld voor dit jaar is. Is wel leuk het ontkoppelen. Werkt goed.
Voor de rest is het een leuke afwisseling. Alleen maar onder de tafel liggen is ook niet alles.

@Henk, bedankt Kees. Ben er zeer tevreden mee. Zeker een leuke zaak. Ook zeer veel om te zien.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooie aanwinsten, Wim, en je brengt me gelijk aan het twijfelen. Ik ben ook erg gecharmeerd van de V100, en had het plan om hem te kopen, zodat ik ook vast een multifunctie digitale lok bij m'n op te starten baan zou hebben.
Maar ook de grotere broer, de V90, vindt ik prachtig, dus ben ik al een tijdje aan het dubben, de één of de ander.

Was ik er eindelijk uit, en klaar om een V90 te bestellen, zie ik de mooie foto van jouw BR212, en ben ik weer in de war  :D
Dus toch maar wachten op de nieuwe BR290 (3e kwartaal bij Lippe), en nu de BR212 aanschaffen, of gewoon allebei ? Bedankt  :mrgreen:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gerrit,

Sorry, Gerrit  ;)

Kiezen is inderdaad moeilijk. Heb er ook nog veel op mijn lijstje staan. maar ja, geld kan je maar een keer uitgeven, hahah.

Zelf heb ik voor deze gekozen, gezien de grootte van mijn baan . Ook vond ik de V90 wat groffer  lijken. Maar smaken en gebruik van de loc verschillen, natuurlijk. Neemt niet weg, dat beide loc's erg fraai zijn. Qua functie's verschillen ze niet zoveel, geloof ik.

Succes met kiezen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
"Alleen maar onder de tafel liggen is ook niet alles." Kan je dan je vrouw niet overhalen om mee onder de tafel te kruipen. 8o

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Johnny, het is een beetje krap.
Zo zag het er vandaag uit. Ik heb er vandaag zo een uurtje of 4 onder gezeten.
Nog even en ik had er niet meer onderuit kunnen komen.  :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Denk je aan je rug Wim???!!!!

Eén in de lappenmand is wel even genoeg!  :P ;)  :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nu hebben jullie een idee, hoe smal het is, onder de tafel.

Maar die 4 uurtjes zijn niet voor niets geweest. Bijna alle kabels zijn weg gewerkt, behalve een aantal wissel lantaarntjes. Tevens moet ik nog een klein aantal bezetmelders naar de detector leiden. Zodra dit is gebeurt, dan kan ik deze aansluiten aan de beide detectors.

Nog een paar fotootjes.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dit ziet er heel opgeruimd uit nu Wim.

You did a nice job!  :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Daarna konden er eindelijk weer wat treinen neergezet en gereden worden :)

Nu bijkomen, want dat heb ik wel verdiend. Al zeg ik het zelf

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Strak werk, Wim  :thumbup:

Groet Winno
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooi r.s. werk (rete strak)

Door deze aanpak ga je later veel plezier krijgen want een storing zal nauwelijks onder de tafel ontstaan en als het wel gebeurd dan is het door het makkelijke overzicht snel te verhelpen.

Vind die verdelers ook helemaal super, moet ik toch ook eens aanschaffen, waar heb je die vandaan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Tom, gezond voor je is wat anders, geloof ik. Maar het resultaat is er wel naar.
De verdeelplaatjes heb ik bij http://www.traintech.nl/vandaan.
Zojuist nog even op de site gekeken, maar kon ze niet zo gauw meer vinden. Misschien een mailtje sturen of  ze nog leverbaar zijn.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim

Ziet er strak onder je baan uit, handig die boekbinders,
heb al 3 of 4 dozen onder mijn baan zitten  :O :)

Gr Einte
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Strak werk Wim! Ik moest vandaag wandelen in het bos, dus heb een lekkere bak regen op mijn kop gekregen! Maar het eten in den Bosch daarna maakte weer veel goed!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Einte,

Boekbinders, als je er eenmaal aan begint dan.......... :)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Dat is de reden, waarom ik binnen mijn vertier gezocht heb. Al heb ik daar nu de naweeën van, haha.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanavond even een testritje gemaakt. Bleek dat de loc op 1 wissel stil viel. Bleek dat ik de massadraad vergeten was :D. Gelijk maar hersteld en het werkte weer.
Ook direct na een wissel op een opstelspoor viel de loc stil. Hier bleek de massa wel aangesloten. Na enig zoekwerk bleek een van de klemmetjes van de rails, waar de massadraad aan gesoldeerd zit, niet goed te klemmen. Hierdoor gaf hij de massa niet door. Gelukkig had ik dit redelijk snel gevonden en was het makkelijk te herstellen.
Daarna alles nog even lekker laten rijden. Echt leuk, dat je zoiets zelf ( met hulp van jullie, natuurlijk) hebt gebouwd!

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooi zo Wim, loon naar werken! Dan denk ik dat met de draadjes weggewerkt en de wissels werkend, de aansluiting op de ecos en iTrain niet lang op zich laten wachten.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Ik heb je al op nadere draadjes gezien. Nadat je op mijn topic gereageerd had heb ik jouw baan topic net even geopend.
en even gauw bekeken. Ziet er echt netjes uit en ik zal hem eens rustig helemaal doorlezen, want er zal voor mij als rookie zeker de nodige nuttige en bruikbare info tussen zitten. Ik blijf de topic volgen.

Is jouw ontwerp ook gemaakt met wintrack en zo ja welke versie is dit dan? Weet je ook of ik mijn huidige wintrack ontwerp (6.0 3D) in een nieuwere later versie kan gebruiken zonder het opnieuw te hoeven aanleggen en kan je er iets mee wat bereft de aanleg van bovenleiding. Dat kan met op mijn versie niet. Het is niet zeker dat ik ga aanschaffen want mijn eigen baan bestaat al. Alleen de mogelijkheden voor scenery zijn zeer beperkt en de grafische kwaliteit kan niet tippen aan wat ik bij jou zie. maar honderd euro voor wat betere huisjes is gekheid   

Succes met de verdere bouw
groeten

Cas


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Jij maakt er iets moois van  :thumbup:
Het kost extra tijd om alles netjes te bekabelen maar daar heb je de rest van je baan plezier van  :)

Ik las dat je bij MTE langs bent geweest, dat heb ik pas geleden ook gedaan wat een spul staat daar.
En je bent niet met lege handen terug gekomen, veel plezier met de nieuwe spullen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ziet er al gaaf uit

Je hebt goed werk verricht en je hebt er later zo veel profijt van!
Je materiaal ziet er ook gaaf uit :D

Mvg Danny
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: keeszondag op dinsdag 25 juni 2013, 00:25:13
aansluiting op de ecos en iTrain niet lang op zich laten wachten.

Hallo Kees,

Vanavond een 19 inch monitor gekregen. 14 Juli de iTrain workshop en dan.................. :P

Zit te twijfelen of ik nog een proefversie aanvraag of direct een van de versie's bestel.
Moet ook nog bepalen, welke de handigste is voor mij. Denk zelf de middelste versie.
Iemand een idee hoelang levering proef / definitieve versie duurt?

Gr. Wim