Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Dat is goed nieuws voor jullie.

Gr.
Piwie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Piwie, dat is het zeker.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kijk, daar kunnen jullie weer verder mee! Van harte gegund!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Kees, alweer op Nederlandse bodem? Goeie vakantie gehad?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanmiddag terug gekomen, prima bevallen, ook nog leuke treintjes etc gezien daar (grootspoor), maar nu weer verder met de baan - hoofdstuk verlichting en bovenleiding!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Niet veel nieuws te melden, behalve dat mijn bestelling binnen is!! :)
Kan nu al mijn resterende wissels voorzien van aandrijving, decoder en ledverlichting.
Tevens een tweede detector, isolatie en draad voor de laatste bezetmelders.
Kan dus weer aan het werk!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Dacht al dat je met vakantie was  :).
Resterende wissels??? Ga je soms uitbreiden, gezien de stapel, of had je deze echt allemaal nog niet?
Wat is dat voor ESU onderdeel?
Ben benieuwd naar de verdere bouw (bij mij is nog niet veel extra gebeurd, ben mijn ' oude'  hout aan het sorteren).

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Met vakantie, nee hoor. Kon niet verder, want het draad was op. Tevens wat andere dingen te doen gehad.
Het Esu onderdeel is een tweede Detector Standard (50096) , voor het aansluiten van de bezetmelders.

Hoop gauw weer verder te gaan.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo dat zijn tenminste goeie berichten, de vrouw voorlopig lekker aan het doortstarten en Wim ook een doorstart met wisselaandrijvingen, Esu Detector, draad enz. enz.
Wim gefeliciteerd met al dat moois en koop voor je vrouw een mooie wisselaandrijving, uh ik bedoel natuurlijk een mooie bos met rozen want die heeft ze ook zeker verdiend.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@Gertjan, had van de 14 wissels er 4 voorzien van een setje 74445, dus ik had er nog 10 nodig om alles te voorzien. Is toch nodig straks i.v.m Ecos en daarna iTrain.

@Tom, de doorstart is in volle gang. Maar ook dat is geen leuke tijd. Dus de bos bloemen is zeker verdiend voor de vrouw!

Had bij de A**ion ook al wat verf gekocht ( bruin, wit en zwart), maar wanneer ik deze ga gebruiken...
Zou eigelijk het voorste lage stationnetje als eerste willen aankleden. Maar heb nog geen idee hoe.
Ben nog op zoek naar een manier om de helling te voorzien van een afdichting.
Wil teveel, dus eerst maar verder met de bedrading. Dat is voorlopig nog wel een tijdje werk.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooie stapel met handige spullen Wim, veel plezier bij het inbouwen.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Peter, zal zeker lukken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, je wil al aan het voorste stationnetje beginnen maar ik denk dat je in jouw geval beter achteraan kan beginnen.
Je hebt dan aan de voorkant nog voldoende vrije ruimte want geloof me, je zal heel wat keren over je baan heen moeten hangen om ook achteraan wat aan de scenery te doen.
Het zou dan zonde van al het werk zijn als je de boel beschadigd of dat er wat afbreekt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Beste Wim,

Eindafschakeling uit wisselaandrijvingen halen?

Groet, Anne W
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Goeie tip van Anne, kan ik voor 100% achter staan want ik zit nog met 1 wissel die het vertikt om beide kanten op te gaan en ik kan er eigenlijk niet bij of ik moet wat dingen gaan afbreken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: Anne W op dinsdag 04 juni 2013, 23:35:16
Eindafschakeling uit wisselaandrijvingen halen?

Tom,Anne., hoor en lees dit inderdaad wel vaker. Echter ben een beginneling en heb erg veel moeite om dan mijn wisselsaandrijvingen aan te gaan passen. Het voelt als iets duurs slopen.
Ook omdat ik niet goed begrijp, van het hoe en waarom. Dat speelt zeker ook mee.
Misschien zijn sommige dingen te moeilijk voor me om te begrijpen :P Weet niet precies hoe ik dit gevoel uit moet leggen.

Om deze redenen zie ik er op dit moment vanaf.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Je kan natuurlijk de gok nemen, voor hetzelfde geld blijft het gewoon werken maar de ervaring leert toch dat men er vaak problemen mee gaat krijgen op de langere termijn.
Nu kan jij dacht ik van onder af er bij dus met een beetje gewurm krijg je er dan wel zo'n dwars liggende aandrijving uit.

Ik wil je ook wel een keer komen helpen om ze om te bouwen, ik heb een paar maanden geleden iemand in Eindhoven ook daarmee geholpen, die had er 14, was zo gebeurd.
Geef maar een seintje als je ze wil ombouwen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Tom,

Citaat van: tomhas op woensdag 05 juni 2013, 00:10:16
Ik wil je ook wel een keer komen helpen om ze om te bouwen.
Geef maar een seintje als je ze wil ombouwen.

Hulp is zeker welkom. Als je dat wilt doen, heel graag!
Lijkt me toch wel verstandig om te doen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik haal ze er niet uit, komt ook omdat de CDB wissel decoders de eindafschakeling gebruikt voor terugmelding. Succes met het bouwen weer Wim!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Kees, gaat zeker lukken!

Citaat van: keeszondag op woensdag 05 juni 2013, 08:39:00
de CDB wissel decoders de eindafschakeling gebruikt voor terugmelding.

Neem aan dat dit voor mij niet van toepassing is?
Bedoel met Marklin decoders, esu detector standards en Ecos.
Kan ik dit ergens vinden?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Beste Wim,

De eindafschakelaars zijn op zich nuttige dingen, het voorkomt dat er te lang stroom door de wisselspoelen gaat lopen, waardoor ze kunnen verbranden.

Echter één verschijnsel heeft, of kan, Märklin niet oplossen: elke keer als die schakelaars open gaan is er een vonkje en op den duur corroderen de contactvlakjes en dan kan er geen stroom meer doorheen en doet de wissels het niet meer.

Bij een geautomatiseerde baan is er geen kans dat er te lang stroom gaat lopen, dus hebben de eindafschakelaars geen nut, dus kunnen ze "uitgeschakeld" worden, behalve als je ze voor terugmelding gaat gebruiken, op zich ook mooi, maar "overdadig".

Groet, Anne W
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Anne,

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met als terugmelding gebruiken?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, Anne bedoelt hetzelfde als ik aangaf; nadat de stroompuls voor het omzetten is afgeschakeld, wordt dmv een apart decoderadres op de wisselmodule de stand van de tong doorgegeven aan het systeem. Als ik het wissel handmatig omzet, wordt deze wijziging ook gedetecteerd (omdat een eindafschakeling open gaat en een dicht) en doorgegeven. "Overdadig", maar wel leuk want iTrain leest deze info ook via de CAN Bus in.... dus ook nog nuttig...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Dus na aanpassen kan je ze niet handmatig corrigeren. Dat wil zeggen, dat dit ook gezien en aangepast word binnen iTrain. Bij standaard laten kan dit wel.
Geldt dit ook bij gebruik Marklin decoder of alleen bij
Can systeem?
Heb ik het zo goed begrepen?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, omdat de CAN Bus bidirectioneel is, kan daadwerkelijk de stand van de wissel worden verstuurd en ontvangen. Zonder CDB lukt dat niet. Wat er normaliter gebeurd is dat iTrain een omzetcommando verstuurd, wat door het besturingsprotocol (in jouw geval van ESU) wordt omgezet in een commando op de baan (M* decoder) en op de bus (voor wisseldecoders). Het protocol meldt aan iTrain dat het commando is verstuurd en iTrain zet de wissel "om" op de PC. Dit is dus zonder feedback van de wissel!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Dus samengevat, niet van toepassing op mijn situatie/componenten?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Precies Wim, niet op jouw en mijn systeem van toepassing.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Beste Kees,

Ik heb wat bezwaren tegen de zin "wordt de stand van de tongen doorgegeven", correct is: "wordt de stand van de wisselspoel doorgegeven", ik en vele anderen zouden er geen bezwaar tegen hebben als er een makkelijk systeem was om de stand van wisseltongen te controleren, wisseltongen kunnen namelijk vast zitten, terwijl de wisselspoel wel beweegt.

Beste Wim,

Niet bij jou van toepassing, nu nog even beslissen over die eindschakelaars.

Groet, Anne W
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Anne, maak je niet ongerust, zaterdagmorgen gaan ze er uit. ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
 :D :D :D Tom!! Inderdaad Anne, maar zo leek het mij duidelijker, ik omschreef het effect van de actie, niet de actie zelf.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op woensdag 05 juni 2013, 22:53:11
Anne, maak je niet ongerust, zaterdagmorgen gaan ze er uit. ;)

Inderdaad :)

Kees en Anne, bedankt voor jullie bijdrage :thumbup:

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zonde....... :) 8o

Succes Wim, dat was een grapje..
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Haha, die Kees.
Tja de keus tussen wel doen of niet doen. Zonder werkt het schijnbaar ook. Echter het enige nadeel is , de garantie kwijt. Soms moet je ook wel eens wat aannemen van mensen die langer in het "vak" zitten. Daar vertrouwen we dan maar op ;).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

In jou geval is het eruit halen van de schakelaars een juiste keuze, garantie op een onderdeel van 16 euro?
Daar zou ik me niet druk om maken, op mijn eigen baan is er geen enkele eindschakelaar te vinden en ze werken al jaren zonder problemen.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Peter, morgenochtend gaan ze, met hulp van Tom, eruit.
Zat zojuist de discussie elders te lezen over wel of niet aanpassen. Maar daar ben ik maar mee gestopt.
Raak je alleen maar verder van in de war.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heel verstandig Wim,

Doen wat je gevoel je ingeeft en zolang je daar goed bij voelt ........... prima toch!!  ;)

Succes morgen !!!

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanmorgen is Tom op bezoek geweest. De wisselaandrijvingen zijn aangepast. Een wisselaandrijving werkte een beetje tegen. Dit had niets met de aanpassing te maken. Wat bleek, het schuifje, die de verbinding maakt met de wissel, schoot er elke keer uit. Er horen aan de boven en onderkant een pinnetje te zitten.Echter het pinnetje aan de onderkant ontbrak. Deze is bedoelt als geleiding ( in de printplaat zit een sleuf, waarin deze hoort te lopen.). Eens kijken of ik dit onderdeel ergens kan bestellen.

Tom, bedankt voor je hulp! Het was een gezellige ochtend.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Het ombouwen viel mee hè Wim, ik denk dat een los onderdeel duurder is dan de gehele aandrijving.
Koop anders een nieuwe en hou deze voor onderdelen.
Je weet nu hoe je ze kan aanpassen.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ja Wim, het was zeker een gezellige ochtend en op één aandrijving na hebben we ze allemaal even aangepast.
Nu kan je weer lekker verder, misschien dat je zo'n schuifje op de kop kan tikken, anders is het inderdaad gewoon een nieuwe aandrijving, die dan wel even ombouwen en deze zonder aandrijfarm als reserve houden, kan geen kwaad om iets op de plank te hebben liggen.
Ik heb hier nog even gekeken of ik iets had liggen maar helaas.

Het leuke van zo'n ochtend is dat je ook de mens weer eens op een andere manier leerd kennen want ook al waren we voor de treinbaan bezig onwillekeurig gaan de gesprekken aan tafel soms toch weer over andere dingen die ook belangrijk zijn.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op zondag 09 juni 2013, 16:04:56
Het leuke van zo'n ochtend is dat je ook de mens weer eens op een andere manier leerd kennen want ook al waren we voor de treinbaan bezig onwillekeurig gaan de gesprekken aan tafel soms toch weer over andere dingen die ook belangrijk zijn.

Tom, hoop wel op een positieve manier, hahaha. Maar je hebt volkomen gelijk. Dat is ook een van de leuke dingen.

Dit weekend uiteraard verder gegaan, was toch bezig ;). Alle decoders, aangepaste wisselaandrijvingen en wissellantaarntjes ingebouwd. Op een na dan, maar die volgt later. De wissels/wisselblokken voorzien van een eigen massadraad,aangezien alle wissels geïsoleerd worden. Kwam erachter, dat hierdoor ook alle stootblokverlichting voorzien moet worden van een eigen massa. Dus nog meer werk en draden :D .
Alle bezetmelders zijn nu ook klaar. Dus aardig opgeschoten, al zeg ik het zelf.

Volgende keer nog wat draden aan rails zetten, wat isolatie plaatsen en dan onder de tafel de chaos oplossen.
Dat worden aardig wat uurtjes onder de tafel doorbrengen. En dan maar hopen, dat ik alles goed gedaan heb.

Tot zover,

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nog een fotootje( sorry voor de slechte kwaliteit). Zag gelijk, dat er een decoder onder een wissel hing.
Kennelijk niet goed vast gedrukt onder de wissel. Waarom schroeven ze deze niet gewoon?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Het heerlijk Wim dat je hulp kunt krijgen van mede-forummers en fijn dat je zo hebt kunnen opschieten.

Volgens mij is Tom een soort van Manus van Alles!  ;)  :)

Alles goed verder thuis met moeder de vrouw????
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Henk,

Soms is het heel fijn als er iemand is, die kan helpen. Zeker als diegene het al eerder gedaan heeft en dus weet wat hij doet.

Met moeder de vrouw is het goed hoor. Alles moet weer een beetje in rustiger vaarwater komen. Maar dat zal nog wel eventjes tijd nodig hebben. Maar het had ook anders gegaan kunnen zijn, dus klagen doen we niet :).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Fijn om te lezen Wim en idd mogen jullie blij zijn dat ze weer aan de slag is.

Menigeen treft het zwaar minder in deze tijden.  Ik vandaag vlak in je buurt trouwens .............
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: has-bls op zondag 09 juni 2013, 20:52:25
Ik vandaag vlak in je buurt trouwens .............

Hopelijk voor wat leuks?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
jaha, vriendin woont in Zwijndrecht. Vanmorgen bij schoonma geweest op Ambacht ...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Een hele onderneming mag je wel zeggen want dat is het zeker wel zoals je te werk gaat. Kan niet anders zeggen strak netjes en tot op de puntjes (bijna) afgewerkt. :thumbup:
Met het woord bijna doel ik eigenlijk op twee foto's van de onderkant van het houtwerk.
Neem even extra de tijd want zag namelijk een schroef kop er nog wat bovenuit steken, ook een paar schroeven die net iest te langs zijn, door het plaatwerk heen komen.
Dit kan je handen aardig mee open halen. ;)

Ik lees en volg je al een tijdtje je topic maar nam nu de tijd om ook even een reactie te geven, positief hoor kan niet anders zeggen. Wel wil ik je nog een goed advies mee geven want die heb je mij ook gegeven aan de hand van heldere foto's en de tekst die je erbij plaatst heb zo kan ik daar ook verder op borduren waaronder de kennis van Itrain en het aansluiten van de bedrading. :thumbup:

Mag ej graag nog een tip meegeven want vindt de staanders onder de tafel nog een beetje onstabiel misschien een optie om deze met extra latjes met elkaar te verbinden, geeft je dan ook gelijk de mogenlijkheid om er wat spulletjes op te kunnen zetten of een paar opberg boxen.

Ik wens je veel succes en veel plezier met de opbouw en wacht je test resltaten af, benieuwd of alles na behoren gaat werken. :thumbup:

Groet Wim.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Bedankt voor je leuke en positieve reactie.
Te lange chroeven waren me nog niet opgevallen. Zal ik eens naar kijken, kapotte handen willen we niet hebben, natuurlijk.
Voor wat betreft de poten, deze heb ik extra vast gezet met metalen hoekstukken.
De hoogte van de tafel is precies zo, dat ik er onder kan zitten. Verder heb ik weinig toegang, aangezien mijn bed er op een 10 tal centimeters tegenaan staat. Dus bergruimte eronder is niet mogelijk.
Zeker niet zo als jij het gemaakt hebt. In een woord meesterlijk! :thumbup:
De tafel kan dus ook niet verplaatst worden. Vandaar dat ik (op goed geluk) heb afgezien van extra dwarslatten.

Ik probeer zoveel mogelijk te verwoorden en foto's te plaatsen. Ook al zullen deze voor menigeen niet interessant genoeg zijn. Zelf heb ik hier bij andere juist ontzettend veel van geleerd. Dus als dit andere , al is het er maar 1, helpt, dan is het prima. Voor mezelf is het ook wel eens handig om terug te kijken. ;)

Hoe is het met de knie, al weer een beetje beter hoop ik?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Onder de tafel en op papier heb ik de bezetmelders genummerd (1-1: 1-16 en 2-1:2-16). Echter hoe kan ik nu het beste de draad zelf merken, zodat ik weet waar deze aangesloten moet worden?
Een sticker eromheen laat los. Heeft iemand ergens goede ervaringen mee.

Hoor het heel graag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Simpelste is een sleutelhanger vast maken met een klein ty rapje
30 voor een euro bij onze hofleverancier Ac**ion