Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom dat zal ik zeker doen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ziet er goed uit Wim, jij hebt voorlopig genoeg te doen. Eens met Tom, meet de weerstand op de geknipte railstaven voor en achter de isolatie's, niets zo vervelend als je er later achter komt dat je een permanente melding hebt....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Kees, heb zeker genoeg te doen. Rustig aan, want een foutje is zo gemaakt. Wil het wel graag goed doen. Nog een beetje moed verzamelen, ben er nog niet helemaal uit wat in welke volgorde. Het is inderdaad veel. Maar komt goed. Daarom heb ik het voor mezelf eerst in kaart gebracht, dat werkt wat makkelijker. En misschien hebben andere op deze manier ook nog wat aan mijn onderneming, de eerste stappen naar een modelbaan.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Reken maar van YES dat andere er wat aan hebben.
Het digitaliseren van een baan is voor vele best nog ingewikkeld.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Daar hoor ik ook nog steeds bij ;)!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
En ik ook! Door met anderen mee te denken leer je zelf ook weer bij.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Daar heb je helemaal gelijk in, Kees!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Gisteren een acht stuks bezetmelders gemaakt. Gelijk een testje gedaan met een bezetmelder via de Esu detector en de Ecos. Het werkt :P! Toch leuk om te zien.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De verdeelprintjes voor de verlichting ook binnengekregen. Ook de stootblokken gelijk maar aangesloten.
Verlichting geeft toch gelijk een beetje sfeer  :idea:.
Een paar fotootjes van de verdeelprint en voor de sfeer.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hey Wim,

Dat ziet er allemaal erg tof uit. Jij maakt wel meters zeg!

Ik zie dat jij ook met de Esu Detector werkt. Dat ga ik ook doen. Even een vraagje. Gebruik je de gescheiden ingangen, dus 2x8 of gebruik je gewoon de 16 aansluitingen door elkaar? Maak je ook gebruik van visuele detectie op de ECOS?

Veel succes met de de werkzaamheden. Blijf het allemaal trouw volgen.

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Dat ziet er goed uit!!

Heb je de verlichting op de zelfde trafo aangesloten als de baan of op een aparte trafo?

Mvg
Edwin (Spoorbrug^^)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin.

Heb de verlichting / verdeelprintjes op een aparte trafo aangesloten. De gele draad van de stootblokken aan de verdeelplaat, deze vervolgens naar de verlichtingstrafo. De bruine draad van het stootblok via de rails. ( Deze zit al gesoldeerd op het stootblok). Vanaf de verlichtingtrafo, 1 bruine draad naar de ringleiding. Deze word gevoed door de Ecos. Hierdoor flikkeren de ledjes niet.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Gaat geleidelijk aan. Met het maken van de bezetmelders moet je toch de tijd nemen. Bleek bij het aansluiten van een van de stootblokken. Deze wilde niet branden. Nu bleek bij het inkorten van de railstaaf van de bezetmelder, dat ik iets weggeslepen had, waardoor de klemkracht van de rails te wensen over liet, waardoor de massa niks doorliet.. Een les voor de volgende keer.

Ik maak gebruik van de Detector Standard. Zie foto.
Ik ga uiteindelijk via de pc met iTrain rijden, niet via de Ecos of bedoel je iets anders?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Gaat lekker Wim, inderdaad leuk als je voor het eerst de terugmelders ziet werken!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De laatste update voor dit lekkere langen weekend met prachtig weer :D.
dan maar verder aan de modelbaan. Vandaag nog een 4tal bezetmelders gemaakt.
Nog een tweetal fotootjes gemaakt van de huidige stand. Wat een chaos onder de tafel.
Hoe breng je hier systeem in? Hoe doen jullie dat?. Alle bezetmelders bij elkaar in een boekbinder of alle bezetmelders apart?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bezetmelders bij elkaar, maar zover mogelijk weg van de rest, en als je moet kruisen met andere bedrading, doe dat onder 90gr. Zo beperk je storingen

Walter
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo Wim, daar is aardig doorgewerkt.
Ja die draden onde de baan daar weet ik alles van.
Probeer indien mogelijk inderdaad alle draden van bezetmelders bij elkaar te houden.

Het is allemaal mooi strak werk, houden zo zou ik zeggen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Het antwoordt is al gegeven Wim, alles terug melddraden  bij elkaar en als het kan gescheiden van de rest te houden, dit zal echt niet overal kunnen maar probeer het zoveel mogelijk.

Je bent weer een mooi stuk opgeschoten  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Walter, Tom en Peter, bedankt voor jullie eensluidend antwoord. Gaan we dus zeker doen!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Citaat van: wila op maandag 20 mei 2013, 16:06:03
Hoe breng je hier systeem in? Hoe doen jullie dat?. Alle bezetmelders bij elkaar in een boekbinder of alle bezetmelders apart?

Zelf gebruik ik geen boekbinder maar alles netjes met strapjes. De bezetmelders zet ik zo dicht mogelijk bij waar ze moeten melden. De draden tussen de bezetmelder en rails zo kort mogelijk houden. Ik heb ze ook genummerd zodat ik weet waar wat vandaan komt en zijn problemen makkelijker op te lossen. De bezetmelders zijn toch met CAT-5 met elkaar verbonden, deze kunnen een stukkie langer zijn. Zie ook dit bericht: Poggendam: Bedrading, zo goed als gereed....

Voor de rest: Ga zo door!  :thumbup: Een beetje goede layout voor je bedrading onder de baan is niet verkeerd. Werkt een stuk makkelijker dan een bord spaghetti :)

Groeten Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie. Altijd leuk om te zien, hoe andere bepaalde dingen oplossen.
Ziet er netjes uit. Ik heb voor boekbinders gekozen, omdat je je draad makkelijk kan plaatsen, als ook weer losmaken. Maar zoals jij het gedaan hebt kan het inderdaad ook.
Ik heb gekozen om de Esu detector standards centraal te plaatsen. Met modules is dit wat moeilijker.

Het gaat er uit eindelijk om, dat eventuele storingen wat makkelijker en systematischer te vinden zijn. Dan liever geen spaghetti ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

De uitdaging van een dradenlayout (leuk scrabblewoord) ga ik de komende weken te lijf. Ook hier wil ik weer proberen me goed voor te bereiden voordat ik ga beginnen. Hoe verbind jij de Esu Detectors onderling door, want de kabel die erbij geleverd wordt is niet voldoende om in alle gevallen tot aan mijn Ecos te komen. Ik ga waarschijnlijk de Ecos terminal gebruiken als een soort 'hub'.

Wat ik bedoelde is dat als je de Detector in combinatie met een Ecos gebruikt en je maakt een rijweg aan dan wordt bij een bezet spoor die rijweg rood. Lijkt mij wel handig.

Overigens ga ik ook voor Itrain, straks, want zover ben ik nog lang niet. Dus het ziet er naar uit dat we nageboeg dezelfde configuratie gaan gebruiken. Als jij nou zorgt dat je net een halfjaartje op mij blijft voorlopen dan kan ik de kunst bij jou afkijken..... :-) :-) :-)

Veel succes. Het weer zit in iederg geval mee de komende week....

Gr. Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Hoop dat een half jaartje voorsprong lukt, want dan schiet ik in ieder geval ook op😄 ;)

Weet niet of je de detector standard door kan verbinden, denk het niet. Wel met de extension, maar die is volgens mij ergens anders voor. Er zal ook wel een verlengkabel in de handel zijn.
Zal ook eens op zoek gaan. Wie weet.

Wat betreft iTrain, de computer staat al klaar, maar nog niet gekoppeld aan de Ecos. Eerst alle bezetmelders, massa en digitale aansluitingen, wisseldecoders ect.maken en aanschaffen.

Helaas heeft mijn vrouw deze week te horen gekregen, dat haar werk failliet is. Er word wel gekeken naar een doorstart, dus hopen maar. Anders zal het even wat minder hobby worden, ook al omdat er hier nog drie opgroeiende meiden rondlopen. En die gaan voor.

Hoop in ieder geval, dat je wat met de informatie kan , die ik zoveel mogelijk hier probeer te plaatsen d.m.v de foto's en vragen. Is voor mezelf ook erg handig, kan ik nog eens terug kijken :D.

Succes met bedraden!

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, dat is wel een vervelende toestand wat ik nu lees.
Hoop dat het voor je vrouw mee zal vallen, wens jullie in ieder geval het beste en hoop dat de doorstart zal lukken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Tom,

Bedankt Tom. Is inderdaad afwachten nu.
Is een vervelende situatie. Die gun je niemand. Maar ja, we zijn niet de enige en er zijn ergere dingen in het leven, zullen we maar zeggen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Dat zijn mindere berichten, laten we hopen dat een doorstart er inzit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Pas maar op dat je vrouw het modeltreinvirus niet overneemt, als ze straks veel tijd krijgt :mrgreen:.
Maar serieus, dat zijn geen fijne berichten in deze tijd en je hoort ze te veel. Hoop dat het goed afloopt.
Verder denk ik dat je Bert vast wel voor blijft. Je gaat erg snel; ik begin nog maar net met de tafel....
Volg nu vooral je aanloop richting Itrain en hoop later ook je ervaringen te lezen.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Gertjan,

Bedankt. Hoop dat ze geen tijd krijgt, maar dat ze lekker aan het werk kan blijven
iTrain duurt nog wel even, zoals ik al eerder zei.
Ik zal mijn best doen om zoveel mogelijk informatie te geven.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hey Wim,

Het naderend ontslag van je vrouw is natuurlijk geen vrolijk nieuws. We wisten natuurlijk al dat we economisch in zwaar weer zaten met z'n allen, maar als het zo dichtbij komt dan is het natuurlijk een hele andere zaak. Sterkte daarmee!

Ik ga, op advies van medeforummer Edwin, mijn Detectors doorverbinden met de ECOSLink terminal. Volgens mij is er namelijk geen verlengkabel beschikbaar en de Extension is inderdaad ergens anders voor. Deze terminals kun je dan weer gewoon doorverbinden met een UTP(data) kabel. Kijk hier maar eens:

http://www.loksound.be/products/terminal.htm

Jij hebt het over het aansluiten van de massa. Wat bedoel je daarmee? Ga je die apart aansluiten of zo? Gebruik je ook boosters?

In ieder geval heb ik al weer een hoop geleerd, dus als we een beentje gelijk op blijven ontwikkelen versterkt het elkaar alleen maar.

"Verder denk ik dat je Bert vast wel voor blijft." Krijg nu wel het gevoel dat onze Medeforummers er een wedstrijd van willen maken.... :P

Groet, Bert

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Bedankt. Na het weekend hoopt ze meer duidelijkheid te hebben. Dus afwachten.

Geen verlengkabel. Had al een vermoeden, want ik kon ook niets vinden. Volgens mij heb ik ergens gelezen, dat Peter de geluidsman een kabel zelf verlengd heeft. Misschien een optie?
Zelf heb ik niet zoveel detectors nodig(2 a 3) en deze kunnen met de standaard meegeleverde kabel aangesloten worden. Scheelt weer. Gelukkig bestaat er voor jou ook een andere oplossing.

Massa, bedoel ik de ( O ). Deze moeten op de ringleiding komen. Ga ze op de wissels plaatsen. De ( B ) komt op een aantal plaatsen van de rails naar de ringleiding.Maar ook dit doet ieder op zijn eigen manier.

Wat je zegt, we leren heel veel van elkaar, elke dag weer, anders had ik er allang ermee opgehouden.😄

Wedstrijd gaan we maar niet doen, ieder zijn tempo. Anders wordt het nooit iets wat je voor ogen hebt. En we willen het goed doen, toch?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

Nou spannend maar even afwachten dus.

Toch nog even om het voor mij duidelijk te maken. We hebben toch de rode draad als + en de bruine (meestal) als - of 0 of massa.En normaal soldeer je toch de plus op de middengeleider en de massa op Ć©Ć©n van de rails? En die zet jij op de wissels zeg je. Hoe doe je dat dan met je blokindeling of ben ik nu helemaal de weg kwijt? (Het zal het einde van de week wel zijn 8o)

Nee, die wedstrijd moet je gauw vergeten. Plezier en kwaliteit voorop. Heb sowieso bij het begin van de bouw tegen mezelf gezegd dat het rustig tien jaar mag duren. Voor het lekkere langetermijnsperspectief.

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Bert,

Citaat van: Cybert op vrijdag 24 mei 2013, 22:39:19
Toch nog even om het voor mij duidelijk te maken. We hebben toch de rode draad als + en de bruine (meestal) als - of 0 of massa.En normaal soldeer je toch de plus op de middengeleider en de massa op Ć©Ć©n van de rails? En die zet jij op de wissels zeg je. Hoe doe je dat dan met je blokindeling of ben ik nu helemaal de weg kwijt? (Het zal het einde van de week wel zijn 8o)

Het is inderdaad einde van de week ;) . Je bent de weg niet kwijt, hoor. er zijn namelijk vele wegen. Wissels maken nooit onderdeel uit van een blok. En een wissel is toch ook een rail? Dan heb je de massa aansluiting niet in bijvoorbeeld een bezetmelder. Je kunt de wissels ook helemaal isoleren van de baan, maar dan moet je alsnog op je baan extra massa aansluitingen maken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
 Wim, sterkte van mij hier uit SiciliĆ«! Een doorstart is wel het minste in deze tijden. Over de kabels: baanvoeding is wat anders dan melders aansluiten. Melders via onderbroken massa op een spoorstaaf, baanvoeding via de plus opende puko's en min (massa) op de 0 van een rails ( of spoorstaaf) die niet in een meld sectie is opgenomen!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Bedankt. Hoop dat je beter weer hebt, dan wij. Al is het wel modelspoorweer ;).
Citaat van: keeszondag op vrijdag 24 mei 2013, 23:18:54
Melders via onderbroken massa op een spoorstaaf, baanvoeding via de plus opende puko's en min (massa) op de 0 van een rails ( of spoorstaaf) die niet in een meld sectie is opgenomen!

Inderdaad, heb veel opstelsporen. Deze bestaan uit een bezetmelder (gehele spoor) of uit twee bezetmelders (kan ook gehele spoor zijn). Dan is de wissel bijvoorbeeld een mooi punt om de massa aan te sluiten. Of op de niet geisoleerde railstaaf.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Heb jij ergens en aansluitschema van je ECosdetectors gepost? Want is het nu zo dat las je de geisoleerde railstaaf gebruikt voor bezetmeldingdat je dan de massa nog elders in je baan(buiten een blok) moet aansluiten? En gaat die massa dan terug naar je booster of je centrale? Of maak ik het nu allemaal te ingewikkeld?

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Bert,

De esu standard detector sluit ik aan op de Ecos 2 via de ecoslink kabel. De bezetmelders van de ecos detector standard worden gevoed door de ringleiding. Dus de boven en onder sectie van de Ecos Detector standard ( de 0 en b aansluiting tussen de 1-8 en 9 a 16) aangesloten op de ringleiding, die gevoed wordt door Ecos 2

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Hoe%20uw%20modelbaan%20voorbereiden%20voor%20geautomatiseerd%20rijden%20via%20PC.pdf

Zelf heb ik geen booster, dus daar kan ik je geen goed antwoord opgeven.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag nog wat bezetmelders gemaakt. Nog een te gaan op het bovenste gedeelte, draad was op.
Daarna het voorste gedeelte nog en dan zijn alle bezetmelders gemaakt.
Ben nog aan het bekijken waar de verdere aansluitingen ( B en O ) te plaatsen. De nog benodigde setjes M74445 voor de wissels zijn besteld.dus deze kunnen binnenkort ook aangesloten worden. Daarna kan ik onder de tafel een behoorlijke tijd doorbrengen. Nog een fotootje, hoe het er nu bij staat.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Thanks Wim, ik ga me even verdiepen via de link die je me hebt gestuurd. En nog lekker aan de klus geweest zie ik. Wordt het eten onder de treintafel gebracht? :-)

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is al een aardige hoeveelheid draad onder die baan.
Om straks niet in de war te raken met welke draad voor wat is zou ik je adviseren om ze te labelen en de nummers te documenteren zodat je straks ook weet welke draad bij wat hoort.
Geloof me daar ga je later zeker geen spijt van krijgen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

Net thuis van vakantie en diverse topics doorakkerend, kom ik het bericht over je vrouw tegen. Dat is geen leuk nieuws Wim en ik duim met de mede-forummers mee dat er een doorstart komt of dat ze in ieder geval werk heeft/krijgt.

Sterkte !!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Tom. Ik hou een overzicht bij ( het jou wel bekende A3 tje) welke ik gehad heb. Het labelen moet inderdaad nog gebeuren, zeker na het advies om alle bezetmelderdraden zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Anders heb ik straks bij het bepalen welke draad op welke aansluiting van de Ecos detector moet komen, een probleem.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Henk, een fijne vakantie gehad?

Bedankt. Morgen hoopt mijn vrouw meer te horen. Dus we moeten nog even geduld hebben.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Fingers crossed Wim!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op zondag 26 mei 2013, 21:40:02
Hallo Henk, een fijne vakantie gehad?

Bedankt. Morgen hoopt mijn vrouw meer te horen. Dus we moeten nog even geduld hebben.

Gr.Wim

Dank je Wim, hebben een heerlijke vakantie gehad!!! Nogmaals: sterkte en succes morgen met je vrouw. We denken aan jullie!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voor diegene, die hun steun hier uitgesproken hebben, goed nieuws! De doorstart gaat door en mijn vrouw mag mee :) :)!!!

Dus een grote zorg minder.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Dat is mooi!! Dat schilt weer een kopzorg.

Zo te zien ga je ook met je baan lekker door! Het is inderdaad erg slim op exact te registeren welke draaad waar vandaan komt, waarvoor deze is en waar deze naartoe gaat. En dan is inderdaad een A3tje erg handig.

Mvg
Edwin (Spoorbrug^^)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Proost Wim, op het leven. Dat is mooi nieuws joh en een grote last van jullie schouders.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is goed nieuws.
nu hopen dat de doorstart ook werkt.
allemaal even wat extra inzet tonen en gaan met die banaan..

groet Winno
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is goed nieuws Wim, neem er maar eentje op  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Edwin, Henk, Winno, Gertjan en  Peter. Bedankt voor jullie leuke reactie's. Het leven ziet er zeker wat vrolijker uit. Een doorstart moet ook nog lukken, natuurlijk. Heb dus nog maar gauw wat spulletjes besteld voor de modelbaan :D. Voordat iemand zich bedenkt...............

Gr.Wim