Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik parkeer mijn werkzaamheden eventjes tot na mijn "tour d'experts".
Staan komende week twee bezoekjes gepland bij Kees en Tom.
Daarna hoop ik weer met goede moed gerichter verder te kunnen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat zijn heel verstandige woorden Wim, meestal zal na een bezoek meer duidelijk zijn.
Ook als je de boel hebt zien werken.
Gelukkig heb ik mijn IB ook weer terug dus als het goed is dan kan je de boel bij mij ook in werking zien.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Toch nog iets kunnen doen. Gisterenavond de bestelde ESU detector (50096) opgehaald.
Vandaag deze geplaats aan de voorkant van de tafel. Misschien, indien nodig, moet hier nog een plexi plaat voor komen. Tevens de kroonstenen voor de voeding geplaats.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,

Een soort van schopplaat aan het voeteneinde van het bed lijkt me geen overbodige luxe! Goed idee om het af te dekken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Een plexiglas plaat is natuurlijk leuker, kun je tenminste genieten van je werk dat je verricht hebt.

Gr.
Piwie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Henk, Piwie,

Het moet inderdaad zichtbaar blijven, daarom wil je het ook aan de voorkant. En natuurlijk is het ook beter bereikbaar. Dus indien nodig, zeker plexiglas. Eens kijken waar je dit op maat kan halen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoe groot met die plaat plexiglas zijn.
Bij H*rnbach verkopen ze diverse maten in 2 en 4mm dik meen ik.
Je zal het dan alleen zelf opmaat moeten maken.
Insnijden en afbreken net als een glasplaat of zagen maar dan niet machinaal want anders smelt de boel.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Tom,

78x40 cm is de plaat zelf, dus denk de zelfde afmetingen.
Zal eens in Alblasserdam kijken.
Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dan zou ik toch wel voor 4mm gaan anders wordt het te slap.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
4mm lijkt mij ook inderdaad de juiste keus.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Je hebt een mooi moederbord gemaakt. Ziet er gelikt uit.
Het bed staat er naturrlijk zowat tegenaan, dus heb je gelijk dat er iets voor maakt.
Met plexieglas blijft het dan leuk om naar je werk te kijken.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Met er naar kijken komt er niks van uhhhh ......... slapen. :-)

Ik denk dat er platen zullen zijn van 50x100cm
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Na gedane arbeid is het goed............................... om naar je mooie moederbord te kijken :-) :-) :-) :-) :-)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie,

Daar heb je helemaal gelijk in :thumbup:

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Als je lang genoeg blijft kijken val je vanzelf in een verkwikkende slaap. :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag het via marktplaats gekochte setje ontvangen. Het welbekende kruitvat set. Nieuw.
Voor mijn jongste dochter. Zelf heb ik dan nog een 32VA erbij, zodat ik nu twee dezelfde trafo's heb.
Dacht dat zij dan met de MS 2, die ik nu toch over heb, kan rijden op een eigen ovaaltje.
Echter met de 32va en extra printje in de rails, werkt alles. Toen adres ingesteld(56) en via de ecos werd deze gelijk herkend en rijdend. Maar via de de MS2 helaas niks. Denk dat dat niet gaat werken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Grappig Wim dat je jongste dochter de modelspoorbaan een warm hart toe draagt. Dat hoor je niet veel .............
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Henk,

Ze is op dit moment zelfs aan haar spreekbeurt bezig op de computer. Over modelspoor!!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op dinsdag 07 mei 2013, 19:24:45
Hoi Henk,

Ze is op dit moment zelfs aan haar spreekbeurt bezig op de computer. Over modelspoor!!

Gr.Wim

Nou dan zeg!! Geen sluikreclame voor Tante M* in haar spreekbeurt. Ben benieuwd met welke score ze thuiskomt (jullie als ouders al helemaal natuurlijk). Hoe jong is ze???
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, wat voor decoder zit er in dat Locje? Hoe heb je hem in de ms2 geprobeerd te vinden? Heb je ook al handmatig het adres geprobeerd in te stellen?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@Henk, ze is 10 jaar. Ze zit in groep 7.

@kees, is een delta decoder. Heb adres op 56 gezet( via schuifjes in de loc) Automatisch zoeken en handmatig instellen werkt niet op de MS2.wel op de Ecos. Denk dat het om een niet ondersteund protocol gaat vwb de MS2.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heb de loc werkend gekregen via de MS2. verkeerde protocol geselecteerd :D.

Gr.Wm
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
 :D :P :D :P 8o 8o
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Ben je al bij de ' Experts' op bezoek geweest, of komt dat nog?
Ga je daar nog iets over vertellen, naderhand, want ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Morgenavond en aanstaande zaterdag staan deze bezoekjes gepland.
Hoop daarna weer de draad op te kunnen pakken.
Heb je nog iets specifieks , waar je benieuwd naar bent of wilt weten?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi wim,
Niet specifiek, maar beide heren geven vaak goede tips en de baan van Tom is wel erg mooi om te zien op de foto's, dus jij ziet hem straks ' live'.
Van Kees lees ik veel goede dingen op het gebied van baanplanning en ook over de automatisering.
Moet toegeven dat er bij mij mogelijk e.e.a een beetje is weggezakt na 8 jaar alles in dozen, dus ik probeer me weer een beetje te herorienteren.
Het toeval wil, dat jij echt helemaal vanuit niets begint en daarom volg ik o.a jouw voortgang.
Dus eigenlijk gewoon nieuwsgierig  >:-D.

Veel plezier!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Gisterenavond naar Kees Zondag geweest. Uitgerekend die avond stond de weg , die kant op, vol met autootjes. Veels te veel, waardoor ik er bijna 4 keer zolang over gedaan heb, om er te komen.
Na een bakje koffie, naar de baan wezen kijken. Kan je zeggen, ook in het echt ziet deze er erg mooi uit!
Na de nodige uitleg en een demonstratie van iTrain met een aantal treinen , gezellig in de tuin bij een lekker houtvuurtje nog wat nagepraat. Waarna het weer tijd werd om richting huis te gaan. Gelukkig was een half uurtje reistijd nu wel genoeg.
Bedankt Kees voor de gastvrijheid en de pc is heel aangekomen!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
 :) Ik (wij) vonden het ook erg gezellig! Succes met de "hardware"!! En nogmaals bedankt voor de verrassing, had niet gehoeven, maar wordt zeker gewaardeerd en in iets lekkers omgezet.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: keeszondag op zondag 28 april 2013, 23:57:37
Lachuh! Treintjes rijden met de iPhone! Dat kan volgens mij nog niet met iTrain!

Citaat van: tomhas op maandag 29 april 2013, 01:05:07
Geloof maar dat dat ook komt, waarschijnlijk al in 3.0
Ik heb tijdens Rail 2013 al gezien dat je met de i-Pad loc's kon oproepen en aansturen.
Ergo, ik ben er zelf ook mee bezig geweest.

Bestaat dus al in de Appstore , echter alleen met gebruik van iTrain 2 Pro.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanmiddag naar Tom. Daarna zal ik de draad weer oppakken met het verder voorbereiden van de baan om uiteindelijk  met Ecos/iTrain te kunnen rijden.
Moet nog wel het een en ander aanschaffen, waaronder aandrijving en decoders voor een tiental wissels.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanmiddag bij Tom langs geweest. Henk (has-bls) was er ook eventjes. Het was heel gezellig en leerzaam. Uitgebreid zijn mooie baan bekeken en besproken. Samen, nadat Henk vertrokken was, hebben we mijn baanplan door genomen. Waar bezetmelders, isolatie, aansluitingen ect.. Met name, hoe ik verder kan gaan.
Zal dit later in de vorm van een tekening hier weergeven.

Tom, en Henk, was erg gezellig en zeer leerzaam. Bedankt!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Overzicht
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zoals beloofd een poging om een en ander weer te geven in een tekening / overzicht.

Zoals je kunt zien ( rode stippellijn) zijn alle wissels geisoleerd en ieder voorzien van een bruine (O) draad, die vervolgens aangesloten worden op de ringleiding (bruine draad). Op een aantal punten in de baan worden rode draden ( B ) aan de rails aangesloten en deze komen ook weer aan de ringleiding (blauwe draad in mijn geval). De stootblokken, voorzien van ledverlichting, worden voorzien van een bruine draad en deze tesamen met de gele (zwarte draad gele stekker) draad aan een verdeelplaat bevestigd, die vervolgens naar een aparte 6647 trafo gaat. Dit geldt ook voor de wisselverlichting. Stootblokken moeten dus ook volledig geisoleerd worden.

ps. Tom heb ik het zo goed begrepen en weergegeven?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Je hebt wel goed opgelet, misschien zelf een beetje te goed, hahahahaha.
Die wisselstraat met die Hosenträger daar hoef je maar 1 bruine en 1 rode draad op aan te sluiten, dat is voldoende.
Stootblokken isoleren kan, maar ik denk als ze goed geknipt zijn dat het extra isoleren niet nodig is. Heb zelf geen ervaring met dit soort stootblokken, ik heb opklikbare zonder verlichting.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, de wissels bij jou werken met baanspanning en dus ook met massa op de baan (aandrijving en decoder van M*). Als je decoders gebruikt met externe voeding (zoals ik), schakel je de wissels via de externe spanning, niet meer over de baan; het schakelcommando gaat ook niet over de baan. Bij mijn testbaan had ik de massa van de Baanspanning en de externe trafo verbonden, gaf geen problemen. Dus je kan het stootblok toch gewoon aansluiten op de plus van de trafo asl je de massa's verbonden hebt? Of mis ik iets?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wissels kan je beter voeden met een andere trafo anders gaat het ten koste van de digitale rijspanning.
Niet dat het zo heel veel invloed heeft, wissels gaan 1 voor 1 om.
Waar Wim nu mee bezig is zijn de rijstroom en massa aansluitingen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mee eens Tom, maar dat kan toch niet met de decoders van M*? Die kunnen niet extern gevoed worden is mij altijd verteld.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mijn wissels gaan via de baan , niet via een aparte trafo. Ecos heeft genoeg in huis, komen maar een aantal locs te rijden en de wissels schakelen niet allemaal tegelijkertijd. Zit nog wel te twijfelen hoe de wissels aan te gaan sturen. Denk dat ik het bij de 74445 setje houdt van Marklin. Bevallen tot nu toe prima en zijn makkelijk te installeren. In alle gevallen moet je toch een aandrijving hebben en dan is zo een setje niet zoveel duurder, denk ik. Servo's wil ik niet aan beginnen.

@kees v.w.b. De stootblok verlichting. Als ik je goed begrijp, dan zet je van een externe trafo ( in mijn geval de 6647 32VA ) 1 bruine aansluiting ( deze gaat dan via de rails naar je stootblok) op je ringleiding en de gele draad gaat , eventueel via een verdeelplaat naar de gele aansluiting van de trafo?

@Tom een bruine en een rode naar de Hosentrager? De bruine snap ik, maar de rode begrijp ik niet helemaal.


Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Met de inbouwdecoders van M* gaat dat geloof ik inderdaad niet, geen ervaring mee.
Met losse wisseldecoders zoals Wim bij mij heeft gezien gaat dat echter wel.
Ik weet niet of Wim er al uit is wat betreft de wisseldecoders.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op zondag 12 mei 2013, 13:50:35

@Tom een bruine en een rode naar de Hosentrager? De bruine snap ik, maar de rode begrijp ik niet helemaal.


Gr.Wim

Ik zie op de tekening bij de Hosenträger een stuk of 6 rode draadjes dacht ik, nu als ik wat beter kijk denk ik dat het bruine zijn, daar hoef je er dan ook maar 1 van aan te sluiten, de massa in die wisselstraat is dan ruim voldoende.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op zondag 12 mei 2013, 14:11:32
Ik weet niet of Wim er al uit is wat betreft de wisseldecoders.

Citaat van: wila op zondag 12 mei 2013, 13:50:35
Zit nog wel te twijfelen hoe de wissels aan te gaan sturen. Denk dat ik het bij de 74445 setje houdt van Marklin. Bevallen tot nu toe prima en zijn makkelijk te installeren. In alle gevallen moet je toch een aandrijving hebben en dan is zo een setje niet zoveel duurder, denk ik. Servo's wil ik niet aan beginnen.

Zoals je ziet twijfel ik nog, maar de makkelijkste keus is dezelfde als ik al in mijn bezit heb. Qua kosten denk ik, dat het niet zoveel scheelt.
Tevens worden deze gewoon via de baan gevoed. Scheelt misschien ook weer een aparte trafo.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op zondag 12 mei 2013, 14:15:51
daar hoef je er dan ook maar 1 van aan te sluiten, de massa in die wisselstraat is dan ruim voldoende.

Zal ik aanpassen. Volgens mij, als je de wissels voorziet van volledige massa (O) isolatie , dan moeten de sporen daaraan gekoppeld (met name de kopsporen) toch ook voorzien worden van een aansluiting op de massa (O) ? 

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, als reactie op #437: ja dat klopt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kees, ik heb dit geprobeerd vanmiddag. Ledje gaat branden, zonder te flikkeren :thumbup:
Was alleen bang, dat dit op de een of andere manier effect zou hebben op de Ecos.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
OK, dat zou dan in de handleiding moeten staan als dat schadelijk zou zijn.... in grote letters!! :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, reactie op #441, denk weer aan die waterleiding, knijp je die dicht voor de kraan, dan komt er geen water uit.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hierbij de laatste informatie verwerkt in een nieuw overzicht.
Als er opmerkingen/verbeterpunten zijn, hoor ik ze graag.
Al deze aansluitingen (O en B ) zullen aangesloten worden op de ringleiding, die gevoed zal worden door de Ecos 2.

Gr.Wim

B) aangepast in B
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Met  B) bedoel je waarschijnlijk B
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Klopt Tom, is nu aangepast. Klopt het nu of zie je nog verbeterpuntjes?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Volgens mij moet dit kloppen, was nog even er mee bezig.
Doe wel steeds de multimeter gebruiken om de zaak door te meten, dan weet je zeker dat je tijdens het aansluiten geen fouten maakt.
Op papier staat het dan wel goed maar tijdens de opbouw is een draadje zo vergeten.