Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Eens met je laatste constatering, zonder melders heeft iTrain (nog) geen nut. Ik heb alles van CDB, dus ik begrijp dat je bij ESU wilt blijven; ik ben ook merkvast. Mijn idee ook over de wissel aandrijvingen, ik ga niet aan de servo's, maar ben na 6 decoders van M* wel overgestapt op wisseldecoders in modules van CDB. Dat trekt geen stroom van de MS2 (heb jij bij de Ecos met 4A minder last van..) en bij CDB wordt met de originele wisselaandrijving van M* de stand van de wissel actief terug gemeld, dus ook bij handmatige omzetting...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: keeszondag op zaterdag 27 april 2013, 23:43:12
Bij CDB wordt met de originele wisselaandrijving van M* de stand van de wissel actief terug gemeld, dus ook bij handmatige omzetting...

Zou niet weten of dit bij de Esu ook is. Kan handig zijn.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag niet veel gedaan. Wel het bedienen van de treinen met de Ecos via de iPhone en iPad voor elkaar.
De Ecos op het netwerk aangesloten (was nog niet gebeurd) en vervolgens Touchcab free uit de Appstore gehaald. Hiermee kan je de locs bedienen op iPhone
Echt leuk om te doen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lachuh! Treintjes rijden met de iPhone! Dat kan volgens mij nog niet met iTrain!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Had een filmpje gezien op youtube en ik dacht, dat wil ook.
Misschien komt iTrain hier ook nog wel een keer mee.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Geloof maar dat dat ook komt, waarschijnlijk al in 3.0
Ik heb tijdens Rail 2013 al gezien dat je met de i-Pad loc's kon oproepen en aansturen.
Ergo, ik ben er zelf ook mee bezig geweest.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Net weer een aantal reacties gelezen en fijn om te zien dat je een beslissing hebt genomen, Itrain en de Ecos zijn een goede combinatie.

De rode isolators horen met het lipje naar boven te zitten, het idee daarachter is dat de afstand tussen de railstaven iets vergroot wordt zodat er geen contact onderling gemaakt wordt.
Het verdient de voorkeur om op deze scheidingen de dremel tussen de spoorstaven door te halen, railstaven ( geloof het of niet  :) ) willen nog wel eens werken of er komt door het rijden vuil tussen en soms geleid dit.

Zoals Tom al aangaf alle railzen knippen met uitzondering van wissels, Ik weet niet of Esu de diode truuk al toepast in zijn bezet melders anders kun je deze zelf makkelijk zelf maken voor een betere stroom voorziening.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo wim,

ik heb gister een cursus  koploper bij de HIP gevolgd en natuurlijk wil ik je nergens toe dwingen , maar ik raad je aan dat ook eens te doen voor de 15 euro krijg je hele interessante dag met koffie/thee en een grandioze lunch die op zich het geld al waard is  :-)

daar kan je alles vragen en word alles heel duidelijk uitgelegd en all vragen of ze nu wel of geen betrekking hebben op de cursus behandeld

ik wens je veel succes


ps ook geknipte rail is gewoon te gebruiken en word zeker niet vernacheld en zeker als je totale detectie wilt hebben zeer belangrijk
dan weet je tenminste zeker dat er geen aanrijdingen kunnen ontstaan met achtergebleven wagens
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Workshop bij H.I.P. is altijd op zondag.
Er is een workshop Koploper en een workshop i-Train.

De workshops worden afzonderlijk gehouden en zijn bedoeld om beginners op weg te helpen met het opstarten.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Peter,

De dremel ( met slijpsteentje) heb ik gebruikt om de rails mee in te korten.
Echter had het bij de eerste iets teveel ingekort, zodat de loc een beetje hinkte.

Hoe kan ik nu zien/ bepalen of ik genoeg ingekort heb?

Gr Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Maximaal 1mm tussen beide spoorstaven, meer niet.
Je kan een stukje fotopapier gebruiken als "voeler" om de afstand te controleren.
Het is wel belangrijk om dit goed te doen want geloof me (ik heb er ervaring mee) voor je het weet zitten de staven tegen elkaar.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik heb even een schakelbord gemaakt zoals het er in i-Train uit zou kunnen zien.



Mocht je hier toe willen overstappen dan kan je dit als leidraad gebruiken om je blokken in te delen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De omcirkelde bezetmelders zijn gemaakt. Deze bestaan alle vier uit twee railsen met totaal 1 groene draad.
Als ik een testbaantje wil maken binnen mijn baan, welke bezetmelders kan ik dan het beste nog meer maken.Heb nu eigelijk maar twee blokken. Welke wissels kan ik dan het best gebruiken. Die zal ik dan nog moeten voorzien van een setje 74445 van Marklin.

De bezetmelders benoemen. Zit te denken aan blok 1 - detector 1 - BZM 1   (dus voor blok 1 :  BZM 1-1-1 en BZM 1-1-2).
Is dit voldoende om later e.e.a. nog terug te kunnen vinden?

@Tom. Dat ziet er goed uit. De blokken heb ik nu , zoals in bijgaande jpeg.

Gr.Wim


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik zal eens kijken hoe ik dat in iTrain kan toepassen, dan kan ik je 11 mei a.s. laten zien hoe het (virtueel) werkt.
Je zal het wel echter zelf moeten opzetten omdat je anders bij storingen niet weet hoe het moet worden opgelost.
Workshop iTrain bij HIP helpt dan zeker.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kijk dat is nog eens service!!  :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat kun je zeker stellen ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik heb hem helemaal klaar, leuke baan voor iTrain, virtueel loopt de boel prima.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Even een gedeelte wat je iets kan vergroten, misschien kan je het gebruiken voor je bezetmelders (nummers) en de blok nummers.
Natuurlijk bepaal jezelf welke bloknummers etc. je gaat gebruiken, dit is slechts een soort van concept-plan.
De seinen die er in staan zijn virtueel, die geven wel een beeld van de seinstand bij rijdende treinen.

Klik op de foto om het iets te vergroten.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Tom,

Ziet er GEWELDIG uit. Hier kan ik zeker wat mee!
zal het vanavond eens rustig bekijken.
Ontzettend bedankt, Tom.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom, hebben julie ook een afdeling in Belgenland of plannen in die richting?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: Johnnytrein op maandag 29 april 2013, 18:35:21
Tom, hebben julie ook een afdeling in Belgenland of plannen in die richting?

Hey Johnny, je mag gewoon bij den 'ollanders op bezeok komen hoor!! Geen angst he!  ;) :D

Mvg
Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Klasse Tom! Zet er gelijk een paar rijwegen in om het station te benaderen via standaard routes! Als Wim nu nog niet voor iTrain kiest, dan weet ik het niet meer!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Henk, geen angst alleen zover van mijn deur en de prijzen van de benzine tegenwoordig.  8o :-(
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De kopsporen, bijv blok 5,8,9 zijn vrij kort. Is het dan handig om hier ook twee bezetmelders (dus ook twee draden) of 1 bezetmelder met 1 draad te plaatsen. Of het hele spoortje knippen en isoleren met 1 bezetmelder?

Gr.Wim

Iedereen een fijne speciale Koninginnedag!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik zou daar gewoon 1 bezetmelder aanhouden.
Verder zou ik blok 12 en 13 alos 1 geheel blok maken met 3 melders.
Dat bespaard je dan een extra s88 of welke terugmeld-decoder dan ook.
Je komt dan op een totaal van 32 melders, nu zit dat op 33 en zou je bij gebruik van terugmeld-decoders met 16 of 8 aansluitingen 1 extra moeten aanschaffen voor 1 bezetmeldpunt, dat is zonde van het geld.
Je kan ook 1 bezetmelder in blok 6 laten vervallen, dan komt het totaal ook op 32.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 30 april 2013, 07:28:38
Henk, geen angst alleen zover van mijn deur en de prijzen van de benzine tegenwoordig.  8o :-(

Ja, daar word absoluut niet vrolijk van!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op dinsdag 30 april 2013, 09:37:17
Ik zou daar gewoon 1 bezetmelder aanhouden.
Verder zou ik blok 12 en 13 alos 1 geheel blok maken met 3 bezetmelders.

Hoi Tom,

1 bezetmelder direct na de wissel of bij stootblok of gehele spoor?

Gr.Wim
.
.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op dinsdag 30 april 2013, 09:11:19
De kopsporen, bijv blok 5,8,9 zijn vrij kort. Is het dan handig om hier ook twee bezetmelders (dus ook twee draden) of 1 bezetmelder met 1 draad te plaatsen. Of het hele spoortje knippen en isoleren met 1 bezetmelder?

Gr.Wim

Iedereen een fijne speciale Koninginnedag!!

Dag Wim,

Wens jou/jullie ook een fijne Kroningsdag!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo te zien kan je dan beter de draadjes aan elkaar knopen en er 1 bezetmelder van maken.
Neem aan dat het meer bedoeld is als opstelspoor.
iTrain geeft dan wel bezet op het hele spoor maar je zal daar denk ik wel handmatig een loc naar toe rangeren als het nodig is.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Als ik het goed begrijp, dan is een opstelspoor anders dan een kopspoor. Als er op een opstelspoor een wagon staat, kan iTrain daar geen loc heensturen, omdat deze bezet gegeven wordt. Handmatig kan dit wel.
Als ik er wel iTrain mee wil laten werken , als kopspoor, dan moet je altijd twee melders plaatsen?

Het enige wat ik niet begrijp is om dan meerder bezetmelders te maken en deze draadjes aan een bezetmelder te koppelen bij de detector. Dan is een melder toch voldoende?

Of zie ik iets over het hoofd.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ik denk dat Tom van 2 melders 1 melder wil maken. Dus de 2 draden van de melders samenvoegen en dan in je S88 stoppen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Leon,

Dat had ik begrepen, vandaar mijn vraag waarom dan niet gewoon 1 bezetmelder van een aantal railsen maken. Scheelt ook weer een draadje.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, ik had begrepen dat de bezetmelder al gemaakt was, 1 draad is dan voldoende.
iTrain zal straks ook een loc toelaten in een blok wat bezet is.
Dat is nu een beetje in ontwikkeling heb ik bergrepen, zal mogelijk in versie 3.0 of 3.1 beschikbaar zijn.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom is dat niet al zo bij rangeren? Moet ik eens uit gaan proberen!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom, de bezetmelders, die ik omcirkelt heb in de eerder geplaatste afbeelding zijn gemaakt.
De overige moet ik nog doen en kan ik nu nog aanpassen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ok, dan zou ik die waar ik een rodd kruis doorheen heb gezet laten vervallen. Zeker bij het stijgende/dalende spoor is het niet nodig om dat in 2 blokken te verdelen.
Maak daar gewoon 1 blok van.



Hoop dat het een beetje duidelijk is anders dan leg ik het wel volgende week zaterdag uit.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Een en ander aangepast. Dan ziet het er op dit moment zo uit.
* geel rondje : isolatie
* BZM 1-1-1  ( BZM  blok- nummer bezetmelder binnen blok - aansluiting detector)
Blok 12 en 13 bestaan uit ieder twee bezetmelders, die elk bestaan uit 2 railsen.
De overige bezetmelders bestaan allen uit een enkele rails.

Ga ervan uit dat ik op deze manier de bezetmelders kan gaan (af)maken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Waar het mogenlijk is zou ik toch echt 2 raillengtes gebruiken, het afremmen en optrekken zal dan mooier verlopen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom, zal het aanpassen. Kunnen deze dan ook tegen elkaar liggen, zoals blok 3 en 4?
En wat te doen bij bijvoorbeeld blok 8 en 9.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ja hoor Wim, dan remmen ze mooi af.
In iTrain kan je namelijk ingeven op welke positie er gestopt moet worden.
Tevens kan je bezet- en stopmelders verschuiven.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wat dan te doen met blok 8 en 9. Dit zijn opstelsporen met maar twee railsen en een stootblok. Kan ik deze niet beter beginnen met isolatie , knippen (ook stootblok) en een draad
Soms kan je ze niet verschijven , want het blok bestaat uit 4 railsen. Dus vol met twee melders.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op dinsdag 30 april 2013, 17:34:27
Wat dan te doen met blok 8 en 9. Dit zijn opstelsporen met maar twee railsen en een stootblok. Kan ik deze niet beter beginnen met isolatie , knippen (ook stootblok) en een draad
Soms kan je ze niet verschijven , want het blok bestaat uit 4 railsen. Dus vol met twee melders.

Ik zie in blok 8 en 9 2 raillengtes plus in ieder blok 1 stootblok.
Maak een melder van de hele lengte en je ziet altijd of er iets op staat.
Neem aan dat daar weining treinverkeer zal zijn en indien nodig dat dan een loc handmatig daar heen wordt gereden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Blok 5, 8, 9, 17 en 18 bestaat nu uit 1 bezetmelder ( is gelijk aan totale blok) Na stootblok isolatie verwijderd(ook bij andere kopsporen).
Blok 14 bestaan uit 2 melders, ieder een rails. Dit blok bestaat maar uit 3 railsen.
Overige aangepast naar 2 railsstukken per bezetmelders.

Waar plaats je de voeding, als er twee bezetmelders tegen elkaar liggen? Of als het spoor geheel bezetmelder is?

Ben er bijna :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wat bedoel je met waar plaats je de voeding.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voeding van de rails. Wilde deze plaatsen in elk blok in het midden, tussen de bezetmelders.

Citaat van: wila op dinsdag 30 april 2013, 18:07:51
Blok 5, 8, 9, 17 en 18 bestaat nu uit 1 bezetmelder ( is gelijk aan totale blok) Na stootblok isolatie verwijderd(ook bij andere kopsporen).
Blok 14 bestaan uit 2 melders, ieder een rails. Dit blok bestaat maar uit 3 railsen.
Overige aangepast naar 2 railsstukken per bezetmelders.

Is dit nu in orde?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, ik denk dat je misschien beter even kan wachten tot 11 mei, dan kan ik het allemaal wat beter uitleggen.
Ik snap dat je verder wilt gaan maar als het nu fout gaat dan schiet het ook niet op.

Misschien dat je hier mee verder kan, alle wissels isoleren is wel aan te raden, deze dien je dan te voorzien van massa en rijspanningsdraden. Er liggen nogal wat wissels dus daar kan je voorlopig wel mee aan de slag denk ik.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Is prima Tom, bedankt zover.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Gaat lekker zo Wim! Toch vraag ik mij af waarom Tom adviseert de twee blokken in het stijgend spoor te veranderen in 1 blok. Nmm wordt de trein beïnvloeding dan onrealistischer omdat zo'n groot blok op een kleine baan relatief te lang bezet blijft...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Die 2 blokken lijken mij onnodig, 1 blok met 3 melders op deze lengte (ik schat zo rond de 2,70mtr) lijkt mij geen probleem op te leveren voor het rijgedrag.
Maar als Wim daar liever 2 blokken van maakt, ook prima.
Het ging mij om het aantal melders niet boven de 32 uit te laten komen want om nu 1 terugmelddecoder aan te schaffen voor 1 bezetmelder lijkt me een beetje zonde van het geld.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Om precies te zijn 1,59 m en 1,31 m. Snap de redenatie nu.