Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Ik gok zo dat je vraagjes bedoelt :P

De voedingen voor de rails (vaak van rode en bruine draden) kan je in principe aan elke rail vastmaken, ongeveer om de meter.

Ik probeer zelf om iedere melder te maken uit 2 geknipte railzen, waar 1 draad (in mijn geval groen) aan vast hangt.

Met de melders kan je pc gestuurd rijden, wat dan wel een aanrader is, is om alle wissels te digitaliseren zodat je computer je volledige baan kan regelen. (misschien een idee :help:)
Een Ecos zijn eigenlijk geen voorbereidingen voor nodig, je kan zelfs je ms2 er aanvast hangen. Het enige wat een Ecos nodig heeft zijn 2 draden die in verbinding staan met je ringleiding. (Wat ik nu ga zeggen is eigelijk schelden :P maar: een Ecos is een erg uitgebreid mobile station) (niet te hard schieten mensen! :warning:)

Ik hoop dat je hier weer wat verder mee kan,
Groeten,
Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Je hebt een pb

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin,

Je bent even niet wijs ,een mooiere centrale is er niet.
Ik kan niet anders zeggen, jij hebt even geen verstand van digitale centrales.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Arie,

Ik was er al bang voor dat je dat ging zeggen...

Maar nou moet ik heel eerlijk bekennen, ik heb een ms1 en 2 locs maar zodra ik beetje meer budget ruimte hebben komt er absoluut een Ecos!! ^^ Prachtige apparaten! (En ja Arie dat meen ik)

Groetjes (en excuus Arie)

Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin,

Excuses bij deze geaccepteerd. Was een beetje verbolgen.  Ik heb zelf een ecos, man ik raad je er ten zeerste een aan. Is een pracht ding.
Nogmaals excuses aanvaard.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi,Edwin,

Inderdaad vraagjes , mijn iPad geeft elke keer een voorstel. Soms vergeet ik dit te corrigeren >:-D

"De voedingen voor de rails (vaak van rode en bruine draden) kan je in principe aan elke rail vastmaken,           ongeveer om de meter"

Dus ik kan deze , willekeurig, waar dan ook aansluiten op de baan?

Ook jij refereerd naar besturing via een pc.
Daarom mijn vraag , wat als ik met een Ecos wil gaan rijden. Er is helaas nog niemand, die de vraag beantwoord heeft of dit ook met de Ecos kan met de voorgestelde blok/ melders indeling?
Of moet ik dan rekening houden met iets anders?

Voor dat ik ga knippen wil ik dit graag zeker weten. :)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Zo ver als ik weet inderdaad willekeurig. Slim is uiteraard wel redelijk tot goed bereikbare plekken te kiezen.
Ik hoorde trouwens laatst in Arnhem bij W*ntink dat de Ecos mensen ook bezig zijn met een app zoals m*rklin al heeft.

Met een Ecos kan je alle digitale wissel en seinen aansturen maar volgens mij zijn de melders en de blokken puur voor het rijden met iTrain/koploper. Maar zo te horen weet Arie daar meer van dan ik.

Dus: voor het rijden met een Ecos is geen knippen nodig, dat is wel nodig voor het rijden met pc.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?

Groetjes,
Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ook bij een ecos heb je melders nodig. Dan weet de ecos wat en hoe bepaalde magneetartikelen geschakeld moeten worden. De melders moeten worden geknipt en een draad aan de O gesoldeerd, en de draad naar de S88 gebracht in welke vorm dan ook.
Als je verder voorlopig niets met de melders doet en ze aansluit op de s88 kun je gewoon rondjes rijden, ook met de ecos. Ga je blokken aanleggen moet je over naar de pc
met alle gevolgen van dien.
Als je de ecos verder het werk laat doen moet je ook een switchpilot hebben om bepaalde schakelingen uit te voeren. In de rijweg geeft dan de melder feedback en "weet" de ecos wat er moet worden geschakeld.
Is een heidens werk, maar je moet wat over hebben voor je hobby.
Een rijweg aanmaken gaat opzich vrij makkelijk, en kan via de constraints 8 beperkingen onthouden. Dus bijvoorbeeld niet schakelen als .............. enz.
Hoop je zo een klein beetje te hebben ingelicht over de ecos.
Blijf erbij, een machtig ding. ( is mijn persoonlijke mening natuurlijk ).

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heren heren, deze discusie is voor Wim niet echt verhelderend! Het voorbereiden van de meldsectie's is voor iedere digitale besturing van belang. No matter welke je wilt gaan gebruiken of welk protocol om de melders uit te lezen, het knippen en solderen van één draad per sectie is voor allen gelijk. Je beperkt jezelf op geen enkele manier voor een latere keuze. Let wel op een ding bij het maken van baanvoeding in een meldsectie: de massa van de baanspanning solderen aan de railstaaf die je niet gebruikt voor de meldsectie! Als je wilt Wim kunnen we in een telefoongesprekje een en ander nader bespreken. En nogmaals: het klinkt allemaal veel moeilijker dan het is!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Twijfel nu behoorlijk hoe verder.
Zie dat regelmatig bij starters. Er zijn zoveel manieren, meningen ect.
Misschien moet ik me eerst concentreren op een keus maken en daarna verder gaan.
Maar wat is de juiste keus. Ben eventjes .............weet niet.

Even een tijdje laten rusten. Eerst mijn isolatie onder de rails aan brengen. Dat kan altijd, haha.

Bedtijd, slaap ze allemaal . Morgen weer een dag😉

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Rustig doorgaan met ademhalen ;) , laat je niet gek maken. Het zou jammer zijn dat je af gaat haken omdat er een woud aan mogelijkheden is.
As je je baan zoals deze er nu ligt gewoon conventioneel aansluit, kunnen jij en ook je dochters er prima de eerste verkenningstochten uitvoeren. Je moet dan gewoon zelf opletten dat je geen brokken maakt, uiteraard :D.
Sluit me dus aan bij Kees.
Eigenlijk hoef je in dit stadium maar 1 keuze te maken (en zelfs die is dan nog niet hard): Rij ik analoog of digitaal.
Bij analoog heb je gewoon stroomloze secties nodig om treinen te laten stoppen (bij seinen, maar je kunt dit ook zelf met een schakelaar/drukknopje doen) of digitaal. Bij digitaal heb je een centrale nodig die je treinen aanstuurt (met decoders) en je electromagnetische artikelen (wissels, seinen e.d.) ook weer via decoders.
Dat kan allemaal nog handmatig. Je bedient wissels en seinen nog ' gewoon' met en bedieningspaneel alleen worden de schakelingen ' digitaal' doorgegeven (je kan dan zelfs nog met stroomloze stukken werken bij de seinen). Pas als je semi of vol automatisch treinverkeer wilt, waarbij treinen optrekken, afremmen, stoppen routes kiezen etc, kom je in geavanceerde zaken terecht en wordt de keuze belangrijker (bijv centrale, PC besturing of niet, zo ja interface (meestal de centrale) software).
Ik zou zeggen: lees vooral de digitale 'afdeling' van het forum rustig door. Er is niet 1 systeem perfect, maar er zijn zeker passende systemen voor elke gebruiker te vinden.

Maar vooral: knutsel lekker door; het is een (leuke) hobby!

prettig weekend,
Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Goedemorgen Wim,

Geen slapeloze nacht gehad hoop ik?? Ik herken je gevoel: er is idd een woud van mogelijkheden, ideeën en suggesties. Die keur van mogelijkheden die Gertjan opnoemt is ook nogal wat.

Neem rustig je tijd ervoor en zoals je schrijft: dan maar eerst de onderbouw. Daar begin je tenslotte ook mee  ;)

Don't give up!

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, je hebt een pb

MVG
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

In reactie 155 omschrijf je het goed. Rode en bruine draden om de meter vanaf je ringleiding met digitale baanstroom op de rail aansluiten. Op die manier heb je in ieder geval overal goede stroomtoevoer.

Maak je nog niet druk om een CS2 of een Ecos dat kan altijd nog. Zeker als je in de basis alles goed voorbereid kun je later alle kanten op.
Ik kan je geen advies geven over de keuze voor een CS2 of een Ecos, omdat ik niet objectief ben. Ik rijd namelijk met een CS2 en dat werkt naar behoren en ben er zeer tevreden over. Voor de Ecos zal best hetzelfde gelden. Bij de Ecos kun je met koploper later gaan rijden en bij de CS2 met I-train. Als je eens een goed objectief voorbeeld wilt zien zou ik als ik jou was gewoon eens naar Werkendam gaan en daar door de groep van Hobby in de Praktijk alles uit laten leggen. Ze kunnen je met een voorbeeldbaan alles laten zien van de verschillende systemen.

Groet, Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Ronald,

Misschien is een ritje werkendam geen gek idee.
Maar eens een keer tijd voor maken.

Qua voorbereidingen, daar zit de uitdaging. Als ik mijn baan met een Ecos wil gaan aansturen , dan zal het voorbereiden van bijv. rails anders zijn, dan als ik met bijv een IB2 aan pc gaat rijden.

Heb vanmorgen met Kees gebeld en e.e.a is wel duidelijker geworden. Echter Kees zegt ook, met een Ecos heb ik geen ervaring. Dus op dat gebied kan hij mij ook niet verder helpen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Het antwoord op je laatste vraag staat al in je draadje maar je wordt overspoeld met informatie.

Let op,

Je baan is nu nog in opbouw en dat is perfect om nu de baan geschikt te maken voor digitaal rijden. Blokken indelen, railsen knippen etc. etc.

Je kunt dan rustig bedenken/bekijken op welke digitale manier je later wilt gaan rijden.

Ofwel als je baan in de basis geschikt is voor digitaal rijden, maakt het niet uit met welk systeem je dat gaat doen

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heren, binnenkort ga ik richting Werkendam H.I.P . Dan hoop ik ,samen met jullie uitleg hier , weer lekker verder te kunnen.

Niet geheel stil gezeten. Dit weekend de totale baan voorzien van de wel bekende blauwe isolatie. Deze vast gezet met dubbelzijdig tape van de Action.
Tevens aan de linkerzijde, de tunnelingang ietwat aangepast.

En niet te vergeten, speciaal voor Tom, het dekbed netjes gelegd ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
En de foto's.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat ziet er zeer goed uit Wim! :thumbup:
Vraag me af of je nou echt zo netjes werkt of eerst een halfuur je spullen opruimt voor je je foto's maakt.. >:-D

Ik zie trouwens een kreukel in je dekbed 8)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bijzonder strak werk Wim! En dat dekbed, schitterend!! :D
Ik neem aan dat alles nog los ligt?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: keeszondag op zondag 07 april 2013, 22:14:25
Ik neem aan dat alles nog los ligt?

Bedoel je het dekbed :)?

Isolatie ligt vast met dubbelzijdig tape. Alle rails ligt nog los. Daar moet eerst nog een plan komen met het oog op bezetmelders ect.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: C-Brian op zondag 07 april 2013, 22:05:54
Vraag me af of je nou echt zo netjes werkt of eerst een halfuur je spullen opruimt voor je je foto's maakt.. >:-D

Moet eerlijk bekennen, dat ik eerst alles opgeruimd heb, alvorens de foto te maken.
Maar ja, moet ook wel netjes werken, aangezien het geen aparte hobby kamer is.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik bedoelde de rails natuurlijk, maar dat het dekbed niet met dubbelzijdig tape ligt lijkt me erg handig....... :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Goed om te zien dat je gewoon lekker fanatiek doorgaat en je niet hebt laten ontmoedigen.
Dekbed ligt er strak bij (en is ook alweer verschoond zo te zien  :) ), maar je behang zit wel een beetje los  :D.
Ga je je rails nog vastzetten en zo ja hoe? Zie dat je de blauwe isolatie overal hebt geplaatst. Werk je dat straks met scenery weg?
Heb zelf nog niet eerder met isolatie gewerkt, maar wil nu in elk geval onder de M rails met de blauwe isolatie werken, maar dan alleen onder de trajecten.
Nu las ik elders op het forum dat een deel van de isolatie te niet wordt gedaan, wanneer je de rails (door de isolatie heen neem ik dan aan) vast zou schroeven, vandaar mijn vraag.
Een andere vraag: komt je bediening aan de rechterkant van het bed/plaat en maak je daar nog iets speciaals voor (uitschuifbaar o.i.d.).

gr Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Gewoon lekker doorgaan, toch. Voor alles is een oplossing.

Vastschroeven is een optie, maar wat je zegt, dat kan de isolatie teniet doen. Al denk ik dat dit wel meevalt met de kleine schroefjes van Marklin. Andere optie is een beetje (paar druppeltjes) houtlijm of een druppel lijm van een lijmpistool. Dit kun je dan altijd weer lossnijden.
Bediening komt inderdaad aan de rechterkant. Daar kan precies een stoel tussen en kom je ook het makkelijkst onder de tafel. Hoe weet ik nog niet. Heb er nu een plankje staan, past onder de helling.. Waar de trafo en de aansluitbox van de MS2 op staat. Maar daar zal geen Ecos passen.

Zit nog te twijfelen of ik de isolatie van een verfje moet voorzien. Lijkt me wel een goede oplossing. Beetje in de kleur van de rails. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr.Wim


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

mbt het "vastzetten" van de rails neem je ongetwijfeld de juiste beslissing.
Maar resonantie is resonantie. Dus niet schroeven, maar lijmen.
Het blijft een afweging.

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Prachtig man, petje af hoor.
Ziet er mooi uit, zo met die onderlaag. Wat betreft vastzetten, ja je hebt vele manieren, maar ga er vanuit dat hoe je het ook vastzet, er blijft altijd resonantie.
Voor de rest goed bezig.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik vraag mij af (als je een bepaalde reclame op tv gezien hebt) of een slaapkamer wel een goede plaats is voor een treinbaan. 8o
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Johnny,

Wim wil gewoon dag en nacht met zijn trein bezig zijn.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nieuwe machinist is vandaag begonnen met haar eerste ritjes.

Gr. Kim & Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Foto's zeggen meer dan woorden.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Een verstandig mens kan weinig anders doen dan de 3railforum-versie van de Vind Ik Leuk knop in te drukken!

Mvg
Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Fraaie plaat Wim, het plezier straalt eraf!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim wat ben jij opgeschoten zeg 8o +
Al veel mooi materiaal ;)

Mvg
Frank

Edit: Zinsbouw was een beetje verkeerd :-)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kim & Wim,

Oh kijk het rijdt al. Dat is mooi als de gang er zo inzit.  :arrow: :thumbup:

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Cees,

Even de MS2 aangesloten voor een testritje. Een voedingsdraad gebruikt. Er zijn pas 3 wissels voorzien van aandrijving en decoder. Ook daar is nog genoeg geld aan uit te geven.
Maar de nieuwe machinist was tevreden over de vorderingen :). Ze kan niet wachten , wanneer er aan het landschap , huisjes, auto's en poppetjes begonnen kan worden.
Helaas duurt dit voor haar nog wel een tijdje.
Binnenkort naar HIP voor informatie over bezetmelders, blokken, ect. Daarna hoop ik weer verder te kunnen met voorbereiden, aansluiten ect.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heeft iemand nog een idee, ervaring betreffende afwerken van de blauwe isolatie?
Schilderen of zo laten? Ben benieuwd wat jullie er mee doen?

Hoor het graag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Misschien eens even in een ander draadje rondneuzen.
Volgens mij zijn er meer die met het zelfde spul werken als jij.
Schiet mij nog wat te binnen, kan je het niet afwerken met ballastbedding.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Je zou het uiteraard even bij HIP kunnen vragen?
En anders is het misschien een tip om even in het draadje van Tomhas te kijken,
Die werkt ook met dat spul (dacht ik) en hij is erg goed met scenery.

Mvg
Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

Blauwe isolatie zou je eventueel kunnen beschilderen met HEKI lasurfarbe. Kijk eens op hun website;
http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=2340960&Page=3

Ik heb zelf goede ervaringen met deze kleurlijm voor het inlijmen ballastbed op kurk. Mogelijk kun je dit goed gebruiken?

Je bent overigens mooi gevorderd, ziet er erg netjes uit!

Groeten,

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt voor jullie reactie's.
Ballasten is uiteindelijk het doel, echter daar ben ik voorlopig niet.
Lijkt me dat je door de ballast de blauwe kleur blijft zien, tenzij je er heel veel opgooit. Vandaar de vraag of het kan verven? En zo ja, waarmee. Zal inderdaad eens zoeken in andere draadjes.

Henk, is het nu verf of lijm? Of moet ik het zien als lijm met een bepaalde kleur, zodat je twee vliegen in een klap vangt?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Dat laatste is het geval. Ik heb denk ik nog wel wat potten staan: als je wilt kun je eens proberen op een proefstukje of het bevalt en pakt op de iso-laag. Stuur me in dat geval een PB'tje: kunnen we iets afspreken.
Groetjes,

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Henk,

Bedankt voor je aanbod :thumbup:, maar zover ben ik nog lang niet. Maar misschien als ik zover ben.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim ik heb de blauwe isolatie van de Gamma gewoon met latex geverfd, blijft prima zitten. Kleur kan je in mijn draadje zien, de grijze vlakken naast de rails voor het ballasten.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kees,

Trekt de isolatie niet krom, als je het geverfd hebt. Dat vroeg ik me af.

Gr.Wim


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nee totaal niet. Dat had ik ook een beetje verwacht, maar gaat prima. Dat oranje spul bij mij kan ik niet verven, dat pulk je er zo weer vanaf als het droog is.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim

Ik vraag me af wat voor hout jij gebruikt in je frame en voor je platen. Ik gok vurenhout voor het frame maar de platen zou ik echt niet weten? Het ziet er namelijk heel netjes uit :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: C-Brian op woensdag 10 april 2013, 13:54:00
Hoi Wim

Ik vraag me af wat voor hout jij gebruikt in je frame en voor je platen. Ik gok vurenhout voor het frame maar de platen zou ik echt niet weten? Het ziet er namelijk heel netjes uit :thumbup:

Zou het multiplex kunnen zijn? (misschien blank multiplex?)
Ik gok maar wat :P
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo te zien op de fot's is het plaatwerk tri- en/of multiplex (kwestie van lagen tellen).

Framewerk ziet er zeer zeker uit als vurenhout: maar mooi glad geschaafd!

Het geheel ziet er zo wie zo erg netjes uit.

Complimenten Wim!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heren,

Houten frame is opgebouwd uit geschuurd vurenhout.
Platen zijn berken multiplex.

Gr. Wim