Ha Wim,
Rustig doorgaan met ademhalen
, laat je niet gek maken. Het zou jammer zijn dat je af gaat haken omdat er een woud aan mogelijkheden is.
As je je baan zoals deze er nu ligt gewoon conventioneel aansluit, kunnen jij en ook je dochters er prima de eerste verkenningstochten uitvoeren. Je moet dan gewoon zelf opletten dat je geen brokken maakt, uiteraard
.
Sluit me dus aan bij Kees.
Eigenlijk hoef je in dit stadium maar 1 keuze te maken (en zelfs die is dan nog niet hard): Rij ik analoog of digitaal.
Bij analoog heb je gewoon stroomloze secties nodig om treinen te laten stoppen (bij seinen, maar je kunt dit ook zelf met een schakelaar/drukknopje doen) of digitaal. Bij digitaal heb je een centrale nodig die je treinen aanstuurt (met decoders) en je electromagnetische artikelen (wissels, seinen e.d.) ook weer via decoders.
Dat kan allemaal nog handmatig. Je bedient wissels en seinen nog ' gewoon' met en bedieningspaneel alleen worden de schakelingen ' digitaal' doorgegeven (je kan dan zelfs nog met stroomloze stukken werken bij de seinen). Pas als je semi of vol automatisch treinverkeer wilt, waarbij treinen optrekken, afremmen, stoppen routes kiezen etc, kom je in geavanceerde zaken terecht en wordt de keuze belangrijker (bijv centrale, PC besturing of niet, zo ja interface (meestal de centrale) software).
Ik zou zeggen: lees vooral de digitale 'afdeling' van het forum rustig door. Er is niet 1 systeem perfect, maar er zijn zeker passende systemen voor elke gebruiker te vinden.
Maar vooral: knutsel lekker door; het is een (leuke) hobby!
prettig weekend,
Gertjan