Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim met de grootte van jouw baan hoef je inderdaad geen rekening te houden met een booster. Je hebt voldoende stroom aan één trafo en als je eventueel een CS2 zou gaan gebruiken dan heb ook voldoende power.
De ringleiding klopt zo. Zou in ieder geval om de 1 tot 1 1/2 meter een aansluiting op de baan maken vanuit die ringleiding.
In jouw opzet kun je later in ieder geval overal nog goed bij om eventueel ergens een aanpassing opte maken.

Groet, Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim ,

Ik volg je draadje al een paar dagen (ben hier maar net). Wat betreft je verlichtingstrafo: ik volg het advies van o.a. M* om hiervoor een 60VA trafo te gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar TITAN 108U. Dan heb je meer dan voldoende vermogen en kun je ook de Switchpilots mee voeden. Maar waarschijnlijk heb jij aan 32VA voldoende.

Je baanplein ziet er gelikt uit trouwens: brengt mij op goede ideeën om de baan op te bouwen!!! 

Groeten,

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hi Wim,
Je gaat prima. Wat kun jij netjes en strak werken; daar kan ik nog wat van leren. Ik zie dat je nu aardig op streek raakt met de ringleiding. Ik denk dat je het in het begin moeilijker hebt ingeschat dan het in werkelijkheid is. Een ringleiding is eigenlijk gewoon een extra dikke voedingsdraad (of massadraad) en kan als een ring, kruis, boom met takken , eigenlijk net zoals je zelf wilt, onder je tafel worden aangebracht. Je kund dan gewoon op elke gewenste plaats je dunnere aansluitdraden aan deze leiding solderen (of met kroonsteentjes; dan kun je de draden ook weer makkelijk afkoppelen).
Zie dat je je bovenplaat hebt verlengd. Was dit in het originele ontwerp ook zo? Je moet nog even de hoogte checken. De plaat ligt nu ook boven een deel dat al iets omhoog gaat. Zonder bovenleiding lijkt dit wel te kunnen als ik de foto's zie, maar bij originele bovenleiding mogelijk niet.

gr Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie. Aansluitingen ga ik zeker zo doen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Henk

Bedankt voor je reactie. Als ik straks niet genoeg heb aan 32 va, koop ik er nog wel een bij.
Succes met bouwen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Gertjan,

Bedankt voor het compliment. Je hebt gelijk betreft de ringleiding. Ik lees me in en dan ga ik toch twijfelen of ik het wel goed doe. Arie zei het ook al, een aantal reactie's eerder:welk probleem?
Maar door de reactie's over hoe en wat, ga je het toch doen. Anders blijf je twijfelen.Geeft net wat meer zekerheid of je op de goede weg bent.
Het verlengen van de bovenlaag zit in het originele plan. Heb de rijhoogte gecontroleerd. Past net. Bovenleiding gaat er niet komen. Dan had ik nog meer hoogte moeten winnen. Daar is de tafel weer te klein voor. Worden de hellingen ook weer stijler, want de lengte neem niet toe. Bedankt voor het mee denken!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Je gaat als een speer man. Goed gewerkt. Zie je als je eenmaal beet hebt laat je niet meer los.
Mooie foto's trouwens.
Even wat anders: een booster heb je absoluut niet nodig. Zeker als je in de toekomst eventueel een andere centrale wil.
Alles ziet er zeer goed uit.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie,

Inderdaad, moeilijk om te stoppen. Maar nu gaat het echte werk komen.
Dit is allemaal met een beetje hulp en hersengymnastiek goed te doen.

Verwacht de komende dagen de bestelde soldeer spulletjes. Dat wordt dan echt een nieuw hoofdstuk.
Railvoeding vastzetten, bezetmelders maken. Dat is allemaal echt nieuw. Heb er zin in!

Al heb ik bij het bepalen van waar de bezetmelders en andere speciale aansluitingen moeten komen, wel wat hulp nodig. Hoe wissels verder digitaal maken, want kan niet overal bij.(handbediening).
Maar dat komt ook goed. Zeker met jullie hulp.

Zag dat jij ook alles weer onder controle hebt :thumbup:

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op maandag 01 april 2013, 18:58:06
Hoi Arie,

Inderdaad, moeilijk om te stoppen. Maar nu gaat het echte werk komen.
Dit is allemaal met een beetje hulp en hersengymnastiek goed te doen.

Verwacht de komende dagen de bestelde soldeer spulletjes. Dat wordt dan echt een nieuw hoofdstuk.
Railvoeding vastzetten, bezetmelders maken. Dat is allemaal echt nieuw. Heb er zin in!

Al heb ik bij het bepalen van waar de bezetmelders en andere speciale aansluitingen moeten komen, wel wat hulp nodig. Hoe wissels verder digitaal maken, want kan niet overal bij.(handbediening).
Maar dat komt ook goed. Zeker met jullie hulp.

Zag dat jij ook alles weer onder controle hebt :thumbup:

Gr.Wim

Wim,

Dan zit je een beetje in de zelfde fase (als je dat zo mag noemen) als ik! Ik ben zelf namelijk druk bezig met bezetmelders en servo's (wissel aansturing).
Heb je al een idee hoe je die wissels wil digitaliseren? (de tante M aandrijving of servo's?)

Rustig aan door werken en het hoofd koel houden (mag met van dat goudkleurig vocht uit zn mooi flesje) dan komt alles goed

Veel succes!

Spoorbrug^^ (Edwin)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin,

Grappig ik zat bij jouw draadje een reactie te plaatsen en jij bij mij. :)

Aangezien ik al een drietal Marklin setjes heb, blijf ik daar bij. Ze bevallen me tot nu toe prima.
Het enige wat misschien anders/goedkoper kan, zijn de wisseldecoders.

Maar daar heb ik me verder nog niet in verdiept.

Goudkleurig vocht doe ik niet aan, hou het wel bij tonic. Ben geen alcohol drinker, vandaar :P

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, gaat lekker man! Over de melders: daar kunnen we wel een voorstel voor maken. Een paar standaard regels voor blokken: geen wissels in een blok; alle blokken langer dan je langste trein (als dat gaat); blokken in de vrije baan tenminste twee melders per blok: één voor inrij en remmelding en één voor stoppen; blokken in een station kunnen met één melder die de volle lengte heeft van het blok.
Voorlopig kan je de melders maken door de rails voor te bereiden als eerder besproken en per melder één draadje aan een rail te monteren.

Als je wilt kan ik je wel helpen om de blok indeling te maken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kees,

Zou ik zeer op prijs stellen, hulp bij het indelen in blokken, waar melders.
Mijn langste trein is een loc met drie dubbeldekkers, zoals op een eerder foto staat.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, is het baanplan in post 66 het volledige baanplan? En hoe lang is die trein? Als dat het plan is dan zet ik het over in Anyrail en maak een voorstel voor de blok indeling, met lengtes en aantal melders.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Trein is 106cm. Baanplan uit post 66 is baanplan. Het enige wat anders is ,zijn de stationssporen(boven) Deze lopen nu helemaal door naar links. Zoals te zien is op de laatste foto.
Als je het precies wilt weten, incl. Nummers van de  rails, dan kan ik morgenavond het baanplan aanpassen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
OK, ik maak een begin en vertel maar wat je erbij gelegd heb.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kees,

Hierbij het bijgewerkte plan.
Jpeg en .TRA bestand (Wintrack 10).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mijn soldeerbout is binnen. Kan ik gaan oefenen. Weer iets nieuws te leren :D.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mooi soldeerstation Wim. Welk merk is het?

Kees beschrijft de blokken op je baan en heeft het over blokken het liefst langer dan je langste trein. Ik heb zelf ook niet zo'n grote baan en ben wel nieuwsgierig hoe het dan gaat. Ik heb kortere blokken, omdat blokken van ruim 1 meter niet passen op zo'n baan.

Dus eigenlijk is dit een vraag voor Kees. Wil je uitleggen hoe je dit dan op kan lossen.

Groet, Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Ronald.

Merk is Basetech. Zie linkje in post 71.

Voor wat betreft blokken ect op een kleine baan, ben zelf ook benieuwd hoe dat werkt😄.

Gr.wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, mooi ding, werkt super, maar daar kom je wel achter... Over de blokken: ik probeer vanavond na wat werk aan rotsen en tunnel portalen je baan in iTrain te zetten. Met de blokken gaat wel lukken. Het gaat er om dat je de trein goed kunt detecteren en sommige blokken geven geen vrijgave voor het vorige blok als ze te kort zijn, maar reserveren wel het volgende blok. Kwestie van de melders goed plannen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim en Kees,

Gaat Wim met I-train rijden dan, uit de beschrijving te begrijpen welke Kees geeft.
Ik bedoel Kees zegt: ik ga de baan in i-train zetten. Dus vandaar???????

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie,

Nee hoor, denk dat Kees Anyrail bedoelt? Zoals eerder genoemd.
Mijn wens is om met een Ecos te beginnen, maar moet nog even sparen. Vervolgens zou het ook naar een PC kunnen gaan, maar dat is toekomst muziek.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Voel je niet verplicht, als het vanavond niet lukt., hoor.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Inderdaad met alle respect, zie jou eerder rijden met een Ecos dan met I-train. Vandaar mijn opmerking.
By the way, een schitterend soldeerapparaat heb je.
Heb je nu wel nodig nu je bezetmelders gaat maken.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Correct Wim, ik bedoel anyRail.... Maar iTrain is niet verkeerd hoor, net zomin als een Ecos, ist mir egal zoals de Duitsers zeggen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ieder maakt de keuze, die voor hem/haar van toepassing is.
Afhankelijk van budget, voorkeur, baan grootte, complexiteit ect.

Uiteindelijk is het allemaal dezelfde hobby!!!

Een Ecos lijkt me, gezien de grootte van mijn baan , misschien de veiligste/makkelijkste keus. En hier kan altijd nog een pc aangesloten worden.
Het enige wat ik mij afvraag, hoe stoppen de treinen met een Ecos? Abrupt of gelijkelijk.
Dus Arie, gauw filmpje maken :P.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Duurt nog wel even hoor. Zit zoals je weet op spullen te wachten. Zolang die er niet zijn.......................


Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, kom hier ook maar eens kijken dan zie je iTrain met Digital Bahn in functie (Arie kan ook mee, dat stond nog)!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Lijkt me hartstikke leuk om een keertje af te spreken, samen met Arie.
Arie, wat jij?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@ Wim: jammer dat ik het nu lees dat je naar een ECoS wilt. Ik had onlangs een monogrome ECoS te koop maar heb hem in weten te ruilen (en die is inmiddels ook weer verkocht).

Ik maak uit dit forum op dat jij, Arie, Kees en geloof ook Harry, zo'n beetje in dezelfde regio wonen. Kleine wereld!...

@Arie: als je een keer je treinen op de film in HD-kwaliteit wilt hebben, kan ik misschien iets voor je betekenen?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, ik heb de baan in anyrail in blokken ingedeeld. De gestippelde delen zijn de te maken geisoleerde railstaven voor de meldsecties. Als de blokken te kort zijn, maak je er één meldsectie van, dat doe je ook bij het station, zodat alles keurig bezet meldt.





Ik stuur de pdf met de lengtes van de blokken als PM, kan hier niet als bijlage.

Edit: PM ff je email adres, dan stuur ik alles naar je toe, wel zo makkelijk....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Henk,

Begreep dat je bij Arie geweest bent. Ik woon aan de andere kant van de rivier, van jouw woonplaats.
Dat is maar een paar kilometertjes.
V.w.b de Ecos, dat is geen probleem hoor. Je kan niet alles van te voren weten. Waar heb jij hem vandaan?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kees, je hebt PB.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo Wim, ik heb je draadje eens even helemaal doorgeworsteld maar dat ziet er ook allemaal goed en strak uit.
Alleen het dekbed, dat mag dan ook wel een betje strakker of ga je af en toe even liggen om uit te rusten.

Ik lees dat je met de Ecos verder wil, prima alleen geeft dat wel een deuk in het budget.
Ik heb ook niet zo'n groot baantje 245 x 145cm en daar hangt nu een IB Basic aan in combinatie met de PC en iTrain.
Ieder mkkt zijn keuze, maar als je straks met een ecos, iTrain en PC wil gaan rijden dan is het naar mijn idee een beetje overdone.
De Ecos is niks mis mee maar werkt dan als doorgeef luik als je met iTrain gaat werken.
Natuurlijk is iTrain ook niet gratis maar ik denk wel dat je wat voordeliger uitbent dan met een Ecos maar zoals eerder, het is jouw baan en jij alleen bepaald met wat je aan de slag gaat.
Ik blijf dit wel volgen en als je een keer wil komen kijken, neem Arie mee, die weet de weg.  ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Tom,

Betrapt, zal voortaan voor het maken van een foto het dekbed strak leggen :-)
De plaats van mijn tafel is niet de meest ideale. Blijf er wel lenig bij!

Lijkt me zeker leuk om een keer , samen met Arie langs te komen. Heb je baan via de foto's al vaak mogen aanschouwen, alsmede je kunstwerken. Dus een kans om deze in het echt te mogen zien, is geweldig.
Had ik ook van Arie begrepen. Dus Arie, als je zin en tijd hebt?

Bedtijd, morgen weer werken.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, ik heb geen PB, of moet je het nog versturen?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Goede morgen Kees,

Nogmaals een poging gedaan.Hopelijk is het nu gelukt?

Gr.wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

Ja klopt: ik ben bij Arie op de koffie geweest. Hij heeft het erg netjes gedaan. Het duizelt me nog wel even hoor: ik ben ook een beginneling op dat gebied. Ben nu bezig om een stukje baan in de ECoS te plaatsen met de wissels enz. Dat lukt tot zover.

Mijn ECoS heb ik bij MARNAN.eu gekocht. Daar kon ik mijn oude voor een heel goede prijs inruilen voor de kleuren.

Ook op Houten (4 mei eerst volgende) staan diverse standhouders voornamelijk uit Duitsland met ESU producten. Het loont altijd de moeite: alles beneden de adviesprijs is meegenomen. Toch?

Verder kreeg ik te horen dat ESU zijn adviesprijs voor de ECoS-2 heeft verlaagd met 50,- euro.  En dat zet zoden aan de dijk: maar het blijft shoppen. De prijs komt dan tussen 565 en 599 te liggen.

Lijkt het je overigens leuk om jullie contactgroep uit te breiden dat ik mee aanschuif???  Ik lees het wel. Lijkt mij erg leuk en leerzaam.

Groeten,

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Om te beginnen, Kees bedankt voor je blokken indeling :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Moet ik nu elke rails, die gestippeld is, knippen aan beide zijde?
De begin en eind rails van een blok isoleren aan een kant (welke)?
En er moet een groene draad gesoldeerd worden, die naar een S88-n gaat (in de toekomst).

Hopelijk heb ik dit een beetje goed begrepen :D

Foto komt van : http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-contactrails

Klopt deze indeling bijvoorbeeld ook, als ik alleen met een Ecos wil gaan werken?
Zoals het nu in het overzicht staat, zie ik alleen maar bezetmelders. Maar je hebt ook denkbeeldige seinen en remsectie's.nodig, toch? Hoe moet ik dit dan zien. Als ik totale onzin praat, hoor ik het ook graag hoor.

Hoor het graag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Zo te zien wel ja!

Je weet op welke plekken de melders moeten komen en hoe lang ze ongeveer moeten zijn?
(Begin, eind en op langere blokken in het midden)

Alleen bij stootblokken is dat (dacht ik) niet zo, maar corrigeer gerust!

Heb je al een multimeter? Erg handig bij het testen van je melders!


Groetjes,
Spoorbrug^^
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Henk,

Tja, het is inderdaad een hele hoop informatie. Het duizelt mij ook vaker dan ik zou willen.
Maar met hulp en geduld komt men een heel eind. Fouten maken mag, want daar leren we ook weer van.

Voordeel , jij bent al in het bezit van een mooie Ecos. Dus je kunt al dingen uitproberen, wat je gezien hebt bij Arie.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, natuurlijk. Maar van mij mag je aanschuiven hoor. Maar zoals ik al zeg, kan alleen voor mezelf spreken.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin,

Multimeter is in mijn bezit. Hoe het ding werkt ( waar zet je de draadknop op) moet ik nog zien uit te vinden.
Ben ook zo een elektronica wonder >:-D.


Melder in het midden lijkt me in mijn geval niet echt nodig. Heb geen lange stukken, die dat nodig hebben.
Bij een stootblok volgt ook geen nieuw blok. Dus dit lijkt me inderdaad niet nodig om te isoleren. Misschien nog wel knippen?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Het stootblok moet juist geknipt worden, anders is er alsnog een verbinding tussen beide railstaven van het blok en dat willen we nu juist niet.

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Ik had ergens een plaatje van een multimeter maar die is pleite...

Als je een doodlopend spoor hebt, dan moet je bij de wissel een melder maken en de verbinding tussen de staven in het stootblok doorknippen.

Ik zal morgen wel even een plaatje sturen van een meter.

Mijn electronische kennis is ook niet hoogstaand maar van dit forum en een goede vriend leer ik veel!
Uiteindelijk wordt het resultaat vast goed!


Mvg
Edwin (Spoorbrug^^)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Van mij mag Henk gerust aanschuiven hoor. Geen enkel probleem.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, alle rails in een melder wordt aan twee kanten geknipt op de 0, cf de foto. Aan de uiteinden van de meld sectie wordt de railstaaf die gaat melden geïsoleerd, de draad wordt ook aan die kant aan één rail verbonden, ook cf de foto. Stootblokken dus meeknippen of isoleren voor het stootblok. Het lijkt ingewikkeld, maar als je het doet is het rete-simpel. OP je multimeter ga je naar de weerstandsmeting en je zet de draaischakelaar op 20K. als het goed is meet je oneindige weerstand (1) tussen geïsoleerd en normale massa en ongeveer "0" met twee pennen in de geïsoleerde sectie of twee pennen op de normale massa. Is dit duidelijk?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kees, met alle rails in een melder, bedoel je de gestippelde rails, toch?
Bij de rijwegen zijn dat er meestal een paar. En in het station zijn dit er meerdere, de gehele opstelsporen.

Als ik deze rails geknipt en voorzien van draad hebt, geïsoleerd aan uiteinden, kan ik dan zonder iets verder aan te sluiten gewoon rijden? Of gaat dit dan niet meer?

V.w.b de multimeter, die moet ik eerst opzoeken. Er zijn dagen, dat ik hem niet gebruik ;).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Juist, alle gestippelde rails knippen. Je kunt gewoon rijden, doe ik ook als de pc niet aanstaat, geen probleem.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Zie het al, je kunt tegenwoordig geen dag missen hier; alles gaat razend snel  :thumbup:.
Weet niet precies hoe dat met C rails gaat, maar volgens mij heb je nog massa ' over'  nl de andere railstaaf, dus je kunt nog gewoon handmatig blijven rijden, desnoods sluit je de geisoleerde stukken weer tijdelijk aan op de massa (zolang je nog geen bezetmelders hebt). Je baan is nu wel helemaal voorbereid voor digitaal rijden, zoals Kees hem heeft ingedeeld.
Had het zelf ook zo gedaan, en ben blij te zien dat ik op het goede spoor zat. Zie dat Kees de slinger in 2 blokken heeft verdeeld (blauw en zwart). Daar zat ik nog even over te twijfelen, net als de andere kant, waar nu maar 1 blok ligt.
Weet niets van ECos , maar met een programma als Koploper (maar ik denk met alle trein bedienings software) kun je nu (mits je een interface hebt) de geisoleerde delen als stopsecties gebruiken.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voordat ik mijn rails gaat knippen, nog een paar graatjes vraagjes.

* waar kan ik nu het beste de voedingen voor de rails plaatsen?
* bij de te knippen rails , dient ook een draad bevestigd te worden. Deze moet lang genoeg zijn en een bepaalde kleur hebben, meestal groen. Echter wordt er ook wel eens een tweede kleur gebruikt, naast het groen. Waar zijn die dan voor en heb ik die ook nodig?
*volgens Kees zijn zeer waardevolle bijdrage, de blokindeling/ bezetmelders,is de baan voorbereid voor het digitale tijdperk. Is de baan nu ,naast geschikt voor centrale/pc, ook geschikt om met bijv.alleen een Ecos te besturen? Of zijn er dan nog andere voorbereidingen nodig?

Graag jullie reactie's.

Gr.Wim