Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Arie, het is enkelspoor. Kan je beter zien op het baanplan aan het begin van mijn topic. Op de foto is dit lastiger te zien.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Wat maak jij goed gebruik van een kleine ruimte. Ik ga dit draadje zeker volgen... Ik hoop dat je eruit komt met de hellingen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Hans,

Tja, het is lastig werken, maar zelfs op dit kleine oppervlakte kan je nog genoeg doen.
V.w.b de hellingen, daar kom ik zeker uit. Op dit moment denk ik dat het met hout het makkelijkst is.
Maar daar moet ik nog een paar nachtjes over slapen en wat topics bekijken.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag bij Arie (Mr.Marklin) op bezoek geweest.
Was gezellig en een hoop geleerd, wat er allemaal te doen is, alvorens de rails definitief vast te schroeven.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op zondag 24 maart 2013, 14:32:44
alvorens de rails definitief vast te schroeven.

Wim, je kunt ze beter niet vastschroeven!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Kees,

Niet vastschroeven, zeg je. Is daar een reden voor?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim.

Ik volg je draadje van het begin, en het baanplan bewijst maar weer eens dat je niet altijd veel ruimte nodig heb.
Even op de vraag van het vast schroeven, de schroefjes geven behoorlijk het geluid door.
Ik zelf lijm de rails met een druppeltje lijm uit een lijmpistool een keer rechts en een keer links een druppel.
En met een tussen ruimte van een paar railsen, later met een hobby mesje makkelijk los te maken.
Ik hoop dat je er wat aan heb maar het is ten aller tijden jou baan.

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wat Evert uitlegt bedoelde ik Wim!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Evert en Kees,

Zo worden we steeds wijzer :thumbup:
Neem aan dat de wissels dan niet vastgelijmd worden?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Allereerst, wat een leuk baanplan heb je. :thumbup: Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt. Zelf heb ik mijn wissels vast geplakt met houtlijm. Dit omdat ik onder de wissel servo's heb zitten. Bij het bewegen van de servo moet alleen de wisseltong bewegen en niet de wissel zelf.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim.

Antwoord is geven door Leon, aan jou de keus.
Succes er mee.

Mvg, Evert.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, de heren voor mij hebben hun keuzes al toegelicht. Ikzelf heb geen gaten onder de wissels, als het fout gaat zal ik wat meer werk moeten verzetten.
Er staat nog een vraag van je open, hoe ik het voor elkaar heb gekregen om geen zichtbare draadeinde en moer te hebben bij het parade spoor. Eigenlijk heel simpel: omdat het stijgend spoor daar net begint, heb ik de stijging gemaakt met staal schroeven (schroefkop met M6 draad) van boven af: moer of meerdere moeren tussen spoor en plaat en moer onder de tafel. De schroefkop zit onder de isolatie en is in de multiplex gedraaid
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Een ieder heeft zo zijn reden om het zus of zo te doen. Ik verplicht je tot niets. Hoe ik het doe heb je gezien, maar dat is persoonlijk, het is inderdaad zo dat als er iets fout gaat ik in ieder geval 3 stukken rail los moet halen om bij een wissel te kunnen komen.
Maar dat heb ik er voor over.
De geluidsresonantie is toen de rail los lag, en toen deze was vastgeschroefd, bijna niet merkbaar. Maar nogmaals de keus is aan jou.
Veel succes met de verdere bouw.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Even een weekend niet gekeken en je baan is al klaar >:-D.
En intussen niet alleen bij Arie z'n draadje spieken maar ook al 'live'. Helaas is het weekend alweer voorbij en wordt het weer een weekje werken :(.
Je maakt er trouwens erg keurig werk van. Het doet me denken aan een oud Fallerboek. Daar staat ook een baan in die met hoogteverschil uit 1 plaat werd gezaagd. Volgens mij kun je die opritten nu makkelijk afstellen, zelfs venetueel met houten balkjes. Het hoogste punt staat al vast en de gehele oprit ligt er al. Nu netje opvangen en zorgen dat het niet door zakt. Wanneer je met stukjes draadeind gaat werken kun je ook wel bredere steuntjes (plankjes) onder je oprit plaatsen en daar de draadeinden door laten lopen. Je moet ze dan wel uit het zicht houden of wegwerken.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Weekend vliegt om, als je lekker bezig bent.
Ben wel benieuwd naar de afbeelding uit het Faller boek. Heb je daar de afbeelding van?
Het linker bovengedeelte wil ik nog verlengen, zodat het kopstation langer kan worden.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nu ik er van boven nog bij kan, wil ik een ringleiding maken.

Misschien een domme vraag, maar kan ik deze voeden vanuit de ms2 aansluitbox?
Of is dit pas nodig met een centrale (bijv EcoS). De keuze daarvoor heb ik nog niet gemaakt en zal nog wel eventjes duren. Vandaar dat het nog met de ms2 moet gebeuren.

Om te bepalen waar ik de ringleiding het beste kan plaatsen , moet ik bepalen waar voedingen van de rails komen. Kan iemand mij vertellen waar deze moeten komen? Ik heb geen idee.
Heb wel eens gelezen bij elk blok. Maar hoe moet ik mijn baan dan in blokken verdelen en welke rails in een blok moet dan voorzien worden van voeding. Moet ook rekening houden met , in de toekomst, bezetmelders en wat al nog meer. Sorry, maar ik ben absoluut een leek op dit gebied. Moet nog veel leren.
Heb bij Arie het een en ander geleerd, maar mijn baanplan is beduidend anders, met kortere sporen.
Graag wat informatie gevraagd.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voor de duidelijkheid het baanplan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,
Een ringleiding plaats je globaal onder je gehele baan. De naam zegt het al: een voorziening die rond loopt, hoewel dit laatst niet strikt noodzakelijk is. Je kunt voor alle ' kleuren'  ringleidingen aanleggen. De rode is dan de toevoer, de bruine de massa en de gele de continue stroomvoorziening voor bijv verlichting. De kleuren kun je evt ook zelf kiezen, omdat standaard electriciteitsdraad vaak andere kleuren heeft (bruin, blaus, geel/groen, zwart), als je maar zelf weet welke kleur wat is. Het is makkelijk, want je kunt overal een draadje aftakken naar waar je maar wilt.
Wanneer je digitaal rijdt, zou ik 2 massa leidingen gebruiken: 1 als digitale massa (terug aan je CS, ECos of wat dan ook) en 1 'normale' massa terug naar je trafo tbv de massa van de verlichting die niet in het digitale systeem zit (maar mogelijk is dit laatste niet nodig; heb mijn spullen al te lang in de dozen zitten; weet niet meer precies hoe het zat).
De plekken waar je aansluitrails moet maken staat niet vast. Vooral bij grote banen speelt dit een rol. Om bedrijfszeker te zijn kun je om de paar meter baanlengte een aansluting maken. Sommige mensen doen dat zelfs elke meter.
Wanneer je analoog rijdt en blokken maakt dmv stroomlose geisoleerde stukken (die je door een sein laat voeden) moet je in elk geval tussen de geisoleerde delen ergens een aansluiting (rood) maken. Bij digitaal rijden is dat niet altijd nodig, afhankelijk van of je met massadetectie of rijstroomdetectie werkt. Ik werk met massadetectie en K-rails, dus isoleer een klein stukje van de railstaaf (massa) en onderbreek niet de middengeleider. weet niet hoe dat bij C zit.

Verder kan ik geen plaatjes leveren uit het oude Falerboek over scenery/landschapsbouw. Het boek is (was?) van mijn oom. Het baanplan leek trouwens niet op jou plan, maar de manier van platen in z'n geheel uitzagen wel.

gr Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, het idee achter een ringleiding is onbeperkte mogelijkheden om spanning op de baan, wissels, verlichting en dergelijke te kunnen zetten op elk punt waar je dat wilt.
Je werkt met C rails en die hebben een goede verbinding voor het doorgeven van de baanspanning. Ik heb mijn huidige baanplan tijdens de testfase vanuit 1 punt gevoed en dat werkte prima! Nu gebruik ik een ringleiding en aanluitingen links, rechts en midden van de baan voor de baanspanning. Ook heb ik kabels klaarliggen voor verlichting in de toekomst.

Waar je de aansluitingen voor de baanspanning wilt maken is volkomen vrij, maar ik zou kiezen voor een zo gelijkmatige verdeling als mogelijk over de totale baan. Met C rails hoeft dat niet per meter, maar meer gerelateerd aan je mogelijkheden onder de baan. Teveel kan niet! Elk blok is dus niet nodig.

Bezetmelders is een ander verhaal en staat los van je baanvoeding. Dit kan je voorbereiden zonder dat het je treinenloop nu beïnvloedt, zodat je in de toekomst niet alles hoeft af te breken om het mogelijk te maken. Hierover kunnen we wel doorbomen als je dat wilt in PB.

Je kan (en moet zelfs) de ringleiding voor de baanspanning voeden vanuit de Gleisbox in je huidige set up.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Gertjan en Kees,

Mijn dank is groot!  Hiermee is het duidelijk en kan ik weer verder met het aanleggen van de ringleiding.
Ook wat betreft aansluiten voeding aan de rails / ringleiding is weer een stukje duidelijker.
Nu nog bepalen welke rails geschikt is om de voeding aan te solderen en deze niet later een andere functie (bijv. bezetmelder) dient te krijgen :D.

Maar eerst ringleiding aanleggen, alles op de juiste hoogte krijgen. Daarna de volgende stappen bepalen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Succes met het aanleggen van de ringleiding.

Groet
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, zorg wel dat je een goede soldeerbout of (nog beter) soldeerstation hebt. Niet te grof en niet te zwaar. Zoek ff in de Wiki naar artikelen over solderen. Ik heb bij Conrad voor 20 euro een soldeerstation gekocht en dat voldoet prima: solderen.

Koop er gelijk soldeer en een extra stift bij!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Dat is dezelfde als ik zojuist besteld heb. Met extra punt en soldeerstift.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Kijk uit dat je je vingers niet brandt. Heb ik ook gehad, doet erg zeer.
Nog even een hart onder de riem, het is een slag en als je hem te pakken hebt, is solderen absoluut niet moeilijk.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Arie,

Ik zal uitkijken,hoor :D!

Zo leer ik wel de meest verschillende dingen. En dat door 1 hobby!
We zullen zien hoe ik het er ga afbrengen. Hopelijk straks niet te zien bij funniest homevideo's ;)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Inderdaad Wim, zelfde ervaring hier. Best grappig, timmerman, electricien en landschaps-artiest op één avond!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

We worden er alleen maar rijker door. En we leren nieuwe vrienden kennen :)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
"Hopelijk straks niet te zien bij funniest homevideo's " He wat jammer nou ik was al aan het hopen op een funniest super aflevering. >:-D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Johnny,

Er zullen heel veel situatie's ontstaan, die in aanmerking zullen komen😁 .
Maar ik hou ze maar voor mezelf, denk ik.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim

Ik heb een halfjaar geleden een Aoyue soldeerstation gekocht. Meteen na aankomst handleiding snel doorgelezen en aan de slag gegaan :-) Ik gebruik dat soldeerstation minstens 1x per week (heb altijd wel wat te doen) en ik heb nog nooit mijn hand gebrand ;)

Veel succes ermee Wim :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lekker bezig geweest, al zeg ik zelf😄

Nog geen ringleiding gemaakt, maar eerst de hellingen vast gezet.
Anders kon ik er niet zo goed meer bij. Dus de ringleiding zal van onder de tafel vandaan bevestigd moeten worden. Helaas, maar het is niet anders. Zal er wel meer uurtjes doorbrengen, denk ik.

Wat ik dus wel gedaan heb, zijn de stijgende/dalende sporen definitief bevestigd. Was een heel gedoe, maar uiteindelijkvis het toch gelukt. De eerste treinen hebben het eerste rondje gereden en volgens mij, gaat dit prima.

Nog wat foto's voor de liefhebbers.

Prettig paasdagen!

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tevens het bovenliggende station verlengd, zodat er wat langere opstelsporen gemaakt kunnen worden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Goed bezig man, je hebt idd niet stil gezeten. Ziet er mooi uit.
Je zal buiten je ringleiding om, nog wel meer uren onder de tafel zitten hoor, maak je maar niet bang. Heb het inmiddels zelf ondervonden.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Strak werk Wim, ziet er goed uit. Probeer je ook de detectie rails voor de bezetmelders gelijk te maken? Iedereen brengt meer tijd onder de tafel door dan hem/haar lief is!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt Heren.

Voel mijn lijf ook wel. Maar resultaat is er. Ringleiding moet nog maar even wachten.

Kees, bezetmelders maken, zodat deze er voor later vast liggen, is zeker de bedoeling. Zijn er nog meer zaken waar ik , alvorens ik de rails vast ga leggen, rekening mee moet houden? Met oog op toekomst.
Zelfde geldt voor de wisseldecoders. Nu gebruik ik setje 74445. Maar hiervoor zijn ook vele keuzes mogelijk.
Echter welke rails moet ik als bezetmelders reserveren? Ik heb geen idee.

Soldeerstation is ook nog niet binnen. Zal wel na de Pasen worden.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, bezetmelders maak je aan de hand van de blok indeling van je baan. Lees deze artikelen uit de Wiki maar eens door:
detectie en blokken
contactrail zelf maken

Dat gaat allemaal pas werken als je soldeerstation er is, dus je hebt nog ff tijd om je in te lezen. Natuurlijk kunnen we ook aan de hand van je baanplan een (logische) blokindeling hier maken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Kees, bedankt voor deze informatie. Zal dit eens goed bestuderen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Als je bezetmelders direct in je baan maakt moet je wel een dectie hebben die terugmeld, anders stopt je trein namelijk. De melding moet voorzien worden van stroom,
want een bezetmelder is een stroomonderbreking. Houdt hier goed rekening mee.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Niet helemaal Arie, massadetectie dmv één geïsoleerde railstaaf kan zonder invloed voorbereid worden als het niet gebuikt wordt. je houdt één railstaaf over voor de stroomloop, de plus (middenrail) wordt niet onderbroken.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Om de ringleiding aan te leggen, moet ik eerst bepalen, waar alle aansluitingen heen moeten.
Nu heb ik de keus om deze tussen de poten, midden , aan de voorzijde te plaatsen. Eventueel met een plaatje plexiglas. Dan heb ik in de breedte 70 cm. Hier kan ik makkelijk aan twee zijdes bij.
De tweede optie zou rechterzijde onder de tafel zijn. Dan heb ik de diepte van de tafel tot beschikking. Echter niet aan twee zijde's bereikbaar ( of scharnierend maken)
Zelf vind ik aan de voorkant het mooiste, maar is 70cm hier genoeg?

Wat vinden jullie?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Waarom??? Je kan toch eerst je ringleiding onder de gehele tafel aanbrengen, en dan je draden voor de voeding naar je leiding brengen. De meeste voedingdradden zijn 100cm lang. Voor eventuele scenery ga je toch een andere stroomleiding gebruiken. Sorry, maar ik zie het probleem niet zo.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Waarom leg je je leiding niet tegen de buitenste poten van je frame aan? Desnoods door de dwarsliggers heen (even gaatjes boren) als je er onder veel ruimte wil behouden?

Zelf rij ik nog met een ms1 en ik heb ook een ringleiding dus een ms2 lijkt me geen probleem.

Wat wel handig is, is om van te voren te bepalen hoeveel leidingen je nodig hebt?
(spoor voeding -> 2)
(servo's voor je wissels -> 2)
(verlichting?)

Groetjes,
Spoorbrug^^
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, bij jouw baan afmeting zeker en vast! De ringleiding mag ook een ster zijn vanuit een centrale doos bij je bedieningspaneel (waar je de draden van de Gleisbox aansluit). Dus meerdere draden naar de punten onder de tafel waar je de baanaansluitingen wilt maken. Als je dat logisch doet, kun je op één punt meerdere aansluitingen maken. Ik heb daar ook een "list" voor gebruikt!

Eens met de vorige sprekers, leg ook direct wat extra draad voor voeding wissels en verlichting, dat werkt nu snel en later is het een hoop werk.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heren,

Ringleiding:

1x bruin en 1x rood voor voeding rails
1x bruin en 1x geel voor verlichting

Ringleiding zal beginnen bij het paneel aan de voorkant ( lijkt me de beste plaats, voor als ik het verder wil digitaliseren) en eindigen op een kroonsteen. Dus geen volledige ring.
Wissels? Ik gebruik nu 3 stuks 74445 van Marklin. Alles, behalve wissellantaarn via rails gevoed.
Servo's wil ik niet aan beginnen. Hoe moet ik het zien, een ringleiding voor aansluiten wissels?

Lijkt voor menig forumlid eenvoudig, maar ik ben echt een totale leek :D.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Als je niet aan servo's wil beginnen heb je daar ook geen ringleidingen voor nodig.
Wat dan wel een tip is, is om zoveel mogelijk verlichting (huisjes en wissel lantaarns) op een aparte trafo aan te sluiten.
T is een klein beetje extra werk, maar t loont zeker! (Je treinen hebben dan meer vermogen tot hun beschikking)

Servo's is opzich niet super ingewikkeld (ik ben ook een aardige leek) en het is een stuk goedkoper dan Tante M aandrijvingen?

Wat je voor je ringen ook zou kunnen doen is een ring aanleggen met een tak naar je paneel toe?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim een zogenaamde ringleiding zorgt voor stabile stroom over je gehele baan. De ringleiding mag niet als een gesloten ring worden aangelegd en is dus gewoon eindig net als een leiding in de muur met aan het einde een wcd. Je maakt aan de zogenaamde ringleiding om de meter of 1 1/2 meter een aftakking naar je baan en zo wordt de baan overal goed van stroom voorzien. Dit zorgt ervoor dat het risico van haperingen in de treinenloop minder groot wordt.
Raadzaam is om meerdere ringleidingen aan te leggen met eventueel rekening te houden met een booster aansluiting. Ook één of meerdere ringleidingen voor het verlichten van je huisjes is aan te bevelen, zo kun je verschillende losse stroomtoevoeren opbouwen.
Dit kun je het beste eerste allemaal goed in orde hebben voordat je de baan op gaat bouwen met rails etc., omdat je er nu nog goed bij kunt.
Groet, Ronald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Ronald,

"Raadzaam is om meerdere ringleidingen aan te leggen met eventueel rekening te houden met een booster aansluiting"

Ik dacht aan 1 ringleiding voor baanvoeding aan de binnenkant van de buitenste palen(draad komt dan boven elkaar te hangen i.p.v naast elkaar), gevoed vanuit 1 centraal punt (voorlopig MS2, later misschien een EcoS 2). Wat bedoel je met een booster aansluiting. Is daar een speciale aansluiting voor nodig?
Neem aan dat een booster zorgt voor extra power , maar zal ik die nodig (gaan) hebben op het kleine oppervlakte? Er zullen geen 10 treinen gaan rijden, denk ik.
Voor de verlichting 1 rechte leiding in het midden van de tafel. Dit lijkt me voldoende.

@Spoorbrug: Voor de verlichting heb ik via marktplaats een 32va trafo gekocht. Weet niet of dit genoeg is?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Dat moet wel genoeg zijn denk k?

Over die booster:
hiervoor moet je je volledige systeem in 2 stukken verdelen, dus de ringleidingen en je spoor.
nou vraag ik me alleen af of jij dat nodig hebt (als je het hebt over 10 locs?) maar ik ben ook maar een leek :P

Groetjes,
Spoorbrug^^ (Edwin)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De eerste twee draden getrokken voor het voeden van de rails (blauw = rood).
Begint bij frontpaneel ( moet nog gemaakt worden) en eindigt bij kroonsteen.

Volgens mij gaat het zo uiteindelijk wel werken.

Gr. Wim


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
En nog een fotootje met de rails, zoals het ongeveer moet gaan worden.

Gr.Wim