Hoi Wim,
Een ringleiding plaats je globaal onder je gehele baan. De naam zegt het al: een voorziening die rond loopt, hoewel dit laatst niet strikt noodzakelijk is. Je kunt voor alle ' kleuren' ringleidingen aanleggen. De rode is dan de toevoer, de bruine de massa en de gele de continue stroomvoorziening voor bijv verlichting. De kleuren kun je evt ook zelf kiezen, omdat standaard electriciteitsdraad vaak andere kleuren heeft (bruin, blaus, geel/groen, zwart), als je maar zelf weet welke kleur wat is. Het is makkelijk, want je kunt overal een draadje aftakken naar waar je maar wilt.
Wanneer je digitaal rijdt, zou ik 2 massa leidingen gebruiken: 1 als digitale massa (terug aan je CS, ECos of wat dan ook) en 1 'normale' massa terug naar je trafo tbv de massa van de verlichting die niet in het digitale systeem zit (maar mogelijk is dit laatste niet nodig; heb mijn spullen al te lang in de dozen zitten; weet niet meer precies hoe het zat).
De plekken waar je aansluitrails moet maken staat niet vast. Vooral bij grote banen speelt dit een rol. Om bedrijfszeker te zijn kun je om de paar meter baanlengte een aansluting maken. Sommige mensen doen dat zelfs elke meter.
Wanneer je analoog rijdt en blokken maakt dmv stroomlose geisoleerde stukken (die je door een sein laat voeden) moet je in elk geval tussen de geisoleerde delen ergens een aansluiting (rood) maken. Bij digitaal rijden is dat niet altijd nodig, afhankelijk van of je met massadetectie of rijstroomdetectie werkt. Ik werk met massadetectie en K-rails, dus isoleer een klein stukje van de railstaaf (massa) en onderbreek niet de middengeleider. weet niet hoe dat bij C zit.
Verder kan ik geen plaatjes leveren uit het oude Falerboek over scenery/landschapsbouw. Het boek is (was?) van mijn oom. Het baanplan leek trouwens niet op jou plan, maar de manier van platen in z'n geheel uitzagen wel.
gr Gertjan