Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
onze mooie hobby is er nou eenmaal eentje waar je geduld nodig hebt en het lef om hulp te vragen.Zelfs de grootste techneuten hebben hier wel eens een vraag gesteld.Tegenslag is ook een slag maar als dat de reden is om te stoppen dan heb je de verkeerde ingesteldheid.Slaap er nog eens over en vraag gerust hulp.Mijn baanbouw ligt ook al 2.5 jaar stil en treinen rijden ook niet.Gewoon geen tijd en soms geen zin.Dan doe ik maar wat anders zoals lokjes ombouwen,  kopen of een medehobbyer helpen bij een probleem.Als overgang dan maar kleine stukjes diorama bouwen die dan in de grote baan inpassen.Zo combineer ik ook mijn hobby TV kijken en bouwen want die stukjes doe je makkelijk in je living.
Verkopen is steeds een slechte ervaring want enkele jaren later herbegin je toch en heb je spijt dat je die modellen heel duur moet betalen of niet meer vind.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
En inderdaad, waatom geen micro lay outs!? Er is nog steeds een site in de lucht van Carl Arendt (carendt.com) die na het overlijden van de man in stand wordt gehouden. Hopelijk nog ver in de toekomst. De site bevat veel heel kleine baanplannnen en prachtige scenery en soms ook minder fraaie dingen, maar je kunt er vreselijk veel lol mee hebben. Simpele techniek volstaat  en er valt toch een hoop te bouwen. Ook ik speel met gedachte ooit iets 'erbij' te gaan maken. Gewoon omdat het kan. Maar dan geen hele spoorbaan maar alleen een fijn gebakje met een ander thema.
Misschien ook iets voor jou, Wim.

Groet,

Peter
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Ik worstel ook stapje voor stapje. Dat doe ik al tientallen jaren, met als complicerende factor vijf verhuizingen, eerst analoog op M-rails, daarna naar C-rails, eenvoudig digitaal, nu wat complexer digitaal en de bedoeling is uiteindelijk geautomatiseerd, computergestuurd. Dat gaat niet ineens. Ik ben nu bezig met het voorbereiden van mijn baan voor aansluiten van een PC. Dat is weer een hele stap waar ik echt tegenaan hik. Ik doe het gewoon één stap tegelijk. Ondertussen rijd ik gewoon met de centrale, handgestuurd. Ook leuk. En tussendoor heb ik periodes dat het even tegenzit en ik de hele zut aan de kant kwak, maar uiteindelijk gaat het toch weer kriebelen en ga ik er weer mee aan de slag en kom een stapje verder. Dat geeft dan toch weer veel voldoening.

Stoppen is natuurlijk jouw keuze, maar ik zou de spullen nog even niet weg doen als ik jou was. Succes met het maken van je keuzes  :) :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Mijn eerste 3 banen vanaf 1998 waren ook vol elektronica, vaak gezeur er mee gehad, er was altijd wel wat  :?. Nu met baan 4 veel minder elektronica, geen wissel decoders en aandrijvingen meer, dus mega draden minder. De baan is zo aangelegd dat er 8 treinen kunnen rijden zonder elkaar te raken, en wil ik treinen wisselen van baan zet ik even met de hand een wisseltje om.

Gewoon het versimpelen van je baan ! , 3 lichttrafo's weg, terug 1 voeding, hoop draden minder weer.

Het hoeft ook niet altijd te rijden, zit nu vanaf 14.00 op zolder, baan staat niet eens aan, straks als het donker is wel  ;) , nu bezig met alles netjes te ordenen in de vitrines met loc nrs. er bij, muziekje op de achtergrond.

En als ik het zat ben, weg ! , luik dicht.  :D

Leuke van deze hobby is ! NIETS MOET ! , maar alles kan en mag wel als jij het wil.

Mvg Gert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Nou Wila, het lijkt mij wel duidelijk. Leg het even een tijdje aan de kant en ga wat anders doen. In ieder geval niet je treinspul verkopen.

Succes :thumbup:

Het gaat helemaal goed komen :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Vooral: Niet verkopen. Je krijgt 'r toch nagenoeg niks voor... ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hi Wila
Ik lees dat je met de trein hobby wilt stoppen. maar misschien sta je open voor een advies:
ik zie op de foto's in jouw topic dat je bent overgestapt van marlijn c rails naar een gelijkstroom variant.
Hoewel getijstroom veel voordelen heeft, is het een stuk complexer om te automatiseren. Dus ga weer over op wisselstroom, gebruikt het programma koploper en zoveel als mogelijk standaard marklin componenten. Daarmee heb je de meeste kans op succes
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Ik heb ook jarenlang niets gedaan aan mijn baan hoor sinds 2018 doe ik weer wat.
En simpel is vaak het beste.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
hoi,

Citaat van: ns1200 op zondag 13 oktober 2019, 17:52:55
Hoewel getijstroom veel voordelen heeft, is het een stuk complexer om te automatiseren. Dus ga weer over op wisselstroom, gebruikt het programma koploper en zoveel als mogelijk standaard marklin componenten. Daarmee heb je de meeste kans op succes

Bovenstaande is gewoon onzin. Je weet totaal niet waar je over hebt. Het is niet complexer te automatiseren. Märklin / 3rail makkelijker? Waarom zijn er anders hier zoveel vragen over "diode-truuks", hoe moet ik automatiseren?, Moet ik de rails knippen?, Waar doe ik mijn bezetmelders? Kan ik automatiseren met mijn CS3?, kan ik mijn oude bezetmelders koppelen aan de CS3? Welke versterker moet ik gebruiken? Zal ik nog even verder gaan? Allemaal over het "gemakkelijkere wisselstroom of 3rail". Om maar te zwijgen van iedere vraag over de verschillende protocollen.

Misschien was een testbaantje een beter idee of juist gewoon vragen of iemand wilde helpen en meekijken ter plaatse. Dat heb ik laatst ook bij iemand gedaan.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Beste Ronald K, bertus heeft een simpele kijk op het leven en denkt dan ook dat de oplossing voor Wim niet op dit forum te vinden is.

Een simpel iets als hobby moet je ontspannen beoefenen, als beginnend leek lees ik hier soms mee en verbaas me over het niveau, het lijkt soms wel topsport bedreven door professionals. Deze profs geven amateurs advies en vervolgens raken deze overtraind.

Soms is het beter je eigen weg te gaan en tevreden te zijn met een speelbaantje.

een ontspannen speelse groet, bertus
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat Hallo Bertus,

Citaat van: bertus op zondag 13 oktober 2019, 19:40:17
bertus heeft een simpele kijk op het leven en denkt dan ook dat de oplossing voor Wim niet op dit forum te vinden is.

De oplossing is zeker hier op het forum wel te vinden. Het probleem zit hem meestal in dat veel mensen "alles" willen ;) Dus een vol geautomatiseerde grote baan met een mooi landschap en alles op de baan ;) Of je hebt de ruimte niet, budget, capaciteiten of andere dingen die nodig zijn niet aanwezig. Dus het is altijd kijken naar wat je "goed" kan en daar plezier in vinden  :) Een vriend van mij laat ook 8 van 10 keer zijn technisch deel door mij doen  :) Hij heeft daar niets mee. En dat is helemaal goed.

Citaat van: bertus op zondag 13 oktober 2019, 19:40:17
Soms is het beter je eigen weg te gaan en tevreden te zijn met een speelbaantje.

Soms wel. Soms niet .... Soms is het mooi om eens te kijken of je wat meer er mee kan ;) Maar dan moet je ook een keer kunnen zeggen: Nu is het genoeg. En dat heeft Wim netjes gedaan. Ermee stoppen kan ook ruimte geven. En dan ruimte in het hoofd. Dat geeft de mogelijkheden om andere zaken te gaan ondernemen en te doen. Maar nu verval ik herhalingen.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
hoi Bertus,

Dat is zeker tenenkrommend om te zien....

Citaat van: bertus op zondag 13 oktober 2019, 20:53:13
Iedereen komt vrijwillig op het forum kijken, maar soms zijn de mogelijkheden te beperkt en dan doet dat er niet toe of dat verstand, ruimte of budget is, dan is het zaak van afremmen en geen professioneel advies geven, dat mis ik in deze treintjes wereld.

Dan ben ik meestal een roepende in de woestijn ;) Ik roep regelmatig: Begin klein, kijk eerst eens naar een beginset met een "beginnerscentrale". Ga dan rustig verder kijken. Probeer dingen uit. Wil niet alles in één keer doen. Koop niet van alles in één keer ....

Een bijvoorbeeld als men hier op het forum bijvoorbeeld "digitaal" roept dan denkt 70% van de mensen hier aan een "vol geautomatiseerde baan" terwijl dat niet zo hoeft te zijn. En dan wordt er vooral geroepen: Koop een central station 3. Het is een mode om alleen "voor het beste te gaan. En het mooie is veel mensen die "adviezen" geven laten nooit wat van de baanbouw zien omdat ze nooit verder komen dan de "ideeën" of "plank met wat losse rails".

Daarnaast is het mode dat alles in één keer goed moet gaan en meteen moet werken. Iets "fout" doen en daar van leren mag tegenwoordig niet meer. Er mislukt heel wat bij mij. Laat het soms zien, ook vaak niet. Soms worden de mislukkingen gewoon "weggegeven".

Citaat van: bertus op zondag 13 oktober 2019, 20:53:13
Helaas Ronald dit is niet wat ik wil, niet in het leven en niet met treintjes.

Dat is niet velen tegenwoordig meer gegeven.  Maar goed, je kan veel plezier hebben met een "simpel" baantje. :) Dat doe ik ook met plezier.  Ik rijd nog steeds het meeste met een simpele Multimaus. ;)

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat juist als je wilt spelen met je trein baan zou ik adviseren om voor een CS2/3 te gaan MS2 is gewoon te beperkt meer iets om mee te testrijden en bvb tractie rijden en later apart rijden wil niet met een MS.
Tevens bied bvb een CS2/3 enz je de mogelijkheid om automatisch te rijden zonder pc.
Ik denk als je gaat navragen dat zeker 90% tevreden is met hun aankoop.
Ik schaf ongeveer elke 2 jaar een nieuwe telefoon en vele met mij aan van ongeveer de prijs van een CS of Ecos dus wat is het probleem van dat iemand begint met een CS of Ecos de gemiddelt wel een jaar of 10 mee gaat.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Wat is getijstroom en Marlijn?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat dat zijn geheime code's
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Kom op, het lijkt me dat deze discussie niet hier thuis hoort. Beide systemen hebben hun voor en nadelen en dus zou ik zeggen kijken wat voor jou het belangrijkste is. Qua protocollen maakt het niet uit, alle systemen maken gebruik van 2 geleiders.
Het is een persoonlijke keuze van wat het beste bij JOUW jezelf past en welke mogelijkheden je wilt.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Citaat van: MdBruin op maandag 14 oktober 2019, 12:43:55
wat het beste bij JOUW past
Jouw wat???
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Ik denk dat jullie het niet helemaal goed hebben begrepen, Wim STOPT er mee en Wim is oud en wijs genoeg om zelf die beslissing te nemen om de boel te verkopen.
Snap ook niet helemaal waarom iedereen er maar op door blijft hameren.

Ik neem de boel over van Wim hij heeft mij het een en ander aangeboden en daar ben ik mee akkoord gegaan, vanavond ga ik naar Wim om de spullen op te halen.
In de loop der tijd hoop ik dan een leuk pendelbaantje te bouwen en kan Wim altijd als hij zin en tijd heeft eens komen buurten want we wonen niet ver bij elkaar vandaan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Citaat van: hmmglaser op zondag 13 oktober 2019, 23:37:18
@citaat juist als je wilt spelen met je trein baan zou ik adviseren om voor een CS2/3 te gaan MS2 is gewoon te beperkt meer iets om mee te testrijden en bvb tractie rijden en later apart rijden wil niet met een MS.

Waarom zou een Mobile Station II / III niet genoeg zijn om je treintjes te rijden? Een klein baantje waar 2 of 3 treintjes kunnen rijden is een Mobile Station II / III meer dan voldoende.

Citaat van: hmmglaser op zondag 13 oktober 2019, 23:37:18
Tevens bied bvb een CS2/3 enz je de mogelijkheid om automatisch te rijden zonder pc.

Met alleen een CS2 / 3 / 3+ ben je er niet. Dan vergeet je de bijkomende zaken als:
- Aanschaf bezetmelders;
- Aanschaf wisseldecoders;
- Knippen van je rails;

Dan moet je de tijd, inziet en zin hebben in het uitvigileren van hoe het een en ander werkt met een CS2 / CS 3 / CS3+ (instellen / programmeren).

Citaat van: hmmglaser op zondag 13 oktober 2019, 23:37:18
Ik schaf ongeveer elke 2 jaar een nieuwe telefoon en vele met mij aan van ongeveer de prijs van een CS of Ecos dus wat is het probleem van dat iemand begint met een CS of Ecos de gemiddelt wel een jaar of 10 mee gaat.

Ik ben gelukkig niet zoals als jij ;) Ik schaf niet iedere twee jaar een nieuwe telefoon. Ik gebruik de telefoon totdat deze niet meer goed functioneert (en daarmee niet te meer te repareren is). Mogelijk dat mijn telefoon ook niet zo duur in aanschaf is als die van jou. Die van mij komt nog niet op de helft van een ECoS als het nog niet minder is.

Het probleem zit hem in "beginnersdeel". Je koopt als beginner ook geen dure telefoon van 800+ euro. Dan koop je ook eerst eentje van max 200 euro. Als die bevalt ruil je hem om naar een "dure" variant. Al "zien" veel mensen de kosten van een dure telefoon niet omdat ze hem toch bij een abbo "krijgen". Dus voor een beginner is het beter om eerst te beginnen met een "beginnerscentrale". Sommige hebben daar genoeg aan, anderen zullen na een paar jaar overstappen naar een "grotere" centrale.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Wat ik bedoel Wim (nobody), is eigenlijk hetzelfde wat Ronald ook al aangeeft. Ik snap best als ik alle mooie banen hier en op andere fora zie dat je te snel en te grote stappen gaat maken. Natuurlijk kan dit goed gaan (ook met de hulp van onze forum leden) maar het kan ook te veel frustratie opleveren.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat Ik begreep je niet omdat je een bezittelijk voornaamwoord gebruikte.
Jouw ambitie, jouw verlangen, enz.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Snap hem nu Wim, gelijk maar hopelijk nu beter neer gezet door jezelf ervan te maken. Het kon op 2 manieren gelezen worden, ik bedoelde dat het de keuze van het forumlid zelf moet zijn. We kunnen alleen maar adviseren en onderbouwen waarom we het advies geven maar de keuze blijft bij hem/haar.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Wat de spelling betreft: je bedoelde "jou" maar schreef "jouw", en dat betekent iets heel anders. Eén lettertje kan een groot verschil maken!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat Bij ons noemen ze dit ouwe hoeren op hoog niveau.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Juist niet, het gaat over gewone, dagelijkse Nederlandse taal, die iedereen zou moeten kunnen spreken en schrijven. Helaas lukt dat velen niet, waardoor berichten soms inderdaad niet of verkeerd begrepen worden. Slordigheid, luiheid? Ik weet het niet, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Niet alleen op dit forum hoor, ik zie het overal op het internet.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
@Tom: leuk dat jij het overneemt...

Ben benieuwd wat je er van gaat maken...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat J Wim, daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar.
Ben nu in de fase van het zoeken naar een idee, denk dat we er wel uitkomen.
Eerst de boel een beetje opruimen en kijken wat er met het smalspoorbaantje gaat gebeuren, bewaren, verkopen of afbreken.
Het begint wel een bezigheid's therapie te worden zo onderhand, opbouwen, afbreken, opbouwen enz. enz.
Je gaat er een beetje ervaring in krijgen, vind eerlijk gezegd het opbouwen altijd het leukste, weer nieuwe ideeën en inspiratie opdoen en dan bouwen maar.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Citaat van: iTom op maandag 14 oktober 2019, 17:09:26
Eerst de boel een beetje opruimen en kijken wat er met het smalspoorbaantje gaat gebeuren, bewaren, verkopen of afbreken.
Het begint wel een bezigheid's therapie te worden zo onderhand, opbouwen, afbreken, opbouwen enz. enz.

Zolang je er maar plezier in hebt Tom das het belangrijkste. :)
Ook ik ben benieuwd naar wat je met de nieuwe spullen gaat maken maar dat lezen we wel in je topic.

Groet Michel
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 @citaat @citaat
nog even en deze tak van sport zit in het basispakket  :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hallo allemaal,

Zo, iedereen heeft zijn mening kunnen geven😬.

Zoals Tom al aangaf, heb ik met mijn volle verstand besloten om te stoppen en te verkopen.
Dit heeft niks te maken met het soms even tegenzitten van dingen.
Dat hoort er nu eenmaal bij. Hulp hoort daar ook bij en daar was geen gebrek aan.
De beslissing is echt niet in 5 minuten genomen en heeft met vele dingen in het afgelopen jaar te maken.

Ook ik kan gewoon plezier beleven aan wat andere hier en bijvoorbeeld op YouTube laten zien.
Dat blijf ik dus ook doen.

Bedankt en tot horens.

Gr.Wim



Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hoi Wim,

Jammer van je besluit, maar volkomen begrijpelijk. Ik heb al meerdere malen met de moed in mijn schoenen de handdoek in de ring gegooid. Gelukkig nooit verkocht, maar een andere afweging is toch prima.

iTom, wat gaaf dat je het overneemt en er dan wat mee doet. Dan kan Wim toch nog komen kijken. Zo kan het dus ook.

Wim, succes en vast tot ziens.

Duncan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Zoals jullie weten ben ik inmiddels gestopt en zijn bijna alle spulletjes verkocht.
Er ligt enkel nog een Roco Wlan multimaus. = verkocht

Wil deze topic wel graag open houden, aangezien er voor beginners zeer veel informatie te vinden is.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Citaat van: ronaldk op maandag 14 oktober 2019, 13:35:49
Het probleem zit hem in "beginnersdeel". Je koopt als beginner ook geen dure telefoon van 800+ euro. Dan koop je ook eerst eentje van max 200 euro. Als die bevalt ruil je hem om naar een "dure" variant. Al "zien" veel mensen de kosten van een dure telefoon niet omdat ze hem toch bij een abbo "krijgen". Dus voor een beginner is het beter om eerst te beginnen met een "beginnerscentrale". Sommige hebben daar genoeg aan, anderen zullen na een paar jaar overstappen naar een "grotere" centrale.
Als ik je verhaal lees dan krijg ik het idee dat je te simpel wilt beginnen je denk meer van hoe heb ik het zelf gedaan,de meeste die met deze hobby beginnen weten wel ongeveer waar ze naar toe willen gaan kwa functionaliteit.
Juist door groter te beginnen zul je het sneller door hebben er is natuurlijk wel een verschil tussen groter beginnen en alles te snel willen.

Voor mij geldt namelijk precies het tegen over gestelde van wat jij adviseerd,mijn ervaring is dat met het voorgestelde advies ik en waarschijnlijk ook wel andere continu tegen beperkingen aanlopen.

En voor de rest wil ik iedereen het advies geven loop je vast of lukt het niet,zet dan je zinnen even op iets anders ga een film kijken of een blokje om en laat even alles bezinken vaak zie je dan ineens " het licht " en kun je weer verder met deze leuke mooie en soms ingewikkelde hobby.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Citaat van: ronaldk op maandag 14 oktober 2019, 13:35:49
Het probleem zit hem in "beginnersdeel". Je koopt als beginner ook geen dure telefoon van 800+ euro. Dan koop je ook eerst eentje van max 200 euro. Als die bevalt ruil je hem om naar een "dure" variant.
Om even een scheve vergelijking te maken met een andere hobby: veel mensen beginnen met muziek op een goedkoop instrument, en, als ze er goed in worden kopen ze een professioneel instrument. Mijn ervaring met klarinet en saxofoon (ik ben repartateur geweest) is niet doen. Koop geen goedkoop kreng waar je op moet beulen om een zuivere toon te krijgen. Ga meteen voor puik materiaal. Is duurder dan een Chinese toeter, maar het speelt beter, leert sneller, is makkelijker te onderhouden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hoi,

Dat soort opmerkingen had ik wel verwacht. In de huidige maatschappij wordt vooral gekeken als iets beter / groter / duurder is dan zal het wel goed zijn ook als je ergens aan gaat beginnen.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 26 oktober 2019, 19:41:51
Om even een scheve vergelijking te maken met een andere hobby: veel mensen beginnen met muziek op een goedkoop instrument, en, als ze er goed in worden kopen ze een professioneel instrument. Mijn ervaring met klarinet en saxofoon (ik ben repartateur geweest) is niet doen. Koop geen goedkoop kreng waar je op moet beulen om een zuivere toon te krijgen. Ga meteen voor puik materiaal. Is duurder dan een Chinese toeter, maar het speelt beter, leert sneller, is makkelijker te onderhouden.

@Jan: Iedere hobby of vrijetijdsbesteding heeft zijn eigen mores. Die zijn soms niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken. Voor muziekinstrumenten heb je vaak dat beginners deze kunnen lenen / huren van een fanfare / orkest / muzekschool of muziekvereniging. Dan hoeven ze niet eerst een duur instrument aan te schaffen. Tenminste dat is bij ons in de buurt redelijk normale gang van zaken.

@Mark:
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 26 oktober 2019, 18:52:55
Als ik je verhaal lees dan krijg ik het idee dat je te simpel wilt beginnen je denk meer van hoe heb ik het zelf gedaan,de meeste die met deze hobby beginnen weten wel ongeveer waar ze naar toe willen gaan kwa functionaliteit. Juist door groter te beginnen zul je het sneller door hebben er is natuurlijk wel een verschil tussen groter beginnen en alles te snel willen.

Nou ... De meeste mensen beginnen eerst met kruipen, dan lopen en dan pas rennen. De meeste mensen rennen niet meteen een marathon. Zelfde geldt voor het leren van lezen en schrijven. Je begint niet meteen met een boek van Gerard Reve of Harry Mulisch. Het zal best waar zijn dat de meeste mensen weten waar ze naar toe willen. Maar je ziet ook steeds meer mensen verzuipen omdat ze niet door hebben wat ze aan het doen zijn. Je ziet het bij heel veel vragen hier op het forum. De basis ontbreekt. Zorg eerst voor een goede basis. En soms is dat dan al meer dan genoeg om te besluiten om niet verder te gaan.

Gewoon omdat ik benieuwd was naar het een en ander heb ik op de vorige beurs (MTD Antwerpen) even gekeken wat de meest gebruikte digitale systemen waren. Deze maar even op een rijtje gezet:



Je ziet op de foto de verschillende Roco Multimausen en een Lenz LH100. Dan ben ik nog een profiboss en een ipod met TouchCab vergeten op de foto te zetten. Deze systemen worden hier 9 van 10 keer gezien als beginnerscentrales / rijregelaars. En door vele mensen hier niet geschikt bevonden om een "serieuze" baan mee te besturen. Aangezien je veel mensen spreekt tijdens zo'n beurs dan hoor je meestal de beweegredenen om voor dat systeem te kiezen. Tig keer: De eenvoud waardoor het ding gemakkelijk te besturen is en je toch alles mee kan doen (instellen / programmeren van je loks). Natuurlijk verschillende de smaken van "drukknopjes" en "draaiknop" is fijner.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 26 oktober 2019, 18:52:55
En voor de rest wil ik iedereen het advies geven loop je vast of lukt het niet,zet dan je zinnen even op iets anders ga een film kijken of een blokje om en laat even alles bezinken vaak zie je dan ineens " het licht " en kun je weer verder met deze leuke mooie en soms ingewikkelde hobby.

Een aardig advies. Het zeker goed om soms de zinnen even te verzetten. Je kan de hobby zo ingewikkeld maken zoals je zelf wilt. En daar zit voor velen de crux.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Beste wensen voor 2020!!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Kort voor de geïnteresseerden,

Bijgaande foto van mijn nieuwe project.
Neemt iets minder ruimte in😉.

Groet, Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Geen H0  :D, maar wel mooi ding! :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Dat is toch wel andere koek, wordt het een RC model of gewoon statisch.
Mooie truc hoor.

Vond een filmpje er van

www.youtube.com/watch?v=pfLFut2mNho
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Hi Tom,

Schaal 1:14. Het gaat een RC model worden, volledig met licht en geluid functie?s.
Leuk filmpje, is hem inderdaad.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Mooi spul, komt ook wel aardig wat techniek aan te pas.
Maar als je de handleiding goed volgt dan gaat het goed komen.
Is het 2,4 Ghz dan kan je er overal in NL mee rijden zonder andere te storen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Hi Tom,

Is zeker mooi spul, ook veel metalen onderdelen en zeer veel schroefbevestigingen.
Handleiding is ook erg duidelijk, lijkt het.
Zal een uitdaging worden, maar dat maakt het juist leuk.
Anders ben je veel te snel klaar, haha.
Gaat inderdaad 2.4 GHz worden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Hoe is het met de Mercedes, zit er al een beetje schot in.  ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Hi Tom,

Leuk dat je er naar vraagt.

Tussen alle bedrijvigheden door bouwen we elke keer een stukje.
Op dit moment erg druk met werk en gezin, dus op dit moment niet zoveel tijd.
Tussendoor ook af en toe jullie vorderingen bekijken.

Maar hoeft ook niet in een dag af 😉, toch.

Inmiddels ook een zender en accu gekocht.
Dus nu bijna alles in huis.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Zo dan, dat ziet er goed uit.
Mooie constructie van het chassis en de servo's.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Daar komt nog aardig wat bij kijken Wim, maar het getoonde ziet er strak uit en zal alleen nog maar mooier worden.

Je hebt nog even voordat het zomer is en je lekker buiten kunt rijden :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Das n mooi model zeg! Heb zelf n ouder type actros en dan van Wedico. Ik dacht dat er nog n aantal op dit forum van deze hobby genoten en 1 persoon werkt ook in een winkel met specialisme in rijdende modellen. Genieten is dit in zowel het bouwen als straks het rijden.
Mvg Frank
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Tom, Peter en Frank,

Dank voor jullie reactie.
Is een mooi bouwpakketje. Zit erg goed in elkaar.
Goede materialen en heeeeeel veel 😄.

Ga het rustig aan doen en er zeker van genieten.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Maar wat is nu de spanning die je op het lampje van het stoodblok kan zetten ?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Hallo Rene,

Dacht dat ik deze via de railsspanning aangesloten had.
Of via de aparte voeding voor de verlichting.

Het is alweer even geleden voor mij.

Iemand anders een antwoord op de vraag van René?

Gr.Wim