Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Ik weet niet wat je budget is voor de treinen hobby maar een optie voor opslag van je modulebakken kan bvb ook bij een ruimte verhuurder zoals Allsafe,shurgard,enz
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Tom,

De tijd neem ik er zeker voor.
Komt helemaal goed👍🏼


Hi Mark,

Budget is niet zo een issue.
Als ik besluit te stoppen, dan stop ik ook helemaal.
Zie mijn eerdere ?the end? in dit topic😉.

Zodat ik blanco opnieuw kan beginnen, zodra het de tijd ervoor is.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hallo allemaal,

Ben eruit voor nu, modelbaan blijft staan.
Mijn nieuwe baan, waar ik aanstaande dinsdag ga beginnen, zal een hoop energie kosten.
Nieuwe omgeving, mensen, werkzaamheden ect.

Dan heb je iets nodig om jezelf te ontspannen, naast alle huidige zaken.
Meteen de koe bij de horens gevat en begonnen met de bedrading aan te sluiten onder de eerste 2 modules.
Tevens wat onderdelen besteld en ook begonnen om deze aan te sluiten.
Kom er nog niet helemaal uit, maar de winter moet nog beginnen😉

Bijgaand een tweetal foto?s met de huidige status aan de onderzijde.
Hopelijk heb ik het tot zover goed gedaan.

Iemand een idee waar ik de diodeschakeling tussen moet plaatsen en waar de + en waar de -?

Tot zover

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
hallo Wim,

Citaat van: wila op zondag 29 september 2019, 17:42:58
Iemand een idee waar ik de diodeschakeling tussen moet plaatsen en waar de + en waar de -?

Die moet je plaatsen op stukken van de baan waar je geen bezetmelder op aansluit. Het is bedoeld om het verschil in spanning (volt) tussen de bezetmelder (het gedetecteerde deel) en het "niet gedecteerde deel" op te heffen zodat je meteen een bezetmelding krijgt en niet pas als gehele lok / treinstel in het gedecteerde deel staat. Zie ook Diode schakeling. De ene kant gaat naar de baan en de andere kant gaat naar centrale. Maakt niet uit welke waar.

Groet Ronald.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Op mijn laatste vrije dag nog een en ander netjes gemaakt betreffende de bedrading.

Kan ik bij de pijl in de foto de diodeschakeling tussen kroonsteen en rode draad bevestigen?
Dit is de rode draad, die naar de DR5000 centrale gaat.
Begreep dat het niet uitmaakt + of - in de kroonsteen, klopt dit?

Hoor het graag,

Gr.Wim

FOTO AANGEPAST: bleek verkeerde verwijzing te zijn. Zie hieronder.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi,

Even kwijt of je automatisch gaat rijden? of niet. Zo ja: Dan is het alleen voor de stukken die niet aangesloten worden op de bezetmelder. En dan gaat er inderdaad een aftakking van de rode draad naar de bezetmelder en vanaf de bezetmelder naar de rails. En een aftakking naar de diodeschakeling en vanaf de diodeschakeling naar de ongedetecteerde stukken.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald en andere,

In de foto stond de pijl verkeerd, hij wees  naar de rode draad/kroonsteen die voor de servo?s zijn.
Bijgaand de foto met de pijl naar de juiste rode draad ( deze loopt verder over in de blauwe draad ).

Waar kan ik de spanning vandaan halen (D1 en D2) voor de Rosoft bezetmelder?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Die haal je van de Dr5000 vandaan.  :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Bedankt Tom,

Mag dit dan ook zo?
D1 rood en D2 zwart of maakt dit niet uit?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
NEE, das niet goe, alleen de rode draden naar D1 en D2.
Zwart gaat naar de massakant van de rails
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Zie ik nu dat je al complete bedrading naar de rails hebt? Of zijn de groene draden de melddraden? Mijn advies is dan ook "massa"-draden op die hoogte aan de rails te solderen. Dan heb je altijd twee draden en complete voeding naar de baan.
Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Nog een poging Tom😬
Hoop dat het een beetje overkomt, want is wel erg veel rood.
Zwart getekend vierkantje stelt de diode voor.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

De groene draden zijn inderdaad de melddraden en verder heb ik rood en zwart aan gesloten.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Waar heb je de zwart en rood op aangesloten? De rood is dan voor je ongedetecteerde delen? Zoals je nu getekend hebt moet het beter gaan  :D

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Klopt Ronald,

Groen of rood aan één kant, zwart aan de andere kant.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Mooi. Persoonlijk had ik voor de melddraden ook gewoon 0,50mm2 gebruikt. Dit omdat je bij 2-rail er de volledige spanning van de lok / trein door heen jaagt. Dan kan bij een goede soundlok tot 1A door gaan. Dit kan ook wel.  :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: ronaldk op maandag 30 september 2019, 21:24:20
Mooi. Persoonlijk had ik voor de melddraden ook gewoon 0,50mm2 gebruikt......Dit kan ook wel.  :)

Hi Ronald, hoop het wel. Niet zo veel zin om alles te wijzigen😬.
Tenzij iemand verwacht, dat dit echt een probleem gaat worden?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Bijgaand foto van de huidige status.

Heb de verbinding tussen iTrain en DR5000 voor elkaar.
Ook de servo?s reageren.

Wat niet wil lukken is de Rosoft melder aan de praat krijgen. Ledje knippert wel. Geen idee waar en hoe.
Tevens lijkt het of de polarisatie niet werkt. Bij het oprijden van een aangesloten wissel stopt de loc, geen stroom.
Lijkt op kortsluiting. Wat gaat hier verkeerd? Of wat heb ik mogelijk verkeerd gedaan?

Iemand een idee?

Tot zover.
Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi,

De melder: Heb je die van het juiste LocoNet-adres voorzien?
De Servo: Heb je daarbij goed de draden van de puntstukpolarisatie goed aangesloten? Hoe heb je die aangesloten?

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Juiste loco-net adres : geen idee waar en is dit 1?

Juiste aansluiting : lijkt me wel. Heb rood op de plus en zwart op de min.
Power aan de 4024 heeft geen + en - aan , dus weet niet of dit goed is. Servo?s werken wel.

Is bijgaande foto duidelijk genoeg?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op zondag 06 oktober 2019, 18:12:21
Juiste loco-net adres : geen idee waar en is dit 1?

Kijk even in de handleiding van de Rosoft. Het zijn CV-waarden die je moet programmeren. Het kan zijn dat je daarvoor een programma moet gebruiken. Heb zelf even geen loconet-melder voor je mee te testen.


Citaat van: wila op zondag 06 oktober 2019, 18:12:21
Power aan de 4024 heeft geen + en - aan , dus weet niet of dit goed is. Servo?s werken wel.
/quote]

Welke draadjes heb je van je polarisatie? De middelste gaat naar het punstuk. De twee buitenste komen van je railstaven (linker en rechterstaaf).

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Op de website van Rosoft staat een progje waarmee je de bezetmelder kan programmeren.
http://www.rosoft.info/Configuratie-Programma's.html

Configuratie s88LN Download

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Even in de handleiding van Rosoft gekeken:

Citeer
Instellen programmeren van de L.Net s88SD16-n.

Dit gebeurd m.b.v van het versturen van wisseladres opdrachten via de centrale. Om de module in te kunnen stellen, druk op het knopje op de L.Net s88SD16-n module, het ledje zal dan in een hoger tempo knipperen. Stuur via de centrale of m.b.v. het configuratie programma, het wisseladres aan wat overeenkomt met het getal waarmee de L.Net s88SD16-n moet beginnen met tellen en doorgeven van de terugmeldnummers.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88LN.exe

Als hij bij melder 1.1 moet beginnen bedien je wisseladres 1 waarbij de stand niet uitmaakt. Het ledje zal na ontvangst van deze opdracht in een nog hoger tempo knipperen. Nu geef je via het volgende wisseladres het aantal meldpunten op welke de module moet doorgeven. Als het gaat om alleen de module zelf, is dat wisseladres 16.

Je kan ook via het aangegeven programma proberen.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Bedankt Tom en Ronald voor linkje.
Zal kijken of ik het hiermee werkende krijg.
Hoe weet je of het werkt?

Wissels blijven een stroomproblemen veroorzaken.
Alles lijkt goed aangesloten. Maar loc stopt op de wissels.
Geen idee, maar laat het even liggen nu. Even geen zin meer.
Iets voor later.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Is het wissel wel met de zwarte draad aangesloten op de min en de rode op de andere kant aan de diode.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Tom,

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Hopelijk verduidelijken de ?close-up? foto?s het een en ander.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
De diode zit met 1 pootje in het kroonsteentje, er gaat van de diode een draad ergens heen maar waar gaat dat heen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Zitten de draadjes wel goed in de rails? Hoe heb je die aangesloten? Zit daar wel spanning op? Kan je die doorpiepen?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
 @citaat @citaat

Hi Tom,

De draad in het enkele kroonsteentje gaat naar de blauwe ringleiding (alle rode aansluitingen sporen).
De andere kant gaat naar de Rosoft melder en naar de baanspanning van de DR5000 centrale.
Zie bijgaande foto. Is dit goed?

Toevoeging, de 4024 is aangesloten via zwart/rood aan de aparte voeding.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
 @citaat

Hi Ronald,

Daar zal ik naar kijken. Misschien zit daar ook een fout, maar heb ze destijds doorgepiept.
Dus verwacht het niet.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hier (zie foto) piept niks. Klopt dit ( doe ik iets doms) of zijn ze niet goed?

Bij aangesloten manier reageren aan de 3-polige kant rood en blauw( midden) wel op elkaar.
Aan dezelfde kant (3- polige) zwart met blauw niet.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Klopt dat hij niet piept. ;) Even voor de goede orde:

- De zijde met 3 aansluitingen is voor de rails. De middelste is naar het puntstuk. Links en rechts zijn voor de spoorstaven links en rechts.
- De zijde met 2 aansluitingen is voor aan de decoder. Daarmee wordt het relais aangetrokken of juist in rust.

Zo moet de boel aangesloten zijn. Je kan het testen door een lampje of ledje aan te sluiten op de 2 van de 3 aansluitingen aan te sluiten. En de andere zijde gewoon op de decoder. Dan schakelen. Dan moet de led aan of uit gaan. Ligt een beetje aan of het in rust contact maakt of bij aangetrokken relais.'

Zo zitten ze bij onder de baan:



De 3 draden gaan naar de baan / spoorstaven. De twee draden (gedraaid) naar de decoder.

Groet Ronald.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Ik heb ze ook zo aangesloten, dus lijkt goed.
Zie eerder foto?s.

welk lampje kan ik daarvoor gebruiken?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Maakt niet echt uit Je kan het met een 9v-batterij en een lampje doen of met een ledje met weerstand aangesloten op een trafotje. Het maakt niet echt uit. Je schakelt toch via de 9 volt

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Heb een idee, dat nu de 4024 defect is, rode led blijft branden.
Dit ging samen met een klein rookpluimpje.
Krijg hem met geen mogelijkheid uit.
Behalve als ik de stroom eraf haal, dan😂.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, ik stop ermee!
Hallo allemaal,

Na gisteren besef ik, dat ik er niet zoveel geduld en zin meer in heb.
Na een eerdere poging, besloten om toch definitief te stoppen.

Wil alles nu voor een klein prijsje gaan verkopen.
Ivar stellingen, modules, rails, DR5000, loc ect.
Dus als jullie nog iemand weten?

In ieder geval voor al jullie hulp👍🏼.

Blijf jullie wel gewoon volgen, hoor😉

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
 :) Nou Wim, als de lol er niet meer is houd het op.
Je vind vast wel een ander leuke hobby, er is nog zoveel meer dan alleen treintjes in de wereld. O:-D
Suc6 met de verkoop.

Dirk-Jan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Spijtig om te lezen Wim dat je er mee stop.
Komt het door de laatste ontwikkelingen met het aansluiten of sluimerde het al een tijdje ?
Zelf heb ik helaas weinig verstand van waar je mee bezig in je laatste berichten had ik er wel verstand van dan was ik graag bij je langs gekomen om het uit te leggen misschien kan iemand anders je misschien op weg helpen ?
Nogmaals spijtig om te lezen dat je er mee gaat stoppen succes met wat je gaat doen in de toekomst.

Groet Michel
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Spijtig en jammer dat je bent gestopt met zo'n mooie hobby.
Misschien te moeilijk of een beetje ongeduldig ?
Succes met de eventuele "nieuwe" hobby.

groet
Harald
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Jammer Wim. Het is soms ook complex en dan ook nog met een nieuwe baan in het vooruitzicht wat ook de nodige inspanning vraagt. Wellicht blijf je het forum wederom volgen want het was altijd leuk om een reactie van jou te lezen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hoi Wim, waarom laat je het niet gewoon een maandje liggen en ga je daarna weer verder, het is een hobby en geen verplichting! Mijn spoorbaan staat soms 3 maanden niet aan, en daarna weer een week iedere dag. Ik ben alleen met de spoortafel bezig als ik daar zin in heb.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hoi Wim,

Spijtig om te lezen dat je het plezier in de hobby verloren bent, is er niemand bij jou in de buurt die je op weg kan helpen.
Ik weet zeker wanneer de treinen rijden en jij je met scenery bezig kunt houden het plezier weer 100% terug is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hoi Wim,

Jammer te lezen dat je wilt stoppen. Weet je dit heel zeker of is dit alleen om een paar tegenslagen met het aansluiten waar je in de laatste posts mee bezig was? In het geval van het laatste helpt het mij meestal goed om het eerst even te laten rusten en een tijdje later alles eerst op papier te zetten. Beredeneren welke componenten aangesloten moeten worden en wat er daadwerkelijk gebeurd. Vaak wordt dan duidelijker er overzichtelijker van hoe het geheel aangesloten zou moeten zijn. Van digitaal weet ik weinig, omdat ik me er niet zo veel in verdiep, maar ook hierin werkt het om alles op papier in een soort schema of in woorden op te schrijven zodat jij het begrijpt. Bij mij werkt dit wel vaak.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Dag Wim,

Jammer dat je stopt.
Misschien waren je ambities toch iets te groot en had je wat kleiner moeten beginnen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Het is jammer dat je doordat het erg moeilijk gaat dat je hebt besloten om niet verder te gaan met deze hobby. Ik kan het ook wel begrijpen dat je deze keuze maakt, een hobby moet niet alleen frustratie opleveren.

Misschien een te laten tip: ik zie nergens staan of je CV waarde 47 hebt aangepast. Deze staat uit m'n hoofd standaard op 0 waardoor je 8 losse adressen hebt, als je deze op 1 zet wordt de schakel uitgang gekoppeld aan de servo uitgang (4 adressen, de servo en schakel uitgang wordt geschakeld op hetzelfde adres).
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Het topic lezende krijg ik het gevoel dat je teveel hooi op de vork hebt genoemen en dat je door waarschijnlijk een te lage basis kennis vastloopt wat tot frustraties kan lijden wat op zijn tijd de hobby interesse niet vergroot.

Mij is het juist deze uitdaging die mij bezig houd verder gaan waar andere stoppen.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
The winner is the one that persists
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hallo Wim,

Het is altijd een moeilijke beslissing om te stoppen en/of je baan af te breken en opnieuw te beginnen. Soms is er even de puf / gevoelens niet meer om verder te gaan. Dan kan je wel zeggen: "Ik wacht even tot het terug komt" maar hoe lang ga je dan wachten? Meteen soms "doorpakken" is niet verkeerd, dat geeft ook ruimte voor nieuwe en andere dingen. Dat is een moedig besluit. Mogelijk dat het treintjesvirus zich weer een keer aandient.  O:-D

Ik las dat je hier op het forum blijft. Dus we zien je nog zeker voorbij komen. Dat houdt het waakvlammetje voor het treintjesgebeuren wel wat aan ;)

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Wim, het is inderdaad altijd jammer als het niet (helemaal) lukt. Maar alles nu weg doen en wel het forum wat blijven volgen, met het risico dat het weer gaat kriebelen en je wel weer iets zou willen bouwen... Ik zou het gewoon allemaal even laten liggen en zien of je andere mogelijkheden ziet over een tijdje. Misschien moet je gewoon lekker handbediend gaan rijden en een leuke scenery in elkaar prutsen.
Verkopen kun je de boel altijd nog!

Groet,

Peter
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, Ik stop ermee!
Hallo Wim,

Stoppen omdat het tegen zit? Niet doen! Ik begrijp jouw dilemma volkomen. Je weet wat je wilt maar het wil gewoon niet lukken. Toch wil je ons wel blijven volgen; dat lijkt mij een soort masochisme. In dat geval gaat het ooit toch weer kriebelen. Daarom even een pas op de plaats en even alles laten bezinken. Duur aangeschafte dingen bijna voor niks weg doen is echt zonde. Leg het aan de kant want straks wil je er waarschijnlijk toch weer mee verder.

Een idee van mijn kant om eens over na te denken:

Een van mijn grote modelspoorvoorbeelden is Karl Gebele, misschien ken je die wel uit modelspoorbladen. Hij maakt tegenwoordig vooral kleine overzichtelijke projecten, ofwel hele kleine maar wel volwassen modelspoorbanen. Als ik ooit mijn baan klaar heb lijkt me dat geweldig. Een leuk thema wat goed is te overzien. Alles wat we op grote banen ook moeten doen maar dan gewoon in mindere mate. Ik doe er een paar plaatjes van zo?n baan van 1 bij 1 meter bij uit een ?Eisenbahn Journal 1x1 des Anlagenbaus? van 2014. Misschien geeft dit je weer inspiratie!

Ik zou het jammer vinden als je stopt om de verkeerde reden! :-(