Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - The End
Wim

Het gaat helemaal goed komen bij jou, en met wat passen en meten kom je er uit en succes alvast.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming - The End
Bedankt Peter, gaat zeker lukken.
Kost wat tijd om een goede keuze te kunnen maken.
Maar heb alle tijd😉

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Ha Wim, je gaat nu toch niet sneller dan ik? Leuk om te lezen dat je weer concretere plannen krijgt. Is de 124 cm hoogte toeval of is dat juist een praktische werkhoogte of zithoogte? Heb deze week de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en vandaag mijn toekomstige treinenruimte geïnspecteerd. Het heeft veel potentie maar er moet nog wel eea an gebeuren. Dat wordt dus wel najaar. Ik hou jouw draadje in de gaten. Gr Gertjan.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Gertjan,

De 124cm is de standaard hoogte van de IVAR zijsteunen.
Is wel een prettige hoogte, lijkt het.
Echter komen er nog modulebakken op, dus misschien, dat het dan te hoog gaat worden.
Maar de steunen kunnen natuurlijk ingekort worden.

Hard zal het nog niet gaan. Ben nog niet uit de keuze qua schaal, alsmede een baanplan heb ik ook totaal nog niet. Beide niet makkelijk om te beslissen.

Succes met je nieuwe huis en treinkamer!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Een module bak is hooguit 100 mm, dus je kunt de poten afzagen tot de onderste ligger. Is ongeveer 80-100 mm. 1240 mm is echt geen rare hoogte. Kun je zowel van boven, als van onderen goed bij. Misschien overwegen om de borden op een zodanig hoogte te zetten, dat je er werkend op kunt zitten, als je onder de bakken moet werken.
Wat betreft de schaal: Het lijkt mij ook een lastige keuze. Misschien eens mijmeren over hoelang je met je baan denkt bezig te zijn en wat je na het af te hebben, dan wil gaan doen.

Edit: Aanvulling gedaan. Tekst kon onjuist worden geïnterpreteerd.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi,

Citaat van: Gertjan H op zaterdag 05 mei 2018, 22:41:13
Is de 124 cm hoogte toeval of is dat juist een praktische werkhoogte of zithoogte?

en

Citaat van: wila op zaterdag 05 mei 2018, 23:20:58
Echter komen er nog modulebakken op, dus misschien, dat het dan te hoog gaat worden.

Zie ook mijn baan: Doorsnede baan en hoogte. Mijn bakken zijn iets van 50 tot 60mm hoog. Dat is net genoeg om alle electronica er netjes onder te krijgen.

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 06 mei 2018, 08:33:30
Kun je zowel van boven, als van onderen goed bij. Misschien overwegen om de borden op een zodanig hoogte te zetten, dat je er werkend op kunt zitten.

Met een hogere kruk kan ik goed aan de baan zitten. Mijn neefjes ook ;) Werken aan de onderzijde: De bakken op de zijkant te zetten. Werken aan de bak zelf: Staand of ik leg de bak op een workmate of paar schragen.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Gerrit,

De schaal kiezen is lastig, maar kleiner dan H0 wil ik eigenlijk niet.
Ik heb de tip van iTom , om eens naar On30 te kijken, opgevolgd.
Erg leuk, maar de verkrijgbaarheid lijkt me een dingetje.
In Duitsland wel wat kunnen vinden. En veel USA spul, wat ik dan wel weer leuk vind.

Een keerlus in H0 is al gauw minimaal 80cm ,  dan blijft er qua lengte ook niet veel meer over.
Laat staan voor een grotere schaal.
Een kopstationnetje aan weerszijde ( bij L/U opzet )met een draaischijf , om te kunnen keren, zou ook kunnen? Wil geen plaat vol met rails, meer een rustig nevenbaantje of zoiets.
Of een uitneembare brug tussen de twee uiteinden bij een U baan....

Keuzes, keuzes, keuzes.....


Hi Ronald,

Je bakken zien er erg mooi uit. En weer zo een mooie maattekening. Wel handig als je dat kunt.
Welk hout heb je gebruikt voor je bakken?

De barkruk heb ik ook gehaald.

De planken, die nu bovenop liggen, moeten nog zakken.
Heb ze nu gebruikt om een idee van het oppervlakte te krijgen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi wim,

Leuk dat je de hobby weer oppakt, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi Wim, hier vind je tal van leuke ideetjes welke best in h0 zijn uit te voeren. Beetje rangeerwerk is ook leuk.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: degeluidsman op zondag 06 mei 2018, 12:57:24
ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Bedankt Peter, ik ben zelf ook benieuwd.
Als het begin er eenmaal is, komt de rest vanzelf.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Tom, Bedankt voor de link.

Heb nog niet alles gezien, maar staan zeker leuke buurtspoortjes op.
Deze kunnen inderdaad ook voor H0 uitgewerkt worden. Rangeren En omrijden ( of draaischijf, ook erg leuk ) is ook goed mogelijk en wat je zegt, ook een leuke bezigheid. Maar af en toe niks doen en alleen kijken ook.
Maar daar kan iTrain ook bij helpen.

Zag dat jij een digikeijs centrale hebt, deze is toch alleen voor 2 rail?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
 @citaat Ja, klopt, de DR5000 is bedoeld voor mijn DCC 2rail smalspoorbaan.
Ik heb niets meer van Märklin, ga nu alleen verder met een smalspoorbaan in h0e.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
De DR5000 lijkt mij een interessante keus, ook financieel.
Zag namelijk dat , niet alleen, de ECOs inmiddels tot grote hoogte is gestegen.
Dus zal ik mij moeten focussen op 2-rail.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
 @citaat Is ook mooier Wim, rail zonder pukkeltjes  :) ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Haha dat is waar.
Alleen zal ik wel het een en ander opnieuw moeten leren, denk ik.
Zijn dingen toch anders met 2-rail😉
En veel meer keus in rails. Roco, Peco 75 of 100. Verschillende type,wissels enz.
Genoeg op te zoeken. Maar ook dat is het leuke aan deze hobby.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op zondag 06 mei 2018, 15:03:09

Zag dat jij een digikeijs centrale hebt, deze is toch alleen voor 2 rail?


Je kunt met een DR5000 prima 3railen. Het blijft een hardnekkig misverstand wat niet uit te roeien is. De centrale kijkt echt niet of de stroom wordt afgenomen over puko's of 2 spoorstaven. :D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ben,

Bedankt voor je reactie.
Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Hetgeen ik kan vinden, is mij niet duidelijk. Loconet, geen dcc, mfx ect bij 3 rail.
ook in de handleiding van de DR5000 kan ik niks vinden of misschien kijk ik er overheen.

Hoor het graag,

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
De DR5000 zet het DCC protocol op de baan. Als locomotieven en wissel/sein decoders daar naar luisteren is het klaar en kun je rijden en besturen. Meer is er niet achter te zoeken, behoudens dan dat er geen "traditionele rijregelaar" aan boord is. Die koop je los van verschillende merken of je werkt met een SmartPhone of tablet over de ingebouwde WiFi router van de DR5000.

Gr, Ben.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
https://youtu.be/kU3QPTPWItE

Deze kwam ik na veel zoeken tegen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
En er is een topic voor, kwam ik achter

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59662.0

Maar, als ik het goed begrijp, zijn er wel wat beperking bij gebruik met Marklin?
Zoals geen Motorola, geen mfx, boosters ect.

Ik ga het eerst maar eens goed doorlezen.

Toevoeging 19:27 uur: werkt niet met iMacs dus voor mij niet handig😬

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Vandaag vrije dag, dus wat aan het lezen, meten en tekenen gegaan.

Voor wat betreft de centrale, ben ik er nog niet uit.
DR5000 is een mooie, maar misschien te technisch voor mij.
En kost me een extra computer ivm iMac. DR5000 heeft Windows nodig
Zag ook een z21start en een Z21. Deze lijken me ook interessant.
Daar zal ik me nog meer in moeten verdiepen.

Met betrekking tot de baan, wil ik toch met een U-vorm starten.
Bijgaand een schets met de afmetingen. Ook een schets van een idee voor een modelplan.
Waarbij de draaischijf beter aan de lange (293) zijde kan , denk ik.
Twee stationnetjes aan elke kant, alsmede beide een fabriekje of iets dergelijks?
In het midden ( 30 diep) een langere brug met soort van berg, met daarachter nog een opstelspoor.
Geen idee of dit haalbaar is met de gekozen schaal H0. ( Waarschijnlijk 2 rail Peco of Roco of 3-rail K)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi Wim,

Ik kan je niet helpen met een baanplan ( daar ben ik totaal niet handig mee ) maar hier op het forum zijn genoeg mensen met een talent hiervoor.

Er komt vast iets leuks op tafel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op donderdag 10 mei 2018, 17:50:13
Met betrekking tot de baan, wil ik toch met een U-vorm starten.
Bijgaand een schets met de afmetingen. Ook een schets van een idee voor een modelplan.
Waarbij de draaischijf beter aan de lange (293) zijde kan , denk ik.
Twee stationnetjes aan elke kant, alsmede beide een fabriekje of iets dergelijks?
In het midden ( 30 diep) een langere brug met soort van berg, met daarachter nog een opstelspoor.
Geen idee of dit haalbaar is met de gekozen schaal H0. ( Waarschijnlijk 2 rail Peco of Roco )

Waarom zou het niet kunnen? Je moet alleen niet in de valkuil stappen dat je boel weer vol met rails legt. Een stationtje kan ook een soort van halte zijn met één of twee sporen.  Je moet vooral kijken naar nut en noodzaak van bepaalde zaken. Zo zal een heel groot depot niet altijd bij een klein kopstationnetje aanwezig zijn maar wel een klein depot met misschien een kleinere draaischijf. Dit omdat er geen grote loks zoals BR50 / BR 23 rijden maar de kleinere loks. Of tenderloks zoals een BR64'er en  BR86'er. Die hoeven alleen maar om te lopen. In latere tijden werd er gereden met stuurstanden.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Gaat zeker iets moois komen.
Al zal dat wel kleiner zijn dan jouw baan😬
Ik wil ook geen schaduwstation onder de baan.
Scheelt ook weer.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Wil inderdaad geen volle tafel met rails.
Daarom ben ik ook overgegaan op een modelbaan langs de muur.

Zoals jij nut en noodzaak omschrijft, is een goede tip.
Ga ik zeker verder naar kijken..
Draaischijf of iets dergelijk lijkt me leuk om de baan wat meer mogelijkheden te geven en om locs te kunnen keren. Of ik moet een uitneembare verbinding maken tussen beide tafels, zodat rondrijden mogelijk gemaakt kan worden......

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Aangezien mijn hoofd vol zit met allerlei te maken keuzes met betrekking tot 2 of toch weer 3 rail, welke rails , welke centrale ect., dacht ik lekker aan de modulebakken te gaan rekenen.

Echter om de scheidingen en dus de afmetingen van de bakken te kunnen bepalen, moet je zeker eerst een baanplan hebben?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi,

Citaat van: wila op zaterdag 12 mei 2018, 13:58:41
Echter om de scheidingen en dus de afmetingen van de bakken te kunnen bepalen, moet je zeker eerst een baanplan hebben?

Soms is dat wel handig. Je kan ook gewoon eerst op basis van schetsen ontwerpen. Niet meteen met de "computer". Dan kan je een beetje de boel schetsen hoe je het wil hebben. Daarna kan je denken aan welk materiaal je gaat gebruiken. Je moet dan je baanplan toch aan de geometrie van de rails aanpassen. Over de modulebakken: Kijk eens naar wat in je auto past ;) Dat is een goede maat om aan te houden.

Groet Ronald.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Bedankt voor je reactie.
Zoals het er nu voorstaat nijg ik naar een Z21 ( zwart ) met Roco line rails.
Een z21 start zou misschien ook kunnen, maar ben bang dat ik dan iets tekort ga komen qua aansluitingen.
Alleen maar flex rails ( Peco ) vind ik nog een beetje teveel van het goede.
Nog nooit mee gewerkt, want mijn enige ervaring is Minitrix en wat recenter C-rails.
En 2-rail is ook nieuw, dus stukje voor stukje.
Mijn bak wil ik geheel van 12mm populieren multiplex maken.
Houtlijm en schroef.
Wil ze wel in delen verplaatsbaar maken, maar een beurs ofzo, dat gaat het niveau niet worden, haha.

Gr.Wim
Langzaam aan kom ik verder, maar twijfelen doe ik altijd.
Dat zit in de aard van het beestje😬.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hoi,

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:31:26
Een z21 start zou misschien ook kunnen, maar ben bang dat ik dan iets tekort ga komen qua aansluitingen.

Dat is een (goede) keuze. Zelf mis ik niet veel. Bij een Z21 zal je een losse multimaus moeten aanschaffen als je "handmatig" wil rijden zonder een slimme telefoon of tablet. Die zit bij de z21start er wel bij. Ik heb zelf een z21 (kleine z) met een aantal losse muizen, lokmausjes (en nog een paar Lenz-controllers), een app op de telefoon en een losse ESU-programmer. Ik mis LocoNet of Can nog niet echt. Goed, ik kan mij voorstellen dat je voor een Z21 (met grote Z) gaat, het is een mooie centrale.

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:31:26
En 2-rail is ook nieuw, dus stukje voor stukje.

Er zit niet zo veel verschil in 3-rail of 2-rail ;) 2-rail is makkelijker :D  :D

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:31:26
Mijn bak wil ik geheel van 12mm populieren multiplex maken. Houtlijm en schroef.  Wil ze wel in delen verplaatsbaar maken, maar een beurs ofzo, dat gaat het niveau niet worden, haha.

Dan zijn ze in ieder geval stevig. Heb zo'n zelfde constructie. Het enige nadeel van peppel-multiplex is dat het wat kan splinteren. Verplaatsbaar maken is altijd goed ;) Beurs hoeft inderdaad niet maar je weet het nooit. :)

Succes met voorbereiden en bouwen!

Groet Ronald.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Heb je geen Z21 (zwart) nodig voor bijvoorbeeld bezetmelders ect?
Dat idee heb ik een beetje gekregen, van alles wat ik gelezen heb.
Kan dit dus ook met een z21 start?

Wat Zou dan een goede reden zijn om toch een Z21 te kopen of juist niet?
Iemand al ervaring met beide opgedaan?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:59:05
Hi Ronald,

Heb je geen Z21 (zwart) nodig voor bijvoorbeeld bezetmelders ect?
Dat idee heb ik een beetje gekregen, van alles wat ik gelezen heb.
Kan dit dus ook met een z21 start?


ik heb een z21start,bezetmelding gaat via de r-bus;je kan bezetmelders van digikeijs of roco (heel duur) gebruiken,of terugmelding via de x-bus doen;
groetjes,Michel
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
hoi,

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:59:05
Heb je geen Z21 (zwart) nodig voor bijvoorbeeld bezetmelders ect? Dat idee heb ik een beetje gekregen, van alles wat ik gelezen heb. Kan dit dus ook met een z21 start?

Met een Z21 (zwart) kan je rechtstreeks gebruik maken van LocoNet en R-bus (roco-bus) voor de terugmelding. Bij de z21(wit) kan je alleen rechtstreeks via een R-bus doen. Dan komen er twee dingetjes bij om rekening mee te houden:
- R-bus en LocoNet bezetmelders zijn iets duurder dan standaard S88-bezetmelders. Maar meestal zijn er ook oplossingen waarbij de eerste bezetmelder een R-bus of Loconet-melder is en dan de rest gewoon standaard S88N-melders kunnen zijn.
- Voor de z21 (witte) heeft alleen de optie "Xpressnet over lan" voor de terugmelding. Daar kunnen niet alle programma's mee overweg. Daar moet je even op letten bij de keuze voor een programma.

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:59:05
Wat Zou dan een goede reden zijn om toch een Z21 te kopen of juist niet?

Vooral LocoNet aansluitingen en protocol, programmeerspoor-aansluiting, instellen van het voltage op het spoor. Dat kunnen overwegingen zijn. Het loconet-protocol geeft een aantal mooie mogelijkheden. Die meer zijn dan alleen bezetmelding en terugmelding.

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 19:59:05
Iemand al ervaring met beide opgedaan?

Denk dat je vooral bij de buren (bnls) moet zijn om dat te weten te komen. Hier zijn ze vooral gek van de grote CS'en....

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: ramdani op zondag 13 mei 2018, 20:07:31
ik heb een z21start,bezetmelding gaat via de r-bus;je kan bezetmelders van digikeijs of roco (heel duur) gebruiken,of terugmelding via de x-bus doen;

Via de xpressnet-bus (x-bus)? Die mag je gaan uitleggen. Zover ik weet bestaat dat namelijk niet. Terugmelding op de volgende manieren ken ik dan wel: S88(N), LocoNet, RS-bus (vooral Lenz), R-bus (vooral Roco) en mogelijk wat exotischer CAN-bus terugmelding.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Bedoel je met
? Voor de z21 (witte) heeft alleen de optie "Xpressnet over lan" voor de terugmelding. Daar kunnen niet alle programma's mee overweg. Daar moet je even op letten bij de keuze voor een programma.? Koploper of iTrain of iets dergelijks?
Want ik wil graag weer iTrain gaan toepassen. Daar heb ik eerder goede ervaring mee opgedaan, vandaar.

Voor wat betreft de leuke dingen die je nog meer met loconet kan doen, heb ik geen idee.
Ben niet zo thuis in al die protocollen.
Dus misschien geen startset, maar toch een Z21 met een losse multi-maus?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
hoi,

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 22:01:04
Want ik wil graag weer iTrain gaan toepassen. Daar heb ik eerder goede ervaring mee opgedaan, vandaar.

iTrain werkt met de z21(witte) over het netwerk. Dat is geen enkel probleem. Dat heb ik namelijk zelf ook al gedaan. ;)

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 22:01:04
Voor wat betreft de leuke dingen die je nog meer met loconet kan doen, heb ik geen idee.

Via LocoNet kan je bijvoorbeeld ook wisseldecoders, schakeldecoders, versterkers (boosters), rijregelaars, bezet/terugmelding aansluiten. Een hele universele bus met protocol dat steeds meer terrein wint in Europa.

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 22:01:04
Dus misschien geen startset, maar toch een Z21 met een losse multi-maus?

Een startset is altijd goed. Je kan met een z21(wit) beginnen en na je ervaringen doorgaan voor een Z21 (zwarte). De witte z21 is vandaag de dag zo'n 100 - 125 euro waard als je die weer wilt verkopen.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Misschien een domme vraag, maar als je geen loconet aansluiting hebt, hoe sluit je dan de digitale wisseldecoders aan? Want die heb je nodig om met iTrain te kunnen rijden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
hoi,

Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 22:34:53
Misschien een domme vraag, maar als je geen loconet aansluiting hebt, hoe sluit je dan de digitale wisseldecoders aan? Want die heb je nodig om met iTrain te kunnen rijden.

Geen domme vragen hoor.  :) Een centrale stuurt via de baanspanning een digitaal signaal mee. Dat digitale signaal is dus het DCC-protocol, motorola- of MFX-protocol of een combinatie daarvan. Je sluit een wissel en seindecoder meestal aan op de baanspanning. Daar pakt de decoder het protocol op wat ze kunnen verstaan en op ingesteld zijn. Dus bij een DCC-decoder luistert deze naar DCC-pakketten. Bij motorola naar Motorola-pakketten.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Dus het kan via de loconetaansluiting, maar hoeft niet?
Ik heb zoveel gezocht en gelezen betreffende centrales ect. om een keuze te kunnen maken , dat ik waarschijnlijk alles door elkaar haal. Sorry daarvoor.
Maar eerst een nachtje over slapen en werken, weekend is weer voorbij.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Zoiets of is dit te groot voor mijn baantje :D

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: ronaldk op zondag 13 mei 2018, 20:25:17
Citaat van: ramdani op zondag 13 mei 2018, 20:07:31
ik heb een z21start,bezetmelding gaat via de r-bus;je kan bezetmelders van digikeijs of roco (heel duur) gebruiken,of terugmelding via de x-bus doen;

Via de xpressnet-bus (x-bus)? Die mag je gaan uitleggen. Zover ik weet bestaat dat namelijk niet. Terugmelding op de volgende manieren ken ik dan wel: S88(N), LocoNet, RS-bus (vooral Lenz), R-bus (vooral Roco) en mogelijk wat exotischer CAN-bus terugmelding.

Groet Ronald.

via S88XPressNet interface van Rosoft
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op zondag 13 mei 2018, 22:01:04
Hi Ronald,

Bedoel je met
? Voor de z21 (witte) heeft alleen de optie "Xpressnet over lan" voor de terugmelding. Daar kunnen niet alle programma's mee overweg. Daar moet je even op letten bij de keuze voor een programma.? Koploper of iTrain of iets dergelijks?
Want ik wil graag weer iTrain gaan toepassen. Daar heb ik eerder goede ervaring mee opgedaan, vandaar.



iTrain werkt met de witte z21 via de r-bus,

groetjes,

Michel
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
hoi,


Citaat van: ramdani op maandag 14 mei 2018, 08:45:39
via S88XPressNet interface van Rosoft

Dat dacht ik al dat je dat zou zeggen. Bij de S88XpressnetLi interface van Rosoft worden de S88-bezetmelders daar op aangesloten. De S88XpressnetLi maakt de verbinding met de computer via de seriële aansluiting. Er is geen computerverbinding via de qwitte z21(start). De hele X-bus wordt niet gebruikt voor terugmelding van de bezetmelders. Rechtstreekse terugmelding via de witte z21(start) zonder extra print, zoals de S88XpressnetLi gaat alleen via de R-bus.

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Ronald en Michel, zeer bedankt voor jullie uitleg. Dat heeft erg geholpen om e.e.a duidelijk te krijgen.
De Z21, en ook de z21start, is zeker een optie.
Toch wil ik, alvorens te beslissen alsnog eens kijken naar de DR5000.
Las dat deze toch ook mogelijk via iMac kan werken.
Dan kan het ook een (goedkope) mogelijkheid zijn.
Uiteindelijk moet ik wel weer even voort met de te kiezen centrale😉
Anders krijg ik ruzie met de baas......

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Citaat van: wila op maandag 14 mei 2018, 20:18:03
Toch wil ik, alvorens te beslissen alsnog eens kijken naar de DR5000. Las dat deze toch ook mogelijk via iMac kan werken. Dan kan het ook een (goedkope) mogelijkheid zijn.

Dat is ook een goede centrale. Lees even dit draadje door over gebruik met een mac:   Installatie Digikeys DR5000 op Apple computer en dit draadje: DR5000 am iMac mit iTrain und OSX Sierra

Succes met je keuze!

Groet Ronald.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Ronald,

Dat gaat zeker lukken.
Bedankt zover!

Gr.wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
 :) succes met je keuze en je baan;
groetjes,
Michel
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Hi Michel,

Dat gaat vast en zeker goed komen.
Bedankt voor je hulp!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Er is in ieder geval een keuze qua centrale gemaakt.
Dankzij een gulle gever ( nogmaals dank!) , ben ik inmiddels in het bezit van een Windows laptop.
Hierdoor heb ik, ook vanwege de kosten en mogelijkheden naar de toekomst, de DR5000 gekozen.

Nu rest mij nog de keuze welke schaal.
Minder rijden met meer keus in materiaal (2-rail H0) of meer rijden, maar met minder te kiezen materiaal 2-rail (Hoe). Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de eerste keus, H0.
Maar lijkt erop, dat er niet veel mogelijk is op het eerder aangegeven oppervlakte.
Wat denken jullie?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Ik zou voor de eerste optie gaan Wim, een ruime keus in materiaal sluit altijd beter aan bij je wensen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een nieuwe start
Schot voor de boeg in H0