Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie.

Artikelnummers had ik ook gezien. Bedankt voor het meekijken.
Het is absoluut een heerlijk ding, een Ecos.
Heb eigenlijk zo goed als alles zonder de handleiding gedaan.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Even off topic.

Je handtekening klopt niet meer. Is niet MS 2 Maar Ecos 2

Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie,

Klopt inderdaad :)

Ecos 2 en MS2, want deze heb ik er al met succes aan gehangen.
Zal het binnenkort aanpassen, want op de ipad kan je dit niet aanpassen, helaas.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim je hebt een PB
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 14 april 2013, 22:09:32
Wim,

Even off topic.

Je handtekening klopt niet meer. Is niet MS 2 Maar Ecos 2

Arie

Erg off topic is het niet want het gaat over dezelfde baan en de zelfde Ecos >:-D
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hey Wim,

Nog bedankt voor je lovende woorden in mijn draadje. Heb meteen eens even opgezocht waar jij allemaal mee bezig bent. Dat ziet er al goed uit, man! Wat voor soort isolatieplaten (blauw) gebruik jij? En hoe dik is dat spul?

Heb je inmiddels al je bezetmelders aan de praat?

Wijze keus om met de Ecos2 te gaan sturen. Wat een fijn ding is dat zeg. Ik heb geen momenet spijt van mijn aankoop.

Keep up the good work :thumbup:

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie. De isolatie platen zijn de door velen gebruikte ondervroeg platen van de Gamma.
Zijn platen van 3mm dik afmetingen 59x79. Per pak van 15 platen. Werkt heel fijn ( vind ik).

Bezetmelders ben ik nog niet aan begonnen. Eerst naar H.I.P. voor uitleg. Daarna hoop ik hier aan te kunnen beginnen. Soldeerbout staat , wegens tijdgebrek, nog nieuw in de verpakking :D

Blijf je volgen!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanavond de ledverlichting aangesloten, zodat ik wat kan zien onder de tafel.
Heel veel kleur mogelijkheden. Sommige kleuren voor saampjes onder de tafel :D?
Tevens een contactdoos onder de tafel bevestigd, incl overspanningsbeveiliging.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ja, je maakt er echt wat fraais van Wim!!

Romantiek op en onder de spoortafel .............  :-)

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nou nou Wim, dat hebben er denk ik niet veel, romantiek onder de tafel.....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Kijk dan maar uit, dat je je hoofd niet stoot.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Arie, Kees,

Je moet je ergens mee onderscheiden, toch?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
We zien het gebeuren:

stoom op de spoortafel, en stomend vanonder de spoortafel  :-)

Vergeet je veiligheidshelm niet  :important: :warning:

Groeten,
Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: wila op maandag 15 april 2013, 23:24:35
Bedankt voor je reactie. De isolatie platen zijn de door velen gebruikte ondervroeg platen van de Gamma.
Zijn platen van 3mm dik afmetingen 59x79. Per pak van 15 platen. Werkt heel fijn ( vind ik).

Bezetmelders ben ik nog niet aan begonnen. Eerst naar H.I.P. voor uitleg. Daarna hoop ik hier aan te kunnen beginnen. Soldeerbout staat , wegens tijdgebrek, nog nieuw in de verpakking :D

Dag Wim,

Nou dan moet ik dit weekend maar eens naar de Gamma. Met name die 3 mm spreekt mij aan want ik gebruikte op mijn proefbaan een soort van dakisolatie van 10 mm dik en dat was toch wel een hele dikke laag.

Ik ga denk ik de komende weken, als het weer en mijn  agenda het toelaat wel aan de bezetmelders beginnen dus wellicht kan ik je nog van nuttige infor voorzien.

Succes met de verdere bouw.

Groet, Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Alle informatie is altijd welkom. :thumbup:.
Zoals al eerder aangegeven, wil ik mijn baan voorbereiden op deels automatisch rijden en deels nog zelf aan de knoppen kunnen draaien. Wat is jouw idee qua besturen van je baan?

Aankomend weekend wordt het weer wat kouder, dus misschien nog prima modelbaan tijd.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dag Wim,

Dat wil ik ook. Deels automatisch rijden, deels handmatig. Wat ik mij voorstel is dat er een aantal treinen lekker in een soort van dienstregeling rijden en dat ik zelf wat loop te 'pielen' met mijn rangeersporen. Heb op mijn testbaantje uitgebreid geoefend met mijn Ecos2 en daar kun je al veel mee aansturen. Voor het automatiseren heef Itrain nu mijn voorkeur. Heeft als nadeel tov Koploper dat het niet gratis is, maar schijnt erg gebruiksvriendelijk te zijn en de support schijnt ook goed te zijn. Als ik wat verder ben met de bouw ga ik eerst eens een demoversie van Itrain proberen. Er zijn volgens mij nog betere programma's met nog veel meer mogelijkheden zoals Traincontroller, maar dat wat Itrain mij biedt is voorlopig voor mij voldoende.

Zaterdag---->Knutseldag? :D

Gr. Bert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ik zie onder je baan een ringleiding lopen, maar geen aansluitingen voor voeding. Nog geen tijd gehad om deze aan te brengen. :help:
Je zou bijna blind worden van die ledverlichting onder je tafel. >:-D >:-D >:-D >:-D

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Bert,

Ik ben er nog niet uit, alleen Ecos ( voorlopig wel) of in de toekomst ook met bijv. ITrain.
Zo te lezen ben jij daar wel al uit. Wat voor dingen heb je al geoefend met de Ecos op je testbaan?

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie,

Ringleiding voor de voeding is aanwezig. Wat ik nog wil doen ( maar nog niet echt een idee hoe) is een plaat tussen de voorpoten voor alle toekomstige melders, aansluitingen ect. Tevens kan ik pas bepalen waar ik de definitieve voedingen aan de rails kan solderen, alsook weet waar de bezetmelders, seinen ect moeten komen. Vandaar nog niets gedaan.

Wat licht betreft, heb toch al slechte ogen B) B).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mijn eerste soldeersessie was geen succes. Een aantal malen geprobeerd, maar niet gelukt.
Hield de soldeerbout aan de onderkant van het draad, het eraan te solderen draadje erboven. Maar soldeer smolt niet, laat staan vloeien. Soldeerbout stond in 350w gedeelte. Kennelijk doe ik iets verkeerd.

Andere keer, weer maar een poging wagen. Misschien verkeerd soldeer?

Gaarne wat tips voor deze stuntelaar :D.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, begin eerst eens met vertinnen van draad voordat je iets aan elkaar wilt solderen. Zoals je weet heb ik hetzelfde soldeerstation, ik zet dat op het begin van het laatste kwadrantje. Heb je ook een derde handje gekocht? Dat maakt alles een stuk makkelijker. En je weet het: volhouden!!!!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heb je het artikel over solderen op de Wiki gelezen? Daar staat o.a. een stappenplan voor solderen in ;) klik
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Als je soldeerbout warm genoeg is, smelt de tin vanzelf als je deze tegen de punt houdt.
Als je de draad van voeding ( LEES RINGLEIDING ) wil vertinnen, is de tin tegen de soldeerbout houden en tegen de voedingsdraad, (LEES RINGLEIDING ) de tin loopt er vanzelf omheen.
Dan je draadje van de voeding vertinnen, even tegen de voedingsdraad (LEES RINGLEIDING ) houden, warm maken met de bout en het zaakje zit vast.
Zo kan je ook een draadje aan de melder solderen, het lipje vertinnen,draadje vertinnen, tegen elkaar houden, bout er tegen aan en vast.

Mvg
Arie

Ps. neem niet te dik tin. ongeveer 1,0 mm is genoeg.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt heren,

Een derde handje moet ik inderdaad gaan halen, daar kwam ik gelijk in het begin al achter.
Ik had een filmpje op internet gevonden. Had daarin gezien, dat je de draad moest verhitten en niet je soldeer. maar bij mij werkte dit niet. Zal ook de pagina op wiki eens lezen.
Zal inderdaad eerst het vertinnen moeten leren. Wilde te snel, denk ik.

Kees hij stond bij mij nu halverwege het een na laatste blokje, dus misschien toch niet warm genoeg.
Morgenavond nog maar een poging wagen en inderdaad, de aanhouder wint!

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

De rest is me voor...
Maar zo te zien heb je dezelfde bout gekocht, de temperatuur ligt voornamelijk aan je tin maar hij zou warm genoeg ingesteld moeten staan? Ik zet um zelf op de helft.

Heb je de bout wel genoeg tijd gegunt om warm te worden?

Vertinnen is vrijmakkelijk, zeker met extra handjes. Je klemt de draad (een stukje gestript) in een handje houd de tin er tegenaan en houd de bout er bij, de tin versmeld over het koper. Maar dit staat allemaal nog beter uitgelegd in de wiki.

Ik hoop dat het hiermee gaat lukken, succes!

Spoorbrug^^ (Edwin)

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik zou echt niet beginnen met loodvrije tin.
Ik gebruik zelf ook gewoon loodhoudende tin, die werkt een stuk gemakkelijker en de punten zijn ook niet zo snel onbruikbaar.

o ja,
De bout moet op ca. 320 graden staan voor loodhoudend en voor loodvrij 340 - 350 graden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanavond weer een aantal pogingen gedaan, maar het wil niet lukken. Soldeer vloeit niet. Valt er gelijk als een balletje af. Denk dat de punt niet warm genoeg wordt. Naarmate ik het soldeer verder naar boven haal, langs de punt, dan merk je verschil (steeds warmer).Denk dat ik de punt al gelijk de eerste keer gesloopt heb. Nu heb ik wel een reserve, maar hoe voorkom ik, dat deze ook niet verbrand?
Echt erg, kan niet een solderen >:-D

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, volgens mij kan je punt niet verbranden. ik gebruik harskern soldeer 60/40. Heb jij dat ook of is de Conrad soldeer iets anders?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ik gebruik soldeertin van William in Papendrecht. Is niet loodvrij en 1 mm dik. En idd je kan je soldeerpunt niet verbranden.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,Arie,

Geen idee wat ik precies heb.
Er staat : Loodvrij soldeertin met tinkoperlegering Sn 99,3 Cu 0,7 .
Denk dat Sn99 het probleem is, misschien toch maar niet loodvrij gaan solderen.
Zoals Huub ook al aangaf. Misschien zit daar het probleem. Toch blijf ik het wel vreemd vinden, dat het smeltpunt hoger ligt dan de punt van mijn soldeerbout.

Wordt wederom vervolgd.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ga er maar van uit dat deze tin niet geweldig is, ik heb ervaring genoeg opgedaan (op mijn werk).
Laat je een bout een kwartier aan staan zonder iets aan de punt te doen dan heb je al een probleem.......
Er pakt geen tin meer op.

En in mijn vrije tijd ga ik me echt niet ergeren aan dat spul en gebruik gewoon normale loodhoudende soldeertin.
Ik gebruik hier voor b.v. Interflux soldeertin, Sn63 Pb37, dit is een moderne, loodhoudende tin met weinig flux er in.

grv Huub
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Loodhoudende tin gebruiken, dat werkt veel beter en zorg ervoor dat de punt van je soldeerbout schoon is.

Tin treks naar de warmte toe, als je een draad wil vertinnen kun je de bout aan de onderkant houden en de tin aan de bovenkant toevoegen.
De tin trekt dan door de gehele draad heen.

Als je in de buurt woont mag je hier langskomen dan help ik je op weg.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Huub, Peter ,

Loodhoudend dus. Dan gaan we dat proberen.
Over een uurtje eerst naar H.i.P. Hoe verder met voorbereiden rails ( waar bezetmelders ect).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, neem dan naar HIP ook even je soldeerstation mee met het draad en soldeer.
Kunnen ze kijken wat er loos is, misschien kom ik sraks ook nog even naar HIP met mijn kleinzoon.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Tom,

Zal ik doen, misschien tot straks.
( waarschijnlijk ben ik loos ;))

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vanmorgen samen met Arie bij Hobby in Praktijk langs geweest. Geweldige ontvangst en zeer goed geholpen!!! Bedankt Hans! Leuk om aantal ook eens een aantal in levende lijve gezien en sommige gesproken te hebben.
Een aanrader voor iedereen, die nog niet geweest is!!

Ik kan dus weer verder. Ook het solderen is opgelost. Had mijn soldeerstation meegenomen. Fout was, de eerste keer de soldeerpunt niet vertinnen. Dus voor gebruik. De nieuwe soldeerpunt bracht hierin de oplossing. De andere was niet meer te redden, helaas.

Toen ik thuis kwam lag er een pakketje, die ik pas volgende week verwacht had.
Dus al met al een geslaagde dag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hmmm ik ben bang dat ik dus op dezelfde wijze mijn soldeerpunten heb verwoest.

Dus je soldeerpunt NIET vertinnen: begrijp ik je goed?

Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nee, soldeerpunt de eerste keer juist wel vertinnen.
Na het solderen de punt schoonvegen op een niet te nat sponsje of liever en beter in kopersnippers.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op zaterdag 20 april 2013, 15:26:07
Nee, soldeerpunt de eerste keer juist wel vertinnen.
Na het solderen de punt schoonvegen op een niet te nat sponsje of liever en beter in kopersnippers.

Bedankt Tom!

Weer iets geleerd! :thumbup:  :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom, en waar haal je koper snippers?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Geen idee waar die snippers te koop zijn.
Metaalbewerkingsbedrijf misschien of een zaak met diverse onderdelen voor electronica.
Zelf gebruik ik altijd een uitgeknepen nat sponsje.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Je kunt ook zoeken op droogreiniger soldeer. Neem aan dat je zoiets bedoelt.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ben bezig geweest om de bezetmelders in mijn banenplan aan te geven in Wintrack. Eerste poging.
Kleuren zijn de blokken, zoals eerder door Kees aangegeven. De met BZM benoemde railsen zijn uiteraard de bezetmelders.
De gele rondjes stellen de bekende rode isolatie van Marklin voor. Nog te bepalen zijn de voeding aansluitingen.

Gaarne jullie opmerkingen, tips, verbeteringen.

(ps. Heb er niet voor gekozen om alle rails te knippen)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Zou je de melders niet van 2 rail stukken maken? Of werkt dat niet als je ze niet knipt?
Voor de rest ziet het er goed uit!! De nodige info van hip verwerkt neem ik aan?  :P

Mvg
Spoorbrug^^ (Edwin)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Edwin, een bezetmelders moet je altijd knippen. Denk dat een voldoende moet zijn.
En ja, een bezoekje aan HIP is zeker aan te raden :thumbup:

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Zo te tellen zou je precies 32 bezetmelders hebben. Dan zouden 2 detectors voldoende zijn.
Je bent nogal bezig geweest, zo te zien.
Om niet alles te knippen, zou mijn advies ook zijn. Je verrampeneerd dan zoveel rail.
Voor de rest zie ik geen bijzonderheden.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Heb zelf geen C rail, dus snap niet helemaal wat je met sommige rails wel knippen en anderen niet bedoelt. Moet je in principe niet bij elke bezetmelding knippen in dit systeem?
Volgens mij zijn de plaatsen voor de voeding nu ook ongeveer bekend. Je moet denk ik, in alle stukken tussen de bezetmelders ergens een aansluiting op je ringleiding maken, want ik neem aan dat die isolaties zorgen dat die tussenstukken nu ook van elkaar gescheiden zijn. De tussenstukken zijn allemaal relatief kort, dus 1 aansluitdraad per tussenstuk moet voldoende zijn.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Mijn advies, alle rail aan beide kanten knippen, kan er nooit iets fout gaan.
Eigenlijk zou Märklin er goed aan doen om "geknipte" rail op de markt te brengen.
Waarom zou je railstukken met knippen verrampeneren, de bezetmelders zijn dat dan toch ook niet.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: tomhas op dinsdag 23 april 2013, 22:32:32
Mijn advies, alle rail aan beide kanten knippen, kan er nooit iets fout gaan.

Hallo Tom, neem aan dat je hiermee enkel de bezetmelders bedoelt? Die moet je inderdaad aan beide zijde knippen en isoleren.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nee ik bedoel dus alle rails, ook wat geen bezetmelders zijn.
Ik heb alle rails geknipt en daar heb ik geen spijt van.
Je kan zomaar een keer een vergissing maken en dan kan je aardig wat tijd verliezen om het euvel op te zoeken. Terwijl als alles geknipt is er nooit een fout gemaakt kan worden.
Verder is het een kwestie van de rails goed schoon houden en eventueel de diodetruc te gaan gebruiken.