Wim, eigenlijk sta je op hetzelfde punt waar ik enkele maanden geleden was. Ik ben ook een relatief kleine baan aan het bouwen en heb mezelf deze vragen gesteld. Ik heb besloten dat het gemak van complete componenten (natuurlijk duurder dan zelfbouw) met een " aanvaardbare" verschijningsvorm, gekoppeld met een duidelijk en snel te begrijpen systeem belangrijk voor me was. Omdat de baan klein is, is het aantal componenten nog te overzien. Het systeem moet natuurlijk wel uitbreidbaar zijn voor de toekomst, met dan de optie tegen minder geld per component uit te kunnen breiden. Ook was voor mij de vraag wel of geen aparte centrale belangrijk. Ik heb veel gelezen en kwam tot de conclusie dat ik, indien mogelijk direct de PC wilde inzetten. Los van alle argumenten voor centrale's was voor mij de bekendheid met de PC, het grotere scherm en de beschikbaarheid van software met multi protocol aansturing doorslaggevend om geen centrale te kopen. Net als jij wilde ik, indien mogelijk, de GB en MS2 inzetten als ik dat zou willen (bijvoorbeeld voor je dochter zoals jij schrijft).
Dit alles bij elkaar moest mijn oplossing de volgende kwaliteiten hebben:
-systeem met vlakke leercurve, opgebouwd uit kant en klare componenten, uitbreidbaar naar de toekomst met meer "zelfbouw";
-inzetbaarheid van de investering in materiaal van M* (decoders, GB en MS2);
-direct te koppelen aan PC besturingssoftware;
-investering in verhouding met de baanomvang, dus niet excessief duur;
-centrale componenten moeten redelijk snel aan of af te sluiten zijn;
Het systeem dat ik heb gevonden dat het meest aan deze vragen voldoet is het CAN Digital Bahn Project, gekoppeld aan iTrain als PC programma.
CAN iTrainVoordelen:
duidelijke opbouw;
gebruikt de GB en de MS2 is naar wens aan te sluiten (hoeft niet)
alle M* wissels decoders gewoon te gebruiken en te bedienen, tesamen met de wissels die op de CAN modules worden aangesloten;
componenten kunnen aan elkaar verbonden worden zonder voorgeschreven volgorde
koppeling aan GB en PC zonder problemen (bijna Plug and Play)
modulair uitbreidbaar, ook later voor grotere baan (misschien....

)
Nadelen:
relatief dure componenten
bij bedrijf vanaf 6 locs tegelijk wellicht een booster nodig omdat je de stroomvoorziening van de GB voor de baanspanning blijft gebruiken
programmeren van locs via MS2 of met een apart programma op de PC, niet direct vanuit de centrale
Bekijk de info op de websites eens en bedenk of dit je kan helpen bij de verdere uitbouw van de baan.