Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333

Gestart door 10103 woensdag 13 maart 2013, 13:34:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333
Tijdens de afgelopen beurs in Houten kwam ik dit railreinigingswagonnetje van Märklin tegen. Eigenlijk was ik op zoek naar de bruine variant met remmershuisje (46042), maar omdat ik de witte veel mooier vond mocht die mee naar huis. Intussen heb ik de eerste ervaringen met het wagonnetje achter de rug en die wilde ik met jullie delen. Misschien dat  jullie er ook nog iets aan hebben.



Deze witte variant (48333) is een speciale uitvoering. Als een Märklin-dealer een digitale infodag organiseert dit jaar, dan kan hij bij Märklin deze wagons bestellen voor de deelnemers als leuke herinnering aan de cursus. Maar ze zijn inmiddels dus ook gewoon op de beurzen te krijgen voor zo'n €32,- tot €35,-.

De werking van het schoonmaaksysteem is eigenlijk heel simpel. Onder de wagon zit een metalen plaatje waarin twee staafjes van vilt geklemd zitten. Die staafjes vegen over de rails tijdens het rijden en maken zo je rails weer schoon. Om de vilten staafjes ook makkelijk over wissels en hellingen te laten glijden, is de metalen houder niet alleen in hoogte beweegbaar maar kan hij ook een beetje schuin meebewegen.


De metalen houder zonder viltjes.


In hoogte beweegbaar...


... en schuin.


Mijn ervaring met de wagon is dat het behoorlijk goed werkt. Door het gewicht van de houder worden de staafjes goed tegen de rails aangedrukt. Dit betekent wel dat de wagon een behoorlijke weerstand heeft en dus niet makkelijk over de rails rolt. Ik zou dan ook geen Köfje voor de wagon plaatsen, maar een wat zwaardere loc. De afgelopen dagen heb ik mijn E 10 eerst een paar rondjes met alléén deze wagon laten rondrijden en daarna pas de rest van het locpark losgelaten. Hoewel ik hele baan (en de wielen van al mijn wagons en locs) onlangs nog helemaal had schoongemaakt met wasbenzine, viel me op hoeveel troep er nog op de viltjes kwam te zitten. Met wissels heeft de wagon geen moeite zolang hij daarover getrokken wordt. Bij een van mijn gebogen wissels blijft de wagon echter wel eens hangen als hij daarover geduwd wordt.

De klapdekseltjes kunnen open en in de wagon bevonden zich nog vier extra viltjes. Aangezien het eerste setje al behoorlijk vies is na een paar dagen, ga ik maar meteen wat reserve exemplaren bij Märklin bestellen (bestelnummer E106291; setje van 10 stuks voor €15,00).


Links een gebruikt viltje, rechts een schone.

Hoewel de rode band niet overal mooi over de richels heen is gespoten, ben ik verder wel tevreden over de afwerking en de kleine details van deze wagon. Al met al een leuke en nuttige aanwinst. :)







Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
De viltjes kun je schoonmaken, door te weken in sopje van afwasmiddel. Daarna met warm water goed uitspoelen en laten drogen.
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Goeie tip! Dank je Wim.

Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
 :thumbup: Mooi wagonnetje. Misstaat ook niet in een goederensleep.
Hoewel deze in het grootspoor niet bestaat, ziet het er niet nep uit.
Ik zelf heb de dubbele Insider variant, nr 46010, maar die kan echt niet achteruit over de M-rail wissels.
En Nobody, goeie tip!

Dirk-Jan
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Ik dompel die viltjes in de wasbenzine en dan rijden ;)

Zelfde met die klemviltjes van Noch.

Mvg Gert
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Hey,

goeie beschrijving. Heb zelf de bruine versie, en inderdaad, duwen gaat slecht. wagon moet gesleept worden. Verder is het dompelen in vloeistof op zich nog wel een idee. Maar laat wasbenzine geen residu achter op de rails? (mat laagje)

Roy
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Hoi,

Is een mooi wagonnetje, en ook eens te betalen.
Op de volgende beurs zal ik hem waarschijnlijk wel aanschaffen.

Mvg
Arie
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Hallo Marc

Leuke beschrijving en waardevolle info.
Ooit heb ik zo'n setje gehad in de bruine uitvoering, maar dat heb ik weggedaan omdat het op mijn Mrail toch wel erg veel bleef hangen.
Ik ben dus heftig benieuwd welke type rails je hebt.

Groeten van teunis


Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Volgens mij kost de bruine nieuw ?35,- in de M* shop.
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Ik heb er ook eentje, maar hij ontspoort toch wel vrij consequent op M-wissels. Misschien dat het aan de kwaliteit van de wissels lag, maar erg stabiel was het niet.
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Hallo

Ik heb ooit een grijze versie bij Conrad gekocht..
Gaat altijd mee met een sleep, wel als eerste wagon na de lok...
en ik rij C rail. nooit geen problemen ondervonden.

De reaktie met onderdompelen in de wasbezine is wel een goeie, die ook maar eens testen
ik maak ze meestal schoon door er over te wrijven met een doek met wasbezine en dat werkt ook aardig.

al met al een prettig wagonetje wat een beetje helpt in het baan onderhoud..

Groeten
Rudi
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Citaat van: teunistreinen op woensdag 13 maart 2013, 19:04:19
Ik ben dus heftig benieuwd welke type rails je hebt.

Ik heb hier K-rails liggen op mijn baantje.
En na de tip van Wim opgevolgd te hebben, zitten er inmiddels ook weer twee mooie schone viltjes op de wagon. :)

Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
dag iedereen,

ik heb zelf de bruine uitvoering (46042) van M, ik ben er zeer tevreden mee. hij moet inderdaad getrokken worden. hij is hier nog nooit ontspoort :) ik rij C rail. M zegt  "Continu inzet mogelijk" enige punt van zorg: de viltjes kunnen gaan pluizen wanneer deze vaak over wissels komen. op precies te zijn, het punt stuk van de wissel. dat is mijn ervaring.

groet,
bert
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Mijn schoonmaakcombinatie bestaat uit:
- Een Roco-clean wagen met aangepast reinigingsgum (middendeel van het gum weggesneden i.v.m. de puko's.         
- Een functionele - met lood verzwaarde - ketelwagen van (meen ik) Joueff. Hierin doe ik spiritus en dat loopt
  druppelsgewijs op een viltstuk dat de rails bevochtigd. En vuil losweekt
- Twee Märklin railpoetswagentjes, die de rails weer droogmaken en verder reinigen.
Het geheel heeft nogal wat wrijvings weerstand en laat ik trekken door m'n zwaarste loc, de Märklin 3047 ===> klik

Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
dat klinkt wel als een prima oplossing. Vochtig maken, en daarna 2x nawrijven. Maar dit is dus alleen voor de rails. Doe je met de puntcontacten ook iets?

Roy
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Roy, héél af en toe rijd ik met een tankwagen met sleper met daarop fijn schuurlinnen. Is bijna nooit nodig.
M'n kamer is droog en de puko's van de metalen rails verroesten dus nauwelijks.
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Hallo naamgenoot,

Erg duidelijke foto's en toelichting over je M 48333 railreinigingswagen. Had deze nog niet eerder gezien.
Was op laatste beurs in Houten ook op zoek naar railreinigings wagons, primair naar de Dapol wagon, maar heb deze helaas niet gevonden.
Heb de B800BRGreen daarom nu bij EHattons in de UK besteld. Zal ik nog wel moeten digitaliseren en ik vind de kleur persoonlijk ook mooier dan de bekende blauwe uitvoering.
Is trouwens met ? 61,17 nog goedkoper dan in NL ook. Komen nog wel een paar euries verzendkosten bij.
Gezien de tegenstrijdige berichten op het forum over het al dan niet gebruiken van de poetsschijf van de Dapol en ondanks dat dit voor mijn k-rails baan geen probleem schijnt te geven, lijkt de Marklin 48333 mij toch ook wel een nuttige aankoop.
Eens te meer omdat je deze ook continu geruisloos in een gewone trein mee kunt laten rijden.
Kun jij je nog herinneren waar (zaal / stand / leverancier) in Houten deze 48333 aangeboden werd ?

Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Ff een vraag: ik heb dit wagentje gekocht en het werkt goed. Maar hoe krijg ik die viltjes los?
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Citaat van: MarcRaad op dinsdag 16 april 2013, 11:38:49
Hallo naamgenoot,

Kun jij je nog herinneren waar (zaal / stand / leverancier) in Houten deze 48333 aangeboden werd ?

Marc

Hoi Marc,

Als je van de grote zaal via de vaste eetkraam naar de kleinere zaal (die naast de kassa/in-uitgang ligt) loopt, dan staat meteen links van de doorgang de stand van Kuipers Utrecht en aan de rechterkant zat een Duitse handelaar. Bij die Duitse handelaar heb ik mijn wagon gekocht.
Later zag ik in de grote zaal bij de korte rijtjes met stands (vlakbij de doorgang naar de derde, 'driehoekige' zaal) ook nog een handelaar die deze wagons verkocht.

Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Citaat van: harm78 op woensdag 13 maart 2013, 19:46:12
Ik heb er ook eentje, maar hij ontspoort toch wel vrij consequent op M-wissels. Misschien dat het aan de kwaliteit van de wissels lag, maar erg stabiel was het niet.

Ik heb de bruine met remmershuisje, en het probleem met ontsporen heb ik makkelijk opgelost  8o

Had een doos met bitjes staan ivm. de baanbouw een paar jaar geleden, en die zit nu in het wagonnetje  8o B)

Nooit meer ontspoort  :)

Moet wel weer van de viltjes hebben  :?

Gr Einte
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Bedankt voor het antwoord Piet!
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Ik heb mijn karretje ook verzwaard met een paar grote moeren onder de klepjes.

Rijdt ook altijd mee met een staaltrein, dus een echte zware sleep, maar gewoon als laatste wagon, Ludmila dr voor en gaan.................................. :D

Mvg Gert
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Wellicht al bekend maar de 48333 (witte uitvoering) wordt ook aangeboden op MP door c-rail voor 32,95 euro
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Om een slingertje met dezelfde klepdeksel wagentjes te maken, moet ik dan allemaal railreinigingswagens kopen of zijn ze er ook zonder sleepvegertjes?
Jan
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Jan, er bestaat een setje van twee bruine wagons zonder die reinigingsviltjes. Kijk maar eens onder nummer 46036 in de 'Produktdatenbank' van Märklin.

Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
goedemiddag.

ik heb zelf de insider versie die 2 groene, heb ook n oranje wagen met die viltjes.
daarnaast nog 2 roco clein wagons en de lux stofzuiger en de reiniger.

gr.Ton
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
@10103, toppie,bedankt,  ga ik in Houten lekker zoeken....
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
In wasbenzie dompelen en dan over de baan??? Eén vonkje en de boel kan redelijk mis gaan... Lijkt me.

Ik maak de viltjes na een rondje schoon met een doekje met wasbenzine, dan eerst goed drogen voor een tweede rondje!


Verzwaren met moeren heeft geen invloed op de 'poetsdruk': het poets stuk zit los onder de wagen en is van zich zelf zwaar genoeg.

Groet
Willem
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Willem, het klopt wat je zegt over het verzwaren met moeren. Maar dat Einte en Gert hun wagonnetjes hebben verzwaard was niet zo zeer bedoeld om de 'poetsdruk' te verhogen maar de asdruk. Dit om te voorkomen dat het wagonnetje ontspoort.

Groet, Marc
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Inmiddels is het wagonnetje bijna drie maanden in dienst en ik ben er nog steeds blij mee. Vaak begin ik mijn 'treinenuurtje' door deze wagon een paar rondjes achter een van mijn locs te laten rijden. Het valt me echt op dat ik sindsdien veel minder last heb van 'hikkende' locs op de baan. Als je ook ziet hoeveel troep er elke keer weer op de viltjes zit, dan mag je toch wel concluderen dat het wagonnetje prima werk aflevert. Hoewel de viltjes na het reinigen met afwasmiddel weer schoon genoeg zijn voor wat rondjes, ga ik toch eens kijken voor wat extra setjes. Nu moet ik toch wel vaak de 'afwas' doen. :)

Groet, Marc

Ps. Overigens zag ik dat de viltjes goedkoop te krijgen zijn bij de uitvinder van dit schoonmaaksysteem (20 stuks voor €5,50 excl. verzendkosten). 

Ps.2 Inmiddels in 2022 is het €7,50 voor 10 stuks...
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Prima wagonnetjes, leuke uitvoering die witte!

Wat ik zelf doe om de viltjes weer schoon te hebben is het vuil vanaf de viltjes in een microvezeldoek wrijven. Dat ruwt het oppervlak ook weer ietsje op (=geeft groter poetsoppervlak/poetseffect). Dus geen wasbenzine of zeep. Aan wasbenzine zitten nadelen: zeer licht ontvlambaar en een poetsdoek met wasbenzine op een prop kan zelfs spontaan ontbranden. Dusaltijd goed opletten, fles meteen weer sluiten want de damp is de boosdoener en doeken uithangen. Ik wil geen residu op de baan en niet schuren met een roco clean wagon. De combi van 2 van deze wagonnethes, de Viessmannvegertjes van Conrad en een microvezeldoek doen bij mij de job. Zowel op mijn wisselstroom als op mijn gelijkstroom baan.

De microvezeldoek is ook direct op de baan te gebruiken bij forsere vervuiling.
Re: Märklin railreinigingswagon 48333
Goedenavond

Bij John Voeremans kost de bruine 36,95

gr Alex
Re: Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333
Sinds vandaag een uitbreiding voor mijn (voorlopig) herbegonnen baan. Veel haperende locs, al zijn alle sporen voor de herstart één voor één gekuisd.
Nu de 46010 op de kop getikt, benieuwd naar de resultaten. Mooie tip van Nobody!!! Ga ik zeker in acht nemen.
Re: Bespreking: Märklin railreinigingswagon 48333
Een goede avond,

Je kunt veel beter de kuiswagon van KPF-ZELLER kopen (die mensen van de
rollentestbank)
Werkt erg goed, alleen het uitzicht is wat minder (is enkel een geraamte)
Mvg
Olivier 77