Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Me te rijk gerekend

Gestart door Gertjan H dinsdag 12 maart 2013, 22:14:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Me te rijk gerekend
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Me te rijk gerekend
Dag mede ontwerpers,
Na enige tijd vooral gekeken te hebben naar andere ontwerpen en mogelijk wat hulp geboden nu toch ook maar 'zelf' . Het concept is een L vormige baan, met uiteraard weer het probleem van te beperkte afmetingen in verhouding met de wensen en de plannen. Ik blijf de fout in gaan met teveel willen. De kamer is eindelijk zover dat ik kan beginnen. Mogelijk voor korte duur, want ik heb weer verhuisplannen, maar met deze tijden kan het zomaar jaren duren, dus er toch maar tegenaan....
Het ontwerp gaat uit van een dubbelsporig traject dat begint en eindigt in een kopstation, echter met vanuit dit station 1 doorgaand spoor (afgekeken van 1 van de tussenfasen van Egmaf) naar een volgend klein doorgaand stationnetje. Het andere 'eind' is een halve hondenbot die in een schaduwstation ligt. Het schaduwstation is ontleend aan en plan van Cor&Edwin, maar daarover later meer. Om met Mon te spreken (helaas kijkt hij met zijn kritische blik niet meer mee, maar er zijn gelukkig nog andere ervaren ontwerpers als Hermanus en VidiTv en uiteraard anderen), we beginnen met het huis en dan de kelder. Het visitekaartje is het grote station, met uiteindelijk 1 uitgaand enkelspoor en 2 in/uitgaande sporen links. Verder zijn er een aantal kopsporen. Een dubbele met mogelijkheid tot omloop en 2 enkelen, met een mogelijkheid tot locwissel op de korte wachtsporen. Aan de onderkant is een eenvoudige locbehandeling met loods en draaischijf. Ben echter nog niet tevreden over de aansluiting op de kopsporen. Ook kan er vooraan wat gerangeerd worden (eveneens omloop/opstelspoor) en wat materiaal worden weggezet, dan wel een goederenoverslag plaatsvinden.
Tot zover de eerste stappen en bijgevoegd het stationsplan.

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hallo, ga je links of rechts rijden op het dubbelspoor? Als je rechts gaat rijden zijn de kopsporen niet vanaf die kant te benaderen, vandaar de meegebogen wissels. Dat geeft wel meer problemen met de afhandeling. Zal nog verder kijken voor tips, ziet er wel fraai uit.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hi Kees,
Dank voor je reactie. Het dubbele spoor wordt steeds rechts bereden, vandaar idd de meegebogen wissels voor het station. Ook wanneer het kop-deel vooraan zou liggen (heb ik al eens geprobeerd), moet het enkelspoor worden overgestoken, alleen dan bij vertrek. De reden dat het zo ligt als nu getekend, is dat ik dan aan de ' bovenkant' het stationsgebouw en stadsgebouwen kan positioneren. Wanneer ik daar de draaischijf e.d. plaats, kan er aan de voorkant maar weinig extra neergezet worden. Helemaal vooraan lopen nl op een lager niveau nog 2 zichtbare sporen, mijn zeer kleine paradevak, dat deels tevens onderdeel is van het schaduwstation.
Het enkelspoortje kan trouwens in 2 richtingen worden gevolgd.
Welke problemen met de afhandeling krijg ik in deze situatie meer tov de kopsporen vooraan?

Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Gertjan, als je een "hosenträger" maakt loopt al het verkeer in het station en hoef je niet het uitgaand spoor tot aan de gebogen wissel vrij te houden. Volgens mij loopt het dan beter, maar je levert iets aan opstellengte in. Wel krijg je een breder perron op de hoofdsporen van het station:



zomaar een idee natuurlijk, maar je hebt ook geen meer storings-gevoelige 3 weg wissel op een kardinaal punt liggen.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Dag Kees,
Jouw idee is met weinig verlies aan raillengte in te passen. Heb het alsvolgt gedaan (zie tekening). Wel zit ik nog met de vraag hoe ik stoomlocs die binnenlopen op de kopsporen handig naar de draaischijf zal loodsen.

gr Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Gertjan,

eerste wat bij me opkomt en dat geeft lekker veel rij beweging:



tevens opstelspoor voor 2 (al gedraaide) stoomlocs, een helemaal links en een tussen de wissels.

Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
                               
                                                 Hallo Kees,

Ge hebt een goede beslissing genomen om de drie weg wissel te vervangen door een kruiswissel ,hebt u nu voldoende spoor lengte aan het station rekening houdend met langere treinstellen?
Wat de lok loods betreft ,steekt die niet wat te ver buiten de plaat uit, zo te zien volgens uw plan ,u kan eventueel daar nog een aanpassing aan  doen of niet soms.
.Veder ziet u plan er redelijk goed uit ,men kan altijd nog aanpassing doen, voordat men van start wilt gaan voor de bouw van u baan, dat doe ik trouwens ook nog.

Vgr,viditv.   

ps:Waar is de Mon gebleven is niet meer te bespeuren op het forum ,weet daar iets meer over? 
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Het uithaalspoor zou ik meer laten mee lopen met de boog. Daardoor kan je het iets langer laten lopen en dus langere treinen opstellen.

Voor de lokloods:  Samen met de draaischijf meer naar rechts verplaatsen. Volgens mij heb je daar genoeg ruimte. Je zal de sporen naar de draaischijf moeten verlengen.

Groeten Ronald.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Dat is nu de meerwaarde van een forum. Prima tips en suggesties. Dank  :thumbup:.
Ik heb het uithaalspoortje en de omloop zoals Kees heeft voorgesteld aangepast. Ik moest zelfs meelopen met de bocht, anders past het niet op de tafel. Langer kan niet, maar dit spoortje is ook alleen maar bedoeld om de loc om de wisselen naar de rangeersporen en de locloods en dat kan nu prima. Wel moet ik dit landschapstechnisch nog inpassen, want op een niveau hoger zit daar een bocht, die ik eigenlijk in en berg aan het zicht wil onttrekken. Nu gaat dit korte uitloopspoor deze berg in. Dit is mogelijk niet echt reeel, maar de winst in het ontwerp is groot, dus waarschijnlijk los ik het zo op.
@ VidiTv: deze oplossing van Kees is prima, maar in het verleden heb ik weinig problemen gehad met 3-weg wissels (maar ze zijn geloof ik niet zo natuurgetrouw). Ik weet niet waar Mon is. Hij heeft zich afgemeld, blijkbaar. Wel is hij nog als Franky aanwezig, maar de laatste tijd niet online.
@Ronald. Dat gaat niet lukken, want dan valt de loods nog verder van tafel. Dit hoekje kan ik nog net opvangen. Als ik verder in de hoek wil komen moet het spoor knikken, omdat de aansluitingen op de schijf ongelukkig zitten (is M schijf; de K schijf heeft veel meer aansluitmogelijkheden). Ik kan ook niet met het gehele spoor verder naar de rand, want een etage lager lopen daar nog 2 sporen langs de rand, die net onder de loods in een tunnel gaan. Heb dit voorstel uiteraard net wel even geprobeerd.

Nog even een plaatje van de aanpassing
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Met het kopspoortje links is baantechnisch niets mis. maar omdat het zo dicht langs de achterwand loopt heb je geen enkele manier voorhanden om de baan optisch "los" te maken van de achtergrond. Een rijtje bomen zou al zoveel uitmaken. Maar daar is de ruimte te klein voor.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Roger,
Het ligt idd dicht bij de zijkant, maar ik kan eventueel de plaat daar nog 10-15 cm breder maken (ongeveer 1 meter vanaf de hoek links boven). Maar het ' probleem'  is dat ik daar een etage hoger een bocht heb liggen (nog niet te zien in dit plan) die naar het volgende station gaat. Die bocht wil ik in een berg aan het zicht onttrekken. Daarom zit de onderliggende baan daar ook in een berg, dus dat korte uitaalspoortje voor locs is niet te zien. In de praktijk lijkt me dat een beetje vreemd, maar ik vind deze oplossing technisch wel handig.

gr Gertjan
Re: Ontwerp L baan; 'de kelder'
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; 'de kelder'
Nadat het hoofdontwerp getoond is, komt nu 'de kelder'  oftewel het schaduwstation. Zoals aangegeven heb ik dit ontwerp geleend van Cor en Edwin.
Ik zat steeds vast in het patroon van een schaduwstation in het einde van de hondebot, dus moest er ergens een keerlus komen. Maar die keerlus vraagt ruimte, bij de kleinste R al 74 cm en ik wilde wel een grotere boog. Toen zag ik het ontwerp van Edwin&Cor, waarbij de toegang door het midden van de laag er boven kwam. Hierdoor is de gehele breedte van de plaat te gebruiken, dus lange opstelsporen.
Verder heb ik hier bedacht dat ook in en schaduwstation wel treinverkeer mogelijk is. De blauw gekleurde bochten links, zijn de toegangssporen tot het hoofdstation dat ik eerder liet zien. De buitenste baan er omheen is het enkelspoortje, dat ik nu geintegreerd heb in het schaduwstation (waarover later meer).
Een trein komt vanaf het hoofdstation aan de rechterkant binnen in het schaduwstation. Eerst is deze trein nog zichtbaar op een kort paradespoor. Dan rijdt hij helemaal rond om vervolgens een opstelspoor te kiezen. Een volgende trein kan vanaf een ander opstelspoor weer het rondje maken, komt ook even in beeld (vooraan) en rijdt vervolgens aan de linkerkant het schaduwstation uit naar het hoofdstation. Door deze lus in het schaduwstation kan ik het treinverkeer ' rekken'. Ik kan af en toe een trein een rondje laten rijden, even in beeld laten komen en weer vervangen door een andere. Dat lijkt me een iets levendiger beeld te geven op deze kleine oppervlakte.

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Gertjan.

Wat een mooi ontwerp zeg, daar zijn een hoop bewegingen mogelijk.
En wat ruimte betreft, ja daar hebben we allemaal last van, en dat we
meer willen dan mogelijk is is mij een bekent gegeven.
Ik blijf je ontwerp zeker volgen.

Mvg, Evert.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
           
                                                    Ho Kees,
  Kan u de boven plaat niet wat breder maken ,zodat u iets meer plaats krijgt voor de lok loods en dergelijke,.
Wat die drieweg wissel betreft ,komt inderdaad niet voor met het grote voorbeeld als men de werkelijk wil  benaderen is het beter die te vervangen door een kruis wissel of andere wissel.

Grv, viditv
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
viditv, hier een voorbeeld van een wissel dat volgens u niet bestaat...
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Of deze in Wassen.

Groet,
Jos
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
     

                                                 Hoi Kees

Ik woon in België het is mij hier nog niet op gevallen ,wat de drieweg wissel betreft ,in het groot verkeer.
Maar ja bij jullie rijden de treinen  rechts en hier in België rijden ze links ,dit heeft niets te maken met die drie weg wissel natuurlijk, ook de boven leiding spanning wat volt betreft is ook niet de zelfde spanning, heb ik vernomen.

Vgr,viditv
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Voorbeeld 1 van het wissel is gesitueerd in Frankrijk, die van foto 2 in Zwitserland.
Als je iets niet zeker weet, moet je niet beweren dat een driewegwissel niet bestaat in 't grootbedrijf...
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
                 
                                                    Hoi Kees,

Het verbaast me dat de drie weg wissels wel bestaan in het groot verkeer ,ik ben daar verkeert over ingelicht .
.
Althans ziet  men ze niet zo vaak hier in België is me opgevallen ,ik weet niet  of dit in Nederland ook zo is of niet?
In al geval ik ga ze niet gebruiken met de bouw van mijn baan ,omdat het in spoor N zal zijn, de sporen zijn van Kato en die hebben geen drie weg wissels ,ieder zijn mening daar over of ze  wel of niet drie weg wissels willen gebruiken.

Gvr,viditv
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
En dan nu (na de 3 weg wissel discussie) het laatste deel van het ontwerp: het doorgaand station op de bovenste laag. dit is het enkelspoortraject. Rechts is de aansluiting met het hoofdstation. De baan gaat in de bocht omhoog en komt na de tweede bocht links in het doorgaande station uit.
Dit is nu slechts een 2 sporig station, dat in 2 richtingen kan worden bereden. Ik moet dit station nog verder uitwerken.
Links onder gaat het spoor via een dubbele spiraal naar niveau 0 en komt via een triangle in het schaduwstation (zichtbare sporen zijn getekend, als ook het rondje dat ik kan maken om terug te keren.)
Leuke suggesties om het station verder in te vullen zijn welkom en uiteraard opmerkingen op het gehele plan.

gr Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Gertjan,

Ziet er al aardig uit. Zelf ben ik niet zo handig in ontwerpen, maar neem aan dat er genoeg andere forum leden zijn?

Succes met je ontwerp!

Gr. Wim
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Wim,
Dit hoofdonderwerp ' Banen ontwerpen' is wat minder polulair dan bijvoorbeeld de bouw van de baan, maar er zijn zeker een aantal mensen die hier juist waardevolle bijdragen leveren. Wanneer je dit een tijdje volgt weet je wel ongeveer van wie je mogelijk goede reacties kunt krijgen (ik mis er nog een paar :mrgreen:).
Ga zelf binnenkort nog een poging wagen om het laatste station wat verder in te vullen.
Jij bent deze fase in elk geval voorbij en kunt je helemaal op het bouwen 'storten'.

gr Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Gertjan, ik heb de twee niveau's bekeken en denk dat je leuke rijmogelijkheden hebt gecreëerd. Ik vraag me alleen af of het logisch is dat je het kleine station via het schaduw niveau koppelt aan de andere zijde van het grote station. Lijkt het je niet leuker daar een eindstation van te maken? Op zich kan dit ook, maar met een eindhalte heb je wat afwisseling in het rijpatroon. Ik dacht begrepen te hebben dat je het hoofdstation ook als kopstation wilt gebruiken voor de "belangrijke" treinen? Als je die ook langs het kleine station wilt laten rijden, zou een dubbelspoor met halte een leuke oplossing zijn. Zorg je wel dat het schaduwniveau goed bereikbaar blijft? Je hebt daar heel wat wissels en daarmee mogelijke problemen op een klein oppervlak.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Dag Kees,
In mijn eerste ontwerp (hier niet getoond) had ik een dubbelsporige hoofdbaan en een enkelsporig lokaalspoor vanaf het grote station. Dit lokaalspoor eindigde in een kopstationnetje, met draaischijf om de stoomlocs te keren. Ik vond het geheel niet zo in harmonie. Het grote station had geen draaischijf en het kleintje wel. Ook lagen er teveel rails.
Op basis van enkele plannen die ik hier tegenkwam heb ik mijn idee herzien. Aan 1 kant van het grote station een dubbelspoor dat eindigd in een kopstation. een enkelspoor loopt door, naar bijvoorbeeld het buitenland, of een ander station.
Ik kan dus ook internationale treinen door laten rijden en die hoeven dan ook niet te stoppen in het kleine doorgaande station.
Dat het doorgaande station tevens aan het schaduwstation is gekoppeld is eigenlijk toeval. Ik wilde eigenlijk een 2e schaduwstation maken, maar daar was de ruimte te beperkt voor. Toen kreeg ik dit idee, waardoor het schaduwstration meervoudig is te gebruiken en in 2 richtingen.
Ik wil het lokaalspoor nu ook in 2 richtingen berijden. De treinen kunnen elkaar dan passeren/tegenkomen in het lokale station.

vr gr
Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
OK, dan begrijp ik je bedoeling. Het totaal ziet er dan gewoon goed uit, ik zou zo snel niet iets zien om te verbeteren.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Gertjan,

Nog verder gekomen met je baanplan?
Genoeg variatie, lijkt me.

Gr.Wim
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hallo,

zeer leuk alvast dat plan wat je hier gemaakt hebt.
Ik ga uiteindelijk mijn baan in een ander lokaal installeren en merk net dat ik zowat dezelfde oppervlakte beschikbaar heb als jij ... rechts ongeveer 1m40, links 2m40 en lengte 3m60...
Kan hier dus wellicht veel uithalen!
Ik volg dit dan ook met veel interesse.
Succes!
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
@ Voodoo77, dank. Vind dit forum zelf ook heel geschikt voor het opdoen van ideeen. Zo heb ik het concept van het schaduwstation dus van een mede forumlid gebruikt en wat aangepast. Ik krijg in elk geval veel info hier, dus ik hoop dat je er mogelijk ook iets aan hebt of er inspiratie van krijgt.
Succes met de bouw

@Wim (en Peter). Was even een paar dagen druk met andere zaken, maar ook met de bouw van de tafel (frame). Heb intussen een eerste aanzet gemaakt van het lokaalstation, maar nog niet tevreden. Ik kom wat slecht uit met de hoogte ivm de onderliggende spiraal. Nu liggen de 2 opstelsporen wat dicht langs de perronsporen en moet ik het statonsgebouw aan de overzijde plaatsen. Op zich kan het, en heb ik nu aan deze kant ruimte voor bijv goederenoverslag, maar de rest van de bebouwing moet ook aan de onderkant komen.
Had in eerste instantie de opstelsporen/goederensporen recht naar beneden laten lopen (evenwijdig aan de linker kant van de tafel) , maar daar had ik geen hoogte genoeg ivm de spiraal.

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Gertjan,

Ik heb wat aanpassingen gedaan voor je. Maar het is natuurlijk geen must he. Jij bepaald hoe of wat.
Misschien is die tweede hösenträger een beetje overdreven, maar goed ik hoor het wel.
Ik had wat twijfels over de hoogtes, maar het past allemaal net. Keurig je schaduwstation zo op deze manier.

Oh ja in je tra bestand zit met geel(niveau 13)  je perrons en met paars(niveau 12) een overlay van je rangeer sporen bij het bergstation, wat ook een mogelijkheid is.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Ha Peter,
Daar heb je veel werk van gemaakt!  :thumbup:.
Werken met kleuren geeft toch een veel beter overzicht. De doodlopende sporen naar links gebracht vind ik een grote verbetering, maar ik kwam steeds niet uit met de hoogte tov de dalende spiraal.
Ik moet nog even goed in het tra-bestand kijken wat je precies met de spiraal hebt gedaan. Ik zat al eerder erg te kl**en met de hoogtes daar (m.n onder het doorgaande station; kwam steeds hoogte tekort want wilde een hoogteverschil van 90 mm met max 3% helling).
Kan alleen het tra-bestand niet goed laden. Zie het wel als klein voorbeeld bij het selecteren (dan kun je een pre-view zien), maar na openen gaat het fout (trouwens met alle bestanden die ik via deze side probeer te laden).
De plaatsing van de draaischijf is een stuk verbeterd. Heb zelf ook al zoiets geprobeerd, maar kwam om een of andere reden slecht uit met de hoek van de schijf en de aansluiting. dit is prima zo.
Overweeg nog om een extra doorsteek te maken vanaf de doodlopende sporen naar het laatste (onderste) omloopspoor, maar dan komen er wel veel wissels op de viekante cm (moet ik nog verder uitwerken).
Het idee van het bredere kopstation moet ik nog even bekijken. De ruimte voor scenery (stadsbouw, gepland rechts boven) was al krap en wordt nu nog krapper. Zal eens kijken welke perronmaten er zijn die er tussen passen, of ik ga zelf iets maken.
De rest van de (ondergrondse) aanpassingen zal ik nog nader bekijken. Langere opstelsporen kan zeker geen kwaad.

groet en wordt vervolgd..
Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Dit is een mooi plan.
Ben zelf ook bezig om het station schuin te leggen en de bw rechts onder.
Voordeel bij mij is dat ik rechts onder nog een stuk tafel heb.
Vind je het goed dat ik wat van je plan gebruik mag maken.
Het zal wel even duren voordat ik iets heb want mijn pc is zwaar gehackt en zit nu op een andere pc.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hoi Gertjan,

Had ook dat ik bepaalde .tra bestanden niet kon openen. Lag bij mij aan de versie.
Vind het wel een mooie oplossing, zo.

Gr.Wim
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Eindelijk serieus commentaar  :). Ja, het is wat veel, maar het gebeurt omdat niemand afremt (slechte smoes, ik weet het).
Het was eerst een doorgaand station met dubbelspoor en 2 inhaalsporen en dan nog een omloopspoor om treinen samen te stellen.
Ik wil in mijn ontwerpen buiten het doorgaande verkeer graag wat rangeren. Daarnaast nog een kleine stoomloc afhandeling
Vanuit dat plan is dit plan gekomen, want ik kon het dubbele spoor niet handhaven in het gehele plan (ik had problemen met de hoogte en 2 aparte schaduwstations.
Daarom heb ik gekozen voor een kopstation, maar ook weer niet helemaal, omdat ik niet bij elke binnenkomende trein zelf in actie wilde komen, maar ook af en toe een trein kon laten ' lopen' .
Dus toen is het enkele doorgaande spoor ontstaan, dat ik later weer geintegreerd heb in het schaduwstation.
Nu ik wat kritischer naar mijn eigen plan kijk, kan het wel wat minder (in eindsporen) en mogelijk efficienter (in het rangeerdeel), maar voor dat laatste heb ik nog niet direct een aanpassing. Eigenlijk raak ik in het zelfde probleem als Gerrie.

Maar ' papier'  en ontwerpprogramma's zijn geduldig, dus er kan nog van alles veranderen, zeker wanneer er inhoudelijk op wordt gereageerd.

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Hee Franky,

Jou taart kan niemand meer om lachen, want volgens mij heb je een heleboel bijdrages daar gewist.
Jammer dat je dat gedaan hebt, want nu is dat draadje erg onoverzichtelijk geworden, met allemaal aan en opmerkingen, over de ontwerpen.
mag ik vragen waarom je dat gedaan hebt?

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Dag Franky,
Je hebt gelijk, maar ik heb een te beperkte Win* versie en heb niet zo'n uitgebreide bib als jij hebt.
Maar je tip is wederom waardevol. Vaak lijken mijn plannen op papier technisch te kloppen, maar tijdens de bouw loop ik vast met de aankleding.
Ik zal eens kijken hoe ik de legenda krijg toegevoegd. Was al bezig met een lege ruimte waarin ik,  puur voor de inspiratie, alle technische (rail/spoor) onderdelen die ik wilde toevoegen als losse elementen wil neerleggen.
Ik ga hier zeker mee verder, want nu ik na een 2 maand het plan terug zie (soms moet je toch even afstand nemen) zie ik o.a. dat de goederenafhandeling toch in de problemen komt met o.a de stoomloc werkplaats. Stal daarbij jouw kritische blik alsmede uiteraard die van anderen zeer op prijs.
groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; eerste aanzet
Gertjan,

Ik heb er geen problemen mee, dat het station op het schop moet.
Ik had alleen maar je station aangepast, om te laten zien dat er wel ruimte tussen de sporen moet zijn voor je perrons.
Het aantal sporen, ben ik ook niet helemaal gelukkig mee. Maar goed, zo was het toen en nu maar kijken hoe het je station zich verder gaat ontwikkelen.
Als ik wat kan doen dan hoor ik het wel.

Ik stuur je ook nog even een pb.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Nav goede tips heb ik besloten het grote station te wijzigen.
Maar de vraag is hoe. Als bekend pprobleem wil ik te veel op een te kleine ruimte.
Wat zou ik graag zien in dit station:
Ontwerp:
- kopstation (in aansluiting op een dubbelspoor naar mijn schaduwstation)
- 1 doorgaand spoor (enkel) naar een hoger gelegen doorgangsstation
- kleine stoomlocwerkplaats met mijn oude M-draaischijf
- kleine mogelijkheid tot samenstellen van treinen en opstellen van wagons (zie bijgevoegd figuur)
- enkele industriesporen voor afhandelen goederen

Al met al best veel voor de beschikbare ruimte, maar met logisch plaatsen kan meer dan je denkt, heb ik hier gezien.
Ik had eerst 4 doodlopende sporen in het kopstation, 2 met omloopmogelijkheid en 2 met eindsporen voor een wachtende loc.
Dit zouden er gezien de ruimte misschien maar 2 moeten worden.
Verder heeft de doorgaande lijn een inhaal/passeer mogelijkheid. Die moet blijven, omdat het enkelspoor in 2 richtingen wordt bereden.
Het moeilijkste is het plaatsen van de draaischijf met 3 delige locloods. Deze neemt relatief veel ruimte in (mogelijk een punt voor consessie) en de mogelijkheid tot het samenstellen en ontbinden van treinen die ik in de figuur heb bijgevoegd.
- rechts = uithaalspoor
- dubbel = omloop loc
- links = 2 opstelsporen
Maar mogelijk zit ik te vast in eigen patronen. Ga er zelf ook mee stoeien, maar tips zijn welkom

Gertjan
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Hoi Gertjan,

Als het goed is, heb je je bestandje binnen. Hoop dat het lukt.
Ik zal met je meedenken voor een nieuw station dat beter past op je baan. Uiteraard geheel vrijblijvend.  :D
Daarbij zal ik rekening houden met je wensen.

Die kopsporen, wat voor treinlengte wil je daar kunnen plaatsen? Dat kan van belang zijn voor de plaatsing van de sporen.
We zullen eens kijken of we echt iets moois kunnen creëren voor je.

Met vriendelijk groet,
Peter
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Ik rij nog met de ' oude' standaard wagons van Marklin, die van 24 cm. Normaal heb ik 4 personenwagons achter de loc (gepland) en mogelijk af een toe een extra wagon (bijv restauratierijtuig). De personentreinen zijn daarmee dus 4x25+20 loc = 120-125 cm lang. Met 5 wagons wordt dat ruim 1.5 meter. In standaard K lengte betekent dit dus ongeveer 8 rails, maar je hebt natuurlijk nog wat uitloop nodig.
Eventueel kunnen de langere treinen uiteraard ook op het doorgaande spoor binnenkomen.

Gertjan
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Kreeg de vraag of ik het ontwerp als *.tra  (V8) bestand had. Zie nu dat het gehele ontwerp hier nog niet staat.
Bij deze de versie die Pjedro voor mij gemaakt heeft (= het gekleurde plan zoals hier eerder is getoond).

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
 :-( krijg het baanplan niet open met wintrack 8.
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Hoi Gertjan,

Is het nog gelukt?

@Takatane,

Dat klopt dan moet daar de versie7 voor worden neer gezet als het goed is.
Vraag me niet waarom, maar het geldt voor alle versies behalve voor versie 10 en 11. Als ik het bestand "save" voor versie 9, dan kan je die in V9 niet openen, maar moet ik eentje lager wegschrijven.
Voor V8 is dat dus ook zo.
Bij deze de versie 7 zodat hij ook in versie 8 kan worden gelezen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
@ Peter; ja zeker, een gigantische uitbreiding van de mogelijkheden  :thumbup: .
Dank hiervoor!
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Geweldig Gertjan geen dank graag gedaan!

Ik heb nu iets met een wat korter kopspoor tussen de 2 doorgaande sporen en 1 kopspoor aan de bovenkant met veel lengte.
Ben nu bezig met aansluitingen en rangeer gedeelte.

Ik vind het er wel leuk uitzien maar het gaat om jouw natuurlijk.
Ach zet het plaatje er alvast bij zoals die nu is, kan je vast reageren.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
@ Pjedro,

Had u upload te laat gezien. ik heb de demo versie van wintrack 11 gedownload en daar kreeg ik de tra wel open. ben dan even aan het rommelen geweest met het baanplan en heb er 2 screenshots van gemaakt.

Aan het kopstation zelf heb ik niet veel veranderingen in gemaakt, het rangeerstation heb ik hier en daar wel een beetje aangepast om de draaischijf en loods op de basisplaat te krijgen, en voldoende spoorlengte te hebben zodat bij het rangeren toch enkele wagons kunnen op de sporen getrokken of terug geduwd worden.
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
@ Pjedro en Jan,
Dank voor jullie meedenken en aanpassingen. Ben zelf ook al bezig geweest. Heb het aantal sporen drastisch teruggebracht: 3 doorgaande sporen, 1 inhaalspoor en 2 kopsporen. Heb de personenafhandeling naar de voorkant gehaalt en plaats daar ook het station. De goederen liggen nu apart, maar stuk is nog in ontwikkeling. Heb er ook een paar huizen 'tegenaan gegooid' die nu in mijn bib zitten en ik ook daadwerkelijk heb. Het staat er alleen nog wat ongelukkig op (nog geen platform met bestrating). Heb alleen nog geen ruimte voor de stoomlocbehandeling.

Ga er nog mee verder (tekening is nog gemaakt met mijn oude plan; ga de schaduwsporen volgens concept Pjedro aanleggen, maar moet dit nog aanpassen).

groet, Gertjan
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp

Hoi Gertjan,

Het moet wel kunnen om een weg aan te leggen, maar dan moet je eerst een ander systeem kiezen om de weg aan te leggen.
Bijvoorbeeld FCS.

Heb je zelf al een ontwerpje gecreëerd? En als ja laat eens zien.
Wordt wel erg lastig om én een goed industrie gedeelte te maken én de locloods mooi te plaatsen. Maar we zijn niet voor een gat te vangen.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Gertjan,

Als je aan de kruiswissel die juist rechts boven u draaischijf ligt vervangt door een wissel die links afbuigt kun je u draaischijf wat hoger naar boven plaatsen. Dan kan je de draaischijf roteren zodat je meer uitgangen van de draaischijf kunt gebruiken. Aan het onderste spoor van het kopstation kun je dan ook het wachtspoor voor de stoomloc laten liggen die klaar staat om de dienst over te nemen. ik heb 2 bijlagen toegevoegd van wat je kunt. het nadeel is wel dat het weer een beetje drukker wordt op de baan. Enkele banen die ik gezien heb zie je soms dat een locloods deels in een berg gebouwd is zodat je dan meer ruimte hebt om sporen te leggen bovenaan.

groet,

Jan.
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Eigenlijk is het wel jammer dat je je bw niet anders kan leggen,vind het eigenlijk te klein.
Je kan er veel meer mooi dingen mee doen.
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
Ga met jullie opmerkingen aan de slag. Heb nu vakantie, maar de laptop mee, dus bij slecht weer kan ik me hier in verdiepen.
Aanvullingen/verbeteringen blijven uiteraard welkom.

groet, Gertjan