Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Me te rijk gerekend

Gestart door Gertjan H dinsdag 12 maart 2013, 22:14:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 27 maart 2020, 17:38:19
Dank, dat is exact de loods die ik heb. Nu nog maar 1 maar wil uitbreiden naar 2.
Ik zal de 2206 in tekenen.  :thumbup:
Toevallig. Deze loods heb ik ook. Eentje vind ik wel voldoende ;)
Alleen over een paar jaar een geschikte draaischijf voor vinden, eentje die 7,5° per railaansluiting heeft.
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Dank allen voor de reacties. In eerste instantie ga ik voor de oplossing met de 2x2206. Die heb ik liggen. 2205 heb ik ook wel, maar die hebben een andere bestemming en ik vind het zonde deze op te offeren (en ik zie me nog niet voldoende recht zagen  :D ).

De Vollmer loods heb ik in de jaren 80 gemaakt voor de M draaischijf, maar ik vraag me af hoe deze er aan toe is, na de vele verhuizingen en opslag. Moet dat eerst maar eens bekijken (dus mogelijk een volledig nieuwe loods?). Persoonlijk vind ik deze nog steeds een prima passend/mooi model.

@Bas, gezien de omvang van het totale (kop) station vind ik een dubbele loods wel passend. Zag dat er ook bouwpakketten waren voor een dubbele loods, maar wil eerst zien of mijn reeds gebouwde loods nog is te herstellen. De K-draaischijf heb ik sinds ruim een jaar, maar zit nog netjes in de doos (nog niet getest). Hoop dit najaar toch eindelijk de ruimte in orde te hebben....
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Bring it on 💪🏻
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
@Wim,  was het maar zo ver. Ik heb alleen nog maar foto's van de lege ruimte (zie mijn draadje op het Modelbaan topic, al ver weggezakt  :( )
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 27 maart 2020, 22:27:15
@Bas, gezien de omvang van het totale (kop) station vind ik een dubbele loods wel passend. Zag dat er ook bouwpakketten waren voor een dubbele loods, maar wil eerst zien of mijn reeds gebouwde loods nog is te herstellen. De K-draaischijf heb ik sinds ruim een jaar, maar zit nog netjes in de doos (nog niet getest). Hoop dit najaar toch eindelijk de ruimte in orde te hebben....
En anders zelf wat knutselen met je twee loodsen, zodat het als een loods er uit komt te zien.
Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Schaduwstations verbinden
Nu ik wat meer zicht heb op de mogelijkheden binnen de toekomstige treinenruimte, kan ik het ontwerp wat verder concretiseren.
ik had al eens een schematische opzet gemaakt, maar deze is nu wat aangepast, omdat niet alles lekker uitkwam. Eigenlijk mogen wat mij betreft alle ondergrondse sporen zo kort mogelijk zijn. Het is in mijn beleving alleen maar een verbinding van het station (zichtbaar, HS) met het schaduwstation (ST). Daar waar mogelijk kan het spoor in het zicht komen als paradebaan, maar wanneer dat niet mogelijk is wil ik zo efficient mogelijk aanleggen. Gezien de lengte wil ik tevens proberen om geen klimspiraal te gebruiken. Deze nemen altijd erg veel ruimte in en voor een goede boogstraal worden ze ook behoorlijk breed.
De aangepaste opzet staat in het schema. De verbinding tussen het lokaal station (LS) en het kopstation (KS) is nog optioneel; ik moet nog zien of dit uit gaat komen ivm het hoogteverschil.

Hoop binnenkort een eerste opzet van het schaduwdeel klaar te hebben.

Re: Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schaduwstations verbinden
Hierbij een eerste indruk van de 2 schaduwstations. Door de lengte is het plaatje mogelijk wat klein.
Re: Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schaduwstations verbinden
Plaatje had ik liggend willen hebben...............
Re: Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Schaduwstations verbinden
Serieus schaduwstation hoor...
Re: Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schaduwstations verbinden
Hoi Wim,
Met ruim 9 meter heb ik ook een serieuze lengte, waar ik tot nu toe (en vast vele anderen met mij) alleen van heb mogen dromen en nu realiteit moet gaan worden.

Daarom volg ik met veel interesse het draadje van Wico, omdat hij ook zo'n mooie lengte heeft.
Alleen beperk ik mijn schaduwstation tot 1 laag, met een tussenruimte van netto 27 cm met de bovenliggende zichtbare laag. Met 4 bundels van 7 sporen lijkt mij dit voorlopig voor mij wel genoeg. 28 treinen in de opslag, enkele rijdend en een paar in het station betekent dat ik al snel 40 treinen kwijt kan op de baan + enkele loc's in de BW. Dat is voor mij de eerste jaren (alles moet ook nog worden gebouwd) meer dan genoeg.

Gertjan
Re: Schaduwstations verbinden
Hallo Gertjan,

Ambitieus plan, mooie lange opstelsporen. Kun je straks wel bij de achterste sporen komen? Mooi ook de extra wisselstraten waardoor er meer rijmogelijkheden leuk. 👍
Succes en ben benieuwd naar de onderbouw.
Re: Schaduwstations verbinden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schaduwstations verbinden
Hoi Wim,
Dat hoop ik wel; dacht hier ergens gelezen/gezien te hebben dat 7 sporen zou moeten kunnen. Het station komt op een eigen plaat die net zo breed word als de 7 sporen. De rest wordt open aan de onderkant, op de oprit naar de bovenlaag na. Het schaduwstation zal ook verder naar achteren worden gebouwd. Ik heb last van een schuin dak, maar dat kan bij deze onderbouw ook als voordeel werken. Weet niet hoe ik dit anders in Wintrack zou moeten tekenen en daarom is het geheel als 1 plaat gemaakt met een breedte van de onderste en bovenste laag opgeteld.

Wil proberen om in dit plan de bereikbaarheid optimaal te houden. Daardoor is een smalle plaat helaas nodig, dus dat wordt nog en uitdaging bij het plaatsen van de gebouwen. Helaas zijn de boogstralen van mooi verlopende bogen al heel snel > 1 meter, dus daar moet ik in het schaduwstation wat concessies doen.

Of het allemaal goed uit gaat pakken moet nog blijken; misschien moet ik een spoor in de bundel opofferen.

gr. Gertjan
Re: Schaduwstations verbinden
Hoi Gertjan,

7 sporen naast elkaar is breed genoeg mocht je bij het achterste spoor willen komen dan moeten daarbij ook de voorste sporen geen treinen staan.
Succes en blijf het volgen, ja soms moeten er concessies gedaan worden.  :thumbup:
Zelf ben ik geen ster in het maken van een railplan in Wintrack. Teken op papier in grote lijnen wat het railplan naar mijn idee moet worden en dan maar een beetje stoeien met Wintrack en het uitleggen van rails. :thumbup: This vaak passen en meten en daarbij komen ook vaak weer andere ideeén naar boven drijven.
Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Kopstation vereenvoudigen
Net als andere ontwerpers hier ben ik nog steeds niet helemaal tevreden met onderdelen van mijn ontwerp.
Hoewel het kopstation al vrij ver was uitgekristalliseerd, vond ik deze toch te uitgebreid. Heb nu een poging gedaan om dit station te vereenvoudigen. Waar ik nog niet tevreden over ben is de aansluiting en rijwegen naar de BW vanuit de sporen waarop personentreinen binnen komen (de bovenste 4 lange sporen, de onderste 3 zijn goederensporen).

gr. Gertjan
Re: Kopstation vereenvoudigen
Het station ziet er inderdaad best fraai uit. Alleen het 'Vorfeld' is nog niet heel erg gestroomlijnd. Liggen er niet erg veel wissels en kruisingen in het inrij-gedeelte? Het lijkt mij onnodig complex.
Als je dat zou kunnen versimpelen, win je wat lengte voor het depot en kun je de loods hopelijk in het verlengde van de stationssporen leggen, achter de draaischijf, in plaats van haaks erop. Je zou ook de eerste drie loodsen korter kunnen maken dan de andere. Optisch lijken er zes volledige loodssporen, maar stiekem zijn ze korter. Misschien past er een BR 55 of 38, maar geen Pacific of grote vijfasser. Die kunnen wel op de langere sporen. Zo kun je toch wat machines neerzetten, net als op de behandelsporen.

Ik heb nu geen mogelijkheid te tekenen, maar hoop dat ik duidelijk genoeg ben zo

Groet,

Peter
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Hoi Peter,
Dank voor je reactie. Ik zou eventueel nog wel wat lengte kunnen winnen, door de inrijsporen gewoon langer te maken. Dan kan de loods idd in het verlengde worden geplaatst. De tafel is echter een U-voer en die loods zit op het deel van de hoek in de U (daar heb ik iets meer breedte/ruimte) en het leek mij optisch mooier om als toeschouwer in de loods te kunnen kijken, vandaar dat ik deze een kwart slag heb gedraaid (maar ik al tijdens de bouw zeker kijken of een andere manier niet beter oogt).

Dan de wisselstraat aan het begin. Deze is eigenlijk ontstaan door een eerdere opmerking van Timaximus en lijkt mij op zich ook logisch, wil je onafhankelijke in- en uitrijbewegingen maken. Daarnaast wil ik graag een voorhof houden om treinen weg te kunnen zetten (in- uitrijdende treinen kunnen daar nu omheen rijden) dan wel samen te stellen.

Mijn probleem zat nu in de bereikbaarheid van de BW vanuit de bovenste 2 sporen. Speciaal voor locwissels van en naar de BW heb ik nu veel extra wissels aangelegd (wel de niet slanke variant) om vanuit die 2 sporen toch de BW te kunnen bereiken (en vise versa), maar ik vraag me af of dit niet efficiënter kan.

Verder overweeg ik nog om van dat ene doodlopende spoor in de voorhof toch ene parallel spoor met 2 verbindingen te maken.

gr. Gertjan
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Ik zet er wat namen bij, om het nog een beetje te kunnen volgen:
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Hoi Jan,
Dank voor de verduidelijking. Klopt bijna helemaal, alleen is het langere doodlopende spoor onder als uithaalspoor voor de goederenwagons bedoeld.

gr. Gertjan
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Met de beschikbare wissels van K-rail is dat nog niet zo makkelijk zonder flink wat lengte in te leveren in het station en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb iets bedacht met een extra verbinding met het BW, vlak naast de locloodsen. Nu kunnen de locomotieven van alle stationssporen via een relatief korte route naar de draaischijf rijden. Hopelijk kun je hier wat inspiratie uit halen.

Ik heb me gefocust op de wisselstraten aan de rechterkant. Komend vanaf de drie sporen helemaal rechts zijn alle stationssporen te bereiken, vaak zonder een bocht in de tegengestelde richting te moeten nemen. Het was flink puzzelen op het diagonale spoor dat van het achterste spoor het hele station oversteekt. Dat gaat dan wel niet met slanke wissels, maar op een enkele uitzondering na hoeven alleen de locomotieven van en naar de draaischijf daar een afslag te nemen. Verder hoeven de treinen dat diagonale spoor nooit te gebruiken. Er liggen genoeg slanke wissels om bijna overal te kunnen komen. De enige uitzondering is het voorste spoor, dat is vanaf de rechterkant alleen via de gewone wissel 2262 en de engelse wissel 2260 bereikbaar. Overigens kun je natuurlijk in plaats van die engelse ook een gewone wissel gebruiken. En als je met flexrail wat korte bochtjes van 8,1° maakt, kun je het vooste spoor ook via slanke wissels ontsluiten. Het tweede plaatje laat zien hoe dat zou kunnen.

De behandelsporen van het BW heb ik niet getekend, maar die zijn niet moeilijk in te passen. De linkerkant van het station heb ik ook niet uitgewerkt. Het enige wat ik heb gedaan, is de zes stationssporen op bruikbare parallelafstanden leggen. De wisselstraat aan de linkerkant is maar een voorbeeld, er zijn allerlei andere mogelijkheden, ook (deels) met gewone wissels.
Re: Kopstation vereenvoudigen
Robs poging is te waarderen, maar het BW wordt zo qua behandelsporen wel een in de hoek gedrukt en het algehele sporenverloop vind ik minder fraai poten.

En wat zou er gebeuren als je afziet van een ringloods? Die hoort er 'natuurlijk' bij, maar qua oppervlakte blijft het een lastig ding. Er zijn best wat depots, ook in Duitsland die rechte locloodsen hadden. Meer dan eens werden een paar locomotieven achter elkaar neergezet in een dergelijke loods.
De plaats is veel minder afhankelijk van de plaats van de draaischijf.
Dat biedt mogelijk nog perspectief.

Groet,

Pt.
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat de slanke wisselboog van 14,4° niet netjes te combineren valt met de overige bochten. Met bijvoorbeeld een bocht van 8,1° erbij zijn er ineens veel meer mogelijkheden. Eerder had ik al iets geschetst met flexrail, als alternatief heb ik nog iets ontworpen met een aantal bochten van 7,5° en wat passtukjes, waarbij een beetje gesmokkeld moet worden. De betreffende trajecten heb ik oranje gemaakt. Dat smokkelen kan best, maar eventueel kun je ongeveer hetzelfde ook met stukjes flexrail maken. 'ongeveer', want met flexrail kun je de bochten iets geleidelijker en iets flauwer maken en dan moeten ook een heleboel rechte trajecten iets korter/langer worden.

Ik denk dat deze versie beter is. De vier sporen linksachter, voor personenvervoer, zijn net zo lang als in jouw ontwerp. Veel ervan zijn voor treinen vanaf de rechterkant bereikbaar door één afslag op een slanke wissel te nemen. De overige zijn met ten hoogste één 'slinger' bereikbaar, en die is dan altijd met een paar slanke bochten. Een afslag nemen op een gewone is nooit nodig.

Voor het BW en het goederengedeelte ligt dat iets anders. Ik ben er vanuit gegaan dat het niet zo erg is als goederentreinen en losse locomotieven de wat krappere R2-bochten nemen. Evenzo leek het me niet zo erg als personentreinen op de wat minder vaak gebruikte routes wel eens zo'n bocht pakken, bijvoorbeeld als een trein vanuit het voorhof niet rechtdoor gaat naar het station.

Voor het BW heb ik een behandelspoor aangesloten met twee parallelsporen ernaast. Het past vrijwel exact. Je kunt er naar hartelust extra sporen op aansluiten, het is maar net wat je wilt. Of als het teveel is, laat je gewoon iets weg.
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
 @citaat
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 01 augustus 2021, 12:59:29
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat de slanke wisselboog van 14,4° niet netjes te combineren valt met de overige bochten.

Een draadje waar die vraag ook speelt, is mcs51: K-rails: Boog met slanke wissels (februari 2021).

Ik heb een aantal goedkoop aangeschafte ( < € 7,- per stuk) slanke K-rail wissels terug gezaagd naar 12.5 °. Niet om ze te combineren met andere Märklin-rails, maar omdat 12.5 ° de slankst haalbare wisselhoek is met dit materiaal, en wel combineert met enkele streamline code100 Peco-wissels.  Vergroten tot 15° had ook gekund, dan past elk slank wissel standaard aan elk Piko-A wissel.

Jouw insteek vergt minder zaagwerk, en combineert goed met bestaande Marklin standaard wissels.
Dat stukje met 8,1 ° boog, wat je vaak tekent als 2234+2x2293, doet in feite het tegengestelde van mijn streven:
het maakt de wisselhoek nog groter, opdat het wel past.
Je behoudt daarmee de illusie van slank, terwijl je die "slankheid" feitelijk ongedaan maakt.

Van de plannen vind ik dit plan tot dusverre de beste.

Gertjan zou  nog wat meer kunnen kijken naar functie en inrichting van een BW, om te bezien hoe qua inrichting hier het maximale valt uit te slepen (bekoling, slakkenkuil, bewatering, dat soort zaken).
Dat al die sporen doorlopen en aan beide kanten inrijdbaar zijn, lijkt me geen probleem, temeer vanwege de loodsen. De rotonde dient niet uitsluitend om locs te keren.

@citaat
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 01 augustus 2021, 12:59:29
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat de slanke wisselboog van 14,4°

Gek het wel, als je erover nadenkt, die 14,4 °.
In de 3railwiki staat voor alle slanke Märklin producten 2257, 2274, 2275, 22715, 22716 eén en dezelfde boog: 14,26 °.

Dat doet me vermoeden dat je toch iets anders bedoelt dan ik dacht.
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Rob, Peter en Jan, hartelijk dank voor jullie aanvullingen en aangepaste plannen  :thumbup: :thumbup:.
Ik zal alles eens rustig bekijken en zien hoe ik dit eventueel nog aanpas aan mijn eigen wensen. Er zitten zeker bruikbare aanzetten in.

In mijn eigen voorstel kwamen de aanvoersporen 'boven over'  binnen. Rob heeft dit weer aangepast naar een eerdere situatie (waarbij de sporen 'van onderen komen'). Is er een speciale reden Rob, waarom je dit gedaan hebt? Het oogt zeker vloeiender en beter, maar de reden dat ik zelf  later voor boven-over heb gekozen is, omdat ik dacht dan meer ruimte te creëren voor de draaischijf en loodsen, en dat stuk toch niet te breed zou worden. Als ik het goed zie, valt de winst die ik dacht te halen wel mee (of tegen, het is hoe je het bekijkt). Maar ook dit aspect wil ik nog eens goed bekijken, want ik wil bij deze baan proberen te voorkomen dat bereikbaarheid een probleem wordt.

gr. Gertjan
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Citaat van: Gertjan H op maandag 02 augustus 2021, 10:15:21In mijn eigen voorstel kwamen de aanvoersporen 'boven over'  binnen. Rob heeft dit weer aangepast naar een eerdere situatie (waarbij de sporen 'van onderen komen'). Is er een speciale reden Rob, waarom je dit gedaan hebt? Het oogt zeker vloeiender en beter, maar de reden dat ik zelf  later voor boven-over heb gekozen is, omdat ik dacht dan meer ruimte te creëren voor de draaischijf en loodsen, en dat stuk toch niet te breed zou worden. Als ik het goed zie, valt de winst die ik dacht te halen wel mee (of tegen, het is hoe je het bekijkt). Maar ook dit aspect wil ik nog eens goed bekijken, want ik wil bij deze baan proberen te voorkomen dat bereikbaarheid een probleem wordt.

Naar eerdere situaties heb ik niet gekeken. Ik ben uitgegaan van de drie sporen vanaf de rechterkant die verbonden moesten worden met alle stationssporen plus een nieuw te maken extra verbinding van alle sporen naar de draaischijf, zo ver mogelijk naar rechts. Als randvoorwaarden moesten er drie treinen tegelijk kunnen in- of uitrijden zonder elkaar in de weg te zitten, de wisselstraten moesten compact worden om veel spoorlengte over te houden en de bereikbaarheid van de sporen achter de draaischijf en lokloodsen mocht niet slechter worden. Met een kleine aanpassing van jouw ontwerp 'kopstation_test2' vond ik geen mogelijkheid om die extra verbinding in te passen zonder dat de sporen in het 'voorhof' of het station veel korter zouden worden, daarom ben ik gewoon opnieuw begonnen.

De draaischijf is iets naar voren en naar rechts geschoven. De bereikbaarheid van de sporen in de hoek rechtsachter was sowieso al een aandachtspunt, maar met het verplaatsen denk ik niet dat het slechter is geworden: voorheen lagen er drie sporen achter en nu nog steeds. Ze liggen er nu zelfs minder ver achter, maar dat was in jouw ontwerp natuurlijk ook simpel te realiseren. Veel dichterbij dan wat ik heb ontworpen kan nauwelijks, dan wordt het milimeterwerk. Het beste zou zijn als je een mangat achterin de hoek zou kunnen maken, maar hoewel daar nu wat meer plaats is, zal dat wel niet lukken. Zou het misschien mogelijk zijn als de sporen nog wat verder uit de hoek zouden liggen?

Je zou de bereikbaarheid nog wat kunnen verbeteren door de behandelsporen wat anders te leggen. Als je ze dichter bij het station legt, hoef je er minder ver overheen te hangen. Dat zal echter maar een kleine verbetering opleveren, en dat de sporen dan in een bocht komen te liggen vind ik niet zo mooi. Verder van het station lijkt me beter, om ruimte te maken voor een mangat direct links naast het spoor tussen draaischijf en de Hosenträger. En als ook dat niet lukt, dan maar zorgen dat de baan stevig genoeg is om op te kunnen steunen.
Re: Kopstation vereenvoudigen
Gert-Jan,

Hoewel ik met Wintrack niet erg uit de voeten kan en ik alleen de probeerversie heb, ben ik toch wat gaan prutsen. Volgens mij kan het locdepot wat gestroomlijnder aan het geheel toegevoegd worden. Jammer is, geef ik toe, dat de locloods nu wat minder zo mooi in het zicht ligt - je kijkt niet meer tegen alle openstaande deuren aan. En een van de loodsen moet ingekort vanwege de hoofdsporen. Moeten dat er echt drie zijn, trouwens? Met een minder win je weer een paar centimeter.

Uit het langerekte ontwerp kwam ook mijn gedachte voort om een rechte loods te gebruiken. Dat kan daarmee heel goed harmoniëren, al komt die loods dan ook weer ergens voor te staan. De draaischijf kan dan echter misschien nog wat dichter in de kromming van de hoofdsporen geduwd worden.

De behandelsporen zijn trouwens naar believen nog uit te breiden; aansluiting op de goederensporen is ook nog een optie, maar niet nodig.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groet en succes,

Peter


Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 04 augustus 2021, 15:50:25
Jammer is, geef ik toe, dat de locloods nu wat minder zo mooi in het zicht ligt - je kijkt niet meer tegen alle openstaande deuren aan.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ... zou een oplossing kunnen zijn.
Re: Kopstation vereenvoudigen
 @citaat zou kunnen! Wat ook kan, is de wisselstraat spiegelen. Dan buigen de hoofdsoorten eerder af en kunnen de hele hoek voor het depot gebruiken.
Wel is de bereikbaarheid dan een extra punt van aandacht. Want draaischijven zijn niet zonder zorgen, en langzaam rijdende locs blijven wel eens steken. Dan moet er hulp van buiten bij kunnen.

Groet,

Peter
Re: Kopstation vereenvoudigen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kopstation vereenvoudigen
Dank allen voor de tips en ideeën. Op basis van jullie tips heb ik het plan wat aangepast. De aanvoersporen komen weer van beneden/onder.
Er zijn 3 sporen: 2 zijn aan- en afvoer hoofdbaan en het bovenste spoor is een lokaallijn. Ik vind dit wel passen bij deze omvang. Daar ga ik dus niet op 'bezuinigen'.
De BW een beetje schuin benaderen was een goede tip. Mogelijk kunne de aanvoer (= verzorgings)sporen nog iets langer. De aanvoersporen naar het station moeten dan ook iets langer worden: nadeel is dat de bereikbaarheid minder wordt.
Ik zal bij de bouw idd eens kijken of in de hoek een opening kan komen, als dat nodig blijkt te zijn. Nadeel is dat er sprake is van een schuin dak.
Heb wat figuren geplaatst: bovenste spoor moet toch langer worden en gebouw naar links (of op de kopse kant)

Me te rijk gerekend
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Me te rijk gerekend
Nu de treinenruimte klaar is, heb ik gisteren e.e.a uitgelegd (schaduwstation) en bleek ik de lengte verkeerd te hebben ingeschat. Mijn eigen schuld, want ik heb een soort voorportaaltje gemaakt, maar dat is groter geworden dan ik vooraf had ingeschat. Nu is mijn linkerpoot ongeveer 60 cm korter (ik had 25 cm speling in het plan dus nog ongeveer 40 cm te lang), dus moet ik de baan inkorten.
Ik heb daar een oplossing voor gevonden: aan 1 eind van het station heb ik een meegebogen wissel ingepast en daarmee 1 raillengte gewonnen.
Nu kan ik er voor kiezen om 1 harp 1 tot 1.5 raillengte korter te maken (er liggen 2 harpen in elkaars verlengde).
Op zich geen probleem, alleen kunnen de langste treinen nu alleen op de 2e harp geparkeerd worden. Volgens mij moet dit met Koploper in te regelen zijn (en mogelijk met andere treinbesturingsprogramma's ook wel).

Mijn vraag: is het bezwaarlijk dat de sporen in een schaduwstation ongelijke lengte hebben (ik denk het niet, maar hoor graag wat ervaringen).

gr. Gertjan
Re: Me te rijk gerekend
Ik denk eerder dat het een voordeel is dat de sporen ongelijke lengte hebben, dan is er minder plaatsverlies, je treinen zijn toch ook niet allemaal even lang?
Re: Me te rijk gerekend
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Me te rijk gerekend
 @citaat
Mee eens. Reden van enige terughoudendheid van mijn kant: voorheen paste mijn langste trein altijd op elk spoor in het schaduwstation. Nu zullen er waarschijnlijk langere treinen kunnen rijden die niet meer op alle sporen gaan passen. Het is waarschijnlijk koud watervrees (ook omdat ik geen volledig zicht heb op de schaduwstations).
Ik denk dat het wel op te lossen is, omdat de lengte van een trein is op te geven in een besturingsprogramma. Hoe ik dat praktisch dan ga doen tijdens het rijden is een tweede. Stel je dan een trein samen, meet of schat je de lengte en voer je dat in?

Re: Me te rijk gerekend
ACTS.zuid
gast

Re: Me te rijk gerekend
 @citaat

Als je treinlengte en bloklengte netjes invult regelt Koploper dat voor je, da's standaard functionaliteit. En netjes opmeten natuurlijk, schatten doet alleen de Belastingdienst.  :D

Gr, Ben.
Re: Me te rijk gerekend
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Me te rijk gerekend
Piraten ook...
Re: Me te rijk gerekend
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Me te rijk gerekend
Gert-Jan,

Mijn schaduwstations kennen ook sporen van verschillende lengte. Je moet in de besturingssoftware (in mijn geval iTrain) inderdaad de lengte van een trein vastleggen. De software kijkt dan zelf of een trein in een opstelspoor past of niet. Maar dan nog kan een korte trein een lang opstelspoor bezet houden. Dat is niet altijd even efficiënt. Maar ook daar zijn mogelijkheden voor in de software. Zelf heb ik een aantal treintypes gedefinieerd op basis van lengte (S / M / L / XL). Afhankelijk van het treintype dat aan een trein is toegekend, mag een trein dan bepaalde blokken in het schaduwstation wel of niet gebruiken (waarbij uiteraard treinlengte en bloklengte zoveel mogelijk in overeenstemming zijn).

Groeten,
Wico
Re: Me te rijk gerekend
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Me te rijk gerekend
Hoi Gert-Jan,

In koploper kun je aangeven dat hij kijkt op basis van lengte, hij zal dan altijd zo veel mogelijk rekening houden om de juiste trein in een zo efficiënt mogelijk blok te zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Treinlengtes en opstelsporen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Treinlengtes en opstelsporen
Allen dank.
Ik was vooral benieuwd naar de meningen en hoe in de praktijk wordt omgegaan met treinlengtes vs. opstelsporen.
Ben geeft aan dat je dus daadwerkelijk steeds moet meten wanneer je een trein opnieuw samenstelt. Waarschijnlijk krijg je wel enige handigheid hiermee en kun je ook via raillengtes tellen een goede inschatting maken. Maar een rolmaat bij de hand is dus verstandig.
Maar het betekent dus wel dat je voordat je de samengestelde trein laat rijden eerst de nieuwe lengte moet invoeren.

Ik voer het schaduwstation in elk geval uit met 2 harpen van ongelijke lengte waardoor het in elk geval gaat passen.

gr. Gertjan
Re: Treinlengtes en opstelsporen
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 03 december 2021, 18:16:46

Maar het betekent dus wel dat je voordat je de samengestelde trein laat rijden eerst de nieuwe lengte moet invoeren.


Het kan ook automatisch: Koploper heeft een lengtemeting die je toe kunt passen op je baan....



...... mits je rijdt met geijkte locomotieven. De lengte wordt direct bijgewerkt in het rijwindow van de lok. Het voert te ver om daar uitgebreid op in te gaan maar het plaatje is uit de online Help in het Koploper programma.

Gr, Ben.
Re: Me te rijk gerekend
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Me te rijk gerekend
Dank Ben.
Het heeft is vast al heel lang ingezeten, maar ik heb het nog niet eerder gezien/mee gewerkt, maar mijn laatste werkende baan was ook al in 2004  (ik denk versie 4 of 5) >:-D
Maar zo zie je maar weer dat Koploper best veel mogelijkheden heeft, die je nooit allemaal in 1x kunt overzien (en mogelijk zelfs nog niet eens ontdekt hebt...).
Denk in elk geval dat ik er nog heel lang mee vooruit kan, zolang ik mijn eenvoudige centrale hou en zoveel mogelijk DCC ga rijden. Heb zelf niet zoveel met geluiden, dus nog geen idee hoeveel extra functies ik denk te gaan toepassen. Voor de nieuwsgierigheid wil ik tzt misschien ook nog wel eens aan Rocrail ruiken.
Reed in begin 2000 al met geijkte locs en wil dat zeker blijven doen, maar de laatste 15 jaar zijn er best een groot aantal bijgekomen die nog nooit (bij mij) uit de doos zijn geweest en sommigen moet ik zelfs nog ombouwen (lokpilots liggen klaar alsook de lokprogrammer).

Maar dat komt allemaal nog wel een keer aan bod; eerst maar eens bouwen.