Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Me te rijk gerekend

Gestart door Gertjan H dinsdag 12 maart 2013, 22:14:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Opzet kopstation
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 27 november 2019, 10:56:40
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 26 november 2019, 23:16:41een kleine hoek (...) om het optisch iets minder strak te maken.
Zo'n bochtje maakt het inderderdaad wat speelser,
Ik vind dat helemaal niet, een bocht moet zin hebben.
In de getoonde situatie is een bocht compleet zinloos en het ziet er volgens mij ook helemaal niet beter uit, in tegendeel, volgens mij ziet het er nu net knullig uit.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Even een paar reacties,
Er zijn geen slanke wissels opgenomen, omdat ik die (nog) niet heb, maar wel een hele serie 2260. Ik heb op het doorgaande station wel slanke wissels opgenomen (deels). Gezien de opmerkingen van Toin kan ik dat misschien beter verder aanpassen en daar volledig kiezen voor slanke wissels in het gehele emplacement en het kopstation dan volledig met de 22 graden wissels uitvoeren.
Alles slank brengt een gigantische investering met zich mee.

Het kleine bochtje had ik toegevoegd om idd een iets minder star ontwerp te krijgen en bovenin tussen de hoofdsporen en de 2 industriesporen wat ruimte te maken voor scenery. De boog moet dan wel naar beneden.
Mooier is waarschijnlijk alles flex en dan het geheel licht in een boog leggen. Dat moet ik in de praktijk nog even durven (zie eerder dit draadje).

Ik heb ook nog wel de geheel rechte variant; deze zal ik tzt ook nog even laten zien.

@wimpietje: ik ben eigenlijk nooit echt weg, en volg dit forum regelmatig. Mijn eigen topic heeft alleen een tijd stil gelegen omdat er geen noemenswaardige dingen zijn gebeurd. De levendige discussie op het onderdeel "ontwerpen" hebben mij weer betrokken.

gr. Gertjan
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op woensdag 27 november 2019, 22:40:31
Alles slank brengt een gigantische investering met zich mee.
Dat ben ik wel met je eens. Ik moet er ook nog een flink aantal aanschaffen, maar ook uit de normale wissels.

Aan de andere kant zien de slankere wissels er beter uit dan de normale wissels. En het oog wil ook wat ;)
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op woensdag 27 november 2019, 22:40:31
Het kleine bochtje had ik toegevoegd om idd een iets minder star ontwerp te krijgen en bovenin tussen de hoofdsporen en de 2 industriesporen wat ruimte te maken voor scenery. De boog moet dan wel naar beneden.
Mooier is waarschijnlijk alles flex en dan het geheel licht in een boog leggen. Dat moet ik in de praktijk nog even durven (zie eerder dit draadje).
Ik heb ook nog wel de geheel rechte variant; deze zal ik tzt ook nog even laten zien.
Alles flex zou een enorme optische verbetering zijn, slanke wissels doen het alleen goed met ruime bogen of helemaal rechte sporen.
Van zodra er een knik in zit valt alles als een kaartenhuisje in elkaar en is het zonde van de investering.
Zonder flex zou ik gaan voor slanke wissels en volledig rechte sporen, met flex ook voor slanke wissels en een combinatie van heel ruime bogen en rechte sporen, maar in geen geval voor wat je nu laat zien, dat is echt niet mooi.
Ik hoop dat je mij dit niet kwalijk neemt, 't is niet om iets af te breken dat je nu voorlegt, enkel om het te proberen verbeten.
Inhoudelijk is er blijkbaar wel al heel goed over nagedacht, daar ga ik geen uitspraken over doen, ik hou het hier bij het esthetische aspect ;-)
Re: Opzet kopstation
Nog iets over het mengen van korte en slanke wissels.
De meeste fabrikanten hebben beiden in hun assortiment maar ze propageren allemaal hetzelfde: kort is voor beperkte ruimte en waar het niet zichtbaar is (schaduwstations), slank voor waar het zichtbaar is.
De combinatie van de 2 zichtbaar is altijd een draak.
Bij M-rails had je R1 en R2 wissels en zelfs daar valt het al op als je ze combineert in 1 plan, R1 was ooit bedoeld voor compacte banen met enkelspoor, R2 voor ruimere banen met dubbelspoor.
Als je R2 en R9 (of hoe noem je de slanke K en C wissels) combineert ga je toch wel ver over wat de bedoeling is, die passen in de verste verte niet bij elkaar.
Bij C kun je de zogenoemd slanke boogwissels (is R3 dan plots slank?) nog wel combineren met korte wissels, beter dan de R1 boogwissels, dat is dan R2 en R3, maar verder zou ik toch nooit gaan, zelfs geen slanke (?) R3 boogwissels combineren met  R9 slanke wissels, dat verschilt gewoon teveel van elkaar.
Functioneel doe je met korte wissels toch hetzelfde als met slanke, de mix is de investering gewoon niet waard want het ziet er in zijn geheel toch niet beter uit met de veel duurdere slanke.
Mijn mening natuurlijk ;-)
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
@Ant70, Helemaal niet (kwalijk nemen). Ik plaats hier juist zaken om commentaar op te krijgen en dan het liefst met toelichting, anders kan ik er weinig mee. Dat is toch de meerwaarde van het forum. En ik reageer ook altijd op mensen met inhoudelijk commentaar, ze doen het toch niet voor niets  ;).
Ik had het plan opnieuw getekend, maar met opslaan ging iets mis   :-(. ( Dus volgt nog.)
Of het spoortechnisch al helemaal klopt moet ik zelf ook nog nakijken. Het ontwerp is gejat...?. :D

Het mooiste effect krijg je, denk ik, met flexrails, maar ik moet daar in de praktijk (en ook in het tekenprogramma) nog ervaring mee opdoen en heb nog wat koudwatervrees.

De discussie over combineren van 'normale' en slanke wissels in 1 plan (en dan in 1 stationsemplacement) is interessant en volgens mij nog redelijk nieuw op dit forum. Zag ook in het draadje van Rob dat dit aan de orde kwam (misschien een apart topic over openen: voor- en tegenstanders gemixt gebruik en dan vooral waarom voor of tegen).
Ik kom vanavond nog met het plan in rechte uitvoering, met en zonder slanke wissels.
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op donderdag 28 november 2019, 17:33:16
De discussie over combineren van 'normale' en slanke wissels in 1 plan (en dan in 1 stationsemplacement) is interessant en volgens mij nog redelijk nieuw op dit forum. Zag ook in het draadje van Rob dat dit aan de orde kwam (misschien een apart topic over openen: voor- en tegenstanders gemixt gebruik en dan vooral waarom voor of tegen).
'k Weet niet of je uit de mening van anderen iets kunt opmaken, de een zal er voor zijn , de ander tegen en 't merendeel onverschillig.
Ik ben een mens die iets niet mooi vind als er 1 element niet mooi is en weinig toegevoegde waarde ziet in iets dat als geheel niet mooi is te voorzien van 1 mooi element.
Als ik een muur moet decoreren met 5 schilderijen dan is dat pas geslaagd als ik ze alle 5 graag zie. Er eentje hangen dat ik graag zie, of zelfs 2, doet mij niks. Omgekeerd, als er ook maar eentje tussen hangt dat ik niet graag zie is alles voor mij verkloot. Ik heb blijkbaar (te?) veel aandacht voor het niet perfecte of onlogische.
Wat past er niet in het rijtje op een psychotechnische test los ik op in een handomdraai :-) 
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Het opnemen van slanke wissels is volgens mij vooral een esthetisch gebeuren. Functioneel is er geen verschil. Dus dan zullen de meningen wel erg uiteen lopen en vooral een persoonlijke voorkeur zijn.
Wel is de vorm meer gelijkend aan de werkelijkheid (meestal).

Zoals beloofd, het station in rechte vorm (maar nog wel met de  22 graden wissels).
De onderste 5 sporen zijn voor personenvervoer, de bovenste sporen voor goederenafhandeling en opstelspoor, net als de voorhof.
Van links komen 3 hoofdbaansporen. De 2 onderste sporen zijn van een dubbelspoor trace (1 richting bereden) het derde spoor is een enkelspoor trace dat i 2 richtingen wordt bereden. Het linker doodlopende spoor een uithaalspoor. Aan de andere wissel komt de BW incl verzorgings en aanvoersporen
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 29 november 2019, 00:11:00
Het opnemen van slanke wissels is volgens mij vooral een esthetisch gebeuren. Functioneel is er geen verschil.
Binnen de range die Märklin aanbiedt, heb je daarin gelijk.
Een wissel is een wissel, en zolang het een Märklin wissel is, weet je zeker dat een Märklin trein eroverheen kan.

Esthetiek komt om de hoek zodra je om esthetische redenen 1:87 voertuigen wilt trekken.
Die komen weliswaar ook zonder kleerscheuren door die Märklin wissels van 22 graden of meer, maar dat gekronkel gaat te ver.
Gelukkig voor jou maakt Märklin amper true scale voertuigen, dat scheel weer een afweging.

Bekijk je het wat ruimer dan hoort een wisselhoek bij een bepaalde boogradius. Hoe ruimer de boog, hoe kleiner de wisselhoek.
Niet uit oogpunt van esthetiek, maar vanwege de doorrij snelheid.
In een kopstation rijd je niet met 160 langs een perron, en zolang je met mate traag rijdt, zijn die wisselhoeken niet zo belangrijk, behalve als je een trein er in bogen met directe tegenbogen (wisselstraten dus) als een kronkelende slang doorheen stuurt.
Dan maakt het weer wel uit. Niet vanwege esthetiek, maar vanwege ontsporingskansen.

En tenslotte is er zoiets als tijdperk: het uitgebeelde tijdperk op de baan bepaalt ook de toegelaten wisselhoek.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2015

offline
Re: Opzet kopstation
Is het verstandig om alle in- en uitgaande treinverkeer in je kopstation over één kruiswissel te laten lopen.

Of zie ik dat verkeerd?

MvG,

Timaximus
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
@Timaximus, je hebt gelijk. Dank voor deze waardevolle inhoudelijke verbetering.
Een oplossing zou zijn om de 2 enkelvoudige wissels te vervangen door 2 kruiswissels (heb ik even snel ingetekend met rood lijntje). Wel neemt het aantal wissels sterk toe (en gezien eerdere opmerkingen ben ik aan het onderzoeken of ik met name deze inrijkant van het station in slanke wissels zal uitvoeren, dus nu 2 extra nodig?). Ds mogelijk is de wisselstraat ook nog te vereenvoudigen?
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
@Jan22, je hebt gelijk. Ik denk dat ik op zich uit de voeten kan met de 22 graden hoek, hoewel ik het eens ben met al je (en ook door anderen) genoemde argumenten.
Tot nu toe rij ik voornamelijk (bewust) met de kortere M* rijtuigen (24 cm ipv 27 cm en langer), met name omdat ik de ruimten waarin ik tot nu toe mijn baan kon opbouwen te beperkt waren en ik liever een sleep met 5 kortere rijtuigen uitbeeld dan 3 lange (op schaal). Mijn tijdperk zit ergens in de overgangsperiode van stoom naar E-loc's, dus ergens eind jaren 60.
Nu ik over echt veel ruimte (m.n. lengte) beschik, is het te overwegen om nu wel voor lange rijtuigen en kleine wisselhoeken te gaan, maar ik moet dan alles vervangen en daar moet ik nog wel even over denken....
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2006

online
Re: Opzet kopstation
Gertjan,

In je hele plan zou ik nog eens kijken naar de basis rijmogelijkheden en dienstregeling.

Je besschrijft een dubbelspoor hoofdlijn en enkelspoor zijlijn. En dat afgesloten met een kopstation.
Treinen die aankomen, moeten ook weer vertrekken. Gaan de treinen in je ontwerp over van hoofdbaan naar zijlijn, of is dit alleen maar bij uitzondering?

Wat ik me voorstel is dat je al snel per lijn genoeg moet hebben aan 2 sporen (misschien 3) voor de afhandeling.
Een spoor voor een stoptrein (komt als eerste aan, gaat als laatste weg)
Een spoor voor een sneltrein (kortere stoptijd)
Een spoor voor speciale treinen met meer wachttijd.
Zie daar je 5 sporen.

vanuit de hoofdlijn zorg je er voor dat 3 sporen goed te bereiken zijn zonder het inrijden vanuit de zijlijn te kruisen. (slanke wissels?)
vanuit de zijlijn doe je dit ook, bijvoorbeeld 2 sporen.
Natuurlijk maak je een overloop mogelijkheid tussen hoofd en zijlijn, dit hoeft trouwens niet eens naar alle sporen afhankelijk van het aantal overgangen tussen hoofdspoor en zijlijn.

Industrie zoveel mogelijk af laten splitsen voor het station, creeer een omloopmogelijkheid in het industriegedeelte zelf.

Opstelsporen kun je ook aan de andere kant van het inrijden plaatsen, nu heb je naar mijn idee heel veel (te korte) sporen tussen de wissels zonder echte goede opstelmogelijkheden.

Groeten,
Jelmer
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2015

offline
Re: Opzet kopstation
Persoonlijk zou ik je sporenplan iets anders geconfigureerd hebben volgens bijlage.

MvG,

Timaximus
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2019

offline
Re: Opzet kopstation
Wat is je doel met dit kopstation. Vroeger tot diep in de jaren negentig kwam een met lok bespande trein binnen. Deze werd ontkoppeld en reed om naar de voorkant weer. Of er werd een nieuwe lok voorgezet die afkomstig was lokdepot of klaarstond op een ander spoor.
Rij je met stoomloks moet je nog meer handelingen doen zoals draaien stoomlok met een draaischijf en water innemen.
Op een modeltrein kopstation is dit je doel met een kopstation en de werkelijkheid kan je zelf met 10 meter niet namaken en probeer dat ook niet. De bovenstaande speel elementen maken een groot kopstation leuk en je kan er veel op kwijt qua materiaal. Vergeet de fun factor van deze handelingen niet en maak een ontwerp waarmee je dit goed kan doen.

Maak dus 2 sporen voor treinstellen en 2 tot 4 met mogelijkheden voor omrijden en of aansluiting op een lok depot.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
De tekeningen met aanpassingen moet ik nog eens goed bekijken en doorvoeren in Wintrack.
Eerst maar even een inhoudelijke reactie op David.

Het station zal gecombineerd gebruikt worden. Wat wil ik:
- goederen/industrie afhandeling
- personenvervoer
- samenstellen treinen

Alles met zowel E-locs. diesel als stoom. Aan dit kopstation zal een BW worden gekoppeld (zie eerdere berichten)  voor verzorging stoom- en diesellocs. Ik ga idd nog 1 paar sporen aanpassen met overloopwissels. Voor de andere treinen wil ik wisselen via hetzij de loc onderhoudsplaats, hetzij aparte opstelsporen voor locs. Ik ga dus regelmatig een locwissel laten plaatsvinden, door lo'c die klaarstaan.
Daarom en omdat ik de samenstelling wil kunnen veranderen (of wagons toevoegen/afhalen, zoals bijv restauratierijtuig, postrijtuig, slaaprijtuig of bagagerijtuig), heb ik niet alleen kopsporen gemaakt, voor ook opstelsporen  gekoppeld aan de kopsporen, maar met mogelijkheden om om te rijden en vanuit een uithaalspoor combinaties te maken.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg het voorstel met de slanke wissels niet passend.
De parallelle lijn wissels sluit niet meer aan op de kruiswissel 2275..

Het gaat om de wissel links boven. Op het plaatje lijkt het te passen, maar wintrack zegt van niet.
Ik hoop dat het binnen de marge ligt.
Re: Opzet kopstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opzet kopstation
Dat komt omdat de geometrie van het Engels wissel 2275 niet overeenkomt met de geometrie van de wissels 22715 en 22716. Dat scheelt een (heel) klein stukje. Over dit fenomeen is al een topic gewijd, waarin gezegd wordt dat het afbuigende deel van de Engelsman ca 3,5 mm te kort is.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
@Frank, Dank, Ik had deze al gezien en was in eerste instantie niet zo blij dat M* geen beter passend materiaal kan maken.
Dit kun je toch achter een scherm uitrekenen?
Maar goed, heb gisteren op Houten een hele voorraad slanke kruiswissels aangeschaft die ik uiteraard wil gaan gebruiken.
Heb toch maar even een testje gedaan en in praktijk is het gelukkig wel mee te vallen. Zie foto
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Opzet kopstation
Het ligt er maar net aan hoe je die slanke K-rail wissels combineert. Zoals jij het hebt gedaan, is er inderdaad geen probleem, zo past het gewoon. Ook in WinTrack. Maar zoals het plaatje hieronder illustreert, heb je zomaar een gat van 7 mm als je het iets anders doet. Dat krijg je echt niet dicht zonder een wissel onderhanden te nemen of zelf een heel kort extra stukje rails te maken.
Re: Opzet kopstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opzet kopstation
 @citaat
Dat onderste heb ik zojuist ook even neergelegd op zolder en er is inderdaad een gat van ca 7 mm. Dat verstop je niet zomaar eventjes....
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Opzet kopstation
De slanke wisselgeometrie in K-rail mag dan niet ideaal zijn, er zijn gelukkig wel passtukjes van allerlei lengtes. En met passtukjes op de juiste plaatsen is het probleem van die ontbrekende 7 mm best op te lossen.

In dit geval gaat het erom dat het verschil in lengte tussen twee passtukjes 7 mm moet zijn. De 2203 en 2204 zijn daarvoor bij uitstek geschikt: ze zijn respectievelijk 30 en 22,5 mm lang. Daarmee past het prima.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Dank Rob, het past idd prima, zonder geknoei met het moeten zagen van kleine prutsstukjes van 7mm.
Ik kan nu ook verder met de tekeningen.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Heb het plan aangepast aan de voorzet van Timaximus, maar ik ben er nog niet tevreden over. Voordeel is dat de opstelsporen langer worden en ook bijna even lang zijn.
Nadeel is dat ik nu 2x 1 richting kan rijden. Met name de onderste sporen (bij binnenkomst vanaf het hoofdspoor) zijn nu niet meer te verlaten, tenzij ik nog een kruiswissel opneem in de hoofdbaan (en er liggen er al zo veel). Door de wisselstraat weer andersom te leggen kan ik dat voorkomen, maar dan worden sommige opstelsporen weer kort(er).
Ik zal die situatie ook eens tekenen.
Het gebruik van2 soorten wissels heb ik toch toegepast, omdat ik anders teveel materiaal over hou (2260 wissels) en nog steeds slanke kruiswissels tekort kom.

Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opzet kopstation
Dat is nogal een spoor-architectuur... compliment hoor
Grtz
Wim
Re: Opzet kopstation
Basroc-1961
gast

Re: Opzet kopstation
Nu ben ik een totale 'newby' in de materie van de modelbaan en dus ontgaat mij totaal de functionaliteit van dit kopstation. Ik heb ondertussen tijdens het bestuderen van onderdelen in dit forum, wel geleerd, dat men als modelspoorbouwer, concessies moet aan de werkelijkheid. In mijn beeld heeft dit kopstation wel heel veel concessies.
Ik zie alleen maar sporen en geen/beperkte ruimtes voor één of meerdere perrons en twee wissel-lijnen parallel. Al met al geeft het mij een soort van 'overkill'.
Ik heb ook gelezen, dat er binnen de modelspoorbouwers weer verschillen de 'rassen' zijn, namelijk alle varianten tussen een ovaaltje rijden en volledige baan met alle toeters en bellen aan computergestuurd, ed. en een stukje spoor (diorama) tot een baan met alle scenery en bijbehorende natuurgetrouwe 'looks'. En dan vergeet ik ongetwijfeld nog wel een aantal.

Dit plan loopt al vanaf 2013 en is er al heel veel feedback gegeven en wordt het plan nog steeds - al dan niet rigoureus - gewijzigd.
Ik heb in diverse topics het advies gelezen om gewoon te gaan beginnen en dan al doende aanpassen, verbeteren, enz. Ik denk, dat ik voor mijzelf dit maar eens moet gaan doen: een startsetje kopen en gewoon gaan spelen. Misschien moet u dit ook gaan doen. Gewoon het plan uit uw hoofd halen en gaan leggen.
Maar goed, ik ben een 'newby' en wat weet ik er nu van. 8o
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opzet kopstation
Dag Bas, ik volg jou hoor. Heb vaak ook moeite om al die plannen , de logica erachter en het doel te begrijpen; het zal wel zijn nut hebben maar ik zie het vaak niet.
Zelf ben ik gewoon begonnen met potlood en papier, dan wat doelen vastleggen , een tafel neerpoten en rails beginnen leggen....
Daarna veel aangepast, uitgeprobeerd etc. Gewoon lol eraan beleven. Ik hield zelfs geen rekening met tijdperk, type locs, wagons etc. Dat komt allemaal met de tijd. Wel grasduin ik hier vaak rond om inspiratie op te doen. Tevens had ik ( ben na een jaar overgestapt naar digitaal) vaak vragen en ik moet zeggen dat ik verbaasd , en dus blij, was & nog steeds ben, over het aantal antwoorden en de snelheid ervan die ik kreeg.
Geweldig forum hier.
Mijn advies: doen wat je leuk vindt, t'is tenslotte een hobby en we doen het voor de lol
Veel plezier er mee
Grtz
Wim
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2015

offline
Re: Opzet kopstation
Voor de onderste sporen moet er inderdaad nog één kruiswissel bij.

Dan is de wisselstraat volledig.

Dat er al zo veel liggen is in deze niet zo relevant.  :)

Plannen is leuk, weet ik uit ervaring. Maar op een gegeven moment beginnen met leggen kan ook verhelderend werken. Mijn ontwerpen werden altijd op de tafel aangepast en geoptimaliseerd. Na het leggen werkte ik dan het sporenplan in SCARM bij.

MvG,

Timaximus
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Zo, dat zijn weer snel een aantal reacties, hoewel niet direct inhoudelijk op het plan (maar indirect weer wel  :D).
Maar ik reageer graag even. Voor mij is het plannen en ontwerpen een belangrijk deel van deze hobby. De uitvinding van ontwerpprogramma's was een uitkomst: met pen en papier kon ik alles tekenen wat denkbaar was, maar in de praktijk paste het nooit (de bochten op papier waren altijd veel te scherp...).
Dus ik plan en verander liever in een programma dan dat ik steeds rails in en uit elkaar moet halen, mar dat is uiteraard persoonlijk, zoals bijna alles aan deze hobby persoonlijk is.
Wat ik zelf belangrijk vind, is dat je in elk geval een idee hebt wat je met deze hobby wil. Ik kijk altijd met veel plezier naar plannen van mensen met veel passie en een doel.
Als voorbeelden wil ik noemen (en ik doe anderen nu vast te kort): Tonie, die niets heeft met ontwerpen, maar alles met creatief bezig zijn (waar ik nog veel van kan leren), PAB die ontzettend veel scenery details aanbrengt (ik vind niet alles mooi, maar er zit duidelijk een doel achter), Jongslog die de volledige Gotthard baan nagebouwd, en Robert v Ooyen die zijn baan gebruikt om het goederenvervoer op het spoor geheel na te doen.
Daarom verbaas ik me soms over mensen die wel met de hobby beginnen, maar geen idee hebben wat ze nu precies willen (en dat valt mij dan vooral op bij het onderdeel baanplan ontwerpen).
Als je weet wat je wil met je baan, pas je daar alles op aan/ werk je daar naar toe.

En idd, het plannen loopt al vanaf 2013 hier op het forum, maar in werkelijkheid al langer. Maar in het draadje is ook te zien dat het eigenlijk om 3 aparte plannen gaat (ik was te lui om steeds een nieuw topic te openen en zo heb ik alles mooi bij elkaar). In eerste instantie op een slaapkamer, maar die wilde ik later ergens anders voor gebruiken. Toen heb ik eerst een zoldertje geïsoleerd etc en werden de afmetingen dus anders (en het ontwerp ook; deze was sterk geïnspireerd door het boek van Balcke).
Sinds 2018 ben ik verhuisd en nu heb ik een droomruimte tot mijn beschikking, die echter nog helemaal niet modelspoor klaar is. Daar moet ik eigenlijk nog mee beginnen dus voorlopig kan ik nog helemaal niet bouwen. Maar dat vind ik niet erg, want ontwerpen is al een belangrijk deel van de hobby (voor mij dan).
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Dan nog even inhoudelijk.
De parallelle sporen met wisselstraat zijn nu juist de discussie. Ik heb ze getekend nav een eerdere reactie (Timaximus) om te kijken hoe dit uit pakt en gelijk enige slanke wissels op te nemen.
Ik ben nog niet tevreden over de wisselstraat rechts, die nu net andersom ligt dan in een eerder plan.
De dubbele wisselstraat links is m.i. een verbetering, omdat nu meerdere treinen onafhankelijk van elkaar kunnen worden binnen gelaten/vertrekken en worden afgehandeld. Dat brengt mij dan gelijk naar de achterliggende gedachten van mijn ontwerp. Ik vind stations het belangrijkste op de baan. Daar steek ik dus tijd in om goed te ontwerpen. De 'rest'  is voor mij alleen maar het verbinden van deze stations en zorgen dat er af en toe nog een rijdende trein is te zien, maar dat is, zoals hier ook werd aangegeven heel persoonlijk.

Maar voor Bas nog even wat extra uitleg. De wisselstraten en sporen die dicht op elkaar liggen dienen alleen maar om treinen op te stellen, af te breken, samen te stellen etc. Het eigenlijke personenstation zijn de sporen rechts en dan de onderste 5 lange sporen. Die liggen steeds in groepen bij elkaar, met daar tussenin steeds een gepland perron. Als het te smal blijkt te zijn maak ik de tussenruimte gewoon breder.  De korte sporen zijn voor wissellocs, extra wagons (restauratiewagon iod) of een korte buurttrein. De bovenste 4 sporen zijn voor goederenafhandeling en kunnen helemaal buitenom worden bereikt, zonder het personenvervoer te verstoren.
Links op het plan komt straks nog een uithaalspoor en 2 sporen om materiaalweg te zetten en een werkplaats /onderhoudsstation voor stoomlocs en diesels (BW).

Hoop dat deze toelichten iets meer duidelijkheid geeft.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Opzet kopstation
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind dat zo'n combinatie van slanke en gewone engelse wissels er prima uitziet. Bij de toegang tot het kopstation zal iedere trein die van linksonder komt ergens de bocht om moeten, daarom gaat mijn voorkeur voor die wisselstraat uit naar slanke wissels. Midden in het kopstation vind ik die gewone engelse wissels echter goed genoeg. Treinen hóeven er immers geen gebruik van te maken.

Wel heb ik het idee dat er in het bovenstaande ontwerp niet de meest gunstige passtukjes tussen de wissels zijn gekozen. Ik zie een aantal overbodige passtukjes en ik zie een aantal passtukjes 2204 op plaatsen waar een 2208 beter zou passen.

Een paar gewone engelse wissels levert een parallelafstand op van 64,6 mm, bij slanke engelse wissels is het 56,1 mm. Het verschil, 8,5 mm, moet worden gecompenseerd door een passtukje tussen de slanke engelse wissels. Met behulp van de wisselhoek van 14° 26' valt te berekenen dat zo'n passtukje 34,1 mm moet zijn (voor wie het precies wil weten: 8,5 mm / sin (14° 26') = 34,1 mm).

Het passtukje 2208 van 35,1 mm komt daar het dichtst bij en levert 8,7 mm extra parallelafstand op. Het passtukje 2203 van 30 mm, met 7,5 mm extra parallelafstand, voldoet ook best. Het passtukje 2204 van 22,5 mm is aan de korte kant, dat levert maar 5,6 mm extra parallelafstand op. Dat is in het bovenstaande ontwerp weliswaar simpel op te vangen door de sporen rechts van de engelse wissels een beetje schuin te leggen, maar waarom zou je dat doen als het niet nodig is?
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Dag Rob,
Wederom dank voor deze goede aanvulling. Ik zag dat ik overal 2204 heb gebruikt. Het leek bij de vergroting die ik op het scherm had goed te passen, maar dit is beter.
Zoals je mogelijk gezien had, paste het links in de wisselstraat ook nog niet allemaal, maar omdat dit nog een soort eerste schets is, heb ik me daar nog niet druk om gemaakt.
De uitleg over de combi van slank en normaal is exact zoals mijn achterliggende gedachte ook was. Ik hou deze er dus in  :thumbup:.
groeten v Gertjan
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Opzet kopstation
Zoiets misschien?

Rechts zijn heel gemakkelijk extra overloopwissels toe te voegen. Afhankelijk van de parallelafstand en de gewenste wissels, kan er een passtukje nodig zijn. Op veel plaatsen past een paar gewone zonder passtukje, een paar slanke met een 2203 ertussen past dan ook.

Alle sporen zijn bereikbaar via slanke wissels, de gewone bieden extra mogelijkheden.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Niet zo snel Rob, anders kan ik je niet bijhouden  :-).
Ik was zelf ook nog even aan het puzzelen gegaan, met name om de eerste 2 sporen ook weer terug op de hoofdbaan te kunnen krijgen.
Dat lukt nl nog niet makkelijk in het voorliggende plan. Omdat ik wat wissels wilde besparen heb ik in de toegang naar de industriesporen zitten snijden.
In jouw plan komen echter weer slanke kruiswissels vrij, dus er kan weer bijgeplaatst worden.
De overloopwissels in de industriesporen ga ik waarschijnlijk verplaatsen naar de personensporen. Ik zie geen meerwaarde in de huidige plek.
Je hebt gekozen  om de korte sporen te verlengen. Die hou ik waarschijnlijk kort om ruimte te maken voor tussenliggende perrons. Ik wil voorkomen dat het geheel te breed wordt, nu is het denk ik nog te behappen.
Maar het invoegen van de kruising is een aardig ruimtebesparende actie, met als enig kleine nadeel dat nu 2 sporen samen zijn aangesloten op 1 opstelspoor. Ik ga er mee aan de slag om de 2 plannen te integreren.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op woensdag 11 december 2019, 18:44:03
Niet zo snel Rob, anders kan ik je niet bijhouden  :-).
Sorry hoor, ik kan het niet helpen, ik begin zo langzamerhand de K-rail geometrie te begrijpen :P.

Een kruising vond ik de meest logische oplossing om zowel overloopwissels van linksvoor naar rechtsachter als van rechtsvoor naar linksachter te kunnen leggen. Je hebt vrije keuze tussen welk van de sporen de korte kruising moet komen, en hoever naar links of rechts hij moet liggen. Daarna is het puzzelen met de beschikbare rechte rails om de aansluitingen kloppend te krijgen, met name bij de korte kruising en bij de slanke wisselstraat aan de linkerkant. Voor de langere stukken kun je natuurlijk ook flexrails inkorten en een beetje buigen totdat het past.

Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opzet kopstation
 
Volgens mij heb je hier iets ontdekt, wat ik toepas om van de ene hoh naar de andere te switchen.

Dat verschil in hoh  (veroorzaakt door de lengte van 2208) is visueel duidelijk waarneembaar.
Het lijkt in Wintrack bijna niets, wat is 7.6 mm nou helemaal?
Het lijkt peanuts, en het is het ook als je het vergelijkt met rocoline (hoh=52) of peco streamline.
Hoe kleiner de hoh, hoe minder je kunt mixen.

Daarnaast maak ik ook frequent gebruik van 2203 en 2204 in de ontwerpfase.
Gisteren nog. De beruchte S-boog die je moet zien te vermijden (oke, er is een alternatief).
Vier parallelle gebogen sporen met hoh van 68, 59 en 57, komen bij een tegenboog waar de hoh net andersom verloopt (57-59-68), en dat blijkt prima te gaan met 4x2204, alleen liggen die dan niet alle 4 naast elkaar, maar 2 aan 2 naast elkaar (naast elkaar als je binnenste en buitenste spoor bekijkt, en naast elkaar op de 2 binnenste sporen die daardoor net iets -22 mm- later de tegenboog ingaan).

Met 2x2203 (aan begin en eind van railstuk) boots ik in Wintrack een 30 graden boogdeel van een grotere parallelle radius (b.v. 2231 wordt 2203+2231+2203) na, voordat ik ze met flexrail laat tekenen op basis van straal en booghoek. In praktijk verleg ik die kleine stukjes zelden. Ik heb ze (beter mee dan om verlegen), maar ook een dremel.


Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Nav het laatste plan heb van Rob heb ik het kopstation aangepast en ingepast in mijn totale ontwerp. Plaatjes volgen nog.
Wel heb ik nog wat aanpassingen gedaan aan de industriesporen, waar ik de wissels met de wat grotere hoek wil blijven gebruiken (anders hou ik er teveel over).
Het viel me wat tegen hoeveel ruimte het totaal nu inneemt, maar dat is het gevolg van de slanke wissels. Het past echter nog wel, maar ik hou minder ruimte over voor scenery, dan wel voor de BW.
De ruimte voor de BW is ondanks de vrij lange tafel toch nog beperkt  :-(. Zelfs bij veel ruimte kom je nog altijd tekort helaas.
Ik heb een eerste aanzet gemaakt, maar ben nog niet helemaal tevreden met 3 aansluitsporen.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opzet kopstation
 @citaat Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt boven de eerste twee wissels, anders zou je daar de draaischijf kunnen plaatsen. Dan rijdt je de draaischijf voorbij voor de andere sporen.

Beetje zoiets:
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opzet kopstation
Zit iets in hè , diagonaal heb je toch wat meer lengte...
Grtz & fijne feesten voor jullie
Wim
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation
Zal nog eens goed nadenken over de totale positie en uitwerking. Ben een beetje aan het denken gezet door de loodsen-discussie in het topic van Michel.
Het is visueel denk ik, aantrekkelijker om eerst de draaischijf in beeld te hebben en dan over de draaischijf naar de voorkant van de loods te kijken.
Wil eens kijken of dit realiseerbaar is (dat is dus een ander uitgangspunt dan de technische baanplanning).

gr. Gertjan
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opzet kopstation
Das een goed idee Gertjan
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opzet kopstation
Citaat van: Gertjan H op donderdag 19 december 2019, 11:48:06
Het is visueel denk ik, aantrekkelijker om eerst de draaischijf in beeld te hebben en dan over de draaischijf naar de voorkant van de loods te kijken.
Wil eens kijken of dit realiseerbaar is (dat is dus een ander uitgangspunt dan de technische baanplanning).
Het is zeker aantrekkelijker om eerst over de draaischijf te kijken en daarna "in" de loods. Zo heb ik het in mijn ontwerp ook.
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2016

offline
Re: Opzet kopstation
Wat een complex, dat depot en de onderhoudswerkplaats van Aalen! Dat krijg je niet makkelijk omgezet naar 1:87 zonder je huis te verbouwen. Selective compression is het enige wat rest door, zoals al gesuggereerd wordt, eerst de draaischijf en locloods in beeld te leggen en eventuele andere bouwwerken alleen aan te duiden als halfrelief.
Maar de vloeiende lijnen van het geheel spreken mij wel erg aan. Ziet er heel fraai uit. Het is ook jammer dat veel daarvan ook verloren gaat bij een omzetting naar modelspoor, zeker zonder gebruik van flexrail, het oogt veelal wat stijfjes, maar dat is ook maar een mening.

Groet,

Peter
Re: Opzet kopstation
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opzet kopstation
 @citaat Ik zou alleen het stuk boven de 2 kleine draaischijven nemen en kijken wat je daarvan kan gebruiken. Het hele complex is, wat jij terecht opmerkt, te groot.
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Ik ben bezig om de BW voor stoomlocs te ontwerpen en nu vraag ik me af welke K rails in de ringloods passen.
Had eerder de metalen draaischijf met M rails en daar paste de serie 2x5106+5109 in de loods.
Hoe zit dat met een draaischijf voor K-rails? Welke K-rails moeten daar in. 2x2200 + equivalent 5109 neem ik aan?

gr. Gertjan
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Volgens mij is dat afhankelijk van de afmetingen van de locloods en staat dat in de handleiding van die loods / bouwpakket.
In die van mij in elk geval wel.

Cees
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 27 maart 2020, 16:34:05
Ik ben bezig om de BW voor stoomlocs te ontwerpen en nu vraag ik me af welke K rails in de ringloods passen.
Je kunt daar 2x 2206 voor gebruiken (als je zo'n soort loods gebruikt).
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Hoi Bas,
Dank, dat is exact de loods die ik heb. Nu nog maar 1 maar wil uitbreiden naar 2.
Ik zal de 2206 in tekenen.  :thumbup:
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
En anders is de 2205 ook een optie. Is altijd pas te maken en scheelt een las.
Re: Opzet kopstation: K rails in ringloods
Kijk en dat bedoel ik nou:
1. afhankelijk van de loods die gebruikt wordt : bij mij past 2 x 2206 dus niet en
2. met 1 x 2205 en een zaag past nagenoeg alles.

Cees