Nieuws: Contact-gegevens voor klachten, storingen of andere redenen vind je op onze -Contact pagina-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Opzet kopstation
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Opzet kopstation  (gelezen 21924 keer)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Nieuw ontwerp:concept hoofdstation
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:17:40 »

Nav de opmerkingen van Gerrit en Cees heb ik het station aangepast met flexrails.
Hierbij het volledige overzicht inclusief een wintrack bestand (8.0).

Dit ontwerp is het HS (hoofdstation) uit mijn eerdere schets. De richting naar de overige stations uit de schets is eveneens aangegeven.
Ik heb het origineel van Dordrecht dit als voorbeeld heeft gediend ook bijgevoegd.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Sporenplan Dordrecht origineel
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:19:06 »

En het origineel. Eigenlijk moet mijn ontwerp dus 180 graden draaien.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:41:19 »

Vergeet het zagen Gertjan, het is een hele klus om het netjes te doen met risico van beschadigingen aan de spoorstaaf.

Koop een Dremel (of een goedkope kloon) en slijp de spoorstaven door:

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #103 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 18:52:03 »

De slanke wissels (2272/2273, lengte 225 mm) hebben een boog van 14,43 graden. Je kunt de slanke wissels compenseren met de 2273 om een parallelspoor te creŽren. Binnen het assortiment van de k-rail is er geen bestaand railstuk om de slanke wissel 'aan te vullen', zodat je een cirkel kunt maken. Voor elke andere vorm dan parallel ben je aangewezen op de 2205.

Kijk je eventjes niet, mis je van alles. Om eventjes terug te grijpen naar het verleden.
Het doet mij denken aan een draadje van december 1997, met dit citaat:

Citaat
Als Gegenbogen werwendete ich nicht wie empfohlen das Gleis 2274, sondern 2223, um einen besonders kleinen Gleisabstand zu erhalten
:

http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite09/index-9h.html


En inderdaad, het past net niet, omdat 2223 (en 2233) net een halve graad verder de bocht omgaan, dus een dremel (o.i.d.) heb je hoe dan ook nodig om het passend te krijgen. Maar de grote voordelen hiervan zijn:  een kleinere hart-op-hart afstand dan 57 mm, en een langer opstelspoor dan met een 2274.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
U-baan: Plan kopstation
« Reactie #104 Gepost op: zondag 25 maart 2018, 17:30:16 »

Naast het hoofdstation, gebaseerd op Dordrecht komt op de andere poot een kopstation.
Nu ik dit ontworpen heb zie ik dat de oorspronkelijke verbindingen tussen hoofdstation en kopstation niet ideaal worden.
Het sporenschema gaat dus nog op de kop.
Het kopstation is losjes afgekeken van station Vlissingen. Dit station is echter dusdanig uitgebreid dat daar geen plaats voor is.
Het is slechts een eerste schets:
- aan/afvoersporen komen nog anders te liggen
- geheel wordt nog iets naar links verlegd, om meer ruimte te krijgen voor de BW. Die is nu slechts in aanleg geschetst.

Ik heb me voorgenomen om de poten niet breder te maken dan 1 meter, maar kom er zowel bij het hoofdstation als bij het kopstation achter dat dit niet al teveel mogelijkheden schept.
Verder vind ik het nu nogal star, dus ik moet me nog beraden op een wat speelsere indeling.

Maar mogelijk komt er nog wat input vanuit het forum.



Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #105 Gepost op: zondag 25 maart 2018, 21:54:11 »

Hierbij ook nog de afbeelding van het originele station Vlissingen rond 1900 (bron: www.sporenplan.nl)
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 27 maart 2018, 14:25:04 »

Ken je dit draadje uit 2009:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.0
met dit resultaat van Mad Menno:


Ik vraag dat vanwege de wisselstraat die leidt naar je draaischijf (dat zijn standaardwissels, geen slanke),
en de 2 sporen die daaromheen wegdraaien (op je tekening rechtsonder).

Ik zat me van een aantal dingen in die wisselstraal af te vragen of je die wel moet willen met standaardwissels, en of je bepaalde combinaties niet beter met een engels wissel kunt oplossen.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #107 Gepost op: woensdag 28 maart 2018, 13:21:17 »

Dag Jan,
Dank voor de feedback. Het is altijd plezierig wanneer medespoorders commentaar geven. Dat is 1 van de redenen om hier te posten.
De sporen die naar rechtsonder buigen gaan richting schaduwstation. Ik moet dat in de schematische figuur nog aanpassen.
Verder zal het geheel nog naar links schuiven om meer ruimte te creŽren voor de BW.

Of de wisselstraat nu efficiŽnt is, is idd nog de vraag. Het is een eerste schets die ik ruw heb overgenomen van het plan Vlissingen en heb uitgekleed.
De aanpassing die jij voorstelt geeft idd een krappere railafstand en een mooier verloop maar:

 1. ik durf die aanpassing niet te doen. Zagen in rails en netjes alles pas maken is niet mijn sterkste kant en dan krijg ik straks weer een heleboel ontsporingen
2. ik heb toch gekozen voor het standaard wisselmateriaal, omdat ik daar nog erg veel van heb. Voor het andere station heb ik wel gekozen voor de slanke variant, in elk geval in alle doorgaande sporen. In eerste instantie hou ik het kopstation met de kortere oude wissels en de iets grotere hoek, maar misschien als ik het na een paar jaar zat ben....

Toch ben ik blij met alle opmerkingen en aanvullingen, vooral omdat dit nog maar een eerste aanzet is, dus als er nog meer aanvullends te melden is: graag!

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #108 Gepost op: zaterdag 31 maart 2018, 12:32:32 »

in de zijlijn gewone wissels en in de hoofdlijn smalle?
tevens opzetje gemaakt kopstation
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 03 april 2018, 15:02:23 »

Dag Herman (e.a.),
Hartelijk dank voor het meedenken. De opzet van het doorgaande station lijkt al wat op de door mij gekozen opzet van de overgang van slank naar normaal.
Ik vind de oplossing rechts bij binnenkomst (met de kruising) een wissel besparende oplossing die ik er zeker in ga brengen. Ik moet deze nog wel iets aanpassen, want de 2 parallelle sporen komen 'boven' binnen, waar nu 1 spoor is getekend.

De veranderde opzet van het kopstation geeft in elk geval een andere manier om er tegenaan te kijken. Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze opzet omdat er nu erg veel slanke wissel-elementen in verwerkt zijn, die ik niet heb (wel heb ik veel standaard wissels/kruiswissels). Ik denk dat ik daar ook alleen in het binnenkomende traject smalle wissels wil gebruiken. Verder (en dat geldt ook nog voor mijn eerste concept ontwerp) ligt het geheel er nogal 'star'  bij. Nu is de ruimte op een smalle poot ivm bereikbaarheid ook beperkt, maar onder 15 of 7 graden is misschien nog wel iets mogelijk.
IdeeŽn zijn welkom, maar ik ga er zelf ook nog eens kritisch naar kijken.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #110 Gepost op: zaterdag 07 april 2018, 10:25:46 »

Ik vind de oplossing rechts bij binnenkomst (met de kruising) een wissel besparende oplossing die ik er zeker in ga brengen. Ik moet deze nog wel iets aanpassen, want de 2 parallelle sporen komen 'boven' binnen, waar nu 1 spoor is getekend.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #111 Gepost op: zondag 08 april 2018, 12:53:30 »

@ Ben: gelukkig heb ik een dremel. Wil alleen ook de klemmen nog aanschaffen om netjes recht te kunnen werken.

@Herman, dank. Ik was zelf ook alweer aan het puzzelen gegaan en heb de hosentršger een spoor naar boven opgeschoven, waardoor de overloopwissels in het aanloopspoor niet meer nodig zijn.
Verder het emplacement met 1 spoor ingekort. Het werd mogelijk toch wat breed en er is dan geen ruimte meer voor scenery (schuin dak).
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #112 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:35:43 »

Sinds een paar weken heb ik de sleutel van ons nieuwe huis. De toekomstige treinruimte heeft al een eerste aanpak gehad: extra dakraam en grondig opgeruimd (er lag nog veel troep van de vorige eigenaar). Nu zie ik pas goed de volle omvang en mogelijkheden.
IK zal binnenkort wat foto's van de ruimte plaatsen.
Echter er staan enkele spant-ondersteuningen in die ik niet had ingecalculeerd. Daardoor wordt mijn ontwerp niet mogelijk zonder aanpassingen.
Maar misschien hou ik wel vast aan een te beperkt ontwerp.
Ik kan bijvoorbeeld een bredere tafel (180-200 cm) midden in de ruimte plaatsen met de mogelijkheid om op het einde (desnoods via een verwijderbare brug) een oversteek te maken naar de schuine zijkanten en daar dan de schaduwstations plaatsen. Dit ipv een U-vorm langs de zijkanten, met het nadeel van een schuine kant en de spantondersteuning.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #113 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:43:56 »

Hallo Gertjan,

Als je toch foto's gaat plaatsen is het ook wel handig als je van alles de maten hebt. Dan kunnen we weer gericht meedenken.
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #114 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:55:52 »

Dag Gerrit,
Ga ik doe. Ga het nu zelf opmeten, want ik heb nu alleen maten van tekening. De vloer zou 9.30x4.4 meter zijn.
Deze is echter niet geheel effectief in te zetten omdat de kanten schuin zijn, er spantondersteuningen staan en ik ergens in de ruimte moet komen (daar maak ik een afsluitbaar portaaltje zodat de stof van de garage beneden niet boven kan komen)
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #115 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 22:59:34 »

Hierbij vast een eerste overzichtsfoto van de ruimte. Links en rechts zijn de staanders van de spanten te zien die het ontwerp zullen beÔnvloeden.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Wico

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #116 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 23:27:56 »

Dat is een mooie ruimte en een lekkere maat om mee te kunnen werken. De spanten zijn inderdaad letterlijk een sta in de weg. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Zelf ben ik ook begonnen aan de zolderbaan in ons nieuwe huis met dezelfde uitdaging van de schuine wanden. Ik heb er wel voor gekozen om een U baan aan te leggen, met het schaduwstation aan ťťn van de lange zijden. Veel succes met het ontwerp!

Groeten,
Wico
 
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Mšrklin what else ?
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #117 Gepost op: woensdag 23 mei 2018, 00:13:55 »

Gertjan,
Wat een prachtige ruimte heb je tot je beschikking.
Met die in de weg staande staanders ga jij een oplossing voor vinden dat weet ik zeker.
Ik ga je topic volgen.

Groet Michel
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
aanpassen wisselstraat
« Reactie #118 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 13:04:03 »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. De verbouwing van het huis heeft nu even prioriteit, maar ik ben tussendoor al wel bezig met het ontwerp.
De tafel in vrije ruimte ga ik waarschijnlijk weer laten vervallen. De bereikbaarheid is dan wel beter, maar op een rechthoekige tafel van max 150 cm breed kan ik toch minder kwijt van mijn plannen dan ik dacht.
Dus toch terug naar de U-vorm. Ik moet het ontwerp aanpassen ivm de spanten (zie foto). Dat betekent dat ik het station nu tussen 2 spanten inpas en dat het geheel korter moet worden, maar 3 meter lijkt mij nog steeds acceptabel.
Ik zit echter met een vraag: ik wil de doorgaande sporen ook zoveel mogelijk doorgaand houden. Aan de linkerkant levert dat nog niet het gewenste effect op. Er komen daar 3 sporen binnen: 2 van de hoofdbaan (in 1 richting bereden, ik rij rechts) en een lokaalspoor dat in 2 richtingen kan worden bereden.
Ben niet tevreden met de wisselstraat daar, dus aanvullingen/verbeteringen zijn welkom.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MšrklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #119 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 15:57:55 »

Het is een geweldig mooie ruimte met veel mogelijkheden. Een baan in U-vorm lijkt inderdaad een zeer aantrekkelijke optie. Het is te overwegen de baan binnen de staanders te houden, zodat je een Ďkruipruimte achter de baan houdt. Tevens kan je dan vanaf de baan tot aan het dak een verticale afschutting plaatsen, waarop je een achtergrond kunt plakken.

Mvrgr
Robert
Gelogd

orient express

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #120 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 16:13:00 »

Zou je niet een bouwkundige raadplegen.  Misschien zijn die rechtopstaande  spanten overbodig  ( lijken wel later eraan geknutseld )  mogelijk dat het verstevigen van de schuine spanten ook kan om de constructie sterk te houden?
Gelogd
-Wim-

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • dimittere eam et vade
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #121 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 16:28:04 »

 @citaat mee eens , op de onderste gording zit meestal de ondersteuning.
meestal zit hier ook het knieschot

groet, Ruud 
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #122 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 17:20:54 »

Ik zou eerst eens onder de vloer kijken als zodat kan. Kan je zien waar die spanten op rusten.
Gelogd
Groeten

Olav


÷BB, Edits, IB, Trainbrain

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • dimittere eam et vade
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #123 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 17:41:11 »

 @citaat op de plek waar de dakspanten zitten, zit ook de vloerregel
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Opzet kopstation
« Reactie #124 Gepost op: donderdag 11 oktober 2018, 11:17:48 »

De discussie over de spanten is prima, maar de constructie van het geheel is aan de magere kant. Ik wil o.a. eerst de vloerbalken verzwaren want ook deze zijn mij te licht uitgevoerd tov de overspanning.
Op zich kan ik op zolder wel uit de voeten met de steunen, maar kan ze evt. ook nog een stukje verplaatsen als ik er veel hinder van heb.
Intussen ben ik verder gegaan met het ontwerpen van het tweede station (kopstation) en heb toch een eerder ontwerp weer van stal gehaald (ontwerp uit Balcke).
Hier heb ik rechts een kleien harp toegevoegd om treinen samen te kunnen stellen en tijdelijk materiaal op de kunnen slaan.
Het station zal vooral reizigers ontvangen, mat 1 of 2 sporen goederen. Daarnaast komen nog wat 'speciaal' sporen voor bijzondere industrie.
De opzet lijkt mij te werken, maar ik ben nog niet helemaal tevreden (korte sporen). Ik overweeg om de harp iets naar boven te halen (om te wisselen met de BW) en te integreren in het onderste aanvoerspoor. Nadeel is dat binnenkomende (en vertrekkende) treinen op dit spoor dan moeten wachten als er activiteiten plaatsvinden op het opstelterrein.
Maar misschien komt het forum met andere ideeŽn?

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

basjuh1981

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Opzet kopstation
« Reactie #125 Gepost op: donderdag 11 oktober 2018, 13:12:16 »

Intussen ben ik verder gegaan met het ontwerpen van het tweede station (kopstation) en heb toch een eerder ontwerp weer van stal gehaald (ontwerp uit Balcke).
Dat is het 3e ontwerp met de M-rails waar ik ook inspiratie uit heb gehaald?  :)
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.595 seconden met 22 queries.