Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Opzet kopstation
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Opzet kopstation  (gelezen 23711 keer)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Nieuw ontwerp:concept hoofdstation
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:17:40 »

Nav de opmerkingen van Gerrit en Cees heb ik het station aangepast met flexrails.
Hierbij het volledige overzicht inclusief een wintrack bestand (8.0).

Dit ontwerp is het HS (hoofdstation) uit mijn eerdere schets. De richting naar de overige stations uit de schets is eveneens aangegeven.
Ik heb het origineel van Dordrecht dit als voorbeeld heeft gediend ook bijgevoegd.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Sporenplan Dordrecht origineel
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:19:06 »

En het origineel. Eigenlijk moet mijn ontwerp dus 180 graden draaien.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 14:41:19 »

Vergeet het zagen Gertjan, het is een hele klus om het netjes te doen met risico van beschadigingen aan de spoorstaaf.

Koop een Dremel (of een goedkope kloon) en slijp de spoorstaven door:

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #103 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 18:52:03 »

De slanke wissels (2272/2273, lengte 225 mm) hebben een boog van 14,43 graden. Je kunt de slanke wissels compenseren met de 2273 om een parallelspoor te creëren. Binnen het assortiment van de k-rail is er geen bestaand railstuk om de slanke wissel 'aan te vullen', zodat je een cirkel kunt maken. Voor elke andere vorm dan parallel ben je aangewezen op de 2205.

Kijk je eventjes niet, mis je van alles. Om eventjes terug te grijpen naar het verleden.
Het doet mij denken aan een draadje van december 1997, met dit citaat:

Citaat
Als Gegenbogen werwendete ich nicht wie empfohlen das Gleis 2274, sondern 2223, um einen besonders kleinen Gleisabstand zu erhalten
:

http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite09/index-9h.html


En inderdaad, het past net niet, omdat 2223 (en 2233) net een halve graad verder de bocht omgaan, dus een dremel (o.i.d.) heb je hoe dan ook nodig om het passend te krijgen. Maar de grote voordelen hiervan zijn:  een kleinere hart-op-hart afstand dan 57 mm, en een langer opstelspoor dan met een 2274.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
U-baan: Plan kopstation
« Reactie #104 Gepost op: zondag 25 maart 2018, 17:30:16 »

Naast het hoofdstation, gebaseerd op Dordrecht komt op de andere poot een kopstation.
Nu ik dit ontworpen heb zie ik dat de oorspronkelijke verbindingen tussen hoofdstation en kopstation niet ideaal worden.
Het sporenschema gaat dus nog op de kop.
Het kopstation is losjes afgekeken van station Vlissingen. Dit station is echter dusdanig uitgebreid dat daar geen plaats voor is.
Het is slechts een eerste schets:
- aan/afvoersporen komen nog anders te liggen
- geheel wordt nog iets naar links verlegd, om meer ruimte te krijgen voor de BW. Die is nu slechts in aanleg geschetst.

Ik heb me voorgenomen om de poten niet breder te maken dan 1 meter, maar kom er zowel bij het hoofdstation als bij het kopstation achter dat dit niet al teveel mogelijkheden schept.
Verder vind ik het nu nogal star, dus ik moet me nog beraden op een wat speelsere indeling.

Maar mogelijk komt er nog wat input vanuit het forum.



Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #105 Gepost op: zondag 25 maart 2018, 21:54:11 »

Hierbij ook nog de afbeelding van het originele station Vlissingen rond 1900 (bron: www.sporenplan.nl)
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 27 maart 2018, 14:25:04 »

Ken je dit draadje uit 2009:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.0
met dit resultaat van Mad Menno:


Ik vraag dat vanwege de wisselstraat die leidt naar je draaischijf (dat zijn standaardwissels, geen slanke),
en de 2 sporen die daaromheen wegdraaien (op je tekening rechtsonder).

Ik zat me van een aantal dingen in die wisselstraal af te vragen of je die wel moet willen met standaardwissels, en of je bepaalde combinaties niet beter met een engels wissel kunt oplossen.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #107 Gepost op: woensdag 28 maart 2018, 13:21:17 »

Dag Jan,
Dank voor de feedback. Het is altijd plezierig wanneer medespoorders commentaar geven. Dat is 1 van de redenen om hier te posten.
De sporen die naar rechtsonder buigen gaan richting schaduwstation. Ik moet dat in de schematische figuur nog aanpassen.
Verder zal het geheel nog naar links schuiven om meer ruimte te creëren voor de BW.

Of de wisselstraat nu efficiënt is, is idd nog de vraag. Het is een eerste schets die ik ruw heb overgenomen van het plan Vlissingen en heb uitgekleed.
De aanpassing die jij voorstelt geeft idd een krappere railafstand en een mooier verloop maar:

 1. ik durf die aanpassing niet te doen. Zagen in rails en netjes alles pas maken is niet mijn sterkste kant en dan krijg ik straks weer een heleboel ontsporingen
2. ik heb toch gekozen voor het standaard wisselmateriaal, omdat ik daar nog erg veel van heb. Voor het andere station heb ik wel gekozen voor de slanke variant, in elk geval in alle doorgaande sporen. In eerste instantie hou ik het kopstation met de kortere oude wissels en de iets grotere hoek, maar misschien als ik het na een paar jaar zat ben....

Toch ben ik blij met alle opmerkingen en aanvullingen, vooral omdat dit nog maar een eerste aanzet is, dus als er nog meer aanvullends te melden is: graag!

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #108 Gepost op: zaterdag 31 maart 2018, 12:32:32 »

in de zijlijn gewone wissels en in de hoofdlijn smalle?
tevens opzetje gemaakt kopstation
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 03 april 2018, 15:02:23 »

Dag Herman (e.a.),
Hartelijk dank voor het meedenken. De opzet van het doorgaande station lijkt al wat op de door mij gekozen opzet van de overgang van slank naar normaal.
Ik vind de oplossing rechts bij binnenkomst (met de kruising) een wissel besparende oplossing die ik er zeker in ga brengen. Ik moet deze nog wel iets aanpassen, want de 2 parallelle sporen komen 'boven' binnen, waar nu 1 spoor is getekend.

De veranderde opzet van het kopstation geeft in elk geval een andere manier om er tegenaan te kijken. Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze opzet omdat er nu erg veel slanke wissel-elementen in verwerkt zijn, die ik niet heb (wel heb ik veel standaard wissels/kruiswissels). Ik denk dat ik daar ook alleen in het binnenkomende traject smalle wissels wil gebruiken. Verder (en dat geldt ook nog voor mijn eerste concept ontwerp) ligt het geheel er nogal 'star'  bij. Nu is de ruimte op een smalle poot ivm bereikbaarheid ook beperkt, maar onder 15 of 7 graden is misschien nog wel iets mogelijk.
Ideeën zijn welkom, maar ik ga er zelf ook nog eens kritisch naar kijken.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #110 Gepost op: zaterdag 07 april 2018, 10:25:46 »

Ik vind de oplossing rechts bij binnenkomst (met de kruising) een wissel besparende oplossing die ik er zeker in ga brengen. Ik moet deze nog wel iets aanpassen, want de 2 parallelle sporen komen 'boven' binnen, waar nu 1 spoor is getekend.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: U-baan: Plan kopstation
« Reactie #111 Gepost op: zondag 08 april 2018, 12:53:30 »

@ Ben: gelukkig heb ik een dremel. Wil alleen ook de klemmen nog aanschaffen om netjes recht te kunnen werken.

@Herman, dank. Ik was zelf ook alweer aan het puzzelen gegaan en heb de hosenträger een spoor naar boven opgeschoven, waardoor de overloopwissels in het aanloopspoor niet meer nodig zijn.
Verder het emplacement met 1 spoor ingekort. Het werd mogelijk toch wat breed en er is dan geen ruimte meer voor scenery (schuin dak).
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #112 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:35:43 »

Sinds een paar weken heb ik de sleutel van ons nieuwe huis. De toekomstige treinruimte heeft al een eerste aanpak gehad: extra dakraam en grondig opgeruimd (er lag nog veel troep van de vorige eigenaar). Nu zie ik pas goed de volle omvang en mogelijkheden.
IK zal binnenkort wat foto's van de ruimte plaatsen.
Echter er staan enkele spant-ondersteuningen in die ik niet had ingecalculeerd. Daardoor wordt mijn ontwerp niet mogelijk zonder aanpassingen.
Maar misschien hou ik wel vast aan een te beperkt ontwerp.
Ik kan bijvoorbeeld een bredere tafel (180-200 cm) midden in de ruimte plaatsen met de mogelijkheid om op het einde (desnoods via een verwijderbare brug) een oversteek te maken naar de schuine zijkanten en daar dan de schaduwstations plaatsen. Dit ipv een U-vorm langs de zijkanten, met het nadeel van een schuine kant en de spantondersteuning.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #113 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:43:56 »

Hallo Gertjan,

Als je toch foto's gaat plaatsen is het ook wel handig als je van alles de maten hebt. Dan kunnen we weer gericht meedenken.
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #114 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 10:55:52 »

Dag Gerrit,
Ga ik doe. Ga het nu zelf opmeten, want ik heb nu alleen maten van tekening. De vloer zou 9.30x4.4 meter zijn.
Deze is echter niet geheel effectief in te zetten omdat de kanten schuin zijn, er spantondersteuningen staan en ik ergens in de ruimte moet komen (daar maak ik een afsluitbaar portaaltje zodat de stof van de garage beneden niet boven kan komen)
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #115 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 22:59:34 »

Hierbij vast een eerste overzichtsfoto van de ruimte. Links en rechts zijn de staanders van de spanten te zien die het ontwerp zullen beïnvloeden.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #116 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 23:27:56 »

Dat is een mooie ruimte en een lekkere maat om mee te kunnen werken. De spanten zijn inderdaad letterlijk een sta in de weg. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Zelf ben ik ook begonnen aan de zolderbaan in ons nieuwe huis met dezelfde uitdaging van de schuine wanden. Ik heb er wel voor gekozen om een U baan aan te leggen, met het schaduwstation aan één van de lange zijden. Veel succes met het ontwerp!

Groeten,
Wico
 
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #117 Gepost op: woensdag 23 mei 2018, 00:13:55 »

Gertjan,
Wat een prachtige ruimte heb je tot je beschikking.
Met die in de weg staande staanders ga jij een oplossing voor vinden dat weet ik zeker.
Ik ga je topic volgen.

Groet Michel
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
aanpassen wisselstraat
« Reactie #118 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 13:04:03 »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. De verbouwing van het huis heeft nu even prioriteit, maar ik ben tussendoor al wel bezig met het ontwerp.
De tafel in vrije ruimte ga ik waarschijnlijk weer laten vervallen. De bereikbaarheid is dan wel beter, maar op een rechthoekige tafel van max 150 cm breed kan ik toch minder kwijt van mijn plannen dan ik dacht.
Dus toch terug naar de U-vorm. Ik moet het ontwerp aanpassen ivm de spanten (zie foto). Dat betekent dat ik het station nu tussen 2 spanten inpas en dat het geheel korter moet worden, maar 3 meter lijkt mij nog steeds acceptabel.
Ik zit echter met een vraag: ik wil de doorgaande sporen ook zoveel mogelijk doorgaand houden. Aan de linkerkant levert dat nog niet het gewenste effect op. Er komen daar 3 sporen binnen: 2 van de hoofdbaan (in 1 richting bereden, ik rij rechts) en een lokaalspoor dat in 2 richtingen kan worden bereden.
Ben niet tevreden met de wisselstraat daar, dus aanvullingen/verbeteringen zijn welkom.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #119 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 15:57:55 »

Het is een geweldig mooie ruimte met veel mogelijkheden. Een baan in U-vorm lijkt inderdaad een zeer aantrekkelijke optie. Het is te overwegen de baan binnen de staanders te houden, zodat je een ‘kruipruimte achter de baan houdt. Tevens kan je dan vanaf de baan tot aan het dak een verticale afschutting plaatsen, waarop je een achtergrond kunt plakken.

Mvrgr
Robert
Gelogd

orient express

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #120 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 16:13:00 »

Zou je niet een bouwkundige raadplegen.  Misschien zijn die rechtopstaande  spanten overbodig  ( lijken wel later eraan geknutseld )  mogelijk dat het verstevigen van de schuine spanten ook kan om de constructie sterk te houden?
Gelogd
-Wim-

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #121 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 16:28:04 »

 @citaat mee eens , op de onderste gording zit meestal de ondersteuning.
meestal zit hier ook het knieschot

groet, Ruud 
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #122 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 17:20:54 »

Ik zou eerst eens onder de vloer kijken als zodat kan. Kan je zien waar die spanten op rusten.
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Tafelvorm in vrije ruimte
« Reactie #123 Gepost op: donderdag 27 september 2018, 17:41:11 »

 @citaat op de plek waar de dakspanten zitten, zit ook de vloerregel
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Opzet kopstation
« Reactie #124 Gepost op: donderdag 11 oktober 2018, 11:17:48 »

De discussie over de spanten is prima, maar de constructie van het geheel is aan de magere kant. Ik wil o.a. eerst de vloerbalken verzwaren want ook deze zijn mij te licht uitgevoerd tov de overspanning.
Op zich kan ik op zolder wel uit de voeten met de steunen, maar kan ze evt. ook nog een stukje verplaatsen als ik er veel hinder van heb.
Intussen ben ik verder gegaan met het ontwerpen van het tweede station (kopstation) en heb toch een eerder ontwerp weer van stal gehaald (ontwerp uit Balcke).
Hier heb ik rechts een kleien harp toegevoegd om treinen samen te kunnen stellen en tijdelijk materiaal op de kunnen slaan.
Het station zal vooral reizigers ontvangen, mat 1 of 2 sporen goederen. Daarnaast komen nog wat 'speciaal' sporen voor bijzondere industrie.
De opzet lijkt mij te werken, maar ik ben nog niet helemaal tevreden (korte sporen). Ik overweeg om de harp iets naar boven te halen (om te wisselen met de BW) en te integreren in het onderste aanvoerspoor. Nadeel is dat binnenkomende (en vertrekkende) treinen op dit spoor dan moeten wachten als er activiteiten plaatsvinden op het opstelterrein.
Maar misschien komt het forum met andere ideeën?

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Opzet kopstation
« Reactie #125 Gepost op: donderdag 11 oktober 2018, 13:12:16 »

Intussen ben ik verder gegaan met het ontwerpen van het tweede station (kopstation) en heb toch een eerder ontwerp weer van stal gehaald (ontwerp uit Balcke).
Dat is het 3e ontwerp met de M-rails waar ik ook inspiratie uit heb gehaald?  :)
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #126 Gepost op: zondag 02 december 2018, 09:57:52 »

ik ben nog niet helemaal tevreden (korte sporen). Ik overweeg om de harp iets naar boven te halen (om te wisselen met de BW) en te integreren in het onderste aanvoerspoor. Nadeel is dat binnenkomende (en vertrekkende) treinen op dit spoor dan moeten wachten als er activiteiten plaatsvinden op het opstelterrein.

Maar misschien komt het forum met andere ideeën?
Ja, wat had je gedacht ;-)


Heb je er al geprobeerd het Bw om te wisselen met de aanvoersporen? Ik denk dat de harp dan ook wat meer naar rechts kan en de perronsporen langer kunnen gemaakt worden.
Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #127 Gepost op: dinsdag 04 december 2018, 17:24:07 »

@Bas: ja dat is het zelfde ontwerp. Ik heb dat station al eens uitgelegd in mijn vorige huis, maar toen had ik eigenlijk te weinig ruimte.

@Math. Toevallig had ik dat al eens getest, want ik was niet zo tevreden met de situatie. Eigenlijk zou ik de opstelsporen ook wel willen integreren met de 3 aanloopsporen, maar ik moet zien te voorkomen dat het in- en uitgaande verkeer niet wordt gehinderd door het rangeren. Ik heb het ontwerp bijgevoegd, maar ben niet tevreden over met name het sporenverloop van de opstel-harp en dan net name de knik in het spoor. Ik wil het totaal echter niet te breed maken ivm de bereikbaarheid.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Opzet kopstation
« Reactie #128 Gepost op: dinsdag 04 december 2018, 17:36:24 »

als je de draaischijf laat zakken is er toch geen probleem om rechte sporen te leggen in de harp ? Mss ook wissels voorzien in je stopsporen voor lokwissel
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #129 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 08:38:05 »

Gertjan, teken jij met Wintrack? Zo ja, zou je een .tra willen ter beschikking stellen om wat op te werken?
K-rail begint mij stilaan weer te interesseren en 'k zou er ook nog wel eens mee willen ontwerpen.

Gelogd
Groeten,

Math

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Opzet kopstation
« Reactie #130 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 09:17:03 »

Gertjan, teken jij met Wintrack? Zo ja, zou je een .tra willen ter beschikking stellen om wat op te werken?
K-rail begint mij stilaan weer te interesseren en 'k zou er ook nog wel eens mee willen ontwerpen.

Kan niet wachten!  :) :) :)
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #131 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 10:55:08 »

@ Johnny: ik heb idd het plan om nog op 2 sporen overloopwissels te plaatsen. Alleen daar; de overige sporen gaan via een locwissel die elders op het station staat, hetzij uit de remise, hetzij een diesel of E-loc die op een opstelspoor staat. Het verlagen van de BW en draaischijf zou een optie kunnen zijn, maar dan kom ok mogelijk in conflict met de sporen er onder (ik heb de gehele baan nog niet klaar in ontwerp). Ik ontwerp eerst stations en dan kijk ik later hoe ik de met elkaar kan verbinden. Verder vraag ik me af of het verdiepen van de gehele BW visueel aantrekkelijk is.

@ Math en andere belangstellenden. Ik teken idd in Wintrack. Wel een oudere versie. Ik heb een *.tra bijgevoegd. Dit is een werkbestand. Er staan een groot aantal probeersels van mij in voor het ontwerp van een kopstation.

groeten v Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #132 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 10:58:18 »

Gertjan, ik vind in het .tra bestand niet de lijntjes waarbinnen moet/mag gekleurd worden, heb je dat ook ergens?
Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #133 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 12:08:27 »

De bedoeling is om de zolder te gebruiken die op de eerder geplaatste foto's is te zien. Aan de linkerkant kom ik binnen. Daar wil ik een portaal maken met een deur, zodat stof ed uit de schuur niet direct in deze ruimte komt. Hierdoor is de effectieve lengte van de linkerkant ongeveer 8 meter en rechts ongeveer 9 meter.
Afhankelijk van de hoogte van de tafel heb ik aan de brede kant van de U ongeveer 325 cm breedte (maar het zou iets breder kunnen zijn). Omdat het dak schuin is, zou ik lager gelegen verder onder het dak eventueel het schaduwstation kunnen ontwerpen. Op dit moment is de gehele ruimte nog leeg. Verder staan er een paar spanten die ik mogelijk moet verplaatsen of moet veranderen.
De tafel zelf heb ik als U-tafel bedacht, waarbij ik de poten van de U liever zo smal mogelijk houd ivm de bereikbaarheid, maar het zal wel een compromis moeten worden, omdat ik later toch wel iets wil doen met scenery. Hoofd idee is 1 groot doorgaand station op de rechter poot, van daaruit een enkelsporige lokaallijn naar een klein station en een kopstation met BW op de linker poot. Onder de stations op beide poten een groot schaduwstation. Vanuit het doorgaande station heb ik het idee om een aftakking te maken naar de plaats waar de 2 poten van de U met elkaar verbonden zijn, die naar een kleine haven gaat.
Bijgaand het tra bestand waarin ik aan het ontwerpen ben, waar waar nog lang niet alles klopt en aan elkaar zit.

« Laatst bewerkt op: woensdag 05 december 2018, 12:10:08 door Gertjan H »
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #134 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 12:21:40 »

Leuk, er mag zo te zien in de .tra zelfs buiten de lijntjes gekleurd worden :-)
Maar klopt het dat er met de spanten geen rekening moet gehouden worden, op je tekening ga je er dwars door...
« Laatst bewerkt op: woensdag 05 december 2018, 12:23:26 door Math »
Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #135 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 13:00:28 »

Ja ik kleur graag buiten de lijntjes  >:-D.
Maar ik hou wel van een beetje vrij ontwerpen. Er is immers nog geen tafel dus kan ik maken wat ik wil (mits in binnen het gebouw blijf uiteraard).
Ook de spanten: ze staan er wel, maar als ze een probleem vormen dan denk ik dat ik het wel op kan lossen. Desnoods zet ik elders een nieuwe staander en haal deze weg. In de ontwerpfase laat ik mij nog niet direct hinderen door mogelijke problemen. Als het plan daar is, kan ik met kleine aanpassingen (aan het ontwerp of aan de zolderconstructie dan wel aan de treintafel) hopelijk wel tot een oplossing komen.
Ik geef wel toe: ik verander makkelijker iets aan de omgeving dan dat ik een zaag in de rails zet: ben nog steeds bang dat ik het niet netjes aan elkaar krijg, maar ga in dit ontwerp vast een poging wagen om de flexrails in te korten.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #136 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 13:09:14 »

Nog een vraagje, naast het kopstation is nog heel vrije ruimte, is die voorbehouden voor iets anders?
Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #137 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 13:41:00 »

Ik ben uitgegaan van een opstellengte van maximaal 13 standaard K-rail (18 cm per rail), dus dat is ongeveer de maximale trienlengte (minus een cm of 20 denk ik, als passeerruimte).
Verder weet ik nog niet precies hoe lang die 8 meter poot exact gaat worden, omdat achter die poot de trap boven komt en ik daar een wandje met deur omheen wil plaatsen. De 8 meter zou dus in praktijk ook 7.5 meter kunnen worden. Daarom heb ik een redelijke afstand gehouden. Een andere reden is dat ik dacht dat er dan wel heel veel station is en erg weinig landschap waar een trein door rijdt, maar misschien heb ik mijn fantasie nog niet voldoende de vrije loop gegeven.
Kort gezegd: de ruimte achter de stootplokken heeft nog niet een speciale functie. Zoals het plan nu is getekend dacht ik daar een stationsgebouw te plaatsen met daar achter een stel huizen die een stad moeten gaan verbeelden. Verder nog geen concrete invulplannen.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #138 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 13:55:13 »

maar ik ben nog niet helemaal tevreden (korte sporen).
Dan vrees ik dat ik dit niet begrijp. Wil je ergens sporen verlengen?
Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #139 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 14:30:20 »

Dag Math,
Dat ging over de lengte van de sporen van de opstelharp rechts in het sporenplan die ik later verlengd heb toen de plek met de draaischijf is gewisseld. Hierdoor konden ze iets langer worden, maar ik vond het verloop niet zo mooi door die knik.
hoop dat het zo duidelijker is.
De lengte van de kopsporen vind ik prima.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #140 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 14:38:16 »

Maar als je de kopsporen iets verder opschuift naar de 'witte zone' kun je de harp toch ook langer maken? Maar dat doe je dus liever niet, de kopsporen opschuiven.
De sporen van de harp zou ik kaarsrecht houden, anders krijg je problemen met aankoppelen...
Gelogd
Groeten,

Math

Math

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Opzet kopstation
« Reactie #141 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 16:11:32 »

Even polsen of we de goede kant op gaan of hopeloos aan het verloren lopen zijn :-)
En let daarbij niet op de rare kronkels, 't gaat hem om het principe.



Gelogd
Groeten,

Math

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #142 Gepost op: woensdag 05 december 2018, 16:47:20 »

Kijk, soms zit je te vast in je eigen idee. Het over switchen van de BW naar de andere kant van de in/uitgaande sporen had ik niet direct aan gedacht, maar lijkt een prima mogelijkheid.
Het uithaalspoor is nu nog gebogen en komt dan boven de plek waar ik iets met die haven zou willen doen (maar dat  past ook allemaal nog niet, m.n. om de hoogteverschillen, maar daarvoor moet ik eerst meer van het gehele plan laten zien).
Wat wel zou kunnen is het uithaalspoor over de in/uitgaande sporen de leggen. De in/uitgaande sporen gaan nl naar beneden en kunnen op die lengte al behoorlijk zakken.
Mocht het allemaal dan nog niet passen, dan kan ik idd overwegen om het geheel station nog naar links te verschuiven.

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Timaximus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Opzet kopstation
« Reactie #143 Gepost op: zondag 09 december 2018, 19:28:50 »

Houd je ook rekening met voldoende perron breedte. Zo'n mooi groot station verdient ook mooie ruime perrons.

MvG,

Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Opzet kopstation
« Reactie #144 Gepost op: donderdag 13 december 2018, 11:53:43 »

@ Timaximus: Dat ga ik zeker doen, wanneer ik het plan werkelijk uit ga leggen. Er is nu maar ruimte voor 1 wat breder perron. Het zou  straks mooi zijn wanneer er om de 2 sporen 1 perron aanwezig kan zijn.

Ik heb intussen nog wat gesleuteld aan het kopstation.
Bijgaand het resultaat.
Het losse spoor bij de harp is een industriespoor.
De volgende stap is uitzoeken hoe ik de 3 stations en de 2 schaduwstations logisch met elkaar ga verbinden en hoe ik uitkom met de hoogte.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 december 2018, 11:55:32 door Gertjan H »
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Opzet kopstation
« Reactie #145 Gepost op: donderdag 13 december 2018, 22:30:20 »

Een truuk die ik zelf wel eens uit haal, is een of 2 loksporen tussen 2 perronsporen op de plek van het perron leggen. Daardoor heb je meteen een mooi breed perron. Ik zie dat je met stoomloks gaat rijden (draaischijf), wellicht nog een overloopwisselset aan het einde van het perronspoor, zodat een eventuele tenderlok zelf om kan lopen?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.117 seconden met 24 queries.