Nieuws: Contact-gegevens voor klachten, storingen of andere redenen vind je op onze -Contact pagina-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Tafelvorm in vrije ruimte
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: Tafelvorm in vrije ruimte  (gelezen 20198 keer)

Pjedro

  • Gast
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 02 juli 2013, 00:14:30 »

Hee Gertjan,

Goeie vakantie gehad? Waar ben je naar toe geweest, als ik vragen mag?

Heb je nog wat kunnen uitdoktoren voor je eigen baan.

Ik zie het wel verschijnen als je het tenminste wilt delen natuurlijk.  :D

@Jan,  Dat tweede plan wat je gemaakt hebt, dat gaat zowiezo niet passen. Daar zit de locloods onder de sporen van het bergstation.
Bij het eerste plan zou het kunnen, maar dan moeten er een aantal spoortjes korter worden gemaakt.
Ook hiervoor geldt dat die sporen onder de sporen van het bergstation zouden komen te liggen.
Maar ik vind het wel goed van je, dat je lekker mee denkt. Dit klinkt sarcastisch, daar ben ik me van bewust, maar zo bedoel ik het absoluut niet.

Met vriendelijke groet,
Peter
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 juli 2013, 00:21:27 door Pjedro »
Gelogd

Takatane

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
« Reactie #51 Gepost op: maandag 08 juli 2013, 09:26:47 »

@pjedro,

Elk idee heeft zo zijn nut. op een baan had ik eens gezien dat de locloodsen ingewerkt waren in een berg, vond het wel iets hebben. Een draaischijf vind ik echt mooi op een baan, helaas neemt deze veel ruimte in, en moet je soms wat creatief zijn, en een locloods in een berg duwen. Als iedereen hetzelfde idee heeft dan zal elke baan quasi hetzelfde zijn, en dat lijkt me ook maar saai. Ik heb altijd het probleem dat ik een metertje tekort kom. U feedback vind ik niet sarcastisch klinken, ik vind dat iedereen zijn mening mag geven, en uiteindelijk door ieder zijn mening even af te wegen zal tot een mooi resultaat gekomen worden waar Gertjan tevreden mee is, daarvoor doen we het :)
Gelogd

Pjedro

  • Gast
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
« Reactie #52 Gepost op: maandag 08 juli 2013, 15:08:19 »

Hee Jan,

Daar heb je helemaal gelijk in. :)
 En een locloods half in een berg verschuilen is inderdaad mooi, zeker als je ruimte gebrek hebt.
Maar half onder een station, dat lijkt me en stuk minder.
Maar goed, net wat je zegt elk ontwerp heeft zijn nu.
En als Gertjan er blij mee is, is het helemaal goed, want het is zijn baan.  :)

Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Ontwerp L baan; stationsontwerp
« Reactie #53 Gepost op: maandag 08 juli 2013, 21:50:52 »

@ Jan en Peter: beiden hartelijk dan voor het meedenken en jullie ideeen. Uiteraard wil ik de aanpassingen delen en hier met iedereen bespreken. Tot nu toe wordt het er alleen maar beter van.
Grappig is, dat ik op het zelfde ' spoor'  zat als Jan, met het verplaatsen van de locloods/draaischijf. Probleem is idd dat het totaal veel ruimte in neemt en ik ook wat in het gedrang kwam met de laag er boven.
Heb er ook al aan gedacht om het stationsgebouw aan de andere kant van de sporen te plaatsen, waardoor hier meer open ruimte komt. Nadeel van het ' terugklappen'  van de loods richting stationsgebouw, is dat er nauwelijks ruimte is om achter de loods langs het totale verzorgterrein te bereiken en dat de loods nu wel heel dicht op het stationsgebouw staat.
Mogelijk dat het in 2D erger lijkt dan het is. Zelf heb ik de loods op de oude plek gelaten (idee 1 van Jan, alleen met enkele loods), maar wel de hele schijf iets gedraaid.
Probleem is dat ik een oude schijf heb voor M rails. Deze heeft minder mogelijkheden om sporen aan te sluiten.

Verder ben ik het met Gerrie eens dat ik wel een karige BW maak, maar helaas moest ik een compromis maken. Beter was misschien om de afhandeling van stoomlocs met draaischijf helemaal achterwege te laten (aan de beperking......), maar ik ben het met Jan eens, dat het wel een aardige blikvanger is.
Ook heb ik overwogen om dit hele deel naar het andere station te verplaatsen, maar dan kan ik de stoomlocs niet keren op het kopstation.

@ Peter: vakantie was prima, maar uiteraard te snel voorbij. Kampeervakantie in de Franse Pyreneeen, bij Perpignan het binnenland in (dus zowel bergen als zee binnen ' handbereik' ). Heb wel wat zitten puzzelen, vooral met het industrieterrein (opstel/omloopspoor in een variant wat korter gemaakt en de doodlopende sporen wat langer), en met de sporne rondom de draaischijf.

Plan is eigenlijk nog niet genoeg om hier weer te geven als nieuw voorstel. Heb je voorstel gezien, met het tussen-kopspoor, maar in eerste instantie wilde ik iets duidelijker laten zien dat het om en kopstation gaat met 1 doorlopend spoor, maar mogelijk komt jouw variant toch nog wel weer op tafel.

groeten, Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Van L naar U
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 18 februari 2014, 15:41:46 »

Het is al een tijdje erg stil in dit topic. Reden is, dat ik uiteindelijk toch niet zo tevreden ben met de ruimte.
Hoewel de tafel op wieltjes staat heb ik zo weinig mogelijk ruimte voor mezelf gecreeerd en zoveel mogelijk voor de tafel.
Gevolg is dat ik aan de achterkant in theorie wel 50 cm bodemruimte heb, maar op tafel (eigenlijk op rughoogte:  :?) hoogte zit een uitstekende vensterbank,
met soms vervelende gevolgen.

Daarnaast blijkt aan de andere kant de ruimte tussen de tafel en de kledingkast ook niet al te royaal, ondanks de schuifdeuren van de kast.

Kortom, ik ben op zoek gegaan naar een andere ruimte en heb deze gevonden op het zoldertje boven de garage.
Daar eerst een vaste trap naar toe gemaakt, een dakraam geplaatst en het dak geisoleerd en afgewerkt (in deze fase zit ik nog).

Intussen de eerste ideeen gemaakt voor het nieuwe ontwerp. Ik denk een tafel te kunnen maken in U vorm, waarbij de poten ongeveer 3.40 cm lang zijn en 1.00-1.10 cm breed (ivm bereikbaarheid), met bij 1 poot een verlenging van 1.10 cm, alleen wel erg smal (daar kan slechts een 2021 bocht liggen; R=36 cm). De bodem van de U is 2.80 cm, denk ik, omdat ik rekening moet houden met een schuin dak.

Dit even ter introductie: mijn eerste ideeen volgen binnenkort.

groet, Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 20 februari 2014, 20:57:03 »

Het gebruik van de extra verlenging die eigenlijk te smal is, wil ik eigenlijk gebruiken om een del van de keermogelijkheid / spiraal? onder te brengen. Dit deel van de tafel zit nl achter het luik, waardoor het niet altijd in het zicht zit.

Tijd om nu toch maar mijn ideeen te spuien. Ik vind het hoofdstation het belangrijkste en dus het hart van de baan. De ruimte is me te klein voor hele trajecten die slingerend door een landschap gaan. Bovendien (persoonlijke opvatting bij dit ontwerp) hoef ik de treinen niet elke keer te zien. Op 1 plek in beeld buiten het station (kort paradespoor) is voldoende.

Het station stelt een splitsingsstation voor. Er komt een dubbele baan binnen (3) en er gaan 2 enkele banen uit (4 en 5). De dubbele baan (3) is eigenlijk een keerlus met een schaduwstation en de enkele baan (5) is ook een keerlus met een schaduwstation (vergelijkbaar met het idee van Spiky). De andere enkele baan (4) gaat naar een 2e kleiner kopstation (op de andere poot van de U) met daaraan verbonden een kleine BW (zodat ik de stoomlocs die het station aandoen in elk geval kan keren).

Op het hoofdstation wil ik naast de doorvoer van passagierstreinen ook iets kunnen doen aan goederenafhandeling (2) en het samenstellen van treinen (7). Hiervoor zijn wat opstelsporen (1) met omloopmogelijkheid nodig.

De schets is een weergave van het hoofdstation, maar slechts een eerste aanzet, omdat ik A. nog niet weet hoe ik met de hoogte/schuine dak uitkom en B nog niet tevreden ben over de opzet en denk dat e.e.a. efficienter kan.

groet, Gertjan

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 20 februari 2014, 21:18:15 »

Tja...die bogen  :-(. Het is allemaal wat beperkt, maar ik hou ze zo veel mogelijk uit beeld. De hoofdtafel heb ik nu ook nog even op 1 meter gezet, maar dat kan mogelijk wel 110-115 cm worden in werkelijkheid.
Ik begrijp de verandering van dubbel naar enkel bij 3 wel; dan gaat daar gewoon en enkelspoor naar het schaduwstation. Maar 4 en 5 volgen in het ontwerp niet de zelfde weg. De bedoeling is dat 4 omhoog gaat met een te krappe boog en dan ergens aan het andere eind over het station kruist, verder omhoog loopt op de andere poot van de U en daar ergens eindigt in een kopstation.
De aansluiting 5 gaat juist naar beneden via een enkelsporige krappe spiraal, en komt daar terecht in een schaduwstation met keermogelijkheid.
Ik heb gekozen voor deze 2 opties om niet alle treinen verplicht te laten eindigen in het kopstation.

gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014, 00:18:41 »

Kijk, dat geeft al weer een andere kijk op je eigen ontwerp. Ik zat al weer helemaal vast aan het idee dat het kopstation vanaf de onderkant bij 4 bereikt zou moeten worden. Dus helemaal over het hoofd gezien dat het ook andersom kan. Misschien moet ik dan ook het hele station net andersom diagonaal leggen.
In elk geval terug naar de ontwerp/tekentafel. :)

Het niet verplicht laten doorrijden van treinen in het station is uiteraard een keuze. Ik ben nog niet zo'n held met het volledig overlaten van dergelijke relatief complexe zaken  >:-D als treinen om laten lopen (incl af en aankoppelen) op een doorgaand station en dit geheel door Koploper te laten doen.

Uit ervaring weet ik dat bij mij zulke zaken vast niet vlekkeloos zullen gaan. Om even de handen vrij te hebben om bijvoorbeeld iets te doen in het kopstation of bij de goederen, vind ik het wel plezierig dat er ook ' gewoon'  doorgaande treinen rijden, die al dan niet even automatisch stoppen in het station en dan gewoon doorrijden.
Uiteraard is dit mijn smaak, want er kunnen ook wel treinen keren en er is voorzien in speciale keersporen voor korte treinstellen.
Maar ik vind het laten omlopen van stoomlocs en deze dan achteruit rijdend een sleep laten trekken minder geslaagd, hoewel het wel voor schijnt te komen.

In mijn ontwerp vind ik de aanloopbocht en daarmee de sporen ter samenstelling van treinen die ook in die bocht liggen nog niet zo geslaagd, maar mogelijk kan dit bij de nieuwe aanpak anders/beter worden.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

KdeB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Geen reactie is ook een reactie
Re: Van L naar U
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014, 00:49:33 »

Maar ik vind het laten omlopen van stoomlocs en deze dan achteruit rijdend een sleep laten trekken minder geslaagd, hoewel het wel voor schijnt te komen.
Dan ontkom je er toch niet aan om er een bw met draaischijf of een keerdriehoek te plannen alhoewel dat laatste heel veel ruimte vreet.

Succes met plannen
Mvg
Koos
Gelogd
Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis
Marklin-Roco, C rails, Ecos 2, Koploper, Win XP

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #59 Gepost op: maandag 24 februari 2014, 14:18:29 »

Heb het plan wat aangepast nav de opmerkingen van Moskoviet.
Bij 1 en 2 zijn nu aansluitingen gepland naar een enkelsporige keerlus met schaduwstation (1 of 2) en naar een enkelsporige verbinding naar een kopstation (evt met inhaalspoor of ook schaduwstation; ook 1 of 2).
Bij 3 +4 is een (dubbelsporige) keerlus bedacht ook met schaduw opstelsporen. Ik twijfel nog of ik dit idd dubbelsporig dan wel enkelsporig ga uitvoeren.
Tips en aanvullingen/verbeteringen zijn zoals altijd welkom.

gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 22:46:07 »

Vanuit 3 en 4 was inderdaad een dalende spiraal voorzien. Gezien de breedte van het smalle deel (weet nog niet exact hoe alles uit gaat pakken ovm het schuine dak) is dit maximaal R1/R2. In het meest ongunstige geval wil R2 al niet en moet ik toch naar een enkelvoudig baanvak, met mogelijk een combi R1/R2 (of alleen R1 met rechte tussenstukken).
Om de problemen voor te zin ga ik toch maar uit van een enkelvoudig baanvak. Bij 3 + 4 komt dus nu maar 1 uitgaand/inkomend spoor.
Ik heb weinig zin in grote problemen op moeilijker bereikbare plaatsen  :D.

Ook op andere plekken ben ik nog niet tevreden met de huidige stationsopzet, dus binnenkort volgt weer een update.

gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 11 februari 2015, 21:39:34 »

Het zoldertje begint dusdanig vorm te krijgen dat ik nu eindelijk kan bekijken hoe ik uitkom met de tafel irt het schuine dak. Wil in Wintrack het ontwerp maken, maar vraag me af of ik ergens liniaal of maatverdeling kan krijgen. Ik zie onderin de balk wel waar ik ben met de muiswijzer, maar de getallen/maat is in ???? en loopt wel heel snel op. Ik wil nl binnen de grondplaat een tweede plaat tekenen die het hoogste niveau weergeeft. Deze plaat komt ' naar binnen ivm het schuine dak. Hoe kan ik werken met de maatvoering binnen Wintrack?

groet, Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Pjedro

  • Gast
Re: Van L naar U
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 11 februari 2015, 22:00:44 »

Hoi Gert-Jan,

Ben je eindelijk weer lekker bezig met het kijken naar hoe of wat met de modelbaan.
Als je de lijnen voor je tafel neer hebt gezet en je dubbelklikt op zo'n lijn krijg je een aantal mogelijkheden, ga daar naar de eigenschappen en daar vind je 3D en schuindak.
Daar kun je het een en ander invullen. Maar vraag me niet wat, want ik heb dat nog nooit gebruikt.

Ik berekende de hoek van het schuine dak en bracht dat in de tekening aan op de juiste plekken en de juiste hoogtes. Zodat je goed kon zien welke ruimte beschikbaar was op welke hoogte.

Succes met tekenen. Ik kijk altijd mee.  :D

Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 12:13:33 »

Hi Peter,
Dank voor je reactie en belangstelling  :thumbup:.
Helaas heb ik een te oude versie van Wintrack (8.0) om dit te proberen. Deze optie bestaat hier nog niet.
Heb wel een i** versie 10, maar daar werkt het 3D deel niet van (heb daar wel gezien wat je bedoelt).
Ga dus maar een beetje prutsen in 8.0 en zorg dat ik ver genoeg van de tafelrand verwijderd blijf bij de tweede laag. Weet in werkelijkheid wel hoe dit uitkomt, omdat ik een opstelling van hout heb gemaakt om dit te testen.
Plan volgt nog.

groet Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

bigboynl

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Van L naar U
« Reactie #64 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 11:31:23 »

Hoi Gertjan,

een paar opmerkingen

wat ga je met het kopspoor linksboven doen?  Ziet er vreemd uit tussen de perronsporen. En als je met dat spoor gaat rangeren kom je gelijk op het hoofdspoor uit
Het kopspoor helemaal rechts kan je ook alleen maar gebruiken als je op het hoofdspoor gaat rangeren.

Helemaal bovenin zitten wissels in een Hosentrager zodat je van/naar het schaduwstation rechtsboven alle stationssporen kunt gebruiken. De sporen "boven" het rechtdoorgaande en rechtsafbuigende spoor van de 3-wegwissel onderin leiden alleen maar naar het linkerspoor. Misschien nog een paar overloopwissels tussen linker- en rechterspoor plaatsen?

mvg

Hans
« Laatst bewerkt op: zondag 15 februari 2015, 07:49:49 door bigboynl »
Gelogd
met vriendelijke groet,

Hans

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van L naar U
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 16:54:22 »

Hi Hans,
Dank voor je reactie. Hoewel ik het plan dat jij beschrijft volledig los ga laten (ga over op een ontwerp dat wordt afgeleid uit het banenboek van Gernot Balcke; ontwerp nr 3) toch even een korte reactie op het korte opstelspoor tussen de perrons. Dat spoor is gereserveerd voor kortere stop/keertreinen (bijv de railbus). In werkelijkheid zit zo'n spoor in elk geval op het station van Almelo (trein naar Marienheim), maar mogelijk (vast wel) op meerdere stations aanwezig.
Het getoonde station zal worden vervangen door een kopstation, dat ik weer af ga leiden uit een boekje met station voorbeelden (uit de kleine spoorreeks of zoiets).
Nu ik de maten en vooral de onmogelijkheden onder de dakhelling in beeld heb, ben ik nu gaan tekenen, dus het ontwerp volgt binnenkort.

groet, Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Boekenwurm

  • Gast
Re: Van L naar U
« Reactie #66 Gepost op: zondag 26 april 2015, 17:19:09 »

Hallo.

Nu pas dit  draadje ontdekt en doorgelezen altijd leerzaam de verschillende uitdagingen en oplossingen
te bekijken.
Wat betreft een kopspoor tussen doorgaande sporen dit noemt men in grootbedrijf een zakspoor en komt inderdaad voor b.v. op station Gouda ook is er een pagina
 Zakspoor - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Zakspoor
Veel succes en plezier met de modelbaan


Met vriendelijke groet
Paul
 
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Van L naar U
« Reactie #67 Gepost op: zondag 26 april 2015, 17:26:10 »

Zakspoor ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Ontwerp 3: kopstation Balcke
« Reactie #68 Gepost op: maandag 28 december 2015, 16:00:32 »

Omdat ik een beetje aan het testen/prutsen ben, hierbij het idee uit het boek van Balcke.
Ik heb het plan omgezet naar K rail (alleen de draaischijf niet). De draaischijf zit nog niet naar wens.
In het boek zitten de aansluitingen ergens anders dan in het origineel binnen Wintrack; mogelijk heeft de bouwer de schijf aangepast.

gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Kopstation MarklinManus
« Reactie #69 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 00:01:08 »

In een ander draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61204.0  heeft Herman (MarklinManus) een kopstation getekend.
Omdat ik eigenlijk nog niet tevreden was met het" Balcke"  kopstation (zie vorige post) heb ik die van Herman overgenomen en een beetje aangepast. Bij mij komen er 3 sporen uit in het kopstation.
Ik denk er nog over om de 3 industriesporen (denk dat dit industriesporen zijn Herman?) wil ik nog verder naar links verschuiven, zodat rechts ruimte komt voor een draaischijf.

gr Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

anton_79

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #70 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 10:34:38 »

Hoi GertJan,

Leuk om te zien, dat de hulp die geboden is in mijn topic, ook bij anderen terugkomt!!! Ben heel benieuwd wat jij er uiteindelijk van zult maken.

De 3 opstelsporen zijn volgens mij niet bedoelt als industrie, maar als wacht- of parkeersporen. Ik zou wel nog een keer naar de bereikbaarheid van deze sporen kijken in jouw plan. Je kunt deze nu namelijk alleen bereiken door de hoofdbaan te kruisen en daarmee ook direct het inrijdende en vertrekkende verkeer in jouw station te blokkeert.

Succes!
Anton
Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #71 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 11:31:50 »

In het echt zijn het geen industrie sporen, maar ze zouden daar makkelijk voor gebruikt kunnen worden.

Tekening: Gérard van Teeffelen.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 mei 2016, 11:33:38 door marklinmanus »
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #72 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 11:58:54 »

@Anton, je hebt gelijk. In een volgende opzet had ik het nog erger gemaakt, door het spoor rechts boven in het plan als uithaalspoor te koppelen aan de 3 doodlopende sporen links onderin. Dan zou ik dus alle banen kruisen.
Een andere oplossing is het uithaalspoortje dat nu in een boog ligt te verlengen, alhoewel dat ook de plaats is waar ik de BW gepland heb. Moet dus nog verder uitgewerkt worden.

@Herman: was Enschede ook de inspiratie voor het station? De tekening geeft de huidige situatie weer. 'Vroeger"  waren er 2 sporen langs perron 4. Aan de overkant was een goederenverlading van v Gend & Loos als ik me niet vergis. Ik zou ook 1 spoor naar industrie kunnen aftakken.

groet, Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #73 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 12:34:55 »

Is inderdaad station als inspiratiebron.
Hier nog een oude situatie met goederen
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

anton_79

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #74 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 21:39:15 »

Had al gezocht waar dit vandaan kwam (oom in mijn topic stond een mooie foto), maar niet gevonden... toch leuk om te zien!!

Dank
Anton
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #75 Gepost op: zaterdag 04 juni 2016, 17:40:52 »

Heb het station iets aangepast, m.n. de opstelsporen.
Deze zoals aangegeven naar links verschoven en de aansluiting naar de BW geschetst.
Dit laatste onderdeel moet nog verder worden uitgewerkt.
Ik kan nu het uithaalspoor rechts boven gebruiken voor de opstelsporen, maar moet wel de hoofdbaan kruisen.
Zie nog niet direct een andere compacte oplossing.

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Kopstation MarklinManus
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 30 juni 2016, 21:59:22 »

Nav een ander topic over een BW uit een Marklin folder uit de jaren 80 heb ik deze folder eens opgezocht en een middelgrote BW uit deze folder ingetekend in Wintrack. De afmeting en opzet is nog niet helemaal wat ik wil. In deze vorm past het net niet en ik wil een extra spoor toevoegen om wagons tbv slakken afvoer en kolenaanvoer te kunnen plaatsen.
Ga in elk geval vanuit dit ontwerp verder denken.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Kopstation MarklinManus: BW ingepast
« Reactie #77 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2016, 00:05:28 »

Door het gehele BW plan (uit de Marklin folder 1981) iets te kantelen, kon het wat betreft de ruimte geplaatst worden bij de rest van het plan.
Heb de tekening bijgevoegd.

Vragen voor mij zijn nog:
Hoe past het op de tafel (op tekening steekt het nu net buiten de U tafel)
Hoe pas ik het in in het landschap t.o.v. de onderliggende sporen.

Daarnaast bleek een eerdere opzet van de sporen in het station niet te passen. Ik heb K-wissels met originele aandrijving: op 1 plek kon ik deze niet kwijt, omdat 2 aandrijvingen elkaar in de weg zaten; daarom is het sporenplan (rechts bovenin bij het doodlopende spoor) aangepast.

Uiteraard is de gehele opzet misschien niet logisch, dus 'forum commentaar'  is welkom.

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Schaduwstation in 'kop'uitvoering
« Reactie #78 Gepost op: zondag 27 november 2016, 23:18:42 »

In een ander draadje kwam ik een link tegen naar de modelspoorclub in Dronten, waar een onderstaand idee werd getoond.
Het is een schaduwstation in de vorm van een kopstation.
Voordeel is dat je geen keerlus aan het andere eind nodig hebt. Ik ga op mijn baan al met een spiraal naar beneden, dus die ruimte ben ik al kwijt.
Met deze opstelling kan ik langere treinen kwijt.
Door vanaf de spiraal eerst door te rijden naar het doodlopende eind en vervolgens achterwaarts in te steken (1) of gewoon voorwaarts insteken en bij het uithalen achterwaarts het eindspoor (eind van de 'spiraal') op te rijden en te keren, kan m.i. dit station bediend worden.
Het is slechts een schets (de hoogtes kloppen o.a. nog niet), maar het gaat om het idee.

Heeft iemand ervaring met een (geautomatiseerd) schaduwstation in deze vorm? Is het ' gevaarlijk'  om dit in een 'onzichtbaar'  baandeel aan te leggen (ontsporingen)?

gr. Gertjan

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Eerste probeersels schaduwstation
« Reactie #79 Gepost op: zondag 31 december 2017, 22:55:34 »

Zoals on mijn bouwdraadje al aangegeven: de baan is afgebroken en het huis eromheen is verkocht.
Intussen in ver gevorderd stadium met nieuw huis met 2 mogelijke opties voor een treinkamer.
De optie op de garagezolder heeft de voorkeur: meters ruimte.

Voor deze ruimte heb ik een eerste opzet gemaakt voor een schaduwstation. Ik wil de plaat niet te breed maken ivm de bereikbaarheid. Daarom is er tussen de twee delen geen spoor gelegd (er is ruimte voor veel meer, maar dit is prima zo; aan de andere kant heb ik nogmaals 9 meter...) Maar mogelijk kan het efficiënter (weet het wel zeker).

Ik heb nog maanden de tijd voor het totale ontwerp, dus er volgt meer (ruimte is 9.20 x ruim 3 meter).
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Gebruik flex rails
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 07 februari 2018, 22:03:38 »

Voor het nieuwe ontwerp overweeg ik K-flex rails te gebruiken en deze ook in een flauwe boog te plaatsen.
Eerder gebruikte ik flex rails alleen op echt rechte stukken.
Hoe zorg ik ervoor dat de boog er 'netjes' in komt en hoe krijg ik 2 of meer sporen parallel met flex in een vrije boog?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gebruik flex rails
« Reactie #81 Gepost op: woensdag 07 februari 2018, 22:31:57 »

Er zijn in wezen 3 manieren om de eerste boog te realiseren: met een passer (lineaal met gaatje), langs een vaag gebogen (tijdelijk vastgespijkerde) flexibele lat (of alu strip)  of door in wintrack een stuk van de boog uit te printen op papier.

De boog ernaast realiseer je met , of langs de zelfde flexibele lat die je voor dat doel verplaatst.
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Gebruik flex rails
« Reactie #82 Gepost op: woensdag 07 februari 2018, 22:50:11 »

Hi Jan Willem, dat betekent dat je dus vooraf ongeveer moet inschatten over welke boog (met welke straal) je de flex gaat leggen.
Ik denk er over om een station in een erg flauwe boog te leggen, dus de denkbeeldige cirkel waar dit dan een heel klein stukje uit zal zijn, heeft een gigantische straal.
Jij bent zelf al druk met allerlei bogen en berekeningen met dakhoeken (die ik ook met belangstelling volg, omdat ik wederom met een schuin dak zit) en dit zal waarschijnlijk ook vooraf uit te rekenen zijn (ipv maar wat neer te leggen).
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gebruik flex rails
« Reactie #83 Gepost op: woensdag 07 februari 2018, 23:01:31 »

de giga straal van bijvoorbeeld r=2440 mm?

Op de huiskamervloer, op een stuk papier, deel van de boog trekken met een lat met een gaatje erin
(zoiets als mijn alu-lineaaltje met t-stukje van de action, maar dan langer, praxis verkoopt die van 2 meter lang, en sommige profielen ook van 3 m lang, en hout is zeker ook langer verkrijgbaar)

dat uitknippen en mee naar zolder nemen.

Op een n-spoor forum kwam ik de tip tegen om een houten tussenprofiel af te tekenen.
Aan twee kanten van dat profiel (ruimte tussen de sporen) verleg je dan je flexrail, strak er tegen aan.
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

Hero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Gebruik flex rails
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 08 februari 2018, 01:11:27 »

Er zijn ook klemmetjes te koop om een parellele rail te leggen.  Ik meen bij Conrad of fohrmann ( oid)

Peco heeft inleg stukjes die je tussen de rails drukt. Deze zijn in een bepaalde straal gebogen.
Dan leg je je rail in die boogstraal.

Zelf zet ik altijd het begin vast en buig de rail in de gewenste vorm. Fixeren met flexrailklemmen en hij blijft ongeveer zo staan.iets krapper vast zetten dan veer je op de gewenste straal terug.
 Zeker flauw gebogen stukken zijn mooi te doen.

Ik heb ook gehoord dat mensen een lijn uitzetten langs een gebogen elektrabuis. Deze was gebogen in een bepaalde straal en toen de uiteinden aan elkaar geplakt. Of een touwtje ertussen.
Zo heb ik ooit met succes een toog uitgezet. Was een boogje voor t idee maar zag er zo goed uit dat het gelijk op hout is overgezet.

Mvg Robin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gebruik flex rails
« Reactie #85 Gepost op: donderdag 08 februari 2018, 18:40:20 »

Hero heeft Krause klemmen gebruikt om zijn rails parallel te verleggen

Kijk, de vraag is dan hoe je de eerste boog verlegt, de parallele bogen volgen op vaste klemafstand vanzelf.
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #86 Gepost op: zondag 11 maart 2018, 22:34:07 »

De plannen voor een nieuw ontwerp vorderen in rustig tempo. Om zicht te houden op het plan heb ik besloten om een schetsontwerp te maken.
Voordeel van dit ontwerp is dat je al snel enige onvolkomenheden tegenkomt.
De volgende onderdelen vinden een plek in het ontwerp:
- hoofdstation (doorgaand, HS; wordt gebaseerd op station Dordrecht met aanpassingen naar modelspoor en eigen inbreng) met rangeerterrein en havenspoor
- twee grote schaduwstations (S1 en S2)
- tweede grote station uitgevoerd als kopstation (KS) en voorzien van BW
- kleiner doorgaand station (LS)

De pijlen geven de verbindingen tussen de stations weer inclusief de rijrichting. Bij het tekenen kwam ik er achter dat ik het lokale station niet vanuit S1 kan bereiken en ik alleen van het Lokale station naar het kopstation kan rijden , maar niet andersom. Moet nog even nadenken of ik deze 2 ontbrekende rijwegen wel in wil voeren.

Het schema is toegevoegd
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #87 Gepost op: maandag 12 maart 2018, 22:54:10 »

K-geometrie: ik ben bezig met het ontwerpen van station HS en wil in de doorgaande trajecten gebruik maken van slanke wissels. Voor de opstelsporen echter de standaard 2262 en 2263.

Klopt het dat de slanke wissels gecombineerd met het 1/8 bochtstukje 2234 de zelfde boog krijgen ( hoek, niet de boogstraal) dus 22 graden en een beetje?
Ik heb nl het gevoel dat e.e.a. niet helemaal past in Wintrack. Een zelfde vraag voor de kruiswissel 2275 en de gewone slanke wissel . Deze hebben toch in principe dezelfde boog?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #88 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 00:34:38 »

Gertjan,

Je opmerking over het bochtstukje kan ik niet helemaal volgen. De slanke K-wissels hebben een tegenboog, 2274. De wissels hebben een hoek van (bijna) 15 graden. De Engelse wissels komen niet helemaal uit om de een of andere reden.  Maar gelukkig zijn er flexrails! Daarmee krijg je alles wel passend.
Niet te benauwd, gewoon de Dremel erin...
Virtueel hoop ik dat je tekenprogramma ook flexibele oplossingrn toestaat.

Groet,

Peter

 
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #89 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 12:31:16 »

Om e.e.a. te verduidelijken heb ik onderstaand plaatje gemaakt.
Op 3 plaatsen sluit de geometrie niet aan (in elk geval niet bij wat ik wil). Deze zijn omcirkeld.
De zwarte cirkel vind ik het meest vreemde. Ik maak een volledig symmetrisch inhaalspoor. Met de 2209 moet ik de wissellengte compenseren en toch kom ik een klein stukje tekort.

De paarse cirkel geeft aan wat ik bedoel met het pas maken van de hoek van de slanke wissel aan de ‘normale’ wissel met het boogstukje 2234. Dit voldoet blijkbaar ook niet helemaal want aan de linker kant van dit symmetrische inhaalspoor kom ik helemaal niet (rode cirkel); het lijkt alsof de sporen net niet parallel lopen.
Weet iemand of deze situaties pas te maken zijn en zo ja hoe?
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Pt2/3

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #90 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 12:54:27 »

De opening van de rode cirkel heeft als oorzaak het verschil in lengte van het afbuigende en recht doorgaande spoor van een slanke wissel en doordat een links en een rechts wissel worden toegepast.
Met 2205 is toch alles passend te maken ? Met een zaag kun je inkorten tot de gewenste lengte en een licht gebogen verloop is eenvoudig te leggen.

Cees
Gelogd

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #91 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 13:06:31 »

Een slanke wissel is langer dan een gewone. Ter compensatie van de tegenboog of een ander wissel heb je meer lengte nodig uit mijn hoofd moet je een recht stuk 2209 gebruiken. Maar, zoals gezegd: flexrail en een zaag of slijpschijf maken alles mogelijk!
Alles? Bijna, want je voorgestelde combinatie van ern slanke wissel met een gewone, zou ik zo niet doen, maar het kan misschien wel.

Groet,

Peter
Gelogd

Gerrit-1959

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Carpe diem quam minimum credula postero
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #92 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 13:45:30 »

De slanke wissels (2272/2273, lengte 225 mm) hebben een boog van 14,43 graden. Je kunt de slanke wissels compenseren met de 2273 om een parallelspoor te creëren. Binnen het assortiment van de k-rail is er geen bestaand railstuk om de slanke wissel 'aan te vullen', zodat je een cirkel kunt maken. Voor elke andere vorm dan parallel ben je aangewezen op de 2205.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

Pt2/3

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #93 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 13:53:02 »

Zo klopt het op een enkele millimeter wel

Cees
Gelogd

Gerrit-1959

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Carpe diem quam minimum credula postero
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #94 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 14:50:50 »

Of deze.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
U-baan: K geometrie
« Reactie #95 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 22:08:40 »

Om duidelijk te maken waar en hoe de overgangen van slank naar gewoon in het plan zitten heb ik het concept baanplan van het gehele station toegevoegd.
Beide oplossingen vind ik niet ideaal, maar ik heb veel normale K-wissels en weinig slanke wissels dus wil graag die 226* serie gebruiken voor de opstelsoren.
IK heb 2 oplossingen (a en b) gemaakt, beide oplossingen compenseren eerst het deel met slanke wissels via een bocht 2274 naar een recht/parallel spoor van waaruit ik zonder problemen verder kan met een andere geometrie.
Oplossing a heeft net iets langere opstelsporen dan oplossing b , maar er zitten minder slanke wissels in.
Het mooiste zou zijn dat de 226* wissels in het verlengde van de 227* wissels zouden komen zonder eerst via bocht 2274 het spoor recht/parallel te leggen.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Pt2/3

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #96 Gepost op: woensdag 14 maart 2018, 08:10:25 »

Dat is toch niet zo moeilijk: flex 2205 en zagen.

Cees
Gelogd

Gerrit-1959

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Carpe diem quam minimum credula postero
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #97 Gepost op: woensdag 14 maart 2018, 08:12:38 »

Wat Cees al zegt en de kleine aanpassingen in de rode cirkel
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #98 Gepost op: woensdag 14 maart 2018, 10:33:01 »

Hi Gerrit en Cees,
Tja, als het niet anders kan....maar ik ben niet zo'n held in het zagen in rails (ik heb er gewoon geen ervaring mee) en daarom misschien enig koud water vrees.
Kan ik van 1 flexrail meerdere stukjes maken? En hoe zaag ik exact recht en nog belangrijker: hoe weet ik waar ik precies moet zaken als ik de stukjes er uit de losse pols tussen moet passen?
Zoals jullie zien zoek ik wat steun om het straks te proberen.

Maar buiten dat vind ik het vreemd (en jammer) dat Marklin zelf geen oplossing in de slanke serie heeft om van 2273 naar 2263 te gaan met een passtukje dat van die bocht van 14 graden en een beetje een bocht van 22 graden maakt, zoals wel bij de M 5202 met stukje 5205 weer een 5200 kan worden gemaakt.
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gerrit-1959

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Carpe diem quam minimum credula postero
Re: Nieuw ontwerp: U-baan
« Reactie #99 Gepost op: woensdag 14 maart 2018, 11:14:15 »

Hallo GertJan,

Waarom dat Märklin geen passtukjes heeft weet ik ook niet. Op je vraag of je van 1 flexrail meerdere passtukken kun maken is het antwoord ja. Je hebt dan wel de verbindingss en contactmoffen nodig. Voor het 'modelleren' van de flexrail zijn er flexrailspanners.
Je kunt overwegen om je railplan voor die gedeeltes 1 op 1 uit te printen. Dan zaag je niet uit de losse pols.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.055 seconden met 22 queries.