Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ok over de zegeltjes denken we hetzelfde. Ik merk alleen dat er handelaren zijn die schermen met zegeltjes en boekjes om een aanbod een betere aanblik te geven en daarmee eigenlijk de mindere kwaliteit van het object een beetje verhullen.
Ik kan ook geen extremiteiten aan die loc ontwaren. Misschien gelden hier in Nederland andere prijzen.(Kan me  géén grote Europese verschillen indenken)

Ad, die 1223 met gladde roosters is een 3951 toch? (Bausatz) tenminste vlgs. Koll.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heet geen Ad, maar kan wel antwoord geven: dat klopt. De fabrieksklare heeft verdeelde roosters. Aan de gladde roosters herken je de bouwdoos. Dat zijn volgens de verhalen naar blauw overgespoten kappen 3055 (grijsgeel dus). Ik ben er nooit eentje tegengekomen, want dan zou mijn eerste check zijn kijken of er een schildje in reliëf op zit of niet. Dat zou het verhaal staven of ontkrachten lijkt me.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op maandag 13 januari 2014, 13:29:43

Dan ook maar een paar fotootjes van mijn 3047ers. Zoals gezegd deze locs lopen prachtig. Ze zijn zwaar, sterk en betrouwbaar.
Ik ben iig.erg tevreden over.

Dan is er ook nog de 3046. Een model van de 150x van de sncf. Exact dezelfde loc in een andere jas.
Komt iets minder voor. Is op het moment  zeker ook betaalbaar

mvg Harry

Ik kwam op de Haagse modelbouwdagen ook nog de Deense variant tegen, leuk voor de inwoners van Lilleby dacht ik nog... Tot ik naar de prijs informeerde  8o ? 900,--  8o en dat terwijl je de Duitse versie rond de ? 100,-- kunt bemachtigen en dan heb je nog Telex ook. >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een 3027 en een 3047???
Ze hadden zelfs het zelfde serienummer 44 690, als ik Koll mag geloven...

Zijn wel prachtige machines die eigenlijk niet in mijn collectie mogen ontbreken... kortom ik heb weer een missie :D

De 50-er (3084) lijkt er natuurlijk ook veel op al is hij iets korter, of maak ik nu een erg verkeerde vergelijking qua M* machine?  :? Wel geinig met die cabinetender ;)
Aan de andere kant is de klassieke Telextechniek van de 3027/3047 natuurlijk ook niet te versmaden...

Wat adviseren jullie?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@ Hanzi,

Over 3085 BR03
Heb een kennis die nooit aan Digital is gegaan, Hij heeft een nog mooie 3085 en die loopt keurig.
Voor de volledigheid, het is de 003, dus Märklin plaatste hem in tp IV destijds.
Enne bijna 20 jr. nagenoeg onveranderd geleverd...

Zou je hem onderhuids eens moeten bekijken om de problemen op te lossen?
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op maandag 19 januari 2015, 22:01:14
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een 3027 en een 3047???
Het verschil tussen de 3027 en de 3047 is de rookgenerator, die werd bij de 3047 af fabriek ingebouwd.

Citaat van: Hanzi op maandag 19 januari 2015, 22:01:14
De 50-er (3084) lijkt er natuurlijk ook veel op al is hij iets korter, of maak ik nu een erg verkeerde vergelijking qua M* machine?  :? Wel geinig met die cabinetender ;)
Oei, oei, oei een br 44 met een br 50 vergelijken. ;)
Die zijn wel behoorlijk verschillend hoor.
De Br 44 heeft een zwaardere stoomketel met dito staketel en rooster oppervlak en heeft een hogere aslast dan de br 50.
De br 50 was vooral ontworpen om op de nevenlijnen dienst te doen, omdat deze niet op de aslast van de br 44 berekend waren.
Ondanks de overeenkomsten, zijn het twee compleet verschillende constructies.
De br 50 is trouwens net ietsje langer dan de br 44, maar de 3027/3047 zijn niet op schaal en dat is de 3084 wel.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
En daarbij nog een groot verschil, de BR 44 heeft 3 cilinders, de BR 50 heeft er 2.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt voor jullie reacties! Die verschilen in het grootbedrijf 1:1waren me grotendeels wel bekend, maar ik had het over de vergelijking qua M* machine, 1:87 dus :) ik lees lovende kritieken over de mooie loop en kracht van de 3027/3047 en vroeg me af of die ook voor de 3084 gelden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hans,


De 3027 heeft beugeltjes bij de frontseinen. De 3047 stangetjes.
De 3027 heeft altijd twee raampjes per cabine zijde. Alléén de eerste oplage van de 3047 had dat ook.

De 3047 had vanaf de tweede oplage maar één raampje per cabine kant.

Dan is er ook nog de 3108. Dan is een exacte heruitgave van de 3047 uit de tachtiger jaren. Alléén het bedrijfsnummer was anders (44 690 voor de 3047 en 44 481 voor de 3108)  Deze werd geleverd in een grijze doos.

De 3027 is op het moment een fractie duurder dan de 3047 omdat hij iets minder wordt aangeboden. Ik weet niet of dat nog lang duurt. De 3108 hobbelt daar qua prijs precies achteraan.

Ik heb géén ervaring met de loop van een 3084. Zoals ik boven heb geschreven loopt een goed onderhouden 3047 fantastisch. Niet snel, daar is de tandwielverhouding niet naar, maar wel soepel en met een snelle respons op de gegeven stroom. Door het kleine verzet in de tandwielen en het hoge eigen gewicht is hij bovendien beresterk.

De 3045 is inderdaad een schrikbarend duur collectors item.

En als je tussen de 90 en de 100 euro een goede 3047 kan vinden dan zal je daar een hoop plezier aan beleven. Geloof mij maar.

mvg Harry   

Het verschil in één oogopslag. Links 3027. Rechts 3047.
Bron: Alte Modellbahnen.de
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
van deze br44 heb ik er 14 op de baan van g800  tot 3108.af en toe smeren.geen versleten tandwielen geen versleten koolborstels.lopen altijd.echt nog uit de tijd toen marklin nog MARKLIN was.
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met de 3027/3047, buiten dat ik ze wel eens heb zien rijden bij een ander.
De 3084 loopt eigenlijk ook prima en analoog heeft deze bij mij jaren dienst gedaan.
Nu met een lopi V3 en gelagerde motor loopt ze nog steeds "eiwandfrei". :)
Ook heeft ze iets moderne drijfstang groepen, met "vorbildgerechte" kruiskoppen en correcte tender draaistel imitaties gekregen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt voor de reacties met uitgebreide uitleg!
Maar oei, ik heb al zo veel loc's, en nu heb ik toch weer de onbedwingbare drang om naar een mooie 44 op jacht te gaan.
Leuk leuk leuk  >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik lees hier van alles wat de 1223 betreft, behalve de hele waarheid.

De eerste versie van de 1223 (3051.4) is met onverdeelde roosters en met verhoogd nummerschild.
de 2e versie (3051.5) heeft een onverhoogd nummerschild. (gietstuk gelijk aan 1212 met onverdeelde roosters, en 1216)
Loc is verder ook nog als bouwpakket geleverd. (3051.5) (3951)

Gr. Marcel

Even nummertjes van versie gecorrigeerd. Had even geen rekening gehouden met 1219 en de 2 1211.  :oops:
Een 1219 met logo ben ik nog nooit tegengekomen...
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Op zich ben ik bereid je gelijk te geven (omdat ik mijn geheugen toch niet helemaal meer vertrouwde heb ik er de oude Kollektion maar even op nageslagen), maar de nummering die je aangeeft zorgt dan weer voor de verwarring (dus eigenlijk toch weer een halve waarheid?  :D).

De Kollection geeft zes varianten voor nummer 3051 (deze nummering kan dus weer afwijken van de Koll):
3051.1 1219 onderverdeelde roosters, geen vignet ('65-'67)
3051.2 1211 onderverdeelde roosters, geen vignet ('68)
3051.3 1211 onderverdeelde roosters, wel vignet ('69)
3051.4 1219 onderverdeelde roosters, wel vignet ('69) --> daar zou ik graag eens een overtuigende foto van zien
3051.5 1223 onderverdeelde roosters, wel vignet ('70-'71)
3051.6 1223 niet-onderverdeelde roosters, wel vignet, sierstreep wit ipv geel ('72; opbouw van 3055 - grijsgele 1200)

en dan is er nog de bouwdoos:
3951 1223 niet-onderverdeelde roosters, wel vignet, sierstreep wit ipv geel ('73-'78; opbouw van 3055 - grijsgele 1200, grijze ipv chromen pantografen in '78)

Over die 1219 met vignet zijn hier op dit forum al hele draadjes volgekalkt. Ik volsta ermee te zeggen dat ik er jaren terug naar gezocht heb en nooit een origineel exemplaar (zonder knutselwerk dus) gevonden heb.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Eén van mijn oudste klassiekertjes, de RET800, is weer compleet na montage van de ontbrekende pantograaf >:-D
Op de beurs zondag zag ik ze nog liggen voor rond de ? 35,-- maar ik kwam daar ook in gesprek met de eigenaar van De Houtloods en die dacht ook nog wel wat te hebben liggen. Vanmiddag even langs gereden, en jawel, exact het juiste type, zgan, en dat voor een tientje :D Lang leve de laatste treintjeswinkel in Den Haag :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Schitterende muurplaten :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Schitterend. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Naamgenoot,

Mooie klassieke lok  :favorite: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze klassieker is nu ook weer compleet en wil ik jullie niet onthouden.
De tender en kap had ik al, het mechanisme miste ik.
Heb hier na enig speurwerk aan kunnen komen. Märklin opwindlocomotief S870 uit midden jaren 50.



* foto is eigen.

Met vriendelijke groet,
Maarten

Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
super, ik ben jaloers   :thumbup: :D

groet marten
Re: Onze Klassiekertjes
Super tof.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Een mooi object Maarten.

Het is leuk om te zien hoe een jongen van jouw leeftijd zo intensief met deze hobby bezig is.
Van liefhebbers zoals jij moet Märklin het toch hebben in de toekomst.

Dus ik zeg opruienderwijs tegen je: Zorg dat je zoveel mogelijk leeftijdgenoten met het virus besmet B)

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat zijn weer mooie aanwinsten die voorbij komen. Iedereen veel plezier met deze aanwinsten  :D :D. Gr, Hans
Re: Onze Klassiekertjes
Heb hier al veel mooie treinen gezien :thumbup:
Hier zijn mijn klassiekers :
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Kwijlen hoor. Gr, Hans
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
deze zwitserse loks,daar heb ik er 4 van.3 x ret800 en 1x re800.de ret 800 hebben 2 zulke groene isolatieplaatje onder de pantograaf en een heeft bruine plaatjes,maar de re 800 heeft geen plaatjes.is dat orgineel zo?zo ja,zijn deze plaatjes nog te krijgen?.de re 800 is een totaal andere lok.de kap heeft de grijpstangen langer,en onderaan zitten dan de traptreden.maar hij heeft ook een middenmotor zoals de krokodil met tandwielen en haakse overbrenging naar beide draaistellen.deze draaistellen zijn ook echt,het draaipunt ligt in het midden en niet zoals bij de ret en de seh.deze re loopt ook heel mooi.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup:  :thumbup: prachtig!
Re: Onze Klassiekertjes
ik ben niet echt op de hoogte van de verschillen tussen de RE800 en de RET800.
Ik weet alleen dat de RE800 een stuk duurder is dan de RET800 die ik heb :-(
Voor onderdelen (meestal nabouw, soms origineel) kijk ik altijd naar ritter.
www.ritterrestaurationen.de

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


Mooi spul mensen! Wees er maar trots op! Bedankt voor het plaatsen.
En Anthony ik geloof dat jouw nieuwe ST 800 zo'n beetje de kroon spant.

Misschien heb je zin, Bouan, om hier een fotootje neer te zetten van je RE en RET 800 naast elkaar.
Dan kunnen we meegenieten en er wat van leren misschien.

Die RET 800 van jou Anthony, heeft zo'n bruin bordje aan de zijkant. Is dat een eigen fabrieksel?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
dat laatste vroeg ik me ook al af >:-D

heel simplistisch gezegd is de RE800 op alle assen aangedreven (2 "echte" wielstellen) en is de RET800 alleen op de middenassen aangedreven (star opgesteld met imitatie wielstellen waarin alleen de buitenste assen beweegbaar zijn a-la oude 1100).
Re: Onze Klassiekertjes
Daar staat "christiaensen" op, de naam van de winkel die deze treinen heel lang geleden verkocht.
Goedkope reclame dus...
Re: Onze Klassiekertjes
Dat kleefden ze destijds echt overal op...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Omdat ik toch alles aan het uitzoeken ben, ook maar eens het niet Märklin maar wel 3-rail uitgezocht.
En ja hoor, echt ook allemaal "antiek" want ook dit is 55-75 jaar oud.



Het meeste is van Hornby (Duplo) Meccano maar ook TTR, Triang en Trix is vertegenwoordigd.
Veel is blik maar soms ook het oude zinkgietwerk met daarbij, af en toe, ook wat zinkpest.

Al is dit geen Märklin maar wel 3-rail, dus maar bij de klassiekertjes geplaatst! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk spul AJ.  :thumbup:
Welk treinstel is dat op de achtergrond?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Ad,

Ben dan wel geen AJ, maar ik gok op een Trix model ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat zou zo maar eens kunnen kloppen Hans.
Een VT 08.5 denk ik dan.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
...idd een VT 08...Hoewel ik maar 1 motorwagen/stuurstand zie. De overige drie zijn tussenrijtuigen.

Misschien een leuke link hierover:

klik

Hoewel deze link misschien beter past in dit topic:

zipp..

Nog beter zou zijn te overwegen deze topics samen te voegen en de begrippen "verzamelen en "klassiek" te verruimen zodat er langzaam een equivalent van "Alte Modellbahnen" ontstaat. Een soort 3-rail Oude Modelbanen.

Albert ook bedankt voor het plaatsen van een foto van je oude materiaal. Ik acht het vergaren van kennis en het delen van liefhebberij omtrent dit klassieke spul, als waardevol en onderhoudend.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Harry.
Inderdaad een 4 delige VT 08 513 van Trix, motorwagen, 2 x tussenrijtuig en 1 x stuurstand.
Ik was blij verrast dat ik deze 4-delig heb want de tussenrijtuigen zijn vrij moeilijk verkrijgbaar.
Daarbij heb ik ook nog de oude Trix hondekop maar helaas zonder tussenrijtuigen.
Nog wel meer klassiekertjes van Trix, Fleischmann, Roco, Electrotren, Lima, Hornby enz maar eerst maar eens alle 3-railers er tussenuit zoeken! O:-D

Weet iemand misschien ook Amerikaanse of andere merken die vroeger misschien ook op 3-rail reden? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Lionel lines. Rijdt nog steeds op 3 rail. ===> klik
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ha die Wim.
Het merk Lionel ken ik wel maar wist niet dat deze ook 3-rail in het assortiment hebben (gehad?)
Lijkt een beetje op de Roco rails met bedding en als 3-rail zo'n staaf van de oude M-rails.

Dan zijn er toch meer merken op 3-rail gebied te vinden dan ik had aangenomen!

Bedankt voor de link.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Ha, we mogen buiten de lijntjes kleuren, daar kan ik niet aan weerstaan :-)
Een deeltje van mijn Gils collectie, spoor 0, 3-rail, made in Belgium.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met die tomaatrode "1100" heb je een flink eind buiten de lijntjes gekleurd zelfs  ;) Wat een geweldige collectie Fredi, erg fraai!
Re: Onze Klassiekertjes
Ik zie nergens een tomaatrode 1100, ik schreef toch 'made in Belgium' :-)
't Is een NMBS loc reeks 29 (met een beetje fantasie :-))
http://www.berail.be/gils/cat/index.php?lang=nl&cat=5
Re: Onze Klassiekertjes
En ze rijden, zelfs aangestuurd met Koploper ;-)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Genoten van Gils. Bij mij volslagen onbekend en gans nieuw B)

@ok Albert Jan, dus toch een complete vierdelige VT- 08.  Ik meende 3 tussenrijtuigen te ontwaren.

Dank heren voor deze topic verrijking!


Re: Onze Klassiekertjes
Gils is heel onbekend, en heel zeldzaam.
't Is ook van een heel andere orde dan oud Märklin spul verzamelen, en daardoor voor mij veel leuker: als je bij Märklin blijft moet je maar genoeg centen op tafel leggen en dan kun je nagenoeg al wat je echt wilt hebben (relatief) makkelijk ergens kopen (De onbetaalbare unieke verzamelstukken van Märklin daar buiten gelaten natuurlijk, want wie kan dat nog betalen en er is immers zoveel ander wel betaalbaar Märklin spul in de aanbieding).

Probeer dat maar eens met Gils, je blijft gegarandeerd heel lang met je centen zitten die je ervoor had opzijgezet, daar beleef je ook nog het echte verzamelplezier om eerst iets te vinden. De voldoening aan iets te geraken is veel groter dan met Märklin. Trek bij Gils maar (heel) veel jaren uit om aan een mooie collectie te geraken.
Hetzelfde zal gelden voor alle kleinere onbekende merken, je geraakt dan eens aan iets dat een ander nog niet heeft, en wie is daar nu niet gevoelig voor ;-)

NB: Een forum is een gevaarlijk medium om gevoelens te proberen uitdrukken, dus begrijp mij a.u.b. niet verkeerd, ik wil hiermee zeker niet tegen de kar rijden van pure Märklin verzamelaars die daar ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven, ik verzamel ten andere zelf al meer dan 50 jaar Märklin! Ik wil enkel aangeven waar ik persoonlijk (wat modeltreinen betreft :-)) de meeste voldoening van heb.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hééé Fred.
Wat een prachtige collectie "van Gils" treinen! :thumbup:
Het merk Gils kende ik ook niet maar achteraf heb ik dit weleens eerder gezien maar wist niet dat dit Gils was.
Prachtig "blik" materiaal en zo te zien ook behoorlijk oud, dertiger jaren?

Veel plezier met deze prachtige collectie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.