Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

Olav, Aldo, orient express (+ 1 verborgen) en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk man, die ouwe meuk! Vooral die sk,s zijn prachtige dingen.
Ik heb voor liefhebbers nog kappen liggen van de 3053, de originele, nieuw! en nog een kap van de 3023.
Bij Koll is het zo dat hij alleen modellen opneemt die hij zelf in de collectie heeft.
Zo kan ik mij nog een tentoonstelling herinneren in een badplaats in het zuiden van zuid-holland waar
een echtpaar een hele trits wagens had, die niet eens in de Koll staan.
Dan praat je over twee-assig Shell wagens, ik dacht dat er wel 40 stonden!
Nooit geweten, tot dan, dat een verzameling dus nooit af is.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: wibi op woensdag 27 november 2013, 14:01:20
...Dan praat je over twee-assig Shell wagens, ik dacht dat er wel 40 stonden!
Nooit geweten, tot dan, dat een verzameling dus nooit af is.

Er zijn zelfs personen die alléén maar Shell wagons verzamelen . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Tjonge jonge, wat véél Shell modellen... Leuke link :important:
Re: Onze Klassiekertjes
Dit is ook een interessante site: http://alte-modellbahnen.xobor.de/
Veel info over oude Marklin modellen, maar ook andere merken zijn vertegenwoordigd.

Groet,

Ron.
Re: Onze Klassiekertjes
Vandaag in Houten een klassiekertje gescoord.
Niet echt zeldzaam maar toch in deze staat (als nieuw) niet meer vanzelfsprekend.
Is nu nog Hamo,maar moet de bedrading nog netjes aanleggen,is verder al weer terug naar 3 rail gebouwd,alleen nog ns wat voor de wielen verzinnen,dat die weer ongeisoleerd zijn.
Ik kreeg een identieke loc destijds in 1985 (dus toen al oud en gebruikt) van mijn ouders,toen we in Apeldoorn naar "de hobby loc" gingen,later werd dat "de modeltrein"in de Asselsestraat in Apeldoorn. Jaren zijn we minimaal 1 keer naar Jan van de Steeg (de eigenaar van "de modeltrein")geweest tot ie een jaar of 8 geleden jammerlijk is overleden.

ps,sorry voor de crappy foto

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Leuk man! Het valt nog niet mee hè om er één te vinden die er nog echt goed uit ziet. De meesten zijn aardig gepokt en gemazeld. Aan de foto te zien is deze zeker netjes.

Heb je hem al in bedrijf? Hoe rijdt hij met geisoleerde wielen?

Dank voor je bericht en de foto.

mvg Harry   
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Heb er van dat model ook nog twee staan
Helaas heeft de groene wat meer geleden dan de blauwe maar het blijven mooie treintjes :D
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hier nog een klassieker die ik van de week heb gekocht,de Marklin 3094
Helaas zit er geen beweging in :-(
Hopelijk valt de schade mee en komt het omdat ie altijd heeft stilgestaan.
Heb hem gekocht voor 65 euro zonder ovp.
Hij ziet er gelukkig wel uit als nieuw 8o
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gewoon lekker even uit elkaar halen en schoonmaken. De olie is uitgehard en daarom zit alles muurvast.
Geen spanning opzetten voordat je hem hebt schoongemaakt, anders gaat hij roken, maar dan niet uit de schoorsteen.
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Leuk, die 03.10.
Dit doet verder geen afbreuk aam het model, maar de kap hoort niet bij het onderstel dat er nu onder zit. ;)

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Klopt dat hadden ze me bij het topic(reparatie) ook geadviseerd.
Heb er zelf nog niet zo veel verstand van maar hoop dat een beetje te gaan veranderen.
Ben namelijk nu sins een jaartje besmet met het marklin virus en dan vooral de oude metalen modellen.
zeg maar een oude jeugd herinnering die ik bij mijn opa had
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Bart op zaterdag 28 december 2013, 22:26:12
Hoi

Leuk, die 03.10.
Dit doet verder geen afbreuk aam het model, maar de kap hoort niet bij het onderstel dat er nu onder zit. ;)

Bart

Oke dat is weer nieuw voor mij.
kunt u mijn ook vertellen van welk model het onderstel wel afkomstig is.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vind het knap dat je dat ziet. Maar waaraan?


vr.gr.
Jurrien
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Het onderstel is wel van een 03.10, maar van een later bouwjaar.
De kap heeft bij de naloper (voor zover ik het goed zie,!) geen uitsparing. Dit was alleen zo in de eerste jaren dat deze loks geproduceerd werden.
De voorlopers hadden toen nog 7 spaken, en de flensen waren recht van vorm. De drijfwielen waren ook iets grover van vorm met minder spaken, en het rood was fletser van kleur.

Volgens mij heeft de tender wel de rechte flensen, en zou dus bij de kap horen. Maar zoals eerder gezegd, moeilijk te zien.
Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

3085 heeft een totaal ander onderstel. De 3089/94 zijn opgebouwd op het onderstel van de 18.4.  (3092) .8o

De 3085 kwam pas 5 jaar later op de markt en heeft grotere wielen. Pas veel later is de 03.10 van een nieuw onderstel voorzien met wielen zoals de 3085.

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Reactie is inmiddels ook verwijderd. Had iets te snel geconcludeerd  >:-D

Als ik het in een ander topic bekijk lijkt het me toch wel het originele onderstel.

Maarten
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Weer een stuk wijzer ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Idd. Bart

Ik heb ook eens zitten vogelen.De eerdere lichtingen van 3089/94 hadden minder spaken en géén uitsparing boven de naloper. De latere lichtingen hadden wél een uitsparing boven de naloper. Wél een uitsparing boven de naloper hóórt dus bij méér spaken in de wielen. Je bent goed man.

Bastistuta het maakt voor jouw loc niets uit verder hoor. Het is een mooi kakelvers exemplaar tegen een uitstekende prijs.
Even los maken en reinigen en je hebt er veel plezier van. Leuk hoor veel plezier ermee.

mvg Harry
   
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Daar heb je gelijk in har het blijft voor mij nog steeds de zelfde trein.
Misschien is de nostalgische waarde want minder voor een echte verzamelaar.
Ik persoonlijk zie het als een upgrade en ben er dik tevreden mee 

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, zie hier.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

OK man..

Heb nog een tipje voor je. Wanneer je die Märklin modelletjes verzamelt, kijk dan ook eens naar exemplaren met doos.
Dat maakt het object completer en waardevoller. De doos moet dan ook wel in behoorlijke tot goede staat zijn anders is het niet zinvol.

Wanneer je achteraf naar een doos gaat zoeken dan betaal je daar als regel meer voor. De aanbieder weet dat de verzamelaar zijn verzameling graag compleet heeft en vraagt dus aardig wat geld voor de doos.

Volg bijvoorbeeld dit maar eens:

   klik
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Daar heb je helemaal gelijk in har.
Maar de mensen die een perfecte trein met nette doos hebben weten ook meestal wel welke prijs ze kunnen vragen en dan haak ik vaak af.
Hecht meer waarde aan de trein en zie het zeg maar niet als een investering.
Werk zelf in een gereedschapmakerij en vind het gewoon mooi hoe de treintje zijn gemaakt
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zondag 29 december 2013, 08:20:05

Wél een uitsparing boven de naloper hóórt dus bij méér spaken in de wielen.


Hoi

Niet helemaal. De loks zonder uitsparing zijn maar pakweg een jaartje gemaakt.
Hierna kregen ze een uitsparing, maar hadden nog steeds de oude wielen met weinig spaken.

Er zijn ook nog varianten met circlips i.p.v. Boutjes geweest om de drijfstangen vast te houden, dus je kunt je lol op als je echt serieus verzameld.  :D

Als je zoals Bastistuda gewoon met het ding wil rijden moet je je niet al te druk maken over detailverschilen e.d.
65? is gewoon een erg scherpe prijs, en de lok is dit meer dan waard.

P.s. Net voor de kerst is er nog een ST800 (versie 1948) komen aanlopen bij mij. Deze gaat bij mij weer lekker rondjes rijden op een analoog 'tapijtbaantje'.
Ik ben nu nog aan het wachten op wat oude 3600 serie rails. Anders klapperen de slepertjes zo. :O

Fotootjes volgen als het apparat onder spanning staat. :D

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Beste bart,
Welke uitsparingen bedoelen jullie nu eigenlijk?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, zie hier.
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Bij het achterste loopwiel.
Er zijn loks waarbij de stroomlijn gewoon recht is aan de onderkant, en er zijn er waar deze iets naar boven een inham hebben.

http://img30.imageshack.us/img30/6497/detailm.jpg

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Mooi nu snap ik het wat u bedoeld. :)
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes


Dag Koos,

Heb de trein gereinigd en licht gesmeerd zonder hem kapot te maken ;)
Hij rijdt weer keurig zijn rondjes.
Deze keer ging het me gelukkig goed af en was het zo gebeurt.
Moet wel zeggen dat ik nu een tijdje een c-rail baantje heb liggen en heb toen natuurlijk de 3047 laten rijden,maar kwam er al gauw achter dat hij in de bocht helaas er mee stopt.
Als ik nu de kap er af haal en hem laat rijden is er niks aan de hand dus ik vermoed dat hij misschien tegen de buitenkap sluiting maakt.
Verwijd u overigens niks,u heeft hem keurig voor mij gemaakt.
U had op dat moment alleen een recht test baantje en kon het dus niet opmerken.
Deze trein heeft ook al erg veel geleden en zal zo wie zo niet vaak op mijn baantje rijden.
De treinen staan bij mij in de huiskamer voor show en rijden niet vaak hun rondjes.
Heb geprobeerd om mijn zoon van 5 deze mooie hobby toe te schuiven maar hij keek mij aan na 5 minuten rijden en zei pap best saai he.
De jeugd van tegenwoordig :D
Ga er binnenkort zelf even nog een keer goed na kijken en kom ik er niet uit zou ik nog graag een keer gebruik willen maken van u kennis.
Zal voor de rest niet teveel off. topic gaan,ondanks dat mijn 3047 zeker wel hier bij de klassiekers thuis hoort

Gr. Bas
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Hij doet het !! OK man! :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wat een heerlijk topic.
Wat mij als kind irriteerde als ik weer eens met de V200 (bouwset) en de CE800 mocht rijden was dat die CE800 zo irritant langzaam was........ Nu eigenlijk wel geweldig de rangeerloc die langzamer is.
Ze rijden allebei nog steeds.
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hier nog een klassieker die ik zelf ook heel mooi vind.
De duitse krokodil,marklin 3322
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Bastistuta,

Je hebt zeker een mooie klassieker, en die mag er ook zijn :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

...Dus die heb je ook al...Mooie zware Loc. :thumbup:

Heb je er nog meer?
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Heb er niet veel hoor.Buiten degene die jullie gezien hebben heb ik ook nog een Marklin 3048 die ook behoorlijk bespeeld is maar ook zeker bij de klassiekers thuis hoort.
Ook heb ik nog een mooie marklin 3003 en een 3347(hochtief) maar die horen niet bij de klassiekers thuis.
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Niet te vergeten, de trein die ik van de broer van mijn opa kreeg en waar het dus allemaal mee begon.
De marklin 3047 die ook erg bespeeld was toen ik hem kreeg.
Maar dankzij B100 weer loopt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

...Leuk hoor..maareh hoezo hoort een 3003 niet bij de klassiekers thuis?

klik
Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Oke dacht dat ie niet zo oud was i.v.m de kunststof bovenkap die die van mij heeft.
Re: Onze Klassiekertjes
Vandaag in Rijswijk weer een klassiekertje gescoord.
Met nette doos erbij,loc is in vrijwel nieuwstaat,heeft zo te zien amper gereden.Telex werkt,schakelt als een zalfje zo mooi en loopt zoals alleen een echte oude marklin kan lopen.
Leuk detail,zelfs de handleiding zit erbij,met (blijkbaar) de aankoopdatum erop geschreven,29-12-1970 oftewel de loc is ruim 43 jaar oud!
Wilde deze al zolang hebben maar had geen zin in een afgekloven barrel voor de hoofdprijs,maar toen ik deze zag liggen en m mee kon nemen voor een prijs waar je op marktplaats alleen maar zwaar bespeelde exemplaren voor vindt hoefde ik niet lang na te denken.
Wederom sorry voor de matige foto's,maar beter als niks :?



Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi exemplaar.
Ge je er mee rijden, of houd je hem in deze staat?
Re: Onze Klassiekertjes
Hij zal wel wat gaan rijden (als ik ooit een baan heb liggen,nu geen ruimte voor) maar niet veel.Vooral een mooi hebbeding.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prachtige loc zeg ziet er geweldig uit voor zijn leeftijd. :thumbup:

Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Mooi klokgaaf exemplaar. Mooie aanwinst.

Ik heb hem ook zien liggen in Rijswijk. Ik weet alleen niet meer precies waar. Was het Marnan?
Het was ongelofelijk druk. Je kon haast nergens bij om iets te bekijken.

Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Als je binnen kwam,rechtsaf en dan een kraampje aan linkerkant,beetje halverwege lag ie.
Was er al in het begin langsgelopen,heb er meerdere zien liggen,voor hetzelfde of veel meer.Dus uiteindelijk met de man een prijsje gemaakt.
Bij een andere kraam nog een lima ijsselllijn set gezien maar de mensen daar waren niet bereid om me te woord te staan,ondanks herhaaldelijk vragen,nou dan niet.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Zo is dat. Dan maar niet.

Zag bij de Belg daar tegenover een Märklin Köf met Telexkoppeling.
Had ik graag willen kopen. Bij navraag stond de man me te woord alsof ik de één of andere imbeciel  was. Pleurt op met dat ding dan!

Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hierop inhakend: wat raar dat zulke mensen niet in de gaten hebben dat ze anti-reclame voor zichzelf maken!
Volgende maal loop je zulk soort chagrijnige droeftoeters toch voorbij.

Asconahobbyist, gefeliciteerd met je aanwinst!
Kun je ook nog zien welke winkelier hem nieuw heeft verkocht?  Bv. firmastempel op zijkant doos of gebruiksaanwijzing?
Re: Onze Klassiekertjes
Nee,helaas is niet meer te zien waar de loc vandaan komt,er zitten wel wat stickerresten op de doos.
Vond het al heel leuk dat het boekje onder piepschuim nog aanwezig was,en ook nog in nieuwstaat. Denk dat dat er vanaf de aanschaf niet meer onder vandaan is geweest.
Tevens de loc nog even wat olie gegeven,denk echt dat ie nooit meer als een enkel proefrondje heeft gereden,binnenkant was ook nog als nieuw.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@ asconahobbyist: dat is een fraaie klassieker die je in Rijswijk gescoord hebt.
Ik ben er gisteren ook geweest, en heb een fraaie 3027, de voorganger van jouw 3047 gescoord.
Het verhaal is ongeveer hetzelfde, ook nette doos, vrijwel nieuwstaat, Telex werkt nog, en na een drupje olie op de bekende plekken loopt hij ook als een zonnetje. Handleiding heb ik er helaas niet bij, heb wel onder het piepschuim gekeken, maar helaas.  De originele prijssticker (DM 65,--) zit nog wel op de doos, en ook een sticker van de firma die hem verkocht heeft. (zou die nog bestaan?)
Volgens Koll is deze uitvoering tussen 1962 en 1964 geproduceerd.






groeten,
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
3047 heb ik ook. Sterke machine :important: ===> klik
Re: Onze Klassiekertjes
LS

Allemaal gefeliciteerd met jullie schitterende aanwinsten , maar ik vraag me nu af, zijn de prijzen sterk gedaald voor al dat moois of is het meer het geluk dat je op het juiste tijdstip op de juiste plaats  was?
Dus ben wel benieuwd naar de aanschafprijzen.

gr Koos
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk mannen, die klassieke ""mastodonten". Echt Märklin's grandeur van weleer. Ik heb ze ook. Fotootjes volgen.

Ze lopen fantastisch, bedrijfszeker en soepel. Wondertjes van techniek.

Koos, ze worden behoorlijk veel aangeboden op het moment. Zeker de 3047.Hij komt af van een 200 euro een paar jaar terug, naar een 90-120 euro nu. Ik heb er twee, heel netjes met doos voor 90 euro per stuk.

De 3027 wordt minder aangeboden en zal iets meer opbrengen. Ik schat zo'n 150-175.

Opmerkelijk is dat de 3046 (de sncf 150x), toch altijd redelijk schaars, ook aan het zakken is naar het niveau van de 3027 of zelfs daar nog iets onder.

Dus wil je er (nog) één hebben? sla nu je slag.       

mvg Harry

Edit: Bert veranderd in Koos. Sorry Bert ..ehh.. Koos
Re: Onze Klassiekertjes
Henk1601
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Mooi die 3027 en 3047  :thumbup:
Ik dacht altijd dat stoomlocs niet mijn ding waren, krijg spontaan last van voortschrijdende inzichten  :)
Nu de vrouw nog.  ;)

Groet,
Henk

Re: Onze Klassiekertjes
bastistuta
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Mooie exemplaren hebben jullie daar kunnen bemachtigen 8o.
Toch mooi om te zien dat zulke treintjes er naar 50 jaar nog zo goed uit zien