Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bij deze wil ik ook een duit in het zakje doen,want deze klassieker kwam ik tijdens de opruiming tegen:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Leuk Hans de ons alle bekende E03.Hij ontbrak nog in onze verzameling inderdaad.

Dat het hele TEE-gebeuren altijd weer tot de verbeelding spreekt hè.Dank je wel.

mvg Harry.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik zie dat je ook last hebt van roestvorming bij de buffers en koppelhaken.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De 3053 heb ik ook. Mijne heeft last van afbladdering van de lak 8o :-(
Tja niets aan te doen, wel mooi in doos met boekje.

Groeten,
Maarten
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Is een bekend probleem.
Märklin heeft wat moeite gehad om de verf op plastic behuizingen te laten hechten.
Later kregen ze dat beter onder controle.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Klopt de oude daken van de 3065 en 3064 hebben er ook last van.
Achja niets aan te doen de 3053 is één van mijn favoriete model.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Jajekra op donderdag 04 april 2013, 17:11:30
Ik zie dat je ook last hebt van roestvorming bij de buffers en koppelhaken.


Citaat van: Har op donderdag 04 april 2013, 07:58:04

Leuk Hans de ons alle bekende E03.Hij ontbrak nog in onze verzameling inderdaad.

Dat het hele TEE-gebeuren altijd weer tot de verbeelding spreekt hè.Dank je wel.

mvg Harry.
Hoi Jajekra,

Ja die heeft roestvorming op de buffers,en dat komt door de tand des tijds ;)

@ Harry,

Tja dat TEE gebeuren spreekt menigeen welaan inclusief mijzelf.

Heb ook veel gereisd in Duitsland,en dan werd de trein vaak door een BR 103 getrokken,voor de E 03 ben ik iets te jong :D

Kan buiten de V200,haast niet zonder een exemplaar van deze lok :favorite:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

De elektrische rangeerlocs CE-800/3001 enCEB-800/3002, waar de Duitse E63 model voor heeft gestaan,zijn ook veel voorkomende locs bij Märklinliefhebbers van de wat oudere stempel.Het model is door Märklin in een behoorlijk aantal verschillende varianten gemaakt. Hoewel de eerste exemplaren groen (CE-800)en bruin (CEB 800)waren,volgde in latere uitgaven een aantal verschillende rood-variaties.(3001)De eerste exemplaren hadden een dubbele stroomafnemer. Latere jaargangen een enkele stroomafnemer.

Het model had nog wel eens last van spontaan los latende lak. Vanaf 1963 hadden ze een kunststof kap die helemaal rood was doorgekleurd. Géén barstende lak dus meer. Wel werden de dakjes nogal eens lelijk,omdat daar de verf wel van los liet.

Behalve een aantal zeldzame exemplaren met verkeerde nummers er op (bijv 3000 ipv 3001)heeft de loc geen bijzonder hoge verzamelwaarde. De 3002 heeft op het moment ivm het geringere aanbod een iets hogere waarde maar echt spectaculair is het allemaal niet. Voor de groene CE-800 en de rode 3001, zie ik zelf een sterk dalende tendens (anno april 2013).

Toch verdient dit locje het dubbel en dwars om te worden opgenomen in de galerij der klassiekertjes ook al is alleen maar omdat hij in het verleden zoveel kinderhartjes sneller heeft laten bonzen toen rondom de Sinterklaastijd werd gekeken naar en gesnuffeld aan,de etalages van speelgoedwinkels

Op bijgevoegde fotootjes een afbeelding van een groene CE-800 met dubbele stroomafnemer en een rode 3001 met een doorgekleurde(dus niet gelakte)kap.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

offline
Re: Onze Klassiekertjes
2 Super mooie loks
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@ Har,

Mooie gedetailleerde bijdrage over de elektrische rangeerlocs E63.
Maar geldt voor NL niet een beetje: onbekend maakt onbemind, enigszins onderkend locje hier te lande?
Op Nederlandse banen naar duits voorbeeld zag/zie je meestal de E03, E10, E41 en de duitse krokodil en slechs zelden
de E63 (zeg maar beetje weggemoffeld in een hoekje....)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De groene uitvoering met dubbele stroomafnemer is de start van mijn Märklin virus.
Ongeveer 54 jaar geleden.
Mijn vader was van mening dat je in een "modern" tijdperk niet met stomers voor je kind kon aankomen.
Aangezien destijds alle startset waren voorzien van stomers heeft hij zelf een startsetje samengesteld met dus bovengenoemde lok, De gebruikelijke kiepwagen en personenwagen en nog wat bouwpakket goederenwagens. Inmiddels is de verzameling wat uitgebreider geworden na wisselende perioden van verzameldrift.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja Jaap, dat is nou precies waarom het leuk is om over en weer een beetje over die klassiekertjes te babbelen.Het maakt (gedeelde) sentimenten los.

De CE-800 was ook mijn eerste Märklinlocje namelijk.Alleen is de mijne in,laten we zeggen,speelse en woeste jeugdjaren verloren gegaan en heb ik op latere leeftijd,uit jeugdsentiment, een andere gekocht. 

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
voodoo077
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hallo,

mooie topic weer deze.
Mogelijk hoort men reactie hier niet direct thuis maar goed dan wordt ze wel verplaatst ;-)

Ik wil ook een klassieker en een topper hebben.
Dus zijn er treinen die je absoluut moet bezitten van die klassiekers? En waarom?
Zijn er hiernaast modellen die zo goed zijn dat elke "fan" ze zou moeten hebben?
Alvast bedankt!

Kris.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Kris,

Moeten doe je natuurlijk niets, da,s heel persoonlijk maar dat is niet wat je bedoelt.
Je hebt wel de pure verzamelaars die niets anders doen dan zeldzame waardevolle modellen opkopen en dit zien als stukje belegging. Als je het hele topic doorleest dan scharen we - wat dit topic betreft dus - alles onder klassiekertjes wat geen decoder heeft.
Zo zijn er in het topic een aantal modellen gepasseerd die heel beroemd zijn maar dat betekent niet altijd dat het heel gecompliceerde modellen hoeven te zijn of dat ze heel waardevol moeten zijn.
Voorbeeld zijn de vrij simpele stoomlocjes 3000 en 3029. Van de eersten zijn er velen gemaakt en je komt ze op iedere beurs in alllerlei toestanden tegen, van zeer sleetse tot zeer gave exemplaren. De waarde van eerstgenoemde start bij ca. 15-20 Euro.
Zeg maar wat de kever was voor Volkswagen en de 2CV, lelijke eend voor Citroën is de 3000 voor Märklin.
Het andere uiterste zijn bv. spoor 0 locs die op veilingen van eigenaar wisselen voor de prijs van een nieuwe middenklas-auto en alles wat daar tussenin zit natuurlijk
Wat jij MOET hebben: dat bepaal je helemaal zelf; want wat vind je mooi, wat spreekt je aan en wat is het je waard?

     Leon


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hé Kris,

Niks moet Kris. Laat ik daar eens mee beginnen. Verder raad ik je aan bij de beoordeling of iets mooi is, te varen op je eigen kompas. Dus voordat ik verder van wal steek krijg je van mij een tegenvraag:

Welke klassiekertjes vindt jij mooi? 

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ik zie nu pas de bijdrage van mijn collega-klassieker-liefhebber Baanloos hierboven.
Ik heb daar niet zoveel aan toe te voegen eigenlijk.

Behalve dan misschien nog een paar vragen

Wil je er mee gaan rijden? Of zie je  het als een belegging en zet je het misschien in een vitrine?

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
voodoo077
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Harry & Leon.
Die topper zou ik wel laten rijden. De andere zou ik enkel tentoonstellen op een stroomloos stukje baan. Is een hobby en niet mijn bedoeling er geld mee te verdienen en ze dus in een doosje te laten.
Dacht naar Houten te gaan en daar wat op de kop te tikken maar ons baby'tje is wat ziekjes en dan verkies ik bij haar te blijven. Houten zal voor eind augustus zijn en dat geeft me heel wat tijd om verder op te zoeken.
Ik vind zoveel mooi en zal dus keuzes dienen te maken maar ondertussen blijf ik dit draadje met veel interesse volgen en wie weet voeg ik ooit eens iets toe!

Kris
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Kris,

Beterschap voor baby'tje! altijd vervelend als zo'n kleintje ziek is, weet ik nog uit eigen ervaring al zijn mijn babietjes inmiddels al jong-volwassen en puberend. ;)
Deel t.z.t je keuze en evt. aankopen hier met ons!

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
In vervlogen dagen was de E44 bij de DRG en later DB een vrij algemeen voorkomende elektro-loc. Ook bij modelspoorders van alle merken komen we deze loc regelmatig tegen. Ieder zichzelf respecterend modelspoormerk had deze loc in de collectie opgenomen. Ook bij Märklin is deze loc uiteraard op het toneel verschenen. Beginnend in 1952 met de SE-800.Later iets gemodificeerd als SET-800,in de zestiger jaren omgedoopt tot 3011.

De hieronder afgebeelde SE-800 is een behoorlijke zeldzaamheid, zeker in deze toestand. Kenmerkend voor de SE-800:

Twee "blinde"frontseinen.
Twee Ski-slepers. Die eigenlijk vrágen om de oude metalenrails met doorlopende middengeleider. Tegen puco's wordt té regelmatig aangekleund.
Twee stroomafnemers met koperen sleepstuk.(schuitjes in vaktaal)Deze stroomafnemers kosten maar 60 euro per stel.

Deze loc uit 1952 is goed geconcerveerd. Rijdt als een trein en remt als een tiet. :P




....ow ja...en hij weegt een TON.



         
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prachtig Harry! Als ik zo'n model zie wordt ik helemaal vrolijk.


Groet,
Maarten
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Har,

Is een Klassieker met een grote K!
Vind hem best goed gedetailleerd als je kijkt naar het bouwjaar.
1 brok robuustheid spreekt eruit.
En net als Maarten vrolijkt het mij ook op.. / een soort "Klassiekervitaminestoot" zeg maar. :)
Re: Onze Klassiekertjes
Da's een mooie "gouwe ouwe", Harry !
Een plaatje van m'n 3011 ===> klik
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op dinsdag 07 mei 2013, 11:11:38
Deze loc uit 1952 is goed geconcerveerd. Rijdt als een trein en remt als een tiet. :P

....ow ja...en hij weegt een TON.
Har, dat is een mooi verzamel model.
Inzetten op de baan zou ik niet meer doen, daar ze in principe al met pensioen is.
Hoeveel weegt de lok eigenlijk?
De opvolger uit deze eeuw (37440) weegt ook aardig wat, ben benieuwd welke zwaarder is. ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

vlgs. de keukenweegschaal 670 gram Ad.Géén ton..maareh zo voelt het wel aan B)
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Har, de SE800 wint, maar de 37440 brengt nog altijd 540 gram op de keukenweegschaal.  :-)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Har

Als ik zo n lok zie dan word ik helemaal blij. :D :D :P ;) :) :-) :-) :-) :-) :-)
Als je hem beet pakt dan heb je ook echt wat in de hand.
Dat mis ik bij de tegenwoordige loks van marklin,het word steeds fragiler en teerder.
Echt een super model ondanks dat het allemaal wat grover is.

mvg Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja Tony, ik heb een aardig aantal van die oude locs uit de 50er en 60er jaren. Géén van die locs heeft ondanks hun leeftijd ooit maar één probleem gehad.(op het verkeerd afgesteld staan van een rijrichting-relais na dan).Dat zijn dus loc's die 50 á 60 jaar oud zijn.

Wanneer ik op dit forum de problemen lees die voorkomen bij het duur betaalde nieuwe spul dan rijzen mij de haren te berge.
Bijvoorbeeld al die problemen met een (toch lelijk dure)br. 94. Ieder ander merk met een willekeurig product in dezelfde prijscategorie (bijvoorbeeld camera's, laptops,mobieltjes,teevees etc..etc..)zou zich dood schamen voor zulke slechte nazorg bij problemen na een dure aankoop. Märklin haalt gewoon zijn schouders op.     


mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja Harry
Praat me er niet van,koop de laatste 3a4 jaar alleen nog maar oudere modellen.
Omdat ik gewoon schrik had om een nieuw model te kopen,na 3 a 4 slechte ervaringen achter elkaar.
Met die loks moest ik telkens weer terug nadat ze soms een paar uurtjes goed hadden gereden.
Dat zijn dan loks van 3 a 400 euro soms.
Maar had me begin dit jaar toch laten verlijden een 94 er te kopen omdat ik deze lok altijd al wilde hebben.
En wat denk je weer problemen na een tijdje,dan weer repareren dan weer een tijdje goed rijden,dan weer repareren enz.
Nee ben er nu toch echt klaar mee met het nieuwe spul.
Voor mij nog alleen maar klassiekertjes,ondanks vaak het oude koffiemolen geluid.
Daar heb ik toch veel meer plezier van en geen ergernis.

mvg Tony
Re: Onze Klassiekertjes
hoi luitjes

Ik heb hier nog een leuk klassiekertje op de kop getikt incl originele doos en in uitstekende conditie ,panto is praktisch nieuw, zo blinkt het allemaal nog .De biels zat er niet bij  :-)

Let op het pijsstickertje : en van de Bijenkorf en in guldens

De Bijenkorf verkoopt al  honderdjaar geen treinen meer en de gulden bestaat ook al reeds lange tijd niet meer.

Maar ik ben er heel blij mee.

gr koos wijmans
Re: Onze Klassiekertjes
LS

Ik heb daarbij nog een heel nieuwe 3143  Nohab op de kop getikt ,compleet in doos en gewoon hardstikke nieuw. De olie was wat uitgehard maar dat was snel gefixt en rijdt nu als een Nohab.
ik vind alleen de afkorting NSB op de lok wat minder fraai .
Maar goed daar kunnen die Noren ook niets aan doen .
Kom er maar eens om en valt die nog wel onder een klassieker?  :-)
Is in 1983 beperkt uitgebracht maar waar ik de 3143 heb gekocht lagen er nog 4 hagelnieuw op de plank
  >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prachtige lok. :P

Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Bahnhof Kloten
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: B100 op zondag 07 juli 2013, 19:29:56
Ik vind alleen de afkorting NSB op de lok wat minder fraai .
Maar goed daar kunnen die Noren ook niets aan doen .
Is in 1983 beperkt uitgebracht maar waar ik de 3143 heb gekocht lagen er nog 4 hagelnieuw op de plank
Ik vindt de afkorting NS niet zo leuk, maar daar kunnen jullie Hollanders niets aan doen.
Waar is dat? wat moettie kosten?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Mijn CE 800tje heeft kort geleden een zusje gekregen in de vorm van een CEB 800tje.
Het locje is technisch en optisch in puike staat en heeft nog het oude relais (twee keer schakelen)

Het machientje komt uit Amerika en is daar ooit voor $14.95 verkocht.Geinig toch?

Ik kan je zeggen, broertje en zusje zijn erg gelukkig met elkaar.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Harry,

Als je er over nadenkt: wat voor reis maakt zo'n modelletje in al jaren van zijn bestaan.
Made in Germany, verkocht in USA, wie weet op wat voor modelba(a)nen ooit gereden... enz. en nu onder jouw hoede.
Leuke details:  de sticker van de verkopende firma op het doosje, de enigszins flauwe letter B in het modelnr. (gestempeld??)
Mag ik nog vragen hoe je er aankomt en nog meer weet over de voorgaande jaren van je aanwinst?
Geniet van deze, niet één-eiege tweeling! :)


groeten,

Leon
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Op de beurs in Houten staat links achterin de kleine zaal, steevast een clubje verzamelveelweters van vriendelijke aard met een bescheiden tafeltje met daarop over het algemeen 50-jaren Märklinnetjes.

Het zijn pure Hobbyisten en eigenlijk helemaal geen handelaren. Uit een gesprekje met de verkoper bleek dat dit locje via een Duits veilinghuis (Seltner,Seltzer,Selter..?.help me eens op weg) in zijn bezit was gekomen. Er hing een prijsje aan van 100 euro.
En dat is voor een object in deze staat al heel schappelijk. Maar uiteindelijk bood de verkoper hem aan voor 65 euro. En dat erg is netjes.

Dus wanneer je ooit eens iets zoekt van Märklin wat bejaard is en toch netjes voor een mooie prijs...deze gasten dus!

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lange trein
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Goede morgen,
Het veilingshuis dat je bedoelt is waarschijnlijk Auctionhaus Selzer, (http://www.selzer-toy-auction.com/).
Die heeft 2 X per jaar een grote veiling met zeer veel Märklin materiaal. Eind Oktober of begin November was de laatste veiling (voor dit jaar).
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Dank je wel Denis voor je aanwijzing.

Inmiddels had ik het ook gevonden.Toch bedankt!

Harry

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zondag 24 november 2013, 12:50:10

Op de beurs in Houten staat links achterin de kleine zaal, steevast een clubje verzamelveelweters van vriendelijke aard met een bescheiden tafeltje met daarop over het algemeen 50-jaren Märklinnetjes.


Hoi

Inderdaad heel vriendelijke gasten  :D
Ik restaureer wel eens wat van hun voor privé.  Ik heb nu nog een RES die ik nog af moet maken.

Ook van mij een plaatje van "ouwe meuk".



bart

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zondag 24 november 2013, 11:44:09

Mijn CE 800tje heeft kort geleden een zusje gekregen in de vorm van een CEB 800tje.
Het locje is technisch en optisch in puike staat en heeft nog het oude relais (twee keer schakelen)

Het machientje komt uit Amerika en is daar ooit voor $14.95 verkocht.Geinig toch?

Ik kan je zeggen, broertje en zusje zijn erg gelukkig met elkaar.

mvg Harry

Wat ben je toch weer een mazzelpik met je nieuwe aanwinst ;)


gr Koos
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Spannend Machien Bart die SK800. Dank je wel voor het plaatsen. Topicverrijking.

Is het een SK 800.8 ?

mvg. Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Jij mag ook niet klagen met je spullen hierboven, Koos.

Ik vraag me af is die 3143 inmiddels nou zeldzamer dan de oorspronkelijke 3068 ?Heb jij daar kijk op?

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
hoi Har,

interessante vraag die je stelt, maar ik zou het niet weten.

Ik heb wel de prijsontwikkeling opgezocht

zie linkje
http://sammler.blue-parrot.de/showitrend_en.php?artid=1018

niet echt uptodate ,maar wel een aardige prijsontwikkeling van de Nohabs 

gr Koos
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op maandag 25 november 2013, 23:12:38

Spannend Machien Bart die SK800. Dank je wel voor het plaatsen. Topicverrijking.

Is het een SK 800.8 ?

mvg. Harry

Hoi

Geen idee. Ik hou me nooit zo met die 'punt-zoveel' nummertjes bezig. ;)

Een gebruneerde uit 1946 is voor mij genoeg informatie.

Nog een paar  :)











(allemaal fake!)

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 8o 8o 8o

Mooi spul man.

twee keer SK 800 uit 1939!

En die TP 800 is ook een zeldzaamheidje!

Laten we ook die mooie frisse 3037 niet vergeten. Lijkt mij iets betaalbaarder. 

Die eerste uit zesenveertig zou dan SK800.9 moeten zijn. Die is wel origineel toch?

Over dat fake hoef je verder niet uit te weiden...misschien een PBtje?

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Iedereen mag dit rustig weten hoor.

Fake in zoverre dat ze allemaal niet meer de originele lak hebben. De rode SK heeft natuurlijk nooit bestaan (ook al willen sommigen geloven van wel) en de groene waren vroeger ook ooit zwart.  >:-D
Ze zijn allemaal door mij gerestaureerd.
Zelfs de 3037, omdat dit een versie is waar het dak verkeerd om op zit.

De gebruneerde SK is echt. Maar wel opnieuw opgebouwd uit verschillende SK's.
De tender is van een .10? Er zijn exemplaren waar onder de zwarte lak gewoon een gebruneerde versie zit.
Leuk om door zinkpest "opgeloste" gebruneerde tenders mee te vervangen.



Deze is wel echt, maar zo zeldzaam dat hij nog niet eens in de KOLL staat.



Het betreft hier de waarschijnlijk eerste door märklin gemaakte reclamewagen. Bauwjaar ongeveer 1958.
Hij zit oorspronkelijk in een blauwe ruitkarton (heb ik er niet bij).
Ik heb hem in totaal nu zo'n 4 keer voorbij zien komen.
Deze heb ik ooit op ebay Ierland gekocht voor een paar euro omdat ik hem wel leuk vond.
Toen ik hem ontvangen had dacht ik, 'dit kon wel eens echt märklin zijn'.

Ik heb toen kontakt opgenomen met Bigio en nog enkele fanatieke verzamelaars. Zij hadden deze wagen ook nog nooit gezien, maar warempel. Enkele weken later dook er nog zo'n wagen op.
Na nog wat verdere research bleek het inderdaad om een originele wagen te gaan.
Koll wil hem echter niet in de katalogus opnemen omdat hij de wagen zelf niet heeft. Een vermelding in de koll kost je namelijk zo'n objekt. :thumbdown:



bart
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Nog meer ouwe meuk van mij van vroeger.
Het meeste heb ik weer verkocht.

Origineel  :D Alleen de pannto's zijn vervangen door replica's (TTN-shop) en het dak is opnieuw in de lak gezet. Dit was erbarmelijk.


Vroege HR800N, nog met blikken tender.


bart
Re: Onze Klassiekertjes
Fraai Bart.

Pas maar op dit "ouwe meuk" te noemen. Je zit zo in de allergie zone van wat forumleden...... :D  ;)

Gr, Ben.
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Nou Ben, doe mij dan maar wat van die "ouwe meuk" voor in de vitrine. ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

....Net thuis van t werk. Krijg er inderdaad jeuk van Bart. Maar dan ergens anders. B)

Morgen hoor je meer. Bedankt Hè  `

Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hieronder een fotootje van een bananendoos vol Märklin karretjes.

De foto betreft een kavel Märklin die onlangs bij Live Auctioneers is geveild. Je ziet daar twee Detigon-wagentjes in liggen.

De hele doos heeft 170 pond opgebracht.

edit: Niet onlangs maar december 2008