Nieuws:

200 wagons verkocht!!. Bestel hem ook in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

Re: Onze Klassiekertjes

Ik heb ook de Primex 2701 Orient Express en probeer uit te vogelen uit welke tijdsperiode deze is. De wagons zien er wat moderner uit dan de oorspronkelijke. Heb al aardig wat gegoogled, maar kan het niet vinden. Ook het type loc is nog een raadsel voor me. Hebben jullie enig idee en/of info?

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Uit de catalogus van 1988:
P882.jpg
P881.jpg

Uit de catalogus van 89/90:
P8990.jpg

Uit de catalogus van 91/92:
P9192.jpg

Wel budgetmodellen maar als ze het weer uit zouden brengen zou het nog verkopen ook. Loc heeft simpele stangen maar wat doet het er eigenlijk toe? Als het rond kart vallen die details toch minder op.

Ik vond nog wat over de Loc: is Serie 230 van de SNCF

Uit deze website: https://www.altemodellbahnen.de/t28888f114-Primex-Orient-Express-der-SNCF-Bauzeit-nur.html

Loc op basis van Duitse P8, zal die ook niet in het Primex assortiment?

De duitse P8 zat ook in het primex assortiment onder nummer 3010. Dat was een vereenvoudigde uitvoering van de marklin 3098, echt een budget model. De basis van de Orient Expres lijkt meer op de Marklin 3099.

groet
Martin

Uit Archiv:

Ja, als je de foto goed bijkt zie je wel dat de aandrijving compleet is.
Was in een tijd dat Märklin kritiek kreeg op de "grove uitvoeringen" van deze aandrijfstangen.
Fleischmann werd juist om geroemd voor de goede detaillering.....maar die hadden dan de motor weer in de tender geplaatst.
Dat werd dan weer niet door iedereen op prijs gesteld.
De rijtuigen zijn niet helemaal correct gebaseerd op Duits materieel?
Geeft verder niets... t'is toch een mooi setje.

De rijtuigen zijn inderdaad gebaseerd op de 4037 (B4ü van de DB) Is inderdaad niet erg.
Grove uitvoering van de aandrijfstangen vind ik ook geen bezwaar. Ze zijn in ieder geval degelijk en na 40 jaar en vele kilometers zijn nog gewoon heel. Is tegenwoordig wel anders, komen soms al kapot uit de doos.

groet,
Martin

Ben m'n treinencollectie aan het compleet maken.
Ik zoek nog een loc voor een serie Shell tankwagentjes 4502 (jaren 1950) en Aral/ESSO 4500/4501.
Welke loc's trokken die in het groot, waren dat nog stoomloc's of ook al dieselloc's?
Welke Marklin loc kan ik daar voor zetten?
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Die wagentjes zijn bovenal speelgoed en vrijwel volledig fantasie. Wat je ervoor zet maakt dan niet zoveel uit. Iedere Märklin goederenloc uit dezelfde periode kan ervoor, elektrisch, diesel of stoom. Persoonlijk denk ik dat een DB E94 er prachtig voor zal staan, maar een V160 of 44er is ook prima.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Vintage op maandag 07 april 2025, 11:36:32Ik zoek nog een loc voor een serie Shell tankwagentjes 4502 (jaren 1950) en Aral/ESSO 4500/4501.

In de Märklin catalogus van 1964 staat een mooie afbeelding van een E 94 die een lange sleep van deze Shell + Aral koekblikken trekt.

Marklin_1964_3022.jpg

Citaat van: 1200Blauw op maandag 07 april 2025, 11:49:50Die wagentjes zijn bovenal speelgoed en vrijwel volledig fantasie. Wat je ervoor zet maakt dan niet zoveel uit. Iedere Märklin goederenloc uit dezelfde periode kan ervoor, elektrisch, diesel of stoom. Persoonlijk denk ik dat een DB E94 er prachtig voor zal staan, maar een V160 of 44er is ook prima.

Ik twijfel zeer sterk of ze "vrijwel volledig fantasie" zijn. Märklin moet toch ergens het ontwerp vandaan gehaald hebben.

Een paar voorbeelden die al vrij aardig in de buurt komen van de 4500/4501/4502.
https://www.bahnbilder.de/1200/ein-normalspur-kesselwagen-auf-einem-schmalspur-rollwagen-1117120.jpg
https://www.bahnbilder.de/1200/25052017-amstetten-normal-auf-1028069.jpg
https://www.bahnbilder.de/1024/kesselwagen-lehrte-am-29102010-466905.jpg

Deze komt écht dichtbij het 4502 model:
https://www.bahnbilder.de/1200/der-alte-kesselwagen-befindet-sich-959426.jpg

Ook leuk:
https://www.bahnbilder.de/1200/prunkstueck-des-lokschuppens-selb-wunderschoen-956918.jpg

De website https://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/deutschland~gueterwagen-altbauwagen~behaelterwagen-kesselwagen.html#google_vignette is zo-wie-zo leuk om "historische/klassieke" wagens door te struinen.

Wiki Redactie

Citaat van: Vintage op dinsdag 08 april 2025, 14:28:37Ik twijfel zeer sterk of ze "vrijwel volledig fantasie" zijn. Märklin moet toch ergens het ontwerp vandaan gehaald hebben.
Natuurlijk heb je recht op je eigen mening, maar kijk voor de grap even naar meer van die wagentjes uit de 4500-serie. Dan zul je zien dat vrijwel al die tweeassers op hetzelfde onderstel gebaseerd zijn. Ze zijn vooral ontworpen om zo goedkoop mogelijk een degelijk stukje speelgoed te produceren. De door jou genoemde artikelnummers lijken in de verte op ketelwagens, maar veel meer dan een cilindervorm op dat onderstel is het toch feitelijk niet?

Je zou kunnen zeggen:
"Vrije interpretatie" 2-assige ketelwagen door Märklin.
(Niet dat de modellen van merken als Trix en Fleischmann zo veel beter of mooier waren in die jaren!)
Maar ook voor andere 2-assige open en gesloten wagons hield Märklin een "standaardmaat" van 11,5 cm. aan.
Konden ze allemaal op hetzelfde onderstel.
Tot op heden nog verkrijgbaar in het startup programma en als reclamekoelwagen!

@citaat Dan moet je bij Liliput zijn: klik.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Voor zover ik weet bestaan er in het echt geen twee assers in Shell-uitvoering, als het Märklin model 4502.
Maar als iemand iets over Shell-wagons wat kan vertellen,
dan is het wel forumlid Marc (@treinbeginner)
Hij heeft zelfs een eigen website hierover: klik

Groeten,

Erik.

Wat een leuke site!
De keuze is reuze...
Leuk voor themabanen in wat voor schaal dan ook.
Bedankt voor de tip Erik en complimenten voor Marc om zoiets op te zetten.

Wordt weer eens tijd voor een filmpje. Camerawerk is niet subliem, dat weet ik. Vandaag zijn er 3 BR044's aan het werk. De 3047 die 10 autotransporters trekt, de 3027 heeft wat lagebakwagens aan de haak. En de G800 sleurt een serie oude goederenwagons over de baan. Gaat nog net tegen de helling op zonder antislipbanden.
groet, Martin
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heerlijk om weer eens een grote M rail baan te zien Martin, en die overweg  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zie ik dit goed? Een marklinbaan zonder puntcontacten?

(en dus nergens van die nieuwerwetse M-rails zoals ze in de jaren '80 nog verkochten?)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi zo, met deze rails is het eeuwige gezeur over wel/geen puco's ook eindelijk opgelost :thumbup: .

Citaat van: PieterB op zaterdag 10 mei 2025, 21:14:01Zie ik dit goed? Een marklinbaan zonder puntcontacten?
Dat heb ik ook opgemerkt... staffen toebak... ;)
Ik heb hier ook nog een paar van die "echte" 3rails liggen, die ik wel nooit ga gebruiken  ;)

Citaat van: Hanzi op zaterdag 10 mei 2025, 21:51:00Mooi zo, met deze rails is het eeuwige gezeur over wel/geen puco's ook eindelijk opgelost
:lol:

Ik heb interieurs voor de Primex 2701 gevonden en gekocht.
Zie draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=97299.0

Bedankt voor de informatie.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op zaterdag 10 mei 2025, 22:50:56Ik heb hier ook nog een paar van die "echte" 3rails liggen, die ik wel nooit ga gebruiken  ;)
Kan je gerust gebruiken hoor, niks mis mee, mijn HauptBahnHof ligt er vol mee.
Voordeel: geen geratel van de slepers over de puco's >:-D !

:offtopic: (beetje...het betreft immers klassieke rails)
Naar aanleiding laatste reactie:
Slepers ratelen niet op de doorlopende middenrail; maar slijten ze niet sneller dan op puko's Hans. of heb je die ervaring niet?

Slijtage van slepers op puco t.o.v. doorlopende middenrail maakt volgens mij niet veel uit. Geratel heb je inderdaad niet bij een middenrail. Maar het rijd nog steeds niet geruisloos natuurlijk. Sommige (zeer) oude Märklin-loc's hebben nog een "lepel-sleper" (vrij vertaald), en die lusten helemaal geen puco's. Ik had op mijn baan 1 railstukje met puco's en daar gingen de oudjes niet overheen. Je kan zo'n "lepel-sleper" vrij eenvoudig vervangen door een modernere sleper, maar ik vind het leuk om het allemaal origineel te houden als dat lukt.
G800.jpgrsm800.jpg 
Je kan zien dat de G800 al aardig wat kilometertjes gereden heeft de afgelopen 70 jaren. Antislipbandjes bestonden toen ook nog niet.

Groet, Martin

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Baanloos op maandag 12 mei 2025, 12:11:36:offtopic: (beetje...het betreft immers klassieke rails)
Naar aanleiding laatste reactie:
Slepers ratelen niet op de doorlopende middenrail; maar slijten ze niet sneller dan op puko's Hans. of heb je die ervaring niet?
Ik zou het niet weten. Hoe moet ik dat bepalen? Slechts ca. 10% op mijn baan is met doorlopende middenrail. Bovendien heb ik geen idee hoeveel km een sleper mee zou moeten gaan.

Vervang dan alle Puko's maar Hans >:-D
Past goed bij deze rubriek.
De WOSA heeft de champagne al koud staan en de oorkonde hoeft alleen nog maar gestempeld en getekend te worden.
(Da's ook 100% Klassiek!)

Met micro motor en 6090 decoder.

Even in mijn geheugen graven David.
Was dit geen speciale uitgave van de 3000.
Jaren '80, oorspronkelijk wel met klassiek omschakelrelais klopt dat?
Rijtuigen daarachter zijn tevens Klassiekers!

Citaat van: Baanloos op woensdag 14 mei 2025, 18:13:01Even in mijn geheugen graven David.
Was dit geen speciale uitgave van de 3000.
Jaren '80, oorspronkelijk wel met klassiek omschakelrelais klopt dat?
Rijtuigen daarachter zijn tevens Klassiekers!

Klopt Primex Jubileum zug nr 2750 50 jaar Ho uit 1985. Deze loc met 4 personenwagens Een jaar geleden op de kop getikt voor 55 euro geloof ik. Inclusief de digitale ombouw.

Primex set nr 2750 50 jaar HO..jpg

Marklin 3000 uit de periode 1954-1958.
Ook deze heeft een vijfpolige motor en 6090 decoder.

Marklin 3000 89028 1954-1958.jpg

Bedankt David, dat maakt het verhaal compleet.
Mijn opmerking sloeg dan weer op de rijtuigen op de foto achter de loc in #1432
Dat zijn ook geen "jonkies" meer.

Nog een oudje Marklin 3031. Ik heb er 2 deze is met vijfpolige motor en mfx decoder. De andere heeft een 6080 decoder en beide ovp zijn in prima staat.

Marklin 3656 een jonge maar ook niet zo'n jonge klassieker.
Deze werd gemaakt van 1989 tot en met 1993. Dit is een digitale uitvoering met een 6080 decoder en redelijk goede rijeigenschappen.

Marklin 3656.jpg
Wiki Redactie

Citaat van: David123 op dinsdag 17 juni 2025, 17:14:20...een digitale uitvoering...
Getsie >:-D