Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ad,
ik heb het M* model 37622 (Santa Fe F7 A + B unit). Volgens de Ersatzteil-Liste zou de 'Kupplungsdeichsel' het onderdeelnummer 203679 hebben.
Gr Wim
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tijdens het vorige weekend (van vrijdag 7 juni tot zaterdag 8 juni) even om en weer naar Edmonton (820km op de dagteller) gereden om daar een koop te doen.
Hier wat foto's van wat ik op de kop heb kunnen tikken:
3003
red_marklin_trains_3003.jpg

3016+4018
red_marklin_trains_3016_4018.jpg

3036
red_marklin_trains_3036.jpg

3084
red_marklin_trains_3084.jpg   



En daar bovenop dan nog:
red_img_2163_scenery_1.jpg
red_img_2164_scenery_2.jpg

En nog 21 wagons:
red_img_2166_persons.jpg
red_img_2167_freight_persons.jpg 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Goed bezig Herman, en tja, de afstanden zijn daar "wat" groter dan hier 8o .

En verder allemaal leuke klassiekers gescoord, Klaus werd helemaal opgewonden van het seinhuis!

Opvallend: meeste huisjes van Duitse makelij en slechts een paar Amerikaans.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 19:49:44Goed bezig Herman, en tja, de afstanden zijn daar "wat" groter dan hier 8o .

En verder allemaal leuke klassiekers gescoord, Klaus werd helemaal opgewonden van het seinhuis!

En het kerkje heeft een bel - maar dat werkt niet 100%
En dan is er nog een ingepakte watertoren, MET een motortje om het rad te laten draaien, en dat motortje werkt. :thumbup:
Dus daar ben ik dan ook nog mee bezig...

En ik was niet eens van plan om mijn baan "aan te kleden".... :wink:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 19:49:44Opvallend: meeste huisjes van Duitse makelij en slechts een paar Amerikaans.

Dat kan best kloppen. Het was een erfenis van een Duits koppel...
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuke klassiekers heb je gescoord! De bijvangst is voor mij wel nostalgie.



Rechts achterin het seinhuis van Schorndorf, ook in mijn bezit. Ik heb ontdekt dat het ook echt bestaat, zie hier of hier.


Van die huisjes rechtsvoor heb ik er ook een drietal. Die stammen uit de jaren '50/'60. Ik heb ze toevallig als kind van Duitse vrienden van mijn ouders gekregen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 11 juni 2024, 22:33:43Leuke klassiekers heb je gescoord! De bijvangst is voor mij wel nostalgie.
Rechts achterin het seinhuis van Schorndorf, ook in mijn bezit. Ik heb ontdekt dat het ook echt bestaat, zie
Van die huisjes rechtsvoor heb ik er ook een drietal. Die stammen uit de jaren '50/'60. Ik heb ze toevallig als kind van Duitse vrienden van mijn ouders gekregen.
Knap, dat je dat seinhuis van Schorndorf kende en daarvan een foto kon opsnorren.
Die huisjes uit de jaren 60-70: Ik vermoed dat vele, misschien alle locs uit die periode stammen. Wel fantastisch, dat je die op rails zet en boem... die rijden, inclusief het omschakelen. Eén van die twee stoomlocs zou zelfs rook moeten kunnen simuleren. Dat wordt opzoekwerk, maar er zaten wat plastieken zakjes bij, met rook-vloeistof (0241)
En allicht zijn ook de wagons van dezelfde periode.

Het pakket kwam trouwens met een 110V (30VA) transformator, die er echt "oud" uitziet.

En nog zo'n "re-railer ramp" - ik vond geen Nederlands woord voor dat ding (7224)
Duitse Märklin site - 7224

Hoe langer ik mijn "vangst" bekijk, hoe meer ik overtuigd ben dat ik een goede beslissing heb/had genomen, om die reis (toch nog 820km in totaal) te ondernemen.

Als ik alles afzonderlijk bekijk, had ik niets van alles apart gekocht:
-4 locs
-21 wagons (er zat zelfs een Lima passagierswagon bij :wink:)
-al de huisjes, zeker omdat ik niet van plan was om mijn baan aan te kleden
-2 spoorwegovergangen - OK: oubollig en zeker niet overtuigend - de slagbomen gaan pas naar beneden als de loc ernaast rijdt

Eventueel dan wat rechte stukken (nu 50 erbij) en een twintigtal 5100, met wat (6 tal) wissels, zou ik apart hebben gekocht.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooie klassiekers.
Vooral die grijze Italiaanse zie je niet vaak en is niet goedkoop als je die los koopt.
Veel plezier ermee.

Mvg. Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: hermanvk op woensdag 12 juni 2024, 00:00:42
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 11 juni 2024, 22:33:43Leuke klassiekers heb je gescoord! De bijvangst is voor mij wel nostalgie.
Rechts achterin het seinhuis van Schorndorf, ook in mijn bezit. Ik heb ontdekt dat het ook echt bestaat, zie
Van die huisjes rechtsvoor heb ik er ook een drietal. Die stammen uit de jaren '50/'60. Ik heb ze toevallig als kind van Duitse vrienden van mijn ouders gekregen.
Knap, dat je dat seinhuis van Schorndorf kende en daarvan een foto kon opsnorren.
Dat had ik een poosje geleden al eens gedaan (klik), toen ik onbedwingbare behoefte voelde te achterhalen waar nu al die gebouwtjes in werkelijkheid stonden.

Citaat van: hermanvk op woensdag 12 juni 2024, 00:00:42Eén van die twee stoomlocs zou zelfs rook moeten kunnen simuleren. Dat wordt opzoekwerk, maar er zaten wat plastieken zakjes bij, met rook-vloeistof (0241)
Over het algemeen wordt het een enorm geknoei met die rookgeneratoren. Ik ken zelfs een geval dat de rookvloeistof op de lak van de loc terechtkwam, daar niet goed te verwijderen was en uiteindelijk de lak aantastte. Ik weet niet meer van welk merk die loc was. Even goed over nadenken dus of je dat wel wilt.

Citaat van: hermanvk op woensdag 12 juni 2024, 00:00:42Het pakket kwam trouwens met een 110V (30VA) transformator, die er echt "oud" uitziet.
Wellicht een goed idee even te checken of de bedrading nog te vertrouwen is. Na 50 jaar wil het nog wel eens voorkomen dat de isolatie vergaan is (breukjes, verpulverd etc).

Citaat van: hermanvk op woensdag 12 juni 2024, 00:00:42Hoe langer ik mijn "vangst" bekijk, hoe meer ik overtuigd ben dat ik een goede beslissing heb/had genomen, om die reis (toch nog 820km in totaal) te ondernemen.
Ik denk beslist dat je een mooie vangst hebt gedaan, zeker als alles werkt. Ik weet natuurlijk niet wat je ervoor betaald hebt en hoeveel de reis je gekost heeft (dat is voor jou te beoordelen), maar de spullen zijn leuk. Je kunt nu in ieder geval een prachtige retrobaan maken, ook met die huisjes erbij.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: loc1200 op woensdag 12 juni 2024, 07:01:30Mooie klassiekers.
Vooral die grijze Italiaanse zie je niet vaak en is niet goedkoop als je die los koopt.
Veel plezier ermee.

Mvg. Marcel
Wellicht is dat nou net die ene Lima die er bij zat :P !
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Grappig,


Die 2 overwegen, mijn oom had er ook eentje.

Toevallig vroeg iemand in de rubriek Zoekertjes naar een bepaald type overweg uitbreidingen,
en toen plaatste ik er een foto uit een oude catalogus bij:


In jouw geval de linker overweg, met drukraam M7390 (bijna onderaan).

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Leuk Herman om te zien hoeveel plezier je aan je klassieke Marklinnetjes beleefd. Het feit dat je zo'n eind onderweg bent om een leuke kavel van dat spul te kopen toont het wel aan.

Is het echt lastig om daar waar je woont aan Marklin materiaal te komen?...

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zaterdag 15 juni 2024, 22:36:36Is het echt lastig om daar waar je woont aan Marklin materiaal te komen?...
Mvg Harry
Ja en neen, maar ofwel te prijzig naar mijn mening, of te veel van wat ik (niet meer) nodig heb.

Om je een idee te geven:
Van een advertentie:
M-rail sporen
Marklin 5091 Supplementary Rail Pack with manual points includes 10 straight track sections (5106), 2 curved track sections (5100), 1 pair of manual points (1L 1 R 5121)
Complete with booklet for set up options
Plus the following extra pieces:
15 straight track sections (5106)
3 curved track sections (5100)
1 L manual point
7 small track sections of various sizes
$60 takes all


Of ook nog:

Kijiji Märklin Sets
The price for both two is $320.
I'm selling this two HO scale Marklin Train Sets...are coming with full set up ..original boxes....only one of the Train set has came directly from Europe and it's having the original transformer 240watts .
Selling them as a lot......take them all two for $320.
Booth train sets are In excellent working condition with No damage .. Mo missing parts...running fine.. And yes...you can test them if you like running the train's
Still are available if the ad it's on.
Shipping is available after request through Canada post with tracking number and extra change.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Jan22 op zaterdag 15 juni 2024, 17:54:23Grappig,


Die 2 overwegen, mijn oom had er ook eentje.

En het rare is, dat ik dat NOOIT individueel zou gekocht hebben, die overwegen, maar nu krijgen ze wel degelijk een plaatsje :thumbup:, net als al die huisjes trouwens... ALS mijn blokbeveiliging afgeraakt... :wink:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja, is inderdaad aan de prijzige kant. Maar wat voor wensen en plannen heb je eigenlijk nog voor je treinen?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zondag 16 juni 2024, 06:45:45Ja, is inderdaad aan de prijzige kant. Maar wat voor wensen en plannen heb je eigenlijk nog voor je treinen?
Dat is een hele goeie vraag, waar ik geen duidelijk antwoord op weet.

Het wordt hoe dan ook duidelijk analoog en M-rail.

Momenteel heb ik een baan in opbouw, zonder veel planning. Twee grote ovalen.. waar ik probeer met relais en zelfgemaakte schakelrails 2-3 locs per ovaal automatisch samen te laten rijden.

Eens dat voor mekaar, verder ongepland wat uitbouwen. Misschien op twee niveaus... keerlus(sen) inbouwen...

Vermits ik redelijk wat gebouwen heb aangekocht, misschien ook eens verder filosoferen naar wat meer opmaak.

Een paar maand geleden had ik alles na 40+ jaar uitgepakt, met toen 4 locs.
Ondertussen zijn er dat 10 geworden... allemaal analoog. En dat was ook niet gepland...

Maar zoals gezegd, blijft het momenteel analoog rijden op M-rail, deels automatisch en daarnaast ook manueel - het speelelement van vroeger.  :wink:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Pas op Herman dat je niet teveel opkoopt, dan heb je op den duur teveel dubbel. En dan juist van zaken die je niet wilt omdat je die items nooit zelf los zou hebben aangeschaft. Of dat later denkt zoals ik, ik koop toch een betere versie.
Verder is je laatste wel een mooie aankoop geweest.
Dirk :-{)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: trein-ice3 op zondag 16 juni 2024, 19:58:25Pas op Herman dat je niet teveel opkoopt, dan heb je op den duur teveel dubbel. En dan juist van zaken die je niet wilt omdat je die items nooit zelf los zou hebben aangeschaft. Of dat later denkt zoals ik, ik koop toch een betere versie.
Verder is je laatste wel een mooie aankoop geweest.
Dirk :-{)
Een goede en terechte waarschuwing, die ik -eerlijk gezegd- al voor mezelf had uitgemaakt. Buiten tal van sporen - vooral rechte 5106, heb ik slechts één loc dubbel gekocht, ook omdat ik het een mooi model vond. En blijkbaar is eentje een Märklin en de andere een Primex, iets wat ik leerde hier op dit forum. :thumbup:
red_img_2032.jpg

Even terug op de waarschuwing: de laatste aankoop was inderdaad een goeie koop en ondertussen zijn er nog een pak rails onderweg, maar het kopen is duidelijk nu in de ijskast.. :wink:

Het prettige aan die aankoop was vooral, omdat het een mooie verzameling was van allerlei, wat ik nooit afzonderlijk had gekocht, zoals locs, wagons, huisjes en nog ander moois... :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk dat je er inmiddels 10 hebt! Ik ben in een half jaar ook van 5 naar 13 gegaan. Binnenkort richting de 14de locomotief. Heb de 36244 op het oog, moet een verjaardagscadeau voor me worden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Anthonymarklin op zondag 11 februari 2024, 18:26:42Mijn recentste aanwinst is de Deense Marklin 3045.


In het "huisdraadje" van Hanzi tussen Lilleby en Altenstein bracht ik deze loc ook ter sprake.
Toch eens wat meer in de historie gedoken:
Voor een goede 3045 betaal je de hoofdprijs, met OVP zijn prijzen boven de € 1000 geen uitzondering.
Kennelijk zijn ze schaars en gewild.
Een "zusje" 3047 Duitse BR44 kun je scoren voor ca €80 en € 150, ja slechts 10% van de Deense equivalent.
Uit dezelfde familie nog de 3046 SNCF 150X maar die is dus groen.

En daar komt nog bij..eigenlijk bedonderde Märklin de kluit want de originele grootbedrijf DSB Litra N is van origine....
een DR BR50. Maar goed die had Märklin destijds niet in het programma dus dan maar de BR44 als voorbeeld.
Nu zie je dat bijna niet of je moet een echte kenner zijn. Bij de tender gaat men echter de mist in:
2´2´ T34 en 2´2´T26 zijn verschillende tenders.

Deze wijsheid heb ik dan weer niet van mezelf maar van het Stummiforum:klikkie doen
Artikel is eigenlijk bijdrage om van ombouw van diverse wrakkige BR44-en 3046ers naar een DSB 3045.
Met anderhalve 3046, een andere tender en de nodige handigheid heb je dus een mooie DSB Litra N.
En de nodige duiten bespaard!






Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Edit: als basis voor de ombouw wordt er een 3027 gebruikt lees ik net, da's ook een BR44.
Leuk he je zelf moeten corrigeren. >:-D