Hier nog een klassieker.
De 103 113-7. Beter bekend onder katalogusnummer 3054.
Ik begin met de eerste variant, zoals die begin 1971 werd uitgeleverd.
Sierlijnen gespoten en de treeplanken op het dak beige.
Gevolgd een jaartje later door de variant met sierstreep als decal en zilveren loopplanken op het dak.
Vanaf 1974 werde het DB logo met een rode ondergrond uitgevoerd, en de trafo in de kleur van het frame gelaten.(Voorheen zwart).
Deze versie heeft het het langst volgehouden en kreeg in de loop der jaren verschillende uitvoeringen van de pantografen mee. Uiteindelijk met voorschakelelectronica als 3354 en onder het oude katalogusnummer 3053 (Hetzelfde als de voorloper E03).
Het laatste model met nummer 103 113 betreft de 3357. Nu met geheel rood frame zoals de lok (na een behoorlijke crash in 1975) weer in dienst stond begin jaren 80.
En dan zijn er nog de twee varianten waar ik niet zo goed van weet wat ik ermee aan moet.
Volgens Koll de versies 1 en 2. Oftewel de loks met zwarte fabrieksplaten, die eigenlijk het omgekatte frame van de E03 3053 hebben. Ze bestaan wel...maar verschijnen in geen enkele Katalogus.
Deze loks hebben wel nog het contact voor het machineruim lampje, maar het lampje en de aansluiting zijn niet aanwezig.
Dan de doosjes:
De eerste versie zit in twee verschillende dozen.
een omgestikkerde 3053 doos:
Of een echte 3054 doos...met een ietwat mislukte afbeelding van een 103 012 nog op de voorkant.
Hierbij ook weer een omgekatte gebruiksaanwijzing met stempel of een öfficiele.
De doos vanaf 1974:
En de standaarddoos waarin de 3054 en soortgenoten in de jaren 80 werden geleverd.
Bart