Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

Re: Onze Klassiekertjes

De ST800 was voor Märklin de manier om geld binnen te krijgen na de oorlog. De Duitsers hadden geen geld en er waren veel Amerikanen die meewerkten aan de wederopbouw van het land. Dit waren meestal militairen met een hogere rang, dus een hoger salaris. Die wilde graag iets mee naar huis nemen en wat is er mooier dan een Duitse trein naar Amerikaanse voorbeeld. Märklin was ook nog zo slim om een flexibel model te maken: een 3 delig treinstel (in 3 kleuren). Twee (ietwat gewijzigde) motorwagens tegen elkaar was een zware locomotief (DL800) en twee (ietwat gewijzigde)  eindrijtuigen tegen elkaar en je hebt (bijna) een vliegende Hamburger (DT800).

De prijzen zijn aardig gedaald. Een rode 3 delige ST800 kan je kopen voor €1.200,- - €1.500,-. Dan heb je wel een latere, met als bonus veel minder kans op zinkpest. Mijn 3017 (een rode ST800 uit 1957 met originele doos) heb ik vorig jaar in Canada gekocht voor (omgerekend) net iets meer dan €1000,-, incl BTW en verzendkosten. De staat nu te pronken als 5 wagen trein naast een DL800 uit 1949 en twee maal DT800 uit 1952 en 1954. Allemaal ouder dan dat ik zelf ben

Die tussenwagon voor €125,- is een absoluut koopje!!

Ed 

Konden zowel met sleper als bijgeleverde pantografen op bovenleiding rijden.
Zullen dus wel fictief geweest zijn.
trein.jpg

Een andere (fictieve)exoot uit dezelfde catalogus van ik denk 1956.
Kan ook op sleper rijden en op bovenleiding met de los bijgeleverde pantografen.
Aandrijving op zes assen.
trein2.jpg

Citaat van: Ed de Bruijn op dinsdag 26 maart 2024, 10:44:44Die tussenwagon voor €125,- is een absoluut koopje!!

Hij had er zelfs twéé te koop. Eentje heb ik echter laten liggen, deze vond ik te licht van kleur (rood) om bij mijn treinstel te passen. Mijn ST is nog het eerste model, die zijn iets dieper van kleur. Maar het is geen allereerste donkerrode versie.

Of de ST nog in de zogenaamde PX winkels verkocht zijn betwijfel ik een beetje.
Dit waren toch voornamelijk produkten die vanaf 1946 te produceren waren. SK800 en HS800 met bijpassende wagens, rails en een transformator. Een set die ik nooit had moeten verkopen....
ST, CCS kwamen eigenlijk gelijk met de "Währungsreform" in noemenswaardige aantallen beschikbaar.

Bart
Mijn oudste is een analoge stoomtrein uit een startset uit 1970 (is nog analoog) in mijn kindertijd heb ik daar zelf een 3034 bij gekocht groene. Toen ik rond 2006 weer begon heeft mijn schoonvader hem digitaal gemaakt.
De hoog vermogen ombouw sets waren er al maar hij wist trots te melden dat de orginele motor er nog in zat.
Heb vanaf die tijd alleen maar gebruikte locs gekocht en die wil ik nu naar hoog vermogen motoren maken maar de 3034 blijf ik af sentimentele reden, schoonvader is 2010 overleden.

Ter afscheid van mijn vermeende 3063, althans op deze plaats in het forum, kon ik het niet nalaten een filmpje te plaatsen van een tot leven gekomen Nohab, voorzien van ESU locsound en met realistisch geluid rijdend over mijn projectje in aanbouw. Geheel onterecht natuurlijk hier op deze klassieker afdeling.

https://photos.app.goo.gl/rcopPvTHPdGkMcZF7

Dat doet mijn hart een beetje sneller slaan 😉

zonder fantasie ook geen creativiteit

Dit alles is zéér WOSA-waardig. Laten Klaus Knorrepot en Otto dit maar niet zien...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ach misschien wil die bolle wel verhuizen :D !