Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: Onze Klassiekertjes

De ST800 was voor Märklin de manier om geld binnen te krijgen na de oorlog. De Duitsers hadden geen geld en er waren veel Amerikanen die meewerkten aan de wederopbouw van het land. Dit waren meestal militairen met een hogere rang, dus een hoger salaris. Die wilde graag iets mee naar huis nemen en wat is er mooier dan een Duitse trein naar Amerikaanse voorbeeld. Märklin was ook nog zo slim om een flexibel model te maken: een 3 delig treinstel (in 3 kleuren). Twee (ietwat gewijzigde) motorwagens tegen elkaar was een zware locomotief (DL800) en twee (ietwat gewijzigde)  eindrijtuigen tegen elkaar en je hebt (bijna) een vliegende Hamburger (DT800).

De prijzen zijn aardig gedaald. Een rode 3 delige ST800 kan je kopen voor €1.200,- - €1.500,-. Dan heb je wel een latere, met als bonus veel minder kans op zinkpest. Mijn 3017 (een rode ST800 uit 1957 met originele doos) heb ik vorig jaar in Canada gekocht voor (omgerekend) net iets meer dan €1000,-, incl BTW en verzendkosten. De staat nu te pronken als 5 wagen trein naast een DL800 uit 1949 en twee maal DT800 uit 1952 en 1954. Allemaal ouder dan dat ik zelf ben

Die tussenwagon voor €125,- is een absoluut koopje!!

Ed 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Konden zowel met sleper als bijgeleverde pantografen op bovenleiding rijden.
Zullen dus wel fictief geweest zijn.
trein.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Een andere (fictieve)exoot uit dezelfde catalogus van ik denk 1956.
Kan ook op sleper rijden en op bovenleiding met de los bijgeleverde pantografen.
Aandrijving op zes assen.
trein2.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Ed de Bruijn op dinsdag 26 maart 2024, 10:44:44Die tussenwagon voor €125,- is een absoluut koopje!!

Hij had er zelfs twéé te koop. Eentje heb ik echter laten liggen, deze vond ik te licht van kleur (rood) om bij mijn treinstel te passen. Mijn ST is nog het eerste model, die zijn iets dieper van kleur. Maar het is geen allereerste donkerrode versie.

Of de ST nog in de zogenaamde PX winkels verkocht zijn betwijfel ik een beetje.
Dit waren toch voornamelijk produkten die vanaf 1946 te produceren waren. SK800 en HS800 met bijpassende wagens, rails en een transformator. Een set die ik nooit had moeten verkopen....
ST, CCS kwamen eigenlijk gelijk met de "Währungsreform" in noemenswaardige aantallen beschikbaar.

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Mijn oudste is een analoge stoomtrein uit een startset uit 1970 (is nog analoog) in mijn kindertijd heb ik daar zelf een 3034 bij gekocht groene. Toen ik rond 2006 weer begon heeft mijn schoonvader hem digitaal gemaakt.
De hoog vermogen ombouw sets waren er al maar hij wist trots te melden dat de orginele motor er nog in zat.
Heb vanaf die tijd alleen maar gebruikte locs gekocht en die wil ik nu naar hoog vermogen motoren maken maar de 3034 blijf ik af sentimentele reden, schoonvader is 2010 overleden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ter afscheid van mijn vermeende 3063, althans op deze plaats in het forum, kon ik het niet nalaten een filmpje te plaatsen van een tot leven gekomen Nohab, voorzien van ESU locsound en met realistisch geluid rijdend over mijn projectje in aanbouw. Geheel onterecht natuurlijk hier op deze klassieker afdeling.

https://photos.app.goo.gl/rcopPvTHPdGkMcZF7
Re: Onze Klassiekertjes
Dat doet mijn hart een beetje sneller slaan 😉
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dit alles is zéér WOSA-waardig. Laten Klaus Knorrepot en Otto dit maar niet zien...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ach misschien wil die bolle wel verhuizen :D !
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het is weer eens tijd voor een nieuwe klassieker. De Nothlander 3150 uit 1978. Niet echt superoud, maar toch al weer bijna 50 jaar. In een oplage van 5000 gemaakt, allemaal genummerd in de bodemplaat. Ik denk dat dit een van de eerste gelimiteerde uitgaven van Märklin was. In 1978 waren ze vrij snel uitverkocht. Tegenwoordig zou dat wel wat langer duren denk ik bij 5000 stuks.
20240519_093037.jpg20240519_093000.jpg20240519_093705.jpg20240519_095126.jpg 
groeten, Martin 
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 B) De Märklin oerversie van dit bijzondere treinstel, erg mooi. :thumbup:
Bij deze zijn de deuren blauw/geel, later is dat veranderd in zilverkleurig.
En zo gefotografeerd naast de RAm TEE levert dat een heel mooi plaatje op, mooier als dit wordt het niet vandaag. O:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Destijds kon ik zo'n treinmodel niet veroorloven vanwege de prijs.
Nu vind ik het leuk om de modellen uit die tijd op een verantwoorde manier leuker te maken.
Dat heb ik met m'n 3071/4071 ook ingezet, al een behoorlijk aantal jaren geleden, uiteindelijk gaat het goed komen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hier nog een klassieker.
De 103 113-7. Beter bekend onder katalogusnummer 3054.

Ik begin met de eerste variant, zoals die begin 1971 werd uitgeleverd.
Sierlijnen gespoten en de treeplanken op het dak beige.


Gevolgd een jaartje later door de variant met sierstreep als decal en zilveren loopplanken op het dak.


Vanaf 1974 werde het DB logo met een rode ondergrond uitgevoerd, en de trafo in de kleur van het frame gelaten.(Voorheen zwart).

Deze versie heeft het het langst volgehouden en kreeg in de loop der jaren verschillende uitvoeringen van de pantografen mee. Uiteindelijk met voorschakelelectronica als 3354 en onder het oude katalogusnummer 3053 (Hetzelfde als de voorloper E03).

Het laatste model met nummer 103 113 betreft de 3357. Nu met geheel rood frame zoals de lok (na een behoorlijke crash in 1975) weer in dienst stond begin jaren 80.


En dan zijn er nog de twee varianten waar ik niet zo goed van weet wat ik ermee aan moet.
Volgens Koll de versies 1 en 2. Oftewel de loks met zwarte fabrieksplaten, die eigenlijk het omgekatte frame van de E03 3053 hebben. Ze bestaan wel...maar verschijnen in geen enkele Katalogus.


Deze loks hebben wel nog het contact voor het machineruim lampje, maar het lampje en de aansluiting zijn niet aanwezig.

Dan de doosjes:

De eerste versie zit in twee verschillende dozen.
een omgestikkerde 3053 doos:



Of een echte 3054 doos...met een ietwat mislukte afbeelding van een 103 012 nog op de voorkant.



Hierbij ook weer een omgekatte gebruiksaanwijzing met stempel of een öfficiele.


De doos vanaf 1974:



En de standaarddoos waarin de 3054 en soortgenoten in de jaren 80 werden geleverd.



Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk Bart! Heb jij al die versies? Da's een puike vloot bij elkaar! Geen locs uit de voorserie met E03 of de rode die ook wel colablik werd genoemd? En was er nou wel of geen Primexvariant?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
E03 heb ik ook eentje van. Maar op een gegeven moment moet je stoppen met verzamelen  :D
Dus niet hier alle versies van, en ook geen colablikken lufthansa's of touristiken.

Wat betreft de primex variant. Die was er wel onder nummer 3188, maar niet met het nummer 103 113-7.
Dus die mag niet mee doen in mijn verzameling. Een 3354 mis ik echter nog.

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Misschien kan ik dan ook mijn klassieker hier toevoegen.
Indertijd gekocht toen een Belgische frank nog bestond EN waarde had.
Op ebay.de zag ik deze set ook aangeboden:
Marklin_2852_2024-05-27.png

Maar dat terzijde: Ik kocht dus ook dat setje 2852, en voegde er later nog Marklin 4099 TEE Uitzichtwagon aan toe; huidige prijs €14.95...
Of is het een Marklin 4090 Panorama rijtuig?

In ieder geval dit is de originele verpakking, wel in twee stukken "gezaagd", toen ik alles inpakte en de verpakking te breed was... :sad:
red_img_2120.jpg


Hier dan de loc, die ook op een bovenleiding kan rijden, alleen heb ik die niet  :sad:
red_img_2121.jpg

Het bewuste panorama rijtuig:
red_img_2122.jpg

En dan even de hele trein min of meer. De laatste wagon heeft rode achterlichten... :thumbup:
red_img_2123.jpg 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
En dan vond ik dat videootje nog in mijn verzameling:
De wagon verlichting is niet te zien, de rode achterlichten dan weer we... :wink: :thumbup:


En dat was gefilmd in mijn allereerste baan (na 40+ jaar rust [geen roest] :wink:), en die is allang terug afgebroken...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Oplage eerste Northlander voor Nederland 350 stuks
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Jajekra op donderdag 30 mei 2024, 18:50:18Oplage eerste Northlander voor Nederland 350 stuks

Volgens Koll zijn er maar 6 stuks naar Canada gegaan. Dat zijn er maar een paar meer als het 1:1 origineel (4 stuks)
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze 3062 + 4062 een F7 New Haven uit 1961 mag toch ook wel onder de klassiekertje gerekend worden.
Onlangs dit supergaaf exemplaar, met gave dozen en boekje op de kop getikt.
Ik vind vooral die dozen zo mooi. :)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Even op de baan gezet, maar die is digitaal, dus rijden doet dit nog origineel analoge exemplaar er niet op.
Deze blijft ook lekker analoog.

IMG_4387c (Medium).jpg
Anngedreven unit voorop.

IMG_4388c (Medium).jpg
Motorloze unit voorop.

Ik had tot voor kort niks Amerikaans, maar daar is dus verandering ingekomen. :)
 
Re: Onze Klassiekertjes
Ook rond 1961 kreeg ik mijn eerste treintje, een batterij gevoede Distler set met een gelijkaardige loc, weliswaar in blik... Maar in mijn ogen even mooi 😉
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat In 1961 was je 658 lentes jong.
Re: Onze Klassiekertjes
Et alors? zou Mitterrand zeggen 😉
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Re: Onze Klassiekertjes
Zegt diegene die zelfs geen leeftijd heeft  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb het bij 1 E03 gehouden, maar dat is dan wel de moeder van de ganse reeks die volgde:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Nieuw in nieuwe verpakking :thumbup: .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
voor de New Haven is jaren later, toen hij al lang uit produktie was, nog een B-unit uitgebracht (tussenstuk). Helaas zat die niet in zo'n fraaie doos, maar in een lelijke witte.
20240601_095934.jpg
groeten,Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De Santa-Fe en New Haven zaten inderdaad in zeer fraaie dozen. Alle lokomtieven in die tijd trouwens. Met de lok in volle vaart getekend op het deksel.
Deze is helemaal bijzonder, begin jaren 60 nam mijn vader deze mee uit de USA. Helemaal in stijl, een amerikaans model kopen in het land van herkomst.Hij was piloot, dus hij kwam nog eens ergens. ;)
20240601_095553.jpg Heb net even gegoogled, firma Schwarz in New York bestaat nog steeds


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@martin wat zou die indertijd hebben gekost?
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Frans,

De 3060 kostte destijds in 1962 DM32,-, omgerekend €16,- en de 4060 kostte de helft.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ad, in de Europese landen rondom de Bundesrepublik zullen de verkoopadviesprijzen in de eigen landsvaluta wel daarmee overeenkomen. Maar misschien dat @martin nog informatie heeft over wat zijn vader indertijd heeft moeten betalen in USD? Als gevolg van handelsinvoerrechten zouden die bedragen daar hoger kunnen uitvallen...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
US catalogus 1961
In 1961 was de wisselkoers ongeveer 4 DM voor slechts één US-Dollar.



Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Onze Klassiekertjes
En hier dan omgerekend naar Bfr.(1961)webamlok.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mmm hier kostte de 3060/4060 dus Dm 32,00 resp. 16,00.
En aan de overkant Dm 80,00 en 40,00 8o .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
En dan de aanbeveling voor minstens een 16VA transformator, en liever zelfs 30VA...  :O
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat Oei, oei, oei, en dan heb ik 2 gemotoriseerde eenheden gekoppeld: Twin Santa-Fé
Wat voor trafo wordt daar dan voor geadviseerd?
Maar dan heb je wel een krachtpatser:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Hanzi
Moet je nu wat weten? :lol:
Ik heb ook zo'n tranformator wagon, en die mist OOK één van die isolatoren.... :lol:

't Is wel maar getrokken door zo'n kleintje, enne die isolator ontbreekt echt  :wink:
En dat stoomlocomotiefje kan ook wel doorgaan voor een klassieker... :thumbup:
En ik weet het: het mist een schoorsteen...  :sad:
red_img_2126.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat En de fluit :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: FransW op zaterdag 01 juni 2024, 15:48:02Ad, in de Europese landen rondom de Bundesrepublik zullen de verkoopadviesprijzen in de eigen landsvaluta wel daarmee overeenkomen. Maar misschien dat @martin nog informatie heeft over wat zijn vader indertijd heeft moeten betalen in USD? Als gevolg van handelsinvoerrechten zouden die bedragen daar hoger kunnen uitvallen...

Gelukkig kan ik het mijn vader nog vragen, hij is inmiddels 92 en nog helder van geest. Maar ik vrees dat hij het bedrag niet meer weet. En het bonnetje zal hij ook wel niet bewaard hebben. Ik weet nog wel dat hij in die tijd vaker Märklin spullen uit Duitsland meenam, of mee liet nemen. Prijzen in Duitsland waren blijkbaar toch wel lager. Dat was voor de grotere aankopen zoals lok's, draaischijf, kraan, trafo's wel interessant. Voor de overige spullen was speelgoedhuis TEBA in Schiedam onze 'hofleverancier'. Iemand die deze zaak nog kent? bestaat al lang niet meer helaas.
groeten, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat Märklin in Duitsland voordeliger was is zeker waar. Mijn vader heeft een buurman ook nog wel eens wat laten meenemen daarvandaan; ik herinner me iig het bouwpakket van de groene Br41 (3937). Destijds kennelijk vakkundig met vader en broer in elkaar gezet want een halve eeuw later rijdt hij hier nog steeds rond!
Een USA-loc meenemen als souvenir uit de USA is natuurlijk leuk, maar als ik de genoemde prijzen mag geloven financieel niet logisch ;) .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Aanschaf in de USA was inderdaad economisch niet verantwoord, maar toch leuk dat hij het gedaan heeft. Paar jaar later is er ook een dummy (4060) bijgekomen. Ze hebben de tand des tijds redelijk goed doorstaan. De hoorntjes op het dak zijn wel een keer vervangen. Paar jaar geleden heb ik ook een blauwe variant van de Santa Fe gekocht. 2 motoren en digitaal, dus niet echt een klassieker. Maar wel leuk om er even naast te zetten.20240602_120854.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk was wel dat de units ook in de oude catalogussen en op de oude dozen al kortgekoppeld stonden afgebeeld, zeg dan nog eens dat Märklin niet vooruitziend is  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja inderdaad, er was een speciaal plaatje waarmee ze vast verbonden konden worden.
Ik heb dat een tijdje terug zelf gemaakt; een oude sleper heeft precies de juiste breedte ;) !
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Ik wilde je al vragen Hans hoe je ze zo kort gekoppelt hebt. ;-)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ah, TEBA, met een vestiging op de Hoogstraat en een op het Dr. Wibautplein ( als ik mij niet vergis)
In Schiedam, natuurlijk.

Peter 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Kappa op zondag 02 juni 2024, 21:41:09@citaat Ik wilde je al vragen Hans hoe je ze zo kort gekoppelt hebt. ;-)
Zie: Koppelplaatje Santa-Fé
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Munin op maandag 03 juni 2024, 22:13:27Ah, TEBA, met een vestiging op de Hoogstraat en een op het Dr. Wibautplein ( als ik mij niet vergis)
In Schiedam, natuurlijk.

Nee, je vergist je niet, helemaal goed.  :thumbup:

groeten, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Onze Klassiekertjes
In de jaren 80 gingen met een paar kammaraden vaker richting Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland op vakantie met auto en tent.
Als er bij terugkeer nog wat vakantiegeld over was dan werd dat vaker in Aachen bij Huehnerbein en Förster omgezet in modelspoor.
Dat scheelde best veel in prijs. 
Zo heb ik destijds m'n hijskraan 7051, rolbrug en ook de TEE 3071 / 4071 voordeliger aangeschaft.
Ook in Oostenrijk heb ik ooit de Roco 1600 gekocht en aan de grens de BTW terug gevraagd met één of ander formulier.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :)  :favorite: