Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ze maken er wel een heel ingewikkeld verhaal van in die gebruiksaanwijzing terwijl het denk ik best meevalt.
De onderste doorverbonden aansluitbussen zijn hoogstwaarschijnlijk om de gele draden van de wissels op aan te sluiten; de bovenste zijn dan per knop schakelbaar naar massa om de wissels te bedienen; waarbij knop 1 bijvoorbeeld voor rechtdoor en knop 2 voor afbuigend gebruikt kan worden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De oudere wissels (3600 MWG) worden door 1 knop bediend (i.p.v. 2 voor de latere uitvoeringen in met M-rail assortiment). Er zit 1 zwarte en 1 gele draad aan (2 zwarte en 1 gele voor de DKW).
De oude schakelkastjes hadden 4 zwarte drukknopjes.  Indrukken van het knopje en de wisseltong (of 2 wisseltongen bij de DKW) gaat van rechtdoor naar afbuigend (of vice versa), en nogmaals indrukken van hetzelfde knopje een de wisseltong gaat van afbuigend naar rechtdoor (of vice versa).

Wanneer de wissel wordt aangesloten, wordt de wissellantaarn gevoed door de gele draad en de massa (bruine draad) via de rails.  De zwarte draad wordt geschakeld (ook) via geel.
Op het schakelschema kan de wissel links bediend worden én vanaf het schakelkastje én vanaf het seinhuis; de wissel rechts uitsluitend vanaf het seinhuis.
Tenminste, dat denk ik ...

Ik heb een oude DKW met 2 zwarte en 1 gele draad. Maar mijn oude wissels links / wissel rechts hebben al 2 blauwe en 1 gele draad.


Willy
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het vervelende van die oude wissels is dat je nooit weet in welke stand ze staan. Bloksysteem is vrijwel onmogelijk ermee te realiseren.
Ik heb ze allemaal vervangen door de latere met 2 spoelen. Is rustgevender O:-D

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 31 juli 2021, 17:36:08
Het vervelende van die oude wissels is dat je nooit weet in welke stand ze staan. Bloksysteem is vrijwel onmogelijk ermee te realiseren.

Bart

De wissellantaarn geeft de stand aan...

Willy
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: VC op zondag 25 juli 2021, 15:01:39
Hierbij een klassieker die ik onlangs, samen met een deel andere loc's, wagons en sporen mocht ontvangen na een overlijden. Het beestje is vermoedelijk gekocht eind jaren '60 maar heeft jaren op een zolder in zijn doos liggen rusten. Gelukkig is hier van de rust geen roest gekomen, de loc rijdt zonder nog maar open geweest te zijn als de beste.
De foto zegt genoeg.

Mvg, Luc

De 3036, dat was mijn eerste lok in 1964 ! Was toen al fl 36,—
Rijdt ook nog steeds prima, al zij de sleper en pantografen wel al behoorlijk versleten.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 31 juli 2021, 18:49:52
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 31 juli 2021, 17:36:08
Het vervelende van die oude wissels is dat je nooit weet in welke stand ze staan. Bloksysteem is vrijwel onmogelijk ermee te realiseren.

Bart

De wissellantaarn geeft de stand aan...

Willy
Wat ik er uit begrijp is dat zo'n oud wissel een enkele spoel had en met iedere puls omschakelde: rechtdoor-afbuigend-rechtdoor-afbuigend etc.
Dus na bv 3 of 5 (oneven) pulsen uit een besturingssysteem was hij van stand veranderd. En na een even aantal pulsen was de stand weer als voorheen.
Terwijl een "nieuw" wissel met dubbele spoel na 1, 2, 3 of tig pulsen op de "rechtdoorspoel" daadwerkelijk rechtdoor staat (idem voor afbuigend ;) ). Dat laatste maakt automatiseren natuurlijk een stuk eenvoudiger en zekerder.
Re: Onze Klassiekertjes
@Hans:  ja, het principe lijkt op dat van het omschakelrelais in de locomotieven. Met een 'wipje' steeds heen en weer.

De electromagneet zit bovenop het wissel, de rest van het mechaniek aan de onderkant.

zie bijvoorbeeld op deze pagina (scrollen)   Dat is ook de bron van onderstaande afbeelding.

groet, Jeroen
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gaaf, nog nooit gezien, bedankt voor het plaatsen. Dat verklaart natuurlijk ook die enkele drukknoppen in je seinhuis.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vorige week weer wat klassiekers erbij gekocht via MP,het ging mij om de deense lok 3045.Die had ik nog niet.hij is schoongemaakt en de wielen zaten los.Op een sneeuwschuivertje zit een beetje roest.hij heeft weinig gereden.Tandwielen zijn als nieuw.De zwitserse lok is ook weer opgeknapt en als nieuw.De gele rangeerlok is ook als nieuw.hij ziet er niet zo mooi uit met die naakte wielen.Ik zoek de grijze plastic wielblenden en de hekjes op de buffers voor en achter.De wagen met de vrachtwagentjes is ook mooi.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Volgens mij is dit de eerste keer dat de 3045 hier op het toneel komt...

Dat vraagt eigenlijk wel om wat meer foto's ervan...

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het verbaast mij dat er pas na een maand reactie komt.De spullen zijn opgeknapt en zien er goed uit.Deze foto,s heb ik van de advertentie van MP,en kon ik zo op dit forum plaatsen.De deen is best zeldzaam,zeker voor dit bedrag op MP.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
hierbij nog een foto van een 3045
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja,deze is het.Mijn 3045 heeft alleen beetje roestschade aan de onderkant van de tender en de achterkoppeling.Maak ik wel weer zwart met een spuitbusje.De kwetsbare sneeuwschuivertjes zitten er ook nog aan,zit ook klein beetje roest aan.Mooier waren de rode schuivers van de 3030 geweest.Het rood  wit rood vaantje om de schoorsteen mist hij ook.Maar ik maak er een rood wit blauwe op.Hij rijdt nu op de baan met 85 tankwagentjes model 4642.Vanavond heb ik het kleine gele lokje voor deze 85 tankwagentjes gezet en deze ging er de baan ook mee rond,ook een steiging van 30 cm over 15 meter.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: bouan op dinsdag 28 september 2021, 23:44:53Hij rijdt nu op de baan met 85 tankwagentjes model 4642.
Wauw, 85 tankwagentjes! Dit schreewt om foto's of -beter nog- een filmpje!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Eigenaardige loc eigenlijk die Deense 3045.
Overduidelijk een variant op een duitse bouwserie.
In feite maakte Märklin zich er makkelijk vanaf: hele loc in één kleur de aandrijfstangen blank laten, beetje aantippen, het beroemde vlaggetje op de schoorsteen en klaar was men wel zo'n beetje.
Zou tegenwoordig niet meer kunnen!
En toch is het een wondermooie loc, een echte Klassieker.
Die trouwens in goede staat en met Ovp nog behoorlijk aan de prijs is!
Dus leuk dat hij hier geplaatst is en volkomen terecht.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo

Dat marklin zich er makkelijk vanaf gemaakt heeft is nonsens. Ook het origineel heeft zwarte wielen.
Bij de 3045 heeft marklin zelfs de moeite genomen om een compleet nieuwe voorkant naar deens voorbeeld te construeren. Als extraatje dan nog de sneeuwschuivers :thumbup:

Dat het voorbeeld een 50 was; de marklin een 44 is dan weer wel "dichterlijke vrijheid". Maar ja..een 50 had marklin toen niet en je wil de denen zo af en toe ook een nieuw modelletje gunnen.

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Die voorkant is dan een pré voor dit model
Ik had het trouwens over de aandrijfstangen en niet over de wielen.
Dat is verder helemaal niet erg, dat hoorde bij die tijd en maakt hem idd tot een goede Klassieker,
Ik vind bv. het oude Märklinmodel van de 1100 ook niet echt lijken.
Maar het is wel een massieve bonk van een loc.
Zo vergeleken is de 3045 dan wel weer een schoonheid! ;)

Nu zou het niet meer kunnen, dat wilde ik er mee aangeven...maar het zijn niet voor niets Klassiekers!


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Geef mij die oude loks maar,ze gaan je leven lang mee.Een echte trein is ook zwaar en niet van plastiek.
Re: Onze Klassiekertjes
ACTS.zuid
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: bouan op vrijdag 01 oktober 2021, 01:22:23

Een echte trein is ook zwaar en niet van plastiek.


Wat een onzinnig vergelijk, je hebt 85 plastic tankkarretjes rijden.  :D

Gr, Ben.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Sorry Ben, dat vind ik nou geen vergelijking,  die oude locs lopen als je ze goed onderhoud nog steeds, wat je er ook achterhangt is dan om het even. Als ik de zielige motoren van nu zie, haalt dat ook de 60 of 70 jaar?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Maar ik had het over de lok.De 46 tankwagentjes zijn mooier dan de 4400 serie.De mooiste vind ik nog de oude met de brede voorontkoppeling,en die zijn ook nog gespoten,iets donkerbruin,en die hebben nog een metalen bodem.de 4600 lagebak en rongenwagens zijn ook zwaar,daar heb ik er ook zo,n 80 van.Moet er wel bijzeggen dat ik de astapjes polijst en de wielen ook en dan een drupje dikke olie eraan dan lopen ze veeel lichter.Ik heb ook een ae8/8 dubbele lok,die heb ik ook met  de tankwagentjes laten rijden,maar het disselstangetje waar de koppeling aanzit brak af.als je ook ziet hoe dun dat ding is,en er zit ook nog een gaatje in.dat is nou echt bagger.Hij loopt wel heel mooi,ook analoog op een blauwe temsie 3Atrafo.schakelt ook goed om.Heb er ook digitaal mee gereden.De oude loks hebben ook bronzen busjes en de nieuwe hebben helaas messing,de olie wordt geel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 

Dit Belgje ( 3069)is hier nog nooit op het toneel geweest.

Ik weet wel dat de gele stickertjes op de zijkanten sterk bepalend zijn voor de waarde. Zwetende kindervingertjes deden de decals vervagen. Bij het model op de foto is vervagen al een beetje begonnen helaas...

Hoe frisser deze decals hoe meer waarde dus..
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Har,

kan je die decals niet eregens nieuw krijgen/kopen ?.

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het zijn eigenlijk geen decals, het is er op gedrukt.
Ander probleem bij deze loc's is het afbladderen van de groene verf, zodat de zwarte ondergrond zichtbaar wordt.
m.vr.gr.Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja Martin dat is natuurlijk ook zo. Daarom is het nagenoeg onmogelijk om het te reproduceren wanneer de opdruk beschadigd raakt. En die verfkwestie is ook waar..
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: v200marklin op woensdag 27 oktober 2021, 01:29:16
Har,

kan je die decals niet eregens nieuw krijgen/kopen ?.

Mvg Gert

Hierboven corrigeert Martin me terecht. Het zijn geen decals maar het is opdruk. Bij beschadiging moeilijk of eigenlijk onmogelijk om het precies zo te reproduceren..

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Is dit eigenlijk geen variant op een variant?
Uitleg: De Belgische uitvoering is een variant van de DB uitvoering.
Dit exemplaar rijdt met opschriften van ABB terwijl er ook "normale" NMBS/SNCB uitvoeringen zijn.
Ik heb nog even geen "onderzoek" gedaan in de wiki.  (Ik moet er zo van tussen... :(  )
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo

Er staat geen ABB, maar ABR.
Dit was een belgische fabrikant die de V60 in licentie bouwde.
Geen idee of deze loks daadwerkelijk met deze opschriften hebben rondgereden, of dat dit een demo model van de fabrikant was.

Over het model: Eentje in goede staat is vrijwel niet te vinden. Deze vind ik zelfs nog redelijk goed.
Behoorlijk ondergewaardeerd model ook.
Nu nog de opvolger 3149 erbij. Zal makkelijker in een goede of zelfs nieuwstaat te vinden zijn mits je niet voor de "3 pitten" uitvoering gaat.

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat Ja, waanzin.

@citaat @citaat de 3149 heb ik wel. Eigenlijk de enige keer dat het via MP mis liep. Mooi locje in de advertentie, maar toen hij arriveerde lag de deels afgebladderde groene verf los in het doosje. De verkoper verschool zich achter het feit dat z'n camera defect was en dat hij toen maar foto's van t www had geplukt. Gelukkig had ik er vrij weinig voor betaald.
Uiteindelijk toch veel plezier gehad aan het deels overschilderen van de loc en het bijwerken van de gele strepen. Daarna een paar lagen blanke lak er overheen gekwast om alles te fixeren. Is al een paar jaar geleden en de lak houdt zich goed. Laten we het zwarte dakje maar onder de noemer "dichterlijke vrijheid" scharen; ik vind dat mooier dan groen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Mooi machientje Hans.

Ik denk dat deze ook op m'n verlanglijstje komt.

Vormt een mooi setje met dat andere Belgje..
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Idd, ABB staat er op de 1e loc. :D
Maar de 2e is weer een variant.
Zijn er ook niet met het B teken er op?
Hoeveel varianten zijn er wel niet, lijkt me leuk als er nog een paar "Gebelgde" V60ers hier hun opwachting maken.


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 

ABR staat er op..

Hier en daar een beetje vervaagd maar toch..


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ateliers_Belges_R%C3%A9unis



Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik kom niet helemaal uit de varianten.
In de 3 rail-Wiki weinig afbeeldingen van Belgische diesellocs-modellen.
(Dus als en Vlaams forumlid zich nog geroepen voelt dit aan te vullen?)

Het oermodel is echter de 3069 in een vale groene kleurstelling.
Eerlijk gezegd had ik van dat model nog nooit gehoord/gezien.
Dat maakt deze rubriek zo leuk: net of je een schatkamer opent met iedere keer weer nieuwe ontdekkingen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
3069.1 (1963-64) 260 032 met aangegoten signaalhoorn.
3069.2 (1965-66) 260 032 met gemonteerde signaalhoorn.
3069.3 (1967-68) 260 032 "ABR" in smallere letters.
3969.1 (1972-76) Bouwpakket als 3069.3
3069.4 (1988) als 3069.3, doch hellere kleur; met en zonder verhoogd schild opzijkant cabine. (uit onderdelen)
3149.0 (1979) 8024 met 3-punts frontseinen.
3149.1 (1979-82) 8024 met 2-punts frontseinen.
3149.2 (1982-83) 8058
3149.3 (1983-85) 8058 zonder verhoogd schild op zijkant cabine.
3459.1 (1993) 8002
37653.1 (2004) 260013 telex, met metalen kap
37695.1 (2013) 8030 telex, metalen kap
37696.1 (2017) 8012 telex, metalen kap, geluid

Mvg
Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
hier een foto van mijn 3069 (en een paar andere Belgische loc.s)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
geinig dat die van jou ook een zwart dak heeft, is dat origineel? ik dacht dat dat standaard groen was en ik een unicum had gemaakt met m'n zwarte dak ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik denk dat een groen dak meer een unicum is, de 3069 had volgens mij altijd een zwart dak. Van de 3149 weet ik het niet.
m.vr.gr.
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mag deze DA 800 ook nog?
Als opknapper gekocht al reed die wel.
Nu van binnen schoongemaakt.
En een oude nieuwe primex weer los gekregen.
Hopenlijk is het anker nog heel nu.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


....En Tom, heb je je Locjes weer nieuw leven in kunnen blazen?...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op donderdag 17 februari 2022, 06:41:29

Har, jazeker hij loopt weer erg goed de DA800.
De e lok loopt ook weer met een ander ankertje.
De 3005jes lopen ook waarvan 1 erg mooi
....En Tom, heb je je Locjes weer nieuw leven in kunnen blazen?...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mogen deze ook mee doen al zijn ze niet zo oud.
De 3013 als dummy gekocht, moet een nieuw tandwiel net na het anker en de 2e erna.
En nog een iets ouder lokje met wat wagonnetjes.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat
Al zijn ze niet zo oud.....  :P
Geld dat ook voor de 2e foto?
Die 3013 ziet er zeer gaaf uit  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Wimdouwe op woensdag 06 april 2022, 11:41:03
@citaat
Al zijn ze niet zo oud.....  :P

Denk jaren 30 ergens.
Die 3013 kon ik niet laten staan voor 80 euro de doos moet ik nog krijgen.
Geld dat ook voor de 2e foto?
Die 3013 ziet er zeer gaaf uit  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze deed ook al even mee.
Bleek delta te zijn ipv analoog, met een beetje prutsen weer aan de gang gekregen.
Alvast een nieuwe sleper geplaatst, alleen de koolborstels waren op.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met als bonus het 24cm. lange (of korte) TEE Panorama-rijtuig op de foto Tom, da's ook klassiek.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Baanloos op maandag 20 juni 2022, 15:07:12
Met als bonus het 24cm. lange (of korte) TEE Panorama-rijtuig op de foto Tom, da's ook klassiek.

Denk het wel ja ik had de rest wel met de bijbehorende lok en nu de panorama eindelijk.

Maar ook wat oudere ns wagons
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
het blijft toch leuk, die ouwe meuk. Daarom weer een bijdrage van mij
Re: Onze Klassiekertjes
Erg leuk om te zien Martin!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: