Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tekst correctie heeft me weer s te pakken,  ik typte Aachen en kreeg iets wat er tekstueel op lijkt maar kreeg iets wat met indianen  heeft te maken 😟. Het  jubileum is ook al weer bijna 18 jaar geleden, ben er zelf heel het weekend geweest.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Paar kantlijnopmerkingen, van zinnig tot onzinnig:

Afbladderende lak: Komt tevens voor bij o.a. de hier voor besproken oudere versies van V 200 catnr. 3021,
de oude 1100en, (3013 en eerdere versies); sierstrepen en dak waren gevoelig.
Metalen rijtuigen bv. NS Plan E (4049) zijn ook gevoelig, hier vooral bij "zweethanden": funest voor het vishakenlogo.
Daarentegen had ik een DB E10/110 (3039) en die kon wel tegen stootje wat lak en alles betrof.

De koelwagen 150 jaar Aachen-Maastricht kunnen we betitelen als Youngtimer of semi-klassieker ;)
Er is geen semi-klassieker rubriek dus is het volkomen verantwoord om hier te plaatsen. O:-D

Belgisch lokje zichtbaar op de fotobannercollage van 3railforum, da's een mooie ereplaats, een klassieker waardig!

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Oké dan:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


Weer zo'n modeltrein-postzegel-verzamel item:

Van de 2 Deense Nohabs op de foto is de rechter wat ouder en wordt gekenmerkt door een rechthoekig vlak in het embleem. Uitsluitend dit gegeven zorgt ervoor dat het model meer waard is.

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ze zien er nog goed uit, die van mij heeft wat "uitslag"; veel te oud voor jeugdpuistjes maar wat t dan wel zijn (?)...
Zitten ze bij jou ook in omgenummerde doosjes met een afbeelding van de Belgische Nohab?
Ik weet nog dat mijn vader deze kocht, het was in de tijd dat er nog echt een jaarlijkse uitverkoop was; de avond voordat die begon lagen veel aanbiedingen in de etalage van de Wapstad (toen nog in de Wapserveenstraat), zo ook deze stoere Nohab. We hebben toen een briefje in de brievenbus gedaan om m te reserveren en de volgende dag is hij opgehaald. Hij heeft een intensief leven gehad, tandwielen en asbusjes zijn aardig versleten waardoor hij net zo jankt als z'n grote voorbeeld met een zware goederentrein bergop >:-D.
Fantastische locs, zowel in t echt als in 1:87; ik heb er dan ook drie: deze, een Bels en nog een zwart-rode Deen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja Hans een mooi verhaal.over de Wapstad..Als joch woonde ik vlak om.de hoek op.de Leyweg en kwam ik vaak bij Rob van Biezen in de winkel..En later op.de huis te landelaan in Rijswijk..Ook op.de Burg Talmalaan kwam ik regelmatig..maar dat was niet zo n leuke zaak meer. Met lede ogen zag ik.de zaak zieltogend in elkaar zakken. Doodzonde. Het was vroeger echt een markante winkel .

Die Nohabs zaten vroeger inderdaad allemaal in de zelfde doos. Dat heeft mijn zoektocht.naar de Noorse uitvoering behoorlijk vertraagd omdat ik op beurzen steeds dozen met de belg erop.tegen kwam
Tot ik op een gelukkige dag zo.n belgische doos open deed en er.tot mijn verbazing de gezochte Noor 8n zat...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
:offtopic: Geinig Harry, ik woonde óók om de hoek maar dan in één van de vier torenflats Dedemsvaartweg - hoek Melis Stokelaan. De Wapstad zat eerst op de hoek van de rij winkels in de Wapserveenstraat en later in een dubbele winkel in t midden. Dochter Cindy zat bij mij in de klas. Op een gegeven moment hadden ze ook winkels in Duitsland. En natuurlijk ken ik de winkels in Rijswijk ook. Het enige wat nu rest van het Wapstad-imperium is De Houtloods op de Loosduinseweg, een winkel waar ik nog steeds graag kom.
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Ik mag daar ook graag komen. Tot 3 jaar terug woonde ik achter De Houtloods, nu moet ik 10 minuten in de auto.

Jammer dat ze alleen open zijn om af te halen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
We mogen blij zijn dat er tenminste nog één modelbouwwinkel is overgebleven in het Haegsche!
Een webwinkel hebben ze niet en willen ze ook niet aan; ze bezorgen wel thuis momenteel. Blijft vreemd dat dit soort cruciale winkels nu gesloten moeten zijn...
Re: Onze Klassiekertjes
Helemaal mee eens. Al geldt dat laatste ook voor de niet-cruciale winkels.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :offtopic:
De Wapstad, een helaas vergane Klassieker! Toch wel landelijk bekend: klanten kwamen van heinde en verre.
Jeugdsentiment nog: 1e maal had ik nog geen rijbewijs, wist niet zo goed de weg in Den Haag, dus nog even spannend bij welke tramhalte je precies moest uitstappen. De HTM reed nog met dubbele PCC's  (laatste opmerking is zelfs 2 x :offtopic: :offtopic: :D )
Als je de winkel gevonden had kwam je in een soort modelbouw walhalla, ze hadden praktisch echt alles.
Ik werd een soort Wapstadjunk, want ik had besloten om te schaken naar K-rails.
Helaas vergiste ik me nog al eens in de geometrie en kwam er meestal op zaterdagmiddag rond 16u15 achter dat ik nog wat passtukjes nodig had. Het was toch 30-35 min. rijden naar de Wapserveenstraat!  Dus met risico van enkele oranje/rode verkeerslichten meestal rond 16u50 binnen, sluitingstijd 17u natuurlijk.Praktisch alles was altijd op voorraad dus meestal als laatste klant bij de kassa wat nooit een probleem was.
Ik werd meestal geholpen door een vriendelijke man met een snor, Rob (vd Biezen, de eigenaar) was meestal druk met iets ingewikkelds uitleggen aan een klant, dat verhaal pikte je dan ook nog mee.
Hoewel het krap was vond ik dat ze daar wel mooi zaten, ok later in Rijswijk waren ze makkelijker te bereiken, maar de winkel in de Wapserveenstraat had een soort uitstraling die ik later miste.
Denk dat velen in Zuidholland en ver daar buiten de Wapstad konden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
:offtopic:
De Wapstad, een helaas vergane Klassieker!
Nog niet helemaal vergaan hoor, bovengenoemde winkel "De Houtloods" aan de Loosduinseweg is er nog steeds. Het heet wel geen Wapstad, maar t is wel gewoon (van) De Wapstad.
De naam De Houtloods komt uit een ver verleden toen het ook al een modelbouwwinkel was maar nog gerund werd door een wat stijve oudere heer in driedelig grijs (past eigenlijk wel mooi in dit topic "onze klassiekertjes", dus toch niet helemaal :offtopic: :D); alles lag in afgesloten vitrines. Als je ff een bouwdoos wilde bekijken kon dat dus alleen "op aanvraag" bij die heer.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Hanzi,
Het gekke is dat ik bij de Houtloods (nog) niet heb bezocht.
Inmiddels zijn er wel alternatieven in de buurt: Rotterdam, Woerden en Zevenhuizen en online natuurlijk.
Bovendien: zie mijn forumnaam: momenteel geen baan, dus bezoek ik ook niet wekelijks een modelspoorwinkel :D
Bij dit topic gaat het echter wel "kriebelen" allemaal, als een gezond virus. 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Houtloods is inderdaad al lang een filiaal van De Wapstad, sinds de oude heer in driedelig grijs de zaak verkocht heeft aan De Wapstad. Tegenwoordig is dit (helaas) de enige zaak die door de heer vd Biezen c.q zijn dochter (Wapstad) gerund wordt. Het is een leuke winkel waar ook aardig wat 2e hands Marklin verkocht wordt. Dus zeker interessant voor liefhebbers van de 'Klassiekers'.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


Staat Rob er nog steeds in? Ik weet wel dat zijn schoonzoon de zaak runde..

Inderdaad destijds ook veel gebruikt materiaal.

Parkeren is wel een dingetje daar..
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Voor zover ik weet, wordt de Houtloods door Frank en z'n vrouw gerund.
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Klopt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
inderdaad, Frank en Cindy (dochter Rob); Rob was er in Rijswijk al uitgestapt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Een primex er bij en mijn dochter ook een eigen V 200
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi stukje over de Nohabs.
Van de Deense My 1106 de 1e en de 3e uitvoering.
De 2e is als de 3e; echter niet bedrukt maar met een watertransfer.

Onlangs na een lange zoektocht de Noorse 3068 gevonden. En om precies te zijn: de 2e uitvoering. Zeldzamer den de Luxemburgse 3063, maar een stuk minder duur...
En het verschil...? Geen handgrepen op de neus!  Is ook als bouwpakket geleverd.
Nu nog 3 en ik heb ze allemaal. 😀

Mvg.
Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Mijn 3068 heeft ook geen handgrepen op z'n neus. Zie eerste foto in dit topic (in het midden)
Nooit geweten dat dat een zeldzame uitvoering was.
Ik dacht te maken te hebben met een 3968 ( bouwpakket en ook geen handgrepen op z'n neus)

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Door het verbod op niet essentiele reizen in Belgie langer op moeten wachten dan gehoopt, maar de blauwe ST800 is vandaag dan toch hier geraakt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze Fransoos past met zijn klassieke "cellon" raampjes ook prima in deze rubriek lijkt me, de 3038 uit 1977:
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Zeker :) :thumbup:

Deze dame heeft al een leven achter de rug zo te zien. Is 'ie altijd bij jou geweest, of heb je haar op latere leeftijd geschaakt gescoord?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze dame is na talloze omzwervingen vrijdag het HBF hier binnen gereden.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ze gaat het vast goed bij je krijgen :) :thumbup:

Citaat van: Hanzi op zondag 27 juni 2021, 16:48:18
het HBF

Het Hanzi-Bahnhof ongetwijfeld :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Blijft een mooie machine.
Heb ze ook allemaal.
Vind het eigenlijk wel jammer dat Marklin niet nog een paar varianten heeft uitgebracht.

Mvg
Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De BB9200 - 3038 is weliswaar eenvoudig gedetailleerd, bv. Roco heeft recent nog een model op de markt gebracht, deze is een "massieve   dame" van alle tijd. En dan maakt de Klassieker dan weer zo mooi.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
helemaal mee eens, ik hou wel van deze degelijke -ik durf geen enigszins lompe te zeggen- dame!

vraagje :help:, hier hoort origineel toch gewoon een schijfcollectormotor in te zitten?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik zal eens voor je kijken.

>>>
De uitvoering 3038.1 met ongedeelde roosters heeft een schijfcollector.
De versie met gedeelde roosters heeft een (witte) trommelcollector.

Overigens hebben de 3034/37, (DB 141) 3035, (FS 424) 3036, (ÖBB 1041) en de 3038/59 hetzelfde blikken frame.
<<<

Mvg.
Marcel

Hier nog even mijn foto's uit 2016;
Inmiddels zijn er nog 2 bijgekomen.

Even wat uit de oude doos....

van links naar rechts:
3059.2, 28590, 3038.3 en 3165.1





Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk man!
Die van mij heeft idd een trommelcollectormotor en dat verbaasde me nogal.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: loc1200 op maandag 28 juni 2021, 14:50:49
Overigens hebben de 3034/37, (DB 141) 3035, (FS 424) 3036, (ÖBB 1041) en de 3038/59 hetzelfde blikken frame.
Dat klopt voor de genoemde types maar niet voor de BB9200 (3038/3059) want die is aanzienlijk langer!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Märklin seinhuis 473/12.

Willy
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ook heel erg gaaf! Het leuke is natuurlijk -vind ik dan- dat het een echt functioneel seinhuis is waarvanuit je je wissels en seinen kan aansturen!
Ziet er trouwens uit als nieuw; origineel nieuw uit doos of opnieuw geschilderd?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hierbij een klassieker die ik onlangs, samen met een deel andere loc's, wagons en sporen mocht ontvangen na een overlijden. Het beestje is vermoedelijk gekocht eind jaren '60 maar heeft jaren op een zolder in zijn doos liggen rusten. Gelukkig is hier van de rust geen roest gekomen, de loc rijdt zonder nog maar open geweest te zijn als de beste.
De foto zegt genoeg.

Mvg, Luc


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi beestje.
Nu nog een paar 4033-ers er achter.

Mvg
Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
keurig lokje, ziet er als nieuw uit :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Een beetje onbekende, bescheiden loc, maar wel degelijk een Klassieker!
Metalen kap waarschijnlijk?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Baanloos,
De kap is inderdaad volledig van metaal.

@Hanzi,
De loc is voor zijn ouderdom in een uitzonderlijke staat, zo ook de OVP die vrijwel onbeschadigd is.
In die tijd aangekocht voor 660 Bfr. (zo'n 16.50€)

@Marcel,
Heb maar één 4033 in bezit, de andere zullen waarschijnlijk DB rijtuigen worden uit dezelfde periode.

Mvg, Luc

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Marklin heeft een jaar of 10 terug in een retro uitvoering rijtuigset deze opnieuw uitgebracht.
Zowel 2e, als 1e klasse.
Dus er zijn mogelijkheden:
Oa.
Märklin H0 00766-05 D-Zug-Wagen 1.Kl. der ÖBB

Mvg
Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hierbij "een" van mijn klassiekers.

Qua kleuren en vormgeving onovertroffen.

Splinternieuw in doos met alle boekjes.


















Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Onze Klassiekertjes
wordt nog mooier met een afbeelding erbij  :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat @citaat Wauw, mooi. Heel erg mooi! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Die Northlander was de eerst gelimiteerde uitgave van Märklin, dat heb ik althans ergens gelezen/gehoord, ik dacht in een Märklin TV Folge.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bijna goed (in mijn persoonlijke ervaring).

De Northlander 3150 is het eerste uitgave van een model waar vooraf een maximaal aantal te produceren is opgegeven (i.e. 5000 stuks).

Voor 1978 zijn er meer modellen met een gelimiteerde uitgave geweest, maar waarbij Marklin of opdrachtgever niet een max. van het aantal te produceren modellen is opgegeven.
Denk hierbij bv aan de spoor II treinen die specifiek voor één (1) opdrachtgever zijn gemaakt. Er zijn even makkelijk voorbeelden te vinden waarbij er slechts een productie run is geweest van 500 stuks. In deze categorie vallen bv veel bierwagens, winkel opdrachten etc.

Van de Northlander ken ik één met waarschijnlijk mijn naam erop, waarvan ik hoop dat ik nog lang moet wachten voordat die bij mij zijn rondjes rijdt. Overigens is deze nog unieker, dit exemplaar is door Marklin zelf gedigitaliseerd, inclusief extra Marklin brief/certificaat.

Jan-Peter
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Die bier en winkelwagons zijn allemaal van NA de Northlander uitgave.

Dat was in de 80er jaren, de Northlander is uit 1978
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Onze Klassiekertjes
En omdat ik mijn gelijk wil halen....  >:-D  :D

De Kolls er maar bij gehaald, en zie daar; de eerste op Marklin 4415 gebaseerde gelimiteerde productie was in 1977, Kolls code 77701, "5th Anniversary" met een oplage van slechts 150 stuks, in de USA.

Deze is VOOR de Northlander uitgave..  :-* O:-D

Maar zonder gekheid/mierenn...; Marklin heeft in zijn gehele bestaan wagons en locomotieven gebouwd voor iedereen die wilde betaalde, waarbij er een beperkt aantal in opdracht werden geproduceerd. En of dat nauw een bierwagentje, vier-assig personen rijtuig of stoommodel is, is weinig interessant.

Jan-Peter
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prima.

1 uitgave van 1 koelwagon was dan in 1977, de explosie van de reclame koelwagons/winkelwagons was daarna in de 80er jaren.

De 1e echte gelimiteerde oplage in de optiek van verzamelaars (individueel genummerd en met certificaat) was de Northlander (1e versie met de oude motorwagen).

Alles wat in de kleine 100 jaar daarvoor is geproduceerd in beperkte oplages waren niet genummerd en zonder certificaat.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gelimiteerd
Wereldwijd 5000 stuks
Nederland 350 stuks

Mijn leverancier 1stuks.  zie avatar
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op dinsdag 29 juni 2021, 22:01:22
Ook heel erg gaaf! Het leuke is natuurlijk -vind ik dan- dat het een echt functioneel seinhuis is waar vanuit je je wissels en seinen kan aansturen!
Ziet er trouwens uit als nieuw; origineel nieuw uit doos of opnieuw geschilderd?

Origineel met originele OVP.
Ik zocht aanvankelijk de 473/6 (kleiner, 6 drukknoppen) maar vond die niet...
Functioneel is het inderdaad maar het is niet identiek aan de latere schakelkastjes met rode en groene drukknopjes (zie bijlagen).

Willy