Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Onze Klassiekertjes
Pagina's: 1 ... 18 19 [20]   Omlaag

Auteur Topic: Onze Klassiekertjes  (gelezen 196232 keer)

robkop

• Vaste Gast
  • **
  • M* en bezig te digitaliseren
Re: Onze Klassiekertjes
« Reactie #950 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 22:28:33 »

Tekst correctie heeft me weer s te pakken,  ik typte Aachen en kreeg iets wat er tekstueel op lijkt maar kreeg iets wat met indianen  heeft te maken 😟. Het  jubileum is ook al weer bijna 18 jaar geleden, ben er zelf heel het weekend geweest.
Met de groeten van Rob

Baanloos

• Stamgast
« Reactie #951 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 06:58:42 »

Paar kantlijnopmerkingen, van zinnig tot onzinnig:

Afbladderende lak: Komt tevens voor bij o.a. de hier voor besproken oudere versies van V 200 catnr. 3021,
de oude 1100en, (3013 en eerdere versies); sierstrepen en dak waren gevoelig.
Metalen rijtuigen bv. NS Plan E (4049) zijn ook gevoelig, hier vooral bij "zweethanden": funest voor het vishakenlogo.
Daarentegen had ik een DB E10/110 (3039) en die kon wel tegen stootje wat lak en alles betrof.

De koelwagen 150 jaar Aachen-Maastricht kunnen we betitelen als Youngtimer of semi-klassieker ;)
Er is geen semi-klassieker rubriek dus is het volkomen verantwoord om hier te plaatsen. O:-D

Belgisch lokje zichtbaar op de fotobannercollage van 3railforum, da's een mooie ereplaats, een klassieker waardig!

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #952 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 08:08:15 »

Oké dan:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Har

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #953 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 10:38:33 »

Weer zo’n modeltrein-postzegel-verzamel item:

Van de 2 Deense Nohabs op de foto is de rechter wat ouder en wordt gekenmerkt door een rechthoekig vlak in het embleem. Uitsluitend dit gegeven zorgt ervoor dat het model meer waard is.

Mvg Harry
Met vriendelijke groet Harry

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #954 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 17:41:41 »

Ze zien er nog goed uit, die van mij heeft wat "uitslag"; veel te oud voor jeugdpuistjes maar wat t dan wel zijn (?)...
Zitten ze bij jou ook in omgenummerde doosjes met een afbeelding van de Belgische Nohab?
Ik weet nog dat mijn vader deze kocht, het was in de tijd dat er nog echt een jaarlijkse uitverkoop was; de avond voordat die begon lagen veel aanbiedingen in de etalage van de Wapstad (toen nog in de Wapserveenstraat), zo ook deze stoere Nohab. We hebben toen een briefje in de brievenbus gedaan om m te reserveren en de volgende dag is hij opgehaald. Hij heeft een intensief leven gehad, tandwielen en asbusjes zijn aardig versleten waardoor hij net zo jankt als z'n grote voorbeeld met een zware goederentrein bergop >:-D.
Fantastische locs, zowel in t echt als in 1:87; ik heb er dan ook drie: deze, een Bels en nog een zwart-rode Deen.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 maart 2021, 06:35:22 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Har

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #955 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 00:32:39 »

Ja Hans een mooi verhaal.over de Wapstad..Als joch woonde ik vlak om.de hoek op.de Leyweg en kwam ik vaak bij Rob van Biezen in de winkel..En later op.de huis te landelaan in Rijswijk..Ook op.de Burg Talmalaan kwam ik regelmatig..maar dat was niet zo n leuke zaak meer. Met lede ogen zag ik.de zaak zieltogend in elkaar zakken. Doodzonde. Het was vroeger echt een markante winkel .

Die Nohabs zaten vroeger inderdaad allemaal in de zelfde doos. Dat heeft mijn zoektocht.naar de Noorse uitvoering behoorlijk vertraagd omdat ik op beurzen steeds dozen met de belg erop.tegen kwam
Tot ik op een gelukkige dag zo.n belgische doos open deed en er.tot mijn verbazing de gezochte Noor 8n zat...

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #956 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 07:26:29 »

:offtopic: Geinig Harry, ik woonde óók om de hoek maar dan in één van de vier torenflats Dedemsvaartweg - hoek Melis Stokelaan. De Wapstad zat eerst op de hoek van de rij winkels in de Wapserveenstraat en later in een dubbele winkel in t midden. Dochter Cindy zat bij mij in de klas. Op een gegeven moment hadden ze ook winkels in Duitsland. En natuurlijk ken ik de winkels in Rijswijk ook. Het enige wat nu rest van het Wapstad-imperium is De Houtloods op de Loosduinseweg, een winkel waar ik nog steeds graag kom.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 februari 2021, 07:35:45 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #957 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 13:27:10 »

@citaat Ik mag daar ook graag komen. Tot 3 jaar terug woonde ik achter De Houtloods, nu moet ik 10 minuten in de auto.

Jammer dat ze alleen open zijn om af te halen.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #958 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 15:31:31 »

We mogen blij zijn dat er tenminste nog één modelbouwwinkel is overgebleven in het Haegsche!
Een webwinkel hebben ze niet en willen ze ook niet aan; ze bezorgen wel thuis momenteel. Blijft vreemd dat dit soort cruciale winkels nu gesloten moeten zijn...
Groetjes, Hans.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #959 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 16:41:45 »

Helemaal mee eens. Al geldt dat laatste ook voor de niet-cruciale winkels.
Mijn YouTube-kanaal

Baanloos

• Stamgast
« Reactie #960 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 09:05:43 »

:offtopic:
De Wapstad, een helaas vergane Klassieker! Toch wel landelijk bekend: klanten kwamen van heinde en verre.
Jeugdsentiment nog: 1e maal had ik nog geen rijbewijs, wist niet zo goed de weg in Den Haag, dus nog even spannend bij welke tramhalte je precies moest uitstappen. De HTM reed nog met dubbele PCC's  (laatste opmerking is zelfs 2 x :offtopic: :offtopic: :D )
Als je de winkel gevonden had kwam je in een soort modelbouw walhalla, ze hadden praktisch echt alles.
Ik werd een soort Wapstadjunk, want ik had besloten om te schaken naar K-rails.
Helaas vergiste ik me nog al eens in de geometrie en kwam er meestal op zaterdagmiddag rond 16u15 achter dat ik nog wat passtukjes nodig had. Het was toch 30-35 min. rijden naar de Wapserveenstraat!  Dus met risico van enkele oranje/rode verkeerslichten meestal rond 16u50 binnen, sluitingstijd 17u natuurlijk.Praktisch alles was altijd op voorraad dus meestal als laatste klant bij de kassa wat nooit een probleem was.
Ik werd meestal geholpen door een vriendelijke man met een snor, Rob (vd Biezen, de eigenaar) was meestal druk met iets ingewikkelds uitleggen aan een klant, dat verhaal pikte je dan ook nog mee.
Hoewel het krap was vond ik dat ze daar wel mooi zaten, ok later in Rijswijk waren ze makkelijker te bereiken, maar de winkel in de Wapserveenstraat had een soort uitstraling die ik later miste.
Denk dat velen in Zuidholland en ver daar buiten de Wapstad konden.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #961 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 17:25:30 »

:offtopic:
De Wapstad, een helaas vergane Klassieker!
Nog niet helemaal vergaan hoor, bovengenoemde winkel "De Houtloods" aan de Loosduinseweg is er nog steeds. Het heet wel geen Wapstad, maar t is wel gewoon (van) De Wapstad.
De naam De Houtloods komt uit een ver verleden toen het ook al een modelbouwwinkel was maar nog gerund werd door een wat stijve oudere heer in driedelig grijs (past eigenlijk wel mooi in dit topic "onze klassiekertjes", dus toch niet helemaal :offtopic: :D); alles lag in afgesloten vitrines. Als je ff een bouwdoos wilde bekijken kon dat dus alleen "op aanvraag" bij die heer.
Groetjes, Hans.

Baanloos

• Stamgast
« Reactie #962 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 18:27:37 »

Hoi Hanzi,
Het gekke is dat ik bij de Houtloods (nog) niet heb bezocht.
Inmiddels zijn er wel alternatieven in de buurt: Rotterdam, Woerden en Zevenhuizen en online natuurlijk.
Bovendien: zie mijn forumnaam: momenteel geen baan, dus bezoek ik ook niet wekelijks een modelspoorwinkel :D
Bij dit topic gaat het echter wel "kriebelen" allemaal, als een gezond virus. 

martin

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #963 Gepost op: donderdag 25 februari 2021, 09:14:21 »

Houtloods is inderdaad al lang een filiaal van De Wapstad, sinds de oude heer in driedelig grijs de zaak verkocht heeft aan De Wapstad. Tegenwoordig is dit (helaas) de enige zaak die door de heer vd Biezen c.q zijn dochter (Wapstad) gerund wordt. Het is een leuke winkel waar ook aardig wat 2e hands Marklin verkocht wordt. Dus zeker interessant voor liefhebbers van de 'Klassiekers'.

Har

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #964 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 08:10:56 »

Staat Rob er nog steeds in? Ik weet wel dat zijn schoonzoon de zaak runde..

Inderdaad destijds ook veel gebruikt materiaal.

Parkeren is wel een dingetje daar..

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #965 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 08:15:00 »

@citaat Voor zover ik weet, wordt de Houtloods door Frank en z'n vrouw gerund.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #966 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 13:31:09 »

@citaat Klopt.
Mijn YouTube-kanaal

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #967 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 16:03:39 »

inderdaad, Frank en Cindy (dochter Rob); Rob was er in Rijswijk al uitgestapt.
Groetjes, Hans.

Tom B

• Beginnende Gast
« Reactie #968 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 22:05:05 »

Een primex er bij en mijn dochter ook een eigen V 200

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #969 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 23:17:36 »

Mooi stukje over de Nohabs.
Van de Deense My 1106 de 1e en de 3e uitvoering.
De 2e is als de 3e; echter niet bedrukt maar met een watertransfer.

Onlangs na een lange zoektocht de Noorse 3068 gevonden. En om precies te zijn: de 2e uitvoering. Zeldzamer den de Luxemburgse 3063, maar een stuk minder duur...
En het verschil...? Geen handgrepen op de neus!  Is ook als bouwpakket geleverd.
Nu nog 3 en ik heb ze allemaal. 😀

Mvg.
Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Har

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #970 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 00:02:38 »

Mijn 3068 heeft ook geen handgrepen op z’n neus. Zie eerste foto in dit topic (in het midden)
Nooit geweten dat dat een zeldzame uitvoering was.
Ik dacht te maken te hebben met een 3968 ( bouwpakket en ook geen handgrepen op z’n neus)

Mvg Harry

Anthonymarklin

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • Youtube
« Reactie #971 Gepost op: zaterdag 24 april 2021, 20:57:19 »

Door het verbod op niet essentiele reizen in Belgie langer op moeten wachten dan gehoopt, maar de blauwe ST800 is vandaag dan toch hier geraakt.
Pagina's: 1 ... 18 19 [20]   Omhoog