Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

hvanschaik en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het onderstel is hetzelfde als van en V-200 (3021), mogelijk dat er dus inderdaad iets met de schaal gesjoemeld is om t passend te krijgen (?).
OVP is waarschijnlijk een vrij algemene doos met een artikelnummer in de vorm van een sticker (?).
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De lok is in zeer goede staat,heeft weinig gereden.Er zaten lijmresten op ,maar die heb ik er goed afgekregen met een stukje scherp geslepen plastic.De lak is nergens beschadigd.Heb hem wel schoongemaakt en de collector vlakgedraaid.De slipbandjes waren vergaan en de groefjes van de wielen waren geoxideerd en ruw.Heb ze op de draaibank weer glad gemaakt en er zitten nu zelfgemaakte plastic bandjes op.Ik heb er een klein relaisje van 12 volt bij in gemaakt voor onderbreek,zodat de lampjes niet opflitsen en ook de lok stil blijft staan bij omschakelen.Dit relais wordt gevoed door een klein smd gelijkrichtcelletje en een weerstand van 560 ohm zodat hij boven de 20 volt verbreekt.dit heb ik bij veel van de loks zo.Scheelt lampjes en gaat nooit defect.De doos is ook nog mooi.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Da's interessant Boudewijn! Kun je daar een schemaatje van maken, opdat het in de Wiki gezet kan worden?

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dit vraagt wel om wat foto's van zowel loc als doos :D
Re: Onze Klassiekertjes
Vandaag aangekomen deze Marklin TT800.
Ziet er nog netjes uit en ook technisch volledig origineel.
Heeft nu nood aan een beetje olie.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Erg fraai locje, Anthony! Met schakelwals met tussenstand?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het relais van mijn tt800 heb ik voorzien van een onderbreker door er 2 stukjes koperdraad op te solderen en daar een onderbreekcontactje zoals dat op de nieuwere relais zit op te monteren.Een gaatje in het ankertje waarin een plastic knopje wordt gesmolten,en de bokkesprong is weg .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Een heerlijk ( en mooi ) zeldzaamheidje Anthony.... leuk! Bedankt voor het showen en uiteraard veel plezier ervan!

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: bouan op woensdag 03 februari 2021, 10:15:26.Een gaatje in het ankertje waarin een plastic knopje wordt gesmolten,en de bokkesprong is weg .

..Ik kan me hier moeilijk een voorstelling van maken. Misschien kan je iets meer uitweiden hierover. Met een paar fotootjes of zo? Ter lering van ons allen?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Op de foto van mijn tt800 is het relais te zien met de onderbreker erop.De tirepjes komen uit een oude Graetz tv en daar knip ik de plastic bolletjes met steeltje,wat in het gaatje van het anker zit.bij de tt zit het haakje van de veer met een m2 schroefje.Dat haakje even aankrassen en dan vastsolderen .Schroefje eruit en plastic bolletje erin smelten.Bij de 3073 heb ik een eberle relais wat een maakcontact heeft de contractjes omgedraaid zodat het een breekcontact wordt.kleine gelijkrichtcelletjes en weerstandje,moet toch simpel zijn.Op deze manier kun je de mooie dikke oude relais laten zitten.
Re: Onze Klassiekertjes
Ja hoor, zoals het hoort!
Re: Onze Klassiekertjes
Het hangt in de lucht deze dagen. Ook ik kon zo'n lievertje-op-leeftijd bemachtigen.
Ze heeft al een volkomen natuurlijke wheathering, daar hoef ik helemaal niets meer aan te doen.
Motortje, schakelen, lampjes, alles werkt, al mag ze wel een onderhoudsbeurt hebben.
Maar ja, da's gewoon behoud van je spullen :-)

Genoeg tekst, dit is ze:
(en wat is ze moooooi :-))
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wees er zuinig op en vertroetel haar!  Maar wat is zijj precies,  duitse bouwserie en catalogusnummer?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het is een RM800
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het meest opvallende van de 'klassiekertjes' is de robuustheid! Met name vwb de. motorisering. Dat moet ik met de huidige technologie nog maar zien......
Re: Onze Klassiekertjes
Mijn laatste foto betreft inderdaad catalogusnummer RM800. Het stelt de Duitse bouwserie 24 voor. Het is een model uit de periode 1952-54 (kan er een jaartje naast zitten). Grappig is dat het voorloopwiel wat deze locomotief in het echt heeft, bij dit model ontbreekt. Dat komt -vermoed ik- doordat dezelfde basis is genomen als voor de TM800 en de RSM800. In die tijd lag de norm nog heel anders. Dit is duidelijk bedoeld als speelgoed. Maar juist vanwege die overeenkomst met RSM en TM vond ik het leuk om dit model aan mijn verzameling toe te voegen. Dat het een bespeeld exemplaar is, á la, dat heeft toch zo zijn charme. We hebben het wel over een stuk speelgoed dat volgend jaar haar 70e verjaardag viert. En nog steeds volledig functioneel!
Later werd dit model vervangen door FM800. Dat model heeft wel het voorloopwiel en is daarmee een stuk accurater. Maar FM800 heeft ook een kunststof bovenbouw en tender. RM800 is daarentegen volledig van metaal en ligt als lood in je hand. En juist doordat deze RM een beetje verweerd is, zie je dat verschil zo mooi. Nog een paar plaatjes:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat
Zoek de verschillen :)
Inderdaad, vroeger deed men niet zo moeilijk over het aantal wielen van een locomotief.
Maar voor mij zijn de nieuwe modellen óók om mee te te spelen.

De bespeelde staat van de RM800 geeft het gelijk ook z'n charme  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vandaag heb ik sneeuw geruimd,maar ook gaatjes en pennetjes in een gs 800 gemaakt om daar dan nieuwe treden op te maken.maar foto,s hier op zetten gaat weer niet.
Re: Onze Klassiekertjes
Kon het toch niet laten om de RM800 een weinig op te knappen.
(deze hobby is toch om iets te doen met de treinen :))

wat is gedaan aan de techniek:
-wielen en tandwielen schoon gemaakt
-motor gedemonteerd en alles grondig schoon gemaakt met alcohol 70%
-collector opnieuw vlak geschuurd (was wel erg diep ingesleten, niet helemaal vlak gekregen)
-natuurlijk braken twee haardunne spoeldraadjes, deze opnieuw gesoldeerd
-nieuwe olie (spaarzaam)
-nieuwe koolborstels
-één lampje vervangen

bovenbouw en tender:
-alles grondig gewassen met warm water en zeep
-aan de locomotief de ontbrekende rode verf enigszins aangevuld (niet al te strak)
-al wat zwart is, ingevet met huishoudolie (heel dun, en dan met een papier keukendoekje weer eraf deppen)
-opschriften en grijpstangen op het machinistenhuis opnieuw blank geschuurd

Schakelen en rijden gaat zeer mooi nu!

Het resultaat ziet u hier onder:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi hoor, beetje opknappen op deze manier is helemaal prima vind ik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met dit klassiekertje heb ik altijd een haat/liefdeverhouding gehad...
Heel vroeger had ik geen geld, wist ik niks en was ik afhankelijk van de plaatselijke Speelboom (speelgoedwinkel) waar mijn oma werkte om Märklin te kopen.
Zo kwam ik ooit aan zo'n Santa Fe F7, stoer ding vond ik dat. Tot ik thuiskwam en bleek dat ik de dummy-eenheid had gekocht... terug naar de Speelboom dus, en deze 3021 gekocht. Half jaren 80 moet dat geweest zijn. Eigenlijk vond ik het altijd maar een stom ding. Je kon de wielen gewoon zien aan de zijkant, en echte treinen hadden dat niet (pas veel later kwam ik erachter dat de echte V200 ook van die blootliggende wielen heeft...).
Maar goed, ik had een grote locomotief.
Eigenlijk vanaf het begin heeft het ding nooit lekker gelopen. Hij maakte vaak gierende geluiden en ik herinner me vaag dat we met een klein stukje balpenvulling (het metalen buisje waar de inkt in zit) om het ankerasje en een stuk plakband iets hebben proberen te repareren. Wist ik veel...

Vandaar dat ik laatst heb gevraagd of iemand een motorblok van een 3021 heeft liggen. Die heb ik nu eentje bemachtigd, en vervangen. Nu loopt ie dus eindelijk zoals het hoort! Toen ik het oude motorblok vergeleek, zag ik dat het gat voor het anker veel groter is. Net of het ooit uitgeboord is. Het anker kon dus zwabberen in het gat.

Enfin, ding weer in ere hersteld, relaisveertje even afgesteld en op de rollenbank gezet. Het blijft een lelijk ding, maar wel míjn lelijk ding! Hij is al zeker 30 jaar bij mij, en dat blijft ie ook:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat van die "blote" wielen herken ik wel van vroeger :D; inmiddels weet ook ik beter en heb ik er 3 >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De 3021.2 was mijn eerste Märklin locomotief in 1958... doet het nog steeds...
Ik heb wel een beetje van de verf op het dak verknald door een te rigoureuze schoonmaakactie.
Het is en blijft een favoriet voor mij, en heb nog 2 andere oude uitvoeringen en diverse, veel latere versies.

Willy
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat @citaat
Vroeger was er geen internet, dus kon je ook niet even snel een plaatje opzoeken van een V200.
Dat van die wielen moest je opzoeken in de bibliotheek  :P
Re: Onze Klassiekertjes
Of je keek eens in de catalogus van de concurrentie ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anton,

Catalogus is uit het jaar 19xx (?)
Eerlijk is eerlijk: de Fleischmannversie is beter gedetaileerd dan de 3021en van M.
3021 van M hebben in oude uitvoeringen toch wel vaak lakschade, afbladderende verf.
Waren de Fleischmannuitvoeringen schaal 1:82 destijds?
Enne ombouwen van DC naar AC deden niet zo veel mensen hoor.
Eigenlijk had je in die jaren of Märklin of Fleischmann.
(Trix Express hadden veel minder mensen)
En spoorders naar NL voorbeeld kochten nog wat Lima, maar dat was al eind jaren '60.
Re: Onze Klassiekertjes
1963/1964
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze was nieuw al een klassieker
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vergelijken zoals ik deed is misschien niet helemaal eerlijk:
Harm post een foto van een 3021 die "wat heeft mee gemaakt"
Dat kan natuurlijk niet vergeleken worden met een getekend catalogusplaatje.
Maar op het 1e gezicht heeft de Fleischmann wel een wat betere kap.
Wie een foto heeft van het model uit die tijd: plaatsen!
Als je gaat zoeken op internet kom je deze loc nog wel tegen.

Wat sowieso al niet klopt is het Fleischmann catalogusnr. rechts onder het opschrift: DEUTSCHE BUNDESBAHN.
Maar ik realiseer mij wel dat het afdrukken van merknaam en nummer in deze tijd geen uitzondering was.
Zelf was ik nog geen 2 jaar overigen :)s

Zoals we voor de Märklin modellen de 3rail wiki kunnen raadplegen over modellen en hun uitvoeringen door de jaren heen.
Bestaat zo iets ook voor Fleischmann en Trix?
Re: Onze Klassiekertjes
Ik stuurde het plaatje bij wijze van grap niet om het model te tonen maar voor de foto van de echte die er bij staat als reactie dat je om een foto te zien van een echte destijds naar de bibliotheek moest.
Het was mij geenszins te doen een discussie in gang te zetten wie het beste model had...
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Je bent nog vrij nieuw hier op de fora Anton :) Dat geeft niets.
De kleinste aanleiding is vaak al reden om de hele discussie weer op te starten, 3-rail tegen 2-rail, Märklin/Trix tegen wat dan ook, digitaal tegen analoog enzovoort, enzovoort. Die strijd wordt natuurlijk nooit door een partij gewonnen omdat iedereen zijn voorkeuren heeft, maar als er niet wordt ingegrepen gaat dat pagina's achter elkaar door, met steeds hoger oplopende emoties. Zelf probeer ik die discussies doorgaans uit de weg te gaan.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anton,

Het was ook mijn bedoeling niet om een discussie Fleischmann vs Märklin te starten, ik stipte het aan.
Speelde destijds wel trouwens, ik lag en lig er niet wakker van.
Wat ik bedoelde is dat een plaatje uit een catalogus anders is dan een model wat al veel heeft mee gemaakt.
Je kunt ook foto's op www vinden van een "echte"  Fleischmann.
Ik vind ze mooier dan die van Märklin, maar dat is een persoonlijke mening.
Klassiekers zijn het alle 2!
Ik vond jouw plaatje heel leuk en liet er zo maar wat gedachten over los!!
Bedankt voor het plaatsen.

Met vr. klassiekersgroeten, 

Leon
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik vind de marklin v200 het mooist.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat  :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Alle 10 goed Bouan! :thumbup:
allemaal klassiekers?
Re: Onze Klassiekertjes
Toch nog even door sparen, je hebt ze nog niet allemaal  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De mijne zou dan een versie 12 moeten zijn. Maar in 1978 werd ik pas geboren, dus de 1972-1978 productietijd lijkt me vreemd. En in de catalogus van 1983/1984 staat ie ook nog in mijn versie, dus ik denk dat ie tot veel later dan 1978 is gemaakt?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja, versie 13 is toch t/m 1989 gemaakt?
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: harm78 op vrijdag 12 februari 2021, 20:21:25
De mijne zou dan een versie 12 moeten zijn. Maar in 1978 werd ik pas geboren, dus de 1972-1978 productietijd lijkt me vreemd. En in de catalogus van 1983/1984 staat ie ook nog in mijn versie, dus ik denk dat ie tot veel later dan 1978 is gemaakt?
Zolang je de batch niet verkocht hebt zet je 'm in de catalogus?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze Klassiekertjes
CiteerJa, versie 13 is toch t/m 1989 gemaakt?

Maar die zou weer gedrukte DB logo's en zo hebben, en een ander bedrijfsnummer.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dan zal je een "winkeldochter" oftewel oude voorraad gekocht hebben.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze Klassiekertjes
CiteerZolang je de batch niet verkocht hebt zet je 'm in de catalogus?

Dat lijkt me wel, pas in de catalogus 85/86 staat ie inderdaad met gedrukte DB-logo's afgebeeld. Tot die tijd staat ie er altijd gewoon in, in de versie die ik heb. In het lijstje zit sowieso een gat tussen 1978 en 1985, terwijl de 3021 in al die jaren gewoon in de catalogus stond. Grappig, ik had er nooit zo over nagedacht dat ze een paar jaar vooruit produceren :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bij het opruimen van de zolder kwam ik nog een paar huis-tuin-en keuken klassiekertjes tegen:

De FM 800 is uit mijn geboorte jaar (1956) en dus 65 jaar oud. Kwam een beetje stoffig uit z'n doosje maar op de baan tijdens een service-rondje ging het ding er als een losgelaten koe in de wei vandoor. Tja 10 jaar in een doos gaat je niet in de kouwe kleren zitten...

Het rangeer Belgje is een beetje een vergeten karretje. Ik weet wel uit mijn verzameldagen dat het moeilijk was er één te vinden waarbij de gele stickertjes nog enigszins acceptabel waren. Allemaal weggepoetst door kleffe zweethandjes.

De 3046 (3027/45/47 afgeleide ) bleek nog in showroom conditie. Compleet met prüfsiegel..

Re: Onze Klassiekertjes
Ik wou dat ik ook zo een vergeten hoekje had waar zo een en ander opduikt. Leuke vondsten in elk geval.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Inderdaad, zeker die stomer is de moeite waard!
Die Belse dieseltjes zijn ook berucht vanwege de afbladderende verf. er zijn bepaalde series waarbij ofwel een verkeerde verf is gebruikt ofwel de grondlaag is vergeten. Ook oudere E103's hebben hier geregeld last van. Die van jou ziet er nog goed uit, ik heb zelf de versie met de doorlopende gele strepen, ooit gekocht op MP en de verf lag gedeeltelijk in de OVP :-(; maar uiteindelijk met wat tijd en liefde toch bijgewerkt en met blanke lak de resterende verf gefixeerd hetgeen al jaren goed is gebleven.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
HEE dat blanke lak idee vind ik wel wat. Gespoten of met een kwastje?

De gele vignetjes aan de zijkant zijn bij de meeste exemplaren helemaal weg. Verzamelaars keken daar bij de beoordeling als eerste naar...

Bij de mijne zit er nog wat maar toch al beschadigd en daardoor een sterke waarde vermindering. Ja Ja het zijn soms net postzegels.

Overigens had ik vroeger een adresje voor die decals maar dat ben ik kwijt. Mocht hier iemand daar nog kijk op hebben dan hoor ik het graag...
.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gewoon met een kwastje, droogt mooi mat op. Ik heb geen airbrush en een spuitbus durf ik niet aan: voor t zelfde geld lost de onderliggende verf op door de oplosmiddelen daarin :O. Ik weet dat t dakje groen hoort, maar ik vond antracietgrijs mooier; persoonlijke twist zeg maar ;)
Ik heb kort geleden witte decals besteld bij decalwinkel.nl maar kan ook in kleur; je moet dan wel een pdf met het juiste ontwerp toeleveren.
Zie resultaat op Tegernsee-loc en railbus; ook daar zit een laagje blanke lak overheen.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1393141#msg1393141

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Ziet er klasse uit Hans die decals op je materieel...
Ik ga ook eens neuzen daar..
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op donderdag 18 februari 2021, 17:52:57
Gewoon met een kwastje, droogt mooi mat op.

Hans, die koelwagen achter je Belgische lok ziet er bekend uit.
Als ik het goed heb,is het de koelwagen die is uitgebracht vanwege 150 jaar Apachen - Maastricht in 2003.
Ik heb m destijds ook kunnen bemachtigen, maar nergens verder tegengekomen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat Apachen zijn indianen ;), maar voor de rest heb je helemaal gelijk!
Is een treintje vol specials maar helaas niet klassiek genoeg om hier te plaatsen.