Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Geen Marklin maar BUB en ik denk zo´n 70 jaar oud. Ik heb de complete set inclusief transformator en rails en het rijdt zelfs nog. Wel met met een hoop vonken.  :)

gr Gerard
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
dit schreeuwt om een filmpje!!!   :thumbup: >:-D :thumbdown:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Helaas lukt het me even niet om het filmpje te plaatsen dus als goedmaker een schermafdruk en wat plaatjes van een andere lok. Deze is ook van BUB maar dan een opwindmodel. Stamt ergens uit de jaren 50.

gr Gerard

Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb zo een BUBje in nieuwstaat  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anton

Die ziet er stukken beter uit dan mijn setje. De mijne had jaren bij iemand in een vochtige ruimte gelegen  dus dan is het nog een wonder dat ie nog kan rijden. Maar het is wel grappig spul om erbij te hebben. Bij mij staan ze in de kast te pronken naast wat ander oud blikken speelgoed.

gr Gerard
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat @citaat mooi setje :)
:warning: maar doe alsjeblieft voorzichtig met die trafo's; isolatie van zowel het snoer als van de trafo zelf zal na al die jaren onbetrouwbaar geworden zijn.
en natuurlijk begrijp ik dat t juist extra leuk is om de loc op die originele trafo z'n rondjes te laten rijden >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Al mijn oude transformatoren worden via een extra scheidingtransformator op het net aangesloten:
https://www.block.eu/de_DE/produktvariante/steu-50023/
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heel goed, dat maakt het al een stuk veiliger :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hanzi op dinsdag 22 december 2020, 16:12:06
dit schreeuwt om een filmpje!!!   :thumbup: >:-D :thumbdown:




Op kerstavond met zijn tweetjes aan de feesttafel is er plaats zat over voor wat nostalgie  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dank je, erg mooie kersttafel zo :thumbup: en geen geluidsmodule nodig ;). Geinig aapje ook, wie heeft m vroeger níet gehad >:-D.
Re: Onze Klassiekertjes
Hans, zonder nu een 'rivettenteller' te willen zijn, 't is geen aapje maar een beertje uit de beren collectie van mijn vrouw :)
Maar 't is kerst, dus 't is je vergeven  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Oeps sorry :confused:, ik werd waarschijnlijk even afgeleid door de trein :D.
Maar treinen en beren gaan kennelijk goed samen, hier de kerstbeer die mijn vrouw ooit maakte:
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Onze Klassiekertjes
tof !
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Ik wil mijn waardering uitspreken voor alle voorgaande eerdere en latere bijdragen aan dit topic.
Treinenhobby tot in de haarvaten die zich zelfs uitstrekt tot aan de genoeglijkheid van de kerstdis...

Leuk om samen plezier aan de hobby te beleven...

Een bijzonder goed 2021 toegewenst!

Met vriendelijke groet Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op zondag 27 december 2020, 09:20:24
...die zich zelfs uitstrekt tot aan de genoeglijkheid van de kerstdis...
En zelfs erna, bij de afwas  ;)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77612.msg1398273#msg1398273
Re: Onze Klassiekertjes
De vaatwasser was vol? >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Neen, maar ik meng 70 jaar oude en nooit gepoetste rails niet graag met de vaat waar ik de dag nadien weer moet uit eten en drinken ;)
Maar ik weet dat niet iedereen het even nauw neemt met de elementaire hygiëne, ik begrijp dus je opmerking  :)
Re: Onze Klassiekertjes
Valt Marklin's 3108 ook in de categorie "Klassiekers"?
Re: Onze Klassiekertjes
Voor mij wel hoor, dat is toch nog echt pre-digitaal.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: antonv op zondag 27 december 2020, 15:29:42
Neen, maar ik meng 70 jaar oude en nooit gepoetste rails niet graag met de vaat waar ik de dag nadien weer moet uit eten en drinken ;)
Dat was ook funest geweest voor je rails. Ik heb al zo mijn twijfels bij het handsopje eerlijk gezegd...
Zelf zou ik eerder voor de lap wasbenzine zijn gegaan denk ik.
Re: Onze Klassiekertjes
Het handsopje is nog nooit een probleem geweest en ik verzamel al 50 jaar tin plate.
Ik gebruik zachte zeep om de handen mee te wassen, een niet al te harde borstel en spoel alles grondig met zuiver water.
Wat je niet ziet maar wel altijd achteraf gebeurt is dat alles stuk per stuk grondig droog geblazen wordt met perslucht.
En daarna gaat alles voor een paar uur in een oven op 90 °
Ik kan je verzekeren dat alles achteraf zo goed als nieuw is en ook na 10-tallen jaren goed blijft.
Ik zie niet in hoe je met een lap wasmachine zo goed zou kunnen reinigen tot in de kleinste hoekjes, dat zou hooguit kunnen dienen om het railoppervlak te reinigen. En dat doe ik, zoals Märklin het al jaren geleden voorschreef, met petroleum.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb ook geen idee hoe vies je rails was voordat die "in bad" gingen. Mijn rails is ook na 50 jaar nog steeds mooi schoon, hooguit wat rubberresten van ASB's, en dan volstaat die lap wel.
Dank voor je toelichting.
Re: Onze Klassiekertjes
De ene rail was al vuiler dan de andere, de ene al meer gebruikt dan de andere, geen van al die rails heb ik ooit nieuw gekocht, ze zijn allemaal ouder dan mij  ;)
Maar ik vind het resultaat toch de inspanning waard, hieronder zie je op de eerste foto een vuile en een gepoetste rail, op de foto er onder zijn ze beide gepoetst.
't Is eigenlijk pas na het poetsen dat opvalt hoe vuil ze waren.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat is er in ieder geval behoorlijk op vooruit gegaan Anton, top! :) :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Inderdaad, net als nieuw uit de doos :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mag deze ook mee doen met de klasiekers hij heeft 2 lampjes per kant en is daarmee iets ouder als de andere V200 die ik heb.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


Hij mag niet meedoen...hij moet meedoen!...
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heey, de eerste post in het nieuwe jaar voor deze leuke rubriek!

Ik had een kerstbaantje staan tijdens de feestdagen en heb van de gelegenheid gebruikgemaakt een aantal foto's te maken, waaronder dit sfeerplaatje van mijn eerste generatie 1200's.



Van voor naar achter zie je hier:

1219 (inclusief OVP, boekje en "geprüft"-labeltje, 0 km op de teller, maar rijvaardig)
1211 (in bespeelde staat, mijn eerste loc van dit type en al bijna een halve eeuw in bezit)
1202
1212 (gele neus en ononderbroken roosters)
1216
1223
1205 (de witte OVP in de achtergrond)
1213 (0 km op de teller, niet rijvaardig zoals we inmiddels weten - zie eerdere posts)
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb iets geks gedaan: mijn 3015 in de autowas gezet.

Deze loc had nog nooit rails gezien toen ik hem een jaar of 8 geleden kocht.
Op de lak zaten allemaal rare kringels. Niet echt mooi. Nu glimt ie als wat.

Wel goed uitpoetsen, en met een houten tandenstokertje de laatste restjes uit de randjes peuteren.
Al met al weer een hele avond lol!

groet van Jeroen
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wauw, hij ziet er bijna té nieuw uit :D. Heel fraai :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Vanderstangetjes op dinsdag 12 januari 2021, 22:26:57
Ik heb iets geks gedaan: mijn 3015 ...
... op plastieken rails gezet... ;)
Re: Onze Klassiekertjes
zo dan :-) (U ziet ook alles  ;) ;))
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Sommigen onder ons laten zich niet afleiden door een mooie 3015 op een foto :-) B)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: antonv op dinsdag 12 januari 2021, 22:40:27
... op plastieken rails gezet... ;)

Het lijkt me anders dat alleen de bedding van plastic is, de rails zelf zijn metaal. ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes


...wel leuk dat je de moeite hebt genomen om van beide foto's ( C en M rail) exact dezelfde uitsnede te maken. Ook de belichting is precies hetzelfde...

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Door die behandeling met was, is de loc niet meer zoals het was. Echter, zoals de loc was, is minder dan dat de loc nu is. Ofwel: met was is beter dan dat het was en zoals het met was is is het beter dan dat het was. Kortom: het ziet er goed uit!
Re: Onze Klassiekertjes
Nou dat was me wat - toen ik dat las  :D

Wat leuk dat jullie het leuk vinden, dat stimuleert om nog een foto te plaatsen. Deze locomotief is gelijk op pagina 2 van dit draadje al aan de beurt geweest, maar nog niet in - evenals de 3015 - gewaxte versie. Het zal wel door de lockdown komen, maar ik ben helemaal in de ban van het poetsen van deze oude bakkies. Ook de rijtuigen moeten eraan geloven. Daar ga ik een andere keer een mooie foto van maken.

Nu eerst deze 3014 / RET 800. Aan de haak het setje rijtuigen 348/1, 348/2 en 348/4 (de laatste niet in beeld).
In de catalogus van 1956 staat deze combinatie ook als set te koop. Destijds voor Hfl 137,50.

Handvol leuke oude masten 407 erbij en deze keer direct op M-rail gezet ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dank Jeroen voor je bijdrage. Dat die 3014 al eens eerder op het toneel verscheen maakt helemaal niets uit.
We zien het nu weer vanuit een ander perspectief en met een ander verhaal er omheen. Nu zelfs met de rijtuigen die erbij horen! Leuk!

Dat poetsen doet wel wat met die ouwetjes. Ik zou zelf wel de aanvankelijke staat van het model in ogenschouw nemen. Als dat echt heel slecht is dan helpt zo n poetsbeurt wel denk ik. Maar de lak van de modellen is over het algemeen mat en niet glanzend. In ieder geval heeft iedereen zo z'n voorkeuren.

Die 137 gulden in 1956 ( goed jaar want mijn geboorte jaar) is nu zo'n 1000-1100 euro waard. En dat is voor veel mensen- in ieder geval voor mij - een stevige hap uit het maand salaris.

Ik zie mezelf in ieder geval niet snel een item uit de  catalogus van zo'n 1000 euro cadeau doen.

Hieronder een verwijzing naar een rekentool. De rekentool komt niet verder dan 2016 maar geeft een aardige indicatie wat bedragen in guldens van toen, nu waard zijn..

http://iisg.amsterdam/en/research/projects/hpw/calculate.php
Re: Onze Klassiekertjes
Dag Harry,

dank je voor die link, dat is een leuk speeltje!

Ons geluk is dat je zo'n locomotiefje 3014 nu voor rond de 120 euro kan kopen; beetje afhankelijk van de staat en van hoeveel geduld je hebt (op eBay staan ook Nu Kopen prijzen van meer dan 500). De rijtuigen doen nu in mooie staat zo'n 4 tientjes, dus voor €250,= kom je een heel eind.

Ter vergelijking heb ik wat nummers van moderne sets met personentreinen in de Productdatenbank getrokken en daarvan de prijzen gegoogled, dus een vergelijkbare locomotief en drie rijtuigen. Sommige zijn met rails, andere zonder. Dan blijkt dat je nu rond de 400 tot 500 euro kwijt bent voor een winkelnieuwe set.

Naar verhouding is de hobby dus een stuk betaalbaarder geworden sinds 1956. Zowel voor oude als voor nieuwe treinen. En dat vind ik eigenlijk wel uitermate goed nieuws in deze zware tijden! :thumbup:

een groet van Jeroen
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Je zou het niet zeggen maar een stuk betaalbaarder inderdaad. Evengoed gaat er bij mij heel wat poen naar treinen.

Op EBay.de  zijn ze gek geworden . Kennelijk worden die bedragen er wel voor gegeven. Anders kunnen ze die prijsstelling niet volhouden. Maar je moet goed uitkijken wat je daar doet. In Duitsland lijkt het prijsniveau hoger te liggen. Het is alleen opmerkelijk dat beurzen, zoals Houten- door mij erg gemist- de Duitse prijzen juist weer wat schappelijker zijn.

Veel spoor plezier vandaag!
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb het al jaren geleden opgegeven 'te zoeken' naar bepaalde modellen, dan betaal je toch altijd veel te veel en zeker meer dan je er eigenlijk wilde aan geven.
Nu laat ik mij gewoon verrassen, als ik een 2dehandswinkel of op een beurs iets vind dat ik leuk vind dat betaalbaar is koop ik dat. En ik heb zo echt al schatten gevonden aan, in vergelijking met internet, weggeefprijzen.
Akkoord, aan bepaalde modellen zal ik zo waarschijnlijk nooit geraken, maar al bij al ben ik best tevreden met wat ik de loop van de jaren al verzameld heb.
Je mag gewoon niet alles willen hebben...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De "jacht" zelf is het leukste. Zeker op beurzen. Ik wurm mezelf uren lang tussen mede-jagers door. Alles als een soort robot afscannend. Echter aan het einde van de dag blijkt dat ik helemaal geen robot ben. Ik heb mezelf een paar platvoeten gelopen en plof vermoeid als een stokoude man in mijn auto neer.

Soms als een kind zo blij omdat ik inderdaad voor een klein bedrag iets moois gevonden heb. Soms gefrustreerd omdat de jacht op niets uitgelopen is. Helemaal als ik leuks gezien heb- ik sla nooit gelijk toe maar jaag door op nog meer moois- en iemand anders is er met de buit vandoor gegaan Toch kijk ik iedere keer weer naar een beurs uit. Altijd leuk.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wat is die nog mooi Jeroen, net of hij zo uit de doos komt, stoer en robuust net zoals het grote voorbeeld.
Buiten die uitstekende gloeilampjes is dit al behoorlijk gedetailleerd.
Wees er zuinig en trots op!

grts,
Leon
Re: Onze Klassiekertjes
Ben ik nog ff terug:

Bij de start van dit topic geeft Harry het al aan. Wat kan je met je oude analoge treintjes: op de foto zetten.

Dus heb ik nu ineens een nieuwe hobby. Zet je klassieker op de foto, zoals ie in de catalogus staat.
Liefst zo gelijk mogelijk, want wij modelbouwers letten toch op de details, nietwaar? :-)

Qua scherptediepte lukt het niet helemaal, te weinig licht deze dagen, maar verder lijkt het er aardig op (dacht ik zo).
Was toch nog een uurtje werk, en vaak afdrukken, om de verhoudingen zoveel mogelijk gelijk te krijgen.

(en oh ja, kan niet op Mrails, want de benodigde radius krijg je dan absoluut niet voor elkaar)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Keep it classic ! 👍
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk man! Tja zie zo'n trein maar eens te fotograferen zoals hij getekend in de catalogus staat. Tenminste daar ga ik van uit dat het getekend is, ze hadden toen vast nog geen fotobewerkingsprogramma's zoals wij nu.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja Jeroen, dat is een hobby op zich. Je modellen fotograferen. Leuk gedaan!

Ik ben ook gek op de fotokunsten van forumcollega Wim. ( Nobody )

Misschien leest hij dit en showt hij iets van z'n werk hier.

En bekijk ook eens het werk van Frits Osterthun:

http://www.osterthun.com/indexB.htm

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb er ook eens weer een klassieker bijgekocht,een 3073.   Hier een foto met de lijmresten er nog op.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Bouan,

Iedereen gelijk opzoeken wat een 3073 is. :D
Je ziet hem niet zo veel op continentale modelbanen
Het is dus een Britse dieselloc Warship D380 uit de jaren '60.
Was deze niet in schaal 1:82?
Je ziet hem niet zo veel op continentale modelbanen, jammer want het is best wel een mooie locomotief zeker voor die tijd!
Bij Fleischmann stonden er jaren lang 2 uitvoeringen in de catalogus en die hadden
ook nog Britse rijtuigen in het programma.

Is het nog een mooie loc met ovp Bouan?
Veel plezier er mee.