Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tja,

Voor mijn 3013, 3051 enz. die loc´s bouw ik wel om, anders kan ik er niet mee rijden.
Ik bedoel, er komt geen gewone trafo meer aan de rails hier.
De ombouw gebeurt wel zó dat ik later de boel weer terug kan bouwen; ik sloop niks en alles wordt bewaard.

Ik gebruik het liefst zoveel mogelijk dezelfde decoders (ESU54610 of 54614), die zijn prima en werken op DCC.
Ik bouw zelf geen sounddecoders meer in omdat die tamelijk extreem geprijsd zijn en ik al een aantal loc´s heb met geluid.

Dat geluid is meestal gewoon uit .......

grv Huub
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tja ik hen ondertussen gekozen voor een analoge baan om de oudjes lekker ouderwets te laten rijden, maar ik begrijp maar al te goed dat mensen met een digitale baan hun oudjes ook willen laten rijden, ... en dan is er maar een oplossing ...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ook analoog valt er te moderniseren, denk aan een elektronisch omschakelrelais of LED-verlichting.
Ik denk dat de waarde van de loc een bepaalde grens aangeeft om het origineel te laten of te moderniseren.
En de hoogte van de waarde die dit bepaald is voor een ieder anders ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: bengali op zaterdag 17 december 2016, 16:03:47
Tja ik hen ondertussen gekozen voor een analoge baan om de oudjes lekker ouderwets te laten rijden, maar ik begrijp maar al te goed dat mensen met een digitale baan hun oudjes ook willen laten rijden, ... en dan is er maar een oplossing ...

Hoi

2 banen  :-) :-)

Ik heb wat 3600 serie rails waarmee ik af en toe met de klassiekertjes analoog "tapijt" rij en een stationair digitaal baantje.

Maar iedereen moet zelf weten of hij een ouwetje digitaal wil maken of niet. En of hij ermee wil rijden of hem in een vitrine wil bewonderen.
Een ST800 naast een volledig digitale ICE heeft ook wel iets :thumbup:

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tuurlijk, en een gemengde baan kan ook :)  Had eraan gedacht, maar uiteindelijk voor analoog gekozen.  (en de dag dat het te hard kriebelt zal ik er mijn 6021 wel eens aan hangen :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De bovenleiding boven mijn Systems baan is analoog. De klassieke analoge e-loks doen het er prima. En ja ik heb twee banen, zij het van beperkte omvang.
Fokko
Re: Onze Klassiekertjes
Frank TM800
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Ik reken mij tot de purist. Met 25 "krasse knarren" uit de jaren 50/60, die elke week wel een keer aan de beurt komen om te doen waarvoor ze gemaakt zijn. Uiteraard op een volledig analoge baan. Als ik lees dat de "omkatters" de onderdelen zorgvuldig bewaren voor een evt. terugbouw vind ik dat een prima oplossing en in ieder geval beter dan voorgoed de vitrine in.
Niets zo mooi als die loodzware oude mastodonten die (probleemloos) over je baan dreunen. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
Re: Onze Klassiekertjes
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten! :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
ikzelf verander nooit locs uit de periode I, II en II. (dus tot ca. 1970. )  Daarna geen probleem. Voor de waarde hoef je het na 1970 niet te laten. De onderdelen bewaren is ook niet alles: waar laat je het en wat gebeurt er als bij verhuizing de doos plots weg is? of er overkomt je wat.? of je weet niet meer hoe zij in elkaar moet (je wordt tenslotte toch ook een jaartje ouder) enz. en dat allemaal omdat je er een lampje in wil hebben of digitaal wil rijden? Kom op er zijn genoeg mooie modellen van na 1970. Ik ben sterk voorstander om de modellen van voor 1970 een soort "Marklin erfgoed" te geven. Ik weet wel, musea staan er vol mee en kapitaalkrachtige particulieren hebben ook hun zolder/kelder vol van staan, maar om er zelf ook een paar te bezitten is toch wel een uitdaging. Ik zou dus kunnen zeggen: koesteren die oude spullen en niets er aan veranderen. Dat geld overigens ook voor de wagens, rails, gebouwen, signalen enz.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ook dit zijn inmiddels klassiekertjes






De 4049's zijn helemaal mint met OKT, ook geen gebarsten lak en geen vliegroest op de  daken
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tja, klassiek..
Ik ben het wel met je eens, wat de rijtuigen betreft.
Hoewel je die in 3 varianten kan opdelen:
4049.1 heeft geen NS-logo. (1967-1970)
Deze combineert goed met de 4048.1, het NS postrijtuig (1967-1972) en de NS-locs 3051.1 (1219) en 3051.2 (1211)
4048.2 met een grijs-wit NS-logo. (1971-1979)
4048.2 met een wit NS-logo. (1980-1987)

Je blauwe 3161.1 is van 1981-1983. (NS 1202)
Je blauw-gele 3327.1 is van 1984-1988. (NS 1135)

Maar het is een mooi gezicht.

Gr. Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
klopt helemaal.

Maar ondertussen is het toch al ruim 35 jaar oud.

En die 3327 is pas 30 jaar jong, maar toch ook een aspriant klassiekertje.

Re: Onze Klassiekertjes
Dit draadje moet ik toch nog eens onder de aandacht brengen.
Heeft er niemand nog een klassieker om te laten zien?
Ik begin zelf alvast met een slechts voor 95% originele DL800.
De vorige eigenaar heeft ooit het slechte idee gekregen om te neuzen een ander kleurschema te geven.
Het zilveren logo is nu gedeeltelijk rood en de bruine bumper zwart.
Desondanks blijft het een prachtige trein die fantastisch rijdt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Het lijkt er op dat onze geliefde klassiekertjes langzaam maar zeker worden begraven:

Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb deze week nog een klassieker mogen verwelkomen.
Jammer dat het weeral dezelfde is natuurlijk maar ik ben er wel blij mee :)
Re: Onze Klassiekertjes
nog een foto
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mmmm mooi hoor,

Ik had er vorige week ook bijna eentje gekocht :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi Anthony :thumbup: De derde dus? ... Tjeetje ... :cool:
Dit treinstel, de 3025, staat nog steeds op het verlanglijstje!

Groeten en veel plezier met de nieuwe oude aanwinst,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Sow Anthony .. dat is een klassieker van jewelste zeg! Ziet er uit als nieuw. De doos ook trouwens.
Een kostbaar bezit. Ik wens je er heel veel plezier mee.

Je hebt trouwens een respectabele verzameling Klassieke modellen en accessoires. Mooi consequent doorgevoerd .

Mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Nog een echt klassiekertje: de HS 800. Het chassis is een replica van Ritter maar voor de rest zo origineel als maar zijn kan. En rijdt ook nog perfect rond
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat En dát steil omhoog ...  :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat De foto staat gedraaid, maar de loc staat toch echt op de rails hoor Wim :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Je hebt gelijk. Dat glimmende ding is de middenrail. Gecorrigeerd.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: nobody op zondag 04 maart 2018, 17:29:23
@citaat En dát stijl omhoog ...  :D
Foei Wim, dat is geen stijl  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: brund55 op zondag 04 maart 2018, 22:15:56
Citaat van: nobody op zondag 04 maart 2018, 17:29:23
@citaat En dát stijl omhoog ...  :D
Foei Wim, dat is geen stijl  ;)
Je moet wat als je ei-allergie hebt... :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :D
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: brund55 op zondag 04 maart 2018, 22:15:56
Citaat van: nobody op zondag 04 maart 2018, 17:29:23
@citaat En dát stijl omhoog ...  :D
Foei Wim, dat is geen stijl  ;)
Oei, taalforum ... Gecorrigeerd.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Nobody is perfect...  :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mijn klassiekertjes zijn de treinen die ik vroeger (jaren 80/90) had. Een daarvan is de 3153, de eerste BR120 toen de echte BR120 nog heel nieuw was. Vroeger heb ik die (achteraf bekeken) aardig mishandeld, maar hij bleef het natuurlijk doen. Een paar jaar geleden heb ik 'm digitaal gemaakt met een 60970 setje, alleen heb ik toen niet de lampjes geïsoleerd.
Op het moment heb ik hernieuwde belangstelling voor ouwe meuk, dus heb ik er een nieuwe decoder in gemaakt, de lampjes geïsoleerd en 'm weer origineel gemaakt. Hij had namelijk andere pantografen omdat één originele was gesneuveld. Ook had ik er kortkoppelingskoppen in gedaan.
Nu vond ik dat ie weer origineel moest zijn, met de kenmerkende zilveren pantografen met blauwe isolators. En natuurlijk de koppelhaken. Die heb ik dus in Houten gekocht:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Nu ben ik eigenlijk nog op zoek naar een compleet aandrijfblok... één van de wielen zit niet meer vast op de (kromme) as.
Op de foto's trekt ie trouwens een stam van mijn andere klassiekers: de eerste plastic TEE rijtuigen, waarvan ik nu alle 6 de modellen heb.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Kan iemand hier vertellen hoe het is gesteld met de huidige waarde van de 3051 en 3055 modellen ?

Want ik ben ff de draad kwijt...


https://goo.gl/images/hQNXKS

Mvg Harry

NB Bijgevoegde foto is locowissel Venlo...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
dat is uiteraard sterk afhankelijk van versie en staat van de loc, doosje boekje én... wat de gek er voor geeft.
kan dus variëren van ? 50,-- tot ? 150,-- denk ik, waarbij de blauwe uitvoering 3051 over t algemeen wat hoger in prijs ligt dan de grijze 3055.
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb vorige week de 3051 verkocht voor ?65,00.
De loc was zonder doos of boekje, maar verkeerde in een zeer goede staat en reed perfect.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ik overweeg een setje van de hand te doen..

2x 1200

1x 3051.2 (1211 zonder vignet)
1x 3051.4 (1223 met onderverdeelde roosters en vignet)

Allebei met boekje in originele verpakking. En ook nog en uitstekende staat
Maar ik heb geen idee wat ik er voor moet vragen...

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
1211 ca 150
1223 ca 100

Als ze netjes zijn, in doos eventueel met boekje zijn dat nette prijzen voor zowel koper als verkoper.

20 jaar geleden kocht ik de 1211 zonder vignet voor Fl. 650.
Alleen de versie met vignet is zeldzaam. (3051.3)

De 3055.1/2 zijn ook zeldzaam. 1212 met onderverdeelde roosters met geel/ grijze bovenzijde van neus.

Mvg. Marcel
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Zo maar wat klassiekertjes


TM800

RM800

RSM800

De TM800, RM800 en RSM800 komen uit de zelfde periode (rond 1950) en hebben nagenoeg het zelfde onderstel. Ze hebben alledrie dus dezelfde hoge snelheid. Maar ook behoorlijke trekkracht ondanks het ontbreken van antislipbandjes. Komt natuurlijk door het hoge gewicht.

De loods gevuld met diverse 044 en 001, en buiten nog een SK800


En tot slot nog de 3045 en 3046 en de zweedse 3030


m.vr.gr.
Martin

Re: Onze Klassiekertjes
Leuk al die nostalgie :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Is en blijft mooi!
Re: Onze Klassiekertjes
Binnenkort zal ik ook weer een paar klassiekers posten die afgelopen jaar aan mijn baan zijn toegevoegd. :P
Re: Onze Klassiekertjes
dit zijn een paar van mijn klassiekers. een oude 1100 serie hier in de klimspiraal onder de berg, een BR 01 met een sleep van zwitserse personenrijtuigen en een BR 23. Oude maar nog steeds erg mooie machines.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 Leuk hoor. Wat doe je met de lichtsluis?

(Of is dat iets anders waar die 1100 langs rijdt)

Re: Onze Klassiekertjes
Dat is een beveiliging voor een schaduwstation die iets verderop ligt. Wanneer de binnenkomende trein door deze lichtsluis rijd, en het spoor dat vrij zou moeten zijn niet vrij is omdat een loc blijft staan om welke reden dan ook, dan schakelt er een noodstop in. Zie mijn  draadje.
Re: Onze Klassiekertjes
Marklin ST 800 groen (versie 4, bj 1952-1954) onder seinbrug 444 grijs (versie 3, bj 1953-1954).
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Laatst al voorgesteld in mijn eigen draadje, maar voor hen die dat gemist hebben én omdat ik dit gewoon een erg geinig topic vindt:
Onlangs gezien op Marktplaats, geboden, betaald, de volgende dag bezorgd dus nu rijdt hij al rond in Lilleby-Altenstein; het kan snel gaan! Een onvervalste SEH800 / 3013 uit 1957, oftewel een tamelijk lompe NS 1101! Uiteraard gelijk even op de plaat gezet voor jullie, ditmaal in Gare D'inferieur. En tja, hij heeft gebruikssporen maar daar was de zeer aantrekkelijke prijs dan ook naar; maar hij rijdt en schakelt prima, is beresterk, is compleet én origineel met de eerste (?) transparante antislipbandjes >:-D.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik had toen ook onderstaande kwisvraag gelanceerd:
Wat is -buiten het feit dat 't alledrie 4-assige E-locs zijn- de overeenkomst tussen een
SBB Re4/4, een DB E44 en een NS 1100 ???

Zie voor het juiste antwoord:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1315750#msg1315750
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hier ook zat ouwe meuk  :D, zoals deze Bolneus van de NSB 3.641 met Uhlenbrock 76420 decoder, bj. 1965 - 1976 , met sleep oude wijn wagonnetjes 4510 uit 1965 - 1976.
Re: Onze Klassiekertjes
Nog eens een stoomloc plaatsen hier:
Marklin startset F846/4.
De F800 is wat rode verf kwijt aan de linkerzijde, verder gehele set nog als nieuw en volledig.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Verdient een eervolle vermelding in deze rubriek Anthony!!
Weet jij het fabricagejaar?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik denk fabricage jaar 1955 of eerder.

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
1955 is correct.
Re: Onze Klassiekertjes
Een van de mooiste klassiekers vind ik deze DT800 (1953-1954) en 3025 (1959-1961).
Binnenkort zal ik een 3025 aanbieden op het forum. Ik heb er nu 4 en zou graag de DL800 kopen voor wat meer variatie.