Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

kerkjc en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Van mij mogen de kappen van die andere 2 loc's er ook wel even af, ben ook benieuwd naar wat daar in zit, Dirk  :P

Grtz Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Dirk,

Waarom geloof je niet dat er maar 300 stuks van zijn gemaakt?

In die jaren waren er veel meer klein serie fabrikanten dan je weet hoor, en het waren geen fabrieken zoals die van Märklin Fleischmann of Roco of Arnold, of zelfs die van Trix, die toen nog een zelfstandige fabriek had.

Zelfs nu nog heb je fabrikanten die hoogstens 25 stuks maken, omdat het allemaal handwerk is en geen machinale bedoeling.
Gietwerk draaiwerk en bovenal maatwerk is het dan wat de klok slaat, en ja daar hangt dan wel een prijskaartje aan, maar vindt je amper in de winkel.

Maar dat model van die Franse lok, kan ook best zeldzaam zijn, en ook van goede kwaliteit, en des ondanks de robuustheid die het ook uitstraalt, zitten er toch nog best veel details op.
Ook ik ben wel nieuwsgierig naar de binnenkanten van dergelijke oldtimers, want je ziet ze ook niet elke dag, en ik hoop dat je ze een mooi plekje kan geven ergens :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Voor de liefhebbers.




Bron: Catwiki
Re: Onze Klassiekertjes
Vanwege de vraag, hier even de binnenkanten :

De R 700 :



De TWE 700 :



Als je goed kijkt zal je zien dat de basis van zowel de R 700 en de TWE 700 hetzelfde zijn.

en dan nog de details van de Pocher:













Zoals je kan zien een opmerkelijk complexe technische uitvoering. Wanneer de motor begint te draaien zal de koppeling geleidelijk insluiten en zo de tandwielen van de aandrijving in gang zetten. Hierdoor ontstaat er dus een optrekvertraging zoals we nu in het digitale tijdperk kennen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dag Dirk.

Prachtig om deze verfijnde oude analoge techniek te zien :thumbup:
De Mistral is buitengewoon gedetailleerd, gezien de leeftijd!
Mooie modellen om trots op te zijn deze te bezitten :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi dirk,

Je hebt een mooie verzameling klassiekers hoor, en dat model van Pocher is een snoepje :thumbup:

Die wormwielen doen me zo denken aan oudere Trix modellen, die je weleens op plaatjes ziet.
Zelfs het relais lijkt wel uit een oud Märklin model te komen, het lijkt haast wel of ze onderdelen hebben betrokken van deze fabrikanten.
Buitengewoon gedetailleerd is die lok en dan de techniek......voor die tijd om een puntje aan te zuigen.

Dat de modellen van Märklin amper van elkaar verschillen had ik ergens wel verwacht, ook in die tijd heeft men een crisis gekend, dus gebruik maken van 1 en dezelfde onderkant was toen zeker aan de orde.
Zelfs toen hadden ze al economische redenen om dit soort dingen te doen, en hun modellen dus op een ooievaar leken (lok te groot voor de wielen).

Bedankt voor de plaatsing van de foto's, en ik zag ook je vitrine toen ik een foto aanklikte die er ook zeker goed bij staat :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

@ Ad,

Ook jij bedankt voor het opsporen van dit filmpje en die foto!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Smulfactor 10  :P
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wauw, fantastische loc die Pocher :D bijna zonde om de kap er op te zetten ;)
Bedankt voor de foto's :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vond nog een filmpje van de gelijkstroom variant:



Veel kijk plezier en ja ik hoor wel iets bekends :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

online
Re: Onze Klassiekertjes
Over het Pochermodel:
Hoe mooi het er van buiten ook uit ziet; detaillering is goed, enige kritiek kun je hebben op de grote lampen. Ook onderhuids ziet het er geavanceerd uit maar ik ben altijd wat huiverig voor zulk soort overbrengingen. Heb hele slechte ervaringen met een Gutzold uit de jaren '70, al zier dit er stukken beter uit.
Maar toch, hoe  zit het bv. met de trekkracht, kan zo'n ding een sleep van pakweg 6-8 rijtuigen aan?
Re: Onze Klassiekertjes
Met 8 waggons heb ik nog niet geprobeerd maar met 6 gaat het prima en ik twijfel niet dat die 8 aankan. De trekkracht is groot met de cardan aandrijving, het grote eigen gewicht en de 4 antislipbanden op de aandrijfwielen.
Nu denk ik wel dat je de kwaliteit van Pocher niet moet vergelijken met de DDR kwaliteit van Gutzold; het mag dan wel Italiaans zijn maar Pocher stond en staat nog steeds garant voor kwaliteit. Als je kijkt naar de 1/8 modellen van oldtimer wagens, deze zijn nog steeds ongeëvenaard. Het treinenverhaal van Pocher is destijds overgenomen  en verder gezet door Rivarossi.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Voor zijn tijd zag deze lok er goed uit zeker qua detaillering, maar of je de kwaliteiten naast elkaar kunt houden, daar zet ik vraagtekens bij.

Ben namelijk ook exemplaren tegen gekomen die zinkpest hebben, en wat ook eerlijk vermeld wordt in de advertentie, en is dus niet alleen op de producten van tante M van toepassing.
Dat houd dus in dat dit model ook uit een legering bestaat, die deze verschijnselen kan hebben, maar dat behoeft niet elk exemplaar te zijn natuurlijk.

Neemt niet het feit weg dat deze getoonde lok, ook niet een bepaalde degelijkheid moet missen, integendeel deze lok is ook gebouwd om de tijden te weerstaan.
Robuuste techniek en hier toch wat verfijning in details toegepast, zeker als je kijkt naar de pantografen of de handrails op de lok, en de enigszins diepte werking van de robuuste draaistellen.
Maar ook hier wat verfijning met doorkijk gerealiseerd, al met al toch iets waar je je ogen haast niet van af kan houden als liefhebber.

Dat de treinmodellen naar Rivarossi zijn overgeheveld verbaast me ook niks, maar kan me nog wel de automodellen van dat merk herinneren.
Helaas is dat een andere tak van sport dan modeltreinen, al zijn de automodellen soms ook een fortuin waard.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb vorige week de treinen nog eens op film gezet.
Er rijdt bijna altijd wel een klassieker rond dus ik denk dat de liefhebbers het wel kunnen appreciëren :)
Veel kijkplezier!

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Nou Anthony, ik heb zitten genieten van deze indrukwekkende verzameling rijdend materieel. Heel mooie klassiekers ertussen! Maar ook een imposante verzameling locs van nieuwere generaties. Zeker ook een prachtige verzameling rijtuigen!

Met veel plezier bekeken. Dank voor het plaatsen.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hi Anthony,

Mooie nostalgische spullen heb je en een leuke film heb je ervan gemaakt.

groet
Harald
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt voor de positieve reacties :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Anthony,

Jouw modelbaan heb ik eens in het echt gezien en je hebt een mooie plek ervoor ;)
Ook liet je toen al wat doorschemeren van jouw collectie oudere modellen, en je hebt zeker een paar mooie in de verzameling opgenomen.

Jouw rijtuigen die ik overnam staan hier nog helaas in de vitrine, maar het is wel een voordeel dat ik er elke dag naar kan kijken.
Misschien komen er nog wel een paar oudjes bij, Eurospoor is aankomend weekend al dus ik neem er de tijd voor.

Bedankt ook voor je filmpje, heb er van genoten, en hou ze in eer want dergelijke modellen worden toch een stukje zeldzamer.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Smulfactor 10, Anthony  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Hans,

als je zo'n klassiekers elke dag kan zien heb je er even goed plezier van he :)
In de doos opbergen zou pas jammer zijn.
En je moet er idd de tijd voor nemen, zeker als je mooie originele modellen zoekt.
Zondag 13/11 is er een beurs in Oostmalle, Belgie.
Dat is meestal wel de moeite als je graag klassiekertjes ziet.

Re: Onze Klassiekertjes
Vandaag naar de beurs in Oostmalle gegaan.
Ik was op zoek naar een tender voor de SK800, of eventueel een complete ter vervanging.
En ik heb exact gevonden wat ik zocht :D
Was al wel wat donker om goede foto's te maken.
In het echt is hij mooier, vooral de gouden randen.

Re: Onze Klassiekertjes
 :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Supermooie loc! Heeft vast wel een paar centen gekost, maar dat mag ook voor zo'n mooi exemplaar :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mmmmm wat een mooie aankoop :) Ben echt jaloers :)

Re: Onze Klassiekertjes
Ik vind het ook een prachtige machine.
Ze zet meer dan 900 gram op de weegschaal (zonder doos) dus je hebt ook wel wat, vind ik :)
Rijden doet ze nog niet, maar er is al reactie dus dat komt wel in orde.




Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anthony,

Je hebt er weer een juweeltje bij zeg :thumbup:

Wat scheelt er precies aan die lok dat ie niet rijdt?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Hans,

ze maakt wel geluid alsof ze wil gaan vertrekken maar er zit dan geen beweging in.

Re: Onze Klassiekertjes
En ze rijdt!
Het omschakelen gaat wel anders dan bij mijn andere antieke treinen.
Geen idee of dit normaal is? Want die andere SK800 was ouder.
Ze ging ineens achteruit en na een paar keer proberen ook vooruit de brug op :)
De sleper ga ik wel moeten proper maken of vervangen want het vonkte nogal.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anthony,

Mooi dat je lok rijdt maar hoe schakelt deze dan precies om?

Niet met een hendel of met een schuifje?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ha die Anthony.
Prachtig om zo'n fraaie oude SK800 te zien in de originele doos en dan nog een groene ook! :thumbup:
Zo op het oog ziet deze er nog héél mooi uit.
Zit de oude handleiding er ook nog bij?

Hopelijk gaat deze loc binnenkort weer ouderwets zijn rondjes rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
@ AlbertJan : handleiding was er niet bij helaas. Zojuist nog 2 rondjes gereden met sleep (zie foto's) dus dat komt wel goed.
@ Hans : Het is bij deze nog met 2x schakelen. Het probleem zit niet in de trein zelf denk ik. Op sommige stukken gaat het perfect en dan weer niet, altijd op dezelfde stukken zo lijkt het. Ik heb dit met de ST800 ook al gemerkt. Zou het kunnen dat ze daar te weinig spanning krijgen? Op het parcours worden ze op 2 of zelfs 3 plaatsen van spanning voorzien.
Re: Onze Klassiekertjes
Die groene versie is vrij zeldzaam omdat deze een versie uit ongeveer 1952 is,  bedoeld om de tot zinkpest vervallen vooroorlogse exemplaren te "vervangen". Je zal deze ook nergens in een officiële marklin katalogus vinden.
Ik heb die in Malle ook zien staan, en getwijfeld of ik hem zou nemen ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Anthonymarklin op maandag 14 november 2016, 09:23:20
@ Hans : Het is bij deze nog met 2x schakelen. Het probleem zit niet in de trein zelf denk ik. Op sommige stukken gaat het perfect en dan weer niet, altijd op dezelfde stukken zo lijkt het. Ik heb dit met de ST800 ook al gemerkt. Zou het kunnen dat ze daar te weinig spanning krijgen? Op het parcours worden ze op 2 of zelfs 3 plaatsen van spanning voorzien.
Hoi Anthony,

Het kan wel aan de lok liggen hoor want ook het omschakelrelais kan slecht functioneren, maar ook vanwege de grootte van jouw baan kan 2 tot 3 voedingspunten te weinig zijn.
Gaat het wel goed als de lok in de buurt van de door de trafo gevoede punt komt of niet?
Dan zou het wel aan je voedingspuntenpunten kunnen liggen, anders ligt de oorzaak in een slecht schakelende relais.

Schakelt je relais soms ook de aansluitingen op de tender voor de verlichting voor rijtuigen misschien, of zitten die er niet op?
Kan best zijn dat het niet geschakeld wordt, maar twee keer om moeten schakelen is dan wel vreemd als het normaal gesproken niet hoeft.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
2x schakelen is volkomen normaal en hoort bij het type omschaklerelais dat destijds gebruikt werd. En spontaan omschakelen tijdens het rijden ligt aan een te hoge spanning (of eigenlijk een iets te slap afgesteld omschakelrelais) , niet aan een te lage spanning.
Schitterende loc overigens, maar dat geldt ook voor je overige materieel :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Ondertussen heb ik al die locs eens preventief nagekeken op een recht stuk van 5 rails.
Het omschakelen ging telkens direct. 1x schakelen bij ST800, 2x bij SK800.
Ik heb dit bijna 20 keer getest dus het is wel duidelijk dat de treinen het perfect doen.
Op de baan zelf gaat het niet altijd van de 1ste keer en dikwijls op dezelfde punten.
Het zou wel aan de transfo kunnen liggen.
De 2de transfo heeft de geest gegeven en nu moet die ene transfo naast de baan ook nog de draaischijf, rolbrug, kraan en een 25 wisselaandrijvingen van stroom voorzien.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dubbel omschakelen werd gebruikt om de lok te laten stilstaan met brandende lichten, dus er zijn 2 standen waar de alleen lichten reageren, dus 4 standen van het relais,

Leopold
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat En om de eventueel aanwezige telexkoppeling te schakelen.
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo

In de "stilstand" stand kun je niks schakelen. De telex functie zit er dus niet op.
Wat er ook niet op zit is een onderbreekschakelaar. Flinke boksprong krijg je er dus gratis bij. :D

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat De opmerking was in zijn algemeenheid geplaatst als reactie op de bijdrage van imou. Bij een aantal M* modellen wordt via het "dubbelwerkende" omschakelrelais wel degelijk de aanwezige telexkoppeling in- en uitgeschakeld.
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Uit ervaring, onderschrijf ik bovenstaande.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De periode met het omschakelrelais (ook bokkesprongmaker, omdat de rijstroom even door de motor gaat) met 4 standen, is ver vooraleer er sprake was van telex-koppeling, we spreken hier over de jaren 1945-1952,
Leopold
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Bedankt voor de info, weer wat erbij geleerd.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met de telexschakeling heb je inderdaad 4 standen, maar in iedere stand rijdt de loc ofwel vooruit ofwel achteruit (al dan niet met de telex omhoog).
Die oude omschakelrelais hebben ook 4 standen, maar dan met tussen vooruit en achteruit een nulstand; zoals al eerder verteld branden in die stand alleen de lampjes.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2015

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het is ook rond de periode van de invoering van Telex-koppeling, dat M* een onderbreekcontact op het relais plaatste zodat de rijstroom ogenblikkelijk naar de motor onderbroken werd bij omschakelen, gaf al een rustiger gedrag bij omschakelen,
Leopold
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Het onderbreekcontact mocht eerder niet toegepast worden vanwege een of ander patent.

De "perfekt" schakeling is natuurlijk al ouder dan 1945. Het bestaat al sind 1938 (invoering van de 800 serie).

Standje rijden:


En stilstaan met licht:


Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Bart,

Bedankt voor de info en de bijbehorende documentatie  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
het is heel makkelijk om op zo,n oud relais een onderbreekcontact te maken,dat heb ik voor 40 jaar al bij alle oude loks gedaan.het haakje voor de veer daar moet het schroefje uit,het haakje wordt vast gesoldeert.in het vrijgekomen m2 gaatje komt een stukje plastic.dat heb ik gemaakt van zo,n ouderwets ti rapje uit een oude graetz tv,dat bestaat uit bolletjes die op afstand van zo,n halve mm staan .die knip je doormidden zodat je bolletjes op steeltjes overhoudt,en zo,n bolletje smelt je in het gaatje.dan een paar koperdraadjes bovenop het relais solderen en daar kan de marklin onderbreekschakelaar gemonteerd worden.bij de nieuwere relais lijm ik de onderbreekschakelaar erop met siliconenkit.werkt echt goed.  je kunt ook een klein relais inbouwen van eberle  24 volt en die als onderbreker laten werken. daar moet dan wel een klein gelijkrichtcelletje bij of 4 diodes.daar een weerstandje tussen.de waarde daarvan bepaalt wanneer dit relais aanspreekt,boven 16 volt.dit werkt ook zeer goed en doet niet onder voor een electronische omschakelaar.op deze manier kunnen de oude loks met het orginele relais blijven rijden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dag Boudewijn.

@citaat Zou je van beide beschreven oplossingen van jou eens
foto's kunnen plaatsen opdat het e.e.a. iets duidelijker wordt? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi

Je kan er ook gewoon een modern relais instoppen, of een delta-module :? 8o

Het hoort gewoon niet bij de sfeer. Lekker laten bokken ;)

Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

online
Re: Onze Klassiekertjes
Laatste posting van Bart levert weer een "kantlijndiscussie" op:

Laat je een klassieker in originele staat: dus met de techniek van de tijd waarin het model is gemaakt.
Of moderniseer je het model "onder de kap": electronisch relais, deltamodule, digitale decoder en nieuwe motor?
Zeg maar puristen vs. "tuners / omkatters".
Hoe staat de klassieke gemeenschap hier tegenover?
Zijn er "Amish", zeer behoudenden en progressieven onder ons?
Hier vechten we elkaar echter niet de tent uit; de liefde voor de Klassiekers bindt ons :)