Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

DJ en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Daar zie je de afbeelding in de 1965 catalogus: http://files.homepagemodules.de/b635175/f90t492p1568n3_xEViHaLs.pdf
Pagina 27.
Re: Onze Klassiekertjes
Heerlijk, die oude catalogus :important:
Re: Onze Klassiekertjes
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Jaaaa, nu wordt het helemaal interessant! 8o
Net op de site van Johan Voermans een stukje Trix Express historie gelezen en daar wordt de verkoop van de Trix Hondekop in groen en rood al veel duidelijker.
Zelfs de Trix catalogus uit 1962, met voorop de ook nieuw uitgebrachte Adler, is dezelfde die ik net in mijn handen had!  :D
In 1962 heeft Trix de groene Hondekop uitgebracht en in 1963 is daar de rode variant bij gekomen, in 1965 was het de laatste keer dat beide modellen in de catalogus stonden, dus zijn deze maar 2-3 jaar in productie geweest.
Het is dan zeker verbazingwekkend dat er toch een flink aantal van deze typisch Nederlandse Hondekop bewaard zijn gebleven.

Bijzonder leuk om zo'n model uit mijn jeugd in dit topic weer tevoorschijn te zien komen! O:-D

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: FredMa op maandag 08 februari 2016, 14:23:32
Nog een paar  ;)
Bedankt voor de links. Da's als Viagra voor m'n ziel... :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
dat zijn inderdaad mooie links, die ga ik eens even goed bekijken. :P Van mij hebben ze voorlopig even geen last, bedankt Fredma

groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Tjonge, het topic valt een beetje stil, dus een reanimatiepoging  ;)

Ditmaal de 1212 die in mijn vorige bijdrage (alweer een paar pagina's terug) even plaats moest maken voor zijn jongere broer. Ik heb de loc ik meen halverwege de jaren '90 gekocht als occasion bij Wentink Apeldoorn. Hij trekt een bescheiden sleepje goederenwagons uit de begin jaren '70. Die heb ik als kind bij elkaar gespaard, cadeau gekregen op verjaardagen etc. In totaal zijn het er een stuk of 15, van uiteenlopende aard. Die met de auto's vond ik altijd al magisch, dus dat zijn er een paar meer geworden, de oudste met Taunussen en de jongere met Kevers. Heel bijzonder is het verder allemaal niet. Het zijn heel gangbare wagons. Dat maakt me ook niets uit. Voor mij heeft het vooral nostalgische waarde.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

online
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi 1200Blauw,

Je kan het een "universele Klassieker" noemen!
Dat maakt hem niet minder mooi; die autolaadwagons zijn ook klassiekers.
Leuke foto, bedankt :thumbup:

Leon
Re: Onze Klassiekertjes
Enkel al omdat het weer actueel is (de echte rijdt weer) een plaatje van mijn 45 jaar oude Hornby R850/5:



Of wordt het pas een klassieker als hij minstens 50 jaar oud is?
Re: Onze Klassiekertjes
Mooie loc én nog steeds te koop ===> klik
Re: Onze Klassiekertjes
En dan zeggen ze dat Märklin zijn moules lang gebruikt  :)
Omdat ik toch aan het afstoffen ben nog een Hornby R066; de Duchess of Sutherland.
Deze is echt wel te jong om een klassieker te zijn, die haalt nog niet eens de 40 jaar (39), maar hij past wel goed bij de vorige.



Maar nu wordt het echt wel te donker om met de iPad en zonder flitser een deftige foto te maken...

Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk die Engelse stomers! :):thumbup:

Morgen is het weer licht. Ik vind het niet erg om een dagje te wachten op meer van dat moois  >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mag mijn emaille "plaatje" ook bij de klassiekers, tenslotte is dit reclamebord toch echt klassiek en oud! O:-D
(staat ook afgebeeld in het topic over de gerstaureerde "Flying Scotsman".)



@Fred.
Prachtig die klassieke Engelse stoomlocs, hopelijk volgen er nog meer!? :thumbup:
(moet die van mij ook opzoeken maar liggen tijdelijk opgeslagen bij mijn dochter op zolder! 8o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Allez, omdat er zoveel vraag naar is, nog eentje, een Hornby R150 van 1977, ook nog maar 39 jaar oud...
Re: Onze Klassiekertjes
En mag deze HWN ook mee doen?
Dat is een echt vuurspuwend monster, er zit een vuursteentje in  ;)







Dat is nogal wat spectaculairder dan een simpele rookgenerator  :)
En dat allemaal zonder elektriciteit...
Re: Onze Klassiekertjes
@AlbertJan
Je emailplaat is precies dezelfde uitvoering van de loc als de oude Hornby, zonder windleiplaten en nummer 4472.
Ik vind die mooier dan de gerestaureerde  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

En nog een loc van Mainline, ook zo'n 40 jaar ( of ouder )

Ik vind de "knik" in de ketel wel spannend.
Acceleratie van 0-100 in 2 seconden. Ofwel; trafo een beetje open en weg issie  :D

Grtz Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
[/img]hier een foto van mijn 23 lokjes,4x da800 en 6 x3005 .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@citaat mooi hoor :thumbup:
Ik heb er ook eentje :-) (versie 1) en heb het altijd apart gevonden dat die 1e versie een kunststof ketel had en dat hij daarna in metaal werd uitgevoerd.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
ik heb er ook een met een kunststof kap.toch is de trekkracht niet veel minder,30 erz3d wagens of 15 d wagens gaat zonder moeite,ook een stijging van 30 centimeter over 15 meter lengte
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Klopt, ik heb er een sleep van 5 blikken dtreinwagens mét verlichting en dus mét slepers achter hangen en ook mijn hellingen van >5% zijn geen enkel probleem >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
'k Heb er zo 4, 3 oldtimers en 1 nieuwe, wel allemaal verschillende  ;)
De eerste in kunststof, de latere in metaal, de goedkope van Primex en de eerste nieuwe.
De oudjes waren hier al te zien: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.msg941508#msg941508
Waarbij het opvalt dat de plastieken het moeilijkst zijn verf vast houdt...
De oudjes zijn zeker de krachtigste, wat niet moet verwonderen, in mijn banenboek van 1956 schuwde men hellingen tot 13% (!) niet: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.msg941620#msg941620
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vaak zijn de ringen op de ketel verdwenen door het vele aanpakken,hoe kun je die er weer mooi strak opzetten,ik dacht met een viltstift ofzo.Maar misschien zijn er betere ideen.Ik heb voor de oude botjes ook zelf antislipbandjes gemaakt van transparant pvc op de draaibank.Deze zijn oliebestendig,en de trekkracht is er niet veel minder door.Een 3031 rijdt ook met 30 ertswagens de baan rond.Ik maak deze bandjes ook voor de F800   3048 3027 3047 3021 en andere.
Re: Onze Klassiekertjes
Gisteren is er hier nog een Marklin SK800 aangekomen.
Helaas is de tender niet origineel, deze hoop ik ooit eens apart te kunnen kopen.
Iemand een idee welke versie dit is? De verkoper dacht de SK800.16 van 1951-1953.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mmmm fantastisch ...

Geniet er maar van enne die tender ... die zal je wel vinden :)
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Anthonymarklin op donderdag 24 maart 2016, 21:47:25
Iemand een idee welke versie dit is? De verkoper dacht de SK800.16 van 1951-1953.
Anthony, als je SK800 geen antislip bandjes en de tender geen vouwbalg achteraan heeft, zou dat kunnen kloppen.
Waarom denk je dat de tender niet origineel is?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Volgens mij bedoeld hij dat de tender beter in de lak staat dan de loc zelf. Is misschien van een latere datum. Althans zo lijkt het. Correct me if i am wrong..
Re: Onze Klassiekertjes
Tender heeft het nummer 03 1055, is dus van de rode BR 03 art. nr. 3089.
De loc heeft geen antislip bandjes.
Re: Onze Klassiekertjes
Je doet je oudjes eigenlijk een beetje onrecht aan ze te presenteren op plastieken rails...ik vind dat toch echt niet passen, je haalt het retro gehalte zo toch een flink stuk naar beneden...
't Ja, ik ben een metal fan  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Ik ben het met je eens maar mijn oudjes zijn duidelijk in de minderheid dus gaat de voorkeur uit naar de c rails.
Wel heb ik een lange metalen brug :)
Re: Onze Klassiekertjes
Je moet ze om echt te genieten toch af en toe eens laten 'denderen' op metaalrails hoor, misschien een idee om er een sounddecoder in te zetten met M-rail geluid  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Frèèèèd, neeee! Dat van die M-rails was ik met je eens, maar dit kan natuurlijk ècht niet!  :)

Mooie verzameling Anthony, complimenten  :) :thumbup:
Daar zou ik wel meer plaatjes van willen zien als dat mogelijk is.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Anthony.
Bijzonder fraai gezicht om deze oudjes zo bij elkaar te zien staan! :thumbup:
Maar ik ben het ook met de andere eens dat de presentatie op M-rails het mooiste zou zijn
Maar voor het rijden zonder sound decoder is jouw lange metalen brug natuurlijk helemaal het summum, oud, fraai en een prachtig stukje herrie ehhhh nostalgische sound! :D

Ik moet ook eens mijn oude "zooi" bij elkaar zoeken en eens mooi op de foto zetten maar ja, moet nog zoveel! O:-D
(nu eerst maar weer eens een paar uurtjes buiten werken! B))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Onze Klassiekertjes
@ 1200Blauw : Dank je wel, voor meer foto's verwijs ik graag naar mijn draadje. Ik ga deze week van al mijn treintjes goede foto's nemen dus die zullen daar zeker passeren. En mijn vader heeft een nieuwe camera besteld dus als die geleverd is zal er wel een filmpje volgen, of meer :D
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=58477.0

@ Albertjan : je kan niet alles hebben natuurlijk :) Maar de brug is inderdaad prachtig en is toch 4,5m lang dus dat maakt al veel goed. En die oude zooi moet je inderdaad eens bij elkaar zoeken, ik ben wel benieuwd wat voor moois daar nog tussen zit :)
Re: Onze Klassiekertjes
Gisteravond was mijn kleinzoon op bezoek. Hij wilde ook eens een locomotief een onderhoudsbeurt geven. Ik wil dergelijke initiatieven niet afremmen en gaf hem dan ook heel enthousiast uitleg hoe hij de kap van zijn Märklin 3000 locje kon verwijderen en wat er allemaal mocht gesmeerd worden.
Maar 't is een (te) fel baasje en hij heeft zich gisteravond in alle stilte nogal laten gaan...
Zo vond ik deze morgen mijn Märklin 3015 die hij ineens ook een onderhoudsbeurt had willen geven...

Enfin, we weten weer wat gedaan vandaag...
Re: Onze Klassiekertjes
Lange trein
gast

Re: Onze Klassiekertjes
1 april  :help: :P
Re: Onze Klassiekertjes
Zo geeft de jeugd z'n interpretatie van een één april grap.
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi puzzeltje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Je moet het positief zien, nu staat er hier bij de klassiekertjes eens een echte exploded view, 't moeten niet altijd tekeningetjes zijn hé  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Fred, kun je dan nog wel even de onderdeel nummers erbij zetten?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
en het anker en de veldwikkeling heeft hij zeker opgegeten,die krijg je morgen weer
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Toont de jeugd eindelijk ook eens actief belangstelling voor de hobby van de over t algemeen grijze wereldvreemde treinzombies, is t nóg niet goed... :-( :-( :-( Laat die jongen zich lekker uitleven op die ouwe meuk waar die kroko ook duidelijk toe behoort. En mocht hij/jij hem niet meer in elkaar krijgen dan stuur je de hele zooi maar naar mij op :P
Re: Onze Klassiekertjes
Volgens mij heeft een of andere grapjas zijn doos met wisselstukken om gekieperd.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Een waar talent die kleinzoon, kan meteen een onderhoudsbedrijf voor Märklinproducten gaan opzetten.  :D Of zich aanmelden in Göppingen, worden de reparatietijden bij Märklin wat korter  >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Idee voor een nieuwe Wiki rubriek?  "Help, mijn kleinzoon is klusser".

Leuke puzzel, lijkt me.

Groeten,
Roel
Re: Onze Klassiekertjes
1 april is nu wel voorbij, de berg onderdelen is er nog altijd...
Maar wie opmerkzaam is zal wel al gemerkt hebben dat er heel wat ontbreekt, er ligt echt niks tussen dat niet van een 3015 is, maar er ontbreekt wel veel: rotor, stator, omschakelrelais, 't lijkt wel op een bezoek van koperdieven  ;)
De lok heeft al meer dan 40 jaar geleden de geest gegeven met een uitgebrande motor ten gevolge van een vastloper door het breken van diverse steunpunten die moeten dienen voor het vasthouden van de cardans tussen het middenstuk met de motor en de neuzen met de wielen.


Sindsdien doet hij dienst als pluklok en oefenlok om wielen op en af assen te monteren, om tandwielen te vervangen,...
Wie weet welke onderdelen ik ooit nog nodig heb om een andere 3015 in orde te stellen, en het ligt niet in de weg.
Het afbreken van de cardan steunen ten gevolge van heel slecht gietwerk (gietgallen) is wel een heel zwak punt van de 3015, want als groepsfoto's zijn per 5, allen met breuken en barsten, kan het geen exemplarische fout zijn...

Wees dus maar voorzichtig als je zo een oude 3015 in je bezit hebt, of van plan bent er eentje te kopen...

 
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Fred.
Nu 1 april weer voorbij is kan ik rustig weer reageren! O:-D
Op zich helemaal niet slecht zo'n sleutelende "kleinzoon", vaak leveren de onderdelen véél meer op dan een slechte complete loc.
Het verbaast mij wel dat je al zoveel 3015's hebt gehad waar dezelfde bevestiging van afgebroken was.
Nu heb ik zelf nog steeds geen 3015 in mijn bezit maar wel vrijwel alle andere, van 3052 tot de 39xxx serie en nog nooit heb ik een slecht exemplaar hiervan gehad.
Betreft het hier dan uitsluitend de 3015 of kan dit bij andere Krok's ook voorkomen?

En nog een vraag.
Ik lees altijd in jouw onderschrift 'mon', was je voorheen dé "Mon" of gewoon een 'mon'?
(dé "Mon" mis ik namelijk nog steeds, met zijn kennis en vlijmscherpe humor een zeer gewaardeerd forumlid)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Onze Klassiekertjes
Dag AlbertJan,

Neen, de 5 getoonde motoren zijn niet van mij, gelukkig maar, ik vond ze ooit in een aanbieding op eBay, waarschijnlijk van een hersteldienst of zo. Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige ongelukkige ben geweest met een slecht gegoten 3015. Misschien hebben andere types loks uit dezelfde periode wel hetzelfde slechte gietwerk, heel waarschijnlijk zelfs, maar de 3015 is er alleszins heel gevoelig aan omdat de steuntjes voor de cardanringen het zwaar te verduren krijgen, er hangt daar echt wel veel gewicht aan vast, ze zijn dan als scharnierpunt eigenlijk te zwak als ze niet goed gegoten zijn.
En ja, ik ben vermoedelijk dė Mon die jij bedoelt, de ene vindt mij grappig, de andere werk ik vaak,op de zenuwen, ah je kunt niet voor iedereen goed doen  ;)
Ik had vroeger een rubriekje 'Knutselen met Mon' en toonde daarin een supereenvoudige manier om contactrails te maken met zelfklevende alu folie, de ombouw van een draaischijf voor C- rails,...., en ik teken graag baantjes om her en der te helpen, en voor de rest ben ik nogal kritisch voor wat hier soms allemaal,georakeld wordt  :)
Re: Onze Klassiekertjes
BlueTrain
gast

Re: Onze Klassiekertjes
@Fred,

Leuk die Franse modelspoorsite, leuk ook vanwege de Faller AMS-au-/fotootjes: a trip down memory lane....
(BTW: een "grapjas" probeert daar 9-11 na te bootsen door in twee Faller flatgebouwen te "vliegen")
Trouwens: "memory lane?" Kan het zo weer opbouwen, als ik zou willen...

Citaat van: FredMa op vrijdag 25 maart 2016, 14:17:58

Je moet ze om echt te genieten toch af en toe eens laten 'denderen' op metaalrails hoor [....]

Kan me hier helemaal in vinden. Als klein jochie kon ik geweldig genieten, als m'n 1100 door de
wissels en kruiswissel kwam denderen. Dan hoorde je echt, hier komt een bonk kracht en metaal
aan zetten (heel soms bleef ie in de bovenleiding haken doordat die vermaledijde isolatoren gingen
verschuiven als je ze niet helemaal dicht kreeg wegens teveel leidingen op één isolator  8o).
Ook mis ik het klik-klik van over de lassen rijden. Maar afgezien van dit auditieve aspect ziet M-rails
er natuurlijk niet uit naar de huidige maatstaven gerekend...
Toch is het wel jammer, dat dit "äuditieve" aspect in de loop der tijd een beetje ondergesneeuwd is geraakt
en dan doel ik niet alleen op de rails. Een wagon kan tegenwoordig nog zo mooi zijn vormgegeven en
geweathered, als je ze hoort (met de nadruk op áls), dan hoor je plastic en dat vind ik toch wat minder...
Ik ben daarom een fan van metaal: assen in metalen lagers, op z'n minst de bodem van metaal, bij rijtuigen
ook de wanden van metaal. Vroeger kon er wel 's wat mis gaan bij ponsen, stanzen en buigen, bij de huidige
stand der techniek hoeft dat geen probleem meer te zijn. En details worden tegenwoordig ook steeds meer aangezet,
dus betere detaillering in kunststof is ook geen argument meer...
Mijn ultieme droom is edelstalen Nahverkehrswagen met echte gegraveerde pauwenogen  :-) :-) :-)
Zou dat niet wat zijn?? O:-D Ik wil METAAL horen, het heet tenslotte EISENbahn....
(Oeps, liet me even gaan... 8o 8o).
Nah ja, zal wel een droom blijven, assen in metalen lagers is al moeilijk vanwege de uitwisselbaarheid
met andere stroomsystemen.... (*zucht*)
Prettig weekend!

Mvg,Willem.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Hoi Willem !

Helemaal uit het hart gegrepen, wat je schrijft !
Waarom moet alles toch zo fluisterstil zijn op een treinbaan ?
In het echie is dat zeer zeker niet het geval.

Van mij mag het motortje in de loc zich ook gerust laten horen, écht bedrijfsgeluid  :thumbup:

Grtz Tony