@Fred,
Leuk die Franse modelspoorsite, leuk ook vanwege de Faller AMS-au-/fotootjes: a trip down memory lane....
(BTW: een "grapjas" probeert daar 9-11 na te bootsen door in twee Faller flatgebouwen te "vliegen")
Trouwens: "memory lane?" Kan het zo weer opbouwen, als ik zou willen...
Citaat van: FredMa op vrijdag 25 maart 2016, 14:17:58
Je moet ze om echt te genieten toch af en toe eens laten 'denderen' op metaalrails hoor [....]
Kan me hier helemaal in vinden. Als klein jochie kon ik geweldig genieten, als m'n 1100 door de
wissels en kruiswissel kwam denderen. Dan hoorde je echt, hier komt een bonk kracht en metaal
aan zetten (heel soms bleef ie in de bovenleiding haken doordat die vermaledijde isolatoren gingen
verschuiven als je ze niet helemaal dicht kreeg wegens teveel leidingen op één isolator
).
Ook mis ik het klik-klik van over de lassen rijden. Maar afgezien van dit auditieve aspect ziet M-rails
er natuurlijk niet uit naar de huidige maatstaven gerekend...
Toch is het wel jammer, dat dit "äuditieve" aspect in de loop der tijd een beetje ondergesneeuwd is geraakt
en dan doel ik niet alleen op de rails. Een wagon kan tegenwoordig nog zo mooi zijn vormgegeven en
geweathered, als je ze hoort (met de nadruk op áls), dan hoor je plastic en dat vind ik toch wat minder...
Ik ben daarom een fan van metaal: assen in metalen lagers, op z'n minst de bodem van metaal, bij rijtuigen
ook de wanden van metaal. Vroeger kon er wel 's wat mis gaan bij ponsen, stanzen en buigen, bij de huidige
stand der techniek hoeft dat geen probleem meer te zijn. En details worden tegenwoordig ook steeds meer aangezet,
dus betere detaillering in kunststof is ook geen argument meer...
Mijn ultieme droom is edelstalen Nahverkehrswagen met echte gegraveerde pauwenogen
Zou dat niet wat zijn??
Ik wil METAAL horen, het heet tenslotte EISENbahn....
(Oeps, liet me even gaan...
).
Nah ja, zal wel een droom blijven, assen in metalen lagers is al moeilijk vanwege de uitwisselbaarheid
met andere stroomsystemen.... (*zucht*)
Prettig weekend!
Mvg,Willem.