Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: martin op zondag 17 januari 2016, 12:52:42
Er klopt trouwens nog meer niet aan de 4 delige, volgens mij moet het achterste stuurstandrijtuig ook pantograven hebben.

Tuurlijk niet. Behalve die panto's klopt er veel meer niet aan. Dit is echt een klassiekertje en dus eigenlijk per definitie niet kloppend. Daar gaat het ook helemaal niet om toch? Het gaat om de charme van het knarsende mechaniek, rammelend blik, metaal op metaal, de geur van olie, dat soort dingen. Veel plezier ermee!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Martin,

Leuke Hondekopsamenstelling heb je gemaakt.  :thumbup: Veel plezier ermee. Zoals 1200Blauw zegt, het gaat om de charme van deze kassieker, dus trek je niks aan van de weinig positieve opmerkingen die over jouw compositie gemaakt worden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
In de jaren '50 tot 70 waren idd de modellen niet naar de huidige maatstaven.
Laten we eerlijk zijn de oude M 1100 loc ziet er eigenlijk niet uit.
Toch werden tekortkomingen voor lief aangenomen, modellen naar NL-voorbeeld waren op één hand te tellen.
Toen het Trix-treinstel op de markt kwam sloeg het waarschijnlijk in als een bom, denk ik want ik was een zuigeling/peuter.

Leuk Martin, dat je de Piko ernaast hebt gezet en hoewel fotos vertekenen vind ik de Trixkleur toch beter getroffen dan bij Piko.
De kleuren van Piko lijken net op de laatste jaren van de groene NS-periode.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Leuk hoor Martin veel plezier met je vier-wagen treinstel !
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Wilfried op zaterdag 16 januari 2016, 20:22:24
Was dat winkeltje toevallig in Zelhem dan bestaat hij nog steeds.

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 16 januari 2016, 20:48:14
Nee, Zelhem was het niet. Het winkeltje was in Winterswijk en had een aparte korte naam, Kriek, of Kloek oid. Ik ben er nog wel eens geweest, maar heb het niet meer kunnen vinden. Het mannetje in de winkel was toen al op leeftijd, dus zal dat zaakje inmiddels wel gesloten zijn.

En opeens schoot het me te binnen: het winkeltje heette Kwak in Winterswijk.
Even Googlen levert op dat in dat pand tegenwoordig GT Modelbouw is gevestigd.
Re: Onze Klassiekertjes
Jekihero
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Mijn 3009 - GN 800 / 44 690, in 1955 gekocht in Dortmund voor DM 69,=
Prijs staat in potlood geschreven op de OVP in nieuwstaat.
Mijn vader verdiende destijds Fl 55,= per maand !

Ronald
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat wauw!  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Ronald.
Wat een prachtige GN800 is dit nog! :thumbup:
En dan ook nog zelf gekocht en nog steeds in eigen bezit.

Zelf kreeg ik in 1955 mijn eerste elektrische Märklin trein maar dan de CM800, 2e hands met wat wagonnetjes, rails en een trafo.
Hiervoor had ik 3 jaar gereden met een Märklin opwind set met Krokodil en stoomloc, helaas zijn deze ingeruild voor wat Märklin rails en wissels.

Geweldig mooi bezit zo'n puntgave BR44 GN800.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
prachtig :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
44 parade
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup: @citaat
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Boudewijn.
Wat een prachtige gezicht om zoveel van die (oude) BR44's naast elkaar te zien staan! :thumbup:
Zo te zien rijden deze allemaal en worden nog steeds voor het zware trekwerk ingezet.

Bijzonder leuk om te zien en geweldig dat je deze voor ons hebt laten poseren! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: nobody op zondag 17 januari 2016, 13:06:04
Citaat van: martin op zondag 17 januari 2016, 12:52:42
volgens mij moet het achterste stuurstandrijtuig ook pantograven hebben.
Dat is juist. Bron afbeelding: Wikipedia
Foto gemaakt tijdens een donateursrit op 18 mei 2002: KLIK beetje naar beneden scrollen, dit is station Hoek van Holland haven.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Dag Bouman,

Geweldig die 44 parade. De achterste is een G 800 zie ik met een zg."nietentender"Een kostbaar bezit.

vr gr Harry.
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Ronald,
Mooi verhaal bij de loc. Je plaatst meteen ook de huidige prijzen van Märklin in een ander daglicht. In die tijd dus ruim meer dan een maandinkomen voor een loc!
Groet,
Nic
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De foto was een testje,ik kan nu weer foto,s plaatsen.Die 44 daar heb ik er 18 van,ze rijden allemaal.delangste trein heeft 26 erz wagens.De G 800 daar zijn er 2 van en 2 groene fransen.Deze week komt er weer een 44 bij uit 1964.Die van Gunther staat er ook bij.De meeste van deze loks heb ik 40 jaar,en bij goed onderhoud slijten ze niet.Ook geen slechte tandwielen.          Vanmorgen weer 2 oude botjes erbij gekregen ,een 3047 1964 en een 1100 in onderdelen,puntgaaf met orgineel bokkesprong relais.er is een lampje weg en er is 1 pantograaf(de andere heb ik wel)en voor de bevestiging van de draaistellen moet ik nieuwe schroefdraad in de onderkant maken.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wauw, en ik dacht dat ik er veel had met 6 stuks (en een nieuwe met sound)  :eek:
Het zijn geweldige loc's; die oude dingen kunnen zeer langzaam kruipen (met een ESU 54610); beter als menige nieuwe loc.
Ze haperen ook nooit met die twee aparte slepers.

Maar kan je ze nog uit elkaar houden ?

Grv. Huub
Re: Onze Klassiekertjes
Geen idee of deze hier al eens gepasseerd is: http://trainsdefrancois.free.fr/index.php
Zelfs voor wie de Franse taal niet machtig is toch gegarandeerd veel kijkplezier.
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt voor de link. Vooral de pagina's met oude Märklin spullen vind ik erg leuk :important:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Inderdaad erg leuke link  :thumbup:

Duurt even met laden, maar zeer de moeite waard !

Bedankt Fred !
Re: Onze Klassiekertjes
Bij de pagina's over Märklin vind ik het stukje over de VB rails wel interessant want het is niet zo bekend dat VB het eerst slank M-railmateriaal maakte en Märklin van hen het patent over kocht.
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dit is wel een grappig plaatje. Al het beschikbare NS-materieel in het Märklin-assortiment van eind jaren '60 / begin jaren '70 in één foto:


trainsdefrancois.free.fr
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dan mis ik toch de 1100, of stond die in die periode niet in de catalogus?
Re: Onze Klassiekertjes
In 65 en 66 zou de 1100 er bij gekund hebben.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Super die franse site!
En als we bij klassiekers het niet alleen over Märklin hebben:
De blauwe NS1300 van Jouef, op basis van een franse loc, kwam al in 1966 uit en was behoorlijk goed gedetailleerd.
Er was wel wat kritiek dat Jouef het chassis van de CC40100 gebruikte, wat dus niet helemaal correct was.
Er wordt zelfs vermeld dat Jouef in die tijd niet de bijpassende rijtuigen had en deze uit Märklin-programma zijn.
Maar het is zeker een klassieker!
Fleischmann had tot mijn verrassing in de jaren '50 en '60 en behoorlijk groot USA-programma, nooit geweten tot nu toe.
Dus heel veel dank voor het plaatsen.

Re: Onze Klassiekertjes
Er is al eens eerder een topic over gemaakt maar toch wil ik hier ook nog even laten zien wat ik in mijn collectie heb. Dit is 1 van de 2 locomotieven + dat ik nog veel wagons en scenery heb.
Binnenkort zal ik de collectie weer eens opbouwen en laten rijden!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Johan,

Wat een prachtige klassieker :favorite: :thumbup:

Maar gun die lok en zijn rails een plaats op een plaat, want anders zal je de haren van je hoogpolig tapijtje tussen je tandwielen kunnen plukken ;)

Reed vroeger bij mijn ouders ook op het hoogpolige, en dat gaf hetzelfde resultaat, dus kan je spreken van een beginnersfoutje  :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 03 februari 2016, 20:07:22
Maar gun die lok en zijn rails een plaats op een plaat, want anders zal je de haren van je hoogpolig tapijtje tussen je tandwielen kunnen plukken ;)

Reed vroeger bij mijn ouders ook op het hoogpolige, en dat gaf hetzelfde resultaat, dus kan je spreken van een beginnersfoutje  :D

Zelf wist ik niet dat dit schade aan de trein kon veroorzaken, desondanks heb ik hem nooit hier of op andere tapijten laten rijden, dit was alleen voor de foto. Maar toch zeker bedankt voor de reactie zodat ik dit ook nooit zal doen!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Johan,

Het is geen kwestie van zozeer schade, maar je moet het wel reinigen ;)
Dat het voor de foto is kon ik ook wel bedenken, en het is meer preventief bedoeld dan een waarschuwing O:-D

Toch had ik er in den beginne ook last van, want ook ik stond niet stil bij het feit, dat dergelijk tapijt altijd haartjes heeft die meegenomen worden door je wielen en tandwielen.

Mijn moeder had altijd schoon tapijt hoor en de stofzuiger ging er ook regelmatig over heen, en toch bleven die draden komen.
Pas toen ik het in de klas vertelde aan een leraar, zei die tegen me dat modeltreinen eigenlijk op een plaat hoorden te rijden, en hij liet ook aan iedereen zien waarom dat zo is.

Pas toen ik een plaat had werd het al stukken minder, maar de schoonmaakbeurt was wel verder weg, maar niet helemaal onvermijdbaar ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De loc van Johan is een echte "neo-klassieker".
Vraag is dit spoor H0 of 00?
en uit welk jaar?

Mooie foto Johan en wees er zuinig op!
Re: Onze Klassiekertjes
@Baanloos

Om te zeggen wat voor spoor het is heb ik nog te weinig kennis, wel kan ik zeggen dat de loco uit vóór 1940 komt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Onze Klassiekertjes
kwam dit tegen in een garage verkoop ik denk dat dit ook bij de klassiekertjes geplaats kan worden
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Johan.
Wat een prachtige klassieker is dat! :thumbup:
En ook nog erg mooi bewaard gebleven.
Dit lijkt mij spoor 0 uit de dertiger jaren.
Rijdt deze nog goed?

@Dutchaussie.
Dat is wel een hele mooie en leuk "garagesale".
het is de Märklin 444 2e type, geproduceerd van 1947-1952

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Johan op woensdag 03 februari 2016, 20:03:02
Er is al eens eerder een topic over gemaakt maar toch wil ik hier ook nog even laten zien wat ik in mijn collectie heb. Dit is 1 van de 2 locomotieven + dat ik nog veel wagons en scenery heb.
Binnenkort zal ik de collectie weer eens opbouwen en laten rijden!
Deze lijkt er erg veel op ===> klik
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Hele fraaie loopbrug  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Onze Klassiekertjes
@AlbertJan

Voor zover ik weet loopt hij nog prima. De laatste keer is echter wel weer een tijdje geleden.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: AlbertJan op donderdag 04 februari 2016, 08:12:54
@Dutchaussie.
Dat is wel een hele mooie en leuk "garagesale".
het is de Märklin 444 2e type, geproduceerd van 1947-1952

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Zuinig op zijn, staat in de Koll voor ? 250,-- :D
Re: Onze Klassiekertjes
Omdat dit item hier, gezien wat er al allemaal gepasseerd is, al lang hopeloos verkeerd staat onder 'Bespreking Märklin H0 modellen' moet deze BUB spoor S er ook nog wel bij kunnen  ;)
Wel geen 3-rail maar wel wisselstroom!



Opgegraven in mijn collectie op vraag van iemand op een ander forum die dezelfde set heeft maar zonder trafo.
En er direct van geprofiteerd om de BUB nog eens wat rondjes te laten draaien, net zoals vroeger, op de vloer natuurlijk ;)

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes


Deze hondekop ziet er misschien een beetje vreemd uit. Bij de groene hondekop die ik hier een poosje geleden liet zien klopte verschillende details niet, maar bij deze is er nog meer mis. De kleur bijv.
Toch is dit een originele Trix zoals hij in de jaren 60 te koop was, naast de groene uitvoering. Ik wist dat ze bestonden, en ik heb ze ook nooit mooi gevonden. Maar ik kreeg deze aangeboden, met de boodschap 'kijk maar wat je er mee doet, ik hoef hem niet meer want hij rijd toch niet'. Na een uurtje solderen en inbouw van een decoder (dit keer een ESU lokpilot V4) rijd hij echter prima. Beter zelfs als de groene die ik al had. Bedoeling was dat ik hem daarna een groen jasje zou geven, ik had de verf al bijna in de spuit gedaan. En toen bedacht ik me. Ik laat hem gewoon zo. Zonde om zo'n stukje modelbouwgeschiedenis over te spuiten. Hij is bijna mooi van lelijkheid, net of hij in de menie staat. En eigenlijk kleurt hij best wel leuk zo in het groene weiland. :)

groet
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
-Martin:
Mooi lelijk is ook niet mis, veel plezier met de gratis aanwinst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Jørg op zondag 07 februari 2016, 16:07:50
-Martin:
Mooi lelijk is ook niet mis, veel plezier met de gratis aanwinst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bijna gratis dan, ik heb er de goede man een fles (rode)wijn voor gegeven.

groet,
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
-Martin:
Dat is een hele aanvaarbare prijs,  >:-D >:-D >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk modelletje Martin.
Als je de panto's eraf haalt en er een uitlaat op zet, heb je een diesel en dan klopt de kleur wel.  O:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: martin op zondag 07 februari 2016, 18:03:44
...een fles (rode)wijn voor gegeven.

Ja logisch... Had 'm een fles groene wijn gegeven, dan had misschien ook het treinstel de juiste kleur gehad  :o)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wat bezielde TriX destijds om het model in het rood uit te brengen?
Destijds was ik te klein, zijn er forumleden die nog weten hoe er destijds op werd gereageerd.
Enne Martin, hij is "mooi verkeerd". :D dus houden zo.
2e hands die ik heb waargenomen waren meestal in slechtere staat dan deze.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik vind 'm prachtig, niks meer aan doen, lekker origineel laten :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Baanloos op zondag 07 februari 2016, 21:50:00
Wat bezielde TriX destijds om het model in het rood uit te brengen?
Destijds was ik te klein, zijn er forumleden die nog weten hoe er destijds op werd gereageerd.

Volgens geruchten bleef Trix met een grote voorraad (groene) hondekoppen zitten vanwege de hoge prijs, en besloten ze daarom om een serie rood te spuiten. (dat sloot misschien meer aan bij de duitse smaak?)Dat lijkt me vrij aannemelijk, want de groene verf zit er nog onder. Voordat ze overgespoten werden zijn ze blijkbaar slecht ontvet, want bij de meeste exemplaren bladdert de rode verf er behoorlijk af. Daarom zijn er zo weinig gave exemplaren over gebleven. In dit geval hebben de exemplaren die netjes in hun originele verpakking zijn bewaard nog het meest geleden. Die hebben veel verf achtergelaten in hun OVP.

Hoe er destijds op gereageerd werd? Ik weet het ook niet, ik bestond toen nog maar net kon toen nog niet lezen. Als bijv. Piko nu zou besluiten om een rode hondekop uit te brengen dan zullen we ongetwijfeld heel snel weten hoe men hier op reageerd dankzij het internet en de fora. ;)
Maar misschien zijn er nog veteranen onder ons die wel meer er over kunnen vertellen.

groet,
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Martin.
In het begin van de zestiger jaren heb ik bij mijn plaatselijke treinenwinkel 2 stuks groene Hondekop van Trix gekocht.
Deze waren gewoon op voorraad in de winkel maar een rode uitvoering was nergens te vinden! :?
En aangezien mijn merk Märklin was en de catalogussen meestal duur betaald moesten worden, kocht ik geen catalogus van Trix dus was van het bestaan ook niet op de hoogte.
Nu heb ik deze catalogus van 1962 wel met daarin uitsluitend de groene Hondekop, 2-delig met een verkoopprijs van....... f92,50!!
Trouwens gelijk- of wisselstroom, alle uitvoeringen hadden exact dezelfde prijs.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk om over zo'n treinstel te bomen.
Als je googelt is er nog zat te vinden zoals bijvoorbeeld:
http://www.trix-archiv.de/t217f22-Der-TRIX-Triebwagen-der-Niederlaendischen-Staatsbahnen-genannt-Hondekop.html
uiteraard in het Duits.

Eigenlijk waren ze hun tijd ver vooruit bij Trix!
In combinatie met de toenmalige prijs is het eigenlijk een wat miskend model. :-(

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@ AlbertJan:
hier kan je een afbeelding uit (waarschijnlijk)de toenmalige Trix catalogus zien.
klik
De wisselstroom uitvoering is trouwens makkelijk te herkennen aan de grotendeels weggefreesde schorten (batterijkasten?) tussen de draaistellen. Dit was gedaan omdat de toenmalige wissellantaarn van Märklin nogal fors was en in aanraking met de trein kwamen.

@ Baanloos: Als je Googelt op Trix hondekop kan je inderdaad een hoop leuke dingen vinden. Ook op Youtube.
Blijkbaar vinden onze duitse vrienden het ook helemaal niet erg om hem 6 delig, dus met 4 tussenbakken in het rood te laten rijden 8o

groet,
Martin